Keskkonnaseadustiku
üldosa seadus: ülevaade uutest sätetest
1. augustist
jõustus keskkonnaseadustiku
üldosa seadus (KeÜS), mis koondab ühte seadusesse keskkonnaõiguse
üldreeglid. Oleme KeÜS eelnõu seaduseks saamise protsessi ka varem uudiskirja
vahendusel lugejatele kajastanud, ent anname nüüd ülevaate, milliseid muudatusi
jõustunud sätted endaga tegelikult kaasa toovad.
Esimestel nädalatel pärast jõustumist on listides, foorumites ja laiemas
meedias kirgi kütnud eelkõige igaüheõiguste muudatused – võõral maal liikumise
uued reeglid. Tegelikkuses on olulise tähendusega teisedki KeÜS peatükid ja
uued normid, mis puudutavad näiteks käitajate kohustusi, igaühe
keskkonnaalaseid õigusi ning keskkonnalubade menetlust.
Mis on keskkonnaseadustik?
Nagu
keskkonnaseadustiku üldosa nimetus ütleb, on tegemist osaga
keskkonnaseadustikust. 2008. Justiitsministeeriumi juhtimisel alanud
kodifitseerimisprojekti raames oli plaan koondada kõik senised keskkonnaalased
seadused ühte seadustikku ning tuua neid reguleerivad üldsätted nö sulgude
ette. Päris sellisel kujul seadustiku idee lõpuks ei realiseerunud – tänaseks
on üldsätted kehtestatud küll keskkonnaseadustiku üldosas, ent
keskkonnaseadustiku eriosa ei kujuta endast üht terviklikku seadust. Tulevikuski jäävad kehtima erinevad seadused
nagu looduskaitseseadus, metsaseadus, veeseadus, jäätmeseadus, maapõueseadus,
välisõhu kaitse seadus jm.
Keskkonnaseadustiku
üldosa näol on niisiis tegemist normidega, millega tuleb arvestada ka kõigi
keskkonnaalaste eriseaduste koostamisel ja rakendamisel.
Mõisted
Üks suuremaid muudatusi, mille KeÜS on kaasa toonud, on uus mõistesüsteem
keskkonnale tekitatavate häiringute selgitamiseks. Senikehtinud seadustes
räägitakse keskkonnale tekitatud negatiivsest mõjust, keskkonnale tekitatud kahjust,
keskkonnakahjust, keskkonna kahjustamisest – ent tegelikult ei ole sellise
kahju sisu olnud päris selgelt määratletud.
KeÜS sätestab kolm uut olulist põhimõistet – keskkonnahäiring, keskkonnarisk
ja keskkonnaoht. Keskkonnahäiring on igasugune keskkonnale avalduv negatiivne
või ebasoodne mõju, näiteks mürast või saasteainete õhuheitest tulenev mõju.
Selle mõiste alla on hõlmatud mitte ainult mõju looduskeskkonnale, vaid ka
inimese tervisele, heaolule, varale või kultuuripärandile – kui see mõju
kaasneb inimtegevusega ning avaldub ümbritseva keskkonna kaudu.
Kui keskkonnahäiring muutub nii suureks, et seda on vaja looduskeskkonna
või inimtervise huvides vähendada, nimetatakse seda keskkonnariskiks.
Keskkonnarisk on ka olukord, mil häiringut ei ole veel tekkinud, ent nähakse
ette, et see võib tekkida.
Kui keskkonnahäiring on veelgi suurem, nii et sellest võib tõenäoliselt
tuleneda juba oluline kahjulik muutus keskkonnas, on tegemist keskkonnaohuga.
Miks need mõisted olulised
on? Sellest, kas mingi häiringu puhul on tegemist keskkonnariski või –ohuga,
sõltub näiteks keskkonda mõjutava tegevuse lubamine või mittelubamine. KeÜS
ütleb, et keskkonnariske tuleb vähendada, mistõttu näiteks kaevandamiseks,
ulatuslikuks veevõtuks vm tegevuseks loa andmisel tuleb näha ette tingimused,
et tegevusest tulenev mõju oleks väiksem. Kui tegevuse tulemusena võib tekkida
keskkonnaoht, siis ei tohi luba välja anda. Juba loa saanud tegevuse korral
toob keskkonnaohu tekkimine kaasa loa muutmise, äärmuslikumatel juhtudel ka loa
kehtetuks tunnistamise. Mis reaalses olukorras on käsitletav keskkonnariskina
ja mis –ohuna, on täpsustatud eriseadustes. Tulevikus peaks uus mõistete
süsteem ning uued normid andma selgema ettekujutuse sellest, millise ulatusega
keskkonnamõju loetakse seadusandja poolt veel vastuvõetavaks, millist enam
mitte.
KeÜS-s on täpsustatud ka varasemate mõistete heide ja saastamine
ning saastatus
sisu, et neid kasutataks kõigis seadustes ühtmoodi.
Põhimõtted ja põhikohustused
KeÜS-s on
esmakordselt ammendavalt loetletud ja sõnastatud keskkonnaalased põhimõtted:- keskkonna kõrgetasemelise ja
tervikliku kaitse põhimõte – see ütleb lühidalt, et keskkonnakaitse tase peab olema kõrge,
keskkonnakaitse argumendid otsuste tegemisel kõrgelt väärtustatud;
- lõimimispõhimõte – selle kohaselt tuleb kõigi
eluvaldkondade arengu kavandamisel keskkonnakaalutlusi arvesse võtta;>
- vältimispõhimõte – keskkonnaohtu tuleb vältida,
v. a erandjuhtudel;
- ettevaatuspõhimõte – keskkonnariske tuleb
võimalikult suurel määral vähendada;
- keskkonna kasutamisega seotud
kulude kandmine –
nn saastaja maksab põhimõte, mille kohaselt keskkonna kasutaja (ja mitte
ühiskond) peab kandma ka kasutamisega seotud kulud;
- loodusvarade säästliku kasutamise
põhimõte.
Nende põhimõtetega
tuleb arvestada näiteks keskkonnalubade andmisel, kui on vaja kaaluda erinevaid
huve. Ka olukordades, kui õigusnormi sõnastusest ei ole päris selge, kuidas
seda tuleb rakendada, tulevad appi keskkonnaõiguse põhimõtted ning annavad
näiteks loa andmist otsustavale ametnikule märku, et tuleks teha otsus
ettevaatuse poole, või otsustada tõlgenduse kasuks, mis aitab loodusvarasid
paremini säästa.
KeÜS-s on esimest
korda kehtestatud ka igaühe keskkonnakaitse
alased põhikohustused, mille täitmist eeldatakse kõigilt inimestelt nende
igapäevaelus. Neid kohustusi on kaks:
- hoolsuskohustus – igaüks peab mõistlikkuse piires rakendama
meetmeid selleks, et tema tegevusest tulenev keskkonnahäiring oleks
võimalikult väike;
- kohustus omandada teadmisi keskkonnaohu vältimiseks – kui isik kavandab
tegevust, millel võib olla keskkonnale kahjulik mõju, siis peab ta
eelnevalt otsima infot tegevuse tagajärgede kohta, et keskkonnaohte
vältida.
Käitaja kohustused
KeÜS-s
on esimest korda võetud kokku kõigi käitajate üldkohustused. Käitajaks on isik,
kes käitab näiteks tehast, suurlauta vm tootmisettevõtet, millega võib kaasneda
keskkonna saastamine. Käitaja peab, nagu kõik teisedki isikud, vältima keskkonnaohtu,
ent tema kohustused ulatuvad kaugemale kui tavainimestel. Selle põhjuseks on
käitiste tegevusega kaasnev suurem risk ja seega ka suurem vastutus.
Käitaja
peab KeÜS kohaselt veel:
1)
kasutama toorainet, energiat ja loodusvarasid
säästlikult;
2)
kasutama oma tegevuses aineid, millega kaasneb
võimalikult väike keskkonnarisk;
3)
valima oma käitisele asukoha, mis tekitaks
võimalikult vähe keskkonnahäiringuid, arvestades muuhulgas ka kaugust
elamupiirkonnast;
4)
tagama oma töötajatele keskkonnakaitsealase
väljaõppe;
5)
teatama käitises lähtuvast olulisest keskkonnahäiringust
viivitamatult asjaomaseid riigiasutusi;
6)
jälgima ka pärast käitise tegevuse lõpetamist, et
sellest ei tuleneks olulisi keskkonnahäiringuid.
Täpsemad
kohustused iga käitiseliigi puhul tulenevad ka eriseadustest. Näiteks kirjutab
tööstusheite seadus ette hulgaliselt reegleid suurte tööstusettevõtete
käitamiseks, mis on täpsemad kui KeÜS sätted. Ent KeÜS-st tulenevad kohustused
ei kehti üksnes suurtele töösturitele, vaid ka väiksematele ettevõtetele, kelle
tegevus keskkonda oluliselt mõjutab.
Keskkonnaalased õigused
Eraldi peatükk on
KeÜS-s pühendatud igaüht puudutavatele keskkonnaalastele õigustele.
Täiesti uus on
Eesti õiguskorras igaühe õigus tema tervise- ja heaoluvajadustele vastavale
keskkonnale ehk nn õigus puhtale
keskkonnale. See tähendab, et igaühel, kes on mingi paigaga oluliselt
seotud – näiteks elab seal, kasutab seda sageli, vmt – on õigus nõuda, et
selles paigas vastaks keskkond tema tervise- ja heaoluvajadustele. Näiteks, et
seal oleks piisavalt vaikne, et paiga looduskeskkond säiliks või et ta oleks
seal kaitstud ebameeldiva lõhna eest. See õigus ei ole siiski absoluutne. Kui
otsustatakse, kas isiku neid nõudmisi arvestada, kaalutakse ka teiste isikute
õigusi ning piirkonna keskkonnatingimusi. Kohtupraktikas on näiteks juba ammu
võetud seisukoht, et linnasüdames ei saa isik oodata, et tema maja kõrvale ei
ehitataks teist maja.
Lisaks on kehtestatud
kolm menetluslikku õigust:
1) keskkonnateabe kättesaadavus;
2) õigus osaleda keskkonnaalaste otsuste tegemises;
3) keskkonnaalane kaebeõigus.
Need olid
erinevates seadustes olemas ka enne KeÜS jõustumist, ehkki neid on täpsustatud
ja täiendatud. Keskkonnateave on olnud ka siiani kättesaadav avaliku teabe
seaduse ning keskkonnaregistri seaduse kohaselt. Õigus osaleda otsusetegemises
on vähemalt osalt olnud tagatud läbi planeeringute ja keskkonnalubade ning
nende keskkonnamõju hindamise menetlusnõuete; KeÜS seab selge lisanõude, et
osalemiseks tuleb anda tõhusad võimalused ja mõistlikud tähtajad.
Keskkonnaalane kaebeõigus ja iseäranis keskkonnaorganisatsioonide eriline
kaebeõigus olid juba varem reguleeritud halduskohtumenetluse seadustikus.
Keskkonnaalaste
õiguste peatüki teine osa räägib nn igaüheõigustest
ehk õigusest liikuda võõral maal ja veekogul. Igaüheõigustega seotud
muudatustest, võrreldes senikehtinud normidega, annab hea ülevaate Pihel Sarve
artikkel Eesti Looduses „Igaüheõigus
– mida igaüks peaks looduses käies teadma“.
Loamenetlus
KeÜS sätestab esimest
korda ühtse loamenetluse reeglid keskkonnalubade jaoks. Need hakkavad
(erinevalt ülejäänud KeÜS-st) kehtima alates 1. jaanuarist 2015.
Uute reeglite
suurim erinevus nii tavainimese kui ametnike jaoks seisneb selles, et ühe
ettevõtte jaoks on edaspidi vaja taotleda ainult üks keskkonnaluba. Seni on
ettevõtjad pidanud erinevat laadi mõjude või tegevuste jaoks taotlema erinevad
load. Näiteks kaevandamise jaoks on ettevõtjal sageli vaja nii maavara
kaevandamise luba, kui välisõhu saasteluba, vee erikasutusluba ja jäätmeluba.
Uute normide kohaselt saavad kõik aspektid käsitletud ühes loas. See annab
võimaluse hinnata ka kõigi keskkonnamõjusid korraga ning saada seega paremini
aimu, mil viisil tegevust võib ellu viia, et selle mõju oleks võimalikult
väike. Ettevõtja jaoks peaks olema lihtsam luba taotleda, ning tegevusest
mõjutatud inimestel lihtsam loa plaaniga tutvuda ja sellele seisukohti esitada.
Kokkuvõte
Kokkuvõttes on
KeÜS näol tegemist märgilise muutusega Eesti keskkonnaalastes õigusaktides.
Eesmärgiks on võetud norme võimalikult palju ühtlustada ning tekitada nii
ettevõtja kui tavainimeste jaoks selgem raamistik sellest, millised tegevused
on lubatud, kui suur keskkonna mõjutamine on lubatud, kui palju tuleb
ümbritseva keskkonnaga arvestada.
Kindlasti tekib
KeÜS sätteid lugedes palju küsimusi, kuidas neid ühes või teises olukorras
mõista. Selle selgitamiseks on KÕKi juhtimisel Eesti keskkonnaõiguse parimate
spetsialistide poolt koostatud 2013. a alguses KeÜS kommentaarid, mis on
kõigile veebis tasuta kättesaadavad (vt link allpool). Kuna pärast
kommentaaride avalikustamist on KeÜS teksti muudetud, ei ole need täies
ulatuses täpsed, ent autorite meeskond tegeleb juba praegu kommentaaride
ajakohastamise ja täiendamisega, lootuses 2015. a alguseks uuendatud versioon
avalikuks teha.
Materjalid
Keskkonnaseadustiku
üldosa seaduse kehtiv tekst Riigi Teatajas
KeÜS
kommenteeritud väljaanne (algteksti põhjal, hetkel täiendamisel)
|