Euroopa Kohus selgitas jaanuari
keskel tehtud otsuses, kuidas käituda,
kui Natura 2000 võrgustiku ala mõjutada võivale projektile on luba antud
enne ala Natura-võrgustikuga liitmist, ent projekti elluviimine toimub pärast
seda. Peamiseks küsimuseks oli, kas enne projekti elluviimist tuleb hinnata selle mõjusid Natura-alale viies
läbi EL
loodusdirektiivi art 6 lõikes 3 nimetatud nn Natura hindamise.
Kohtuvaidluse taust
ja tekkinud küsimused
Kohtuvaidlus oli seotud Dresdeni linnas üle Elbe jõe viiva
silla ehitamisega. Silla ehitamiseks vajalik planeering kehtestati 2004. a
veebruaris. Sama aasta detsembris kanti ala, mida sild läbis, Euroopa Komisjoni
poolt ühenduse tähtsusega alade loetellu. Silla ehitustööd algasid aga alles
2007. a novembris.
Silla keskkonnamõju hinnati kahel korral. Esimene kord hinnati
mõjusid enne planeeringu kehtestamist 2003. aastal, ent see hindamine ei
vastanud loodusdirektiivis sätestatud nn Natura hindamise kriteeriumitele.
Teine kord hinnati silla mõjusid läbitavale Natura-alale 2008. a, pärast silla
valmimist. Hindamise tulemusena leiti, et sild küll avaldab alale negatiivset
mõju, ent projektile anti luba erandkorras, loodusdirektiivi art 6 lõike 4
alusel.
Euroopa Kohtu poole pöördunud Saksa kohus soovis vastust
järgmistele küsimustele:
-
Kas juhul, kui ala võetakse Natura 2000
võrgustikku pärast projektile loa andmist, aga enne selle elluviimist, peaks
enne tegevuse elluviimist hindama selle mõjusid alale?
-
Kui jah, kas selline hindamine peaks vastama
loodusdirektiivi artikkel 6 lõike 3 nõuetele?
-
Kas hindamise käigus tuleks arvesse võtta seda,
et enne ala kaitse alla võtmist tehtud otsus oli koheselt täidetav ning
jõustunud oli esialgse õiguskaitse rahuldamata jätmise määrus?
Mõjude hindamise
kohustus
Euroopa Kohus leidis, et EL loodus- ja linnudirektiivist ei
tule selget kohustust viia Natura-hindamist läbi n-ö tagantjärgi, pärast arendustegevusele loa andmist. Samas
on riikidel loodusdirektiivi art 6 lõikest 2 tulenev püsiv kohustus vältida
elupaikade halvenemist ja liikide häirimist, mis võib oluliselt mõjutada
direktiivi eesmärkide saavutamist. Üheks
võimalikuks vahendiks selle kohustuse täitmise- on seehulgas Natura-hindamine.
Euroopa Kohus leidis, et siseriiklikud asutused peaksid hindama, millised
meetmed on art 6 lõikes 2 sätestatud kohustuse täitmiseks vajalikud ja kohased.
Juhul, kui Natura-hindamise läbiviimine on elupaikade või liikide kaitseks
ainus kohane meede, tuleb hindamine ka
tagantjärgi läbi viia.
Kohus rõhutas, et kui selline tagantjärgi hindamine on
vajalik kaitsemeede, peab hindamine vastama loodusdirektiivi art 6 lõike 3
nõuetele. Euroopa Kohus on korduvalt sedastanud, et nende nõuete kohaselt tuleb
parimatest teadussaavutustest lähtuvalt hajutada kõik teaduslikult põhjendatud
kahtlused mõju kohta. Kui kahtlusi hajutada ei õnnestu, võib tegevuseks loa
anda vaid erandkorras (art 6 lõike 4 kohaselt).
Kohus rõhutas, et art 6 lõike 3 nõuetele vastava hindamise
läbiviimine on vajalik just olukorras, kus soovitakse tegevusele erandkorras
luba anda. Pealiskaudsema ja mittetäieliku hindamise korral ei ole võimalik
veenduda, et puuduvad alternatiivsed lahendused (mis on erandi tegemise
eelduseks) ega plaanida piisavaid asendusmeetmeid.
Projektile loa
andmise mõju
Kohus lükkas tagasi kõik argumendid seoses sellega, nagu
tuleks nn Natura-hindamise tagantjärgi läbiviimisel arvestada, et projekt oli
antud loa alusel koheselt elluviidav ja projekti vaidlustamisel ei kohaldanud
kohus esialgset õiguskaitset. Euroopa Kohus leidis, et selliste siseriiklikust
õigusest tulenevate asjaolude arvestamine halvendaks oluliselt loodusdirektiivi
kasulikku mõju ja on seetõttu keelatud.
Kohus sedastas veel, et kui projekt on juba ellu
viidud, nt sild ehitatud, ei muuda ka
see Natura-hindamise reegleid. Samas võib konkreetsel juhul mõjusid hinnates ja
alternatiivseid lahendusi kaaludes arvestada sellega, et ka nt silla
lammutamine võib tuua kaasa negatiivseid mõjusid Natura alale. Kohus rõhutas
seoses alternatiivide kaalumisega veel, et silla võimaliku lammutamisega
kaasnev majanduslik kulu on vähem tähtis,
kui looduskaitselised eesmärgid ning majanduslikud argumendid ei saa
olla alternatiivide hindamisel määravaks.
Järeldused
KÕKi hinnangul on tegemist olulise otsusega, kuna Euroopa
Kohus on nüüd selgelt välja öelnud, et teatud juhtudel võib nn Natura hindamine
olla kohustuslik ka pärast projektile
loa andmist. Kuna ka tänasel päeval muudetakse ja täiendatakse Natura-alade
koosseisu, siis on küsimus jätkuvalt aktuaalne. Kohus annab ka mitmeid selgeid
näpunäiteid selles osas, kuidas sellist tagantjärgi-hindamist läbi viia.
KÕKi hinnangul on kohtulahendi puuduseks vaid see, et
Euroopa Kohus ei andnud väga selget seisukohta küsimuses, millal selline
tagantjärgi Natura-hindamine läbi viia tuleb. Kohus ütles vaid, et see tuleb
läbi viia, kui see on „ainus kohane“ meede. KÕKi hinnangul tuleb kogu otsust ja
varasemaid selleteemalisi lahendeid silmas pidades siiski tõlgendada pigem
laialt. Kui esineb kahtlusi, et projekt võib ala kahjustada, oleks seda
võimalik lubada vaid loodusdirektiivi art 6 lõike 4 kohaselt; selle sätte
kohaldamise eelduste väljaselgitamiseks on aga nn Natura-hindamise läbiviimine
vajalik.
Kohtulahendi
tekst