Riigikohus: kogukonna nimel
kohtussepöördumine eeldab kohalike elanike selgelt tõendatud ühistegevust
Riigikohtu halduskolleegium tegi 19. märtsil kohtumääruse asjas nr 3-3-1-87-11, milles selgitas taaskord kaebeõigust
keskkonnaasjades. Kohtuvaidluse algataja esitas kaebuse kaevandamisloa vastu
samaaegselt nii üksikisikuna (sh huvitatud üldsuse liikmena) kui ka kohalike
elanike esindajana. Riigikohus leidis, et keskkonnaasjades tuleb ka
üksikisikute kaebeõigust tõlgendada laiendavalt. Teisalt aga ei tekita kohalike
elanike passiivne heakskiit ühe isiku tegevusele valitsusvälist
organisatsiooni, mille õiguste rikkumist või põhjendatud huvi ja seega ka kaebeõigust
keskkonnaasjades eeldatakse.
Juhtumi asjaolud
Kohtuotsuse kohaselt anti 29. novembril 2010. aastal Keskkonnaministeeriumi
käskkirjaga AS-le Tallinna Sadam maavara kaevandamise luba Ihasalu
liivamaardlas (merealal). Käskkirja vaidlustas kohalik elanik A. Miller, kes
muuhulgas oli ka kohaliku Neeme küla eestseisuse liikmeks. Esialgse kaebuse
kohaselt esitas A. Miller kaebuse eestseisuse liikmena küla elanike huvides.
Tallinna halduskohus tagastas kaebuse, kuna leidis, et asjaoludest ei tulene,
nagu oleks Neeme küla esindajad soovinud enda esindamist kohtus kaebuse esitaja
poolt, st tal puudub nende esindamise õigus.
Ringkonnakohus rahuldas A. Milleri poolt esitatud määruskaebuse.
Ringkonnakohus leidis, et A. Miller siiski esindab kohalike külaelanike huve,
kuna kaebajat tunnustab oma huvide esindajana piisav hulk külaelanikke, mida
näitab ka asjaolu, et kohtuvaidluse ajal toimunud külakoosolekul toetasid
kohalviibinud külaelanikud kaebaja tegevust ning tunnustasid teda enda
esindajana. Ringkonnakohtu määruse peale esitas kaebuse Riigikohtule AS Tallinna
Sadam.
Halduskohtu kohustused ja
volitused
Kuna varasemates kohtuastmetes oli üheks põhiliseks vaidluse objektiks
küsimus sellest, millisele kaebeõiguse alusele tuginedes A. Miller kaebuse
esitas, selgitas Riigikohus oma otsuses esmalt halduskohtu kohustusi ja
volitusi kaebuse menetlemisel. Riigikohus leidis, et kuigi halduskohus ei saa
otsustada kaebaja eest, mis on menetluse esemeks, ehk mille üle täpselt
vaieldakse, on tal siiski kohustus selgitada välja kaebaja kohtusse pöördumise
eesmärk ning selgitada, kuidas seda kõige tõhusamalt saavutada on võimalik.
Antud asjas oleks seega pidanud kohus selgitama, et mitmel õiguslikul alusel
(nt nii oma isiklikke õiguste kui ka avalike huvide kaitseks) kaebust esitades
tuleb neid aluseid ka eristada.
Kuna halduskohus vastavat kohustust täitnud ei olnud, jätkas Riigikohus
võimalike kaebeõiguse aluste analüüsimist, sh hinnates ka neid aluseid, mida
kaebaja polnud selgelt välja toonud.
Üksikisikud ei pea
keskkonnaasjades kaebeõiguse saamiseks tõendama õiguste rikkumist, piisab ka
puutumusest
Esmalt selgitas Riigikohus varasemale praktikale tuginedes, et
keskkonnaasjades võib isik esitada kaebuse nii oma isiklike õiguste kaitseks,
kui ka muu puutumuse tõttu. Teisel juhul ei ole vajalik viidata
konkreetsele õigusele, mida rikutakse, vaid piisab oluliste huvide olulisest ja reaalsest mõjutamisest (vt ka
Riigikohtu lahend asjas nr 3-3-1-68-11
(p 22) ja nr 3-3-1-86-06
(p 16)). Samas on oluline, et ka puutumuse alusel esitatud kaebus ei kujuta
endast populaarkaebust ehk avalikes huvides esitatud kaebust. KÕKi hinnangul
tähendab see Riigikohtu seisukoht, et kaebuses tuleb siiski välja tuua need
kaebaja konkreetsed huvid, mida väidetavalt on mõjutatud, ning ei piisa üksnes
viitamisest sellele, et vaidlustatav otsus oli vastuolus õigusnormidega.
Riigikohus pidas kõnealuses otsuses oluliseks toonitada, et
keskkonnaasjades kaebuse esitav üksikisik võib olla ka asjast huvitatud isikuks
Aarhusi konventsiooni artikkel 9 lõike 2 tähenduses. „Üldsuse esindaja“ Aarhusi
konventsiooni kontekstis ei tähenda mitte esindajat kohtumenetlusõiguse
tähenduses, vaid asjast huvitatud liikmeid või igaüht asjaomase üldsuse
hulgast. Aarhusi konventsioon näeb seejuures ette, et üldsuse esindajate
kaebeõigus võib olla siseriiklikus õiguses piiratud kas õiguste rikkumise või
põhjendatud huvi riive tingimusega. Kuna Eesti õigus vastab nimetatud nõuetele,
leidis Riigikohus, et Aarhusi konventsiooni otsekohaldamine üksikisikute
kaebeõigusele ei ole asjakohane. Samas toonitas kohus, et siseriiklikke
kaebeõiguse reegleid tuleb tõlgendada laiendavalt, vastavalt Aarhusi
konventsiooni eesmärkidele, mille hulka kuulub kohtusse pöördumise võimaluste
avardamine.
KÕKi hinnangul on eelpool viidatud erandlik võimalus, esitada keskkonnaasjades
kaebus lisaks õiguste rikkumisele ka puutumuse alusel, Aarhusi konventsiooni
eesmärkidest tulenevalt igati õigustatud. Lisaks tuleks kohtutel Riigikohtu
seisukohast lähtuvalt sisustada ka puutumuse mõistet võimalikult laiatähenduslikult.
Küla ei ole valitsusväliseks
keskkonnaorganisatsiooniks
Kaebeõigus on veelgi laiem valitsusväliste keskkonnaorganisatsioonide
jaoks. Vastavalt Aarhusi konventsiooni artikli 9 lõikele 2 eeldatakse
keskkonnaasjades valitsusväliste keskkonnaorganisatsioonide õiguste rikkumist
või põhjendatud huvi esinemist, mis on aluseks kaebeõigusele. Seetõttu on
valitsusvälised organisatsioonid (kelleks Eestis loetakse ka seltsinguid)
kaebeõiguse osas eelisseisundis ning ei pea tõestama oma õiguste rikkumist ega
põhjendatud huvi (ega ka puutumust), vaid nende kaebeõigust eeldatakse.
Antud kohtuvaidluse käigus oli küsimuseks ka see, kas A. Milleri kaebeõigus
võis tuleneda tema rollist Neeme küla elanike esindajana. Riigikohus leidis, et
küla kui territoriaalüksust ei saa pidada valitsusväliseks
keskkonnaorganisatsiooniks Aarhusi konventsiooni tähenduses. Samas ei tähenda
see kohtu hinnangul, et küla elanikkond ei võiks teatud juhul moodustada
valitsusvälist keskkonnaorganisatsiooni (kas seltsinguna või nt luues MTÜ).
Antud asjas leidis kohus, et külaelanike koosoleku protokolli kohaselt
nõustusid külaelanikud küll A. Milleri tegevusega kaevandamisloa vaidlustamisel,
ent seda ei saa pidada seltsingu moodustamiseks. Kohtu hinnangul ei nähtu materjalidest,
et külaelanikud tegutseks ühise eesmärgi nimel või panusteks sellesse ühiselt.
Viimased on aga oluliseks seltsingu moodustamise kriteeriumiteks. Passiivne heakskiit kellegi tegevusele
seega isikuid seltsinguks ei seo.
Eeltoodud Riigikohtu seisukoht on antud varem kehtinud halduskohtumenetluse
seadustiku (HKMS) sätete alusel, milles puudusid erisätted valitsusväliste
keskkonnaorganisatsioonide kaebeõiguse kohta keskkonnaasjades. Uus, 2012. aasta
algusest kehtima hakanud halduskohtumenetluse seadustik seevastu sisaldab
nõuet, mille kohaselt on seltsingu kaebeõiguse täiendavaks tingimuseks selle
loomine kirjaliku kokkuleppe alusel (HKMS § 292 lg 2 p 1). Seega tuleb isikute
ühendusel käesoleval hetkel kaebeõiguse eeldusele tuginemiseks sõlmida ka kirjalik
seltsinguleping.
KÕKi kommentaar
Riigikohtu lahend võiks olla praktilisest seisukohast oluline eelkõige
küla- või muude kohalike kogukondade jaoks, kuna see selgitab, millistele
tunnustele peab vastama isikute ühistegevus selleks, et saada keskkonnasjades
laiendatud kaebeõigus. Pelgast passiivsest nõusolekust sellele, et üks isik
teisi esindab, ei piisa. Vajalik on ka ühise eesmärgi nimelt aktiivne tegutsemine
või sellesse ühiselt panustamine. Uus HKMS redaktsioon lubab kaebeõigust
eeldada vaid selliste ühenduste puhul, kellel on sõlmitud ka kirjalik
seltsinguleping. Seega tuleks juhtudel, kui külaelanikud soovivad ühiselt
vaielda neid mõjutava arendustegevuse üle, leppida selgelt kokku ühistegevuse
põhimõtetes ning vormistada need kirjalikult seltsingulepinguna (kui nad ei ole
ühistegevuse jaoks mittetulundusühingut või seltsingut juba varem moodustanud).
KÕKi poolt on 2009. aastal
koostatud soovitused isikute ühendustele, kes soovivad mingi
keskkonnaotsuse üle ühiselt vaielda. Ehkki sel ajal HKMS-st tulenevad
kaebeõiguse nõuded veel ei kehtinud, on põhimõttelised soovitused asjakohased
ka täna. Niisiis võiks laiendatud kaebeõigust sooviv kohalik isikute ühendus
jälgida, et:
1)
keskkonnaasjas
isikute ühendusena üldsuse esindamiseks tuleks
organiseeruda võimalikult varakult ja osaleda ka vaidlusaluse tegevusloa
vms menetluses, mitte alustada seltsingu loomist alles siis, kui hakatakse
välja antud tegevusluba vms vaidlustama;
2)
seltsingu
loomiseks tuleks sõlmida kirjalik
seltsinguleping, milles oleks seltsingu eesmärgina välja toodud keskkonnakaitse
(vastavalt selle piirkonna või koha osas, mille kaitsele seltsingu tegevus on
suunatud (see ei pruugi olla ainult konkreetse vaidlusküsimusega seotud ala));
3)
üldsus
peab seltsingut oma esindajana aktsepteerima – selleks on vaja tõendada, et
seltsingu ja olulise osa kohalike elanike seisukohad langevad kokku ning et
seltsingu tegevust aktsepteeritakse. Sellist aktsepti võib tõendada nt
allkirjade kogumisega seltsingu konkreetse vaidlusküsimusega (nt mingi ala
kaitse) seotud tegevuse toetuseks.
Vt ka Riigikohtu määrust kohtuasjas nr 3-3-1-87-11
|