Riigikohus tegi 8. mail otsuse kohtuasjas 3-3-1-9-14, milles võttis seisukoha Viru hotelli
juurdeehitise ehk nn Viru Poja juhtumis kahjutasu maksmise osas. Kohus leidis,
et Tallinna linnal tuleb hüvitada AS-le Viru Hotell kahju, mis tekkis Viru Poja
ehitamist lubanud planeeringu kehtetuks tunnistamisest. Hüvitada ei tule samas kõiki
kulutusi, mida AS Viru Hotell on aastate jooksul projekti realiseerimiseks
teinud ega saamata jäänud tulu. Hüvitise kogusumma määramiseks saatis
Riigikohus kohtuasja esimese astme kohtusse uuele arutamisele.
Vaidluse asjaolud
Viru Poeg oli Tallinnasse Viru hotelli juurde
kavandatud 17-korruseline hoone, mille planeeringu kehtestas Tallinna
linnavolikogu juba 1999. aastal. 2008. aastal tunnistas Tallinna Linnavolikogu
detailplaneeringu Viru Poja rajamise osas kehtetuks, leides et planeering ei
ole kooskõlas muutunud avaliku huviga ja et Viru hotelli juurdeehitus on
muinsuskaitseliselt, samuti keskkonna- ja linnaehituslikult sobimatu. AS Hotell
Viru vaidlustas Tallinna linna otsuse küll kohtus, ent kaotas. Nii Tallinna
halduskohus kui ringkonnakohus leidsid, et linnal oli õigus muutunud avaliku
huvi tõttu planeering kehtetuks tunnistada.
Võimalus haldusakt ülekaalukale avalikele
huvidele tuginedes kehtetuks tunnistada tuleneb seadusest (haldusmenetluse
seaduse § 66-67). Sel juhul tuleb aga hüvitada ka sellega tekitatud kahju. Uues
vaidluses ongi küsimuse all, kas ja millises summas pidi Tallinna linn
planeeringu kehtetuks tunnistamisel AS-le Viru Hotell kahjutasu maksma.
Ettevõte esitas Tallinna linnale kahjunõude 161 713 843 krooni suuruse
hüvitise saamiseks. Ettevõtte väitel tekkis kahju projekteerimisele, ehitusloa
taotlemisele jm menetlustes osalemisele tehtud kuludest, ent osa sellest on ka
saamata jäänud tulu, mis tekkis Viru Poja suhtes juba sõlmitud üürilepingu täitmata
jätmise tõttu.
Riigikohtu
seisukohad
Küsimus, kas AS-le Viru Hotell tuleb kahju hüvitada, sõltub Riigikohtu
otsusest nähtuvalt suuresti sellest, kas AS Viru Hotell pidi kulutusi tehes
saama usaldada, et planeering jääb kehtima. Kui ta pidi arvestama sellega, et
planeering võidakse kehtetuks tunnistada, oli kulutuste tegemine tema enda
äririsk ning sel juhul kahju hüvitamisele ei kuulu.
Haldusmenetluse seaduse kohaselt ei saa isik tugineda akti (antud juhul
planeeringu) kehtimajäämise usaldusele juhul, kui juba seadusest tuleneb
võimalus, et akt kehtetuks tunnistatakse. Planeerimisseadusest tulenebki
võimalus planeeringu kehtetuks tunnistamiseks, ning seda võib kohalik
omavalitsus (KOV) teha pelgalt põhjusel, et ta ei ole enam huvitatud
planeeringu elluviimisest.
Riigikohus leidis, et KOV ei saa planeeringut siiski meelevaldselt
kehtetuks tunnistada. Riigikohtu hinnangul tuleneb õigusnormidest planeeringu
kehtimajäämisest huvitatud kinnistuomanikule õigustatud ootus, et tal on vähemalt
lähiaastate jooksul pärast detailplaneeringu kehtestamist mõistlik võimalus planeeringus
sätestatud ehitusõigus realiseerida.
Riigikohtu hinnangul aitaks vaidlusi detailplaneeringute kehtetuks
tunnistamise ja kaasneva kahju üle vältida see, kui seadustes oleks kehtestatud tähtaeg, mille jooksul saab
isik planeeringu kehtimajäämist usaldada ja mille möödumisel tekib KOV-l
senisest lihtsam võimalus detailplaneering kehtetuks tunnistada. Detailplaneeringu
realiseerimise tähtaja saab määrata ka detailplaneeringus endas.
See, et detailplaneeringud ei pea igavesti muutumatuna kehtima jääma,
tuleneb juba planeeringute ülevaatamist reguleerivatest normidest.
Planeerimisseadus ei reguleeri küll detailplaneeringute ülevaatamist, ent paneb
KOV-dele kohustuse üldplaneeringute ülevaatamiseks iga 4 aasta järel (pärast
kohalikke valimisi). Reeglina peaks üldplaneering, mis hõlmab kogu valla või
linna territooriumi, olema püsivam dokument kui detailplaneering, mis hõlmab
ainult üht või mõnda krunti. Riigikohus järeldab sellest, et KOV-l on õigus
ka realiseerimata detailplaneering vähemalt 4 aastat pärast kehtestamist ümber
vaadata, ning vajadusel kehtetuks tunnistada.
Isiku usaldus planeeringu kehtimajäämise suhtes ei saa Riigikohtu otsuse
kohaselt kindlasti kesta edasi pärast seda, kui KOV on teda teavitanud, et asub
planeeringut ümber vaatama (st kaalub selle kehtetuks tunnistamist). Seetõttu
ei kuulunud antud juhul hüvitamisele kahju nende kulutuste osas, mille
arendaja tegi pärast seda kui linn oli teda teavitanud planeeringu
ülevaatamisest (2005. a
juulis). See puudutab nii hilisemaid kulutusi menetlustes osalemisele,
õigusabile kui meediale.
Riigikohtu
seisukohad: hüvitamisele kuuluv kahju
Riigikohtu hinnangul said kulutused, mida AS Viru
Hotell tegi planeeringu kehtimajäämise usaldusele tuginedes, seisneda
kulutustes detailplaneeringu realiseerimiseks vajalike uuringute ja
ehitusprojektide koostamiseks ning projekteerimisega seotud konsultatsioonideks
inseneride ja arhitektidega. Samas ei pea linn hüvitama neid kulutusi, mille
arendaja pidi tegema oma ehitusprojektis puuduste kõrvaldamiseks.
AS Viru Hotell nõudis ka saamata jäänud tulu
hüvitamist, ent Riigikohus ei pidanud ka seda põhjendatuks. Hüvitamisele kuulub
üksnes planeeringu kehtimajäämise usaldamise tõttu tekkinud kahju, ent
juurdeehitise osas sõlmitud üürilepingu tulu saamata jäämise põhjuseks oli
planeeringu kehtetuks tunnistamine.
Kokkuvõte ja
järeldused
Riigikohtu lahend on oluline eelkõige kohalikele
omavalitsustele, kellel on tekkinud vajadus mõne detailplaneeringu kehtetuks
tunnistamiseks. Viru Poja juhtum näitab, et kehtetuks tunnistamine (iseäranis
kui see toimub avalike huvide tõttu) on õigustatud, ent kui isik on juba teinud
planeeringu kehtimajäämist usaldades kulutusi, tuleb need talle hüvitada.
Riigikohtu otsus vähendab siiski KOV-de
võimalikke riske detailplaneeringu kehtetuks tunnistamisel, kuna ütleb selgelt,
et hüvitamisele ei kuulu mitte igasugune kahju, mida detailplaneeringu
kehtetuks tunnistamisega on tekitatud – sh ei kuulu hüvitamisele saamata jäänud
tulu, ehk arendaja ootus tulule, mida ta tulevikus kinnistult saada võib.
Riigikohtu otsus
kohtuasjas 3-3-1-9-14