ÜRO tunnustas esmakordselt
inimõigust puhtale keskkonnale
ÜRO
Inimõiguste Nõukogu tunnustas 8. oktoobril vastu võetud resolutsiooniga 48/13 esmakordselt õigust
puhtale keskkonnale kui inimõigust. Tegemist on murrangulise arenguga, mida
keskkonnakaitsjad on oodanud juba aastakümneid. Üle 150 riigi (sh Eesti) on
küll õiguse puhtale keskkonnale mingil kujul oma õigusaktides sätestanud, kuid selle
õiguse rakendamise ja tõsiseltvõetavusega on veel palju probleeme. On suur
lootus, et globaalne tunnustamine inimõigusena suudab edendada õiguse puhtale
keskkonnale ühtset standardit ning julgustab õiguspraktikuid sellele veelgi
tuginema ja tugevama kaalu andma.
ÜRO resolutsiooni olulisus
ÜRO
resolutsioon ei ole küll õiguslikult siduv, kuid on oluline globaalpoliitiline
avaldus, millele tavapäraselt järgnevad õiguslikud sammud. Näiteks tunnustas
ÜRO 2010. a resolutsioonis inimõigust veele ja
kanalisatsioonile ning et need on kõigi inimõiguste realiseerimiseks
hädavajalikud. Sellele järgnes oluline edasiminek veeprobleemidega tegelemises
ning tänaseks on see õigus lisatud paljude riikide põhiseadustesse ning ka
kohtud on oma otsustes seda inimõigusena käsitlenud.
8.
oktoobri resolutsioonis tunnustatakse, et igal inimesel on õigus ohutule,
puhtale, tervisevajadustele vastavale ja jätkusuutlikule keskkonnale (lühendatult
õigus puhtale keskkonnale). See hõlmab õigust puhtale õhule, puhtale ja
piisavale veele, tervislikule ja jätkusuutlikult toodetud toidule, elamiskõlblikule
kliimale, elujõulistele ökosüsteemidele ja elurikkusele ning mürkide-vabale
keskkonnale. Samuti kuulub selle alla õigus keskkonnateabele, õigus olla
kaasatud keskkonnaotsuste tegemisse ning juurdepääs õiguskaitsele. Hea ülevaate selle inimõiguse sisust annab ÜRO
eriraportööri David Boyd'i 2020. a koostanud õiguse puhtale keskkonnale heade
praktikate aruanne.
Kuigi
senimaani ei ole inimõigust puhtale keskkonnale lisatud Euroopa Inimõiguste Konventsiooni, on nüüd
suur lootus, et Euroopa Nõukogu Parlamentaarse Assamblee sellekohane ettepanek
tänavu septembris, viib lõpuks positiivse tulemuseni. Sellisel juhul oleks
inimõigus puhtale keskkonnale õiguslikult siduv ka Eesti jaoks. Kõik
rahvusvaheliselt kaitstavad inimõigused nagu põhiõigusedki kujutavad endast
piirangut seadusandjale ja laiemalt avaliku võimu kandjatele, välistades teatud
sisuga seadusi. On alust arvata, et keskkonnakaitse läbi inimõiguste kaitse
raamistiku on tugevam kui praegune keskkonnaõigus. Ka rahvusvaheline
trend näitab, et keskkonnaalastes kohtuasjades tuginetakse järjest enam
inimõigustele, et vaidlustada avaliku võimu tegevus. Näiteks ühe uuringu kohaselt põhinevad ligi 90% väljaspool
USA-d esitatud kliimakaebustest inimõiguste argumentidel (vt ka nt 2020. a septembrikuu ja
aprillikuu uudiskirju).
Inimõiguse puhtale keskkonnale tunnustamine tugevdab keskkonnakaitsjate
positsiooni veelgi ning edendab diskussiooni selle õiguse sisu ümber.
Mis saab edasi?
ÜRO
Inimõiguste Nõukogu resolutsioon liigub nüüd ÜRO Peaassamblee kätte, kellel tuleb
liikmesriikidega asja arutada. ÜRO eriraportööri sõnul
on ta optimistlik, et peaassamblee teeb samasisulise resolutsiooni juba
lähiaasta jooksul. Koos 8. oktoobri teise resolutsiooniga
moodustas nõukogu ka uue inimõiguste eriraportööri, kelle kohustus on jälgida
inimõiguste kaitse kohustuste täitmist kliimakriisi kontekstis, et suurendada
vastustele võttu ning anda juhtnööre riikidele nende kliimaalaste kohustuste
osas.
Lisaks
sellele, et on lootus, et inimõigus puhtale keskkonnale sätestatakse Euroopa
Inimõiguste Konventsioonis, võib arvata, et see annab ka hoogu juurde ülemaailmse keskkonnapakti (ingl k Global
Pact for the Environment) kehtestamisele. Pakti näol on tegu 2017. a alguse
saanud initsiatiiviga, mille eesmärk on kehtestada rahvusvaheline siduv õigusakt, mis hõlmaks
erinevate oluliste deklaratsioonide, nt Maailma Looduse Harta, printsiipe ning
tugevdaks ülemaailmselt keskkonnaõigust.
Olukord Eestis
Eestis
on õigus puhtale keskkonnale sätestatud 2014. a jõustunud keskkonnaseadustiku
üldosa seaduse §-s 23, mille kohaselt on igaühel „õigus tervise- ja
heaoluvajadustele vastavale keskkonnale, millega tal on oluline puutumus“. Sätte
sisu on lähemalt lahti seletatud KeÜS kommentaarides. KÕKi hinnangul pole KeÜS
§ 23 veel oma potentsiaali saavutanud ning olulist parendust keskkonnakaitsesse
toonud – praktikas jääb see kaalukausil traditsioonilistele õigustele nagu
omandiõigus sageli alla. Keskkonnaalast põhiõigust Eestis aga paraku pole, kuid
võib loota, et selle tunnustamine ei ole eeltoodud rahvusvaheliste arengute
valguses enam kaugel. Seda enam, et selle vajalikkusele on hiljuti juhtinud
tähelepanu ka Riigikohtu kohtunik Ivo Pilving oma arvamusartiklis.
ÜRO
Inimõiguste Nõukogu resolutsioon 48/13 ÜRO kokkuvõte
|