Riigikohus tühistas Viimsis
rohekoridori alal elamuehitust lubanud planeeringu (RKHKo 3-20-1310)
Riigikohus tühistas 15.
detsembri otsusega Viimsi vallas Randvere külas eramajade ehitamist lubanud
detailplaneeringu eelkõige põhjusel, et sel oli negatiivne mõju metsloomade
liikumiseks olulisele rohekoridorile. Riigikohus rõhutas, et rohevõrgustiku
tõhusust ei tohi ohtu seada selle tükkhaaval muutmisega väiksemale alale fokusseeritud
otsustega. Tegemist on olulise lahendiga, milles Riigikohus annab põhjalikud suunised rohevõrgustikku puudutavate kaalutlusotsuste tegemiseks.
Asjaolud
Viimsi Vallavolikogu kehtestas
2020. aasta aprillis detailplaneeringu (DP) umbes 15 hektari suurusele alale
Randvere külas, kus kasvab mets. DP-ga tehti ettepanek muuta Viimsi valla
mandriosa üldplaneeringu (ÜP) kohane maakasutuse juhtotstarve osaliselt
puhkeotstarbelisest maast väikeelamute maaks (pindala kokku ca 3 ha), senisele rohealale
moodustati 9 üksikelamumaa krunti. Samuti muudeti DP‑ga ÜP teemaplaneeringut „Miljööväärtuslikud alad ja rohevõrgustik“ (rohevõrgustiku TP), nihutades seal
siiani asunud rohekoridor mere poole ja muudeti seda märksa kitsamaks. Vald
põhjendas avalikku huvi planeeringu kehtestamiseks eelkõige sellega, et
vastutasuks elamukruntide loomisele lubas maaomanik anda rannaäärse maa üle
vallale ning sinna oli kavas rajada Tammneeme ja Randvere külasid ühendav
jalakäijate tee ning terviseradade võrgustik. Seni kuulus kinnistu maatulundusmaa
hulka, mistõttu polnud valla hinnangul võimalik rohevõrgustiku eesmärke
saavutada, aga planeeringuga muudeti suurem osa kinnistust puhkeotstarbeliseks
maaks. Kohaliku kogukonna liikmed vaidlustasid planeeringu halduskohtus. Haldus-
ja ringkonnakohus jätsid kaebuse rahuldamata, kuid Riigikohtu halduskolleegium
otsustas detailplaneeringu tühistada.
Riigikohtu seisukoht
Kolleegium möönis küll, et
planeeringu kehtestamist toetas avalik huvi arendada vaidlusalusel metsaalal
puhkevõimalusi, rajada kallasrajale senisest kvaliteetsem ühendustee kahe küla
vahel ning saada osa maast valla omandisse selle tõhusamaks puhkeotstarbeliseks
kasutamiseks, kuid planeeringu negatiivne mõju rohevõrgustikule on
ebaproportsionaalselt suur. DP oli kehtestatud oluliste kaalutlusvigadega:
vastustaja võttis ÜP muutmisel, sh rohevõrgustiku toimivuse ebasoodsa mõjutamise osas arvesse mitut asjakohatut kaalutlust nagu maatulundusmaa
sihtotstarbe ning puhkeotstarbelise maa juhtotstarbe ja rohevõrgustiku ala
väidetav kokkusobimatus. Samuti ei lahendatud planeeringuga kallasrajale kavandatud
jalgteele juurdepääsu küsimust, kuigi see on omavalitsuse ülesanne. Lisaks
tellis osa planeerimismenetluse dokumentide koostamise arendaja, mitte vald,
kuigi see on kõrgema tasandi planeeringuid muutva detailplaneeringu puhul
keelatud.
Rohevõrgustiku eesmärk ja
huvide kaalumine rohevõrgustikku puudutavates otsustes
Riigikohus nentis, et
haljasaladel on kahtlemata oluline roll ka ümbruskonna elanikele aktiivse
puhkuse võimaldamisel, kuid see ei ole rohevõrgustiku ala ja eriti rohekoridori
ainus funktsioon. Rohevõrgustiku säilimise ja planeerimise olulisemad eesmärgid
on elurikkuse kaitse ja säilitamine, kliimamuutuste leevendamine ja nendega
kohanemine ning rohemajanduse, sh puhkemajanduse edendamine. Ent rohekoridori põhifunktsioon
on tagada, et looma- ja linnuliikide populatsioonid ei killustuks, vaid
isenditel oleks võimalik erinevate rohevõrgustiku alade vahel liikuda.
Rohekoridori kaardi muutmine
ei ole küll keelatud, kuid seejuures on Riigikohtu sõnul siiski oluline
arvestada vajadust tagada rohevõrgustiku kui terviku toimimine. Kolleegium
toonitas, et kõrgema tasandi planeeringuga terviklikult kujundatud
rohevõrgustiku tõhusust ei tohi ohtu seada selle tükkhaaval muutmisega DP
tasandi, st väiksemale alale fokusseeritud otsustega. Tulenevalt keskkonna
säästmise põhimõttest ja igaühe kohustusest (põhiseaduse §‑d 5 ja 53) peab rohevõrgustiku ebasoodne mõjutamine olema
proportsionaalne taotletava eesmärgi suhtes.
Vald oli möönnud, et
kavandataval tegevusel (eelkõige rohekoridori kitsendamisel elamuehituse tõttu)
on rohevõrgustiku toimimisele konkreetses asukohas ebasoodne mõju, kuid kuna
see mõju pole tema hinnangul rohevõrgustiku kui terviku seisukohast oluline,
kaaluvad ÜP muutmisel aluseks võetud avalikud huvid selle ebasoodsa mõju üles. Riigikohus
valla lähenemisega ei nõustunud ning lükkas ümber osa valla argumente avalike
huvide kohta, millega vald oli põhjendanud ÜP muutmise vajadust ning õigustanud
rohevõrgustiku olukorra halvendamist võrreldes TP-s ettenähtuga. Riigikohus märkis,
et rohevõrgustiku alal tuleb elurikkuse kaitset pidada oluliseks eesmärgiks – ka
rohevõrgustiku toimimise ebasoodsaks mõjutamiseks üksnes lokaalselt tuleb KOV‑l näidata, millised muud olulised huvid selle mõju üles kaaluvad. Seejuures ei
saa Riigikohtu sõnul kaalukaks pidada kinnistuomaniku erahuvi elamuarenduseks,
sest maa kasutust sellisel viisil piirasid juba enne kinnistu omandamist
kehtinud ÜP ning rohevõrgustiku TP.
Rohevõrgustikku kuuluva
metsakinnistu majandamine
Lisaks eelnevale väitis vald
ekslikult, et maatulundusmaal pole võimalik rohevõrgustiku toimimist tagada.
Riigikohus selgitas, et metsakinnistu kuulumine rohevõrgustikku ei tähenda
tingimata, et seda ei saa majandada. Lageraie võiks tõepoolest takistada
kinnistul asuva metsamaa kasutamist puhkeotstarbel või rohevõrgustiku alana,
aga valikraietega, mida tehakse püsimetsana majandamise eesmärgil, oleks metsa
endiselt võimalik majandada, nagu soovitab ka juba varem kehtestatud
rohevõrgustiku teemaplaneering. Riigikohus toonitas, et maatulundusmaa omanikul
ei ole automaatselt õigust teha metsas lageraiet, vaid tema tegevust piiravad
paratamatult erinevad õigusaktid, sh planeeringud.
Arendaja roll planeeringu
koostajana või korraldajana
Riigikohtu otsuse kohaselt oli
DP õigusvastane ka seetõttu, et osa planeerimismenetluse dokumentide koostamise
tellis arendaja, mitte vald, kuigi see on kõrgema tasandi planeeringuid muutva
detailplaneeringu puhul keelatud. Planeerimisseadus lubab küll KOV-il sõlmida DP
koostamisest huvitatud isikuga, arendajaga, halduslepingu planeeringu
koostamiseks, kuid seda ei ole lubatud teha mh juhul, kui DP-ga soovitakse
muuta kehtestatud ÜP-d. Antud juhul oli ÜP muutmise vajadus algusest peale
teada. Kolleegium selgitas, et ÜP‑d muutva DP
menetluses tuleb avalikke huve ning ÜP‑järgset vallaülest
terviklahendust tavapärasest tugevamalt arvesse võtta; arendaja on aga otseselt
huvitatud arendustegevuse kasumlikkusest ja seetõttu just talle kõige soodsama
planeeringulahenduse kehtestamisest. Seega
on sellises menetluses arendaja roll planeeringu koostaja või koostamise
tellijana keelatud.
KÕKi hinnang
Tegemist on märgilise
lahendiga, milles Riigikohus annab põhjalikud suunised rohevõrgustikku puudutavate
kaalutlusotsuste tegemiseks. Nagu antud juhtum illustreeris, tuleb hoolikalt
jälgida, et huvide kaalumisel ei võtaks otsustaja arvesse asjakohatuid kaalutlusi,
millega õigustab negatiivse keskkonnamõjuga tegevuse aktsepteeritavust. Isegi
kui keskkonnamõjude (strateegilise) hindamise käigus (KMH/KSH) on ekspert järeldanud,
et tegevusega ei kaasne olulist ebasoodsat keskkonnamõju, kuid nentinud siiski
teatava negatiivse keskkonnamõju teket, peab otsustaja seda mõju väärilise kaalutlusena
arvesse võtma ning põhjendama, millised muud olulised huvid selle mõju üles
kaaluvad. Kahtlemata tuleb tähelepanu pöörata ka sellele, kes on
keskkonnaotsuse, nt planeeringu, oluliste toimingute juures ning kas võib
esineda õigusvastast huvide konflikti.
RKHKo
3-20-1310
Rohegeenius artikkel
|