Riigikontrollil valmis audit kaitstavates metsades toimuvatest raietestRiigikontroll avaldas
märtsi alguses auditiaruande, milles hinnati, kuidas on metsade kaitse
korraldamise süsteem üles ehitatud ning kuidas ja milliste andmete põhjal
tehakse otsuseid metsade kaitse alla võtmise, piirangute seadmise ning metsade
raiumise kohta. Hinnati ka kaitsest tulenevate piirangute kompenseerimise
meetmeid – Natura metsatoetusi ning riigi poolt kaitsealuste maade omandamise
süsteemi.
Auditis järeldati, et
Keskkonnaamet on lubanud kaitsealadel raieid, ilma et oleks teada, kui palju on
juba toimunud raied koosmõjus mõjutanud kaitse-eesmärke. Eksperditöös hinnatud
kümne juhtumi puhul olid piiranguvööndite ja hoiualade loodusväärtused saanud
kahjustada. Riigikontrolli hinnangul jätkub kaitstavate metsade kaitset
samamoodi edasi korraldades väärtuste kahjustamine. Samal ajal võimaldavad
reeglid maksta Natura metsatoetust ka lageraiutud aladele. Natura metsatoetuse
oluliseks eesmärgiks on saamata jäänud tulu kompenseerimine, kuid lageraiutud
alalt on tulu juba teenitud. Eraldi probleemiks on kaitsemetsi puudutavate
andmete selgus, piisavus ja ajakohasus. Praegu Keskkonnaagentuuri poolt
avalikkusele kuvatavad andmed kaitstavate metsade pindalade kohta eksitavad,
erametsades tehtud raiete kohta on ainult statistiliselt üldistatud mitu aastat
vana info ning kaitsemetsade majandamise mõjusid pole sisuliselt hinnatud.
Probleemid kaitsemetsade
pindala ja nende raiumise andmetega
Riigikontrolli audiitorid
püstitasid auditi alguses lihtsana näiva küsimuse – kui palju metsa on Eestis
kaitse all ning kui palju on seal raiutud. Lõplikku selgust kaitsealade
pindalade õigsuse kohta ei saadud. Selgus, et range kaitsega alade pindalad on
erineva kaitserežiimiga alade kattuvuse tõttu üle hinnatud, statistilise
metsainventuuri metoodika ei võimalda esitada detailseid pindalaandmeid
kaitsealade vööndite kaupa ning kui seda siiski tehakse, on tulemused
eksitavad; Keskkonnaagentuur, Keskkonnaamet ja Maa-amet võivad andmeanalüüsi
käigus erinevalt tõlgendada, mida „metsaks“ lugeda, sest definitsioon pole
kokku lepitud. Eesti eluslooduse infosüsteemi EELIS põhjal vastust otsides sõltub
tulemus sellest, millises järjekorras kaardikihte vaadata ja kuidas andmeid
„lõigata“, kuid ühtset analüüsimeetodit pole. Sellest tulenevalt pole võimalik
saada usaldusväärset vastust ning arvutused pole korratavad. Näiteks kinnitas
Keskkonnaagentuur, et juurde kavandatavaid sihtkaitsevööndeid on ligi
36 000 hektarit. Keskkonnaameti samade andmete analüüs näitas, et 96%
neist aladest paikneb juba olemasolevate sihtkaitsevööndite aladel, kuna
tegemist on olemasolevate alade muutmisega ja kogu ala arvestatakse
projekteeritava ala arvestusse.
Et Keskkonnaagentuur ja
Keskkonnaamet kaitstavates metsades tehtud raiete kohta ajakohast infot ei kogu
ega avalikusta, uuris Riigikontroll kui palju on tekkinud lagedaid alasid
kaitstavate metsade erinevates režiimides ning kasutas selleks nii
Keskkonnaagentuuri kui ka Maa-ameti analüüse. Andmed erinesid kordades.
Maa-ameti metsamuutuste kaardi analüüs näitas, et sihtkaitsevööndites oli
lagedaid alasid kuus ja piiranguvööndites neli korda rohkem, kui
Keskkonnaagentuur oli oma lageraie statistikas kajastanud. Üheks erinevuse
põhjuseks on asjaolu, et metsades tekivad lagedad alad peale lageraie ka teiste
raieliikide kombineerimisel. Riigikontroll viitas vajadusele täiendada praegu
kasutusel olevat lageraiestatistika metoodikat, mis kajastaks tegelikke metsa
tekkinud lagedate alade pindalasid.
Kaitstavates metsades
raiumise mõjusid ei hinnata
Kaitsealadel lubatakse
praegu raieid ilma, et oleks terviklikult hinnatud raiete mõju kaitstavate
metsade ökoloogilisele seisundile. Keskkonnaagentuuri selgituse kohaselt
sellist infot ei koguta, sest pole selgeid kriteeriume, millises ökoloogilises
seisundis peaksid metsad olema. Kaitse tulemuslikkuse hindamise süsteemi
Keskkonnaametil praegu ei ole, selle koostamist alustati alles pärast seda, kui
Keskkonnaagentuuri 2020. aastal valminud bioloogilise mitmekesisuse
seireindikaatorite uuring kinnitas, et suure elurikkusega metsade olukord on
halvenenud.
Eelneva valguses on
oluline ka Riigikontrolli juhtumiuuringus kinnitust leidnud asjaolu, et
kaitsealadel, sh Natura aladel, on raiete lubamisel jäänud keskkonnamõju
hindamata. Keskkonnaameti selgitusel hinnatakse raie võimalikkust
kaitse-eeskirjade koostamisel ja ka kaalutlusotsusena raielubade välja
andmisel, kuid Riigikontrolli analüüs sellele väitele tuge ei leidnud.
Keskkonnaministeerium ja Keskkonnaamet jäid auditi lõpuni Riigikontrolliga
eriarvamusele väites, et raiete mõju tuleks hinnata ainult Natura elupaigas,
mitte kogu Natura alal.
Õigusaktide lüngad ja
kaalutlusvead võimaldavad kaitseväärtusi kahjustada
Riigikontroll tõi ka
välja, et metsaseadust on selle kehtima hakkamisest korduvalt muudetud.
Muudatuste tulemusel pole olulist erinevust tavalise majandusmetsa ja kaitseala
piiranguvööndi metsa majandamisel, seda peamiselt juhtudel kui kaitse-eeskiri
lubab kaitsealal lageraieid. Kuna looduskaitseseadus ei kehtesta kaitsealustes
metsades tavametsadest erinevaid metsa uuenemise kriteeriume ega raievanuseid,
siis on õigusaktide sätet järgides võimalik kaitsealadel erinevaid raievõtteid
kombineerides suured alad lagedaks raiuda. Selle näiteks toob Riigikontroll
raied Nabala-Tuhala looduskaitseala piiranguvööndis.
Olulised põhjused, mida
Riigikontroll auditis loodusväärtuste raiumise käigus kahjustada saamise
põhjustena välja toob, on kaitseala moodustamise protsessi venimine,
kaitsekorraldusavade puudumine ja/või nende kinnitamise venimine, erinevate
raiete koosmõju arvestamata jätmine, kaitse-eesmärkidega vastuolus olevate
raielubade kinnitamine ning ka raielubades oluliste tingimuste seadmine vaid
soovitustena.
Natura metsatoetused ei
täida oma eesmärki
Eelnevalt välja toodud
probleemide valguses peab Riigikontroll valeks, et Natura metsatoetusi makstakse
maaomanikele olenemata sellest, kas ja kui palju nende maal metsa alles on või
kas elupaik on alal säilinud. Natura metsatoetuste maksmine peab aitama
säilitada Natura elupaikade head seisundit ning samas hüvitama piirangute tõttu
metsast saamata jäänud tulu. Muuhulgas ei võta Eestis kehtiv toetuse maksmise
süsteem arvesse, et potentsiaalne tulu erinevates metsatüüpides erineb
kordades. Maa-ameti poolt auditi käigus tehtud analüüs näitas, et 2021. aastal
toetuskõlbulikuks loetud aladest on lagedaks jäänud ligikaudu 500 hektarit
Natura metsaelupaiku. Riigikontrolli poolt detailsemalt analüüsitud
toetuskõlbulike alade puhul tuvastati juhtumeid, kus kuue aasta jooksul oli
kogu toetuskõlbulik katastriüksus sisuliselt lagedaks raiutud.
Riigikontrolli auditi „Loodusväärtuste
kaitse ja raied kaitstavates metsades“ aruande koos lisadega (sh eksperttöö
täistekst) saab alla laadida Riigikontrolli kodulehelt www.riigikontroll.ee
Auditi
ülevaate autor: Airi Andresson, auditi
üks autoreist, Riigikontrolli auditiosakonna auditijuht
|