Euroopa Inimõiguste Kohtu suurkoja otsused kolmes kliimaasjasEuroopa Inimõiguste Kohtu (EIK) suurkoda tegi 9. aprillil teatavaks otsused kolmes kliimakohtuasjas: KlimaSeniorinnen vs. Šveits; Duarte Agostinho jt vs. Portugal ja 32 teist riiki ning Damien Carême vs. Prantsusmaa. Esimese kliimakohtuasja puhul otsustas kohus, et Šveitsi ebapiisav tegevus kliimamuutuste pidurdamisel rikub inimõigusi, kuid teised kaks kaebust lükkas protseduurilistel põhjustel tagasi. Tegemist on Euroopa Inimõiguste Kohtu esimeste omataoliste otsustega kliimaküsimustes, kus kohus võttis pretsedendiväärtusega seisukohti nii kaebeõiguse kui ka riikide kliimaalaste kohustuste osas.
1. KlimaSeniorinnen vs. Šveits
1.1 Kohtuasja taust
Kohtuasi puudutas nelja naise ja Šveitsi kodanikuühenduse Verein KlimaSeniorinnen Schweiz e „Eakad daamid kliima kaitseks Šveits“ kaebust, milles
liikmed on mures globaalse soojenemise tagajärgede pärast nende elutingimustele
ja tervisele.
Kodanikuühendusse kuulub umbes 2000 naist, kelle keskmine vanus jääb 73
eluaasta juurde. Ühingu eesmärk on edendada sellist kliimapoliitikat, et
kuumalained ei mõjutaks liikmete tervist ja tavapärast elu. Neli üksikisikust
kaebajat olid kõik üle 80 aasta vanused ühingu liikmed, kes kaebasid
kuumalainete ajal süvenevate terviseprobleemide üle, mis mõjutavad oluliselt
nende elu, elamistingimusi ja heaolu. Kaebajad väitsid, et eakad ja eelkõige
just naised on ühiskonnagrupp, mis on kliimamuutustele enim haavatavad.
Kaebajad leidsid, et Šveitsi ametiasutused ei rakenda piisavalt meetmeid
kliimamuutuste mõjude leevendamiseks. 2017. aastal pöördusid nad Šveitsi
halduskohtusse, vaidlustades mitu riigipoolset tegematajätmist ja paludes
kohtul kohustada Šveitsi riiki seadma ambitsioonikamaid kliimaeesmärke
aastateks 2020 ja 2030 ning võtma meetmeid kasvuhoonegaaside (KHG) heite
vähendamiseks ulatuses, mis jätaks globaalse soojenemise oluliselt alla kahe
kraadi piiri. Kaebajad viitasid Pariisi kliimaleppele, Šveitsi põhiseadusele
ning Euroopa inimõiguste konventsiooni (EIÕK) artiklitele 2 (õigus elule) ja 8
(õigus era- ja perekonnaelu austamisele).
Šveitsi kõrgeim kohus leidis 20. mail 2020 tehtud lahendis, et kaebajatel
ei ole kaebeõigust, kuivõrd riigi tegevus ei mõjuta nende põhiõigusi piisava
intensiivsusega ja daamid ei ole muust ühiskonnast kuidagi erilisemalt
kliimamuutustest mõjutatud. Kaebajatel on aga võimalik oma huve kaitsta
poliitilisi, mitteõiguslikke teid pidi. Seepeale pöördusid daamid Euroopa Inimõiguste Kohtusse.
1.2 Inimõiguste kohtu seisukohad
1.2.1 Kaebeõigus
Kohus asus seisukohale, et konventsioon hõlmab õigust, et riigiasutused
kaitseksid inimest tõhusalt kliimamuutuste tõsiste kahjulike mõjude eest elule,
tervisele, heaolule ja elukvaliteedile. Siiski leidis kohus, et neli
üksikisikust kaebajat ei vasta EIÕK art 34 sätestatud ohvri staatuse
kriteeriumidele ja tunnistas nende kaebused vastuvõetamatuks. Kohtu määratluse
järgi saab üksikisiku kaebeõigust tunnustada, kui ta on kliimamuutuse
negatiivsetest mõjudest väga intensiivselt puudutatud ja on tungiv vajadus tagada tema
individuaalne kaitse. Vältimaks populaarkaebusi on kohtu sõnutsi eeltoodud
kriteeriumide täitmise künnis eriti kõrge. Kaebajad ei suutnud ära tõendada, et
nad oleksid kannatanud mingi kriitilise meditsiinilise seisundi all, mille
võimalikku süvenemist seoses kuumalainetega ei oleks saanud leevendada
kättesaadavate kohanemismeetmetega.
Seevastu leidis kohus, et kodanikuühendusel oli õigus kaebuse esitamiseks.
Kuna Šveits ühendusele kaebeõigust ei andnud, rikkus ta EIÕK art 6 tulenevat
õigust õiglasele kohtupidamisele. Kuigi inimõiguste kohus oli varemgi ühenduste
kaebeõigust tunnustanud, oli uuenduslik kohtu seisukoht, et ühendusel võib olla
õigus esitada kaebus isegi siis, kui need,
keda nad esindavad, ei vasta individuaalsete kaebajate jaoks kehtestatud
rangetele ohvri staatuse kriteeriumidele. Kohtuotsuse kohaselt on ühenduse
kaebeõiguse kriteeriumid järgmised: i) ühendus peab olema seaduslikult asutatud
oma jurisdiktsioonis, ii) see peab olema loodud eesmärgiga kaitsta oma liikmete
inimõigusi kliimamuutuse ohu eest ja iii) see peab näitama, et see esindab
"puudutatud isikuid”, keda ähvardab konkreetne oht või kliimamuutuse
kahjulik mõju nende elule, tervisele või heaolule". Eeltoodu haakub
Aarhusi konventsioonist tuleneva keskkonnaorganisatsioonide erilise
kaebeõigusega, mida Euroopa riigid laialdaselt tunnustavad.
1.2.2 Inimõiguste kaitse kohustused kliimamuutustega seoses
Euroopa Inimõiguste Kohus nentis, et kliimamuutused on globaalne probleem
ja Šveitsi osa sellest on kõigest nö „piisk ookeanis“. Ent kohus märkis, et
olles ÜRO raamkonventsiooni ja Pariisi leppe osalisriik, on Šveits võtnud
kohustuse tegutseda kliimamuutuse leevendamise nimel ning seda olenemata oma
võimekusest üksi kliimamuutust pidurdada. Ükski riik ei saa oma kohustustest
kõrvale hiilida, viidates teiste riikide vastutusele. Vastutavate riikide
paljususe korral saab igat riiki eraldi panna vastutama enda osa tegemata
jätmise eest.
Kohus leidis, et Šveits on rikkunud kaebajate õigust era- ja perekonnaelu
puutumatusele (EIÕK art 8), kuna ei ole täitnud konventsioonist tulenevaid
kohustusi ("positiivseid kohustusi") seoses kliimamuutustega.
Kohus tõi otsust põhjendades välja viis kriteeriumi, mida riigi vastavad
ametiasutused peavad täitma kliimamuutustega seoses, et nende tegevus vastaks
inimõiguste kaitse kohustustele:
(a) võtma vastu üldmeetmed, millega on määratud süsinikuneutraalsuse
saavutamise sihttähtaeg ja sama aja jooksul järelejäänud üldine süsinikueelarve
või muu samaväärne meetod tulevaste KHG heitkoguste kvantifitseerimiseks, mis
on kooskõlas riiklike ja/või ülemaailmsete kliimamuutuste leevendamise
kohustuste üldeesmärgiga;
(b) kehtestama KHG heitkoguste vähendamise vahe-eesmärgid ja -teekonnad
(sektorite kaupa või muude asjakohaste meetoditega), läbi mille peetakse
põhimõtteliselt võimalikuks saavutada üldised riiklikud KHG vähendamise
eesmärgid riiklikus poliitikas võetud asjakohaste tähtaegade jooksul;
(c) esitama tõendid, mis näitavad, kas nad on nõuetekohaselt täitnud või
täitmas oma KHG vähendamise eesmärke (vt punktid a–b);
(d) ajakohastama asjakohaseid KHG vähendamise eesmärke nõuetekohase
hoolsusega ja parimate kättesaadavate tõendite alusel ning
(e) tegutsema aegsasti, asjakohaselt ja järjekindlalt asjakohaste
õigusaktide ning meetmete väljatöötamisel ja rakendamisel.
Kohus märkis, et hinnang selle kohta, kas eespool nimetatud nõuded on
täidetud, on põhimõtteliselt üldist laadi, mis tähendab, et puudused ühes
konkreetses aspektis ei tähenda tingimata, et tegemist oleks inimõiguste
rikkumisega.
Olulisena tõi kohus esile, et ehkki riigil on ulatuslik kaalutlusruum
valimaks sobivad meetmed kliimaeesmärkide saavutamiseks, ei saa EIÕK art 8
kohast regulatiivset kohustust tõhusalt täidetuks lugeda, kui puudub igasugune
siseriiklik meede kvantifitseerimaks riigi järelejäänud süsinikueelarve.
Kokkuvõttes tuvastas kohus inimõiguste rikkumise (EIÕK art 8), kuna
Šveitsil olid mõned kriitilised puudujäägid asjakohase siseriikliku
õigusraamistiku kehtestamise protsessis. Näiteks ei olnud teatud perioodiks
eesmärke ja/või meetmeid kokku lepitud. Samuti ei juhindunud seatud
kliimaeesmärgid süsinikueelarvest ning Šveits oli jätnud täitmata oma 2020.
aastal seatud kliimaeesmärgi.
1.3 Otsuse olulisusest
Kuigi inimõiguste kohtu otsused on formaalselt siduvad üksnes kohtuvaidluse
pooltele, siis selle otsuse puhul on tegu ajaloolise pretsedendiga, mis hakkab
palju edasisi kohtuasju nii EIK-s kui siseriiklikes kohtutes mõjutama. Seda
seetõttu, et EIK juhindub järgmiste otsuste tegemisel reeglina eelmistes
otsustes võetud seisukohtadest. Niisamuti juhinduvad EIÕK liikmesriikide kohtud
inimõigusi puudutavates vaidlustes EIKi järeldustest ja otsustes välja toodud
põhimõtetest. Selle põhjal võib eeldada, et kõnealune kohtuotsus toob kaasa uue
kliimamuutuste kohtuasjade laine siseriiklikes kohtutes üle Euroopa. Samuti
tugevdab see kaebajate positsiooni käimasolevates kliimaalastes kohtuasjades,
mida on ainuüksi EIKi menetluses praegu kuus.
2. Duarte Agostinho jt vs.
Portugal ning 32 teist riiki
2020. aasta sügisel algatatud kohtuasi puudutas kuue Portugali noore
kaebust 33 Euroopa riigi, sh Eesti vastu seoses nende riikide ebapiisava
tegevusega kliimamuutuste leevendamisel, mis mõjutab kaebajate väitel nende
elu, heaolu ja vaimset tervist.
Kaebajad palusid, et EIK kohustaks nende riikide valitsusi rakendama
ambitsioonikamaid meetmeid, et saavutada Pariisi kliimaleppe 1,5 kraadi
temperatuuri eesmärgiga kooskõlas olev KHG heite vähendamine 2030. aastaks.
Kaebajate etteheited puudutasid iga riiki eraldi.
Euroopa Inimõiguste Kohus lükkas kaebuse tagasi. Esiteks leidis kohus, et
Portugali kaebajad kuulusid ainult Portugali, mitte aga ülejäänud 32 riigi
jurisdiktsiooni alla. Kaebusega nõustudes pidanuks kohus sisuliselt tunnistama,
et konventsiooni liikmesriikidel on vastutus praktiliselt kõigi maailma
inimeste ees. See aga muudaks kohtu sõnul konventsiooni globaalseks
kliimaleppeks. Kohus aga ei pidanud sellist laienenud vastutust sugugi
õigustatuks.
Portugali puhul kuulusid kaebajad küll Portugali riigi jurisdiktsiooni
alla, kuid kuna nad ei olnud ammendanud siseriiklikke õiguskaitsevahendeid, st
polnud läbinud eelnevat kohtuteed oma koduriigis ja kuna ka kohus ei pidanud
põhjendatuks kohaldada erandeid kohtusse pöördumise protseduurilistest
nõuetest, eelkõige subsidiaarsuse põhimõttest, siis tunnistas kohus kaebuse
vastuvõetamatuks.
3. Damien Carême vs.
Prantsusmaa
Kohtuasi puudutas Grande-Synthe'i valla endise elaniku ja linnapea kaebust,
kes väitis, et Prantsusmaa ei ole rakendanud piisavaid meetmeid
kliimasoojenemise pidurdamiseks, mille tõttu ähvardab tema linna oht mere alla
jääda. Kaebuse kohaselt on Prantsusmaa rikkunud kaebaja õigust elule ja õigust
era- ning perekonnaelu austamisele.
Kohus lükkas kaebuse tagasi põhjusel, et hr Carême’il ei ole kaebeõigust,
kuna ta ei ela hetkel enam Grande-Synthe'is ega ka Prantsusmaal ja seetõttu ei
ole enam piisavalt seotud Grande-Synthe'iga.
KlimaSeniorinnen vs Šveits: kohtuotsus (ingl k), kohtu pressiteade (ingl k), eestikeelne kokkuvõte
Duarte Agostinho vs Portugal ja 32 teist riiki: kohtuotsus (ingl k), kohtu pressiteade (ingl k)
Carême vs Prantsusmaa: kohtuotsus (ingl k), kohtu pressiteade (ingl k)
|