Riigikohus: Keskkonnaamet peab enne raieloa andmist menetlusse
kaasama isikud, kes kasutavad naaberkinnistut elukohana (3-21-2074)
Riigikohus jättis
10. juuni otsusega rahuldamata Kadrina valla elaniku kaebuse, millega kaebaja
tahtis takistada metsaraiet riigile kuuluvas metsas, mis on kaebaja kinnistule
puhvriks maanteelt ja kavandatavast liivakarjäärist lähtuvate mõjutuste eest.
Riigikohus asus seisukohale, et üksikisik ei saa raieloa menetluses tugineda
rohevõrgustikuga seotud ökoloogilistele kaalutlustele, sest see ei puuduta tema
õigusi. Kolleegium märkis veel otsuses, et Keskkonnaamet peab enne raieloa
andmist menetlusse kaasama isikud, kes kasutavad naaberkinnistut elukohana.
Menetluses laekunud kaalukate vastuväidetega mittenõustumist tuleb raieloa
andmisel põhjendada.
Kohtuasja taust
Kaebaja pöördus
kohtusse, et takistada Kadrina vallas metsaraiet riigile kuuluvas metsas, mis on
kaebaja kinnistule puhvriks maanteelt ja kavandatavast liivakarjäärist
lähtuvate mõjutuste eest ning mis kaitseb kinnistut tormikahjustuste, müra ja
õhusaaste eest. Keskkonnaamet lubas kaebajale kuuluva kinnistuga piirnevatel
teistel kinnistutel viimase 2-6 aasta jooksul lageraiet, mistõttu ümbritsevad
kinnistut enamikust külgedest raiesmikud või võsastuma hakanud langid. Kaebaja
tugines mh asjaolule, et vaidlusalune mets asub Kadrina valla üldplaneeringu
järgi rohevõrgustiku sõlmalal. Esimese ja teise astme kohtud jätsid kaebuse
rahuldamata.
Riigikohtu seisukoht
1) Kaebeõigus
Riigikohus märkis
otsuses, et kaebaja ei saa nõuda rohevõrgustiku kogu asjaomase tuumala
terviklikkuse ja sidususe kaitset ökoloogilistel kaalutlustel, sest see ei
puuduta tema õigusi. Võimalikke kumulatiivseid mõjusid ökosüsteemidele ja
maastikele, mida kaitstakse rohevõrgustikuga, ei pea saama vaidlustada igaüks,
vaid niisuguse kaebuse saavad esitada ainult keskkonnaühendused.
2) Õigusaktide nõuetele vastavuse kontroll raieloa
menetluses
Kolleegium selgitas,
et raieloa menetluses ei ole Keskkonnaametil müra, tolmu ja peenosakeste juures
nii ulatuslikku kaalumisruumi, kui kohaliku omavalitsuse üksustel
planeerimismenetluses. Keskkonnaametil on õigus raieloa andmisest keelduda, kui
kavandatud raie ei vasta õigusaktide nõuetele. Selliseks „õigusakti nõudeks“ on
Riigikohtu seisukoha kohaselt ka KeÜS § 10, mille järgi tuleb keskkonnaohtu
vältida.
Raieloa menetluses
ei pea Keskkonnaamet üldjuhul hindama, kuidas võib metsa raie mõjutada
häiringute levimist olemasolevatelt või kavandatavatelt kaevandamisaladelt või
muudelt sarnastelt objektidelt. Metsaomanikul ei ole üldist kohustust säilitada
kasvav mets teise isiku huvides.
Riigikohus selgitas,
et metsateatist registreerides peab Keskkonnaamet esiteks kontrollima, ega raie
pole vastuolus planeeringus rohevõrgustiku toimimise tagamiseks määratud
tingimuste või kitsendustega. Riigikohtu sõnul on rohevõrgustiku esmane
funktsioon elurikkuse kaitse, juhul kui kohalik omavalitsus ei ole
üldplaneeringus teisiti määranud. Seepärast, kui maakonna- või üldplaneeringust
ei nähtu, et konkreetse rohevõrgustiku metsa ülesanne on naabreid häirivate
keskkonnamõjude vältimine metsa naabruses, ei pea Keskkonnaamet raieloa
menetluses omal initsiatiivil uurima, kuidas mõjutaks raie häiringute levimist
ühelt ümbruskonna kinnistult teisele. Vahetult külgneva kinnistu omaniku (st
naabri) õigusi tuleb üldplaneeringu eriregulatsiooni puudumisel häiringute
aspektist kaaluda juhul, kui naaber tõendab, et rohevõrgustiku metsa raiumine
toob häiringute tulemusena kaasa keskkonnaohu tema kinnistul.
Kolleegium toonitas
seejuures, et keskkonnahäiring on ka selline ebasoodne mõju keskkonnale, sh
inimese tervisele või heaolule, mis ei ületa arvulist normi (KeÜS § 3 lg 1), st
kõnealusel juhul müra piirväärtust. Riigikohtu sõnul ei saa siht- ja piirväärtuse
vahele jäävat müra lugeda inimese tervise seisukohast ebaoluliseks.
Vaidlusaluses juhtumis jäi müra normi piiresse.
Kolleegium märkis
veel, et kui raie õiguspärasuse tagamiseks on tarvis mets mingis ulatuses
säilitada, siis tuleks see kohustus tagada raieloa kõrvaltingimustega. Piisav
ja õigusselge ei pruugi olla jääda lootma pelgalt heale tavale,
rahvusvahelistele standarditele ja RMK sisedokumentidele, sest need ei tekita
naabrile subjektiivseid õigusi.
3) Kaasamisest
Riigikohus rõhutas,
et naaber, kelle õigusi rohemetsa raie võib häiringute tõttu ettenähtavalt
puudutada, tuleb raieloa menetlusse kaasata. Ettenähtav on selline puutumus
ennekõike isikute puhul, kes kasutavad naaberkinnistut elukohana. Kaasamise
kohustust ei kummuta raielubade vaidlustamise reaalsele võimalusele kaasa
aitav, 1. juulil 2024 jõustuv metsaseaduse § 41 lg 13 uus redaktsioon, mille
kohaselt ei või raiet teha enne kümne päeva möödumist raieloa andmisest. Seadus
kohustab kolmandat isikut kaasama enne, mitte pärast otsuse tegemist.
Keskkonnaamet peab tegema mõistlikke pingutusi kolmandate isikute menetlusse
kaasamiseks.
Kõnealuses raieloa
menetluses kaebajat ära ei kuulatud. RMK esindaja vestles telefoni teel
kaebajaga ja selgitas kavandatavat raietegevust, kuid see ei kvalifitseeru HMS
tähenduses ärakuulamiseks. Kaebajal ei olnud võimalik mõjutada haldusakti sisu,
kuna vestlus toimus tagantjärele, mitte enne haldusakti andmist. Samuti ei
osalenud haldusakti andnud haldusorgan (Keskkonnaamet) vestluses, seega ei
olnud Riigikohtu hinnangul haldusorgan kaebajat ära kuulanud. Menetluses
laekunud kaalukate vastuväidetega mittenõustumist tuleb raieloa andmisel
põhjendada. Halduskulud ei saa olla õigustus haldusakti põhjendamata jätmiseks,
sest mistahes otsuse põhjendamine tähendab mingisugust ressursikulu.
Riigikohtu
10.06.2024. a otsus asjas nr 3-21-2074
|