Kui uudiskiri näib e-mailis imelik, vaata seda veebis.
Keskkonnaõiguse keskus Suvi 2025
SA Keskkonnaõiguse Keskus |  Telliskivi 60a/3, III k, 10412, Tallinn | k6k@k6k.ee   

Riigikohus: avalikes huvides kasutatavale paisule kalapääsu rajamise kohustuse seadmise kulusid ei pea kandma vaid paisuomanik (RKHKo 3-22-2082)

Riigikohus tegi 30. aprillil otsuse OÜ Hellenurme Veski ja keskkonnaameti vaidluses (3-22-2082), mis puudutas keskkonnaloale lisatud kõrvalkohustust rajada kalapääs Natura 2000 võrgustiku alal paiknevale Hellenurme paisule Elva jõel.

Riigikohus tühistas loale määratud kõrvalkohustused, rõhutades, et Keskkonnaamet ei olnud piisavalt selgitanud kalapääsu vajalikkust ja ei olnud arvestanud paisuga seotud avalikku huvi ning muinsuskaitselisi väärtusi. Tegemist on olulise lahendiga, mis täpsustab Natura 2000 nõuete, veekaitse eesmärkide ja kultuuripärandi kaitse omavahelist tasakaalustamist.

Asjaolud

OÜ Hellenurme Veskile kuulub Elva jõel Hellenurme paisul asuv ajalooline elektrijaam ja vesiveski, mis on muinsuskaitse all. Pais paikneb Natura 2000 võrgustiku alal, mille eesmärgiks on elupaigatüübi „jõed ja ojad“ kaitse ning mitmete kaitstavate liikide nagu paksukojalise jõekarbi, hariliku hingu ja rohe-vesihobu kaitse.

Keskkonnaamet andis 2022. aasta juunis Hellenurme Veski taotluse alusel jõe paisutamiseks ja hüdroenergia kasutamiseks tähtajatu vee erikasutusloa, kuid määras loas kõrvaltingimused, mille kohaselt pidi kaebaja:

●       rajama kalade läbipääsu hiljemalt 15. septembriks 2027,

●       esitama kalapääsu projekti 2023. aasta lõpuks,

●       laskma eksperdil teha paisjärve setteuuringu hiljemalt 1. jaanuariks 2026.

Keskkonnaamet tugines kõrvaltingimuste määramisel veeseaduse sättele (VeeS § 174 lg 3), mille järgi on Hellenurme paisul kalade läbipääsu tagamine kohustuslik. Ida-Eesti veemajanduskava 2015-2021 järgi on Elva jõe kõnealuse lõigu seisund kesine. Selle põhjuseks on paisud ja paisjärved, mis halvendavad kalade elutingimusi ning tõkestavad kalade rändeid, kusjuures kõige suuremaks probleemiks on Hellenurme pais. Kalade läbipääsu rajamine on ette nähtud veemajanduskava eelnõus aastateks 2022-2027.

Kaebaja - OÜ Hellenurme Veski - vaidlustas loa, kuna leidis, et loas seatud kõrvaltingimused on ebaproportsionaalsed. Kalapääsu rajamise maksumus võib olla 325 000-830 000 eurot, ent kaebaja arvates puudub kindlus, et paisutuse säilimine tooks kaasa Natura ala elupaikade seisundi halvenemise.

Kaebus jäeti rahuldamata nii haldus- kui ka ringkonnakohtus. Riigikohus võttis aga esimese ja teise astme kohtutest erineva seisukoha.

Riigikohtu seisukohad

Riigikohus leidis, et kaebus on põhjendatud ja Keskkonnaameti korraldus on õigusvastane. Riigikohtu hinnangul lähtus Keskkonnaamet ennatlikest ja ebatäpsetest seisukohtadest. Keskkonnaametil tuleb otsustada kalapääsu rajamise küsimus uuesti (kusjuures ei saa välistada, et uuel lahendamisel osutub kalapääsu rajamine vältimatuks).

Riigikohus tõi välja mitmed puudused Keskkonnaameti otsuses nii Natura 2000 aladel kehtivate normide rakendamisel kui ka veeseadusest tuleneva kalapääsu nõude ja sellest erandi tegemise kaalumisel.

1. Natura 2000 aladel kehtivate normide ebaõige kohaldamine

●       Riigikohus selgitas esmalt (p 22-25), et Hellenurme paisul toimuv paisutamine on EL loodusdirektiivi mõistes mitte uus, vaid „jätkuv tegevus“, kuna sellega on alustatud enne Natura alade moodustamist 2004. a. Varasemast kohtupraktikast (RKHKo 3-17-1739/80) tuleneb, et sellist tegevust võib jätkata juhul, kui see ei põhjusta elupaikade või liikide seisundi halvenemist võrreldes Natura ala moodustamise hetkega. Hüdroenergia kasutamine elektri tootmiseks oli aga uus tegevus, mille mõju hindamisel tuli võrdlustasemeks võtta olukord, kus elektritootmine puuduks.

●       KeA ei esitanud piisavalt täpset analüüsi selle kohta, kas ja kuidas paisutamisel tegelikult oleks selline halvendav mõju Natura ala elupaigale või liikidele, mis õigustaks kalapääsu rajamise nõuet (Riigikohtu otsuse p 30). KeA on korralduses küll välja toonud Hellenurme paisuga kaasnevad olulised ohutegurid, kuid need on esitatud liiga üldiselt, mistõttu ei ole võimalik hinnata, millises osas on mõju tingitud varasemast paisutamisest, millises osas paisutamise ja hüdroenergia kasutamisest ning millises osas elektritootmisest (p 33).

●       KeA ei põhjendanud piisavalt, milliste konkreetsete Natura ala kaitse-eesmärkide täitmiseks on kalapääs vajalik, ega esitanud kaalutlusi alternatiivsete, vähemkoormavate meetmete kohta nagu nt populatsiooni seisundi säilitamiseks jõkke uute isendite laskmine ja minimaalse voolu tagamiseks paisu vajalikul määral avatuna hoidmine (p 34).

●       Kalapääsu rajamiseks ei olnud piisavalt põhjendusi ka liikide häirimise keelu aspektist. Mõjuhinnang näitas, et paksukojalisele jõekarbile ja rohe-vesihobule oli ohuteguriks peamiselt eutrofeerumine, veekvaliteedi langemine, veetaseme kõikumine ning paisu allalaskmisega kaasnev settereostus. Korralduses ei olnud näidatud, kuidas neid ohte saaks kalapääsuga leevendada. Oli küll selgitatud, et kalad on karbile vaheperemeheks, ent ei olnud analüüsitud, kas see häiring on oluline ja kas see säilib senisel tasemel või toob kaasa täiendava häirimise (otsuse p 39).

●       Riigikohtu otsusest nähtub, et ka Natura ala kaitse-eesmärgid ei olnud määratletud piisavalt täpselt, nagu Euroopa Kohtu praktikas on nõutud (otsuse p 40-44). Riigikohtu hinnangul puudus analüüs, millise kvaliteeditasemega seisund millises ulatuses nii jõe kui kaitstavate liikide kaupa kalapääsu rajamise korral tõenäoliselt saavutataks ning kas ja miks see on vajalik (otsuse p 45).

●       Eeltoodu tõttu ei olnud Natura võrgustikuga seotud põhjendused praegusel juhul piisavad kalapääsu rajamise kohustuse asetamiseks kaebajale. Riigikohtu otsuse kohaselt ei välista see, et küsimuse uuel lahendamisel võib sarnase kohustuse kehtestamine osutuda põhjendatuks (otsuse p 48).

2. Kalapääsu nõue oli sisuliselt põhjendatud, ehkki KeA oli teinud kaalutlusvigu

●       VeeS § 174 lg 3 näeb ette kalade läbipääsu tagamise lõhejõgede paisudel, kuid § 174 lg 4 võimaldab sellest teha erandi kaaluka põhjuse olemasolul. Riigikohus leidis, et sellise erandi tegemist võib õigustada ka oluline avalik huvi, nt suure väärtusega kultuuripärandi kaitsmise huvi. Erandi kaalumisel võib seejuures arvestada ka õiguslikult mittesiduvaid eesmärke, sh veel kehtestamata keskkonnakavasid (otsuse p 52, viitab varasemale Riigikohtu praktikale asjas 3-20-2273, p 17 ning 3-3-1-87-12, p 12).

●       Riigikohtu hinnangul pole kahtlust, et põhimõtteliselt aitaks toimiv kalapääs parandada nii jõe kui pinnaveekogumi seisundit. See nähtub veemajanduskavast, selle vahearuandest kui eksperdiarvamusest. Riigikohus leidis, et põhimõtteliselt saaks neid andmeid lugeda piisavaks, et keelduda VeeS § 174 lg 4 erandi tegemisest (otsuse p 53).

●       KeA oli teinud kaalutlusvea leides, et kalapääsust loobumine on välistatud Natura reeglitest tulenevate kohustuste tõttu. Praegusel juhul ei olnud tehtud kindlaks, et kalapääsu rajamine oli tegelikult loodusdirektiivi kohaselt nõutav. Kuna KeA oli kalapääsu vajalikkust põhjendanud ülekaalukate argumentidega, oli Riigikohtu arvates vähetõenäoline, et viga mõjutas lõppotsust, ehkki sellist mõju ei saa ka täielikult välistada (otsuse p 56).

3. Kulude asetamine ainult kaebaja kanda oli ebaõiglane

●       Riigikohus leidis, et paisuga seotud kulude jäik asetamine ainult kaebaja kanda oli ebaõiglane (otsuse p 57), kuna pais teenib avalikku huvi.

●       VeeS § 174 lg 4 näeb muuhulgas ette võimaluse jagada omaniku või valdaja kulusid riigi või kolmandate isikutega. Selliseks kulude jagamiseks võib olla põhjust, kui paisutamine ei teeni vaid paisu omaniku erahuvi, vaid ka avalikku huvi. Riigikohus leidis, et praegu oligi sellise olukorraga tegemist – pais on võetud muinsuskaitse alla, paisjärv ja selle ümbrus on kultuurmaastiku oluline element, paisjärve on paigutatud kohaliku hooldekeskuse maaküttesüsteem, see on avalikult kasutatav veekogu, kaebaja veskimuuseum on atraktiivne turismiobjekt (otsuse p 59).

●       Riigikohus leidis, et KeA oleks pidanud kulude jagamist kaaluma, kuid sellist kaalumist ei tehtud – see oli oluline kaalutlusviga (otsuse p 60). Kalapääsu rajamise kulude jätmine täielikult kaebaja kanda oli lubamatu (p 61).

Kokkuvõte

Lahend täpsustab olulisel määral seda, millistel tingimustel võib seada kalapääsu rajamise kohustust, rõhutades eelkõige:

●       vajadust teha täpsed ja konkreetsele alale põhinevad mõjuhinnangud, näidates Natura 2000 aladel ära, milliste kaitse-eesmärkide täitmiseks on meede tingimata vajalik,

●       kaaluda kõiki asjakohaseid huve, sh muinsuskaitse ja avalik huvi,

●       hinnata kulude proportsionaalsust ja nende jagamise võimalust, eriti kui keskkonnaloa objektiks on avalikku huvi teeniv tegevus.

Hellenurme paisule kalapääsu rajamise küsimus ei ole Riigikohtu otsusega lahendatud, vaid KeA peab haldusmenetlust jätkama. Nagu Riigikohus viitab, ei vabasta kaebuse rahuldamine paisu omanikku kalapääsu tagamise kohustusest, küll aga ei saa selle kohustuse täitmist nõuda enne, kuni KeA lahendab uuesti erandi otsustamise küsimuse.

Riigikohtu halduskolleegiumi 30.04.25 otsus asjas nr 3-22-2082