Euroopa Kohus:
kui teadusandmete põhjal võib eeldada lindude pesitsemist, on raie keelatud
(C-784/23)
1. augustil tegi
Euroopa Kohus eelotsuse Eesti Riigikohtu esitatud küsimustes, mis puudutasid
linnudirektiivi (2009/147/EÜ) kohaldamist metsaraie keelamisel lindude
pesitsusajal.
Taustast
Eestis on aastaid
vaieldud selle üle, kas ja kui pikalt peaksid metsaraied olema lindude
pesitsusajal keelatud. Kehtivas seaduses puudub selgesõnaline pesitsusaegse
raie keeld, mistõttu teema ümber on palju õiguslikku segadust. Piirangu
pooldajad – looduskaitsjad ja ornitoloogid – rõhutavad, et kevad-suvistel
raietel hukkuvad kümned tuhanded linnupojad ning pesitsusrahu peaks seetõttu
olema üleriigiline, ajaliselt selgelt piiritletud ja teadusandmetele tuginev.
Vastased – metsafirmad ja puidutööstus – leiavad, et ühtne pikk keeld tekitaks
ebaproportsionaalset majanduskahju ning piiraks liigselt omandiõigust; otsused
tuleks langetada juhtumipõhiselt, lähtudes konkreetsel alal pesitsevate lindude
kaitsestaatusest, asustustihedusest ja häirimisohust. Laiemalt on pesitsusrahu
teema vaidluse keskmeks kujunenud küsimus, kui tihe pesitsus ja kui suur või
otsene peaks lindudele avalduv oht olema, et raie peatamine oleks õigustatud ning
proportsionaalne.
Kohtuvaidluse asjaolud
OÜ Voore Mets ja AS Lemeks Põlva vaidlustasid
halduskohtus Keskkonnaameti ettekirjutused, millega kohustati ettevõtteid
katkestama 2021. a kevadel raietööd lindude pesitsemise ning poegade
kasvatamise ajal – algselt 5 päevaks ja hiljem kuni sama aasta kesksuveni.
Keskkonnaamet tugines
raiekeelu seadmisel LKS §
55 lõikes 6.1 sätestatud lindude pesitsusaegse kahjustamise ja
häirimise keelule. KeA tõi välja, et on teaduslikult tõendatud, et igas metsas
pesitseb vähemalt üks paar linde hektari kohta, mistõttu oli raiega jätkamisel
reaalne oht häirida linde nende pesitsemise ja poegade üleskasvatamise
perioodil ning hävitada või kahjustada pesi. Hilisemates ettekirjutustes,
millega pikendati keeldu kesksuveni, tõi KeA täiendavalt välja, et
paikvaatlused võimaldasid tuvastada kümne erineva linnuliigi kindla, tõenäolise
või võimaliku pesitsuse vaidlusalustel kinnistutel.
Kaebajad leidsid, et
piirangud olid liigselt üldised, ilma piisava teadusliku põhjenduseta ja
rikkusid nende ettevõtlusvabadust ning omandiõigust.
Tallinna halduskohus
ja ringkonnakohus jätsid OÜ Voore Mets kaebused rahuldamata osas, milles
ettevõte taotles tekitatud kahju hüvitamist.
Tartu halduskohus
rahuldas AS Lemeks Põlva kaebused KeA ettekirjutuste õigusvastaseks
tunnistamiseks, kuna leidis, et pesitsevate lindude arvu, pesitsusperioode ja
kaebaja huve arvestades ei olnud raiete täielik keelamine pooleteiseks kuuks
proportsionaalne. Tallinna ringkonnakohus aga tühistas halduskohtu otsuse.
Riigikohtu küsimused
Riigikohus soovis
kokkuvõtvalt teada, kuidas tuleb tõlgendada linnudirektiivi (LD) artiklit 5
(lindude otsene ja kaudne kahjustamise keeld) ja artikli 9 lõikes 1 punkti a
kolmandat taanet (erandid), arvestades EL põhiõiguste harta artikleid 16 ja 17.
Riigikohtu arvates oli kaheldav, kas raiet saab lugeda tahtlikuks tapmiseks,
häirimiseks, hävitamiseks või kahjustamiseks LD art 5 mõttes, kui pole alust
eeldada ohustatud lindude pesitsemist raiealal ning tegevuse eesmärk ei ole
tapmine, häirimine jmt tegevus.
Riigikohus soovis
teada, kas tahtliku häirimise tingimus on täidetud ainult siis, kui on
tõendatud, et teo tegija tahtis linnuliigi isendit tappa või häirida, või
linnupesasid või -mune hävitada, või ka siis, kui ta vähemalt möönis sellise
tapmise, häirimise jmt võimalikkust. Samuti soovis Riigikohus teada, millised
asjaolud on piisavad, et sellist möönmist järeldada.
Riigikohus küsis ka,
kas pesitsusaegse raie lubamine peaks sõltuma sellest, milline on raiutavas metsas eeldatavasti pesitsevate
liikide kaitsestaatus või seisund.
Konkreetse juhtumi
asjaoludest lähtuvalt uuriti veel, millistel tingimustel kehtivad lage- ja
harvendusraiet planeerides raiepiirangud , kui alal pesitseb ligikaudu 10
linnupaari hektari kohta.
Riigikohtu küsimuste
täpne sõnastus on leitav Euroopa Kohtu lahendist.
Euroopa Kohtu seisukoht
Esmalt (vt
kohtuotsuse resolutsioon p 1) leidis Euroopa Kohus, et raiega lindude tapmise
ja pesade hävitamiskeeld kehtib sõltumata sellest, kas tegemist on
kaitsealuste/ohustatud liikidega või mitte. Vaid raietega kaasneva häirimise
puhul saab kaaluda häirimise lubatavust lähtuvalt sellest, millises seisundis
liik on.
Kohtuotsuse
resolutsiooni punktis 2 võttis Euroopa Kohus täpsemalt seisukoha riigikohtu
küsimuse osas, mis puudutas alasid, kus pesitseb vähemalt 10 linnupaari.
Euroopa Kohus leidis kokkuvõtvalt, et:
●
alal, kus pesitseb vähemalt 10 linnupaari hektari
kohta, ei tohi linde tahtlikult tappa, püüda ega pesi tahtlikult hävitada
(raietegevus tooks sellise tagajärje kaasa ja on seega keelatud - nii lageraie
kui harvendusraie);
●
sellisel alal ei tohi ka linde pesitsus- ja poegade
üleskasvatamise ajal häirida, kui häiring on oluline;
●
keelu kohaldumiseks ei ole vaja tuvastada
kaitsealuste linnuliikide pesitsemist, vaid piisab sellest, et alal pesitseb
vähemalt 10 linnupaari/ha;
●
lindude asustustiheduse tuvastamiseks piisab
teadusandmetest ja üksikute lindude vaatlusest.
Ehkki Euroopa Kohus
võttis seisukoha üksnes olukorra kohta, kus metsades võib eeldada ligikaudu 10
linnupaari esinemist hektari kohta, ei saa sellest välja lugeda, nagu oleks
metsades, kus pesitseb vähem kui 10 linnupaari hektari kohta, pesitsusajal raie
automaatselt lubatud. 10 linnupaari esinemise tingimus tulenes Riigikohtu
küsimuse sõnastusest ja Euroopa Kohus vastas üksnes sellele küsimusele.
Vt Euroopa Kohtu otsus asjas C-784/23
Taustaks:
“LÕPUTU
MUNEMINE?! Euroopa Kohus toetas raierahu pidamist, kliimaministeerium ootab
riigikohtu samasisulist otsust” (Õhtuleht 5.08.25)
Liis
Keerberg: pesitsusaegne raierahu kehtib sõltumata linnupaaride arvust (ERR, 15.08.25)
|