ICJ nõuandva otsuseni viis ÜRO
Peaassamblee taotlus 2023. aastal, mis oli ajendatud kampaaniast, mille
algatasid Lõuna-Vaikse Ookeani Ülikooli õigusteaduse tudengid ning mida hiljem
juhtis Vanuatu ja toetas üle 130 riigi. Tegemist on esimese korraga, kui
Rahvusvaheline Kohus tõlgendab riikide õiguslikke kohustusi seoses
kliimamuutuste leevendamise, kohanemise ja piiriülese kahju vältimisega.
Rahvusvahelisele Kohtule esitati küsimused, kas ja mil määral on riikidel
rahvusvahelise õiguse kohaselt kohustus kaitsta keskkonda ning kliimasüsteemi
ja millised on tagajärjed, kui riigid neid kohustusi rikuvad. Peaaegu 100 riiki
ja mitmed rahvusvahelised organisatsioonid osalesid Rahvusvahelise Kohtu
menetluses, esitades teravalt vastanduvaid seisukohti kehtiva õiguse
raamistiku, riikide kohustuste sisu ja ulatuse ning kliimakahju õiguslike
tagajärgede kohta. Vastupidiselt eeldusele, et kohus läheneb küsimustele
ettevaatlikult ja jääb pigem ebamääraseks, on kohtu seisukoht ekspertide sõnul
julgelt sõnastatud ning kaugeleulatuv, mistõttu võib mõjutada kliimapoliitikat
ka tulevikus.
ICJ seisukoht ei ole küll õiguslikult
siduv kohtuotsus, kuid see esindab maailma kõrgeima kohtuasutuse tõlgendust
kehtivast rahvusvahelisest õigusest, millel on seeläbi oluline õiguslik ja
poliitiline kaal. See võib avaldada märkimisväärset mõju rahvusvahelisele
õigusele, diplomaatiale ja anda tugeva jalgealuse potentsiaalsetele kaebajatele
kliimaalastes kohtuvaidlustes, et nõuda riikidelt tegutsemist kliimamuutuste
pidurdamise nimel.
Rahvusvahelise kohtu olulised seisukohad
1. Juriidiline kohustus ja
vastutus
ICJ peamine sõnum riikidele on, et
kliimaalased kohustused ei ole pelgalt soovituslikud – need on õiguslikud, sisulised ja jõustatavad.
Kohus märkis, et rahvusvahelised lepingud nagu ÜRO kliimamuutuste
raamkonventsioon, Pariisi kliimalepe, ÜRO mereõiguse konventsioon sätestavad
siduvad kohustused osalisriikidele tagada kliimasüsteemi ja teiste
keskkonnaosade kaitse inimtekkeliste kasvuhoonegaaside heitmete eest. Kohus
analüüsis erinevaid lepinguid ning kohalduvaid põhimõtteid ning selgitas igast
lepingust tulenevaid täpsemaid
kliimaalaseid kohustusi.
Olulisena tõi kohus välja, et ka
rahvusvahelisest tavaõigusest tuleneb
riikidele kohustus tagada kliimasüsteemi ja teiste keskkonnaosade kaitse
inimtekkeliste kasvuhoonegaaside heitmete eest.
See hõlmab esiteks kohustust vältida keskkonnale olulise kahju
tekitamist, tegutsedes nõuetekohase hoolsusega ja kasutada kõiki oma käsutuses
olevaid vahendeid selleks, et takistada oma jurisdiktsioonis või kontrolli all
toimuvat tegevust põhjustamast olulist kahju kliimasüsteemile ning teistele
keskkonnaosadele, kooskõlas oma ühiste, kuid diferentseeritud kohustuste ja
vastavate võimekustega. Riikidel on kohustus teha omavahel koostööd, et vältida
sellise olulise kahju tekkimist. Eeltoodud kohustused on riikidel sõltumata
sellest, kas nad on rahvusvaheliste kliimakokkulepete osalised või mitte. (p
271-315)
Vastutuse osas asus kohus seisukohale, et kui riik rikub mõnda nendest kohtu
poolt määratletud kliimakohustust, kujutab see endast rahvusvaheliselt
õigusvastast tegu, millega kaasneb selle riigi vastutus. Vastutaval riigil
lasub jätkuv kohustus täita rikutud kohustust. Rahvusvaheliselt õigusvastase
teo toimepanemisest tulenevad õiguslikud tagajärjed võivad mh hõlmata täieliku
kahju hüvitamist kannatanud riikidele hüvitise, kompensatsiooni ja rahuldamise
(satisfaction) vormis. (p 405-456)
2. Pariisi kliimaleppest
tulenevad kohustused seoses kliimamuutuste leevendamisega (p 222-254)
Kohus märgib esmalt, et kuigi Pariisi
kokkulepe seab eesmärgiks hoida ülemaailmne keskmine temperatuuri tõus
tööstusrevolutsiooni eelse ajaga võrreldes selgelt alla 2 °C ning püüelda
1,5 °C piiri poole (artikkel 2), on 1,5 °C saanud teaduslikult põhjendatud ja
kokkulepitud piiriks ohtliku kliimamuutuse ärahoidmisel. Seetõttu peab kohus
soojenemise hoidmist 1,5 °C piires Pariisi kokkuleppe alusel osapoolte poolt
kokkulepitud peamiseks eesmärgiks ülemaailmse keskmise temperatuuri tõusu
piiramisel. (p 224)
Oma leevendamiskohustuste täitmiseks
peavad kõik Pariisi kokkuleppe osapooled rakendama leppest tulenevaid meetmeid,
mis annavad piisava panuse kollektiivselt temperatuuripiiri hoidmisesse. Need
meetmed peavad kajastuma osapoolte riiklikult kindlaksmääratud panustes
(NDC-des), mida tuleb iga viie aasta järel kohandada ja ambitsioonikamaks
muuta. NDC-d peavad koos vaadelduna olema võimelised saavutama nii
eesmärgi piirata üleilmset soojenemist
1,5 °C-ni võrreldes tööstusrevolutsioonieelse tasemega, kui üldise eesmärgi
stabiliseerida kasvuhoonegaaside kontsentratsioon atmosfääris sellisel tasemel,
mis väldib ohtlikku inimtekkelist mõju kliimasüsteemile.
Kuigi NDC-des sisalduvate meetmete ulatus
ja sisu võivad erineda sõltuvalt osapoolte võimalustest ja võimekusest, ei ole
osapooltel piiramatut kaalutlusõigust oma panuste määratlemisel. Kohus märkis,
et arvestades kliimamuutustest tuleneva ohu tõsidust, on riigi kliimamuutuste
leevendamise panuse määratlemisele ja meetmete võtmisele kohaldatav
hoolsuskohustuse standard range. See tähendab, et iga osapool peab tegema kõik endast oleneva selleks, et nende panus
kajastaks võimalikult kõrget ambitsioonitaset Pariisi kokkuleppe eesmärkide
saavutamiseks. Sellest tulenevalt on osapooltel kohustus teha parimaid
jõupingutusi oma lubatud eesmärkide elluviimiseks.
Osapoolte vastavust nende
käitumiskohustustele Pariisi kokkuleppe alusel hinnatakse selle põhjal, kas
kõnealune osapool on rakendanud nõuetekohast hoolsust ja teinud parimaid
pingutusi, kasutades selle kohustuse täitmisel kõiki talle kättesaadavaid vahendeid
(p 229).
3. Hoolsuskohustuse sisu (p
281-299)
Rahvusvaheline Kohus määratles mitu
olulist elementi, mis selgitavad, kuidas hoolsuskohustust tuleb
kliimakontekstis mõista. Need hõlmavad:
(i) asjakohaste õiguslike ja
regulatiivsete meetmete vastuvõtmist, mille eesmärk on saavutada kasvuhoonegaaside heitkoguste oluline,
kiire ja püsiv vähendamine, et ära hoida olulist kahju kliimasüsteemile;
(ii) teadusliku ja tehnoloogilise teabe
aktiivset hankimist ja hindamist (näiteks tuginemist Valitsustevahelise
Kliimamuutuste Paneeli (IPCC) värskeimatele andmetele);
(iii) asjakohaste siduvate ja
mittesiduvate normide arvesse võtmist, sealhulgas kliimakokkulepete osaliste
konverentside (COP) otsused ning tunnustatud tehnilisi standardeid ja parimaid
tavasid.
Näiteks on kohus viidanud otsuse punktis
243 ülemaailmse koondhindamise tulemustele, mis võeti vastu otsuse 1/CMA.5 COP
28 raames. Koondhindamine näitab, et „hoolimata üldisest edasiminekust
leevendamise, kohanemise ning rakendamisvahendite ja toetuse vallas, ei ole
osapooled kollektiivselt veel Pariisi kokkuleppe eesmärgi ja selle pikaajaliste
eesmärkide saavutamise kursil“. Samuti tunnistatakse hindamises, et „üleilmse soojenemise piiramise saavutamine
1,5 °C-ni ilma või vaid vähese ületamiseta nõuab olulisi, kiireid ja püsivaid
kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendusi kogu maailmas — 43% võrra aastaks 2030
ja 60% võrra aastaks 2035 võrreldes 2019. aasta tasemega, ning CO₂ netoheite
saavutamist nullini aastaks 2050“ (rõhuasetus lisatud; otsuse 1/CMA, lk 5, p 27).
Lisaks rõhutas kohus:
(iv) kesksel kohal on riigi võimekuse
arvesse võtmine, st riigil on kohustus „kasutada kõiki talle kättesaadavaid
vahendeid“ olulise kliimakahju ärahoidmiseks; suuremate ressursside ja
elatustasemega riikidelt oodatakse kõrgemat hoolsusstandardit;
(v) vajadust võtta ennetavaid meetmeid
isegi teadusliku ebakindluse olukorras, kusjuures ebakindlust ei tohi kasutada
viivitamise ega tegevusetuse ettekäändena;
(vi) nõuet, et riigid viiksid läbi
põhjaliku riski- ja mõjuhindamise nende jurisdiktsiooni alla kuuluvate
kavandatavate tegevuste suhtes, mis võivad kaasa aidata kliimakahjudele,
tuginedes parimatele kättesaadavatele teadusandmetele;
(vii) kohustust teavitada ja pidada
heauskseid konsultatsioone teiste riikidega, kui tegevused võivad põhjustada
olulise piiriülese kahju ohu või takistada ühiseid kliimameetmeid.
Rahvusvaheline Kohus kinnitas ka
tavapärast koostöökohustust, rõhutades, et rahvusvaheline koostöö on
hädavajalik, kui käsitletakse sellist ülemaailmset ühist vara nagu
kliimasüsteem (p 301–302).
4. Kliimakohustuste seos
inimõigustega (p 369-404)
Kohtu selgituse kohaselt eeldab
inimõiguste tagamine keskkonna kaitset. Seega peavad riigid võtma
kliimameetmeid mitte üksnes keskkonna kaitseks, vaid ka selleks, et täita oma
inimõiguste alaseid kohustusi. Kohtukolleegium sedastab, et inimõigus puhtale, tervislikule ja
jätkusuutlikule keskkonnale on eelduseks teiste inimõiguste – nagu elu,
tervise, toidu, vee ja eluaseme – tegelikuks kasutamiseks (p 393).
Kohtu käsitlus seoses õigusega puhtale,
tervislikule ja jätkusuutlikule keskkonnale on märgiline, ent õigusekspertide
sõnul (loe nt EJIL:Talk! blogi) olulises osas ebamäärane -
pole üheselt selge, kas kohus tunnustab õigust puhtale, tervislikule ja
jätkusuutlikule keskkonnale eraldiseisva inimõigusena või mitte; mis on selle
õiguse sisu; ning kas see õigus on osa rahvusvahelisest tavaõigusest.
Kokkuvõtteks
Kohus tõdeb seisukohas, et antud menetlus
erines kõigist eelnevalt kohtu ette toodud menetlustest. Seisukoha lõppsõnas
püüab kohus panna inimkonnale südamele, et
„/…/ Peaassamblee esitatud
küsimused puudutavad enamat kui pelgalt juriidilist probleemi: need käsitlevad
eksistentsiaalset, planeediülest probleemi, mis ohustab kõiki eluvorme ja meie
planeedi terviklikkust. Rahvusvahelisel õigusel, mille autoriteedile Peaassamblee
on viidanud, on selles probleemi lahendamisel oluline, kuid paratamatult
piiratud roll. Selle hirmutava ja inimtekkelise probleemi täielikuks
lahendamiseks on vaja kõigi inimteadmiste valdkondade — olgu selleks õigus,
teadus, majandus või muu — panust. Eelkõige nõuab püsiv ja rahuldav lahendus
inimlikku tahet ja tarkust — nii individuaalsel, ühiskondlikul kui ka
poliitilisel tasandil — et muuta oma harjumusi, mugavusi ja senist eluviisi, et
kindlustada tulevik nii meile endile kui ka neile, kes veel tulemas.“ (p
456)
Rahvusvahelise Kohtu nõuandev otsus 23.07.2025
Taustaks:
Sabin Center'i blogipostitus "The ICJ’s Advisory Opinion on Climate Change: An Introduction" (24.07.25)