Peateemad
Riigikohus: ehituskeeluvööndi vähendamise taotluse lahendamisega viivitamist on võimalik kohtus vaidlustada
Riigikogu menetleb uut jäätmedirektiivi ülevõtvaid jäätmeseaduse muudatusi
lühiuudised
-
Keskkonnamõjude hindamine
- Euroopa Kohus selgitas detailplaneeringute keskkonnamõju hindamise kohustust
-
Kliimamuutus ja energeetika
- Euroopa Nõukogu kujundas seisukoha Durbani kliimakohtumiseks
- Euroopa Komisjon avalikustas seire ja aruandluse nõuded heitkogustega kauplemise süsteemi lisatavatele gaasidele ja tegevusaladele
- Euroopa Komisjon ootab detsembrini arvamusi fluoritud gaaside vähendamise meetmete kohta
- Euroopa Komisjon pani paika lennundussektorile eraldatavate kvootide võrdlusaluse
- Riigikogu menetleb eelnõud CO2 maapõues säilitamise kohta
-
Välisõhu kaitse
- Värvide, lakkide ja sõidukite taasviimistlusmaterjalide alaliigid saavad tähtmärgistused
-
Vesi
- Täpsustusid nõuded puurkaevudele ja -aukude projektidele ja rajamisele
-
Ohtlikud ained
- Euroopa Kohus: ehituslubade andmisel tuleb arvestada kaugust suurõnnetuse ohuga käitistest
- Riigikogu menetleb taimekaitseseaduse EL õigusega kooskõlla viimist
-
Kiirgus
- Riigikogu menetleb muudatusi kiirgusohutuse valdkonnas
-
Kalandus
- Valitsus karmistas karistusi kalavarude kahjustamise eest
- Jõustusid vaba püügivõimsuse arvelt kalalaeva registrisse kandmise tingimused
Riigikohus: ehituskeeluvööndi vähendamise taotluse lahendamisega viivitamist on võimalik kohtus vaidlustada
Riigikohus tegi 21. septembril 2011. a otsuse, milles leidis, et
ehituskeeluvööndi vähendamise taotluse lahendamisega viivitamist on võimalik
vaidlustada sõltumata lõplikust haldusaktist. Põhjuseks on, et tegemist on detailplaneeringu
kehtestamiseks vajaliku nõusolekuga, ilma milleta ei ole kohalikul
omavalitsusüksusel võimalik ehituskeeluvööndit vähendavat planeeringut
kehtestada.
Loe lähemalt
Riigikogu menetleb uut jäätmedirektiivi ülevõtvaid jäätmeseaduse muudatusi
28. septembril läbis Riigikogus esimese lugemise jäätmeseaduse muutmise
seaduse eelnõu, millega soovitakse Eesti õigusesse üle võtta EL direktiiv 2008/98/EÜ (nn uus jäätmedirektiiv).
Uue direktiiviga, nagu ka jäätmeseaduse eelnõuga, täpsustatakse jäätmekäitluse
mõisteid, muudetakse
jäätmekäitlushierarhiat ja kohaldusala jpm. Direktiivi üheks
põhimõtteks on toodete nn elutsükli kõikide etappide arvesse võtmine (näiteks
toote kavandamine, lähtematerjali valik, toote valmistamine, kasutamine,
tekkivate jäätmete käitlemine).
Loe lähemalt
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Euroopa Kohus selgitas detailplaneeringute keskkonnamõju hindamise kohustust
Euroopa Kohus on teinud 22.
septembril otsuse kohtuasjas nr C-295/10, milles selgitas keskkonnamõju
strateegilise hindamise (KSH) läbiviimise kohustust väikese maa-ala planeeringutele.
Kõnealuses kohtuasjas lahendati Leedu kõrgema halduskohtu eelotsusetaotlust,
kuna Leedu kohtus oli arutusel rohelise liikumise algatatud kohtuvaidlus kahe 2006. a heaks kiidetud
detailplaneeringu üle, mis puudutasid sigade intensiivkasvatuseks ette nähtud
hoonetekompleksi ehitamist, mille hulka kuulus 4000 siga mahutava sigala ja 10 000 m3
mahutavusega sealägahoidla. Detailplaneeringutele ei viidud läbi keskkonnamõju
strateegilist hindamist (KSH), kuna Leedu vastavates õigusaktides oli
sätestatud, et strateegilise hindamise kohustust ei ole, kui valmistatakse ette
ja kinnitatakse „maaplaneerimise dokumente, milles nimetatakse vaid üht
majandustegevuse objekti“.
Euroopa Kohus leidis, et Leedu
vastav säte on vastuolus direktiivi 2001/42/EÜ (nn KSH direktiiv) eesmärgi kui
sätetega ning et ei ole lubatav teatud liiki kavade keskkonnamõju hindamise
välistamine, ilma et mingite kriteeriumide alusel uuritaks, kas sellistel
kavadel on tegelikult oluline keskkonnamõju või mitte. Samuti võttis Euroopa
Kohus seisukoha, et direktiivi 85/337/EMÜ (nn KMH direktiiv) alusel korraldatav
keskkonnamõju hindamine, kui selle direktiivi sätted seda nõuavad, toimub KSH
direktiivi alusel läbi viidud hindamisele lisaks.
Kui liikmesriik on ette näinud ühise menetluse, tuleb sellise menetluse raames
kontrollida, et läbiviidud keskkonnamõju hindamine oleks teostatud kõigile
erinevates asjaomastes direktiivides sisalduvatele sätetele vastavalt. Kui KMH
läbiviimisel on juba kõik KSH direktiivi nõuded hõlmatud, ei ole enam kohustust
uue hindamise läbiviimiseks KSH direktiivi alusel.
Euroopa Kohtu otsuse tähendus
Eesti kontekstis võib seisneda eelkõige selles, et Kohus on selgelt lugenud
detailplaneeringuid dokumentideks, millele võib laieneda KSH direktiivist
tulenev KSH läbiviimise kohustus. Ka Eestis laieneb detailplaneeringutele
teatud juhtudel KSH kohustus, ent praktikas on olnud vaidluse all, kuivõrd KSH
on detailplaneeringutele kohane mõju hindamise viis. Seetõttu on praktikas
tihti valitud lähenemine, et detailplaneeringute KSH viiakse läbi projekti KMH
täpsusastmega. KÕKi hinnangul ei ole see õigustatud, sest Eestis ei ole KSH ja
KMH läbiviimise ühtset menetlust ette nähtud ning seetõttu on oht, et sellises
menetluses ei täideta korrektselt kummagi menetluse eesmärke.
Vt Euroopa
Kohtu lahendit kohtuasjas C-295/10
KLIIMAMUUTUS JA ENERGEETIKA
Euroopa Nõukogu kujundas seisukoha Durbani kliimakohtumiseks
10. oktoobril toimus Euroopa
Liidu liikmesriikide keskkonnaministrite ehk keskkonnanõukogu kohtumine, mille
käigus võeti vastu EL ühine seisukoht järgmiseks ÜRO kliimamuutuse
konventsiooni kohtumiseks Durbanis, Lõuna-Aafrikas. Kuigi Euroopa Liit eelistab
võimalikest tulevikulahendustest ühtse, õiguslikult siduva mehhanismi
vastuvõtmist, ollakse teatud tingimustel nõus ka Kyoto protokolli kehtivusaja pikendamisega.
Tingimusteks on, et selline pikendamine on ühekordne ning ei tohiks kesta kauem
kui aastani 2020.
Ministrid arutasid ka
saastekvootide ülekandmist Kyoto
protokolli kehtivuse järgmisesse perioodi; kuna paljud liikmesriigid on oma
eesmärke edukalt täitnud, võiks piiramatu kvootide ülekandmine tuua kaasa nende
väärtuse olulise langemise. Kuna ministrid selles osas kokkuleppele ei jõudnud,
otsustati kohtumisel esitada EL-poolne analüüs erinevate võimalustega selle
probleemi vältimiseks.
Durbani kohtumine toimub 28.
novembrist 9. detsembrini 2011.
a ning tegemist on ÜRO kliimamuutuse konventsiooni
osapoolte 17. kohtumisega.
Vt Keskkonnaministrite
kohtumise raportit Nõukogu kodulehelt
Vt ka uudiskirja
varasemaid uudiseid kliimamuutuse teemal (seniseid kliimakonventsiooni
kohtumisi kajastatakse teema “Üleilmsed uudised” all)
Euroopa Komisjon avalikustas seire ja aruandluse nõuded heitkogustega kauplemise süsteemi lisatavatele gaasidele ja tegevusaladele
Euroopa Komisjon võttis 18.
augustil vastu otsuse (2011/540/EL), millega sätestatakse seire ja aruandluse
nõuded kasvuhoonegaaside heitkoguste kauplemise süsteemi (EU ETS) 2013. aastast
lisatavatele gaasidele ja tegevusaladele. 1. jaanuaril 2013. a algab EU ETS kolmas
kauplemisperiood; sellega seoses lisatakse süsteemi uusi tegevusalasid (nt
naftasaadustel põhinev keemiatööstus, ammoniaagi ja alumiiniumi tootmine) ja
gaase (nt perfluorosüsivesinikud alumiiniumitööstusest). Kauplemise süsteemi
rakendamiseks on oluline, et ettevõtted teostaksid nõuetekohast seiret enda
poolt tekitatava heite üle ning esitaksid selle kohta pädevale asutusele
(Eestis Keskkonnaministeerium) igal aastal aruande.
Vt Komisjoni otsuse teksti
Euroopa Liidu Teatajas (pdf-formaadis)
Vt ka Euroopa Komisjoni EU ETS teemalist
lehekülge
Euroopa Komisjon ootab detsembrini arvamusi fluoritud gaaside vähendamise meetmete kohta
Euroopa Komisjon algatas 26. septembril avaliku
konsultatsiooni Euroopa Liidu (EL) fluoritud gaaside heidet vähendavate
meetmete karmistamise osas. Konsultatsioon kestab 19. detsembrini 2011 ja sellest on kõigil asjast huvitatutel
võimalik osa võtta Komisjoni poolt
selleks avatud veebilehel. Fluoritud gaaside näol on
tegemist tööstusgaasirühmaga, mida kasutatakse ka mõnedes külmkappides ja
õhukonditsioneerides. Nende osa globaalses soojenemises on äärmiselt suur. Seetõttu
võeti 2006. a
vastu EL määrus
nr 842/2006, mis sisaldab peaasjalikult gaasi sisaldavate seadmete lekete
vältimise meetmeid.
Komisjon võttis 26. septembril vastu ka aruande
määruse nr 842/2006 rakendamise kohta. Selles järeldatakse, et hetkel ELis kehtival
määrusel on märkimisväärne mõju, ent täiendavaid meetmeid võtmata fluoritud
gaaside heited pikemas perspektiivis ei vähene. Aruandes esitatakse suur hulk
võimalusi, kuidas heitkoguseid edaspidi kulutõhusalt vähendada – peamiselt tänu
sellele, et paljudes sektorites on üha otstarbekam asendada fluoritud gaasid
muude alternatiivsete lahendustega, mis tekitavad kliimamuutusi vähem või ei
tekita neid üldse. Aruandes leitakse, et potentsiaalselt võiks EL-s 2030.
aastaks kõrvaldada kuni kaks kolmandikku praegusest fluoritud gaaside heitest.
Allikas: Euroopa
Komisjon
Vt ka Euroopa Komisjoni aruannet
Vt Euroopa Komisjoni pressiteadet
Vt ka Euroopa Komisjoni konsultatsiooni
veebilehte
Euroopa Komisjon pani paika lennundussektorile eraldatavate kvootide võrdlusaluse
26. septembril võttis Euroopa
Komisjon vastu otsuse nr 2011/638/EL, millega määrati kindlaks
lennundussektorile CO2 saastekvootide tasuta eraldamise aluseks olev
võrdlusalus. Tegemist on koefitsiendiga, mille korrutamisel konkreetse
lennundusettevõtte poolt pakutud
tonnkilomeetritega (1 tonni massi liigutamine õhu teel ühe kilomeetri võrra)
arvutatakse välja, mitu lubatud heitkoguse ühikut (saastekvooti)
lennundusfirmale tasuta eraldatakse. Koefitsient on 2012. aastal mõnevõrra
suurem; seda vähendatakse alates 2013. a 1. jaanuarist.
Lennundussektor lisatakse 2012. a 1. jaanuarist EL
kasvuhoonegaaside heitega kauplemise süsteemi (EU ETS), mis tähendab, et kõik
EL lennujaamadesse suunduvate või sealt lähtuvate lennuliinide operaatorid
peavad hankima tekitatud heitele vastava koguse saastekvoote. Seejuures
jagatakse suurem osa kvoote ettevõtetele tasuta.
Vt Komisjoni otsuse teksti
(pdf-formaadis)
Vt ka Euroopa Komisjoni veebilehte
lennundussektori ja heitekauplemise süsteemi kohta (inglise keeles)
Riigikogu menetleb eelnõud CO2 maapõues säilitamise kohta
3. oktoobril võttis Riigikogu menetlusse välisõhu kaitse seaduse jt
seaduste muutmise eelnõu, mis võtab Eesti õigusesse üle EL direktiivi 2009/31/EÜ
nõuded. EL direktiiv käsitleb süsinikdioksiidi (CO2) maapõues
säilitamist. Eelnõu alusel luuakse Eestis maapõues säilitatava süsinikdioksiidi
kogumise ja transpordi võimalus. 2011. aasta juulis algatas Euroopa Komisjon
ametliku kirjaga rikkumismenetluse, kuna Eesti ei võtnud nimetatud direktiivi
tähtaegselt üle.
Süsinikdioksiidi maapõues säilitamise eesmärk on tööstuses tekkiva
kasvuhoonegaasi CO2 püsiv talletamine nii, et see ei pääseks
atmosfääri ja ei mõjutaks seeläbi kliimamuutust. Keskkonnaministeeriumi
hinnangul ei ole Eestis CO2 maapõues säilitamine võimalik, kuid
seadusandlusega peab looma võimaluse CO2 kogumiseks ja
transportimiseks mööda transporditorustikke maapõues säilitamise eesmärgil
muudes riikides.
Eelnõu kohaselt peavad nii CO2 koguvad kui
transporditorustikku omavad ettevõtted esitama kord aastas aruande oma tegevuse
kohta. Suure põletusseadme, mille elektriline nimisoojusvõimsus on
300 megavatti või enam ja mille ehitusluba on antud pärast 2009. a 24. juunit, käitaja
peab esitama hinnangu, kas süsinikdioksiidi säilitamiseks sobivad kohad on
kättesaadavad, kas transpordivahendite kasutamine on võimalik, ja kas
süsinikdioksiidi kogumise süsteemi moderniseerimine on tehniliselt ja
majanduslikult võimalik.
CO2 kogumise süsteemi loomise tähendus ettevõtjate jaoks seisneb EL
direktiivi 2009/29/EÜ
(kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi direktiiv) artikli 1
lõike 15 punktis b, mille kohaselt ei pea ettevõtted esitama kogutud ja talletamisele
suunatud CO2 heite jaoks hankima saastekvoote.
Vt ka Keskkonnaministeeriumi pressiteadet
Vt ka muudatuste
eelnõud ja seletuskirja Riigikogu kodulehelt
Vt ka EL direktiivi 2009/31/EÜ,
mis käsitleb CO2 maapõues säilitamist
VÄLISÕHU KAITSE
Värvide, lakkide ja sõidukite taasviimistlusmaterjalide alaliigid saavad tähtmärgistused
20. septembril
võttis keskkonnaminister vastu määruse „lenduvaid orgaanilisi ühendeid sisaldavate värvide, lakkide
ning sõidukite taasviimistlusmaterjalide erandkorras turustamise ning
kasutamise loa taotlemise ja loa andmise kord ning loa taotluse ja loa vormid”
muudatused. Määruse muutmise tingis mittevastavus EL
direktiivile 2004/42/EÜ, kuna määruse varasemas redaktsioonis puudusid värvide, lakkide ja sõidukite taasviimistlusmaterjalide alaliikide
tähtmärgistused; nende asemel kasutati vaid kemikaali alaliigi
järjekorranumbrit.
Tähtmärgistused kuuluvad nimetatud toodete
rahvusvaheliste identifitseerimis- ja märgistamisnõuete hulka, andes
kasutajatele ka infot nende käitlemise viisi kohta. Seni tekitas alaliigi
tähtmärgistuse puudumine segadust Eestis toodetud toodete identifitseerimisel
nende väljaveol ning käitlemise nõuete täitmisel ning Eestisse sisse veetud
toodetel esitatud tähtmärgistuse tõlgendamisel ja asjakohaste käitlemisnõuete
rakendamisel. Toodete alaliikide tähtmärgistuste sätestamine võimaldab üheselt
tagada toodete käitlemisnõuete täitmise edasimüüjate ning kasutajate poolt.
Määruse
muudatused jõustuvad 1. juulil 2012.
a.
Vt muudatusi Riigi Teatajas
Vt ka Keskkonnaministri
määruse eelnõud
ning seletuskirja
VESI
Täpsustusid nõuded puurkaevudele ja -aukude projektidele ja rajamisele
18. septembril jõustusid keskkonnaministri puurkaevude ja -aukude
rajamise korda reguleeriva määruse muudatused. Määruse eelnõu koostamise
tingis rakendamise praktikas ilmnenud vajadus täpsustada puurkaevu või -augu
projekti kohta esitatavaid nõudeid, sätestada veeproovide võtmise erisused
pärast puurkaevu või -augu rajamist puurkaevu või -augu kasutusotstarbest
lähtudes ning muuta määruse lisades kehtestatud vorme.
Määrus avaldab enim mõju puurkaevude ja -aukude projekteerijaile. Eelnõu
seletuskirja kohaselt lihtsustub kohalike omavalitsuste ja Keskkonnaameti
puurkaevu ja -aukude rajamise või likvideerimise taotluste menetlemisega seotud
ametnike töö tänu muudetud taotlusvormidele.
Vt määruse muudatusi Riigi
Teatajas
Vt määruse eelnõu
seletuskirja Eelnõude infosüsteemis
OHTLIKUD AINED
Euroopa Kohus: ehituslubade andmisel tuleb arvestada kaugust suurõnnetuse ohuga käitistest
Euroopa Kohus tegi 15. septembril kohtuasjas nr C‑53/10 eelotsuse, milles märkis, et
kohustus tagada vajaliku kauguse säilitamine suurõnnetuse ohuga käitiste ning
üldkasutatavate hoonete vahel on suunatud ka ehitusluba väljatavale
ametiasutusele.
Kohtuasja esemeks oli vaidlus EL direktiivi 96/82/EÜ
(nn Seveso II direktiiv) tõlgendamise üle. Euroopa Kohtu poole
eelotsusetaotluse saamiseks pöördunud Saksamaa kohus lahendas vaidlust, mis
puudutas aianduskeskuse rajamist 250
m kaugusele keemiatehasest, mida nn Seveso II direktiivi kohaselt peetakse
suurõnnetuse ohuga käitiseks. Direktiivi kohaselt on liikmesriigid kohustatud
maakasutuse ja muude asjakohaste põhimõtete rakendamise menetluste (nt
planeeringute, ehituslubade jms) puhul võtma arvesse vajaliku kauguse
säilitamist suurõnnetuse ohuga käitiste ning üldkasutatavate hoonete vahel.
Kohus märkis, et direktiiv ei sätesta üheselt vajaliku kauguse ulatust ega
selle kindlaksmääramise meetodit, mistõttu on tegemist toiminguga, mis tuleb
liikmesriikide pädevate riigiasutuste poolt läbi viia kõigil otsustamise
tasanditel. Kohus rõhutas, et kui planeerimisasutused ei võtnud vajalikku kaugust
oma tegevuses arvesse, siis on eriti oluline, et ehitusluba väljastav ametiasutus
tagab ise vajaliku kauguse säilimise. Vajaliku kauguse säilitamise kohustus ei tähenda,
et antud asjaoludel oleks pidanud tingimata keelama aianduskeskuse rajamist. Samas
on kohustusega vastuolus siseriiklikud normid, mille kohaselt tuleb luba
väljastada ilma planeerimise või üksikotsuse tegemise etapis asjakohaseid riske
hindamata. Seega tuleks Euroopa Kohtu hinnangul suurõnnetuse ohuga käitiste
läheduses ehituslubade väljastamise menetluses hinnata käitisest tulenevaid
riske ning langetada sellel põhinev kaalutlusotsus ehitusloa andmise üle.
Vt
Euroopa Kohtu otsust asjas C‑53/10
Riigikogu menetleb taimekaitseseaduse EL õigusega kooskõlla viimist
11. oktoobril võttis Riigikogu
menetlusse taimekaitseseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise
seaduse eelnõu. Eelnõu seadusena jõustumisel võetakse Eesti õigusesse üle EL
määrus nr 1107/2009/EÜ
taimekaitsevahendite turulelaskmise kohta ning EL direktiiv 2009/128/EÜ
pestitsiidide säästvast kasutamisest. Eelnõu
eesmärk on lahendada taimekaitseseaduse rakendamisel ilmnenud probleemid ning
ühtlustada seaduse teksti eelmainitud ELi õigusaktidega.
Eelnõu olulisim muudatus on
taimekaitsevahendite tsonaalse hindamise kasutuselevõtt. Selle järgi hakkab
Eesti kuuluma nn põhja tsooni, kuhu
kuuluvad veel Läti, Leedu, Soome, Rootsi ja Taani ning vabatahtlikuna liitununa
Norra. Tsonaalse hindamise rakendamise tulemusena piisab taimekaitsevahendi
turule laskmiseks selle hindamisest vaid ühe samasse loatsooni kuuluva riigi
poolt. Teised sama tsooni liikmesriigid annavad taimekaitsevahendile loa või
keelduvad sellest riskianalüüsi teinud liikmesriigi hindamisaruande põhjal.
Tänu geograafiliste tsoonide kehtestamisele ei pea enam taimekaitsevahendite
turule toomisel katsetama neid igas riigis eraldi.
Põllumajandusministeeriumi
hinnangul suureneb eelnõu muudatuste jõustumisel avalikkuse teadlikkus
taimekaitsevahendite kasutamisega kaasneda võivatest ohtudest inimese tervisele
ja keskkonnale. Ettevõtjate jaoks tähendaks regulatsiooni jõustumine
halduskoormuse vähenemist.
Vt ka eelnõud ja seletuskirja Riigikogu
kodulehel
Vt kaEL määrust (EÜ) nr 1107/2009/EÜ
taimekaitsevahendite turulelaskmise kohta
Vt
ka EL direktiivi 2009/128/EÜ
taimekahjustajate ja umbrohutõrjevahendite säästvast kasutamises
Vt taustaks ka Vabariigi Valitsuse 6.10.2011. a istungi
kommenteeritud päevakorda
KIIRGUS
Riigikogu menetleb muudatusi kiirgusohutuse valdkonnas
28. septembril läbis Riigikogus esimese lugemise kiirgusseaduse muutmise
seaduse eelnõu. Eelnõu ajendiks on tagada paremini kiirgusohutus ja kõrvaldada
puudused, mis on seaduse rakendamisel ilmnenud (näiteks seoses kiirgushädaolukordade
ning radioaktiivsete ainete ja jäätmetega). Eelnõu koostamise peamine eesmärk on täpsustada
eri asutuste rolli kiirgusohutuse tagamisel, ühtlasi täpsustada radioaktiivsete
ainete ja jäätmete ohutustamise reegleid ning kiirgushädaolukorrale
reageerimist. Eelnõu kohaselt täpsustatakse järelevalve korraldamist ning
viiakse seadus kooskõlla EL tuumaohutuse direktiivis 2009/71/EURATOM
sätestatud nõuetega. Eestis on ainult üks direktiivi kohaldamisalasse kuuluv
objekt – Nõukogude Liidu ajal kasutusel olnud Paldiski tuumarajatis, mida hetkel kasutatakse ka radioaktiivsete
jäätmete vaheladustamiseks.
Eelnõuga võetakse kasutusele mitmed uusi mõisted
nagu näiteks avariikiirituse olukord, kiirgushädaolukord, kiirgusohutuse
riiklik audit, kiirgusohutushinnang, NORM-jäätmed, püsikiirituse olukord,
sekkumises osalev radioaktiivsete jäätmete käitleja, tegutsemistase,
tuumaohutus ja tuumakäitis. Eelnõu seletuskirja kohaselt ei too muudatuste kehtestamine kaasa muudatusi
kiirgusohutuse põhiprintsiipides ega kiirgusohutuse tagamiseks rakendatavates
meetmetes, vaid üksnes täpsustab neid.
Vt ka muudatuste
eelnõud ja seletuskirja Riigikogu kodulehelt
KALANDUS
Valitsus karmistas karistusi kalavarude kahjustamise eest
7. oktoobril
jõustus Vabariigi Valitsuse määrus, millega kehtestatakse uued kalavarudele
tekitatud kahju hüvitamise määrad, nende arvutamise alused ja metoodika. Kahju
hüvitamise määra kehtestamisel lähtutakse kalaliigi ohustatusest,
kaitsestaatusest või kuni kümnekordsest turuhinnast, välja arvatud kalaliikide
puhul, mida püütakse väljaspool Läänemerd. Sarnase kaitsestaatusega kaladele
kehtestati sarnased kahjuhüvitamise määrad, mistõttu muudeti mitme kalaliigi suhtes
praegu kehtivat kahjuhüvitamise määra. Enim on suurenenud meriforelli ja
jõeforelli kahjumäär (20 eurolt 30 eurole kala kohta) ning angerja kahjumäär (10
eurolt 30 eurole kala kohta). Vähenenud on haugi kahjumäär (10 eurolt 7 eurole
isendi kohta) ja vimma kahjumäär (4,8 eurolt 2 eurole isendi kohta).
Uudsena on määruse kohaselt sätestatud ka kahjumäärad kilogrammi kohta. See
on vajalik juhuks, kui ebaseadusliku püügiga kalavarudele tekitatud kahju
tuvastatakse hiljem, mistõttu kahjustatud isendeid ei ole võimalik enam üle
lugeda. Võrreldes varem kehtinud määrusega loetakse eelnõu kohaselt kalavaru
kahjustamiseks peale kala surmamise ja vigastamise ka kala veest välja võtmine,
kuna vette tagasi laskmisel ei pruugi isend enam olla eluvõimeline.
Allikas: Keskkonnaministeerium
Vt Keskkonnaministeeriumi pressiteadet
Vt ka määruse teksti
Riigi Teatajas
Vt ka määruse eelnõud
ja seletuskirja Eelnõude infosüsteemis
Jõustusid vaba püügivõimsuse arvelt kalalaeva registrisse kandmise tingimused
8. oktoobril jõustus põllumajandusministri
määrus “Vaba
püügivõimsuse arvelt kalalaeva registrisse kandmise tingimused ja kord”. Määruse
koostamise ajendiks oli esile kerkinud vajadus tõhustada kalanduse järelevalvet,
kuna suurenenud on kalapüügist huvitatud isikute arvu ning probleem
ebaseadusliku, teatamata ja reguleerimata kalapüügi osas.
Kalapüügiseaduse kohaselt võib
kalalaevastiku segmenti, kuhu laevu juurde lisada ei või, kanda uusi laevu vaid
juhul, kui sinna on tekkinud vaba püügivõimsus varem registreeritud laevade
registrist kustutamise või väljaviimise tõttu. Sellisteks segmentideks on kõik
merepüügiks kasutatavad kalalaevade segmendid (4S1, 4S2 ja 4S3). Määrus
sätestab tingimused, millele peavad vastama nendesse segmentidesse uut laeva
sisse kanda sooviv taotleja ning laev ise. Kuna kõige suurem on nõudlus uute
aluste sissekandmiseks segmendis 4S2 – Läänemerel kasutatavad laevad pikkusega
alla 12 meetri,
on see üheks tingimuseks. Seni võisid sellise määruse puudumise tõttu vaba
püügivõimsuse arvelt kalalaeva registrisse kandmist taotleda kõik isikud ning
rahuldamisele kuulus kalalaevade riikliku registri volitatud töötlejani ajaliselt varem jõudnud nõuetekohane taotlus.
Uue korra järgi eelistatakse nõuetele vastavate taotluste konkurentsi korral
esmalt väiksema mootorivõimsusega laevu ning seejärel varem esitatud taotlusi.
Vt ka
eelnõu seletuskirja Eelnõude infosüsteemis
Vt määruse teksti
Riigi Teatajas
Vt kalapüügiseaduse teksti
Riigi Teatajas
|