ÜLDOLULIST
Euroopa
Parlament ja EL Nõukogu võtsid vastu EL 7. keskkonnaalase
tegevusprogrammi
20. novembril võtsid Euroopa Parlament ja EL Nõukogu vastu EL seitsmenda keskkonnaalase
tegevusprogrammi „Hea elu maakera võimaluste piires”. Tegemist on strateegilise dokumendiga, mis
suunab ELi keskkonna- ja kliimapoliitikat ning sätestab peamised eesmärgid
aastani 2020. Eesmärkide hulka kuuluvad teiste seas nt keskendumine looduskaitsele, ökoloogilise
taluvusvõime (keskkonna võime end loomulikult taastada) tugevdamisele ning
keskkonnaga seotud terviseriskide tõhusale vähendamisele. Programmi esialgse eelnõu sisu täiendati juunikuus 2013 Euroopa
Parlamendi ja EL Nõukogu vahelise kokkuleppe saavutamise käigus (vt ülevaadet KÕKi 2013. a juulikuu
uudiskirjast), pärast
seda eelnõud teadaolevalt enam ei muudetud. Seitsmes keskkonnaalane
tegevusprogramm „Hea elu maakera võimaluste piires” (pdf, ingl k) Euroopa Komisjoni pressiteade (ingl k) EL Nõukogu pressiteade (ingl k, pdf)
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Kohus: rikkumismenetluses
infole juurdepääsu andmine eeldab konkreetset ülekaalukat avalikku huvi
(C-514/11 ja C-605/11)
Euroopa Kohus tegi 14. novembril otsuse kohtuasjades C-514/11
ja C-605/11, milles
lahendas Portugali organisatsiooni Liga para a Protecção da Natureza (LPN) ning
Soome Vabariigi apellatsioonkaebust seoses info kättesaadavusega Euroopa
Komisjoni algatatud rikkumismenetluses. Soome toetuseks oli
apellatsioonimenetluses menetlusosaliseks astunud ka Eesti riik. Apellatsioonkaebused olid esitatud Euroopa Liidu Üldkohtu 2011. a otsusele
kohtuasjas T-29/08 (LPN vs Komisjon). Selles asjas jättis kohus rahuldamata LNP
hagi komisjoni otsuse vaidlustamiseks, millega komisjon oli keeldunud andmast
LNP-le rikkumismenetlusega seotud infot. LPN on Portugalis tegutsev
keskkonnaorganisatsioon, kes oli esitanud 2003. aastal Komisjonile kaebuse,
milles väitis, et Portugali Sabori jõele tammi ehitamise projektiga rikutakse
EL loodusdirektiivi 92/43/EÜ nõudeid. Komisjon avaski kaebuse põhjal Portugali
suhtes rikkumismenetluse. 2007.a soovis LPN Komisjonilt juurdepääsu kaebuse
menetlemisega seotud teabele ja võimalust tutvuda komisjoni töörühma
väljatöötatud dokumentide ja asjakohase kirjavahetusega. EL õigusaktide
kohaselt on igal EL-s elaval isikul üldjuhul õigus EL institutsioonide
dokumentidele ligi pääseda, ent võimalikud on erandid. Antud asjas keelduski
Komisjon teabele juurdepääsu andmisest, tuginedes EL määruses 1049/2001
sätestatud erandile, mis käsitleb kontrollimiste, uurimiste või
audiitorkontrolli kaitset. Euroopa Kohus: rikkumismenetluses on vaja säilitada usalduslikku õhkkonda liikmesriigi ja Komisjoni vahel, seetõttu ei pea ka dokumendid olema reeglina avalikud.EL määruses 1049/2001 sätestatud erandi kohaselt keelavad EL
institutsioonid juurdpääsu dokumentidele, mille avaldamine kahjustaks
kontrollimiste, uurimise või audiitorkontrolli eesmärki, välja arvatud kui
avaldamine teenib ülekaalukaid üldisi huve. Seega sõltub teabe andmine sellest,
milline huvi peab konkreetsel juhul peale jääma. LNP oli sellise ülekaaluka
huvina välja toonud, et keskkonnateabe kättesaadavusel on keskkonnakaitse ja
inimese tervise seisukohalt oluline tähtsus. Euroopa Kohus leidis, et selline
määratlus on liiga üldine, ning et välja ei ole toodud ühtegi konkreetset huvi,
mis just antud juhtumi asjaolude pinnalt peaks uurimise kahjustamist õigustama. Euroopa Kohtu otsus kinnistab senist lähenemist, mille kohaselt
rikkumismenetluse dokumendid ei ole avalikud, et säilitada menetluse kestel
liikmesriikide ja Komisjoni vahel usalduslik õhkkond. Sarnase lähenemise võttis
kohus ka hiljutistes kohtuasjades T-111/11 ja T-214/11, millest kirjutasime möödunud kuu uudiskirjas. Euroopa Kohtu otsus
kohtuasjades C-514/11 ja C-605/11
Riigikontroll: keskkonnainfo
süsteemid üldiselt töötavad, probleemiks on keskkonnaregister
Riigikontroll avalikustas 27. novembril auditiaruande „Infosüsteemide
pidamine ja arendamine Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas“. Auditi eesmärgiks oli hinnata, kas
Keskkonnaministeeriumi (KKM) valitsemisala infosüsteemid (ja nende arendamine)
toetavad keskkonnainfo usaldusväärset, säästlikku ja jätkusuutlikku kogumist
ning kasutamist. Riigikontroll vaatas KKM valitsemisalas loodud 42
keskkonnainfosüsteemi, detailsemalt neist nelja: keskkonnaregistrit, Eesti
looduse infosüsteemi, keskkonnalubade infosüsteemi ja maakatastrit. Riigikontroll leidis, et riigi keskkonnainfosüsteemid suudavad enamasti
pakkuda keskkonnaasutustele nende tegevuseks usaldusväärseid ja kasutatavaid
andmeid. Erandiks on keskkonnaregister, milles oli vigu teistega võrreldes
oluliselt rohkem. Kuigi see andmekogu peaks põhiregistrina KKM-s olema kõige
usaldusväärsem, ei ole seda vastavalt rahastatud ega arendatud see register ei ole Riigikontrolli hinnangul praegusel kujul
tõenäoliselt elujõuline. Riigikontroll: keskkonnainfo on kättesaadav, ent selle otsimine võtab palju aegaKeskkonnainfo kättesaadavuse osas tõi Riigikontroll välja, et kuigi
avalikkusele vajalik keskkonnainfo (nt välisõhu ja joogivee kvaliteet,
elamukrunti puudutavad kitsendused jt) on enamasti kättesaadav, on see info
olemas siiski vaid suuremate linnade kohta, kuna mujal seda infot lihtsalt ei
koguta. Samuti võtab info leidmine märkimisväärselt palju aega (ühe objekti
kohta keskmiselt 3,5 tundi), ning kui keskkonnanäitajale (nt õhu kvaliteet) on
kehtestatud normid, siis sageli peab inimene ise veel uurima, kui suured need
on, sest info kõrval pole näidatud, milline on norm. KKM nõustus üldiselt enamiku soovitustega ning tõi välja, et olukorra
parandamiseks on alustatud mitmeid põhimõttelisi muudatusi, sh on juba
alustatud keskkonnaregistri loogilisema ülesehituse analüüsiga. Allikas: Riigikontroll Riigikontrolli
pressiteade Riigikontrolli auditiaruanne „Infosüsteemide
pidamine ja arendamine Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas“ (pdf)
KESKKONNAJÄRELVALVE
Karistusseadustiku revisjoniga
muudetakse ka keskkonnasüütegude koosseise
Vabariigi Valitsus algatas 9. detsembril karistusseadustiku
(KarS) ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (554 SE). Tegemist on viimase etapiga
karistusõiguse revisjonist, mille Justiitsministeerium (JuM) algatas 2011.
aastal. Karistusõiguse revisjoni eesmärkideks oli muuhulgas kuriteo- ja
väärteokoosseisude vahelise piiri täpsustamine ning ülemäärase karistatavuse
kõrvaldamine. Hetkel on KarS-s sätestatud nii kuritegude (mille eest määratakse
kriminaalkaristus) kui väärtegude koosseisud, lisaks tulenevad osad väärtegude
koosseisud aga ka eriseadustest. Revisjoni käigus vaadati läbi ka keskkonnaalased
kuriteod ja väärteod. Eelnõuga on kavas muuta
osasid KarS-s sätestatud keskkonnasüütegude koosseise. Keskkonnaalased
süüteod paiknevad KarS §-des 352-371 ja käsitlevad näiteks selliseid rikkumisi
nagu „puude ja põõsaste kahjustamine ja hävitamine“, „käitise ebaseaduslik
käitamine“ jm. Osade kuritegude puhul suurendatakse sanktsioone (nt käitise
ebaseaduslik käitamine või osoonikihti kahjustavate ainete ja toodete
käitlemine), ent eelnõus on ette nähtud ka uute koosseisude lisamine (lisaks
tahtlikele tegudele lisatakse teatud juhtudel ettevaatamatusest toime pandud
rikkumised). Karistuste leevendamist või dekriminaliseerimist
keskkonnaalaste süütegude puhul märkimisväärselt ette näha ei ole. Erandiks on
KarS § 363 muutmine. See säte näeb hetkel ette kriminaalvastutuse
looduskasutus- või saasteloata tegutsemise eest, kui see luba oli nõutav,
samuti loanõuete rikkumise eest. Eelnõu kohaselt oleks loata tegutsemine
kriminaalkorras karistatav üksnes juhul, kui tegevus tooks kaasa ohu
inimtervisele või olulise kahju või ohu keskkonnale. Lihtsalt loata tegutsemine
oleks edaspidi karistatav väärteona. KarS kehtiv tekst Riigi
Teatajas KarS muutmise eelnõu
(554 SE) materjalid Riigikogu kodulehel Teave karistusõiguse revisjoni kohta
Justiitsministeeriumi kodulehel
RUUMILINE PLANEERIMINE
Ehitusseadustiku eelnõu jõudis
Riigikokku
Riigikogu võttis 10. detsembril menetlusse Vabariigi Valitsuse algatatud
ehitusseadustiku (EhS) eelnõu (555 SE). Tegemist on põhimõtteliselt uue
ehitusvaldkonda reguleeriva normistikuga, millesse on lisaks kehtivas
ehitusseaduses reguleeritud teemadele hõlmatud ka erinevate valdkondade ja
eriehitiste (nt maanteede ja raudteede, tehnovõrkude) reeglid. Kajastasime eelnõu lähtekohti ja sisu pikemalt 2012. a märtsis, kui see
koos uue planeerimisseaduse eelnõuga avalikustati: http://www.k6k.ee/uudiskiri/2012/marts/ehitusseadustik ning tutvustasime põgusalt menetluse
käigus tehtud muudatusi 2013. a juulikuises
uudiskirjas. Pikema ja ajakohastatud ülevaate Riigikokku jõudnud eelnõu sisust plaanime
anda 2014. a
jaanuarikuises uudiskirjas. Eelnõu 555 SE
materjalid Riigikogu kodulehel
KLIIMAMUUTUS
Varssavi
kliimakonverentsil lepiti kokku üleilmse kliimakokkuleppe koostamise konkreetses ajakavas
11.-22. novembril toimus Varssavis ÜRO kliimamuutuste konverents, kus arutleti eeldatavalt 2015. aastal
sõlmitava üleilmse kliimakokkuleppe, kliimamuutustest põhjustatud loodusõnnetuste toetusmehhanismide ja CO2
heidete vähendamise viiside üle. Konverentsi ettevalmistuste ja EL kohtumise
eelsete seisukohtade kohta saate lähemalt lugeda KÕKi möödunud kuu uudiskirjast. Läbirääkimised olid pingelised,
mistõttu võib edusammuks pidada ka seda, et uue leppe väljatöötamist üldse
jätkatakseLäbirääkimised erinevate osapoolte vahel olid ka seekord ülimalt
pingelised. Konverentsi ühe olulisema saavutusena otsustati siiski jätkata
õiguslikult siduva üleilmse kliimakokkuleppe koostamisega ning lepiti kokku
selle ajakavas. Kokkulepe on plaanis sõlmida 2015. aasta kliimakonverentsil
Pariisis ning jõustada see 2020. aastast. Konverentsi tulemusena jõuti mh
kokkuleppele, et kõik riigid peavad enne 2015. a novembrit esitama
uue üleilmse kliimaleppe lähtekohaks olevad konkreetsed kvantitatiivsed
lubadused CO2 heite vähendamiseks. Lisaks üleilmse kliimaleppe kavandamisele jõuti kokkuleppele ka
kliimamuutustest põhjustatud loodusõnnetuste käes kannatavate riikide
toetusmehhanismis ning arengumaades metsade hävitamist ja nende olukorra
halvenemist puudutava programmi (REDD+ pakett) aspektides. Mitmes olulises
punktis ei suudetud siiski ühiseid seisukohti leida, nt küsimuses, kas ja
kuidas kasutada kliimamuutuste vastases võitluses turupõhiseid mehhanisme. Euroopa
Komisjoni pressiteade (ingl k) Keskkonnaministeeriumi pressiteade
ÜRO kliimakonverentsil vastu
võetud otsused (ingl
k)
EL
määrusega plaanitakse vähendada uute autode CO2 heitenormi
29. novembril jõudsid Euroopa Parlament ja EL Nõukogu põhimõttelisele
kokkuleppele EL määruse eelnõu osas, millega kavatsetakse vähendada uute
sõiduautode CO2 heiteid. Uue määrusega muudetaks EL määrust (EÜ) nr
443/2009, mis määratleb
kohustuslikud heite vähendamise eesmärgid uutele autodele. Alates 2020. a lõpust peaksid ELis
toodetavate uute autode keskmine heide olema 95 g CO2/km, senikehtiv
eesmärk oli saavutada 2015.
a 130 g
CO2/kmSaavutatud kokkuleppe kujutab endast raskelt saavutatud kompromissi, mille
üheks peamiseks takistuseks oli Saksa autotootjate vastuseis esialgsetele,
rangematele heite vähendamise reeglitele. Kuna Saksa autotootjad toodavad palju
suuri ning võimsamate mootoritega luksusautosid, oleks uute normide täitmine
neile raskem kui väiksemaid, kergemaid ja säästlikumaid autosid tootvatele
autotootjatele Itaaliast ja Prantsusmaalt. Läbirääkimiste tulemustena jõuti
siiski kokkuleppele, et 2020. aasta lõpuks peaksid autotootjate toodetavate
autode keskmine CO2 heide olema kuni 95 g CO2/km (seni kehtib heitenorm 130 g CO2/km, mis tuleb
saavutada 2015. aastaks). Samuti plaanitakse ette näha 2015. aasta lõpus
Euroopa Komisjoni poolt EL määruse läbivaatamine, et määrata 2020. aastal
algavaks uueks perioodiks uued CO2 heitenormid. Kavandatav muudatus peaks aitama kaasa 2011. aasta märtsis Euroopa Komisjon
poolt vastu võetud transpordistrateegia eesmärkide saavutamisele. Üheks selliseks
eesmärgiks on vähendada aastaks 2050 transpordisektori kasvuhoonegaaside heidet
1990. aasta tasemega võrreldes 60%. Järgmise sammuna tuleb eelnõu ametlikult
vastu võtta Euroopa Parlamendi (eelduslikult jaanuaris 2014) ning EL Nõukogu
poolt. EL Nõukogu pressiteade (ingl k, pdf) Euroopa Parlamendi
pressiteade (ingl k)
Euroopa Komisjoni CO2
heite vähendamise teemaline veebileht (ingl k)
Euroopa
Parlament ja EL Nõukogu võtsid vastu plaani, millega vähendataks ajutiselt CO2
kvootide hulka
Detsembris võtsid Euroopa Parlament ja EL Nõukogu vastu EL otsuse eelnõu, millega peatataks ajutiselt teatud hulga
EL kvooditurul kaubeldavate CO2 saastekvootide (lubatud heitkoguse
ühikute) müük. Tulenevalt viimaste aastate halvenenud majandusseisust on
saastekvootide nõudlus ja sellest tulenevalt
ka hind oodatust oluliselt madalam. Otsuse alusel pakutavate saastekvootide
hulga vähendamisega loodab EL nende hinda tõsta ning mõjutada ettevõtjaid
kasvuhoonegaaside heidet vähendama. Eelnõu menetlus on kestnud juba ligikaudu aasta (muudatuste ajendite ja
varasema käigu kohta saab lähemalt lugeda KÕKi 2013. a juulikuu
uudiskirjast). Euroopa
Parlament lükkas seejuures Komisjoni koostatud esialgse eelnõu käesoleva aasta
aprillikuus tagasi. Saadikud kartsid toona, et kasvuhoonegaaside heitekvootide
kõrgem hind kahjustaks Euroopa tööstust ning muudaks elektri tarbijate jaoks
kallimaks. Vastu võetud otsuse näol on tegemist kompromissiga, mis annab
Euroopa Komisjonile õiguse saastekvoote vähendada vaid ühe korra, pärast
mõjuanalüüsi läbiviimist. Euroopa Parlamendi
pressiteade Euroopa Parlamendi
poolt vastu võetud EL otsuse eelnõu EL Nõukogu pressiteade
otsuse vastuvõtmise kohta (pdf, ingl k)
ENERGEETIKA
Eelnõu: alates 2021. aastast peavad kõik uued hooned olema ehitatud liginullenergiahoonetena
29. novembril on Majandus- ja
kommunikatsiooniministeerium esitanud Eelnõude Infosüsteemis
kooskõlastusringile Vabariigi
Valitsuse määruse “Energiatõhususe miinimumnõuded” muudatuste eelnõu. Plaanitud muudatused on
vajalikud EL
direktiivi 2010/31/EL (hoonete energiatõhususe direktiiv) täielikuks ülevõtmiseks.
Euroopa Komisjoni hinnangul ei ole vastav EL direktiiv Eesti õigusesse
täielikult üle võetud, kuna liginullenergiahoonete ehitamise arendamist ei ole
Eesti õigusaktides käsitletud. Liginullenergiahoone on EL direktiivi kohaselt
hoone, mille energiatõhusus on väga suur, kasutatav energia peaks aga olulisel
määral pärinema taastuvatest energiaallikatest. Valitsuse määruse kavandatavate
muudatuste kohaselt peaksid alates 1. jaanuarist 2019. a kõik riigiasutuste
omandis ja kasutuses olevad uued hooned ning 1. jaanuarist 2021. a ka kõik muud uued
hooned olema ehitatud liginullenergiahoonetena. Eelnõu on kooskõlastusringil 20. detsembrini. Vabariigi
Valitsuse määruse “Energiatõhususe miinimumnõuded” muudatuste eelnõu tekst ja
seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
Riigikogu asub menetlema transpordi arengukava 2014-2020 eelnõu
12. detsembril võttis Riigikogu menetlusse Transpordi arengukava
2014–2020 eelnõu.
Tegemist on transpordivaldkonna peamise strateegiadokumendiga, milles
sätestatakse tegevusplaan järgnevateks aastateks. Strateegia kuulub nende
oluliste arengukavade hulka, mis kinnitatakse Riigikogu poolt. Kavandatavat
arengukava käsitlesime enne selle avalikku arutelu KÕKi 2013. a juulikuu
uudiskirjas. Täiendatud arengukava pöörab
rohkem tähelepanu liiklusmürale ja Tallinna lennujaama mõjudeleArengukava eelnõu ja selle seletuskirja on pärast avalikkusega arutamist
täiendatud, muuhulgas puudutavad täiendused ka keskkonnamõju vähendamist.
Näiteks on arengukava eelnõusse lisatud uue mõõdikuna liiklusmürast mõjutatud
inimeste arv. Lisaks on tähelepanu pööratud Tallinna lennujaama poolt tekitatud
negatiivsete keskkonnamõjude vähendamisele, kuna lennujaam paikneb linna piirides
ja linna veehoidla vahetus läheduses. Eelnõu seletuskirjas on ka oluliselt
täiendatud mõjude käsitlust elu- ja looduskeskkonnale (nt veekvaliteedile,
bioloogilisele mitmekesisusele, kaitstavatele loodusobjektidele ja Natura 2000
võrgustikule, inimese tervisele). Samas on Riigikogule saadetud eelnõus välja toodud, et elupaikade
killustamise ja võõrliikide leviku temaatikat peaks käsitlema looduskaitse
arengukava, ning seletuskirjas, et meretranspordi mõjudega Läänemerele aga
Eesti merenduspoliitika. Seega ei käsitle arengukava siiski terviklikult kõiki
transpordi mõjusid looduskeskkonnale. Transpordi arengukava
2014-2020 eelnõu tekst ja seletuskiri Riigikogu kodulehel
VÄLISÕHU KAITSE
EL
Nõukogu ja Euroopa Parlament jõudsid põhimõttelisele kokkuleppele sõidukite
müra vähendamise osas
27. novembril jõudsid EL Nõukogu ja Euroopa Parlamendi keskkonnakomitee
kokkuleppele EL määruse eelnõu osas, millega
plaanitakse muuta rangemaks mootorsõidukite mürataseme normid. Eelnõuga
soovitakse eelkõige kaitsta inimeste tervist müra kahjuliku mõju eest. Kajastasime eelnõu sisu lähemalt juba KÕKi 2013. a
veebruarikuu uudiskirjas seoses eelnõu vastuvõtmisega Euroopa Parlamendi poolt. Pärast seda on aga
toimunud läbirääkimised, mille tulemusena on eelnõusse tehtud mõningaid
sisulisi muudatusi. Muutmata on jäetud plaan karmistada sõiduautode
lubatud mürataset 74 detsibellilt 68 detsibellini, samas suurematele
sõidukitele plaanitakse eelmise eelnõu versiooniga võrreldes lubada kuni 1 dB
võrra kõrgemaid müratasemeid (kuni 9 dB, varasema 8 dB asemel). Teisalt
plaanitakse karmistada enam kui 12 tonni kaaluvate kaubaveoks mõeldud sõidukite
müratasemeid 81 detsibellilt 79 detsibellini, eelnõu varasemas versioonis
plaaniti see muutmata jätta. Oluliselt pikendataks kompromissi kohaselt uutele nõuetele ülemineku aega –
6 aastalt kuni 12 aastani. Uue EL määruse jõustumiseks tuleb see järgmise sammuna veel ametlikult
Euroopa Parlamendi ja EL Nõukogu poolt vastu võtta ning avaldada EL Teatajas. Euroopa Parlamendi
pressiteade (ingl k) EL Nõukogu pressiteade (ingl k, PDF) EL määruse eelnõu (ingl k, pdf)
Uued
nõuded välisõhu saasteloa taotlustele
Keskkonnaministri 12.11.13 määrusega
nr 66 on kehtestatud uued nõuded välisõhu saasteloa ja erisaasteloa taotluse
ja loa vormidele ning loataotluse sisule. Uue määrusega tunnistati kehtetuks
varasem samasisuline määrus nr 119 aastast 2004, kuna muudatusi võrreldes varasemaga
oli palju. Peamiselt on vähendatud nõudeid tavalise
saasteloa taotlejatele. Osa nõudeid hakkab edaspidi kehtima üksnes sellistele
käitajatele, kellel on tegevuseks nõutav keskkonnakompleksluba. Nii ei nõuta
tavasaasteloa taotlejatelt edaspidi infot parima võimaliku tehnika (PVT) kohta,
kuna PVT nõue kehtib üksnes kompleksloa kohustusega suurtele käitajatele.
Samuti ei nõuta tavalise saasteloa taotlemisel infot keskkonnamõju vältimise
või vähendamise kohta. Samas on täpsustatud mitmeid lubatud heitkoguste (LHK)
projekti nõudeid, mis tuleb koos saasteloaga esitada, näiteks tuleb projektis
eraldi välja tuua täpsem info lenduvate orgaaniliste ühendite (LOÜ) kasutamise
kohta, esitada täpsemad andmed kütuste ja jäätmete koospõletamise kohta jne.
LHK projekt on edaspidi loa lahutamatu osa. Muudetud on ka loavorme, osade andmete esitamist
lihtsustades, teisi aga laiendades. Uued nõuded ja vormid kehtivad alates 1.
veebruarist 2014. Käitajatele seni antud saasteload jäävad kehtima ning need
ajakohastatakse loa muutmise vajaduse korral. KKM kehtiv määrus nr 119 KKM uus määrus nr 66
LOODUSKAITSE
Arutuse all on mingifarmide
keelustamine
Keskkonnaministeerium teatas 25. novembril, et arutas huvigruppidega eelnõu, millega
tahetakse kaitsta Euroopa naaritsa looduslikke elupaiku ning keelata
viieaastase üleminekuaja järel minkide pidamine Eestis. Oktoobris oli teema
arutusel ka Riigikogus, kus keskkonnaminister Keit
Pentus-Rosimannus vastas saadikute arupärimisele minkide pidamise korralduse kohta. Mink ehk ameerika naarits on Eestis võõrliik, kes kohaneb meie looduses aga
hästi ning ohustab seetõttu euroopa naaritsat ning linnuliike. Mingifarmide
ehitusele ja pidamisele on seatud küll ranged nõuded (kahekordne tara, pidev
valve jne), ent seni ei ole suudetud minkide pääsemist loodusesse täielikult
ära hoida. Seetõttu on Eestisse mingifarmide rajamise teemal olnud praktikas
viimasel ajal mitmeid vaidlusi. 2012.
a septembris vaidlustasid Eesti Keskkonnaühenduste Koja
liikmed ning Eesti Loomakaitse Liit kohtus Nuckö Farm OÜ-le Noarootsis
mingifarmi rajamiseks välja antud loa, kohtuvaidlused on hetkel pooleli. Samuti
on Keskkonnaametil pooleli menetlus AS-le Balti Karusnahk loa andmiseks Keila
lähistel Karjaküla farmis, kus ettevõte on juba aastaid nõudeid rikkudes ja
ilma loata minke pidanud. Seni on Eestis mingifarmi pidamise luba antud kolmele
farmile (ükski neist ei tegutse), ilma loata tegutseb kolm farmi. Mingifarmide keelustamise poolt on nii loodus- kui loomakaitselisi argumente.Mingifarmide keelustamise teema on aktuaalne ka mujal maailmas. Mitmes
riigis (Horvaatia, Inglismaa, Austria, Holland alates aastast 2004) on mingifarmide
pidamine juba keelatud, paljudes on keelu kehtestamine arutusel. Argumendid
farmide keelustamiseks on olnud enamasti loomakaitselised (loomi hoitakse puuris, koheldakse julmal
viisil ja tapetakse moe/kasuka/karva pärast). Keskkonnakaitselised argumendid puudutavad nt kemikaalide
kasutamist karva töötlemiseks, sõnnikust tulenevaid mõjusid, samuti mõjusid
linnukaitsealadele minkide väljapääsemise korral. Keskkonnaministeeriumi teatel diskussioon keelu teemal veel jätkub,
järgmiseks kohtumiseks on plaanis analüüsida täiendavalt läbi teiste Euroopa
riikide andmed ja näited ning hinnata
täiendavalt võõrliigi loodusesse pääsemise tõenäosust ja mõju. Keskkonnaministeeriumi
pressiteade Riigikogu 14.10.13
istungi stenogramm
VESI
Veeseaduse muudatused seoses
paisutamisega
Riigikogu võttis 21. novembril vastu veeseaduse muutmise eelnõu (467 SE),
mille sisu kajastasime lähemalt jaanuarikuu uudiskirjas. Peamiselt puudutavad veeseaduses tehtud
muudatused põhjavee kaitset ja veekogu paisutamise nõudeid. Vee erikasutuslube hakatakse reeglina andma tähtajatult, samas lihtsustub nende muutmine.Oluliseks muudatuseks on vee erikasutuslubade muutmine tähtajatuks (kehtiva
seaduse kohaselt antakse need kuni viieks aastaks). Teatud juhtudel võidakse ka
muudatuste kohaselt anda luba tähtajalisena, ent need juhud otsustab
Keskkonnaamet. Samas suurendatakse eelnõuga oluliselt võimalust vee
erikasutuslubade muutmiseks, nt rangemate keskkonnatingimuste kehtestamiseks,
kui on ilmnenud vee erikasutuse negatiivne tagajärg. Veekogu paisutamise
nõudeid täpsustatakse samuti oluliselt, andes Keskkonnaametile võimaluse nõuda
kalapääsude rajamist jm. Samas sätestataks eelnõu kohaselt suurem hulk juhtumeid,
mille puhul vee erikasutusluba ei ole nõutav (paisutamine kuni 1 m, v. a nn lõhejõgedel). Muud
muudatused on seotud põhjavee kaitsega, need on tehnilisemat laadi ning
tulenevad peaasjalikult EL vastavate nõuete ülevõtmisest. Jaanuarikuise eelnõuga võrreldes on seadusemuudatuse lõplikus tekstis
tehtud ka muudatusi. Lisaks mitmetele sõnastuslikele täiendustele ja
muudatustele on muudetud menetluslikke nõudeid. Lisatud on sätted paisude
ehituslubade ja projekteerimistingimuste menetlemise kohta ning täpsemalt
reguleeritud paisu rajamise kooskõlastamine Keskkonnaametiga vee erikasutusloa
kohustuseta juhtudel. On ka olulisi sisulisi muudatusi, näiteks on defineeritud
ökoloogilise miinimumvooluhulga mõiste ning seatud keskkonnaministrile kohustus
anda määrus sellise vooluhulga määramise metoodika kohta. Riigikogu menetluse
käigus on eelnõule juurde poogitud ka selle algsesse sisusse tegelikult
mittepuutuv säte, millega pikendatakse tähtaega, mille jooksul enne 1. jaanuari
2010 avalikku veekogusse rajatud ehitiste puhul saab taotleda hoonestusluba
(seni sai seda teha 2013. aasta 31. detsembrini, muudatuse kohaselt kuni 2016.
aasta 31. detsembrini). Veeseaduse muudatused jõustuvad 23. detsembrist 2013, osaliselt 1.
jaanuarist 2014. Veeseaduse muutmise seadus
Riigi Teatajas Veeseaduse 1. jaanuarist 2014
kehtiv terviktekst
Eelnõu 467 SE
materjalid Riigikogu kodulehel
Õiguskantsler: kõrge
reostuskoormusega piirkonnas ei riku sund vee-ettevõtja kasutamiseks isiku
põhiõigusi
Õiguskantsler andis 12. novembril seisukoha seoses avaldusega vee-ettevõtja
teenuse kasutamise sunni kohta. Õiguskantsleri poole pöördunud isik ei soovinud
kõrge hinna tõttu kasutada Rae valla vee-ettevõtja AS Elveso teenuseid. Selle
asemel plaanis ta paigaldada endale joogivee kaevu ja autonoomse septikkaevu
reovee jaoks. Väidetavalt ei lubanud detailplaneering seda aga teha. Avaldaja
leidis, et kuna detailplaneeringu kinnitab Rae vald ning ka AS Elveso kuulub
vallale, on tegemist sunniga kasutada vee-ettevõtja teenuseid, mis rikub tema
põhiõigusi. Õiguskantsler leidis, et isiku põhiõigusi ei ole rikutud. Õiguskantsler
selgitas, et Rae vallas oli kõnealuses külas keelatud kasutada reovee
puhastamiseks „autonoomset septikkaevu“ ehk septikut. Küla kuulub Pirita jõe
reoveekogumisalasse, mille reostuskoormus ületab 2000 inimekvivalenti (ie).
Veeseadusest tulenevalt peab kohalik omavalitsus põhjavee kaitseks suurema kui
2000 ie reostuskoormusega reoveekogumisalal tagama ühiskanalisatsiooni
olemasolu reovee juhtimiseks reoveepuhastisse ning heitvee juhtimiseks
suublasse. Septiku kasutamine sellisel alal on veeseaduse kohaselt keelatud.
Vastavad nõuded tulenevad juba EL õigusest. Joogiveekaevu rajamiseks loa
andmise õigus on kohalikul omavalitsusel, kes võib keelduda puurkaevu rajamise
lubamisest juhul, kui kavandatava puurkaevu piirkonnas on olemas ühisveevärk
või seda planeeritakse sinna rajada. Iga otsust puurkaevu kooskõlastamata
jätmise kohta peab KOV siiski kaaluma ja põhjendama. Lisaks selgitas õiguskantsler, et kuna vee-ettevõtjad on üldjuhul monopoolses
seisundis, on seadusandja kehtestanud nende tegevuseks tarbijate kaitseks
piirangud. Nii ei saa ettevõtja määrata ühisveevärgi ja –kanalisatsiooni
kasutamise hinda oma suva järgi, vaid see tuleb kooskõlastada
Konkurentsiametiga. Seaduses on määratud, mille eest võib tasu võtta ning
milliseid kulusid vee-ettevõtja võib tasude arvelt katta. Õiguskantsleri
seisukoht (pdf)
Määrusega
lubatakse haljastuses ja rekultiveerimisel kasutada vaid töödeldud reoveesetet
6. detsembril avaldati Riigi Teatajas keskkonnaministri määruse
”Reoveesette põllumajanduses, haljastuses ja rekultiveerimisel kasutamise
nõuded” muudatused, mis
puudutavad eestkätt reoveesette kasutamise nõuete uuendamist ja nõuete
kehtestamist reoveesette kasutamisele energiavõsa kasvatamiseks. Muudatused
põhinevad Eesti
Keskkonnauuringute Keskus OÜ tehtud uurimustöö tulemustel, mis on osaks reoveesette
töötlemise strateegia väljatöötamisest. Määrusega seatakse esmakordselt
nõuded reoveesette kasutamisele energiavõsa kasvatamiselOlulisem muudatus puudutab sette kasutamist haljastuses ja
rekultiveerimisel. Kui varasemalt võis haljastuses ja rekultiveerimisel
kasutada ka töötlemata setet, siis muudatuste kohaselt saab edaspidi hakata kasutama
üksnes töödeldud reoveesetet. Eelnõu seletuskirja kohaselt on nõue ajendatud
asjaolust, et töötlemata sette kasutamise puhul on suur võimalus ebameeldiva lõhna tekkimiseks, töödeldud reoveesette
kasutamisel on selline keskkonnahäiring väiksem. Samuti kehtestati sette
kasutamise nõuded energiavõsa kasvatamisel. Seni ei olnud selliseks tegevuseks
sette kasutamise nõudeid kehtestatud, samas oleks sette kasutamine energiavõsa
kasvu kiirendamiseks ja puidumassi suurendamiseks oluline. Uuendati ka muid sette kasutamise nõudeid (sh põllumajanduses), reoveesette
stabiilsuse hindamise kriteeriumeid, nõudeid tehnoloogiliste lahenduste kohta
ning täpsustati reegleid sette kasutamise üle arvestuse pidamise, aruandluse,
andmete säilitamise ja proovide analüüsimise kohta. Muudatused jõustuvad 1.
jaanuarist 2014. Keskkonnaministri määruse
”Reoveesette põllumajanduses, haljastuses ja rekultiveerimisel kasutamise
nõuded” muudatused Riigi Teatajas Määruse muudatuste
eelnõu ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
METSANDUS
Metsaseaduse muudatused vastu
võetud
Riigikogu võttis 20. novembril vastu metsaseaduse ja halduskoostöö seaduse
muutmise seaduse (463 SE). Seadusemuudatused on suuresti ajendatud metsanduse
arengukavas aastani 2020 ettenähtud meetmetest ning peavad raiepiiranguid
leevendama ja raiemahtusid suurendama.
Selleks muudetakse oluliselt raiete lubatavust ja tingimusi, metsateatis
muutub teatud juhtudel üksnes raiest teavitavaks dokumendiks jm. Muudatused
puudutavad ka mitmeid teisi teemasid, nt erametsanduse toetusi, vääriselupaiku,
metsauuendusekspertiisi tegemise võimalusi jpm. Kirjutasime eelnõust ja KÕKi hinnangust sellele pikemalt oktoobrikuises
uudiskirjas: http://k6k.ee/uudiskiri/2013/oktoober/metsaseadus. Seadusemuudatused jõustuvad osalt 1. jaanuarist 2014, mitmed sätted 1.
juulist 2014. Metsaseaduse ja
halduskoostööseaduse muutmise seadus Riigi Teatajas Metsaseaduse terviktekst
alates 1.01.2014
Eelnõu 463 SE
materjalid Riigikogu kodulehel
Suurendati
riigimetsas uuendusraie tegemise optimaalset pindala
20. novembril avaldati Riigi Teatajas keskkonnaministri määrus, millega määratakse riigimetsas
uuendusraie tegemiseks optimaalne pindala aastateks 2014–2018. Uuendusraie on
raieviis, mis loob eeldused metsa uuendamiseks, selle liikideks on lageraie ja
turberaie. Määrus puudutab suuremaid riigimetsa majandajaid (nt Riigimetsa
Majandamise Keskus). Sarnaselt varasemate aastatega on uuendusraiete kogupindala ka sel korral
suurendatud, võrreldes neli aastat tagasi aastateks 2011-2015 kehtestatud
raiemahtudega 43,5 tuhandelt hektarilt 45,7 tuhandele hektarile. Kõige vähem on
võrreldes eelmise aastaga suurendatud mändide ja kaskede raiemahtusid, enam aga
kuuskede, haabade ja muude puuliikide raiemahtusid. Metsaseaduse § 45 lg 5 kohaselt tuleb
keskkonnaministril järgneva viie aasta optimaalne uuendusraie määrata igal
aastal uuesti, tehes seda hiljemalt 1. detsembriks. Uuendusraie optimaalsed
pindalad kehtestatakse muuhulgas ka puuliikide (männikute, kuusikute,
kaasikute, haavikute ja teiste puuliikide) kaupa. Määrus jõustus 23. novembril 2013. a.
Keskkonnaministri määrus
„Riigimetsa majandajatele aastateks 2014–2018 riigimetsas uuendusraie
optimaalse pindala määramine“ Riigi Teatajas
JÄÄTMED
Euroopa Kohus: KOV võib
jäätmeveohankes läheduse põhimõttest tulenevalt kindlaks määrata
segaolmejäätmete käitluskoha (C‑292/12)
Euroopa Kohus
tegi 12. detsembril otsuse, milles vastas küsimusele, kas kohalikul
omavalitsusel on jäätmevedu korraldades
EL õigusaktidest tulenevalt õigus nõuda, et jäätmed toimetataks lähimasse
jäätmekäitluspunkti. Kohtu poole pöördus selles küsimuses Tartu Ringkonnakohus,
kes lahendas Sillamäe linna ja Ragn-Sellsi vahelist vaidlust. Ettevõte oli
kohtus vaidlustanud Sillamäe linna jäätmeveoks korraldatud hankemenetluse
hankedokumentide punkti, mille kohaselt pidi jäätmevedaja vedama
segaolmejäätmed Sillamäe prügilasse, tööstuslikud ja ehitusjäätmed aga Uikala
prügilasse. Nõue vedada kogutud
segaolmejäätmed lähimasse sobivasse prügilasse ei takista õigusvastaselt
kaupade vaba liikumistRagn-Sells
leidis, et selline tingimus on õigusvastane, kuna selle läbi antakse nimetatud
kahe prügila käitajatele vaba konkurentsi, kaupade vaba liikumist jt EL õiguse
põhilisi nõudeid kahjustav ainuõigus. Ringkonnakohus oli samuti seisukohal, et
tegemist võib olla vaba konkurentsi piiranguga, kuna Eestis asub Sillamäe linnast 260 km raadiuses 11 konkureerivat
segaolmejäätmete käitluskohta, millest enamik kasutab võrdväärset tehnoloogiat.
Ringkonnakohus sooviski eelotsusetaotluses teada, kas tegemist võib olla
tegevusega, mis on vaba konkurentsi,
kaupade vaba liikumise jt EL õiguse põhiliste nõuete vastaseks. Samuti soovis kohus
teada, kas vaba konkurentsi piiramine võib selles olukorras EL jäätmedirektiivi art 16 lõikes 3 sätestatud nn läheduse
põhimõttest tulenevalt olla õigustatud. Euroopa Kohus
leidis, et antud küsimusele vastamiseks on oluline vaadelda ka EL jäätmesaadetiste
määruse nõudeid, kuna
Sillamäe linna poolt kehtestatud tingimused on olemuslikult ka piiriülese
mõjuga, välistades jäätmesaadetise veo teistesse riikidesse. Kuna
jäätmesaadetiste määruse kohaselt võivad liikmesriigid segaolmejäätmete vedu
piirata, leidis Euroopa Kohus, et selles osas olid hankedokumendid EL õigusega,
sh jäätmekäitluse läheduse põhimõttega kooskõlas. Ehitus- ja tööstusjäätmete
vedu liikmesriigid jäätmesaadetiste määruse kohaselt aga üldjuhul piirata ei
või, seega selles osas olid Sillamäe linna hankedokumendid EL õigusega
vastuolus. Euroopa kohtu otsus
asjas C-292/12
Euroopa Kohus: mõiste „jäätmed“
sisustamisel on määravaks, kas valdaja kavatseb asja „ära visata“ (C-241/12 ja
C-242/12)
Euroopa Kohus
tegi 12. detsembril otsuse liidetud kohtuasjades C-241/12 ja C-242/12. Euroopa
Kohtu poole pöördus Rotterdami kohus, kes arutas kriminaalasja, milles süüdistati
naftafirmat Shell jäätmete õigusvastases veos. Süüdistuse
kohaselt vedas Shell 2006. a
tankeriga Hollandist diiselkütust Belgias asunud kliendile. Veo käigus segunes
diiselkütus tankeris varem veetud kemikaalidega ning ei olnud seetõttu enam
diiselkütusena edasi müüdav. Seepärast otsustas Belgia klient kütuselaadungi
tagasi saata. Tankeri teekonda tagasi Hollandisse käsitletigi ebaseadusliku
jäätmeveona. Shell leidis seevastu, et tegemist ei olnud jäätmete ebaseadusliku
veoga, kuna tankeri pardal olnud segu ei olnud „jäätmeteks“ EL direktiivi 2006/12 (nn vana jäätmete raamdirektiiv)
tähenduses. Euroopa Kohus kinnitas taaskord,
et kohtutel jt õiguse rakendajatel tuleb välja selgitada ainete või esemete
valdaja tegelik taheEuroopa Kohus
viitas otsuses varasemale ulatuslikule kohtupraktikale, mille kohasel tuleb
„jäätmete“ määratlemisel nii varem kui hetkel kehtiva EL õiguse kohaselt
lähtuda eelkõige valdaja tegevusest ning sõnade „ära viskama“ tähendusest.
Äraviskamise kavatsusele viitab tavaliselt asjaolu, et asi või aine ei ole enam
valdajale vajalik ning kujutab endast seeläbi koormat, millest valdaja soovib
vabaneda. Kohus leidis, et kuigi tagastatud kütuse segu oli jätkuvalt võimalik
turustada ja selle turuväärtus ei olnud oluliselt madalam nõuetele vastavast
kütusest, ei tähenda see automaatselt, et Shell ei soovinud asja ära visata ja
tegu ei olnud jäätmetega. Välja tuleks selgitada ettevõtja tegelik kavatsus.
Määravaks oli seega asjaolu, et Shell võttis saadetise tagasi ja kavatses enda
sõnul seda ümbersegamise teel töödelda ja uuesti turustada. Euroopa Kohus leidis,
et kui uuesti turustamise kavatsus oli tõeline (seda peab kontrollima Hollandi
kohus) ei ole tegemist „jäätmetega“ EL õiguse tähenduses. Euroopa Kohtu otsus
ühendatud asjades C-241/12 ja C-242/12
Uus määrus lubab EL riikide lipu all sõitvate laevade romusid käidelda
vaid vastavasse nimekirja kantud kohtades, kus see on piisavalt ohutu nii
töötajatele kui ka keskkonnale.
Muudatustega
soovitakse suurendada kontrolli pakendite käitlemise üle
12. detsembril kiitis Vabariigi Valitsus heaks pakendiseaduse muudatuste
eelnõu, millega peamiselt plaanitakse suurendada kontrolli pakendi
taaskasutusorganisatsioonide (TKO) üle ja nende tegevuse läbipaistvust. Olulisi muudatusi kavandatakse turule lastud ja pärast kasutamist turult
kokkukogutud ning taaskasutatud pakendite üle täpsema arvestuse pidamiseks.
Esiteks plaanitakse selleks sätestada pakendiauditi korraldamise nõuded.
Näiteks hakkaks eelnõu kohaselt pakendiregistrisse esitatavaid andmeid
auditeerima vandeaudiitor audiitortegevuse seaduse tähenduses. Teiseks plaanitakse
täpsustada pakendijäätmete taaskasutamise tõendil kajastatavaid andmeid (nt
pakendijäätmete liigi, koguse jms kohta). Teise olulisema valdkonnana plaanitakse täpsustada pakendite kogumist
reguleerivaid sätteid. Näiteks kui hetkel võivad TKOd mitme peale paigaldada
ühe pakendite kogumismahuti, siis eelnõu kohaselt tuleks igal organisatsioonil
välja panna eraldi mahuti. Samuti plaanitakse suurendada piirmäära, millest
väiksema koguse pakendi turule laskmise puhul on pakendiettevõtja vabastatud
pakendiseadusest tulenevatest tagasivõtu ja taaskasutamise kohustustest. Keskkonnaministeeriumi pressiteade Vabariigi Valitsuse
12.12.2013. a istungi kommenteeritud päevakord
OHTLIKUD AINED
Uue direktiivi kohaselt keelatakse kaadmiumi sisaldavate akude
kasutamine akutööriistades (nt elektritrellides) alates 2017. a ning enam kui 2%
elavhõbedat sisaldavate nööp-patareide kasutamine septembrist 2015. a.
KALANDUS
Määrusega muudetakse kalalaevatunnistuse andmise korda seoses EL õigusaktidele viidete muutumisega ning muude täpsustustega,
viimastest on olulisimaks kalalaevatunnistuse duplikaadi väljastamise võimaluse
kaotamine.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKi
uus strateegia seab prioriteedid järgnevateks aastateks
KÕKi nõukogu kinnitas novembri alguses KÕKi uue strateegia aastateks 2013-2020, mis paneb paika senisest konkreetsemad ja selgemad tegevusfookused ning eesmärgid. KÕKi meeskond pani üheskoos konsultantide ning nõukoguga paika neli programmi ja neli fookusteemat, mille raames plaanitakse lähiaastatel olulist muutust tuua. Senisest suuremat tähelepanu pööratakse ka oma tegevuste mõjude hindamisele. Loe edasi »
Keskkonnaõiguse
Keskuse uus juhis aitab ametnikel osapoolte huvisid sisulisemalt kaaluda
SA Keskkonnaõiguse Keskus (KÕK) avalikustas juhise keskkonnaasjades kaalutlusotsuse tegemiseks, mille eesmärk on aidata ametnikel keskkonda puudutavaid otsuseid senisest paremini kaaluda ja põhjendada. See annab võimaluse võtta erinevate osapoolte huve selgemini arvesse, ning aitab paremini aru saada, miks just sellist lahendust otsustaja poolt õigeks peeti. Loe edasi »
ELF
ja EOÜ vaidlustasid Paldiski LNG terminali puudutava kohtuotsuse
SA Eestimaa Looduse Fond (ELF) ning MTÜ Eesti Ornitoloogiaühing (EOÜ) esitasid 29. novembril Tallinna Ringkonnakohtule apellatsioonkaebuse, millega vaidlustasid Tallinna Halduskohtu poolt Paldiski LNG terminali teemaplaneeringu asjas tehtud otsuse. ELFi, EOÜ ning neid kohtus esindava Keskkonnaõiguse Keskuse (KÕK) hinnangul ei ole planeering õiguspärane ning võib kahjustada loodusväärtusi. Loe edasi »
KÕK
toetas ametnikke otsuste tegemisel juhendi ja sisukate koolitustega
Novembri lõpus Eesti erinevates linnades toimunud koolitustega sai eduka punkti KÕKi kaalutlusotsuste tegemise teemaline projekt. Projekti raames toimunud koolitustel osales kokku 56 ametnikku; ühtlasi valmis Eestis ainulaadne kaalutlusotsuste tegemise juhend.
Projekti eesmärgiks oli tutvustada igapäevaselt keskkonnaalaseid kaalutlusotsuseid tegevatele ametnikele lihtsalt ja praktiliselt, milliseid õiguslikke nõudeid seejuures järgima peab. Projekti käigus koostatud juhis peaks andma konkreetse otsusega tegelevale ametnikule ülevaatlikult aimu sellest, mida otsust ette valmistades tähele panna ning kuidas otsus kirja panna. Lisaks elektroonilise juhise avalikustamisele soovisime läbi tasuta koolituste kaalutlusnõudeid mõningatele ametnikele lähemalt tutvustada ning nende teemal diskuteerida.
Loe edasi »
Juridica Internationalis
ilmus Siim Vahtruse artikkel käitaja üldkohustustest
Detsembris avaldatud rahvusvahelise õigusajakirja „Juridica International“ 2013. a numbris ilmus teiste seas KÕKi juristi Siim Vahtruse ja Tartu Ülikooli keskkonnaõiguse õppejõu Hannes Veinla artikkel „Operators’ General Obligations as an Environmental Duty of Care“. Ingliskeelses artiklis tutvustatakse keskkonnaseadustiku üldosa seaduses (KeÜS-s) sätestatud käitajate üldkohustuste sisu, tausta ja olemust. Loe edasi »
|