KLIIMAMUUTUS
ÜRO liikmesriikide poolt kokkulepitud jätkusuutliku arengu eesmärkide
hulgas on ka võitlus kliimamuutusega
New Yorkis 2. augustil toimunud ÜRO liikmesriikide
kohtumisel leppisid 193 diplomaati kokku ambitsioonikas kavas saavutada
järgmise 15 aasta jooksul 17 jätkusuutliku arengu eesmärki. Jätkusuutliku
arengu eesmärgid on suunatud selliste ühiskonnaprobleemide nagu äärmine vaesus,
ebavõrdsus ja kliimamuutus vähendamisele ja kaotamisele kogu maailmast.
Jätkusuutliku arengu 13. eesmärk on võtta kiireloomulisi
meetmeid, et võidelda kliimamuutuse ja selle mõjudega. Vastav kava näeb näiteks
ette kliimaga seotud ohtude ja loodusõnnetuste vastupanu- ja kohanemisvõime
tugevdamise, haridustaseme ja teadlikkuse tõstmise ning kliimamuutuste
leevendamise suutlikkuse parandamise. Ühe konkreetse nõudena peaksid ÜRO riigid
kuni aastani 2020 ühiselt panustama arenguriikides vajalikesse
leevendusmeetmetesse iga-aastaselt 100 miljardit dollarit. Kokkuleppe annab ÜRO hinnangul mh lootust, et detsembris Pariisi kohtumisel sõlmitakse uus rahvusvaheline kliimalepe
Antud kava kontekstis on kliimamuutust rahvusvahelisel
tasandil esmakordselt käsitletud kui aregupõhist väljakutset. Eesmärgiks on
lahutada majanduskasv keskkonnaseisundi halvenemisest, sõnastades selgelt
vajaduse minna üle madala süsinikusisaldusega majandusele. Paljud riigid on
olnud vastava kliimaeesmärgi lisamise osas kahtleval seisukohal, kartes, et see
kokkulepe võib takistada kliimaläbirääkimiste edenemist arenenud ja arengumaade
vahel. Euroopa Komisjon omalt poolt oli arvamusel, et mõtekam on
kliimaküsimused iseseisva eesmärgi asemel lisada teiste eesmärkide alla.
Greenpeace’i poliitilise nõuniku Daniel Mittleri sõnul aga ei oma ÜRO uued
arengueesmärgid sisulist tähendust enne, kui detsembris toimuval Pariisi
kliimakonverentsil ei jõuta kokkuleppele asendada aastaks 2050 fossiilkütused
täielikult taastuvate energiaallikatega.
Kokkulepitud eesmärgid annavad ÜRO hinnangul lootust jõuda
detsembris Pariisis üksmeelele uue siduva kliimamuutuste lepingu loomise osas.
Jätkusuutliku arengu eesmärkide ametlik vastuvõtmine toimub ÜRO peakorteris New
Yorkis 25.-27. septembril toimuval kohtumisel.
ÜRO
pressiteade (ingl k)
Jätkusuutliku
arengu eesmärgid (ingl k)
ENERGEETIKA
Uued üle-euroopalised nõuded piiravad väiksemate kütteseadmete
energiatarvet ja õhuheidet
Euroopa Liidu Teatajas avaldati juuli teises pooles kolm
Euroopa Komisjoni määrust, mis reguleerivad väiksemate, eelkõige
kodumajapidamises kasutatavate kütteseadmete (sh puudega köetavate ahjude ja
pliitide) energiatarbimist ja õhuheiteid. Lisaks uute toodete jaoks
kohustuslikele nõuetele avaldati samas kaks määrust, mis reguleerivad nende
seadmete energiamärgistust. Tegemist on oluliste reeglitega, kuna väikesed
kütteseadmed põhjustavad olulise osa paljude Euroopa linnade kohalikust
õhusaastest (sh ka talvel Tartu ja Tallinna puuküttega elamurajoonides). Uued nõuded peaksid tulevikus parandama linnade õhukvaliteeti
Kütteseadmete energiatarvet ja õhuheidet reguleerivad määrus
nr 2015/1185 (vähem kui 50 kW võimsusega tahkekütust kasutavate seadmete
kohta), määrus
nr 2015/1188 (elektrit, gaasilist ja vedelkütust kasutavate väiksemate seadmete
kohta) ja määrus
nr 2015/1189 (vähem kui 500 kW võimsusega tahkekütusekatelde kohta).
Tahkekütuseseadmete puhul on lisaks energiatarbimisele reguleeritud ka CO2,
tolmu (PM), orgaaniliste gaasiliste ühendite, vingugaasi (CO) ja
lämmastikoksiidide heide. Muude seadmete puhul on piirangud seatud vaid
elektritarbimisele ja lämmastikoksiidide heitele. Määrus
nr 2015/1186 seab nõuded kohtkütteseadmete energiamärgistusele, määrus
nr 2015/1187 tahkekütusekateldele.
Tegemist on määrustega, mille rakendamisel on selge kasu
küttekulude vähenemise, parema õhukvaliteedi ja väiksemate tervisekahjude näol.
Samas põrkusid mõlemad määrused kütteseadmete tootjate vastuseisule. Võrreldes
esialgsete plaanidega leevendati seetõttu heitenorme, samuti pikendati
üleminekutähtaegu. Energiamärgistuse nõudeid ei kohaldata ka kõige enam
ostetavate uute seadmete liigile – elektril töötavatele seadmetele (nt elektriradiaatorid,
puhurid).
Uued nõuded jõustuvad sõltuvalt seadme tüübist vahemikus
2017-2022.
VESI
Maaparandusseaduse eelnõu kehtestaks täiendavad nõuded veekogude kaitseks
Augusti
keskpaigas avaldas Põllumajandusministeerium uue maaparandusseaduse eelnõu. Eelnõu
sisaldab mh uusi nõudeid maaparandussüsteemide eesvoolude kaitseks. Lisaks sellele
ja teistele praktikas ilmnenud probleemide kõrvaldamisele on eelnõu eesmärgiks
viia maaparandussüsteeme puudutavad reeglid kooskõlla uue ehitusseadustikuga. Maaparandussüsteemi eesvoolude ümber moodustataks kaitsevööndid, kus inimtegevust veekogu kaitseks piiratakse
Maaparandussüsteemi eesvooluks loetakse veekogu või
torustik, millega juhitakse vett kas kuivendusvõrgust ära või niisutusvõrku
sisse. Eesvooluks võivad olla nii torustikud, kraavid-kanalid, ümberkujundatud
jõed ja ojad kui looduslikud veekogud. Uue eelnõu kohaselt moodustuks
eesvoolude ümber kaitsevöönd, kus maa kasutamine on veekogu kaitseks piiratud. Kaitsevööndis
tuleks hoiduda tegevusest, mis seda kahjustada võiks, mh ei tohiks ehitada
ehitist ilma Põllumajandusameti kooskõlastuseta, rajada kõrghaljastust jms.
Eesvoolu kaitseks hajureostuse ja erosiooni eest ei tohiks ka maad harida
lähemal kui üks meeter eesvoolu pervest.
Senisest pikemalt ja põhjalikumalt käsitleks uus seadus ka
maaparandusühistute loomist ja tegevust,
ettevõtjate heaks töötavate spetsialistide vastutust jms. Eelnõu
kohaselt jõustuks seadus 1. jaanuaril 2017. a.
Eelnõu
materjalid Eelnõude infosüsteemis
MAAPÕU
Eelnõu täiendaks nimekirja turbaaladest, mille
suhtes ei kohaldata aastast kasutusmäära
Keskkonnaministeerium esitas 21.
juulil kooskõlastamiseks kaevandamisega rikutud mahajäetud turbaalade nimekirja
muutmise eelnõu. Vastav nimekiri koosneb varem kaevandatud turbaaladest, mille
kaevandajad on eri põhjustel hüljanud ning kus turbavaru tuleks lõpuni
kaevandada ja ala hiljem korrastada.
Nimekirjas olevatel aladel
kaevandamise ja hilisema korrastamise soodustamiseks ei kohaldata nende alade
suhtes Vabariigi Valitsuse 12.
detsembri 2005. a määrusest nr 293 tulenevat turba kriitilise varu ja
kasutatava varu suurust ning aastast kasutusmäära (viimane piirab turba
kaevandatavat kogust muudelt väljadelt). Eelnõu kohaselt lisataks
kaevandamisega rikutud mahajäetud turbaalade nimekirja Suursoo, Puhatu,
Kallissaare, Pakasjärve, Voore ja Kungjärve turbaalad. Eelnõu loojad loodavad, et muudatustega väheneb arendussurve looduslike soode kuivendamiseks
Tulenevalt Eesti küllalt suurest
kasvuhoonegaaside emissioonist pindalaühiku kohta, oleks eelnõu seletuskirja
kohaselt otstarbekas vähendada turbarabade kuivendamisest tulenevaid heitkoguseid
juba avatud aladel maavara lõpuni kaevandamisega, uusi turbaalasid avamata.
Avatud aladel väheneks aktiivsel kaevandamisel kasvuhoonegaaside heide
oluliselt ning hilisem korrastamine võimaldaks seal taas õhus leiduvat süsinikku
siduma hakata. Mahajäetud alasid taas kasutusse võttes saaks eelnõu koostajate
hinnangul ka edukamalt täita Ramsari
konventsiooni, mille eesmärgiks on kaitsta kogu maailma märgalasid, kuna
väheneks vajadus uute märgalade kuivendamise järele. Samuti aitaks turba
kaevandamiseks täiendavate võimaluste loomine seletuskirja kohaselt säilitada
selles valdkonnas tööhõivet (hetkel annab turba kaevandamine tööd ligi 1000
inimesele).
Materjalid
Eelnõude infosüsteemis
OHTLIKUD AINED
Uus ohtlikke kemikaale käitlevate ettevõtteid
puudutav määrus vähendaks ohtlike ettevõtete arvu
Majandus- ja
kommunikatsiooniministeerium (MKM) esitas 3. augustil kooskõlastamiseks uue kemikaali
ohtlikkuse alammäärasid ning ohtlikke kemikaale käitlevate ettevõtete
kategooriatesse määramist reguleeriva määruse eelnõu. Määrus asendaks hektel
kehtivat samasisulist MKM 8. juuni
2011. a määrust nr 40. Uus määrus töötati välja, et võtta üle EL
direktiiv 2012/18/EL (nn Seveso III) ja viia ainete ohutuskategooriad
vastavusse EL
määrusega nr 1272/2008/EÜ (nn CLP-määrus). Uus määrus oleks vajalik
selleks, et täpsemalt määratleda nn ohtlikud ettevõtted ja suurõnnetuse ohuga
ettevõtted, millele kohalduvad kemikaaliõnnetuste vältimise erinõuded (nt
kohustus kajastada õnnetuse ennetamise ja õnnetuse kahjude kontrollimise
meetmeid riskianalüüsis, ohutusaruandes jt kohustuslikes dokumentides). Eelnõu seletuskirja kohaselt ei peaks täiendavaid nõudeid enam täitma mõned katlamajad ja väiksemad soojuselektrijaamad
Eelnõu sisulised muudatused seisneks
CLP-määrusele vastavate ohukategooriate kasutusele võtmises senise süsteemi
asemel ning kemikaalide ohtlikkuse alammäärade muutmises. Ohukategooriate
liigituse muutmine on pigem formaalne ja seotud uue kemikaalide liigitamise
süsteemi kasutuselevõtuga EL-s. Kemikaalide ohtlikkuse alammäärade järgi
kategoriseeritakse teatud ettevõtted ohtlikuks või suurõnnetuse ohuga
ettevõtteks. Lähtuvalt ettevõtte kvalifitseerumisest ohtlikuks või suurõnnetuse
ohuga ettevõtteks laieneksid sellele täiendavad administratiivsed kohustused
nagu teabelehe, riskianalüüsi, ohutusaruande, ohutuse tagamise süsteemi
kirjelduse ja ettevõtte hädaolukorra lahendamise plaani koostamine ning nende
järgimine.
Kemikaalide ohtlikkuse alammäärade muutmise
põhiliseks kaalutluseks on seletuskirja kohaselt halduskoormuse vähendamine
seal, kus võimalik, tegemata seejuures järeleandmisi ohutuses. Seega oleks
üldiseks eesmärgiks vähendada ohtlike ettevõtete arvu. Teatud ainete alalmmäärade
tõstmine vähendaks ohtlike ettevõtete arvu 160lt 145le. Eelkõige kaoksid
nimekirjast katlamajad ja väiksemad soojuselektrijaamad.
Materjalid
Eelnõude infosüsteemis
KIIRGUS
Radioaktiivsete jäätmete tegevuskava kohaselt on suurimaks väljakutseks
Paldiski tuumaobjekt
Keskkonnaminister kinnitas juuli teises pooles
radioaktiivsete jäätmete käitlemise riikliku tegevuskava. Tegevuskava on aluseks
riigipoolsele tegevusele radioaktiivsete jäätmete käitlemisel aastani 2050.
Samas on mitmed olulised tegevused alles kavandamisel, mistõttu tuleb
tegevuskava kindlasti tulevikus üle vaadata. Tegevuskava koostamist nõudva direktiivi
2011/70/Euratom kohaselt tuleb seda teha vähemalt kord kümne aasta jooksul. Paldiski õppereaktorite lammutamisel tekkivate jäätmete kõrvaldamiseks kaalutakse Eestisse lõppladestuspaiga rajamist
Tegevuskava kohaselt on suurimaks
väljakutseks nn Paldiski tuumaobjekt. Nõukogude Liidu aegse tuumaallveelaevnike
õppekeskuse alal on käesoleval hetkel kaks õppereaktorit, mis on kaetud
sarkofaagiga ning lisaks sellele vaheladustuspaik, kus ladustatakse sisuliselt
kõiki Eesti radioaktiivseid jäätmeid. Kuna reaktorite demonteerimisel tekkiv
suur jäätmekogus tuleks lõppladustada, asutakse tegevuskava kohaselt ette
valmistama jäätmete lõppladustuspaiga loomist.
Lõppladustuspaiga suurus ja muud
üksikasjad pole hetkel veel teada, kuna hetkel viiakse läbi alles reaktorite
demonteerimise eeluuringuid (lõpuga 2015. a). 2017. a soovitakse alustada
lõppladustuspaiga keskkonnamõjude hindamisega (KMH), mis tegevuskava kohaselt
võib võtta kuni 10 a. Lõppladustuspaik soovitakse tegevuskava kohaselt valmis
saada 2040. aastaks.
Juuni alguses avaldatud Riigikontrolli
auditis leiti, et Paldiski tuumaobjekti demonteerimise ja lõppladustuspaiga
küsimuse lahendamine on kestnud liiga kaua. Esialgse plaani kohaselt pidi
eeltöödega alustatama juba 1997. a, tegelikkuses alustati eeluuringuid aga
alles eelmisel aastal. Riigikontroll tegi auditis ettepaneku otsustada
reaktoritest pärinevate jäätmete edasine käitlemine juba 2016. a, ent ka tegevuskavast
ei selgu, kas seda plaanitakse teha enne või pärast vastava KMH läbiviimist.
Tegevuskava
Keskkonnaministeeriumi veebilehel (pdf)
JAHINDUS
Muudatused jahipidamise reeglites hõlbustaksid
metssigade jahti sigade Aafrika katku piiramiseks
Vabariigi
Valitsus esitas 17. augustil Riigikogule kiireloomulise jahiseaduse muudatuste
eelnõu. Seoses jahiseaduse muutmisega muudeti augustis ka jahieeskirja.
Kavandatud jahipidamisvõimalusi ja -vahendeid laiendavad muudatused on
vajalikud metssigade arvukuse langetamiseks, mis omakorda peaks pidurdama
sigade Aafrika katku levikut kodusigade hulgas. Aafrika katk on mets- ja
kodusigade seas leviv väga nakkav ning ägedalt kulgev viirushaigus, mis ei ole
ravitav ja lõpeb nakatunud loomade surmaga.
Jahiseaduse
eelnõu tooks kaasa järgnevad muudatused: - Metssigu võiks küttida ka seisva mootoriga
maastikusõidukist või muust mootorsõidukist, et tagada lasu sooritamiseks parem
vaateväli; - Metssigade jahtimiseks lubataks kasutada
tehisvalgusallikat, mis võimaldaks hämaras või pimedas täpsemat laskmist; - Metssigu võiks püüda püünisaedadega; - Ilmsete seakatku tunnustega metssiga lubataks
koheselt surmata ilma jahiloata, teavitades sellest koheselt piirkonda
teenindama volitatud veterinaararsti või järelvalveametnikku ja
Keskkonnainspektsiooni; - Maaomanik või tema määratud isik võiks oma
kinnistul küttida peale väikeulukite ka metssigu, mis võimaldaks metssigade
arvukuse reguleerimisse kaasata rohkem jahipiirkondadesse mittekuuluvaid
jahimehi. Jahieeskirjas
tehti järgnevad muudatused: - Metsseale on lubatud aastaringselt pidada
varitsus-, hiilimis- ja ajujahti; - Põrsastega emiste küttimine on lubatud
aastaringselt. Seadus
on kavandatud jõustuma üldises korras. Jahieeskirja muudatused jõustusid juba
17. augustil.
Jahiseaduse
materjalid Eelnõude infosüsteemis
Jahieeskirja
materjalid Eelnõude infosüsteemis
|