KLIIMAMUUTUS
Uus
rahvusvaheline lepe nõuab CO2 heite vähendamist lennunduses
Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooni (ICAO)
liikmete esindajad jõudsid 8. veebruaril üksmeelele rahvusvahelise leppe osas,
mille eesmärgiks on vähendada lennukite tekitatavat CO2 heidet. Leppega
kehtestataks esmakordselt ülemaailmne
CO2 standard, millele toodetavad lennukid peavad vastama.
Konkreetsele lennukitüübile kohaldatava heitetaseme rangus ja
standardi rakendamiskuupäev sõltuvad lennuki kaalust ja sellest, kas tegemist
on „uut tüüpi“ või juba „tootmises oleva“ lennukiga. Suurte uut tüüpi lennukite
osas kohaldatakse standardit alates 2020. aastast. 2028. aastaks peavad kehtestatud standarditele
vastama ka kõik juba „tootmises olevad“ lennukimudelid, mida selleks ajaks
jätkuvalt toodetakse. Euroopa Komisjon peab lepet edukaks; keskkonnaühendus Transport & Environment leiab, et keskkonnasääst oleks saavutatud ka ilma selleta
Leppekohaste standardite rakendamine aitaks Euroopa
Komisjoni sõnul säästa perioodil 2020-2040 ligikaudu 650 miljonit tonni CO2 heidet. Keskkonnaorganisatsioon Transport & Environment (T&E) seevastu on
kriitiline ning leiab, et CO2 heide väheneks tulenevalt uute lennukimudelite
suuremast kütusesäästlikkusest niikuinii. Leping loodetakse
ametlikult ICAO liikmete poolt vastu võtta 2017. aasta alguses. Lisaks lennukite
standarditele plaanib ICAO lennundussektori CO2 heidet vähendada ka
rahvusvahelise turupõhise heitkogustega kauplemise süsteemi läbi. Selle
üksikasjade osas on käesoleval hetkel läbirääkimised alles pooleli.
Euroopa
Komisjoni pressiteade
Transport&Environment
pressiteade
EL Nõukogu seadis plaane kliimateemalise diplomaatia edendamiseks
EL Nõukogu võttis veebruari keskel vastu otsuse kliimateemalise
diplomaatia kohta, kiites heaks Pariisi kliimakonverentsil saavutatud kokkuleppe
ja tunnustades selle olulisust. Tulenevalt Pariisi leppest on Nõukogu kokku pannud
välissuhtluse teemalise tegevuskava, mis prioritiseerib kliimamuutusega seotud küsimuste
lahendamist.
Tulenevalt tegevuskavast on strateegiliseks eesmärgiks
seatud kliimamuutuste propageerimine diplomaatilistes dialoogides, avalikus
diplomaatias ja välispoliitikas. Toetatakse Pariisi lepingu rakendamist ja
riiklikult määratud meetmete võtmist, et vähendada kasvuhoonegaaside heidet ja
suurendada vastupidavust kliimamuutuste suhtes. Välispoliitikas plaanitakse
pöörata rohkem tähelepanu kliimamuutustele ja loodusvarade, sealhulgas vee,
heaolu, stabiilsuse ja migratsiooni, küsimustele.
Eesmärkide elluviimiseks arendatakse koostööd kolmandate
riikidega, võttes arvesse olemasolevate kliima eesmärkide ja säästva arengu
eesmärkide koostoimet. Edendama hakatakse ka avaliku ja erasektori
finantsvoogude suunamist, et tagada madal kasvuhoonegaaside heitkogus ja
kliimaeesmärkide järjepidev areng. Kliima muutumisega seotud riskianalüüse ja
teadlikkuse suurendamist plaanitakse rakendada ka kliimamuutuse võimalike
tagajärgede nagu ränne, varustatus toiduga, juurdepääs ressurssidele (vesi ja
energia), haiguste levik ning sotsiaalne ja majanduslik ebastabiilsus, ennetamisel
ja leevendamisel.
Euroopa
Nõukogu kliimateemalise diplomaatia järeldused (ingl k, pdf)
ENERGEETIKA
EL energiajulgeoleku paketi üheks eesmärgiks on parandada Baltimaade
ligipääsu veeldatud maagaasile (LNG)
Euroopa Komisjon tutvustas veebruari keskel
energiajulgeoleku paketti, mis sisaldab ettepanekuid, kuidas valmistada EL ette
suurteks muutusteks maailma energeetikas. Paketis on mh esitatud meetmeid, mis
peaks aitama ELil võidelda võimalike tulevikus esinevate gaasitarnehäiretega.
Need meetmed hõlmavad endas energianõudluse vähendamist, EL energiatootmise
suurendamist ja energia siseturu arendamist. Veeldatud maagaasis nähakse alternatiivi Venemaalt tarnitavale gaasile
Üheks paketi osaks on vedela maagaasi ja gaasihoidla
strateegia. Euroopa, kui suurim maagaasi importija maailmas, suudab hetkel veeldatud
maagaasiga katta umbes 43% gaasinõudlusest. Mõningates liikmesriikides on
ligipääs veeldatud maagaasile aga piiratud. Üheks piiratud ligipääsuga
piirkonnaks on ka Baltimaad, kus maagaasi turg on vähearenenud ja sõltub suuresti Venemaalt pärinevast maagaasist.
Komisjoni eesmärk on parandada kõigis liikmesriikides ligipääsu erinevatest
allikastest pärinevale maagaasile, et vältida võimalikke negatiivseid tagajärgi,
mis kaasneks tarnehäiretega. Selle saavutamiseks, on vaja: - töötada välja vajalik siseturu infrastruktuur,
mis võimaldab kõigile liikmesriikidele ligipääsu rahvusvahelisele maagaasi
turule; - täiustada gaasi siseturgu nii, et turuhinnad
võimaldaks maagaasi suunata sinna, kuhu seda on vaja, ja teha vajalikke
infrastruktuuri investeeringuid; - kasutada gaasihoidlaid tõhusamalt. Selle
tagamiseks on vaja parandada piiriülese kasutuse eeskirju ja luua piirkondlikud
ennetusmeetmed ning hädaolukorra lahendusplaanid, et tagada optimeeritud
maagaasi varude kasutamine; - suurenda koostööd rahvusvaheliste partneritega,
et edendada vaba ja läbipaistva globaalse vedela maagaasi turgu. Järgmise sammuna asuvad Euroopa Parlament ja Nõukogu arutama
uues meetmepaketis sisalduvaid seadusandlikke muudatusi. Euroopa Komisjon on
omalt poolt teinud ettepaneku teha seda kiiresti, et vähendada võimalikke
tarnehäiretega kaasnevaid riske.
Euroopa Komisjoni
pressiteade
EL uue strateegiaga soovitakse edendada energiasäästu ja taastuvenergia
kasutust kütmisel ja jahutamisel
Euroopa Komisjon avalikustas veebruari keskpaigas esimese
strateegia hoonete ja tööstusettevõtete soojus- ja jahutusenergia tarbimise
vähendamiseks ja keskkonnasõbralikuks muutmiseks. Tegemist on sektoriga, milles
tarbitakse pea pool kogu EL kasutatavast energiast, mistõttu on energiasääst
siin olulise mõjuga nii tarbijatele kui keskkonnale. Strateegia on osaks
suuremast paketist, millega soovitakse tagada EL energiaturu jätkusuutlikkust
ja energiajulgeolekut.
Euroopa Komisjoni hinnangul on käesoleva hetkel probleeme
kolmes valdkonnas. Esiteks on hooned ja nende kütte- ja jahutussüsteemid vanad
ja ebatõhusad ning hooneid renoveeritakse liiga aeglaselt (ca 1% aastas).
Teiseks tarbitakse energia saamiseks eelkõige fossiilkütuseid, mitte taastuvaid
allikaid. Kolmandaks raisatakse tööstuses palju energiat – arvestuslikult võiks
tööstuses tekkiva ja kaotsi mineva soojuseenergia arvelt ära kütta kõik EL elu-
ja teenindushooned. Strateegia peamised eesmärgid on hoonete soojustamine, taastuvenergia suurem kasutus kütmiseks ja jahutamiseks ning tööstuse jääksoojuse ärakasutamine
Olukorra parandamiseks plaanib EL lihtsustada hoonete
renoveerimist, suurendada selles valdkonnas taastuvate energiallikate kasutust
ning kasutada ära tööstuse jääksoojust. Samuti plaanitakse tarbijaid ja
tööstusettevõtteid muutusteks motiveerida. Eesmärkide saavutamiseks tuleb
tõsiselt kaaluda ka õigusaktide muutmist, sh toodete ja hoonete energiatõhusust
reguleerivaid direktiive. Komisjon plaanib strateegia eesmärkidega arvestada ka
elektrituru reeglite uuendamisel.
Uue strateegiaga soovitakse säästa mitte vaid EL elanike
kulutusi küttele, jahutamisele ja toodetele. Paremini korraldatud hoonete
kütmine ja jahutamine aitaks vähendada ka keskkonnamõjusid. Aastaks 2050 soovib
EL oma hoonetefondi kasutamise süsinikuvabaks muuta, mis vähendaks CO2
koguheidet 30% ning kütte- ja jahutussüsteemidest pärinevat välisõhu saastet 90%.
Strateegia
tekst (ingl k)
Euroopa
Komisjoni pressiteade (ingl k)
Euroopa Komisjon asus koguma arvamusi bioenergeetika jätkusuutlikuse osas
Euroopa Komisjon asus veebruari alguses koguma arvamusi,
milline peaks olema EL jätkusuutliku bioenergia alane poliitika, selle ulatus
ja eesmärgid. Arutelu käigus soovitakse koguda arvamusi, kuidas hindavad eri
osapooled EL senist bioenergia poliitikat ja milline peaks see tulevikus olema.
Küsitluses on tähelepanu keskmes ressursside tõhusa kasutamise ja biokütuse edasiarendamise
võimalused ja biokütustega seotud riskid.
Konsultatsiooni
eesmärgiks on tõhustada biomassi ressursside kasutamist, et saavutada
kasvuhoonegaaside vähenemine ja aus konkurents ehitussektoris, paberi- ja
tselluloositööstuses ning biokeemia- ja energiatööstuses. Küsitluse tulemusel
on võimalik hinnata biokütuste kaudset mõju maakasutusele ja seeläbi arendada
maa ja metsa säästva kasutamise poliitikat. Bioenergeetika valdkonna arendamine on vajalik ka selleks, et EL saaks maailma taastuvenergia tootmise
liidriks, ELis oleks piisav energiavaru ning integreeritud ja tõhus energiaturg. Samuti võimaldab see laiendada Euroopa tööstusbaasi, arendada
teadusuuringuid ja innovatsiooni ning edendada töökohtade loomist nii linna-
kui ka maapiirkondades. Läbiviidav konsultatsioon
lõpeb 10.mail. Komisjoni eesmärgiks on bioenergia säästva arengu põhimõtete
rakendamine osana uuest taastuvenergia direktiivist, mis hakkab kehtima pärast
2020. aastat. Euroopa
Komisjoni kodulehe materjalid (ingl k)
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Parlament ei vetostanud leebeid
sõidukite heitenorme
Euroopa Parlamendi täiskogu arutas veebruari alguses uut
vastuolulist ettepanekut sõidukite heitgaaside mõõtmise ja kohaldatavate
piirväärtuste osas. Volkswageni nn heiteskandaalist ajendatud muudatusi
kajastasime lähemalt novembri uudiskirjas.
Lühidalt tegi EL riikide esindajatest koosnev komitee ettepaneku
kohaldada uusi testimismeetodeid (mis näevad ette heite mõõtmise tegelikes
liiklusoludes) uutele mudelitele alates 2017. aastast ning kõigile autodele
alates 2019. a. Lisaks nähti eelnõus ette, et kuni 2019. a võiks
mõõtemääramatuseks olla 110%, ehk uute meetoditega mõõdetav heitekogus võiks
olla 2,1 korda nii suur, kui ametlikult lubatud. Pärast 2019. a oleks
mõõtemääramatus 50%. Euroopa Komisjoni andmetel on tänasel päeval tegelikes
sõiduoludes tekkiv heitekogus aga isegi 400-500% kõrgem, kui lubatud. Parlamendi üldkogu ei toetanud väga napilt keskkonnakomisjoni ettepanekut, mis oleks nõudnud rangemate normide järgimist
Euroopa Parlamendi keskkonnakomisjon leidis, et selline
lähenemine on lubamatult leebe ning tegi ettepaneku EL riikide poolt tehtud
ettepanek vetostada. Üldkogus toimunud hääletusel lükati ettepanek väga napilt
tagasi – veto poolt hääletas 317 parlamendisaadikut, vastu 323 ning 61 jäi
erapooletuks. Eelnõu tagasilükkamiseks oleks vaja olnud 376 häält. Pärast
Parlamendi otsust kiitis EL Nõukogu selle samuti heaks, mistõttu saab Komisjon
nüüd eelnõu vastu võtta.
Reaktsioonid Euroopa Parlamendi otsusele olid ootuspäraselt
erinevad. Keskkonnaorganisatsioon
Transport&Environment kritiseeris, et autotööstust soodustav otsus oli
õigusvastane, kuna kokkulepitud „mõõtemääramatus“ on suurem kui teaduslikult
põhjendatud. Autotööstuse
liit ACEA seevastu leidis, et uute nõuete kohaldamine on niigi keeruline,
aga vähemalt on nüüd selge, millistest normidest lähtuda tuleb.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
Euroopa Komisjon uus ettepanek suurendaks järelevalvet sõidukite heite osas
Euroopa Komisjon tegi jaanuari lõpus ettepaneku tõhustada järelevalvet
sõidukite õhuheite testimise üle EL-s. Ettepanek on ajendatud Volkswageni
heiteskandaalist, mille kohta saad täpsemalt lugeda meie 2015. a. oktoobrikuu
uudiskirjast.
Ettepanek sisaldab endas muudatusi sõidukite tüübikinnituse
ja turujärelevalve kohta. Tüübikinnitus on protsess, mille käigus
kontrollitakse uue automudeli vastavust erinevatele ohutus- ja
keskkonnanõuetele, enne kui seda lubatakse müüma hakata. Kui seni on
kinnitussüsteem olnud reguleeritud direktiiviga, siis uue ettepaneku kohaselt soovib
Komisjon selle sätestada määrusega, mis annaks liikmesriikidele sätete
rakendamisel palju vähem paindlikkust. Lisaks nähaks ette järelevalve tegemine juba
turule lastud mudelite suhtes, mis täna suuresti puudub. Uus ettepanek annaks Euroopa Komisjonile volitused sõidukitootjate ja neid testivate asutuste järelevalve tegemiseks
Oluliselt suurendataks Euroopa Komisjoni volitusi. Eelnõu
kohaselt saaks komisjon rikkumiste korral õiguse peatada sõidukite müüki või sõidukeid
kontrollivate ja testivate asutuste tegevust. Samuti soovib Komisjon võimalust trahvida
reegleid rikkuvaid autotootjaid kuni 30 000 € suuruse summaga iga nõuetele
mittevastava sõiduki kohta.
Euroopa Parlament ja EL Nõukogu asuvad järgmise sammuna
Komisjoni ettepanekute osas läbirääkimistele. Komisjoni eesmärgiks on jõustada
uued reeglid niipea, kui need heaks kiidetakse.
Euroopa
Komisjoni pressiteade
LOODUSKAITSE
Euroopa Parlament on vastu EL loodus- ja linnudirektiivide muutmisele
Euroopa Parlament võttis veebruari alguses vastu
resolutsiooni, milles väljendatakse Parlamendi seisukohti seoses EL
bioloogilise mitmekesisuse strateegia elluviimise ja selle kohta koostatud
vahehinnanguga. Suure ülekaaluga (592 saadikut poolt, 52 vastu ja 45
erapooletut) vastu võetud resolutsioonis avaldavad saadikud mh vastuseisu EL
loodusdirektiivi ja linnudirektiivi
muutmisele, mida Komisjon alates 2015. a algusest kaalub.
Parlamendi hinnangul tooks direktiivide muutmine kaasa pikaajalise õigusselgusetuse, mis kahjustaks nii loodust, inimesti kui ettevõtjaidParlamendisaadikud rõhutavad resolutsioonis, et Natura 2000
võrgustiku loomise aluseks olnud direktiivide reeglid on küll suhteliselt uued,
ent korraliku rakendamise korral aitavad nad peatada elurikkuse kadu.
Resolutsioonis tunnistatakse vajadust direktiivi paremini rakendada, ent
ollakse vastu direktiivide teksti muutmisele. Viimane tooks saadikute hinnangul
kaasa pika perioodi, kus puuduks õigusselgus, mille läbi kannataks nii loodus,
inimesed kui ettevõtjad.
Euroopa Komisjoni algatatud loodusdirektiivide nn fitness-check peaks jätkuma märtsi
keskpaigas Komisjoni palgatud ekspertide koostatud analüüsi valmimisega. Aasta II kvartalis soovib Komisjon avaldada
omapoolse aruande, milles võib mh teha ettepaneku kas õigusaktide või nende
rakendamise muutmiseks.
Euroopa
Parlamendi resolutsioon
Euroopa
Komisjoni loodusdirektiivide ülevaatamise teemaline lehekülg
OHTLIKUD AINED
Euroopa Komisjon avalikustas uue elavhõbeda kasutust piirava määruse
Euroopa Komisjon esitas veebruari algul elavhõbeda teemalise
määruse ettepaneku, millega Euroopa Liit täidaks 2013. aastal sõlmitud
rahvusvahelisest Minimata konventsioonist tulenevaid kohustusi. Määrus asendaks
2008. aasta seadust, keelustaks elavhõbeda ekspordi ja reguleeriks selle
hoiustamist.
Uus määrus keelustaks elavhõbeda uute tööstuslike
kasutusviiside väljatöötamise ja toodete tootmise, välja arvatud juhul, kui sellega
kaasneks kasud keskkonnale või tervisele ja muid elavhõbeda vabu alternatiive
ei esine. Keelustataks ka elavhõbedat sisaldavate hambaravi sulamite
kasutamine.
Keskkonnaorganisatsioon Euroopa
Keskkonnabüroo (EEB) asus aga seisukohale, et Komisjoni ettepanekud ei ole
vastavuses varasema kokkuleppega. 2014. aastal toimunud arutelu tulemusel seati
eesmärgiks elavhõbeda täielik impordikeeld väljastpoolt EL ja igasuguste EL
siseturul keelustatud elavhõbedat sisaldavate toodete eksport. Keelustatud
peaks olema ka elavhõbedat sisaldava
toodangu müük.
Varasematest eesmärkidest tulenevalt teeb EEB Euroopa
Parlamendi liikmetele ja EL liikmesriikidele ettepaneku sätestada Komisjoni
ettepanekust rangemad reeglid.
Euroopa
Komisjoni ettepaneku tekst (pdf)
MTM 2.02.16 määrus nr 10 vähendab käitiste hulka, kes
peavad ohtlike ettevõtetena õnnetuste ennetamiseks lisanõudeid täitma
Riigi Teatajas avaldatud määruse uus redaktsioon peaks
vähendama ohtlikeks ettevõteteks loetavate käitiste hulka; eelkõige vabastataks
täiendavatest kohustustest mõned katlamajad ja väikesed soojuselektrijaamad.
Kajastasime eelnõud lähemalt eelmise aasta
augustikuu uudiskirjas.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKi ülevaade: uued maakonnaplaneeringud maavarade
kasutuse praktikat ei muudaks2014. a lõpus koostas KÕK analüüsi võimalustest kavandada maavarade kasutust planeeringutega. Analüüsi põhijärelduseks oli, et maakonnaplaneeringutes eelistatud kaevanduspiirkondade ning ruumikasutuse konfliktide lahendamine oleks mõistlik samm. Käesoleva aasta alguses koostasime oma analüüsi jätkutegevusena uute, koostamisel olevate maakonnaplaneeringute ülevaate. Ülevaate eesmärgiks oli hinnata seda, kas ja kuivõrd muutuks maavarade kasutuse ja kaevandamise praktika uute planeeringute kehtestamisel.
Loe edasi »
KÕK kutsub omavalitsuste ametnikke kaasamise teemalisele
koolitustele
Kaasamine on väga tähtis planeerimismenetluses, uue ehitusseadustiku kohaselt võib see nõutav olla ka projekteerimistingimuste andmisel. Kaasamise nõuete hea tundmine aitab teha sisuliselt häid otsuseid ning vältida otsuste tühistamist kohtus. Samas on nõuete süsteem keeruline: lisaks planeerimisseadusele ja ehitusseadustikule tuleb silmas pidada kohtupraktikat, keskkonnaseadustiku üldosa seadusest tulenevaid nõudeid, EL- ja rahvusvahelise õiguse reegleid. Loe edasi »
|