KESKKONNAVASTUTUS
Europarlament nõuab keskkonnavastutuse direktiivi rangemaks
muutmist
Euroopa Parlamendi täiskogu hääletas oktoobri
lõpus ülekaalukalt raporti poolt, millega nõutakse EL keskkonnavastutuse
direktiivi muutmist senisest rangemaks ja tõhusamaks. Raport, mis koostati
europarlamendi omal algatusel, on selges vastuolus Euroopa Komisjoni poolt läbi
viidud direktiivi hindamise tulemustega, mille järelduseks oli, et tänasel
päeval pole direktiivi muutmine mõistlik ega vajalik. Selle asemel on Komisjon
kokku pannud mitteseadusandlikest meetmetest koosneva tegevusplaani
ajavahemikuks 2017-2020.
Raporti üheks peamiseks ettepanekuks on
täpsustada „keskkonnakahju“ mõistet. Tegemist on direktiivi kõige olulisema
mõistega, kuna selles sätestatud reeglid kohalduvad vaid selle kahju osas, mis
on „keskkonnakahjuna“ liikmesriikide seadustes defineeritud. Direktiiviga on
liikmesriikidele jäetud suur vabadus otsustamaks, millise kahju puhul
keskkonnavastutuse reegleid kohaldada. Nagu mitmed uuringud näitavad, tähendab
see praktikas seda, et regulatsioon on riigiti väga erinev ning sellest
tulenevalt on väga erinev ka keskkonnavastutuse juhtumite arv (mõnes riigis on
esinenud vaid üksikud juhtumid, teistes mitusada). Samuti tehakse raportis
ettepanek luua kohustuslik kindlustuse süsteem keskkonnavastutuse juhul
tekkivate kahjude katmiseks.
Lisaks eelkirjeldatud seadusandlikele
muudatustele sisaldab raport ka mitmeid ettepanekuid praktika parandamiseks
muude meetmetega, nt liikmesriikide ametnike parema koolitamisega. Euroopa
Parlamendi raportis toodud järeldused ning lahendused ühtivad suurel määral
nende väljakutsete ja lahendustega, mida on oma töös välja selgitanud ka
keskkonnaõiguse ühenduste võrgustik Justice&Environment, mille Eesti
liikmeks KÕK on.
Europarlamendi
raporti tekst
Euroopa Komisjoni
temaatiline veebileht
Võrgustiku
Justice&Environment tööd (filtreeritavad teemade kaupa)
SAASTUSE KOMPLEKSNE VÄLTIMINE JA KONTROLL
Eesti kinnitas põlevkivitööstuse parima võimaliku tehnika
nõuded
Keskkonnaminister
kinnitas põlevkivi kasutamisele parima võimaliku tehnika nõuded, mis on
põlevkivi ja selle uttegaase kütusena kasutatavatele ettevõtetele kohustuslikud
2021. aastast. Ettevõtete jaoks tähendab see, et edaspidi on
keskkonnakompleksloa saamise üheks eelduseks, et põlevkivitööstuse käitis ja
sealne tegevus vastab parima võimaliku tehnika nõuetele. Nõuete rakendamine
peaks olulise muudatusena aitama vähendada tolmuheidet kahekordselt.
Parima võimaliku
tehnika kasutamine on EL
tööstusheitedirektiivi (EL direktiiv 2010/75/EL) üks põhialuseid. Direktiivi
kohaselt peavad komplekslubade alusel tegutsevad ettevõtted kasutama tehnikat,
mis on olemasolevaid tehnilisi lahendusi ja rakendatavaid töömeetodeid arvesse
võttes kõike tõhusam ja paremini välja töötatud ning seejuures praktiliselt
sobiv heite vältimiseks või heite ja selle keskkonnamõju vähendamiseks.
Tööstusheite
direktiivis sätestatud nõuded ei kata aga täielikult põlevkivi ja selle
uttegaaside põletamise valdkonda ning selleks pole õiguslikku regulatsiooni
kehtestatud ka muudes EL õigusaktides. Seetõttu tellis Keskkonnaministeerium
Eesti põlevkivi energeetilise kasutamise uuringu, mille alusel koostati parima
võimaliku tehnika nõuded kehtestav eelnõu. Eelnõus sisalduvad nõuded puudutavad
saasteainete heiteid, ressursside tarbimistasemeid ja energiatõhususe seiret
ning on kohustuslikud põlevkivi ja selle uttegaase kütusena kasutatavatele
kompleksloa kohustusega käitistele 2021. aasta sügisest.
Allikas
EL
tööstusheitedirektiiv
KLIIMAMUUTUS
Bonni kliimakohtumise peateemaks on Pariisi kliimaleppe
rakendamise reeglid
4-17. novembrini toimub Bonnis kliimakonverents
COP 23 (23. rahvusvahelise kliimamuutuste teemalise raamkonventsiooni osapoolte
kohtumine). Kohtumise keskseks teemaks on Pariisi kliimaleppe täitmine, eelkõige
heitkoguste täiendav vähendamine, arengumaade rahaline toetamine ning
oskusteabe ja tehnoloogia jagamine.
Nädal enne kliimakonverentsi algust Bonnis
avaldati ÜRO
heitkoguste vähendamise raport, mille kohaselt ei ole riikide
valitsused teinud piisavalt samme
selleks, et vähendada energeetika, tööstuse ja metsandussektori tegevusest
põhjustatud kasvuhoonegaaside heitkoguseid. Sellega on ohtu seatud Pariisi kliimakokkuleppe eesmärkide
saavutamine. Raportis märgiti, et peale Pariisi kliimakõnelusi riikide antud
lubadused heitkoguste vähendamise kohta annavad tulemuseks vaid 1/3 sellest,
mida Pariisi lepingu kliimaeesmärkide saavutamiseks on vaja. Raporti kohaselt
on vaja, et riigid võtaksid veelgi suuremad eesmärgid, mis aitaksid hoida
temperatuuri tõusu alla 1,5 kraadi.
Kliimakõnelustel jätkub Pariisi kliimaleppe
rakendamiseks vajalike reeglistiku väljatöötamine. Eesmärgiks on kokku panna
reeglistik, mis muuhulgas sisaldaks rahvusvahelisi standardeid heitkoguste
mõõtmiseks, mis võimaldaks riikidevahelist läbipaistvat võrdlust. Bonni
arutelude keskseks teemaks ongi, kuidas riigid hindavad saavutatud tulemusi ja
seavad uusi, ambitsioonikamaid eesmärke heitkoguste piiramiseks peale 2020.
aastat. Riikidele heidetakse ette hägusust nii võetud eesmärkide kui tehtud
sammude mõõtmises.
Üks suur probleem puudutab ka raha. Majanduste
ümbersuunamine fossiilkütuste kasutamiselt alternatiivsetele energiaallikatele ja
(vaesemate) riikide ettevalmistamine kliimamuutuste vältimatute tagajärgedega
toimetulekuks nõuavad palju raha. Selle raha kogumine ja riikide vahel
ümberjagamine võib osutuda veelgi keerulisemaks nüüd, mil USA on leppest
taganemas.
Reeglistiku lõplik eelnõu Bonni konverentsil
ilmselt ei valmi ja see loodetakse kinnitada järgmisel aasta detsembris Poolas Katowices
toimuval COP24 kliimakonverentsil.
Euroopa Parlamendi pressiteade
ÜRO COP23 veebileht
Europarlament ja EL Nõukogu leppisid kokku lennunduse
kliimamõjude vähendamise meetmetes
18. oktoobril jõudsid Euroopa Parlament ja EL
Nõukogu Eesti juhtimisel kokkuleppele lennundussektori kliimamõjude vähendamise
meetmetes. Esialgse kokkuleppe kohaselt pikendatakse määrusega kuni aastani 2023 mandritevahelistele
lendudele kehtivat erandit, millega need
jäetakse EL heitkogustega kauplemise süsteemist (ETS) välja.
2016. a oktoobris võttis Rahvusvahelise
Tsiviillennunduse Organisatsiooni (ICAO) vastu otsuse, mille eesmärk on alates
2021. aastast kehtestada ülemaailmne turupõhine meede ehk rahvusvahelise
lennunduse süsinikdioksiidi tasakaalustamise ja vähendamise kava (CORSIA). EL
kavatseb vabatahtlikult meetmega ühineda aastal 2021, mil algab selle katsefaas.
Uue määrusega soovib EL ära hoida lünka
seadusandluses, sest mandritevahelistele lendudele kehtestatud erand, mille
kohaselt lennuettevõtjad on CO2 heitkoguste maksmisest vabastatud, kehtib vaid
käesoleva aasta lõpuni. Määrusega pikeneks erand kuni aastani 2023, mil CORSIA
kava esimene etapp täies mahus jõustub.
Lisaks tuleb Euroopa Komisjonil läbi vaadata
ka õigusaktid CORSIA skeemi lisamiseks EL heitkogustega kauplemise süsteemi. Euroopa-sisesed
ja mandritevahelised lennud oleksid siis hõlmatud ühte heitkoguste kauplemise süsteemi.
Lisaks tuleb teha veelgi rohkem jõupingutusi EL siselendudest tulenevate
heitkoguste piiramiseks, vähendades igal aastal süsinikuturul saadaolevate heitkogustega
hulka..
Kui ELi saadikud on need ettepanekud heaks
kiitnud, pannakse tekst hääletusele keskkonnakomisjoni ja täiskogu istungjärgul.
Määrus jõustub peale Euroopa Liidu Teatajas avaldamist.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
Euroopa Liidu Nõukogu pressiteade
Europarlament ja EL nõukogu leppisid kokku EL heitekaubanduse
süsteemi tulevikus
9. novembril jõudsid Euroopa Parlament ja EL Nõukogu
esialgsele kokkuleppele selles osas, milline saab olema ELi heitkogustega
kauplemise süsteem (ETS) pärast 2020. aastat. Sellega loodetakse kindlustada
Pariisi kokkuleppe raames EL poolt võetud eesmärkide saavutamine, ehk vähendada
kasvuhoonegaaside heitkoguseid 2030. aastaks vähemalt 40% võrra võrreldes 1990.
a tasemega.
2015. a Euroopa Komisjoni tehtud ettepaneku
põhjal jõuti peale kaheaastasi läbirääkimisi kokkuleppele järgmistes parandustes:
Muudatused ETS süsteemis, mis
kiirendaksid heitkoguste vähendamist (enampakkumisel müüdavaid saastekvoote vähendataks
igal aastal 1,74 protsendi asemel 2,2 protsendi võrra); Turustabiilsusreservi (MSR)
tugevdamine, mis võimaldaks süsinikuturult saastekvootide ülepakkumise korral
ära võtta veelgi suuremat hulka saastekvoote; Täiendavad meetmed, et tagada
Euroopa tööstusele vajaduse korral täiendav kaitse süsinikdioksiidi „lekke“ (ehk
saastavate tööstuste heidet vähendamata mujale kolimise) ohu eest ; Tugimehhanismid, mis aitavad
tööstusel ja energiasektoril ületada innovatsiooni- ja investeerimisprobleeme üleminekul
vähem süsinikuheidet tekitavale majandusele (nt toetused taastuvenergia projektidele
jms).
Kui Euroopa Komisjon ja energiatootjad on
saavutatud kokkuleppe üle õnnelikud, siis keskkonnaühendused peavad saavutatud kompromissi
Pariisi kliimaleppe seisukohalt pigem ebapiisavaks ja on arvamusel, et turul
müüdavate saastekvootide hulga kiirem vähendamine avaldaks teiste muudatuste
kõrval lähiaastatel väga vähe mõju.
Järgmise sammuna peavad Euroopa Palament ja EL
Nõukogu kokkuleppe teksti ametlikult heaks kiitma, seejärel jõustub muudetud
ETS direktiiv peale avaldamist Euroopa Liidu Teatajas.
Euroopa Komisjoni pressiteade
Euroopa Parlamendi pressiteade
VÄLISÕHU KAITSE
Uue määrusega kehtestataks künnisvõimsused, millest alates
peab paikse heiteallika käitaja oma tegevuse registreerima
Keskkonnaministeerium
on kooskõlastusringile saatnud määruse eelnõu, mille eesmärk on kehtestada paiksete heiteallikate registreeringu
künnisvõimsused ning nende taotlemise ja aruandluse kord.
Atmosfääriõhu kaitse seaduse (AÕKS)
kehtestamisega 2017. a jõustusid uued õhusaasteloa künnised. Künniseks on kas
tegevuse künnisvõimsus või heiteallikast väljutatav õhu saasteainete heitkogus,
mida ületades on vaja taotleda õhusaasteluba. Mõnede tegevuste puhul, kus
keskkonnaohu tekkimine on vähetõenäoline, soovitakse loa omamise kohustus
asendada lihtsama menetluse ehk registreeringuga. Registreerimine on nende
tegevuste puhul siiski vajalik, kuna keskkonnaoht või keskkonnarisk võib
erandjuhul tekkida, näiteks mitme käitise koosmõjus. Kavandatav määrus
täpsustaks registreeringu nõudeid, mh määrataks seadmete võimsused, millest
alates on paikse heiteallika käitaja tegevuse registreerimine Keskkonnaametis nõutav.
Registreeringukohustusega hõlmataks kolm
tegevusala: väiksemad põletusseadmed, tanklad ning sea-, veise- ja
linnukasvatus. Eelnõu kohaselt oleks registreering nõutav näiteks siis, kui
põletusseadme soojussisendile vastav nimisoojusvõimsus on kütuse põletamisel
suurem kui 0,3 MWth, kuid on väiksem kui 1 MWth (sellest suuremad seadmete
jaoks peab olema juba õhusaasteluba). Registreerida tuleks ka üle 1 MWth seadmed,
mis vabastatakse õhusaasteloa omamise kohustusest nende ebaühtlase keskkonnamõju
tõttu (töötavad alla 500 töötunni aastas).
Võrreldes õhusaasteloa menetlusega on
registreerimismenetlus lihtsam ning väheneb nii käitaja ja Keskkonnaameti
halduskoormus (andmete esitamine, andmetöötlus, aruandlus jms). Samuti ei pea
käitis registreeringu korral tasuma keskkonnatasusid.
Määrus peaks kava kohaselt jõustuma 1.
jaanuarist 2018. a. Paljud varasemalt luba omanud käitised, peamiselt
põletusseadmete, tanklate-terminalide omajad ja põllumajanduskäitised võivad
siis load registreeringuks ümber teha.
Eelnõu
materjalid Eelnõude infosüsteemis
Uued regulatsioonid seoses nn keskmise võimsusega
põletusseadmete direktiivi rakendamisega
EL
keskmise võimsusega põletusseadmete direktiivi (EL direktiiv EL 2015/2193)
rakendamiseks algatati novembris Keskkonnaministri õhusaasteloa künniseid
sätestava määruse (14.12.2016. a määrus nr 67) muutmine ning võeti vastu
Keskkonnaministri keskmiste
põletusseadmete heidet reguleeriv määrus (05.11.2017. a määrus nr 44). Direktiivi kohta kirjutasime pikemalt oma septembrikuu
uudiskirjas.
Õhusaasteloa künniseid
sätestava määruse muudatuse eelnõu algatati selleks, et viia Eestis kehtivad
reeglid õhusaasteloa kohustuse osas kooskõlla direktiivis sätestatud nõuetega.
Kui praegu tuleb loakohustuse tuvastamiseks kõik ühel tootmisterritooriumil
olevad põletusseadmete nimisoojusvõimsused kokku liita, siis eelnõu kohaselt
seda enam tegema ei peaks. Uue lähenemise kohaselt võetakse
tootmisterritooriumi asemel loa kohustuse määramise aluseks konkreetse
põletusseadme võimsus. Õhusaasteluba on Eesti ja EL õigusnormide ühtlustamise
järel vajalik põletusseadmete puhul, mille nimisoojusvõimsus on 1 MWth
või suurem. Väiksemate seadmete puhul on tulevikus kohustus need siiski
Keskkonnaametis registreerida. Lisaks tuuakse eelnõukohases määruses loetelu
seadmetest, mille puhul ei ole õhusaasteloa omamine kohustuslik.
Vastuvõetud
põletusseadmete saasteaineid reguleeriva määrusega kehtestatakse nõuded
keskmise võimsusega põletusseadmetele ja nende kombinatsioonidele. Täpsemalt
defineeritakse olulisemad mõisted (nt heide, põletusseade, raske kütteõli jne)
ning kehtestatakse saasteainete heite piirväärtused, seirenõuded ja heite
piirväärtuste järgimise kriteeriumid. Määrus jõustub 19. detsembril.
Direktiivi ülevõtmise
tähtpäev on 19. detsembril, mistõttu peaks enne seda vastu võetama ja jõustuma
ka õhusaasteloa kohustust reguleeriva määruse muudatus.
Nn
keskmise võimsusega põletusseadmete direktiiv
Keskkonnaministri
määruse muutmise eelnõu materjalid
Määrus “Väljaspool tööstusheite
seaduse reguleerimisala olevatest põletusseadmetest väljutatavate saasteainete
heite piirväärtused, saasteainete heite seirenõuded ja heite piirväärtuste
järgimise kriteeriumid”
Õiguskantsler: ehitusjärelevalve menetlus tuleb läbi viia viivituseta
Õiguskantsler avaldas
23. oktoobril oma seisukoha
küsimuses, kas Tallinna linn on ehitusjärelevalvet tehes põhjendamatult viivitanud.
Õiguskantsleri poole pöördus Tallinna linna elanik, kelle hinnangul ületab
naabermaja ventilatsioonisüsteemist tulenev müra piirnorme, kuid Tallinna linn
ei ole ehitusjärelevalvega tegelema asumisest hoolimata suutnud probleemi
lahendada mõistliku aja jooksul ja viivituseta.
Õiguskantsler leidis,
et linn viivitas ehitusjärelevalve teostamisel 4 kuud ja eiras seega hea
halduse tava. Linn pani 14.02.2017 müra tekitava hoone ehitajale kohustuse
korraldada müra mõõtmine ja selle alusel võtta enne suve kasutusele vajalikud
abinõud müra vähendamiseks. Müra mõõtmise aruanne koostati 11.04.2017, kuid
linn nõudis selle välja alles 30.08.2017 ehk neli kuud hiljem.
Õiguskantsler
selgitas, et ehitusjärelevalve peab olema eesmärgipärane ja efektiivne ning
abinõusid tuleb kaalutlusnõudeid järgides rakendada paindlikult. Samuti peab
haldusorgan (antud juhul linn) ise olulised asjaolud välja selgitama ja
vajadusel koguma omal algatusel tõendeid. Kui haldusorgan paneb oluliste
asjaolude väljaselgitamise kohustuse isikule, kelle suhtes menetlust läbi
viiakse, siis peab ta arvestama, et järelevalve all oleval isikul võib olla
huvide konflikt, mistõttu ta ei pruugi esitada talle endale kahjulikke tõendeid.
Ühtlasi tuleb ehitusjärelevalve menetlus läbi viia mõistliku aja jooksul ja
viivituseta, vaatamata seaduses konkreetsete tähtaegade puudumisele.
Õiguskantsleri
seisukoht
LOODUSKAITSE
Eesti liitub Euroopa maastikukonventsiooniga
Valitsus andis 2.
novembril toimunud istungil volitused Euroopa
maastikukonventsiooniga liitumiseks. Tegemist on esimese otseselt maastikke
käsitleva rahvusvahelise kokkulepega. Konventsiooni eesmärgiks on edendada
maastike kaitset, haldust ja planeerimist ning korraldada Euroopa-sisest
koostööd maastike teemal. Eesti on üks väheseid Euroopa riike, kes ei ole veel
konventsiooniga liitunud. Konventsiooniga liitumine tähendaks Eesti jaoks
eelkõige võimalust pöörata suuremat tähelepanu Eesti maastikele ja seeläbi ka
elukeskkonnale laiemalt.
Konventsiooniga
liitumiseks ettevalmistuste tegemiseks moodustati 2015. aastal Keskkonnaministeeriumis
töörühm ning 2016. aastal valmis ka analüüs,
milles hinnati seda, kuidas Eesti praegu konventsiooni põhimõtteid ja eesmärke
täidab ning mida tuleks parandada. Analüüsi tulemusena leiti, et kehtiv
seadusandlus täidab konventsioonis sätestatud kohustusi ning konventsiooni
jõustumiseks seadusandluses ega administratiivkorralduses muudatusi teha ei ole
vaja. Lisaks on olemas mitmed strateegiad ja tegevuskavad, mis samuti täidavad
maastikupoliitika eesmärke. Probleemkohaks on analüüsi kohaselt aga eesmärkide
ja põhimõtete rakendamine – kaasamine on praktikas sageli vaid vormiline, info
ei jõua puudutatud isikuteni, rakendusmehhanismid on ebapiisavad, raha
kasutamine on ebaefektiivne, valdkondandevaheline koostöö ei ole piisav, valla-
ja linnaarhitekte ja planeerimisspetsialiste on kvaliteetse ruumiliste otsuste
tegemiseks liiga vähe.
Konventsiooniga
liitunud riigid rakendavad konventsiooni vastavalt oma võimujaotusele,
põhimõtetele ja seadusandlusele. Selle rakendamine peab toimuma nii
horisontaalselt kui ka vertikaalselt, s.t üksikisikust riigi tasandini ning eri
tasandite vahelise koostööna. Tegevuse koordineerimiseks tuleb moodustada
töörühm, kuhu kuuluvad maastike kaitse ja kujundamisega kõige otsesemalt
tegelevad ministeeriumid (keskkonna-, kultuuri-, rahandus ja maaeluministeerium)
ja nende haldusala valdkonnaga seotud rakendusasutused, kohalike omavalitsuste
üleriigiliste liitude, olulisemate haridusasutuste, erialaliitude ja
kodanikuühenduste esindajad. Konventsioon jõustub Eesti suhtes konventsioonile
allakirjutamise ja selle järgselt heakskiitmiskirja Euroopa Nõukogule
hoiuleandmisest ligikaudu 3 kuu möödudes.
Euroopa
maastikukonventsiooniga liitumine
Euroopa maastikukonventsioon
Euroopa maastikukonventsiooni
veebileht Keskkonnaministeeriumi kodulehel
Töörühma
analüüs
VESI
Euroopa Komisjon asub hindama vee raamdirektiivi ajakohasust
ja tõhusust
Euroopa Komisjon algatas oktoobri teises
pooles EL vee raamdirektiivi (2000/60/EÜ)
hindamise (nn REFIT). Selle protsessi eesmärgiks on uurida ja anda hinnang
sellele, kas vee raamdirektiiv on asjakohane, mõjus, kulutõhus, teiste EL
õigusaktidega kooskõlas ning kas regulatsioon EL tasandil annab lisaväärtust.
Vee raamdirektiiv sisaldab nii kõige
põhilisemaid nõudeid veekeskkonna kaitseks kui ka nn vesikonnapõhise veekogude majandamise
ja kaitse reegleid. Vee raamdirektiivist on ajendatud ka Eestis vesikondade
veemajandamiskavade koostamine, kus hinnatakse veekogude seisundit,
survetegureid ning plaanitakse meetmeid tagamaks veekogude hea seisundi
säilitamine või saavutamine.
Direktiivi hindamise lahutamatuks osaks on
huvirühmade ja avalikkuse kaasamine. Eeldatavasti juba 2018. a esimesel
poolaastal ootab ees avalik online-konsultatsioon, 2018. a kolmandas kvartalis
toimub aga suur vee-teemaline konverents, kus direktiivide sisu ja rakendamine
luubi alla võetakse. Lisaks on plaanis hulk väiksemaid
kohtumisi-töökoosolekuid, kuhu kaasatakse juba valitud sihtrühmi.
REFIT-protsessi
kavand (roadmap) ning kommentaarid
sellele
OHTLIKUD AINED
Europarlament kiitis heaks vastuolulised muudatused väetisi puudutavates
reeglites
Euroopa Parlamendi 24.
oktoobril toimunud täiskogu istungil hääletati Euroopa Komisjoni ettepaneku üle
muuta EL
väetiste määrust. Muudatuste sisuks on väetistes lubatud kaadmiumi normi vähendamine
20 mg-ni ühe kg väetise kohta ning orgaanilistest või taaskasutatud
materjalidest väetiste tootmise, müümise ja kasutamise lihtsustamine.
Kaadmiumit leidub
eelkõige fosforväetistes ning see on kahjulik inimestele, loomadele ja ka
keskkonnale, kehtivas määruses on selle piirmääraks 60 mg ühe kg kohta. Uus
määrus näeb seega ette jõulist mürkainete sisalduse vähendamist.
Praegune EL väetiste
määrus reguleerib peamiselt vaid kaevandamisel saadud või keemiliselt toodetud
väetisi, mis on energiakulukad ja CO2-rikkad. Liikmesriikides kehtivad erinevad
reeglid orgaaniliste väetiste osas teevad aga nende müümise ja kasutamise EL
ühtsel turul keeruliseks. Muudatuste eesmärgiks on vähendada sünteetiliste
väetiste osakaalu ning luua vajalikud meetmed hõlbustamaks orgaaniliste
väetiste tootmist, kasutamist ja müümist. Tegemist on osaga Euroopa Komisjoni ringmajanduse
mudelile ülemineku kavast, mille eesmärgiks on suurendada olemasolevate
materjalide ja toodete taaskasutamist, parandamist, uuendamist ja
ümbertöötlemist.
Euroopa Parlamendi
heakskiidu saanud muudatused sisaldavad ka ettepanekut luua CE-märgistusega väetistele
ühtsed kvaliteedi, ohutuse ja keskkonnasõbralikkuse kriteeriumid ning kehtestada
selgemad nõuded väetiste sildistamisele, et põlluharijatele oleks lihtsasti kättesaadav
informatsioon mh väetise toitainesisalduse kohta.
Võrreldes Komisjoni
ettepanekuga pakkus Euroopa Parlament välja pikema üleminekuaja kaadmiumi
sisalduse vähendamiseks. Komisjoni ettepanek oli vähendada kaadmiumi
piirmäärasid 3 aasta jooksul kuni 40mg/kg ning 12 aasta jooksul kuni 20mg/kg,
Europarlament soovib aga, et üleminekuks rangematele nõuetele oleks vastavalt 6
ja 16 aastat. Euroopa Parlament kiitis heaks EL väetiste määruse muudatuste
osas läbirääkimiste alustamise Euroopa Nõukoguga,
kes veel oma läbirääkimispositsioonis kokkuleppele pole jõudnud.
EL
määrus väetiste kohta
EL
Parlamendi pressiteade
Glüfosaadi kasutamine järgmisel aastal endiselt küsimärgi all
9. novembril esitas Euroopa Komisjon EL Nõukogule
ettepaneku pikendada laialt kasutatava herbitsiidi glüfosaadi kasutamise luba
kuni aastani 2022, kuid ettepanek ei leidnud Nõukogu poolset heakskiitu.
Tegemist on olulise vaheetapiga selle vastuolulise taimekaitsevahendi üle
toimuvas debatis.
Glüfosaat on põllumajanduses enim
kasutatav herbitsiid ehk umbrohutõrje
vahend. Kemikaali pritsitakse põllumaale peamiselt enne külvi, et hoida ära
umbrohu levikut, kuid sageli ka enne saagi koristamist eesmärgiga muuta
saagikoristusprotsess lihtsamaks. Kemikaal on umbrohu hävitamiseks küll väga
tõhus, kuid teiselt poolt on mõnede andmete kohaselt seotud terviseprobleemidega
ja võib olla vähki tekitava toimega. Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) 2015.
a uuring näitas, et glüfosaat on "tõenäoliselt kantserogeenne". Euroopa
Toiduohutusamet (EFSA) ja Euroopa Kemikaaliamet (ECHA) seevastu on leidnud, et
glüfosaat ei põhjusta inimestel vähki.
Kuna glüfosaadi ELis kasutamise luba lõpeb
2017. a detsembri keskel, on Komisjonil kiiresti vaja otsustada, mis saab
edasi. Keskkonna- ja toiduohutuse aktivistide (nt Greenpeace) hämminguks oli aasta
alguses Komisjoni algne plaan pikendada glüfosaadi kasutamise luba tervelt 15
aasta võrra. Selle aasta oktoobris Parlamendile esitatud eelnõu kohaselt
taotles Komisjon heakskiitu loa pikendamiseks kümne aasta võrra. Euroopa
Parlament ei kiitnud heaks sedagi ettepanekut.
Novembris arutasid Komisjoni ettepanekut alalises
komitees ka liikmesriikide esindajad.. Kuigi algselt pakutud 10 aastasest
perioodist oli Parlamendi ettepanekul saanud 5 aastat, ei saanud eelnõu ka liikmesriikide
esindajate vajalikku toetust (kvalifitseeritud häälteenamus). Ettepaneku poolt
hääletasid 28 liikmesriigist vaid 14, sh Eesti ja teised Balti riigid.
Komisjonil on nüüd kaks võimalust. Esimeseks
võimaluseks on edastada küsimus apellatsioonikomiteele, mis koosneb EL liikmesriikide
kõrgema tasandi esindajatest ja mis võib Komisjoni pakutud meetme heaks kiita.
Seejärel võib Komisjon iseseisvalt ilma liikmesriikide toetuseta glüfosaadi
küsimuse otsustada. Teine võimalus on koostada uus ettepanek ja see liikmesriikidele
uuesti hääletusele panna . Mõlema variandiga läheb kiireks, sest kui 15. detsembriks
luba ei pikendata, on glüfosaadi kasutamine alates sellest ajast keelatud.
EurActive
veebileht
KALANDUS
Riigi Teatajas avaldati kalapüügiseaduse muudatused,
mille eesmärgiks on korrastada kalapüügiga seotud andmete kogumist ja
haldamist, mh loodi kutselise kalapüügi register. Tutvustasime eelnõud lähemalt
meie veebruarikuu
uudiskirjas.
Keskkonnaministri kalapüügi õiguse taotlemist ja andmist
reguleerivate määruste muudatused
Keskkonnaministeerium on avalikustanud
eelnõu, mille eesmärgiks on korrastada kalapüügiga seotud määruseid, seoses
andmesüsteemide korrastamisega. Muudatused on ajendatud äsja Riigi Teatajas
avaldatud kalapüügiseaduse muudatustest (vt eelmist uudist).
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Siim Vahtrus: Alati pole vaja kohtusse minna
Viimasel aastal on esile kerkinud arvukalt kodanike ja riigi või arendajate vahelisi mõõduvõtmisi keskkonnaküsimustes. Üha rohkem on selliseid vaidlusi, mille lahendamiseks on kodanikud ja ühendused valmis kohtusse pöörduma. Kas see on aga tingimata parim viis erimeelsuste lahendamiseks? Loe edasi »
Kodanikuühiskonna sihtkapital KÜSK valis KÕKi inspireerivate
edulugude hulka
Kui Keskkonnaõiguse Keskus 10 aastat tagasi tegevust alustas, olid keskkonnateemad ühiskonnas praegusest märksa tagasihoidlikuma tähelepanu all, ent mitte olematud. Vaikselt hakkas esile kerkima üha enam olukordi, mille lahendamiseks olid hädavajalikud õigusalased teadmised. Kõige enam läks neid tarvis üksikutel kodanikel ja kogukondadel, ent teadmisi keskkonnaõigusest ja selle rakendamisest nappis ka amentikel. Tühimik laiutas ka seal, kus oli võimalus seista keskkonnaga seotud avalike huvide eest seadusloomes ja poliitika kujundamises. Loe edasi »
Kuidas tulla toime häiriva müraga?
On see liiklus või ehitus, meelelahutusasutused või muu müraallikas, väga raske on leida täiesti müravaba kohta. Mingil määral me ka harjume müraga ja ei pane seda seega mõnikord tähele. Tuleks siiski panna, sest liiga intensiivsel müral võivad olla meie tervise ning sedakaudu üldisele heaolule tõsised tagajärjed. Loe edasi »
Keskkonnaühendused: raietegevus Nursipalus loob lubamatu
pretsedendi
Eesti Keskkonnaühenduste Koja (EKO) hinnangul loob viimasel nädalal Nursipalu harjutusväljal 94 hektaril kiirkorras tehtud raie ohtliku ja lubamatu pretsedendi, mis eirab nii keskkonnamõju hindamise põhimõtteid, kodanike arvamust kui ka võimalikku kahju loodusväärtustele.
Loe edasi »
|