ÜLDOLULIST
EL liikmesriigid ootavad Euroopa
Komisjonilt kaheksanda keskkonnaalase tegevusprogrammi koostamist
Euroopa Liidu
Nõukogu võttis 4. oktoobril vastu järeldused, milles antakse poliitilisi
suuniseid ELi keskkonna- ja kliimamuutuste alase poliitika jaoks ajavahemikuks
2021–2030. Ühtlasi kutsub EL Nõukogu Euroopa Komisjoni üles esitama hiljemalt
2020. aasta alguseks ambitsioonika ja sihipärase ettepaneku kaheksanda keskkonnaalase
tegevusprogrammi kohta. Enam kui 40 aastat on keskkonnaalased tegevusprogrammid
olnud ELile poliitikaraamistikeks, mille eesmärk on tagada Euroopa keskkonna ja
kliimamuutuste poliitika valdkonnas prognoositav ja koordineeritud tegevus.
Praegune seitsmes keskkonnaalane tegevusprogramm saab
läbi 31. detsembril 2020.a.
EL Nõukogu
järeldused tuginevad Euroopa Ülemkogu poolt 20. juunil vastu võetud uuele ELi strateegilisele tegevuskavale,
milles rõhutatakse tungivat vajadust rajada kliimaneutraalne, roheline, õiglane
ja sotsiaalne Euroopa. EL Nõukogu toonitab, et kliimamuutused, reostus,
bioloogilise mitmekesisuse vähenemine ja kasvav nõudmine loodusvarade järele
seavad ohtu praeguste ja tulevaste põlvede heaolu ja väljavaated. Kohene
tegutsemine on vajalik, et vältida suurt kahju keskkonnale, inimeste tervisele,
heaolule ja majandusele. Euroopa Komisjoni värske president on lubanud esimese saja päeva jooksul tulla välja ambitsioonikate keskkonnakaitse ettepanekutega.
EL Nõukogu näeb
suurt vajadust võtta lisameetmeid bioloogilise mitmekesisuse kaitsmiseks ja
taastamiseks ning lisada kaheksandasse keskkonnaalasesse tegevusprogrammi
ambitsioonikad bioloogilise mitmekesisuse alased eesmärgid. Samuti kutsub EL
Nõukogu Euroopa Komisjoni tungivalt üles esitama viivitamata mürgivaba
keskkonda käsitleva liidu strateegia, milles käsitletaks täielikult
endokriinfunktsiooni kahjustavaid kemikaale, kemikaalide kombineeritud mõju ja
nanomaterjalide küsimusi. Euroopa Komisjonil palutakse koostada ka uus
ringmajanduse tegevuskava.
Varasemalt on
kaheksanda keskkonnaalase tegevusprogrammi kohta oma põhjaliku ettepaneku ja analüüsi koostanud EL Regioonide
Komitee.
Euroopa Komisjoni
uus juht Ursula von der Leyen on üheks Komisjoni prioriteediks seadnud "Euroopa rohelise leppe" (European Green
Deal), mille ta lubas esitada esimese saja ametis
oldud päeva jooksul. Muu hulgas sisaldaks lepe Euroopa kliimaseaduse eelnõud
ning investeeringute kava ühe miljardi euro investeerimiseks jätkusuutlikusse
arengusse. Samuti lubab Leyen koostada põhjaliku plaani ambitsioonikamate kasvuhoonegaaside
heitkoguste eesmärkide elluviimiseks, sh 50-55 protsendiline heitkoguste
vähendamine 2030. aastaks, ning esitada uus ringmajanduse tegevuskava, mis
keskenduks mh tekstiili- ja ehitussektorile.
EL Nõukogu pressiteade
Kooskõlastusringil on andmebaasi KOTKAS edasiarendusteks vajalik määruse eelnõu
Keskkonnaministeerium on saatnud
kooskõlastusringile keskkonnalubade määruse eelnõu, millega kehtestatakse
keskkonnaloa taotlusele esitatavad täpsustavad nõuded ja loa andmise kord.
Eelnõu sisust kirjutasime ka augustikuu
uudiskirjas.
Määrus on osa keskkonnaõiguse
süstematiseerimisest. Selle peamine eesmärk on vähendada halduskoormust
erinevate keskkonnalubade menetluste liitmise ja koordineerimise kaudu.
Eelnõuga luuakse alus keskkonnaotsuste
infosüsteemi KOTKAS edasiarendusteks, et ühtlustada erinevate
valdkondade keskkonnalubade andmist. Seniseid valdkondlikke lube (jäätmeluba,
õhusaasteluba, vee erikasutusluba, kaevandamisluba, keskkonnakompleksluba,
ohtlike jäätmete käitluslitsents, kasvuhoonegaaside heitkoguste luba) saab
eelnõu muudatuste jõustumisel taotleda edaspidi ühtses menetluses. Näiteks kui
seni pidi ettevõtja taotlema vee erikasutusloa ja jäätmeloa eraldi, siis nüüd
peab ta taotlema vaid ühe keskkonnaloa.
Lisaks
lubade taotlemisele ja menetlusele lihtsustuks KOTKAS süsteemis ka loaga seotud
seire- ja aruandluskohustuse täitmine ning paraneks kogutud andmete kasutamine
ja kättesaadavus.
Eelnõu
on septembrist alates ka Riigikogu menetluses.
Eelnõu
materjalid Eelnõude infosüsteemis
KLIIMAMUUTUS
New Yorgis toimunud kliimakohtumise tulemused ei vastanud
ootustele
23. septembril toimus ÜRO peakorteris New
Yorkis kliimameetmete alane tippkohtumine (Climate Action Summit
2019). Tippkohtumise peamine eesmärk oli hoogustada kliimamuutusi
pidurdavate meetmete võtmist ja kiirendada Pariisi kokkuleppe rakendamist, et
vältida keskmise globaalse temperatuuri tõusu üle 1,5 kraadi. Osalejatelt
loodeti kuulda, milliseid konkreetseid meetmeid nad selle eesmärgi
saavutamiseks võtavad. Nagu selliste ürituste puhul varemgi, olid ka seekord
kõigi huvigruppide ja osalejate ootused kõrgetasemelisele kohtumisele suured,
kuid tulemused jäid pigem kesiseks.
Euroopa Komisjon võttis enne tippkohtumist
vastu tegevuskava, milles kinnitatakse ELi pühendumust juhtida kliimamuutuste
vastast võitlust. EL liigub selles suunas, et saavutada oma 2030. aastaks
seatud kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamise eesmärk. 2019. a lõpuks soovib
EL vastu võtta pikaajaline strateegia
ning esitada see ÜRO kliimamuutuste raamkonventsioonile 2020. aasta alguses.
Sellest kirjutasime ka 2018.a detsembrikuu uudiskirjas.
Tippkohtumisel võtsid erinevad riigid mitmeid
olulisi kohustusi. 65 riiki lubasid vähendada kasvuhoonegaaside heitkogused
aastaks 2050 nullini. Venemaa, mis on kasvuhoonegaaside tekitaja suuruselt
neljas riik maailmas, lubas ametlikult Pariisi kokkuleppe ratifitseerida, mis
tähendab, et 187 riiki on nüüd selle lepingu liikmed.
Teisalt on maailma suurimad majandused
endiselt eesmärgi täitmisest kaugel maas ja ei soovi selle saavutamiseks võtta
ka vajalikke meetmeid. Näiteks Hiina ei suurendanud oma Pariisi kokkuleppega
seotud kohustusi ning India ei lubanud vähendada kivisöe kasutamist. USA, mis
on üks suurimaid kasvuhoonegaaside tootjaid maailmas, aga isegi ei rääkinud
konverentsil.
Tippkohtumisel loodi mitu liitu.
Kliimaambitsiooni liit (Climate Ambition Alliance) ühendab riike, kes soovivad
oma kohustusi aastaks 2020 suurendada, 59 riiki teatasid, et teevad seda.
Jätkusuutliku ookeanimajanduse organisatsioon loodi ookeani- ja merealade
kaitsmiseks ja sinna hakkavad kuuluma kalastusvööndi riigid.
Lisaks võtsid kohustusi väiksemad üksused.
Näiteks üle saja linna andsid lubaduse vähendada kasvuhoonegaaside heitkogused
2050. aastaks nullini. Lubadusi andsid veel ettevõtted, pangad ja investorid.
Vaatamata rohketele ilusatele lubadustele
ollakse arvamusel, et tippkohtumise tulemused ei ole piisavad hoidmaks
temperatuuritõusu alla 1,5 kraadi. Kohtumine oli pettumuseks eelkõige seetõttu,
et suurimad saastajad - Hiina, USA ja India - ei tee piisavalt selleks, et
vähendada oma panust kliimamuutustesse. Ajal, mil poliitikute tegevus valmistab pettumust, on teadlaste ennustused tuleviku osas üha süngemad.
Vaid paar päeva peale tippkohtumist esitas valitsustevaheline
kliimamuutuste rühm (IPCC) eriaruande
kliimamuutuste mõju kohta ookeanidele ja krüosfäärile (maakera külmunud
osadele). Aruande sõnum on lihtne: inimtegevusest tingitud üleilmne soojenemine
avaldab ookeanidele suurt mõju. Ookeanid soojenevad, muutuvad happelisemaks ja
sealne hapnikusisaldus väheneb ning veetase tõuseb oodatust palju kiiremini.
Keskkonnamuutustel on laastav mõju mereökosüsteemidele (nt korallrahud), ohtu
satub kalapüügist sõltuvate inimeste toidulaud ja rannikuäärsed alasid tabavad
üleujutused. Aruandes öeldakse, et ookeanide hea seisundi püsimiseks ei tohi
kliima soojeneda rohkem kui 1,5 °C.
New Yorki tippkohtumise eel toimusid ka mitmed
protestimiitingud üle maailma, kus meeleavaldajad olid seekord peamiselt
noored, kes nõudsid kiiret otsustamist ja pöördepunkti fossiilkütusel põhinevas
majanduses. Kuusteist noort kliimaaktivisti plaanivad esitada petitsiooni ÜRO
lasteõiguste komiteele, milles kliimamuutusi nimetatakse lasteõiguste kriisiks.
Noorte osalemises nähakse kliimamuutuste vastu võitlemise uut tasandit.
Järgmine suur sündmus rahvusvahelistel
kliimaläbirääkimistel on detsembris toimuv ÜRO COP25 konverents Tšiilis
Santiagos. Seal peavad riigid täpselt välja selgitama, kuidas nad kavatsevad
oma lubadusi täita. Selge on see, et pidevalt suurenev avalikkuse surve ja
kontroll ning teiste riikide surve ei võimalda senistel viilijatel enam kaua
vastutusest kõrvale hiilida. Euroopa Liit soovib konverentsil muu hulgas oma süsinikuneutraalsuse
strateegiaga näidata, et on kliima-meetmete teemal maailmas suunanäitaja (vt ka
selle teemalist uudist)
Euroopa
Komisjoni pressiteade
Euroopa
Komisjoni pressiteade IPPC aruande kohta
Euroopa
Liidu Nõukogu pressiteade
Euroopa
Liidu Nõukogu pressiteade (ÜRO tippkohtumise põhitulemused)
ENERGEETIKA
EL uuendas ja laiendas energiatõhususe jm keskkonnanõudeid 10
tooterühmale
Euroopa Komisjon võttis 1. oktoobril vastu 10
uut ökodisaini rakendamise määrust milles sätestatakse energiatõhususe jm nõuded
järgmiste tootegruppide kohta: külmikud, pesumasinad, nõudepesumasinad,
elektroonilised ekraanid (sh telerid), valgusallikad ja nende juhtimisseadmed, välised
toiteplokid, elektrilised mootorid, otsese müügifunktsiooniga külmikud (nt
poodides, müügiautomaadid külmadele jookidele), toitetrafod ning keevitusseadmed.
Neist regulatsioonidest kaheksa täiendavad olemasolevaid nõudeid, kuid otsese
müügifunktsiooniga külmikuid ja keevitusseadmeid reguleeritakse esimest korda. Uued nõuded puudutavad nii energia tarbimist ja energiamärgistust kui ka nt veekasutust ja toodete parandamise hõlbustamist.
Kuue tootegrupi (külmikud, pesumasinad,
nõudepesumasinad, elektroonilised ekraanid, sh telerid, valgusallikad ja otsese
müügifunktsiooniga külmikud) osas kehtivad ka uued energiamärgistuse nõuded. Eriti
tarbijale suunatud toodete puhul on energiatõhusus oluline, et anda tarbijatele
kasulikku infot ja võimaldada neil teha teadlik valik, juhtides seeläbi kogu
tooteturgu suurema energiatõhususega toodete poole. Samuti aitavad ökodisaini
meetmed kaasa ringmajandusele, energiasäästmisele ja kasvuhoonegaaside
vähendamisele, täites seeläbi Pariisi leppe eesmärke. Uued nõuded edendavad ka
toodete parandatavust ja suurendavad toodete eluiga ning aitavad parandada
veekasutust.
Mitmete määrustega kaetud toodete puhul on
võetud eesmärgiks hõlbustada toodete parandatavust, tagades varuosade
kättesaadavuse ka pikka aega pärast toote ostu (külmikute puhul min 7 aastat,
pesumasinate, pesumasin-kuivatite ja nõudepesumasinate puhul üldjuhul min 10
aastat). Selle aja jooksul peab tootja tagama varuosade kohale toimetamise 15
tööpäeva jooksul. Varuosad peavad olema paigaldatavad tavapäraselt
kättesaadavate tööriistadega ja ilma toodet püsivalt kahjustamata. Pesumasinatele,
pesumasin-kuivatitele ja nõudepesumasinatele on ökodisaini nõuetega seatud ka
maksimaalne veekogus kasutustsükli kohta. Samaaegselt on kehtestatud
miinimumnõuded pesemise ja loputamise tõhususele, mis tagavad, et veehulga
vähendamine ei tule pesemis- ja loputuskvaliteedi halvenemise arvelt.
Euroopa
Komisjoni pressiteade (inglise keeles)
Teise põlvkonna biokütuste nimekirja lisati kolm kütuseliiki
27.
septembril jõustusid majandus- ja taristuministri määruse nr 48 muudatused,
millega viidi Eesti õigus kooskõlla EL direktiiviga (EL)
2015/1513. See direktiiv reguleerib diisli- ja bensiinikütuse kvaliteedi
ning taastuvenergia kasutamise nõudeid.
Euroopa
Komisjon viitas oma hiljutises teatises, et Eesti ei ole võtnud korrektselt üle
direktiivi lisas nimetatud jäätmete- ja jääkide nimekirja, millest toodetud
kütuseid arvestatakse vedelkütuse
seaduse alusel kahekordselt ning millest toodetud kütused kvalifitseeruvad
kui 2. põlvkonna biokütused. Teise põlvkonna biokütus on selline kütus, mis
toodetakse määruses nimetatud jäätmetest ja jääkidest (nt kasutatud toiduõli,
loomasõnnik, reoveesete, puuoksad jne). Kui muidu peab kütuse müüjal tarbimisse
lubatud bensiini, diislikütuse ja biokütuse koguenergias olema biokütuse koguenergia
osakaal vähemalt 6,4 protsenti, siis määruses nimetatud jäätmetest ja
jääkidest toodetud kütuseid on selle kohustuse täitmiseks lubatud arvestada
kahekordsena. Näiteks oleks nõuetele vastav selline kütus, mis sisaldab 3,2% kasutatud
toiduõlist toodetud kütust.
Direktiivi
alusel lisati määrusega selliste jäätmete ja jääkide loetellu sealt seni
puuduvad kolm toorainet: mittebioloogilise päritoluga
taastuv tooraine; süsinikdioksiid, kui selle
kogumisel ja kasutamisel kasutati taastuvat energiaallikat; bakterid, kui kütuse tootmise
käigus kasutati taastuvat energiaallikat.
Määruse
täistekst
VESI
Uus veeseaduse redaktsioon tõi kaasa ka selle alusel antud
määruste uuendamise
1. oktoobrist kehtiva
veeseaduse (VeeS)
jõustumisega seoses uuendati mitmeid määrusi. Põllumajandusega seotud nelja
määruse muudatusi käsitlesime juba septembrikuu
uudiskirjas. Lisaks jõustusid oktoobris alljärgnevad määrused.
Keskkonnaministri määrus nr 42 „Naftasaaduse, põlevkiviõli, selle saaduse või biokütuse hoidla
ehitamise ja kasutamise nõuded ning kuja täpsustatud ulatus“. Määrus kehtestati VeeS § 142 alusel ning
selles on ühendatud keskkonnaministri määrus nr 23 „Põlevkiviõli, selle
saaduste või biokütuste hoidmisehitiste veekaitsenõuded“ ja Vabariigi Valitsuse
määruse nr 172 „Naftasaaduste hoidmisehitiste veekaitsenõuded“, kuna nende sisu
oli üldjoontes sama ning eraldi reguleerimine ei olnud põhjendatud. Sisulisi muudatusi
määruste ühendamisel ei tehtud. Uues määruses on ühtlustatud nõuded kõigile
hoidlatele, eristamata väikeseid, keskmisi ja suuri hoidlaid. Kõigi hoidlate täite-
ja tühjendamisavad peavad olema lukustatud ning hoidmisehitise ümbrus peab
võimaldama tõkestada saaste levikut. Samuti peavad kõik hoidlad teabe saamise
eesmärgil olema varustatud selgelt nähtavate ning ohu liigist teavitavate
hoiatussiltide või -tahvlitega.
Keskkonnaministri määrus nr 43 „Veekeskkonnariskiga tegevuse registreerimise taotluse ja registreeringu
andmekoosseis“. Määrus kehtestati VeeS § 197 lg 3 alusel,
kuivõrd uus veeseadus nõuab teatud veekeskkonnale kahju tekitada võivate
tegevuste registreerimist. Registreerimise menetlus on lihtsustatud ning erinevalt
keskkonnalubade menetlusest ei kohaldata sellele avatud menetlust. Registreering
on nõutav näiteks maasoojussüsteemi veekogusse paigaldamisel, keemilise
taimekaitsevahendi veekaitsevööndis kasutamisel ning veekogu süvendamisel
teatud mahust (VeeS § 196 lg 2).
Määrusega on kehtestatud veekeskkonnariskiga tegevuse registreerimise taotluse
andmekoosseis ja registreeringu andmekoosseis.
Keskkonnaministri määrus nr 48 „Põhjaveekogumite nimekiri ja nende eristamise kord, seisundiklassid ja
nende määramise kord, seisundiklassidele vastavad keemilise seisundi
määramiseks kasutatavate kvaliteedinäitajate väärtused ja koguselise seisundi
määramiseks kasutatavate näitajate tingimused, põhjavett ohustavate
saasteainete nimekiri, nende sisalduse läviväärtused põhjaveekogumite kaupa ja
kvaliteedi piirväärtused põhjavees ning taustataseme määramise põhimõtted“. Määrus
kehtestati VeeS § 63 lg 3, § 66 lg 6, § 77 lg 4 ja § 79 lg 3 alusel.
Võrreldes varasema keskkonnaministri määrusega nr 75 ei ole määruse teksti sisuliselt
muudetud. Muudatused on vaid normitehnilised ja keelelised. Sel aastal valminud
hüdrogeoloogilise uuringu alusel on muudetud on põhjaveekogumite nimekirja ja
saasteainete läviväärtusi põhjaveekogumites, mis vaadatakse üle iga kuue aasta tagant.
Keskkonnaministri määrus nr 50 „Veehaarde sanitaarkaitseala ulatuse suurendamise nõuded ja nõuded
veehaarde sanitaarkaitseala projekti kohta ning joogiveehaarde toiteala
määramise kord“. Määrus kehtestati VeeS § 152 lg 4 ja § 153 lg 4 alusel.
Võrreldes varasema määrusega nr 61 ei ole määruse teksti sisuliselt muudetud,
vaid tehtud on ainult normitehnilisi ja keelelisi muudatusi.
Sotsiaalministri määrus nr 63 „Nõuded suplusveele ja supelrannale“. Määrus
kehtestati VeeS § 91 lg 2 alusel.
Uue veeseaduse jõustumisega anti varem Vabariigi Valitsusele antud volitusnorm suplusveele
ja supelrannale tervisekaitsenõuete kehtestamiseks üle sotsiaalministrile.
Määrus kehtestab nõuded suplusveele ja supelrannale, suplusvee seirele,
klassifitseerimisele ja kvaliteedi juhtimisele ning üldsusele suplusvee
kvaliteedi kohta teabe andmisele eesmärgiga kaitsta inimese tervist. Võrreldes
varasema määrusega tehakse mõned keelelised ja normitehnilised, aga ka
sisulised muudatused. Näiteks ei pea uue regulatsiooni kohaselt supluskohas
enam olema riietuskabiine, tualettruume ja prügiurne. See tähendab, et rohkem
supluskohti vastab supluskoha nõuetele ning supluskoha valdaja on kohustatud
tegema seal veeproove. Lisatud on ka mõiste „supluskoha asutamine“, s.o varem
supluskohana määratlemata alale määruses esitatud nõuete rakendamine.
Keskkonnaministri määrus nr 54 „Veekogu paisutamise, paisu likvideerimise ja veetaseme alandamise
täpsustatud nõuded ning ökoloogilise miinimumvooluhulga määramise metoodika“. Määrus
kehtestati VeeS § 174 lg 9 ja § 175 lg 7 alusel.
Võrreldes varasema määrusega on tehtud vaid üks sisuline muudatus. Uue nõudena
tuleb lõhe, jõeforelli, meriforelli ja harjuse kudemis- ja elupaigana kaitset
vajavatel veekogudel või nende lõikudel asuvatel paisudel 15. aprillist kuni
15. juunini kasutada kalade turbiinidesse või muudesse ehitistesse sattumise
vältimiseks tavapärasest väiksema avade laiuse või võrgusilmaga võret või
võrkvõret (täpsed mõõtmed määruses). Väljaspool seda perioodi peab jätkuvalt
olema 25 mm avadega võre.
Määrused jõustusid
ajavahemikul 1.-13. oktoober.
Naftasaaduse, põlevkiviõli, selle saaduse või biokütuse hoidla
ehitamise ja kasutamise nõuded ning kuja täpsustatud ulatus
Veekeskkonnariskiga tegevuse registreerimise taotluse ja registreeringu
andmekoosseis
Põhjaveekogumite nimekiri ja nende eristamise kord, seisundiklassid ja
nende määramise kord, seisundiklassidele vastavad keemilise seisundi
määramiseks kasutatavate kvaliteedinäitajate väärtused ja koguselise seisundi
määramiseks kasutatavate näitajate tingimused, põhjavett ohustavate
saasteainete nimekiri, nende sisalduse läviväärtused põhjaveekogumite kaupa ja
kvaliteedi piirväärtused põhjavees ning taustataseme määramise põhimõtted
Sügavallapanusõnniku auna rajamise teatise ja veekaitsevööndis
karjatamise teatise andmekoosseis ja esitamise kord
Väetise kasutamise ja hoidmise nõuded põhja- ja pinnavee kaitseks ning
põllumajandustootmisest pärineva saastatuse vältimiseks ja piiramiseks
Veehaarde sanitaarkaitseala ulatuse suurendamise nõuded ja nõuded
veehaarde sanitaarkaitseala projekti kohta ning joogiveehaarde toiteala
määramise kord
Nõuded suplusveele ja supelrannale
Veekogu paisutamise, paisu likvideerimise ja veetaseme alandamise
täpsustatud nõuded ning ökoloogilise miinimumvooluhulga määramise metoodika
METSANDUS
Keskkonnaministeerium käis välja uue perioodi metsanduse
arengukava 4 stsenaariumi
Septembri lõpus saatis Keskkonnaministeerium
arengukava koostamise juhtkogule metsanduse arengukava (MAK) uue perioodi
(aastani 2030) stsenaariumid. Arengustsenaariumite eesmärk on pakkuda nelja
erinevat tulevikuvaadet, mille alusel on võimalik analüüsida, millised valikud
võivad viia missuguste tulemusteni ja see omakorda aitab tänastel otsustajatel
strateegilisi otsuseid langetada.
Arengustsenaariumeid
on kokku neli: Rebane, Karu, Ilves ja Hunt. Lisaks rakendub kõigile
stsenaariumitele ühisstsenaarium, kuhu on koondatud peamiselt huvirühmade
aruteludel konsensuse saavutanud või universaalsed teemad. Need on kõikides
stsenaariumites võrdsel kujul rakendatavad. Seega on ühisstsenaarium kõigi
stsenaariumite ühisosa.
Erinevate
stsenaariumite põhiiseloomustus on järgmine:
Rebase stsenaariumi järgi metsi
majandatakse aktiivselt, et tagada metsaomanike sissetulek ja puidutööstuse
toormevajadus, kuid seejuures arvestatakse avaliku keskkonna esteetilise ja
emotsionaalse väärtuse säilitamisega ning kohalike inimeste soovidega.
Karu stsenaariumis on rõhuasetus
metsa ökosüsteemidel ja elurikkuse suurendamisel. Metsa puidutootmise mahud on
vähenenud ja metsatööstus kasutab palju jätkusuutlikult toodetud importpuitu,
samas kohalikust metsast teenitakse majandustulu nt loodusturismist.
Ilvese stsenaarium käsitleb
metsa kui looduslikku ökosüsteemi, arvestab kliimaeesmärkide ja elurikkuse
säilimisega. Näiteks on selles stsenaariumis loodud ökoloogiliselt põhjendatud
ja toimiv rohevõrgustik, mis tagab liikide liikumisvabaduse erinevate
piirkondade vahel. Mets on selles stsenaariumis mosaiikse struktuuriga
ökosüsteem, mis pakub mitmeid teenuseid.
Hundi stsenaarium iseloomustab
metsa kui ressursi(de) allikat, rõhk on innovaatilisel ja arenenud
puidutööstusel. Tulundusmetsa majandamisotsuseid teeb metsaomanik ja tema
hoiakuid kujundavad nii globaalne turusituatsioon kui ka teadlikkus metsa kui
kompleksse süsteemi olemusest.
Juba
varasemas staadiumis MAK koostamise protsessi kriitiliselt hinnanud MAK
töörühma liikme, Eestimaa Looduse Fondi juhatuse esimehe Tarmo
Tüüri sõnul on raske näha, kuidas nende nelja stsenaariumi võrdlemine ja
hindamine aitaks asjakohast valdkonna arengudokumenti koostada. Tema hinnangul
on stsenaariumid eesmärgistamata, neljast kaks väljuvad üldse säästva
metsanduse raamistikust ning kõigi nelja stsenaariumi võrdlemine ning nende
seast valiku tegemine ei ole mõttekas ega jätkusuutlik.
Stsenaariumide
praegune versioon on alles töövariant ja saadetud juhtkogule tagasiside
saamiseks. Lõplik versioon peaks kava kohaselt valmima oktoobri lõpuks.
Arengustsenaariumid on lähtematerjaliks 2019. aasta detsembris toimuvatele
juhtkogu aruteludele. Nende arutelude käigus otsustatakse, millise
arengustsenaariumi või arengustsenaariumite kombinatsiooni põhjal koostatakse
MAK2030 eelnõu.
Hetkel
on algatatud ka keskkonnamõju strateegilise hindamine koos muude oluliste
mõjude hindamisega.
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Eestimaa Looduse
Fondi metsablogi
MAK stsenaariumid
(tööversioon)
JÄÄTMED
EL liikmesriigid tahavad, et
Euroopa Komisjon tuleks välja uute ettepanekutega ringmajanduse tõhustamiseks
EL Nõukogu võttis
4. oktoobril vastu järeldused „Rohkem ringlust – üleminek kestlikule
ühiskonnale“, milles kutsub Euroopa Komisjoni üles esitama
ambitsioonika pikaajalise strateegilise raamistiku. Viimane peaks EL
liikmesriikide soovide kohaselt hõlmama ühist visiooni ringmajanduse kohta,
ning Komisjon peaks võtma vastu uue ringmajanduse tegevuskava koos meetmetega,
mis süsteemselt edendavad ressursside ringlust kogu väärtusahelas. Ehkki
hiljuti vastu võetud ELi õigusaktid aitavad võidelda plastist mereprügi vastu,
parandada kemikaalide kasutamist ja suurendada materjalide ringlussevõttu,
rõhutavad ELi keskkonnaministrid vajadust täiendavate ambitsioonikate
jõupingutuste järele. Liikmesriikide esindajad leidsid, et üheks heaks viisiks hoogustada ringmajandust on laiendada ja täiendada toodete ökodisaini nõudeid.
EL Nõukogu kutsub
üles võtma rohkem meetmeid seoses patareide ja akude ning plasti ja
tekstiiliga. EL Nõukogu tuletab meelde, et liikmesriigid peavad 2024. aasta
lõpuks tekstiiltooted eraldi koguma, ning aastaks 2030 peavad kõik ühenduse
turule lastud plastpakendid olema korduvkasutatavad või taaskasutatavad. Samuti
rõhutatakse järeldustes, et ökodisaini põhimõtted on aidanud üha rohkem
energiamõjuga tooteid energiatõhusamaks muuta, mistõttu tuleb Euroopa
Komisjonil hinnata, kas ökodisaini põhimõtteid saaks kohaldada uute
tooterühmade suhtes (nt info- ja kommunikatsioonitehnoloogia tooted), ning
esitada vajaduse korral seadusandlik ettepanek. Soov on laiendada ökodisaini
meetmete kohaldamisala, lisades sellised materjalitõhususe kriteeriumid nagu
vastupidavus, parandatavus, ringlussevõetavus ja ringlusmaterjal.
Järeldustes
julgustatakse Komisjoni välja pakkuma selliseid majandushoobasid nagu
keskkonnamaksud, nn rohelised maksureformid ja laiendatud tootjavastutuse
süsteemid, et edendada ringmajandust, säästvamaid tootmis- ja tarbimisharjumusi
ning täiustatud jäätmekäitlust. EL Nõukogu toonitab, et ringmajanduse toodete
ja teenuste hankimine võib elavdada ringturge ning investeeringuid puhastesse,
ohututesse, mürgivabadesse ja kestlikesse tsüklitesse. Ettevõtjaid ja
finantssektorit tuleks julgustada kasutama oma investeeringute suunamiseks
selgeid ja võrreldavaid keskkonnaalaste tulemustega seotud eesmärke ning jagama
parimaid praktikaid.
EL Nõukogu pressiteade
GMOD
Riigi Teatajas avaldatud määruse muudatustega
täpsustati GMOde keskkonda viimise riskianalüüsi nõudeid. Eestis täna keegi
GMOsid keskkonda viimist ei plaani.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Kadi-Kaisa Kaljuveer: Info andmisest keeldumist peab põhjendama
Ajal, mil keskkonnaküsimused ühiskonnas suurt kõneainet pakuvad, tekib avalikkusel soovi keskkonnainfot küsida ja teavet saada. Keskkonnainfole juurdepääsu alustalaks on Århusi konventsioon, mille artikkel 4 annab igaühele õiguse küsida ja saada avaliku võimu asutuste käes olevat keskkonnateavet. Vaatame allpool, kuidas Eestis keskkonnainfot mõtestatakse ja kuidas seda küsida ning mida teha, kui avaliku võimu asutus küsitud infot ei anna. Loe edasi »
Praktikant Triin Jäädmaa: KÕK on Eestis ainulaadne tugeva missiooniga organisatsioon
Oktoobri algusest novembri alguseni ehk kuuks ajaks on Keskkonnaõiguse Keskusega praktika tegemiseks liitunud Tartu Ülikooli õigusteaduste magistrant Triin Jäädmaa. Küsisime Triinult, et mis ajendas KÕKi praktikale kandideerima? Loe edasi »
|