ENERGEETIKA
Euroopa
Komisjon plaanib muudatusi energiatoodete maksustamises
Soome kui praeguse EL
Nõukogu eesistujariigi eestvedamisel alustati septembri keskpaigas diskussiooni
energia maksustamise reformi üle. Energiatoodete ja elektrienergia maksustamist
reguleerib direktiiv 2003/96/EÜ,
mis on nüüdseks Euroopa Komisjoni analüüsi kohaselt ajale jalgu jäänud.
Komisjoni analüüsi kohaselt on direktiivis ettenähtud minimaalsed maksumäärad liiga madalad.Komisjoni 11.
septembril avaldatud analüüsist selgus, et direktiivis erinevatele
energiatoodetele seatud miinimum maksumäärade ning nende energiasisalduse ja
CO2 heite vahel puudub seos. Direktiivis ei arvestada heidete erinevustega
erinevate energialiikide vahel ega eristata taastuvaid ja taastumatuid
energiaallikaid. See aga pole kooskõlas ELi energiapoliitikaga, mis soovib
tagant tõugata üleminekut taastuvatele ja teistele puhastele energiaallikatele.
Ühtlasi ei aita see kaasa ELi 2030 kliimaeesmärgi – vähendada kasvuhoonegaaside
heidet vähemalt 40% võrreldes 1990. a tasemega – saavutamisele. Ka ei käsitle
direktiiv uusi kütuseid ega energia salvestamist. Direktiivis seatud minimaalsed
maksutasemed erinevatele energiatoodetele on ka liiga madalad, mistõttu need ei
aita kaasa energiatõhusale tehnoloogiale ja saastevabadele tegevustele.
Probleemiks on ka suured erinevused liikmesriikide maksumäärade vahel, mis võib
moonutada konkurentsi ja kahjustada kõrgemate maksumääradega riikide
maksubaasi. Seetõttu on vajalik energia maksustamise regulatsioon üle vaadata.
Arutelu direktiivi
muutmise üle algas 14. septembril ELi rahandusministrite mitteametlikul
kohtumisel Soome rahandusministri eestvedamisel. Kohtumisel kerkisid üles
teemad nagu konkurentsivõime, kliimamuutuste leevendamine ja küsimus sellest,
millise määrani on energia maksustamine üldiselt sotsiaalselt aktsepteeritav. Ühisel
meelel oldi selles, et energia maksustamist saab kasutada kliima- ja
energiaeesmärkide saavutamise edendamiseks. Energia maksustamise reformi
diskussiooni jätkatakse.
Soome
rahandusministri pressiteade (inglise keeles)
Energia maksustamise
regulatsiooni ülevaatamise taust (inglise keeles)
Euroopa
Komisjoni energiatoodete ja elektrienergia maksustamise hindamise aruanne
(inglise keeles)
Riigi Teatajas
avaldatud hoonete energiatõhususe miinimumnõudeid käsitlev ettevõtlus- ja
infotehnoloogiaministri (EIM) määrus on koostatud, et teha parandusi ja
ühtlustada nelja määruse sõnastusi. Muu hulgas sätestab määrus, et kuni 220 m²
köetava pinnaga väikeelamud ei pea vastama liginullenergiahoone nõuetele.
LOODUSKAITSE
Euroopa Komisjon avaldas uued
juhised ökosüsteemiteenustega arvestamise ning rohelise infrastruktuuri
planeerimise kohta
Euroopa Komisjon
avaldas kaks uut juhist, mis aitavad ellu viia EL loodust, inimesi ja majandust
käsitlevat tegevuskava. Juhised on mõeldud hõlbustamaks planeerijate,
poliitikakujundajate ja ettevõtete tööd sotsiaal-majanduslike väljakutsete
lahendamisel, kaitstes ja taastades samal ajal Euroopa loodust.
Esimene juhend selgitab,
kuidas lõimida ökosüsteemid ja nende teenused otsusetegemisse (juhendi osa
1, osa
2, osa
3). Ökosüsteemi teenused ehk keskkonnateenused ehk loodushüved on inimese
jaoks vajalikud ökosüsteemide omadused. Ökosüsteemi teenused võimaldavad
hinnata majanduslikes mõõtmetes seda, mida looduslikud süsteemid muidu
inimkonna heaks teevad. Uus juhis toob välja suure hulga hüvesid, mis tulenevad
loodusest, ning võimalusi, kuidas neid hüvesid poliitikakujundamisel, planeerimisel
ja investeeringute tegemisel paremini arvesse võtta. Komisjoni uued juhised selgitavad otsusetegijale, kuidas loodusest tulenevaid hüvesid poliitikakujundamisel ja strateegilisel planeerimisel arvestada.
Teine
juhend käsitleb EL tasandil rohelise ja sinise infrastruktuuri ellurakendamist
toetavat strateegilist raamistikku. Roheline infrastruktuur kätkeb rohelisi
(maismaaökosüsteemid) ja siniseid (veeökosüsteemid) alasid ning teisi objekte nii
maal kui ka ranniku- ja merealadel. Sellised alad on terviklikud ökosüsteemid,
kus on rikkalikult liike ning mis pakuvad ökosüsteemide teenuseid ja hüvesid,
nt kaitsealad, suured järved, väärtuslikud metsad, ulatuslikud karjamaad,
vesikonnad, mäestikud jne. Samuti peaksid need sisaldama maastikuelemente, mis
on olulised bioloogilise mitmekesisuse kaitseks, nt pargid, tiigid, metsad,
heinamaad, liivaluited jm.
Roheliste ja siniste alade
võrgustikku nähakse olulise vahendina, millega peatada ja ümber pöörata bioloogilise
mitmekesisuse kadu, pakkudes samal ajal kulutõhusalt arvukaid hüvesid. Neid
hüvesid on samas võimalik maksimaalselt realiseerida siis, kui seda
planeeritakse strateegilisel tasandil. Juhis selgitabki otsusetegijatele,
kuidas seda teha, samuti kust leida nende projektide jaoks rahastust.
Euroopa
Komisjoni uudis
VESI
Põllumajandusloomade välitingimustes
pidamisest lähtuva keskkonnariski vähendamise ja keskkonnaohu vältimise nõuded
Septembri keskel läbis kooskõlastusringi keskkonnaministri määrus,
millega kehtestatakse põllumajandusloomade välitingimustes pidamisest lähtuva
keskkonnariski vähendamise ja keskkonnaohu vältimise nõuded. Määrus
kehtestatakse 1. oktoobril jõustuva uue veeseaduse alusel. Veeseaduse üldnõude kohaselt tuleb
põllumajandusloomade pidamisel välitingimustes vältida pinna- ja põhjavee
saastumist, konkreetsed nõuded sisalduvad kõnealuses määruses.
Eelnõukohase määrusega sätestatakse nõuded loomade
välitingimustes pidamisele vegetatsiooniperioodil ja väljaspool seda. Samuti
kehtestab määrus nõuded väljaspool vegetatsiooniperioodi (talvel)
välipidamisalal olevale ajutisele ja alalisele söötmis- ja jootmiskohale. Määrus
kohaldub, kui pidamisala kohta peetakse vähemalt viit loomaühikut. Selles on
defineeritud loomade välitingimustes pidamine, milleks on nii karjatamine
vegetatsiooniperioodil kui ka loomade pidamine välipidamisalal, mille eesmärk
ei ole loomade karjatamine. Välipidamisalal toimub tavaliselt loomade ajutine või
alaline söötmine ja jootmine ning loomad kogunevad tihedalt selle koha ümber,
kuid ei toitu seal kasvavast rohumassist. Määruse eesmärk on ennetada põllumajandusloomade pidamisel pinna- ja põhjavee saastumist.
Loomade välitingimustes pidamisel peab loomapidaja võtma kasutusele
meetmed, mis väldivad loomade välipidamisest tekkivat ebasoodsat mõju pinna-
ja põhjaveele. Karjatamisel peab söötmis- ja jootmiskoht asuma vähemalt 20
meetri kaugusel karstilehtrist, väljaspool veekogu veekaitsevööndit ja kaevu
sanitaarkaitse- või hooldusala.
Lisaks defineeritakse eelnõukohases määruses nii loomade alaline kui ajutine
söötmis- ja jootmiskoht ja sätestatakse neile esitatavad nõuded, vältimaks
võimalikku saastatust tundlikel aladel (kaldega alad, veekaitsevöönd,
maaparandussüsteemi drenaažitoru, kaitsmata põhjaveega, liigniiske ja üleujutatav
ala). Ajutine söötmis- ja jootmiskoht on igal aastal erinevas kohas
välipidamisalal paiknevat söötmis- ja jootmisala, kuhu loomad kogunevad
söömiseks ja joomiseks ning kus seetõttu võib tekkida pinnase kahjustamine
loomade poolt ja saastamine söödajäätmete ja loomade väljaheidetega.
Alaline söötmis- ja jootmiskoht on ala, kus loomade söötmine ja jootmine
paikneb välipidamisalal samas kohas vähemalt kahel järjestikusel aastal. Selleks
et vältida toitainete leostumist põhjavette ja pinnaveega ärakannet, peab
loomapidaja nii alalisel kui ajutisel söötmis- ja jootmiskohal lisama piisavalt
allapanu, mis seoks tekkiva sõnniku, uriini ja sademed. Seejuures peab söötmis-
ja jootmiskoht paiknema 50 meetri kaugusel pinnaveekogust, kaevust ja
karstilehtrist. Sõnniku eemaldamine välipidamisalalt peab toimuma piisava
tihedusega, vähemalt korra aastas pärast pidamisperioodi lõppu.
Määrus jõustub 1. oktoobril koos uue veeseadusega.
Eelnõu materjalid
Uue
veeseaduse jõustumisega muudetakse ka põllumajandusega seotud määruseid
Seoses uue veeseaduse
jõustumisega 1. oktoobril kehtestatakse neli uut määrust, mis osaliselt kordavad
hetkel kehtivat regulatsiooni, kuid sisaldavad ka mõningaid täpsustusi ja uusi
sätteid. Määruste laiem eesmärk on piirata põllumajandustegevuse mõju veele.
Esimene neist on „Sõnnikuauna
rajamise teatise ja veekaitsevööndis karjatamise teatise andmekoosseis ja esitamise
kord“. Eelnõukohane määrus kattub osaliselt hetkel kehtiva keskkonnaministri
määrusega „Veekaitsevööndis karjatamise teatise
andmekoosseis ja teatise esitamise kord“. Uude määrusesse on aga lisatud ka sügavallapanusõnniku
auna rajamise teatise andmekoosseis ja esitamise kord, mille kohta seni eraldi
regulatsiooni ei olnud. Määrustega sätestatakse mh nõudeid väetiste ja sõnniku kasutamisele ja hoidmisele, et vältida mõju veele.
Teine kehtestatav
määrus on „Väetise kasutamise ja hoidmise nõuded põhja- ja pinnavee kaitseks
ning põllumajandustootmisest pärineva saastatuse vältimiseks ja piiramiseks“. Eelnõukohane
määrus kordab hetkel kehtiva Vabariigi Valitsuse määruse „Veekaitsenõuded väetise- ja
sõnnikuhoidlatele ning siloladustamiskohtadele ja sõnniku, silomahla ja muude
väetiste kasutamise ja hoidmise nõuded1“ (määrus nr 288) teksti, kuid selles on
tehtud mõningad muudatused väetise hoiustamise osas. Näiteks lisati üha enam
kasutatavate vedelväetiste hoiustamisele nõue, mille kohaselt võib vedelat
mineraalväetist hoida väljaspool vedela mineraalväetise hoidlat ja
veekaitsevööndit mahus, mis ei ületa ühe vegetatsiooniperioodi
kasutuskogust. See on kooskõlas põllumajanduse tavapärase praktikaga, mille
kohaselt ei hoiustata mineraalväetisi (nii tahkeid kui ka vedelaid) koguses,
mis ületaks ühe vegetatsiooniperioodi kasutuskogust. Samuti on lisatud uusi
nõudeid siloladustamiskohtade ja rullsilo põllul hoidmise kohta. Uuendusena
on lubatud silo ladustamine ka maa peal silopätsidena, samas on keelatud
rullsilo ladustamise veekaitsevööndis. Ühtlasi täpsustatakse, millal loetakse
vedelsõnniku- ja virtsahoidla kaetuks – selleks peab hoidalt katma kõva,
painduv või ujuvkate, sh loomulik koorik. Lisaks asendatakse senine
vedelsõnnikuhoidla aiaga ümbritsemise nõue kõrvaliste isikute ning loomade
hoidlasse pääsemise vältimise nõudega.
Kolmandaks kehtestatakse
„Vedelsõnniku laotamise plaanis esitatavate andmete loetelu ning
laotamisplaani esitamise ja menetlemise kord ning väetamisplaanis esitatavate
andmete loetelu ja väetamisplaani pidamise kord“. Eelnõu tekst kordab kehtiva
veeseaduse ja Vabariigi Valitsuse määruse nr 288 teksti, kuid tehtud on üks
muudatus vedelsõnniku laotusplaani andmete loetelus. Nimelt, kui laotamisplaani
esitaja kasutab ettevõtte sõnnikuanalüüsi andmeid laotamisplaani
koostamisel, tuleb Keskkonnaametile esitatavale taotlusele lisada analüüsiakt.
Uus on ka see, et laotamisplaane saab edaspidi esitada ainult Keskkonnaameti infosüsteemi
kaudu, mistõttu pole vaja enam esitada infosüsteemis automaatselt kajastuvaid
andmeid nagu laotusala pindala, laotusala põhjavee kaitstus ja laotusalal
asuvad pinnaveekogud ja veehaarded.
Neljas uus määrus on „Põlluraamatusse
kantavate andmete loetelu ja põlluraamatu pidamise kord“, mis kordab osaliselt
kehtiva veeseaduse teksti, samas näeb uus määrus ette varasemast täpsemat
aruandlust. Näiteks tuleb edaspidi kaardimaterjal esitada iga põllu ja rohumaa
kohta eraldi, mitte enam põllumassiivi kaupa. Enam ei piisa ka ainult
taimekultuuri, taimeliigi või muu põllumajandusmaa kasutamise viisi põlluraamatusse
kandmisest, vaid lisaks tuleb esitada põllul kasvatatav taimesort. Samuti
sätestatakse põlluraamatusse kandmiseks kohustuslik minimaalne loetelu
tegevustest, mida üldjuhul põllutöödel tehakse. Põlluraamatus peab edaspidi
säilitama andmeid külvamise, istutamise, väetamise (sh sõnnikulaotamise ja
lupjamise), taimekaitsetööde ja koristamise kohta koos tehtud tööde algus-
ja lõpukuupäevadega. Loomade karjatamise korral tuleb märkida andmed
karjatamisperioodi, karjatatud loomade liigi ja arvu, rohumaa asukoha ning
karjatatava ala pindala kohta ning lisada pärast loomade karjatamist maale
jäävas sõnnikus sisalduva lämmastiku kogus. Lisaks tuleb
põllumajandusraamatusse märkida maaparandushoiutööd.
Määrused jõustuvad 1.
oktoobril koos uue veeseadusega
Määruse „Sõnnikuauna rajamise teatise ja
veekaitsevööndis karjatamise teatise andmekoosseis ja esitamise kord“ eelnõu
materjalid
Määruse „Väetise kasutamise ja hoidmise
nõuded põhja- ja pinnavee kaitseks ning põllumajandustootmisest pärineva
saastatuse vältimiseks ja piiramiseks“ eelnõu materjalid
Määruse „Vedelsõnniku laotamise plaanis
esitatavate andmete loetelu ning laotamisplaani esitamise ja menetlemise kord
ning väetamisplaanis esitatavate andmete loetelu ja väetamisplaani pidamise
kord“ eelnõu materjalid
Määruse „Põlluraamatusse kantavate andmete
loetelu ja põlluraamatu pidamise kord“ eelnõu materjalid
Uue veeseaduse
rakendusaktid avaldati Riigi Teatajas
Riigiteatajas avaldati uuendatud veeseadust
täpsustavad keskkonnaministri määrused. Määruse Vesikonna veeseireprogrammi sisu,
veeseireprogrammi koostamise põhimõtted, meetodid ja metoodika ning rakendamise
nõuded olulisim sisuline muudatus on see, et vesikondades seiratavate näitajate hulka
on lisatud kloriidid ja sulfaadid. Need vee kvaliteedinäitajad annavad teavet
inimmõju kohta veekogumis. Näiteks sulfaatioonid võivad teatud tingimustel
põhjustada seisuveekogudes ja meres hapnikupuudust ja elustikule toksilist
keskkonda, samuti piirata vee kasutamise võimalusi.
Veel
on määrusesse lisatud bentiliste ränivetikate, mis on järvede ökoloogilise
seisundi indikaatoriteks, seireaeg. Ülejäänud muudatused on tehnilist laadi.
Määruse nr
39 Ohtlike ainete põhjavee kvaliteedi
piirväärtused
teksti ei ole võrreldes seni kehtinud määrusega sisuliselt muudetud, muudatused
on tehnilist ja keelelist laadi. Näiteks on sõna „reostus“ asendatud sõnaga
„saastatus“.
Määruse nr 35 tekst
Määruse nr 39 tekst
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KUTSE veebiseminarile “Keskkonnainfo
avalikustamisest keeldumise vaidlustamine”
Euroopa keskkonnajuristide võrgustik Justice & Environment ja Client Earth kutsuvad 26. septembril veebiseminarile “Keskkonnainfo avalikustamisest keeldumise vaidlustamine”(“Challenging non-disclosure of environmental information in Europe”). Veebiseminaril räägivad Client Earth’i keskkonnajuristid juurdepääsust keskkonnainfole ning sellest, kuidas vaidlustada avaliku võimu keeldumist keskkonnainfole juurdepääsemiseks. Loe edasi »
Üle 2500 toetusallkirja kogunud kliimaneutraalsuse rahvaalgatust saab
toetada kuni 29.09
Kutsume toetama rahvaalgatust “Kliimaneutraalne Eesti aastaks 2035”. Algatusega soovitakse riigilt kiiret tegutsemist kliimamuutuse pidurdamiseks teaduspõhiste ja kogu ühiskonda kaasavate õiglaste lahenduste kaudu. Augusti alguses toimunud Arvamusfestivalist alguse saanud algatus on kogunud juba üle 2500 toetusallkirja. Loe edasi »
Kaarel Relve ja
Siim Vahtrus: keskkonnamõjude hindamine on omadega metsas
Viimasel ajal on metsaraie küsimused ühiskonnas palju tähelepanu pälvinud. Metsas toimuv näib korda minevat ka neile, kes ise metsaomanikud pole. Muu hulgas valutatakse südant raie käigus tehtava keskkonnakahju pärast, nagu lindude pesitsemise häirimine. Käesoleva aasta juunis asus õiguskantsler seisukohale, et vastutust lindude pesitsusrahu tagamise eest ei saa panna vaid raietööde tegijaile. Raiumiseks luba andes peab Keskkonnaamet seadma tingimused, mis tagaksid metsaomaniku ja looduskaitse huvide mõistliku tasakaalu, ning selleks hindama raiete mõju. Käesoleva artikli kirjutamise ajend on justnimelt raiete ökoloogilise mõju hindamine, täpsemalt Natura võrgustiku aladel raiete mõjude süsteemne hindamata jätmine selleks seadusega ettenähtud menetluses. Natura 2000 on Euroopa Liidu õiguse alusel moodustatud üleeuroopaline looduskaitsealade võrgustik, mille loomise eesmärgiks on tagada Euroopa kõige väärtuslikumate ja rohkem ohustatud liikide ja elupaikade säilimine. Artikkel otsib vastust küsimusele, kas mõjude hindamist Natura aladel tehakse Eestis kooskõlas Euroopa Liidu õiguse nõuetega, sealjuures keskendudes metsaraietele ning hindamise algatamise kohustusele. Loe edasi »
|