Konventsiooni
tekstiga tunnustavad sellega ühinenud riigid põhimõtet, et peamiste
inimõiguste, sh õiguse elule, tegelikuks toimimiseks on hädavajalik, et
inimesed elaksid elu toetavas puhtas keskkonnas. Konventsiooniga võetud riikide
kohustused on õigupoolest inimeste õigused. Konventsiooniga ühinenud riigid
tagavad keskkonnaalase informatsiooni vaba kättesaadavuse kõigile ja igaühe
võimaluse mõjutada teda ümbritsevat keskkonda puudutavaid otsuseid, sealhulgas
otsuste vaidlustamise kaudu. Århusi konventsioonil on mitu päris erilist joont,
millega ta teistest rahvusvahelistest keskkonnalepingutest eristub. Erakordseim
neist on kindlasti see, mil määral lõid valitsusvälised organisatsioonid kaasa
konventsiooni kujundamisele ja milline mõju neil konventsiooni rakendamisele ka
täna on.
Konventsiooniga ühineda tundus ainuõige
Eesti jaoks oli tegemist ühega esimestest rahvusvahelistest keskkonnalepetest, mille kujundamisel me iseseisva riigina võrdsetena osalesime. Meenutame, et ajal, kui konventsioonile 1998. aastal Taanis Århusi linnas teiste seas ka Eesti keskkonnaminister Villu Reiljan allkirja andis, oli Eesti taasiseseisvumisest möödunud pisut vähem kui seitse aastat. See oli ajajärk, mil Eesti õiguskorda radikaalselt uuendavad õigusaktid olid enam-vähem igapäevane nähtus. Tõenäoliselt just seetõttu ei tundunud tollal, et Århusi konventsiooniga ühinemine oleks Eestile ülejõu käiv või et seda tuleks teha tasapisi ja põhjalikult järele mõeldes. Tuleb tunnistada, et see ajastu ei olnud pikaldase mõtisklemise, vaid pigem kiire tegutsemise aeg. Tundus ainuõige ühineda põhimõttelisi keskkonda puudutavaid inimõigusi sisaldava verivärske konventsiooniga, mille sünnile Eesti ametkond ja valitsusvälised organisatsiooni olid ise kaasa aidanud. Tõsi, kui toonane rahandusminister Siim Kallas Riigikogus 2001. aasta maikuus konventsiooniga ühinemise seaduseelnõud valitsuse poolt tutvustas, pidi ta Riigikogu täiskogu istungil toonase rahvaesindaja Tiit Toomsaluga maha pidama debati selle üle, kas Eestil on siiski mõistlik nii radikaalseid kohustusi võtta. Hr. Toomsalu tegi eriti murelikuks asjaolu, et Euroopa Liit ei olnud selleks ajaks konventsiooniga veel ühinenud ja nõnda tormavat Eesti nö ajast ette.
Kohtute valmisolek võimaldas Eestis rakendada ulatuslikku kaebeõigust
Konventsioonile allkirja andmise ajal 1998. aastal täitsid tänase Keskkonnaameti ülesandeid valdavalt maavalitsuste keskkonnaosakonnad. Haldusmenetluse seadus jõustus samal ajal, kui konventsiooniga ühinemise seadust Riigikogus menetleti. Kogu riigihaldus läbis samal ajajärgul põhjaliku ümberõppe, kuidas teha motiveeritud otsuseid ja kuidas korraldada avalikke arutelusid. Kõige keerulisem oli kahtlemata konventsiooni kolmanda samba, õigusemõistmisele juurdepääsu tagamise, rakendamine. Konventsiooniga ühinemise ajal kehtinud halduskohtumenetluse seadustik nägi ette reegli, mille kohaselt kohtusse pöördumise õigus eeldas isiku puutumust vaidlustatava otsusega. Halduskohtumenetluses juurdunud põhimõtte olemuslik muutmine õigusakti tasandil tundus peaaegu võimatu ülesandena. Konventsiooniga ühinemise ajal loodeti, et õiguste realiseerimiseks piisab konventsiooni ratifitseerimisest ja selle jõustumisest, sest Eesti põhiseaduse § 123 võimaldab põhimõtteliselt ka rahvusvahelise leppe otserakendamist. Peagi selgus, et kohtud ongi konventsiooni otsekohaldamiseks valmis ja selle tulemusel kujunes Eestis konventsiooni miinimumstandardist oluliselt ulatuslikum kaebeõigus. Juba 2004. aastal tõlgendas Riigikohus põlevkivienergeetika restruktureerimise tegevuskava keskkonnamõju hindamisega seoses esitatud MTÜ Eesti Roheline Liikumine kaebust käsitledes konventsiooni otsekohalduvana ja andis põhjaliku ning laia kaebeõiguse tõlgenduse. Laialdase õiguse keskkonnaasjade kohtus vaidlustamiseks andis valitsusvälistele organisatsioonidele õigusakti tasandil alles 2014. aastal jõustunud keskkonnaseadustiku üldosa seadus.
Konventsioon
jõustus 2001. aasta oktoobris, peale seda, kui konventsiooniga oli ühinenud
kuusteist riiki. Eesti ühinemisdokument jõudis ÜRO peakontorisse 2. augustil,
mis oli vaid üks päev peale Armeenia dokumenti, kes oli kuueteistkümnes ja
jõustumiseks vajalik ühineja.
Rita Annus töötas aastatel 1997-2003 Keskkonnaministeeriumi
õigusosakonna juhatajana.
Samal teemal:
Lugu ilmus keskkonnaõiguse uudiskirjas (veebruar 2018)