ÜLDOLULIST
Eesti
on keskkonnapoliitikas üks jätkusuutmatumaid riike ELis
Jaanuari teises pooles avalikustatud Yale’i
ülikooli keskkonnapoliitika ja-õigusteadlaste koostatud keskkonnaindeksi (Environmental Performance Index – EPI)
järgi on Eesti üks jätkusuutmatumaid riike ELis. Eesti asub saja kaheksakümnest
riigist koosnevas edetabelis küll 48. kohal, ent jääb tahapoole enamus EL
riikidest, sh Lätist ja Leedust.
Keskkonnaindeksit EPI koostatakse iga kahe
aasta tagant. 2018. a indeks järjestab 180 riiki, võttes aluseks riigi
keskkonna-alase tegevuse tulemuslikkuse näitajad. EPI indeksi mõõdikud näitavad,
kui lähedal on riigid keskkonnapoliitika eesmärkide saavutamisele kahes
jätkusuutlikkuse dimensioonis – keskkonna tervis ja ökosüsteemi elujõud. Riike
hinnatakse kokku 24 kategoorias (nt looduslik mitmekesisus, kliima, mets, vesi
jne).
Erinevate kategooriate lõikes on Eesti asukoht
pingereas vägagi erinev. Kõige kõrgemad kohad on Eestil kaitstavate merealade,
elupaikade ja liikide kategoorias, kus indikaatoriteks on kaitstavate alade
protsentuaalne suurus kogu territooriumist. Eesti jagab siin esikohta selliste
riikidega nagu Belgia, Taani, Soome, Saksamaa jt.
Suhteliselt kõrgel, 11. kohal, asub Eesti ka
kalanduse valdkonnas. Riigi majandustsoonis püütud kalavarude protsendimäära
poolest oleme koguni jätkusuutlikkuse esimesel kohal maailmas. Kõrgemad kohad
on Eestil veel ka raskemetallidega kokkupuute (plii, kaadmium) ning puhta vee varude
kategoorias.
Madalaima koha annab indeks Eestile kliima ja
energeetika valdkonnas, kus hinnati kogu majanduse ja energiasektori toodetavaid
CO2, NO2, metaani ja musta süsiniku (tahma) heitkoguseid. Selles kategoorias
jääb Eesti maailma riikide seas 155. kohale (võrdluseks Läti 130. ja Leedu 14.
koht). Eesti olukord ei ole kiita ka metsanduse ja õhureostuse kategoorias, kus
asume vastavalt 129. ning 70. kohal. Balti riikide arvestuses madalaimat kohta
hoiab Eesti veel joogivee ja hügieeni, jätkusuutliku põllumajanduse kategoorias
ja kogu ökosüsteemi elujõulisuse kategoorias.
Indeksi koostajate hinnangul peaks see andma
riikidele mõõdupuu, millega hinnata oma keskkonnaalaseid tegevusi ja
keskkonnapoliitika tõhusust. 48. koht üldtabelis on hinnang Eesti
keskkonnapoliitikale, mis näitab, et keskkonnaalane tegevus ei ole olnud
piisavalt tõhus mitmete keskkonnapoliitika eesmärkide saavutamisel ja vaja on
enam pingutada. Nagu indeks näitab, siis kõige rohkem on Eestil vaja
jätkusuutlikku mõtlemist arendada kliima ja energeetika valdkonnas.
Keskkonnaindeksi
raport
Tartu Ülikool asus uurima,
kuidas hüvitada senisest paremini keskkonnakahjusid
Tartu Ülikool hakkab Keskkonnaministeeriumi
tellimusel läbi viima uuringut, et selgitada välja need keskkonnakasutuse
valdkonnad ja tegevused, mille puhul peaks ettevõtetel olema nõutav rahalise tagatise
kohustus. Tagatissüsteemi eesmärk on hüvitada keskkonnakasutusega tekkinud
kahjude likvideerimise kulud. Samuti uuritakse, kas ja milliste tegevuste puhul
peaks finantsgarantii olemasolu seadma keskkonnakaitseloa andmise eeltingimuseks.
Töö üheks osaks on ka rahalise garantii suuruse arvutamise metoodika
väljatöötamine.
Uuringu tegemise on tinginud olukorrad, kus ettevõtte
ei suuda näiteks pankrotistumise korral ise kanda tema poolt tekitatud keskkonnakahjude
likvideerimise kulusid – käidelda jäätmed, korrastada saastunud keskkonda jne.
Sellisel juhul peab kahjude likvideerimise korraldama riik ja tegema seda maksumaksjate
kulul, nt SA Keskkonnainvesteeringute Keskus toetuste abil. See aga pole kooskõlas
keskkonnaõiguses kehtiva nn saastaja maksab põhimõttega, mistõttu asutaksegi
uurima ettevõtetele rahalise garantii kohustuse seadmise võimalusi.
Uuringu lõpparuanne peaks valmima enne suve.
Allikas: Keskkonnaministeeriumi
veebileht
LOODUSKAITSE
Veebruari alguses jõustusid looduskaitseseaduse ja
metsaseaduse muudatused, mis võimaldavad looduskaitseliste maade omandamiseks
kasutada ka RMK vahendeid. Koalitsioonipoliitikute algatatud eelnõud
kajastasime lähemalt möödunud aasta
detsembrikuu uudiskirjas.
VESI
Euroopa Komisjon tegi ettepaneku
uuendada joogivee direktiivi
Euroopa Komisjon tegi 1. veebruaril joogivee direktiivi muutmise ettepaneku, mis peaks aitama
parandada joogivee kvaliteeti ja kättesaadavust ning suurendama elanike
informeeritust joogivee kvaliteedist. Suuremale osale EL kodanikest on juba
praegu tagatud kvaliteetse joogivee hea kättesaadavus, mis on saavutatud tänu sellekohasele
EL regulatsioonile. Joogivee direktiivi muudatused aitavad joogivee kvaliteeti
ja ohutust veelgi parandada.
Juurdepääs kvaliteetsetele elutähtsatele teenustele, sh veele, on üks Euroopa sotsiaalõiguste samba põhimõtetest. Kavandatava joogivee direktiivi
muudatuse üks eesmärkidest ongi selle õiguse tagamine ning ühtlasi on see vastuseks
esimesele edukale EL kodanikualgatusele „Right2Water“ (õigus veele), mis kogus
1,6 miljonit toetusallkirja ohutu joogivee kättesaadavuse parandamiseks. Muudatuste
eesmärgiks on kasvatada inimestes ka usaldust kraanivee vastu ja vähendada
pudelivee tarbimist. See omakorda aitab vähendada plastikureostust ja viia ellu
jaanuaris 2018 vastu võetud EL plastikustrateegiat. Ühtlasi võimaldab joogivee
parem kasutus vältida veekadusid ja panustada EL elanike süsinikujalajälje
vähendamisesse.
Kavandatavate muudatuste kohaselt täiendatakse ohutule joogiveele
esitatavaid nõudeid, lähtudes uusimast teadusinfost ja Maailma Terviseorganisatsiooni
soovitustest. Liikmesriigid on kohustatud parandama joogivee kättesaadavust
kõigile inimestele, eriti aga ühiskonna haavatavamatele ja vähemusgruppidele,
kellel praegu on joogivee kättesaadavusega raskusi. Selleks luuakse avalikesse
kohtadesse joogivee punktid, korraldatakse kampaaniaid elanike informeerimiseks
joogivee kvaliteedist ja õhutatakse avalikke asutusi võimaldama juurdepääsu
joogiveele. Suurendamaks elanike usaldust kraanivee vastu tehakse lihtsasti
kättesaadavaks info kohaliku vee kvaliteedi ja varu kohta. See peaks Euroopa
Komisjoni hinnangul viima pudelivee tarbimise vähenemiseni ja aitama Euroopa
majapidamistel säästa enam kui 600 miljonit eurot aastas.
Järgmisena hakkavad direktiivi muudatuste üle arutama ja omapoolseid
parandusettepanekuid tegema Euroopa Parlament ja EL Nõukogu, misjärel algavad
institutsioonide vahelised läbirääkimised muudatuste lõpliku versiooni
väljatöötamiseks.
Allikas: Euroopa Komisjoni
pressiteade
Riigikontroll: põhjavee
tõhusamaks kaitseks on vaja muuta ka reegleid
Riigikontroll avalikustas jaanuaris kontrollaruande riigi tegevusest
põhjavee kaitsel. Aruande kohaselt on suurele osale Eesti inimestest puhas
joogivesi kättesaadav ning põhjavee kaitset plaanitakse üha paremini. Samas
ohustavad põhjavett eelkõige põllumajandusest pärinev nitraadireostus ning
põlevkivi kaevandamine. Kehvakesed on lood ka andmete kogumise ja
kättesaadavusega, nt reostuskoormuse allikate, kanalisatsiooniga mitteliitunud
majapidamiste, põhjaveeressursside kohta.
Riigikontrolli aruanne sisaldab ka konkreetseid ettepanekuid kehtivate
reeglite muutmiseks. Nitraadireostuse vähendamiseks tehti mh ettepanek
sätestada nitraaditundlikul alal lämmastikväetiste kasutamise maksimumkogus,
kärpimaks seal suurenenud reostust ning anda Põllumajandusametile väetiste
kasutamise üle järelevalve tegemise pädevus. Keskkonnaministeerium leidis, et
nitraadireostuse osas peaksid olukorda parandama 2016. a veeseadusesse tehtud
muudatused, mille mõju pole veel täielikult avalduda jõudnud.
Maaeluministeerium leidis teise ettepaneku osas aga, et kui üldse keegi, peaks
väetiste kasutuse üle järelevalvet teostama mitte nende alluvusse kuuluv
Põllumajandusamet vaid hoopis Keskkonnainspektsioon.
Kaevandamise
järel avalduvate mõjudega tegelemiseks tegi Riigikontroll ettepaneku luua
tagatiste süsteem, mille abil kahjusid likvideerida või leevendada. Keskkonnaministeeriumi
sõnul on parasjagu käimas selle teemaline uuring, mis peaks valmima 2018. a
mais. Seejärel kavandatakse juba järgmisi samme.
Lisaks reeglite muutmisele pani Riigikontroll
Keskkonnaametile ette, et viimane peaks jälgima, et veevõtulube ei antaks
looduslikust ressursist suuremas mahus. Keskkonnaamet oli sellega nõus,
rõhutades, et seda juba praktikas tehakse ning viitas, et andmebaaside
uuendamisega muutub see loodetavasti veel selgemaks.
Riigikontrolli
aruanne
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Riigikogu
pressiteade
JÄÄTMED
Uue jäätmeseaduse eelnõu on Riigikogus kõrgendatud tähelepanu all
Riigikogu menetleb uut jäätmeseaduse eelnõu, mille üks
põhilisi eesmärk on viia seaduse kooskõlla keskkonnaseadustiku üldosa
seadusega. Kuna samas on eelnõus ka põhimõttelisemat laadi muudatusi (mida
kirjeldasime juba oma möödunud
aasta juulikuu uudiskirjas), on see tõmmanud endale paljude huvirühmade
tähelepanu. Eelnõu osas on arvamust avaldanud nt Keemiatööstuse Liit,
Konkurentsiamet, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, tootjavastutusorganisatsioonid,
Jäätmekäitlejate Liit, omavalitsusliidud ja teised.
Erinevate kaasamõtlejate huvid on seejuures kohati
kardinaalselt erinevad. Kui näiteks omavalitsusliidud sooviksid, et
omavalitsustel peaks tulevikus olema õigus jäätmeveo korraldamiseks
omavalitsuse keskselt läbi selleks loodud asutuse ning õigus jäätmevaldajatega
arveldamiseks ja jäätmevoogude suunamiseks, siis Konkurentsiamet on seisukohal,
et sellist jäätmeveokorraldust ei tohiks mingil juhul lubada. Just
omavalitsuste rolli ja jäätmeturu liberaliseerimise küsimus on tuliseid
diskussioone põhjustanud ka varem (vt nt meie 2015. a
jaanuari uudiskirja pikemat uudist).
Kuna huviäratavaid teemasid on lisaks korraldatud
jäätmeveole teisigi, plaanib Riigikogu keskkonnakomisjon laekunud
arvamusavaldusi läbi vaadata veebruari- ja märtsikuus osade kaupa eraldi
istungitel.
Eelnõu
materjalid Riigikogu kodulehel (sh laekunud arvamused)
Riigikogu
pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKi praktikandid tunnevad end pärast praktikat kindlamalt
„Ma väga tahaksin, et keskkonnapoliitilised otsused arvestaksid praegusest rohkem tegeliku olukorraga ehk oleksid päriselt hästi rakendatavad ja aitaksid hoida nii looduskeskkonda kui ka inimeste heaolu ja tervist,“ ütles Tartu Ülikoolis õigusteaduse bakalaureuse õppe lõpetanud ning Euroülikoolis keskkonnakaitset ja –poliitikat tudeeriv Jolanda Lipu, kui möödunud kevadel meie juurde praktikale tuli.
Loe edasi »
Jaanuarikuu uudiskirja neli loetuimat lugu
Meie igakuise uudiskirja viiesajapealine tellijaskond on jaanuarikuu uudiskirja lugudest enim huvi tundnud ühe valla ja perekonna vahelise vaidluse vastu. Aga ka Riigikohtu otsus jäätmeseaduse tõlgendamisest, lugu kliimapaketi kokkuleppest EL institutsioonide vahel ning Õiguskantsleri seisukoht lendorava püsielupaiga moodustamisele kuluva aja kohta on pälvinud suure hulga lugejate tähelepanu: Harukadaka-Hõbekuuse juhtum: valla nõudmine tee rekonstrueerimiseks oli õigusvastane
Loe edasi »
|