lühiuudised
- Jõustus uus halduskohtumenetluse seadustik
- Uus hea õigusloome ja normitehnika eeskiri suurendab õigusloomesse kaasatust
- Jõustusid muudatused KMH algatamise kohustuse osas seoses CO2 maapõues säilitamisega
- CO2 kogumine maapõues säilitamiseks on kompleksloa kohustusega tegevus
- Euroopa Kohus: kompleksloa kohustusega sigade intensiivkasvatamiseks mõeldud käitis hõlmab ka nooremiseid
- 1. jaanuarist tõusid keskkonnatasude määrad
- Riigikohus selgitas tee eelprojekti ja planeeringute vahelisi seoseid
- Euroopa Kohus: lennundustegevuse lisamine EL kvoodikaubanduse süsteemi on rahvusvahelise õigusega kooskõlas
- Euroopa Komisjon tutvustas energeetikapoliitika väljavaateid aastani 2050
- Jõustus uus tasuta kasvuhoonegaaside saastekvootide jagamise kava
- Suurematesse tanklatesse tuleb hakata paigaldama bensiiniaurude regenereerimise süsteeme
- Riigikogu menetleb jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muudatusi kogumissüsteemi toimimise parandamiseks
- Jäätmekäitluses kasutatakse uusi toimingukoode
- Jäätmearuande ja jäätmeloa määrus viidi kooskõlla EL E-PRTR määrusega
- Ohtlike ainete sisaldust probleemtoodetes piirava määruse kohaldamisala laieneb tulevikus järk-järgult
- Euroopa Kontrollikoda: EL meetmed ei ole taganud jätkusuutlikku kalapüüki
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Jõustus uus halduskohtumenetluse seadustik
1. jaanuarist jõustus uus halduskohtumenetluse
seadustik, mis hakkab mõjutama ka keskkonnaalaseid kohtuvaidlusi.
Varem kehtinuga võrreldes on seadustik tunduvalt
pikem ja detailsem, samas on vähenenud vajadus lähtuda tsiviilkohtumenetluse
normidest. Olulisemateks muudatusteks on uute kohtumenetluse liikide – liht- ja
lepitusmenetluse – lisandumine ning kirjaliku menetluse laialdasema kohaldamise
võimalus. Varem oli haldusasju võimalik lahendada kirjalikus menetluses, st
ilma kohtuistungit korraldamata, vaid kõigi osapoolte nõusolekul. Seadustiku
uus redaktsioon võimaldab seda ka juhul, kui nõusolek puudub, ent
menetlusosalistel ilmselgelt puudub põhjus istungi korraldamist nõuda.
Üheks oluliseks muudatuseks on ka võimalus nõuda
kohtu kaudu esialgse õiguskaitse kohaldamist juba vaidemenetluse toimumise
ajal, st enne kohtuvaidluse algatamist (varem selline võimalus puudus
täielikult).
Pikemalt saab halduskohtumenetluse seadustiku
muudatustest lugeda KÕKi 2011. a veebruari uudiskirjast.
Vt halduskohtumenetluse seadustiku uut teksti Riigi Teatajas
Uus hea õigusloome ja normitehnika eeskiri suurendab õigusloomesse kaasatust
1. jaanuarist
jõustus uus hea
õigusloome ja normitehnika eeskiri, mille valitsus kinnitas oma määrusega
möödunud aasta 22. detsembril. Eeskiri sätestab seaduste ja määruste eelnõude
koostamise korra, puudutades seega ka keskkonnaõigusaktide väljatöötamist.
Uus eeskiri
sisaldab varasemaga võrreldes täiendavaid nõudeid, et seaduste ja määruste
eelnõud oleksid tulevikus kvaliteetsemad. Oluliseks nõudeks on tulevikus
seaduste väljatöötamiskavatsuste ja kontseptsioonide koostamine enne
eelnõude koostamist, samuti on täpsustatud eelnõude mõjude hindamise sisu ning viiakse sisse seaduste mõjude järelhindamise süsteem. Seejuures nähakse ette senisest selgemad nõuded huvirühmade kaasamiseks
eelnõude väljatöötamisse – huvirühmad tuleb nüüdsest kaasata nii seaduste
väljatöötamiskavatsuste, kontseptsioonide kui eelnõude koostamisse. Täpsemad
reeglid avalikkuse kaasamiseks tulenevad valitsuse poolt 29. detsembril
kinnitatud kaasamise
heast tavast, millele on normitehnika eeskirjas viidatud.
Kuna tegemist on
oluliste muudatustega, toimub nende rakendamine järk-järgult –
väljatöötamiskavatsuse, kontseptsiooni, mõjude analüüsi ja mõjude
järelhindamise kohta sätestatud nõudeid rakendatakse uutele eelnõudele täies
mahus alates 1. jaanuarist 2014; üleminekuperioodil rakendatakse nõudeid aastal
2012 vähemalt veerandi eelnõude puhul ning aastal 2013 vähemalt poolte eelnõude
puhul.
Vt uut hea õigusloome ja
normitehnika eeskirja Riigi Teatajas
Vt kaasamise
head tava Vabariigi Valitsuse veebilehel
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Jõustusid muudatused KMH algatamise kohustuse osas seoses CO2 maapõues säilitamisega
28. detsembril avaldati Riigi Teatajas Vabariigi Valitsuse
määruse „Tegevusvaldkondade
kohta, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise
vajalikkust, täpsustatud loetelu“ muudatused. Muudatuste ajendiks on Eesti
õigusesse EL direktiivi 2009/31/EÜ (CO2 maapõues
säilitamine) nõuete ülevõtmine. Kajastasime määruse muutmise eelnõu sisu ja
tausta lähemalt detsembrikuises
uudiskirjas.
Muudatuste kohaselt tuleb keskkonnamõju hindamise
(KMH) algatamise vajalikkust kaaluda lisaks muudele määruses nimetatud
tegevustele ka siis, kui alustatakse tegevust maapõues säilitatava CO2
transportimiseks torustiku rajamiseks ja sellega seotud pumbajaamade
ehitamiseks või kui kavandatakse uut tegevust ehitiste rajamisel CO2 kogumiseks
maapõues säilitamiseks. KMH tuleb läbi viia ilma kaalumiseta, st kohustuslikult
kõigil juhtudel, kui CO2 transportimiseks kasutatav torustik on enam kui 40 kilomeetrit pikk
või torude läbimõõt enam kui 800 millimeetrit. Määruse muudatused jõustusid
31. detsembril 2011. a.
Vt
ka KÕKi 2011. a
detsembrikuu
uudiskirja uudist CO2 maapõues säilitamise uute normide ja tausta kohta
Vt
määruse muudatusi Riigi
Teatajas
Vt
ka EL direktiivi 2009/31/EÜ
CO2 maapõues säilitamise kohta
SAASTUSE KOMPLEKSNE VÄLTIMINE JA KONTROLL
CO2 kogumine maapõues säilitamiseks on kompleksloa kohustusega tegevus
28. detsembril avaldati Riigi Teatajas Vabariigi
Valitsuse määruse muudatused keskkonnakompleksluba nõudvate alltegevusvaldkondade kohta.
Muudatuste ajendiks on Eesti õigusesse EL direktiivi 2009/31/EÜ (CO2 maapõues säilitamine) nõuete ülevõtmine.
Kajastasime määruse muutmise eelnõu sisu lähemalt detsembrikuises uudiskirjas.
Määrusesse lisati kompleksloa kohustusega tegevusalade hulka CO2 kogumine
maapõues säilitamiseks. Määruse muudatused jõustusid 31. detsembril 2011. a.
Vt ka KÕKi 2011.a detsembrikuu uudiskirja uudist CO2
maapõues säilitamise normide kohta
Vt
määruse muudatusi Riigi
Teatajas
Vt
ka EL direktiivi 2009/31/EÜ
CO2 maapõues säilitamise kohta
Euroopa Kohus: kompleksloa kohustusega sigade intensiivkasvatamiseks mõeldud käitis hõlmab ka nooremiseid
Euroopa Kohus tegi 15. detsembril kohtuasjas C‑585/10
otsuse, milles selgitas kompleksloa kohustuslikkust sigade intensiivkasvatuseks
mõeldud käitisele. Kohtuasi puudutas Taani omavalitsuse korralduse vaidlustamist,
mille alusel tuli kohalikul põllumajandusettevõtjal vähendada loomakasvatust
kuni 750 emisekohani (seni kasvatati 875 alla üheaastast emist). Euroopa Kohus
lahendas selles asjas Taani kohtu eelotsusetaotlust, mis puudutas EL direktiivi
96/61/EÜ (saastuse kompleksne vältimine ja kontroll) I lisa
alajaotise 6.6 punkt c tõlgendamise osas küsimust, kas sigade
intensiivkasvatuseks mõeldud käitise juures arvestatakse kompleksloa kohustuse
tekkimise piiri määratlemisel ka nooremiseid (täiskasvanud emaseid sigu, kellel
on olnud esimene innaaeg, kuid kes ei ole veel poeginud).
Euroopa Kohus leidis, et saastuse kompleksse
vältimise ja kontrolli direktiivis sätestatud 750 emisekoha piirmäär, millest
alates tekib kompleksloa kohustus sigade intensiivkasvatuseks mõeldud
käitisele, hõlmab ka nooremiseid. Seetõttu on ka sellisel hulgal nooremiseid
kasvatavatele käitisele vaja kompleksluba. Kohus lähtus keskkonnakaalutlustest,
mille kohaselt nooremiste poolt põhjustatud saaste on vähemalt samaväärne
emiste poolt põhjustatuga.
Vt Euroopa Kohtu otsust asjas C‑585/10
Vt ka ELi direktiivi
96/61/EÜ (saastuse kompleksne vältimine ja kontroll)
KESKKONNATASUD
1. jaanuarist tõusid keskkonnatasude määrad
2012.
aasta algusest hakkasid kehtima keskkonnatasude seaduses sätestatud uued
keskkonnatasude määrad – suurenevad nii maavara kaevandamisõiguse tasu määrad
(nt põlevkivi kaevandamisõiguse tasu suureneb keskkonnaministeeriumi teatel 20%, dolo-
ja lubjakivi puhul 25% jne), jäätmete ladestamise saastetasu (tõus 20%), vee
erikasutusõiguse tasumäärad (üldjuhul tõus 10%), välisõhu saastetasud kui ka
veesaastetasu.
Tasumäärade
tõus käesoleva aasta jaanuarist oli ette nähtud juba 2009. a kehtestatud
keskkonnatasude seaduse muudatustes ning nende iga-aastane suurenemine on
konkreetsete tasumääradena paika pandud kuni 2015. aasta lõpuni.
Vt ülevaadet keskkonnatasude tõusust
keskkonnaministeeriumi kodulehel
Vt keskkonnatasude seadust
Riigi Teatajas
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikohus selgitas tee eelprojekti ja planeeringute vahelisi seoseid
Riigikohus
tegi 20. detsembril otsuse kohtuasjas nr 3-3-1-59-11,
milles selgitas tee eelprojekti tähendust tee asukoha määramisel. Vaidlus
puudutas Maanteeameti poolt 2009.
a tehtud otsust Rakvere-Haljala tugimaantee nr 23
trassivaliku kohta, mille vaidlustas AS Eesti Statoil. Kaebaja leidis, et teda
ei kaasatud õigeaegselt trassivaliku tegemisse, samas kui otsus piirab
oluliselt tema ettevõtlusvabadust.
Riigikohus
leidis, et tee eelprojektiga ei panda lõplikult paika tee asukohta, vaid selle
näol on tegemist üksnes „omaniku ettekujutusega kavandatavast teest“.
Eelprojekti funktsioon on Riigikohtu otsuse kohaselt üksnes kirjeldada
kavandatava tee asukohta, ent trass määratakse kindlaks asjakohase planeeringu
kehtestamisega, kusjuures planeerimismenetluse käigus võib tee asukoht
võrreldes eelprojektis kavandatuga muutuda.
Riigikohtu
otsuse ja selle tausta kohta loe lähemalt Kärt
Vaarmari pikemast artiklist keskkonnaõiguse blogis.
Vt
Riigikohtu
otsust kohtuasjas nr 3-3-1-59-11
KLIIMAMUUTUS JA ENERGEETIKA
Euroopa Kohus: lennundustegevuse lisamine EL kvoodikaubanduse süsteemi on rahvusvahelise õigusega kooskõlas
Euroopa
Kohus tegi 21. detsembril otsuse kohtuasjas nr C‑366/10,
milles leidis, et EL direktiiv 2008/101/EÜ on kooskõlas rahvusvaheliste
lepingutega ja rahvusvahelise õiguse põhimõtetega. Vaidlusalune direktiiv lisas
alates käesoleva aasta 1. jaanuarist lennutegevuse EL kasvuhoonegaaside
saastekvootidega kauplemise süsteemi. Kohtuvaidlus sai alguse Suurbritanniast,
kus direktiivi ülevõtvate siseriiklike aktide peale esitasid kaebuse Ameerika
Ühendriikide lennundusettevõtteid ühendav organisatsioon ATA ning kolm
Ühendriikide suuremat lennuettevõtet. Kaebajad leidsid, et direktiiv ja seda ülevõtvad õigusaktid
rikuvad rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtteid ning mitmeid rahvusvahelisi
leppeid – Kyoto protokolli, rahvusvahelise tsiviillennunduse Chicago
konventsiooni ja USA-EL avatud lennunduspiirkonna lepingut. Asja arutanud
Suurbritannia kohus otsustas asja õigeks lahendamiseks pöörduda Euroopa Kohtu
poole.
Euroopa
Kohus leidis, et rahvusvahelise tsiviillennunduse Chicago konventsioon ning
Kyoto konventsioon ei ole direktiivi 2008/101/EÜ õiguspärasuse hindamisel
asjakohased ning direktiiv ei ole vastuolus ka avatud lennunduspiirkonna
lepinguga. Rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtted on Euroopa Kohtu hinnangul küll
asjakohased ning neile saavad isikud EL õigusakti vaidlustamisel küll
põhimõtteliselt tugineda, ent antud juhul rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtteid
(nt riikide suveräänsus õhuruumi üle, üle avamere vabalt lendamise õigus) ei
rikutud.
EL
otsus liita direktiiviga 2008/101/EÜ kasvuhoonegaaside saastekvootidega
kauplemise süsteemi kõik lennud, mis algavad või lõppevad EL lennujaamades, on
saanud teravat vastukaja teistelt suurriikidelt, eelkõige USA-lt ning Hiinalt
ning neis baseeruvatelt lennufirmadelt. Kasvuhoonegaaside saastekvootidega
kauplemise süsteemi lisamine tähendab, et Euroopasse lendavad lennufirmad
peavad igal aastal hankima enda poolt emiteeritud kasvuhoonegaasidega
võrdväärse hulga saastekvoote. Teatud hulk saastekvoote jagatakse küll
iga-aastaselt tasuta, nende ärakasutamisel tuleb aga ettevõtetel hankida
täiendavaid kvoote oksjonite teel. Lennufirmade jaoks on seetõttu tegemist
täiendava kuluartikliga.
Allikas: EEL uudiskiri
Vt
kohtuotsuse teksti Euroopa Kohtu kodulehelt
Vt
ka EEL uudiskirja vastavat uudist 22. detsembrist
Euroopa Komisjon tutvustas energeetikapoliitika väljavaateid aastani 2050
15.
detsembril tutvustas Euroopa Komisjon avalikkusele oma energeetikapoliitika
alast teatist „Energy Roadmap 2050“. Teatises tõdetakse, et energiasüsteemi
CO2-heite oluline vähendamine 2050. aastaks on tehniliselt ja majanduslikult
teostatav. Analüüs põhineb nelja heite vähendamise võimalikul stsenaariumil
(energiatõhusus, taastuvenergiaallikad, tuumaenergia ning süsinikdioksiidi
kogumine ja säilitamine). Neile stsenaariumidele toetudes kirjeldab teatis
üldjoontes põhimõtteid, millest tuleb lähtuda, et saavutada aastaks 2050 ühelt
poolt kasvuhoonegaaside vähendamine ning teiselt poolt varustuskindlus ning
konkurentsivõime. Kuigi teatis ei ole vahetult aluseks uute õigusaktide
andmisele, on selles sisalduvad põhimõtted olulised tulevaste üleeuroopaliste
energeetikaalaste meetmete väljatöötamisel ja valikul.
Vt
Euroopa Komisjoni teatist (inglise k, pdf-formaadis)
Vt
ka Euroopa Komisjoni pressiteadet
Jõustus uus tasuta kasvuhoonegaaside saastekvootide jagamise kava
7. jaanuaril jõustus Vabariigi Valitsuse määrus, mille alusel muudetakse aastatel 2011 ja 2012 EL
kasvuhoonegaaside kvoodikaubanduse süsteemi kuuluvatele paiksetele käitistele
(nt suurematele soojuselektrijaamadele ja katlamajadele) tasuta jagatavate
saastekvootide hulka. Määrus asendab varasema Vabariigi Valitsuse määruse, millega olid kindlaks määratud paiksete
käitistele jagatavad kvoodihulgad perioodiks 2008-2012 ning mille alusel toimus
tasuta saastekvootide jagamine aastatel 2008-2010.
Määruse
muutmise tingis Eesti kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse jaotuskava (National Allocation Plan - NAP)
heakskiitmine Euroopa Komisjoni poolt 5. detsembril 2011. a (vt ka KÕKi detsembrikuu uudiskirja artiklit). See otsus lõpetas aastaid kestnud vaidluse Eesti
ja Euroopa Komisjoni vahel, ent kuna Eesti poolt esialgselt Euroopa Komisjonile
esitatud jaotuskava oli muudetud, oli vajalik muuta ka tasuta kvootide jagamist
reguleerivat siseriikliku õigusakti. Lisaks on uues määruses välja toodud
kahele Eestis registreeritud lennundusettevõttele (Estonian Air ja ULS Cargo)
aastal 2012 tasuta jagatavate saastekvootide hulk.
Vt
Vabariigi Valitsuse määruse teksti Riigi Teatajas
VÄLISÕHU KAITSE
Suurematesse tanklatesse tuleb hakata paigaldama bensiiniaurude regenereerimise süsteeme
1. jaanuaril jõustusid keskkonnaministri bensiini vedu ja bensiini
terminalides ja tanklates hoidmise nõudeid reguleeriva määruse muudatused. Muudatuste kohaselt tuleb hakata
teatud suurusega uutes (st pärast 1. jaanuarit 2012. a ehitatud või
selleks loa saanud) ning märkimisväärselt rekonstrueeritavates tanklatesse
paigaldama bensiiniaurude regenereerimise süsteeme. Nimetatud süsteemide
eesmärk on püüda kinni autode bensiinipaakidest tankimise käigus välisõhku
paiskuvad bensiiniaurud, et õhk oleks puhtam. Vastavad seadmed tuleb paigaldada
uutesse või märkimisväärselt rekonstrueeritavatesse tanklatesse juhul, kui
nende tegelik või kavandatav läbilaskevõime on üle 500 m3 aastas (või 100 m3 aastas, kui tankla
kohal asuvad alalised elu- või tööruumid). 31. detsembriks 2018. a tuleb vastavad
seadmeid paigutada ka kõikidesse olemasolevatesse tanklatesse, mille
läbilaskevõime on üle 3000
m3 aastas. Muudatuste aluseks on EL direktiiv 2009/126/EÜ.
Vt keskkonnaministri määruse muudatuste teksti Riigi Teatajas
JÄÄTMED
Riigikogu menetleb jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muudatusi kogumissüsteemi toimimise parandamiseks
10.
jaanuaril võttis Riigikogu menetlusse jäätmeseaduse
(JäätS) ja pakendiseaduse (PakS) muudatused. Eelnõu seletuskirja
kohaselt on muudatuste eesmärk parandada pakendijäätmete kogumissüsteemi
toimimist ja kõrvaldada praktikas esile kerkinud probleemid. Eelnõu JäätSi
puudutava osaga lisatakse pakenditootjate hulka põllumajandusplasti tootja ja
defineeritakse põllumajandusplasti mõiste. Samuti tõhustatakse kontrolli Eestis
kehtestatud tagatisrahaga pakendi riikidevahelise veo üle. Teiseks hõlmab
eelnõu PakS täiendusi, mis on seotud tagatisrahaga pakendite (nn pandipakendite) tagasivõtmisega.
Eelnõu
kohaselt muudetaks põllumajanduses kasutatava plasti (põhiliselt silopallidel
kasutatava kilejäätmete) kogumine, taaskasutamine ja kõrvaldamine pakenditootja
vastutuseks. Muudatuse kohaselt peaks põllumajandusplasti tootja enda poolt
turule lastud toodete üle arvestust pidama, esitama need andmed
probleemtooteregistrile ja täitma taaskasutuse sihtarvu (mis eeldab
kogumissüsteemi loomist). Põllumajandusplasti jäätmete kogumissüsteemi loomine
vähendaks nende jäätmete põletamist, maasse kaevamist jm keskkonda saastavat
tegevust, mida on seni korduvalt esinenud.
Tagatisrahaga
pakendite osas kehtestataks eelnõuga
tarbijatele pakendi tagatisraha eest tagastamiseks kaheaastane periood. Praegu
võib tarbija ka 10 aastat pärast tagatisrahaga pakendi ostmist nõuda
sellelt tagatisraha tagastamist vastavalt tagastamise hetkel kehtivatele
tagatisraha määradele. Eelnõu seletuskirja kohaselt kaasneb sellega oluline
äririsk tagatisrahaga pakendiettevõtjale, mistõttu on ajalise piirangu seadmine
vajalik. Lisaks peab eelnõu muudatuste kohaselt Eestisse sisseveetavatel
tagatisrahaga pakendijäätmetel, mille kaal ületab neli kilogrammi, saadetisega
kaasas olema asjakohane info ja Eesti jäätmekäitlejaga sõlmitud leping. Hetkel
kehtib see nõue alates 20 kg
saadetisest.
Vt
jäätmeseaduse (JäätS) ja pakendiseaduse
(PakS) muutmise seaduse eelnõu
teksti ja seletuskirja Riigikogu kodulehelt
Jäätmekäitluses kasutatakse uusi toimingukoode
17.
detsembril jõustus Vabariigi Valitsuse määrus jäätmete taaskasutamis- ja
kõrvaldamistoimingute nimistute kohta. Muudatused põhinevad ELi
direktiivi 2008/98/EÜ (jäätmedirektiiv) I ja II lisa ülevõtmisel Eesti
õigusesse. Uus määrus asendab varem kehtinud Vabariigi Valitsuse määruse „Jäätmete taaskasutamis- ja kõrvaldamistoimingute
nimistud“, kuna see ei sisaldanud mitmeid jäätmedirektiivi I ja II
lisas loetletud taaskasutamis- ja kõrvaldamistoiminguid. Lisaks on täiendatud
terminoloogiat.
Määruses loetletakse
jäätmete taaskasutamis- (R) ja kõrvaldamistoiminguid (D) jäätmete töötlemist
iseloomustavate koodidega, mis koosnevad tähisest R või D ja
järjekorranumbrist. Määruses on direktiivi poolt nõutavale lisaks osa
jäätmekäitlustoiminguid jaotatud alamtoiminguteks, mida märgitakse toimingukoodile
lisatud väiketähega (näiteks kood R3o tähistab bioloogilist ringlussevõttu, R5c
tähistab keemilist ringlusse võttu). Alamtoimingute tähistamine annab määruse
seletuskirja kohaselt parema ülevaate jäätmete töötlemise tegelikust sisust.
Vastavalt jäätmeseaduses sätestatule tuleb muuta need jäätmeload, milles
kasutatakse muutunud koodidega toimingud.
Teise olulise täiendusena
kehtestati toimingukoodi määramisele nn „50% reegel“. See tähendab, kui
eeltöötluse tulemusena osa jäätmetest taaskasutatakse ja osa kõrvaldatakse,
siis tähistatakse ettevalmistavat toimingut koodiga R või D sõltuvalt sellest,
kuhu suunatakse suurem osa jäätmete massist. Lisaks kehtestab määrus
energiatõhususe künnise olmejäätmeid töötlevatele jäätmepõletus- ja jäätmete koospõletustehastele.
Künnise ületamisel loetakse jäätmete töötlemist taaskasutamiseks, selle
mittesaavutamisel aga kõrvaldamiseks.
Vt määruse
eelnõu seletuskirja Eelnõude Infosüsteemist
Vt määruse teksti Riigi
Teatajas
Jäätmearuande ja jäätmeloa määrus viidi kooskõlla EL E-PRTR määrusega
25. detsembril
jõustusid keskkonnaministri jäätmearuande määruse
ja jäätmeloa määruse muudatused.
Määruste muutmise aluseks oli ELi
määruse 166/2006/EÜ (nn E-PRTR määrus) rakendamine. E-PRTR määruse kohaselt on
riigil kohustus kanda teatud andmeid Euroopa saasteainete heite- ja
ülekanderegistrisse (edaspidi E-PRTR). Tegemist on elektroonilise
andmebaasiga, mis peab olema avalikkusele kergesti ligipääsetav ja koondab
keskkonnaandmeid saasteainete heidete ning tegevuskohast väljapoole
ülekantavate saasteainete ja jäätmete kohta. Seni kehtinud jäätmeloa taotluse
ja jäätmeloa ning jäätmearuande vormid ei hõlmanud kõiki E-PRTR määrusega
nõutavaid andmeid.
Kuna E-PRTR
andmete kogumiseks tuleb esmalt määratleda selle kohaldamisalasse kuuluvad
ettevõtjad, oli vaja täiendada jäätmelubade taotluse ja jäätmelubade vorme.
Jäätmeloa taotlusesse lisatavate andmete alusel teeb loa andja juba enne
keskkonnaloa väljastamist kindlaks, kas loa omanik on E-PRTR aruandekohuslane.
Täiendavad andmed puudutavad jäätmeloaga hõlmatud tegevuse tegevuskohta.
Ühtlasi täiendati
ka jäätmearuandega esitatavaid andmeid selliselt, et need hõlmaks E-PRTR-i
esitatavaid andmeid. Määruse eelnõu seletuskirja kohaselt puudus seni
jäätmearuandes info selle kohta, kui suur osa käitisest väljaveetavatest
jäätmetest suunati taaskasutusse või kõrvaldamisele, kes oli ohtlike jäätmete ekspordi
puhul vastuvõtja ja kus oli tegelik käitluskoht ning jäätmekoguste määramise
meetod koos kirjeldusega. Puuduolevate andmete kogumiseks pidi Keskkonnateabe Keskus
ettevõtjatelt andmeid täiendavalt juurde küsima. Viimastel puudus vastavate
andmete esitamiseks siiani otsene kohustus. Jäätmearuande määruse muudatuste
kohaselt pikendati ka 2012. aastast jäätmearuande Keskkonnaametile esitamise
tähtaega 31. jaanuarini. Varem oli selleks tähtajaks 20. jaanuar.
Vt ka keskkonnaministri määruste
muudatusi Riigi Teatajas
Vt ka ELi määrust 166/2006/EÜ (E-PRTR määrust)
(pdf-formaadis)
vt ka E-PRTR
registrit veebis
OHTLIKUD AINED
Ohtlike ainete sisaldust probleemtoodetes piirava määruse kohaldamisala laieneb tulevikus järk-järgult
25. detsembril jõustusid
keskkonnaministri määruse „Probleemtoodete
kohta kehtestatud keeldude ja piirangute rakendamise tähtajad ning
probleemtoodetes ohtlike ainete sisalduse piirnormid” muudatused. Määruse
muutmise peamiseks aluseks oli ELi
direktiivi 2011/65/EL (uus RoHS
direktiiv) Eesti õigusesse ülevõtmine. Probleemtoodete määrusega
reguleeritakse teatud probleemtoodetes (elektri- ja elektroonikaseadmetes,
patareides ja akudes ning mootorsõidukites) ohtlike ainete sisalduse piirnorme,
millest suurema sisalduse korral ei või neid tooteid turule viia, määratakse
erandid nendest piirnormidest ning turule viimise keelu rakendamise tähtajad.
Probleemtoodete määruse
olulisimaks täienduseks on uute elektri- ja elektroonikaseadmete gruppide
järk-järguline kohaldamisalasse lisamine tulevikus (vastavalt RoHS direktiivis sätestatule). Alates
22. juulist 2014 lisanduvad määruse kohaldamisalasse meditsiiniseadmed ning
seire- ja kontrollseadmed, kuid turule laskmise keeldu ei kohaldata in vitro
diagnostikameditsiiniseadmetele ja tööstuslikele seire- ja
kontrollseadmetele. Alates 22. juulist 2016 lisatakse kohaldamisalasse In
vitro diagnostikameditsiiniseadmed ning alates 22. juulist 2017
tööstuslikud seire- ja kontrollseadmed.
Vt määruse muudatusi Riigi Teatajas
Vt eelnõu seletuskirja Eelnõude Infosüsteemis
Vt ka ELi direktiivi 2011/65/EL (uus RoHS direktiiv) (pdf-formaadis)
KALANDUS
Euroopa Kontrollikoda: EL meetmed ei ole taganud jätkusuutlikku kalapüüki
Euroopa
Kontrollikoda avalikustas 12. detsembril eriaruande nr 12/2011 auditi tulemuste
kohta, mille eesmärgiks oli uurida, kas ELi meetmed aitasid tõhusalt kaasa
laevastike püügivõimsuse kohandamisele olemasolevate püügivõimalustega.
Kontrollikoda uuris peamiselt kaht küsimust: kas laevastiku püügivõimsuse
vähendamise raamistik on selge ning kas erimeetmed on hoolikalt määratletud ja
rakendatud. Audit viidi läbi Euroopa Komisjonis ja seitsmes liikmesriigis
(Taani, Hispaania, Prantsusmaa, Itaalia, Poola,
Portugal ja
Ühendkuningriik).
Auditist
selgus, et ühine kalanduspoliitika ei suuda tagada kalapüügi jätkusuutlikkust,
kuna kalalaevastike püügivõimsus on liiga suur, kusjuures senised EL meetmed ei
ole ülepüügi probleemi osas (millele kontrollikoda on juhtinud tähelepanu ka
varasemates aruannetes aastatest 1993 ning 2007) tulemusi andnud. Meetmete
raamistik ei ole kontrollikoja arvates piisav, kalapüügi ülemmäärad ei piira
kalalaevastike tegelikku püügivõimsust; määratletud ei ole liigset
püügivõimsust ning ka uuritud liikmesriigid ei ole eesmärkide seadmisel ja
meetmete rakendamisel piisavalt pingutanud, et ülepüüki vältida.
Vt
Euroopa
Kontrollikoja pressiteadet eriaruande nr 12/2011 kohta (eesti k, pdf)
Vt
Eriaruannet
nr 12/2011 (eesti k, pdf)
|