RIIGIKOGU MENETLUSES OLEVAD EELNÕUDSeptembris on kätte jõudnud ka
Riigikogu uue istungiperioodi algus ja on viimane aeg üle vaadata, millised
eelnõud menetlusjärge ootamas on. Kevadisest istungjärgust on üleval mitmeid
eelnõusid, samuti on neid Riigikogu tööplaani lisandunud suve jooksul.
Muudatusi arutatakse jahiseaduse,
veeseaduse, jäätmeseaduse osas. Täiesti uues kuues soovitakse kehtestada
kemikaaliseadus.
Jahiseaduse muutmise
seadus (77 SE)
Vabariigi Valitsus algatas
18.augustil jahiseaduse
muutmise seaduse eelnõu (77 SE), mille eesmärgiks oleks hõlbustada
jahipidamist, et kiiresti vähendada metssigade arvukust ja tõkestada sigade
Aafrika katku levikut.
Seaduseelnõu kohaselt lubataks
metssigu küttida püünisaedadega, samuti seisva mootoriga maastikusõidukist ja
muust mootorsõidukist ning tehisvalgusallika abil . Samuti võiks surmata
jahiloata ilmsete seakatku tunnustega metssigu. Jahipiirkonna kasutaja oleks
kohustatud maaomanikule või tema poolt määratud isikule oma kinnistul
küttimiseks lisaks väikeulukiloale andma tasuta jahiloa ka metssea küttimiseks
.
Eelnõu sisu kajastasime lähemalt
2015. a augustikuu
uudiskirjas.
Jahiseaduse muutmise eelnõu esimene
lugemine toimub 30. septembri Riigikogu täiskogu istungil.
Jahiseaduse
muutmise seaduse eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
Veeseaduse muutmise
seadus (76 SE)
Vabariigi Valitsus algatas
18.augustil veeseaduse
muutmise seaduse eelnõu (76 SE), mille väljatöötamise tingisid Euroopa
Liidu tasandil toimunud muudatused veekeskkonna ohtlike ainete reeglites. 2013.
a võttis EL vastu direktiivi 2013/39/EL,
millega täiendati ja täpsustati veekeskkonnale ohtlike ainete nimekirja jm
reegleid (vt ka 2013. a maikuu
uudiskirja uudist).
Eelnõukohase seadusega
täpsustataks ohtlikke aineid käsitlevaid norme, sh pinnaveekogumi keemilise
seisundi definitsiooni. Kehtetuks muutuksid sätted, mis reguleerivad ohtlike
ainete nimistute 1 ja 2 kehtestamist ning volitusnorm määrusele, mis käsitleb
ohtliku aine lubatava heite piirkoguseid tooraine- või toodanguühiku kohta. Teisalt
antaks eelnõuga pädevus kehtestada prioriteetsete ainete ja prioriteetsete
ohtlike ainete nimistu, vesikonnaspetsiifiliste saasteainete
keskkonnakvaliteedi piirväärtused ja ainete jälgimisnimekiri, et
keskkonnaministril oleks määrustega võimalik EL
direktiiv 2013/39/EL lõplikult üle võtta.
Veeseaduse muutmise eelnõu esimene
lugemine toimub 30. septembri täiskogu istungil.
Veeseaduse
muutmise seaduse eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
Jäätmeseaduse ja
keskkonnatasude seaduse muutmise seadus (75 SE)
Vabariigi Valitsus algatas 18.
augustil jäätmeseaduse
ja keskkonnatasude seaduse muutmise eelnõu (75 SE), millega muudetaks
jäätmeseaduses ohtlikke jäätmeid ja jäätmete kahjulikku toimet käsitlevaid
sätteid seoses muutunud Euroopa Liidu õigusega.
Jäätmete kahjuliku toime
kirjeldused võetaks jäätmeseadusesse üle EL
direktiivi 2008/98/EÜ III lisast. Antud direktiivi III lisa on
ajakohastatud ja see kehtestati EL
määrusena nr 1357/2014/EL, mis jõustus 1. juunil 2015. Nimetatud määruse
põhjal valmistataks ette volitusnorm, mille alusel kehtestatava määrusega
täpsustuksid jäätmete liigitamist käsitlevad sätted. Jäätmete kahjulikku toimet
käsitlev paragrahv kehtivas jäätmeseaduses muutuks kehtetuks.
Riigikogu võttis eelnõu 18.
augustil menetlusse.
Jäätmeseaduse
ja keskkonnatasude seaduse muutmise eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
Kemikaaliseadus (72
SE)
Vabariigi Valitsus algatas 18.
augustil kemikaaliseaduse
eelnõu (72 SE). Tegemist oleks sisuliselt kehtiva kemikaaliseaduse muutmise
seadusega, mis on koostatud uue terviktekstina.
Kehtiv kemikaaliseadus on
rohkete muudatuste tõttu muutunud raskesti loetavaks, mistõttu seaduse
kvaliteedi parandamiseks on muudatused esitatud terviktekstina. Sisulised
muudatused mõjutaks eelkõige suurõnnetuse ohuga ettevõtteid ja lõhkeainete
lähteaineid sisaldavaid tooteid käitlevaid ettevõtjaid. Eelnõu ei mõjutaks otseselt
tavaisikuid. Enamik eelnõus olevaid nõudeid kehtivad ka praegu ning sisuliselt
uusi nõudeid käesoleva eelnõuga ei kaasneks. Kemikaaliseaduse muudatused
tulenevad mh vajadusest üle võtta EL
direktiiv 2012/18/EL (nn Seveso III) ja viia ainete ohutuskategooriad
vastavusse EL
määrusega nr 1272/2008/EÜ (nn CLP-määrus).
Eelnõu täpsemat sisu kajastasime
2015. a augustikuu
uudiskirjas.
Kemikaaliseaduse eelnõu esimene
lugemine toimub 23. septembri täiskogu istungil.
Kemikaaliseaduse
eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
"Ühelt poolt
Euroopa Liidu ja selle liikmesriikide ning teiselt poolt Islandi vahelise
lepingu, milles käsitletakse Islandi osalemist Euroopa Liidu, selle
liikmesriikide ja Islandi kohustuste ühises täitmises Ühinenud Rahvaste
Organisatsiooni kliimamuutuste raamkonventsiooni Kyoto protokolli teisel kohustusperioodil“
ratifitseerimise seadus (60 SE)
Vabariigi Valitsus algatas 16.
juulil EL ja Islandi vahelise lepingu, mis puudutab Islandi kohustusi ÜRO kliimamuutuste raamkonventsiooni Kyoto protokolli teisel kohustusteperioodil, ratifitseerimise Riigikogu poolt.
Eesti Vabariik allkirjastas
antud lepingu 25. veebruaril Brüsselis. Lepingus on sätestatud, milliseid
Euroopa Liidu kliimamuutust puudutavaid õigusakte Island kohaldab, et täita
ühiselt aruandluse ja seire kohustusi. Euroopa Liit ja selle liikmesriigid ei
võta lepinguga endale täiendavaid kohustusi.
Riigikogu võttis seaduse 16.
juulil menetlusse. Eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
Jahiseaduse §-ga 10¹
täiendamise ja püsiasustusega väikesaarte seaduse § 5 lõike 1 täiendamise seadus
(56 SE)
Riigikogu liikmed Mark Soosaar,
Kalle Laanet, Maire Aunaste, Rein Ratas, Toomas Kivimägi, Urve Tiidus ja
Jevgeni Ossinovski algatasid 11. juunil Jahiseaduse
§-ga 10¹ täiendamise ja püsiasustusega väikesaarte seaduse § 5 lõike 1
täiendamise seaduse eelnõu (56 SE), mille eesmärk oleks anda väikesaarte
kogukondadele võimalus kaasa rääkida jahipidamise korraldamisel ning viia
regulatsioon kooskõlla ajalooliste traditsioonide ja loodusressursside
säästliku kasutamise põhimõtetega. Eelnõu kohaselt soovitakse täiendada jahiseadust §101-ga,
mis annaks püsiasustusega väikesaare kogukonnale võimaluse avaldada arvamust
jahiulukite küttimismahu ja struktuuri osas. Sellest tulenevalt tuleks muuta püsiasustusega
väikesaarte seaduse § 5 lõiget 1, lisades üldkogu pädevusse arvamuse
avaldamine seoses jahikorraldusega.
Vabariigi Valitsus oma arvamust
eelnõule ei andnud, kuid edastas Keskkonna- ja Siseministeeriumi märkused
eelnõu kohta. Keskkonnaministeerium leidis, et tulenevalt Eesti riigi
väiksusest tuleks ulukiressurssi majandada tervikuna. Väikesaartel on juba
praegu võimalik sekkuda jahipidamise korraldamisse nii läbi maaomanike kui ka
kohaliku omavalitsuse organite. Väikesaarte elanike huve kaitsevad näiteks jahiseaduse
§ 3 lõige 2 punkt 1, mille kohaselt saab kohalik omavalitsus planeeringuga
jahipidamist keelata, § 9, kus määratakse jahindusnõukogu moodustamine ja selle
pädevus ning § 25 lõige 1, mille kohaselt tuleb kinnisasja omanikega
jahipidamiseks sõlmida leping. Siseministeerium leidis, et kavandatav
regulatsioon ei oleks kooskõlas jahiseaduse põhimõtetega ega selle alusel antud
õigusaktidega, milles on sätestatud jahiulukite seiret teostav ning
küttimismahu ja -struktuuri kehtestavad asutused.
Riigikogu on 11.juuni seisuga
võtnud seaduse eelnõu menetlusse.
Jahiseaduse
§-ga 10¹ täiendamise ja püsiasustusega väikesaarte seaduse § 5 lõike 1
täiendamise seaduse eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
|