KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Keskkonnaministeerium ootab infot seoses Aarhusi konventsiooni rakendamisega
Tuleva aasta aprillis tuleb
Keskkonnaministeeriumil esitada keskkonnainfo kättesaadavuse ja keskkonnaasjade
otsustamises üldsuse osalemise ning neis asjus kohtu poole pöördumise
konventsiooni (Aarhusi konventsiooni) rakendamise aruanne. Et tagada
laiapõhjaline kaasatus ja informatsiooni objektiivsus, on ministeerium palunud asjassepuutuvatelt
institutsioonidelt infot erinevatel konventsiooni käsitlevatel teemadel. Oma
seisukohad esitas septembris ka KÕK, mille kohta saab lähemalt lugeda siit.
Detsembris valmis laekunud info põhjal aruande esimene
versioon, millele oodatakse 11. jaanuarini ettepanekuid, märkusi ja
arvamusi.
Allikas: Keskkonnaministeerium
KLIIMAMUUTUS
Pariisi leppe 5. aastapäev: 127 riiki pürgib kliimaneutraalsusele
12. detsembril täitus viis aastat sellest, mil
195 riiki võtsid vastu Pariisi kliimaleppe. Eesti ratifitseeris Pariisi
kliimaleppe 2016. aastal. Kliimaneutraalsuse eesmärgi hiljemalt aastaks 2050 on
seadnud või kaaluvad nüüd nende seadmist 126 riiki, sh Eesti. 5
aastat hiljem kasvavad hoolimata seatud kliimaeesmärkidest jätkuvalt süsinikuemissioonid, globaalne temperatuur ja fossiilsete kütuste kasutamine. Haavatavamas olukorras inimesed
kannatavad juba praegu kliimakatastroofide käes (nt eluohtlikud
tormid, maalihked, tulekahjud, kuumalained, põuad), seevastu jõukam
elanikkond, kelle süsinikuemissioonist 30% tuleneb autosõitudest ja
lennureisidest, on Euroopas suurimaks süsinikuemiteerijaks. ÜRO raporti kohaselt on keskkonna
hävitamine suurendanud ka loomadelt inimestele kanduvate haiguste, st
COVID19-laadsete ja veelgi rängemate tagajärgedega pandeemiate riske. Raporti andmetel
on üheks probleemiks riikide senine suutmatus vabaneda fossiilkütustest.
Tõenäoliselt
ei suuda riigid siiski täita eesmärki hoida sajandi lõpuks kliimasoojenemine alla
1,5 °C. Käesoleva aasta lõpuks on globaalne temperatuur tõusnud juba 1,2°C,
võrreldes tööstusrevolutsiooni eelse ajaga.
Euroopa riikidest on ainsana kliimaeesmärkide
täitmiseks piisavalt teinud Norra. Probleemiks võib olla, et Pariisi
kliimaleppel ei ole keskset jõustamismehhanismi. Samas ei tähenda see, et lepet
ei oleks võimalik jõustada – eesmärgid muutuvad õiguslikult siduvaks, kui riigid
sätestavad kliimaleppe eesmärgid oma siseriiklikes õigusaktides. Tõenäoliselt
ei suuda riigid siiski täita eesmärki hoida sajandi lõpuks kliimasoojenemine alla
1,5 °C. Käesoleva aasta lõpuks on globaalne temperatuur tõusnud juba 1,2°C,
võrreldes tööstusrevolutsiooni eelse ajaga. Praegust suunda jätkates on Euroopa
Liit sajandi keskpaigaks aga koguni 2 ja 3°C suuruse tõusu vahel. Temperatuuri
kasv juba 1,5°C võrra suurendab tuntavalt nn lävendiefektideni (tipping
points) jõudmist, mille tagajärjel toimuksid negatiivsed muutused juba
eksponentsiaalselt, milleks ei inimkond ega loodus valmis olla ei saa.
ÜRO ootab enne
järgmise aasta novembris Glasgow’s toimuvat kliimakonverentsi COP26, et riigid
suurendaksid enda kliimaeesmärke. Mida kauem riigid kliimaeesmärkide
saavutamisega viivitavad, seda raskem on neid täita ning seda ettearvamatumad
ja rängemad on kliimakriisi mõjud. Keskkonnaministeeriumi arvates on Eesti peamine
tegevusliin süsinikuemissiooni vähendamiseks võtta kasutusele rohkem
rohetehnoloogiaid.
Euractive’i
artikkel (ingl k)
Euractive’i
artikkel 2 (ingl k)
Climate
Change Newsi artikkel (ingl k)
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
ÜRO raport: riikide senised Pariisi kliimaleppe ambitsioonid peavad kasvama viiekordselt
Detsembri alguses avaldatud
värske ÜRO Keskkonnaprogrammi heitmete puudujäägi raporti (Emissions Gap
Report) põhijäreldustes nähtub, et riikide senised ambitsioonid Pariisi
kliimaleppe elluviimiseks peavad kolmekordistuma selleks, et globaalne
soojenemine jääks alla 2 kraadi ning viiekordistuma selleks, et soojenemine
jääks alla 1,5 kraadi. Raportis rõhutatakse, et riikidel tuleb kiiremas korras
uuendada oma riiklikke tegevuskavasid ning seada konkreetsed poliitilised
meetmed lähitulevikuks.
Iga-aastases ÜRO heitmete
puudujäägi raportis analüüsitakse kasvuhoonegaaside heitmete prognoose aastaks
2030 ning kõrvutatakse need tasemega,
mis on vajalik, et ära hoida kliimamuutuste katastroofilised tagajärjed.
Tegemist on olulise suunisega riikidele Pariisi kliimaleppe ambitsioonide
seadmisel.
Raportis rõhutatkse, et nn roheliste pandeemiajärgsete taastepaanidega oleks
võimalik vähendada kasvuhoonegaaside heitmeid 25 protsenti aastaks 2030, mis hoiaks
meid Pariisi leppe 2 kraadise soojenemise piirmäära kursil.
2020. a raport näitab, et
kuigi COVID-19 pandeemia tõttu vähenevad CO2 heitmed kuni 7 protsenti aastal
2020, tähendab see üksnes 0.01 kraadist globaalset temperatuuri langust 2050. aastaks. Senimaani on iga-aastaselt
kasvuhoonegaaside heitmed üha kasvanud. Praeguste 2030. a heitmete prognooside
kohaselt on maailm kursil, et sajandi lõpuks jõuab globaalne soojenemine 3,2
kraadini, mis ületab tuntavalt Pariisi leppe eesmärki hoida soojenemine alla 2 kraadi. Ka 2020 oli viimase enam kui poole sajandi üks soojemaid, koos
intensiivistunud maastikupõlengute, põudade, tormide ja liustiku sulamisega.
Siiski rõhutatakse raportis, et nn roheliste pandeemiajärgsete taastepaanidega oleks
võimalik vähendada kasvuhoonegaaside heitmeid 25 protsenti aastaks 2030, mis hoiaks
meid Pariisi leppe 2 kraadise soojenemise piirmäära kursil. Meetmed, mida tuleks
prioritiseerida on null-netoheitega tehnoloogiate ja infrastruktuuri
projektidele otseste toetuste jagamine, vähendada toetusi fossiilkütustele,
hoiduda uute söekaevanduste rajamisest ning propageerida loodusel põhinevaid
lahendusi nagu taasmetsastamine.
2020-2030 peab fossiilkütuste tootmine vähenema iga aasta vähemalt 6% selleks, et
piirata soojenemine alla 1.5 kraadi ning hoida ära kliimamuutuste katastroofilised
tagajärjed.
Lisaks heitmete puudujäägi
raportile koostati ka nn tootmise puudujäägi eriraport (Production Gap Report),
milles analüüsiti erinevust riikide kavandatud fossiilkütuste tootmise ja globaalse
tootmistaseme vahel, mis on vajalik, et hoida ülemaailmne soojenemine alla 1,5
ja 2 kraadi. Raportist selgub, et
2020-2030 peab fossiilkütuste tootmine vähenema iga aasta vähemalt 6% selleks, et
piirata soojenemine alla 1.5 kraadi ning hoida ära kliimamuutuste katastroofilised
tagajärjed. Riikide praegustest fossiilkütuste
tootmisplaanidest ja prognoosidest nähtub, et fossiilkütuste tootmine kasvab globaalselt 2% igal
aastal, mis tähendab, et 2030. aastaks on tootmine kahekordne võrreldes
sellega, mis see peaks olema 1,5 kraadi piirmäära jaoks.
ÜRO Keskkonnaprogrammi
heitmete puudujäägi raport
Tootmise puudujäägi eriraport
Eestil tuleb Euroopa Inimõiguste kohtule oma kliimategevuse kohta aru anda
Märgilise sammuna
otsustas kohus menetleda kliimakaebust eelisjärjekorras kiireloomulisena,
väljendades seeläbi kliimakriisi kriitilisust.30. novembril võttis Euroopa
Inimõiguste Kohus (EIK) menetlusse Portugali noorte kliimakaebuse 33 Euroopa
riigi, sh Eesti, vastu (vt lähemalt septembrikuu uudiskirjast) ning kohustas
riikidel kaebusele vastata hiljemalt 23. veebruariks 2021. Märgilise sammuna
otsustas kohus menetleda kliimakaebust eelisjärjekorras kiireloomulisena,
väljendades seeläbi kliimakriisi kriitilisust, ning kohustas riike vastama
mitte üksnes kaebuses etteheidetud inimõiguste rikkumistele, vaid ka teiste kliimamuutustega
seonduvate võimalike inimõiguste rikkumiste osas. Kaebajate esindaja sõnul võib
tegemist olla olulisima kohtuasjaga Euroopa Inimõiguste Kohtu ajaloos.
2. septembril esitatud kaebuse
kohaselt on kaebuses märgitud riigid rikkunud Euroopa inimõiguste ja
põhivabaduste kaitse konventsioonist (EIÕK) ja ÜRO lapse õiguste
konventsioonist tulenevaid kohustusi, kuna pole võtnud piisavaid meetmeid, et
hoida maailma keskmise temperatuuri tõus alla 1.5 kraadi nagu on kokku lepitud
Pariisi kliimaleppega. EIK võttis kaebuse menetlusse eelisjärjekorras (EIK kohtureeglite art 41 alusel) ning andis
riikidele kuni 15. jaanuarini 2021 aega hinnata, kas kaebajatega oleks võimalik
sõlmida nn sõbralik kokkulepe või soovivad riigid esitada vastuse, milleks EIK
andis aega veebruari lõpuni.
Riikidel tuleb oma vastustes
aru anda, kas nende kliimamuutuste leevendamist puudutav siseriiklik
regulatsioon ja meetmed on sobivad hoidmaks globaalset temperatuuri tõusu alla
1,5 kraadi. Samuti seda, kas see regulatsioon lähtub asjakohastest avalikult
teadaolevatest parimatest teadmistest ja uuringutest.
Vastuses kaebusele tuleb
riikidel vastata Euroopa Inimõiguste Kohtu esitatud kolmele konkreetsele
küsimusel. Esimene neist puudutab kaebuse vastuvõetavust (EIÕK art 1), teine
kaebeõigust (EIÕK art 34) ning kolmas inimõiguste rikkumisi (EIÕK artiklid 2,
3, 8 ja 14). Neist viimase muudab eriliseks see, et kuigi kaebus oli esitatud
tuginedes inimõigustele nagu õigus elule ja tervise kaitsele, õigus eraelu
puutumatusele ja diskrimineerimise keelule, palus kohus lisaks eelmainitule
vastata riikidel ka EIÕK art 3 - mis keelab ebainimliku, julma või väärikust
alandava kohtlemise - rikkumise osas. Seejuures tuleb riikidel oma vastustes
aru anda, kas nende kliimamuutuste leevendamist puudutav siseriiklik
regulatsioon ja meetmed on sobivad hoidmaks globaalset temperatuuri tõusu alla
1,5 kraadi. Samuti seda, kas see regulatsioon lähtub asjakohastest parimatest avalikult
teadaolevatest teadmistest ja uuringutest, sealhulgas kas regulatsiooni ja
meetmete seadmisel on avalikkust tõhusalt kaasatud nagu näeb seda ette Aarhusi
konventsioon.
Kohtuasja info kliimamuutuste kohtuasjade andmebaasis
Euroopa Parlament ja EL liikmesriigid saavutasid kokkuleppe õiglase ülemineku fondi kohta
EL liikmesriigid ja parlament leppisid 11.
detsembril kokku oma seisukohas Euroopa Komisjoni õiglase ülemineku fondi
käsitleva ettepaneku kohta. See oli viimane samm läbirääkimistes kõigi ühetekuuluvuspoliitika
vahendite üle. Edasi ootavad õigusaktide tekstid veel Euroopa Parlamendi
täiskogu ja nõukogu lõplikku heakskiitu.
Õiglase ülemineku fond on Euroopa rohelise
kokkuleppe saavutamise oluline vahend. Fondi on loodud eesmärgiga leevendada
kliimaneutraalsele majandusele üleminekust tulenevaid sotsiaalseid ja
majanduslikke kulusid. Seda tehakse läbi erinevate tegevuste, mis aitavad
mitmekesistada majandustegevust ja inimestel muutuval tööturul kohaneda. Kõik
see peaks viima eduka ja sotsiaalselt õiglase kliimaneutraalse majanduseni. Fondi
kogueelarve on 17,5 miljardit eurot.
Õiglase ülemineku fondist raha saamiseks
peavad ELi liikmesriigid koostama territoriaalsed õiglase ülemineku kavad,
milles on kindlaks määratud toetuskõlblikud territooriumid, mida rohepööre
eeldatavasti kõige negatiivsemalt mõjutab.
Õiglase ülemineku fondist raha saamiseks
peavad ELi liikmesriigid koostama territoriaalsed õiglase ülemineku kavad,
milles on kindlaks määratud toetuskõlblikud territooriumid, mida rohepööre
eeldatavasti kõige negatiivsemalt mõjutab. Kavad valmistab iga liikmesriik ette
oma sisepartneritega, olles dialoogis ka komisjoniga ning tagades kavade
kooskõla nii aruka spetsialiseerumise strateegiate kui ka riikliku energia- ja
kliimakavaga. Kavad võtab komisjon vastu koos õiglase ülemineku fondi toetust
sisaldavate programmidega.
Pressiteade
Euroopa Komisjoni kodulehel
Käivitati Euroopa kliimapaketi algatus
Detsembri alguses käivitas Euroopa Komisjon Euroopa kliimapakti
algatuse, millega kutsutakse inimesi, kogukondi ja organisatsioone
kliimameetmetes kaasa lööma ja looma rohelisemat Euroopat.
Kliimapakti eesmärk
on aidata levitada kliimameetmete kohta teaduspõhist teavet, samuti anda
praktilist nõu igapäevaelu valikute tegemisel. Ühtlasi toetatakse sellega
kohalikke algatusi ning innustatakse üksikisikuid ja ühinguid osalema
kliimalubaduste täitmisel.
Piirkondi, kohalikke kogukondi, ettevõtjaid, koole ja
kodanikuühiskonda kutsutakse üles jagama teavet kliimamuutuste ja
keskkonnaseisu halvenemise kohta, samuti seda, kuidas nende eksistentsiaalsete
ohtudega toime tullakse.
Kliimapakt on Euroopa rohelise kokkuleppe osa ning pakub igaühele
võimalust võtta osa üha kasvavast Euroopa kliimaliikumisest – jagada
kliimaalast teavet, pidada arutelusid ja ise midagi meie planeedi jaoks ära
teha. Euroopa roheline kokkulepe seab eesmärgiks kujundada EList õiglane,
terve, kestlik ja jõukas ühiskond ning muuta kooselu loodusega harmoonilisemaks.
Selleks pannakse paika vajalik poliitika ja kehtestatakse õigusaktid. Roheleppe
eesmärkide täitmiseks on aga tarvis, et kõik sellele aktiivselt kaasa aitaksid.
Selleks loodigi Euroopa kliimapaketi algatus, mis aitab jagada teavet ja
toetada konkreetseid ettevõtmisi ning annab igas eluvaldkonnas tegutsevatele
inimestele võimaluse ühiselt kliimaprobleemidele lahendusi otsida ja neid koos
ellu viia. Piirkondi, kohalikke kogukondi, ettevõtjaid, koole ja
kodanikuühiskonda kutsutakse üles jagama teavet kliimamuutuste ja
keskkonnaseisu halvenemise kohta, samuti seda, kuidas nende eksistentsiaalsete
ohtudega toime tullakse.
Komisjon kuulutas välja ka avaliku
konkursi kliimapakti saadikute leidmiseks; kandideerima on oodatud nii üksikisikud
kui ka organisatsioonid.
Komisjon kuulutas välja ka avaliku
konkursi kliimapakti saadikute leidmiseks; kandideerima on oodatud nii üksikisikud
kui ka organisatsioonid. Kliimapakti saadikud kaasavad kogukonda
kliimavaldkonna ettevõtmistesse ja on teistele eeskujuks. Esialgu keskendutakse
neljale valdkonnale: rohelised alad, keskkonnahoidlik liikuvus, energiatõhusad
hooned ja rohelised kutseoskused. Saadikud kohtuvad kord aastas, et jagada
kogemusi.
Euroopa
Komisjoni pressiteade
Euroopa Nõukogu võttis vastu järeldused vesinikuturu loomiseks
Euroopa Nõukogu võttis 11. detsembril vastu
järeldused meetmete kohta, mida tuleb rakendada Euroopa vesinikuturu loomiseks.
Vesinikuturgu on vaja, et aidata ELil täita oma kohustust saavutada 2050.
aastaks CO₂-neutraalsus. Järeldustes antakse poliitilisi suuniseid Euroopa
Komisjoni 8. juulil esitatud ELi vesinikustrateegia rakendamiseks. Nõukogu
rõhutab eelkõige taastuvatest allikatest toodetud vesiniku säästlikkust ja
tähtsust kliimaeesmärkide saavutamisel.
Mõnel pool Euroopas on vesinikuenergia juba kasutusele
võetud: näiteks Saksamaal sõidavad vesinikurongid, mille
emissioonid koosnevad üksnes veest ja aurust.
Euroopa Nõukogu
juhib tähelepanu vajadusele stimuleerida investeeringuid CO₂ heite vähendamisse
ja tagada selleks võrdsed tingimused, samuti palub Euroopa Komisjonil koostada
programm tegevuskava eesmärkide saavutamiseks. Loodavast programmist võib oodata
otseseid kohustusi ka Eestile.
Euroopa Nõukogu pressiteade
NBC Newsi artikkel
Riigikogu majanduskomisjonis arutati kollektiivset pöördumist õlitehase rajamise vastu
8. detsembril arutati
majanduskomisjonis Riigikogule esitatud petitsiooni „Õlitehase ehitusloa peatamine“ ,
millega tehti Vabariigi Valitsusele ettepanek peatada Eesti Energia uue
Enefit282 õlitehase ehitusluba, võtta tagasi riigipoolne 125 miljoni EUR toetus
õlitehase ehitamiseks ning suunata see investeering Ida-Virumaa õiglase strateegia koostamiseks. Majanduskomisjon
otsustas istungil häältega 4/2 lükata kollektiivne pöördumine tagasi ning
edastada komisjoni arutelu kajastava istungi protokoll Vabariigi Valitsusele,
kes võib soovi korral õlitehase rajamise rahastamist uuesti kaaluda.
Petitsiooni autorid on välja
toonud, et õlitehase näol on tegemist maksumaksja raha investeerimisega pikaks
ajaks väga riskantsesse projekti ning nafta hind võib lühiajaliselt olla väga
heitlik, mida ilmestas hästi ka järsk toornafta hinna langus koroonakriisi
ajal.
30. mail käivitatud
rahvaalgatuse põhjendustes on märgitud, et õlitehase rajamine on vastuolus
Euroopa Liidu kliimakaitse strateegiaga, Pariisi kliimaleppega võetud
kohustustega ning säästva arengu eesmärkide. Samuti on petitsiooni autorid välja
toonud, et õlitehase näol on tegemist maksumaksja raha investeerimisega pikaks
ajaks väga riskantsesse projekti ning nafta hind võib lühiajaliselt olla väga
heitlik, mida ilmestas hästi ka järsk toornafta hinna langus koroonakriisi
ajal. Pöördumises on mainitud, et elektri tootmine põlevkivist on juba kaotanud
konkurentsivõime süsinikuheitme kaubanduse tingimustes ning sama võib juhtuda
ka põlevkiviõliga. Lisaks on välja toodud, et siiani ei ole tõestatud, et uus
põlevkiviõlitehas ei kahjusta idavirumaalaste elukeskkonda. Pigem võib arvata,
et uue tehase rajamine sarnaselt kogu põlevkivitööstuse sektoriga pidurdab
piirkonna sotsiaalset ja majanduslikku arengut, süvendab looduskeskkonna
hävimist ja Ida-Virumaa elanike õhu ja vee kvaliteedi halvenemist, mida
kinnitavad erinevad uuringud.
Majanduskomisjon otsustas 8.
detsembri istungil toimunud arutelu tulemusena lükata kollektiivne pöördumine
tagasi.
Majanduskomisjon otsustas 8.
detsembri istungil toimunud arutelu tulemusena lükata kollektiivne pöördumine
tagasi põhjendades, et ehitusloa menetlusse ei saa Riigikogu ega Vabariigi
Valitsus sekkuda ning istungil välja toodud asjaolud ei kinnitanud, et
õlitehase rajamine läheks vastuollu Eesti enda ja rahvusvaheliste
keskkonnaalaste või muude kohustustega. Rahandusminister kinnitas istungil, et
Vabariigi Valitsuse otsus on kooskõlas Eesti kliimaeesmärkidega: Eesti on
tänaseks saavutanud 2030. aastaks võetud eesmärgi vähendada heitkoguseid
vähemalt 55% võrreldes 1990. aasta tasemega. Samuti on ministri sõnul otsus
kooskõlas Eesti majanduslike huvidega ning tugineb turupõhistel kaalutlustel.
Lisaks tõi rahandusminister istungil välja energiajulgeoleku küsimuse. Piirkonna
loodus-, sotsiaal- ja majanduskeskkonna mõjude osas selgitas rahandusminister
oma kirjas majanduskomisjonile, et piirkonna kohalikud omavalitsused on
õlitehase rajamist toetanud.
Rahvaalgatuse materjalid
LOODUSKAITSE
Euroopa Komisjon leidis olulisi puudujääke mitme riigi tegevuses seoses Natura hindamisega metsaraiete puhul
Viimase aasta jooksul on Euroopa Komisjon
võtnud luubi alla liikmesriikide Natura hindamise praktika metsaraiete puhul
ning tuvastanud mitmeid olulisi rikkumisi ja vajakajäämisi. Komisjon leidis
puudusi Poola, Rumeenia ja Slovakkia tegevuses ning kaebas Poola ja Slovakkia Euroopa Kohtusse. Riikide rikkumised on seotud eelkõige Natura hindamisega
metsaraiete puhul.
Metsaraiel võib olla oluline mõju Natura 2000 võrgustiku aladele.
Novembris kaebas Euroopa Komisjon Poola Euroopa
Kohtusse. Komisjon on seisukohal, et Poola ei ole võtnud piisavaid meetmeid
metsaelupaikade kaitseks ja rikub seeläbi loodusdirektiivi (92/43/EMÜ)ja linnudirektiivi (2009/147/EÜ).
Loodusdirektiivi kohaselt tuleb kavade ja projektide suhtes ellu viia asjakohane
hindamine (nn Natura hindamine), kui ei ole välistatud olulise negatiivse mõju
avaldumine kaitse-eesmärkidele. Euroopa Komisjon on lugenud kavaks ka
metsamajandamiskavad, kuna need reguleerivad metsaraiet. Metsaraie mõjusid küll
hinnatakse, ent hindamismenetluses puudub avalikkusel osalemise võimalus,
misläbi rikutakse nende õigust tõhusale õiguskaitsele. Kuna kavandataval
metsaraiel võib olla oluline mõju Natura 2000 võrgustiku aladele, on tähtis ka
tagada avalikkusele osalemiseks tõhusad võimalused. Lisaks tõi komisjon välja,
et Poola rikub metsaraiete puhul linnu- ja loodusdirektiivist tulenevat liikide
ja elupaikade range kaitse kohustust.
Komisjon
leidis, et Rumeenia on rikkunud loodus- ja linnudirektiivi, kuna Natura aladele
avalduvaid mõjusid metsaraiete puhul ei ole hinnatud
Komisjon on käesoleval aastal leidnud rikkumisi mitme teisegi liikmesriigi metsamajandamises
just Natura aladel või nende läheduses. Näiteks esitas Euroopa Komisjon 2.
juulil põhjendatud arvamuse Rumeenia raietegevuse kohta. Komisjon
leidis, et Rumeenia on rikkunud loodus- ja linnudirektiivi, kuna Natura aladele
avalduvaid mõjusid metsaraiete puhul ei ole hinnatud. Samuti esines puudusi
üldsuse teavitamisel metsamajandamisplaanidest. Oktoobris saatis Euroopa
Komisjon Rumeeniale rikkumismenetluse raames märgukirja, kuna riik ei ole loodusdirektiivi
õigesti üle võtnud. Rumeenia õiguses puuduvad sätted, mis kaitseksid
loodusdirektiivis nimetatud elupaigatüüpe ja liike vajaliku rangusega. Kaitse
puudulikkus kajastub ka kaitstavate alade kaitse-eeskirjades. Näiteks välistab Rumeenia
õigus loodusdirektiivi kohaldamisalast väljaspool kaitsealasid pärinevad
kahjustumise või häirimise võimalused, st väljastpoolt Natura alasid tulenevaid
kahjusid hindamisel ega tegevuse kavandamisel Rumeenias ei arvestata.
Juulis kaebas komisjon Euroopa Kohtusse Slovakkia, kes rikkus loodus- ja
linnudirektiivi seeläbi, et ei hinnanud sanitaarraiete mõju Natura 2000
võrgustiku aladele. Märkimisväärselt oli rikutud metsise (Tetrao urogallus) kaitsmise
kohustust. Sama ohustatud linnuliik asustab ka Eesti metsi ning Riigikohus
andis hiljuti esialgse õiguskaitse kohtuasjas, kus vaieldakse metsise elupaigas
kavandatud mitmesuguste raiete üle. Määrust on käsitletud ka käesolevas
uudiskirjas (vt metsanduse ptk).
Euroopa Komisjoni seisukohtadel võib olla mõju sellele, kuidas meil mitmesuguste
metsaraiete kavandamisel mõjusid Natura aladele edaspidi hinnata tuleb.
Euroopa Komisjoni seisukohtadel võib olla mõju sellele, kuidas meil mitmesuguste
metsaraiete kavandamisel mõjusid Natura aladele edaspidi hinnata tuleb. Eestis
metsamajandamiskavade ega metsateatiste puhul kavandatavate raiete mõjusid ei
hinnata. Lisaks väärib märkimist, et Euroopa Komisjon viitab nii Rumeenia kui
ka Poolaga seotud rikkumismenetlustes direktiivide kõrval mh ka Euroopa roheleppele ja elurikkuse strateegiale, mida üldiselt ei ole peetud samasuguse
õigusjõuga dokumentideks nagu direktiive. Asjaolu, et komisjon nendele viitab,
tähendab, et roheleppest ja elurikkuse strateegiast kinnipidamist võidakse
hakata rohkem jälgima. Seegi võib puudutada Eestit, kes ei ole 2020. a
elurikkuse eesmärke täitnud, nagu kirjutas KÕK novembrikuu uudiskirjas.
Poola rikkumishagi pressiteade (ingl k)
Rikkumisvastased otsused
oktoobris: peamised otsused
Slovakkia rikkumishagi
pressiteade (ingl
k)
VESI
Euroopa Parlament kiitis heaks joogivee direktiivi
Euroopa Parlament
kiitis heaks kokkuleppe kraanivee kvaliteedi parandamiseks ja plastprügi
vähendamiseks. Direktiivi ajendiks olev Right2Water on esimene Euroopa kodanikualgatus,
mille mõjul võtab EL vastu õigusakti.
Direktiivi
eesmärk on muuta kraanivesi tervislikumaks, et inimesed hakkaksid seda
pudelivee asemel rohkem tarbima. Kraanivee eelistamine ning pudelivee tarbimise
vähendamine säästaks ELi majapidamistele üle 600 miljoni euro aastas ja
vähendaks plastpudelitest tekkivaid prügikoguseid.
Uue direktiivi kohaselt peavad liikmesriigid võimaldama
tasuta joogivee üldkasutatavates hoonetes. Lisaks soovib parlament, et
restoranid, sööklad ja toitlustusasutused pakuksid klientidele vett kas tasuta
või minimaalse teenustasu eest. Liikmesriikidel tuleb tagada, et uute nõuete
rakendamisel lähtutakse ettevaatuspõhimõttest ning et see ei too kaasa joogivee
kvaliteedi langemist. Ohtlike ainete, sh plii, ravimite ja mikroplasti
piirmäärad muudetakse karmimaks.
Liikmesriikidel on uute nõuete rakendamiseks
aega kaks aastat. Kraanivee tarbimine pudelivee asemel on asjakohane ka Eesti
tarbijate jaoks.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
METSANDUS
Riigikohus metsise asurkonda kahjustada võivatest raietest: looduskaitselised avalikud huvid kaaluvad üles riigi huvi metsast tulu teenida (3-20-605/61)
Riigikohus lahendas 11. detsembril keskkonnaorganisatsiooni
Eesti Metsa Abiks (EMA) määruskaebuse ringkonnakohtu määruse peale, milles keelduti
esialgse õiguskaitse andmisest metsise elupaiga raieid puudutava kohtuvaidluse
lõpuni. Riigikohtu halduskolleegium leidis, et ringkonnakohus oleks pidanud
Natura 2000 võrgustiku alal ja selle läheduses metsise elupaika antud
metsateatiste kehtivuse kohtuvaidluse ajaks peatama, arvestades kaebuse
eduväljavaateid ja kaaludes asjassepuutuvaid huve.
Et raiete tegemisega ei ole RMK-l kiiret ning metsis on teise kategooria
ohustatud liik, kelle kaitsega võivad raied vastu minna, siis kaalub antud juhul Riigikohtu hinnangul looduskaitseline
huvi üles riigimetsa raiumise huvi.
Konkreetses asjas esineb Riigikohtu selgituste
kohaselt kaks vastassuunalist avalikku huvi – ühelt poolt looduskaitseline
avalik huvi metsise kaitse tagamiseks ning teiselt poolt riigi huvi metsa
hooldada ja tulu teenida (metsateatised olid väljastatud, ühe erandiga, RMK-le).
Et raiete tegemisega ei ole RMK-l kiiret ning metsis on teise kategooria
ohustatud liik, kelle kaitsega võivad raied vastu minna, siis kaalub antud juhul Riigikohtu hinnangul looduskaitseline
huvi üles riigimetsa raiumise huvi. Samuti tuvastas Riigikohus, et ringkonnakohus
rikkus menetlusreegleid, jättes täielikult arvestamata eksperdihinnangud, mille
EMA esitas tõendamaks raiete kahjulikku mõju metsisele metsisele. Kohtulahend
tähendab, et kuni asjas tehtava ringkonnakohtu otsuse jõustumiseni ei tohi
Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) vaidlusalustel eraldistel metsa raiuda.
Metsise
elupaiga raielubade üle jätkub vaidlus Tallinna Ringkonnakohtus, kus otsuse
tegemise ajaks on määratud 09.02.2021. Keskkonnaorganisatsiooni EMA esindab kohtumenetluses KÕKi
jurist Merlyn Mannov.
Riigikohtu määrus
Raport: kasvav nõudlus biomassi järele annab Eestis ja Lätis metsaraiele hoogu
2. detsembril avaldati Eestimaa
Looduse Fondi ja Läti Ornitoloogiaühingu koostatud raport “Hidden inside a
wood pellet: intensive logging impacts in Estonian and Latvian forests”
(“Peidus puidugraanulis: intensiivsete raiete mõjud Eesti ja Läti metsades”),
millest selgub, et mitme Euroopa riigi üha kasvav nõudlus puidust biomassi
järele soodustab intensiivseid raieid ning ohustab loodusväärtusi, sh
kaitsealade metsi. Raportis leitakse, et biomassi laialdane eksport vähendab
Eesti kliimaeesmärkide saavutamise võimalusi, kuna kasvatab raietega seotud
emissioone ning vähendab metsas seotud süsiniku hulka.
Raport näitab, et nii Läti kui
ka Eesti riigi metsatööstusele on omane intensiivne lageraietel põhinev
majandamine. Paraku ei taga seadused ja regulatsioonid kummaski riigis piisavat
loodusväärtuste kaitset ning võimaldavad energiaks põletada mistahes metsadest
pärit puitu. Nii Eesti kui Läti metsades seotakse üha vähem süsinikku - näiteks
nähtub praegustest prognoosidest, et Eesti mets on aastaks 2035 süsiniku
emiteerija mitte siduja. Nõnda ei kasuta kumbki riik ära metsade potentsiaali
kliimamuutuse leevendajana. Et puidu massiline ahju ajamine soodustab
kliimamuutust, on rõhutanud ka 800 teadlast ühispöördumises Euroopa Parlamendile ning Euroopa Teaduste Akadeemia (vt lähemalt septembrikuu uudiskirjast).
Ühtlasi selgub raportist, et
looduse olulist kahjustamist ei suuda ära hoida ka mitmed vabatahtlikud
sertifikaadid, mis peaksid väidetavalt kaitsma metsa eri väärtusi. Nõnda
impordivad riigid nagu Taani, Holland ja Suurbritannia puidust biomassi, mis
võib olla küll sertifitseeritud, ent ei ole tegelikult säästlikult varutud.
Biomassi
raport
Andmekaitse Inspektsioon: Keskkonnaagentuur peab avalikustama metsa alusandmed
Detsembris tegi Andmekaitse Inspektsioon (AKI) märgilise
otsuse statistilise metsainventuuri (SMI) alusandmete avalikustamise kohta. Statistilist
metsainventeerimist tehakse igal aastal, kasutades selleks üle Eestiliselt ca
5500 proovitükist koosnevast võrgustikust kogutud andmeid. Proovitükid
valitakse juhuvalimi alusel ning pooled neist on alalised, pooled ajutised.
Ajutisi mõõdetakse vaid ühel korral, alalistel toimub kordusmõõdistamine iga
viie aasta järel. Proovitükkidel hinnatakse erinevaid metsanäitajaid, sh
tehakse rohkelt täppismõõtmisi. Tulemused üldistatakse statistiliste
meetoditega kogu Eestile.
Riigiasutused, sh Keskkonnaministeerium,
tuginevad suuresti just SMI tulemustele jätkusuutliku raiemahu põhjendamisel,
kuid avalikkusele pole andmetele ligipääsu seni võimaldatud.
Riigiasutused, sh Keskkonnaministeerium,
tuginevad suuresti just SMI tulemustele jätkusuutliku raiemahu põhjendamisel,
kuid avalikkusele pole andmetele ligipääsu seni võimaldatud. Nimelt olid SMI
alusandmed tunnistatud asutusesiseseks kasutamiseks; põhjuseks kartus, et alusandmete
avaldamine võib mõjutada edaspidi SMI täpsust, kuna uuringualuste proovitükkide
omanikud võivad hakata metsaraiet ajastama SMI tulemuste muutmiseks. Keskkonnaametilt
SMI alusandmetele juurdepääsu taotlenud Eesti Püsimetsaühistu pöördus Keskkonnaameti
andmete väljastamisest keeldumise peale Andmekaitse Inspektsiooni, kelle pädevuses
on muu hulgas keskkonnateabega seotud õigusaktide järgimise järele valvamine.
AKI leidis, et andmed on hoopis
Keskkonnaagentuuri valduses, ja tegi 7. detsembril vaideotsuse ja
ettekirjutuse-hoiatuse, kus kohustas Keskkonnaagentuuri alates 21.
detsembrist metsa alusandmeid kõigile soovijatele kättesaadavaks tegema, kuna
küsitud teabe puhul ei esine ühtki alust asutusesiseseks kasutamiseks
tunnistamiseks. See tähendab, et edaspidi on igaühel õigus neid andmeid
taotleda. Andmete saamiseks on vajalik Keskkonnaagentuurile teha teabenõue,
millele vastuseks peab agentuur viivituseta, ent hiljemalt viie tööpäeva
jooksul andmetele juurdepääsu võimaldama.
Postimehe
artikkel
Püsimetsaühistu artikkel
Vaideotsus
ja ettekirjutus-hoiatus avaliku teabe asjas nr 2.1.-3/20/3902
Keskkonnaminister kinnitas riigimetsa uuendusraiete pindala järgmiseks viieks aastaks
Metsaseaduse
kohaselt määrab keskkonnaminister iga aasta 1. detsembriks riigimetsa
majandajatele optimaalse uuendusraie pindala järgmiseks viieks aastaks, seekord
on see 56 381 hektarit. Kogu riigimetsamaal väheneb männi raiete
pindala võrreldes eelmise perioodiga 113,5 hektari võrra, haaval 125,5
hektari võrra, kuusel 27,5 hektari võrra. Kasel suureneb 200 hektari võrra ning
teistel puuliikidel ligi 50 hektari võrra jagatuna viie aastasele perioodile.
Määrus
Keskkonnaministeeriumi pressiteade
OHTLIKUD AINED
Hakatakse muutma kemikaaliseadust ja teisi seadusi
Riigikogu võttis detsembris menetlusse eelnõu kemikaaliseaduse,
majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse ja toote nõuetele vastavuse seaduse muutmisteks.
Eelnõu ajendiks mitmete ELi kemikaalivaldkonna määruste muudatuste ülevõtmine
Eesti õigusesse.
Eelnõukohased muudatused mõjutaksid peamiselt
põllumajandusettevõtjaid, kes kasutavad näiteks väävelhapet või
ammooniumnitraatiELi õigusaktide
muudatustega reguleeritakse lõhkeainete turgu nii, et väheneks lõhkeainete
ebaseadusliku valmistamise oht. Eelnõukohased muudatused mõjutaksid peamiselt
põllumajandusettevõtjaid, kes kasutavad näiteks väävelhapet või
ammooniumnitraati. Neil tekiks pädeva riigiasutuse teavitamise kohustus
lõhkeainete lähteainete kahtlustäratavatest tehingutest, vargustest või
kaotsiminekust. Niisugune teavitamine aitaks maandada terrorismiriske.
Sarnaselt tekiks teavitamiskohustus lõhkeainetega kauplevatel
internetipoodidel. Lisaks tõhustab riik muudatustega järelevalvet
kahtlustäratavate lõhkeainetehingute üle. Ühtlasi läheks eelnõukohaste
muudatustega majandustegevuse registri pidamine Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumilt
Tarbijakaitse- ja Tehnilise Järelevalve Ametile.
Seaduseelnõu menetlemise dokumendid
KALANDUS
Uue määrusega kinnitatakse kalastajate 2021. aasta püügivõimalused
Suurima muudatusena antakse tulevaks aastaks kõik
Läänemere nakkevõrkude kalastuskaardid senise kalendrinädala asemel vabalt
valitud seitsme päeva kaupa.
Keskkonnaminister allkirjastas
27. novembril määruse, millega kinnitatakse kalastajate
2021. aasta püügivõimalused. Suurima muudatusena antakse tulevaks aastaks kõik
Läänemere nakkevõrkude kalastuskaardid senise kalendrinädala asemel vabalt
valitud seitsme päeva kaupa. Muudatus annab kalastajatele lisapaindlikkust ning
aitab kulusid kokku hoida. Seitsmepäevastele kaartidele üleminek ei puuduta
väikesaarte kalastajaid ega Peipsi järvel nakkevõrguga püüdjaid: neile jäävad
endiselt kehtima pikema perioodi kalastuskaardid.
Lisaks vähendatakse määrusega kalavarude
kaitseks sisevetel nakkevõrguga püüki 10% võrra. Sellega annab kalavarudele võimaluse
kasvada ning ühtlasi saavad rohkem püügiruumi need kalastajad, kes püüavad kala
peamiselt õnge ja spinninguga.
Uuest aastast saab Kesk-Eesti forelli jõgedele osta vaid ühepäevaseid püügilube.
Väiksemad muudatused ootavad
uuel aastal ees ka forellijõgedel püüdmisel ja kadiskate kasutamisel. Kesk-Eesti
forellijõgedel kaotatakse järgmisest aastast nn perioodikaardid ehk need
kalastuskaardid, mida oli võimalik soetada hooajaks ehk ajavahemikule 1.
veebruarist 14. septembrini. Uuest aastast saab sealsetele jõgedele osta vaid ühepäevaseid püügilube.
Muudatus on tingitud forellijõgede suurest püügikoormusest ning vajadusest
saada ülevaadet kalastuspäevase tegelikust arvust.
Kadiskate puhul on alates
2021. aastast on võimalik kalastajatel ühe kalastuskaardi alusel püügile
asetada kuni kaks kadiskat ning seda kuni 48 tunniks. Kadiska populaarsus on
aasta-aastalt tasapisi kasvanud ning muudatus aitab seda püügivahendit veelgi
menukamaks muuta. Kadiska on pisike harrastuspüüdjale sobilik mõrd – hea
alternatiiv nakkevõrgule, sest sealt on võimalik näiteks alamõõdulisi kalu
hõlpsasti elusana vette tagasi lasta.
Määrus
Keskkonnaministeeriumi pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Toetades Keskkonnaõiguse Keskust paned õla alla keskkonnaõiguse uudiskirja ilmumise jätkumisele
Keskkonnaõiguse Keskusele saab teha annetusi, et Eesti ainsa keskkonnaõiguse
uudiskirja ilmumine saaks jätkuda. Uudiskirja ajalugu on pea sama pikk kui KÕKi
ajalugu ja nii on praegu jooksmas juba uudiskirja 12. aastakäik. Kui tunned, et
uudiskiri on väärtuslik ja tahaksid toetada selle edasist ilmumist, siis oleme
Sulle tänulikud, kui otsustad annetada. Loe
edasi »
Tahaksime ka väga teada, miks Sa meie uudiskirja loed ning kas ja mida
Sa muudaksid selles. Sellest KIRJUTA MEILE SIIN.
Ekspertide ja Ida-Virumaa kohaliku kogukonna koostöös on valminud roheplaani taastuvenergia ja energiatõhususe valdkonna ettepanekud
Ida-Virumaa roheplaani taastuvenergia ja energiatõhususe ettepanekud on
ekspertide poolt valmis saanud ning neile oodatakse tagasisidet eelkõige
Ida-Virumaa kohalikult kogukonnalt. Tagasisidet kasutatakse roheplaani
järgmiste etappide koostamisel 2021. aastal.
Loe
edasi »
Keskkonnaorganisatsioonid: õiglase ülemineku fondi toetused peavad jääma täies mahus Ida-Virumaale
Detsembri alguses pani Eesti Valitsus paika jaotuse ja üldprintsiibid,
mille alusel kasutada välistoetuseid, sealhulgas õiglase ülemineku fondi (ÕÜF)
rahastust. Selle käigus otsustas valitsus taotleda Euroopa Komisjonilt ka
õiglase ülemineku piirkonna laiendamist Ida-Virumaaga piirnevatele
maakondadele. Otsus tuli paljudele osapooltele ebameeldiva üllatusena.
Loe
edasi »
Vaata järgi arutelu: "Kas loodusele õiguste andmine on lahendus keskkonnakriisile?”
Koostöös Vabaühenduste Liiduga korraldas Keskkonnaõiguse Keskus 8.
detsembril selle aasta viimase Hea Kodaniku klubi pealkirjaga “Kas loodusele
õiguste andmine on lahendus keskkonnakriisile?”, kus räägiti looduse õigustest.
Arutelus osalesid keskkonnajurist Kaarel Relve (Keskkonnaõiguse Keskus),
keskkonnaeetik Mattias Turovski (MTÜ Zoosemu) ja zooloog Tiit Maran (Tallinna
Loomaaed).
Üritust saab järele vaadata SIIN
Lisainfo
|