ÜLDOLULIST
Uus koalitsioon lõpetab investeeringud fossiilkütustesse ning seab sihiks lõpetada põlevkivi kasutamine energeetikas hiljemalt aastaks 2040
25. jaanuari Riigikogu
istungil astus ametivande andmisega ametisse uus valitsus – Reformi- ja
Keskerakonna koalitsioon. Keskkonnaministrina nimetati ametisse Keskerakonna
liige Tõnis Mölder. 24. jaanuaril avalikustatud koalitsioonilepe on küll väga
üldsõnaline, kuid näib siiski toovat keskkonnavaldkonda veidi enam ambitsiooni.
Koalitsioonileppe kliimaeesmärk: töötada välja tegevuskava
kliimaneutraalsuse saavutamiseks aastaks 2050 ja seada see riiklikuks
eesmärgiks.Kliimapoliitikas on
koalitsioonileppe esimeseks eesmärgiks töötada välja tegevuskava
kliimaneutraalsuse saavutamiseks aastaks 2050 ja seada see riiklikuks
eesmärgiks. Praeguste riiklike arengudokumentide kohaselt on Eesti sihiks vähendada
kasvuhoonegaaside heitmeid aastaks 2050 ligi 80% võrreldes 1990. aastaga.
Õiglase ülemineku osas plaanib valitsus töötada koostöös Ida-Virumaa
omavalitsuste, ettevõtlusorganisatsioonide ja teadlastega välja tegevuskava
õiglaseks üleminekuks ja uute töökohtade loomiseks ning suunata sinna lisaks õiglase
ülemineku fondi toetusele täiendavaid rahalisi vahendeid. Samuti kavatseb uus
valitsus koostada jõulisema meetmete kava 2030. aastaks, et vähendada
kasvuhoonegaaside heidet transpordi- ja hoonete sektoris. Jäätmevaldkonnas
lubab uus koalitsioon töötada välja tegevuskava kõigi jäätme- ja ringmajanduse
eesmärkide saavutamiseks.
Uus valitsus lubab lõpetada täiendavate investeeringute tegemise fossiilkütustesse, kuid ei pööra tagasi valitsuse mullu kevadel
tehtud otsust eraldada 125 miljonit eurot uue õlitehase rajamiseks..
Energeetika valdkonnas paistab
koalitsioonileppes olulisena silma valitsuse lubadus lõpetada uute investeeringute
tegemine fossiilsetesse kütustesse. Siiski ei pöörata tagasi valitsuse mullu kevadel
tehtud otsust eraldada 125 miljonit eurot uue õlitehase rajamiseks. Lisaks on
koalitsioonileppes tähelepanuväärne eesmärk väljuda põlevkivielektri tootmisest
hiljemalt aastaks 2035 ning põlevkivi kasutamisest energeetikas tervikuna
hiljemalt aastaks 2040. Uus valitsus plaanib lõpule viia ka Eesti merealade
planeeringu, millega nähakse ette piisavad alad uute meretuuleparkide
rajamiseks ning jätkata diskussiooniga tuumaenergeetika kasutusvõimalustest
Eestis. Taastuvenergiale üleminekut tahab uus valitsus kiirendada nii tootmises
kui tarbimises.
Metsandusse
lubab uus koalitsioon tuua veidi rahu läbi raisurve vähendamise riigimetsale. Looduskaitse osas seisavad uue
valitsuse koalitsioonileppes eesmärgid koostada koostöös teadlastega elurikkuse
arengukava ja inventeerida vääriselupaigad riigi- ja erametsas. Metsandusse
lubab uus koalitsioon tuua veidi rahu läbi raisurve vähendamise riigimetsale ja
RMK tegevusel silma peal hoidmise. Samuti on seatud eesmärgiks puidutööstuse
tootlikkuse ja teadusmahukuse suurendamine, väärtustades metsade looduslikku ja
majanduslikku funktsiooni.
Riigikantseleil tuleb nüüd
lähinädalatel teha valitsusele selle leppe põhjal täpsem tegevuskava.
Keskkonnaorganisatsioonide
ettepanekud koalitsioonileppesse on leitavad näiteks siin (kliima), siin (mets) ja siin (meri).
Koalitsioonilepe
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Kohus: kaebeõiguse keskkonnaasjades saab seada sõltuvusse varasemast menetluses osalemisest (C‑826/18)
Euroopa Kohus tegi 14. jaanuaril otsuse, kus selgitas
üldsuse õigust pöörduda keskkonnaasjades kohtusse. Kohtuasi puudutas küsimust,
kas liikmesriigi õigus on Aarhusi
konventsioonga kooskõlas kohtusse pöördumise õiguse osas.
Euroopa Kohus leidis, et teatud juhtudel saab kohtusse pöördumist piirata.
Aarhusi konventsioon on välisleping, mis
käsitleb õigust keskkonnateabele, õigust keskkonnaasjades osaleda ja
keskonnaasjades õigusmõistmisele juurde pääsemist. Konventsiooniga on liitunud
nii Eesti kui ka Euroopa Liit tervikuna. Kohus selgitas, et liikmesriik saab
piirata üldsuse õigust pöörduda keskkonnaasjades kohtusse, täpsemalt kaebuse
lubatavust, sõltuvalt sellest, kas kaebaja osales kohtueelses menetluses. Piirangut
on võimalik seada üksnes juhul, kui see arvestab põhiõiguse tõhusale kaitsele
olemust ja on proportsionaalne. Eestis sellist piirangut keskkonnaasjades
kohtusse pöördumisel ei ole.
Euroopa Kohus: kui
liikmesriigi õigusega antakse üldsusele kohtusse pöördumiseks ulatuslikumad
õigused kui konventsioonis sätestatud, siis ei saa liikmesriik kohtusse
pöördumist piirata.
Kohus leidis samuti, et Aarhusi konventsiooniga
ei ole vastuolus, kui liikmesriik ei võimalda kaebeõigust kõikidele üldsuse
liikmetele, vaid piirab võimalust kohtusse pöörduda. Sarnane olukord on näiteks
Eestis, kus füüsilised isikud ei saa esitada kaebust avalikes huvides, vaid peavad
näitama, et nende õigusi on rikutud. Euroopa Kohus leidis samas, et kui
liikmesriigi õigusega antakse üldsusele kohtusse pöördumiseks ulatuslikumad
õigused kui konventsioonis sätestatud, siis ei saa liikmesriik kohtusse
pöördumist piirata. Avalikes huvides saavad Eestis kohtusse pöörduda
keskkonnaorganisatsioonid.
Euroopa Kohtu otsus
Euroopa Liidu Nõukogu jõudis kokkuleppele keskkonnaasjades kohtu poole pöördumise võimaluste parandamise suhtes
Aarhusi määruse (määrus (EÜ) nr 1367/2006) muutmise ettepanek liikus
vastuvõtmisele sammu võrra lähemale, kui detsembris jõudis ELi Nõukogu Euroopa
Komisjoni 14. oktoobril 2020 esitatud seadusandliku ettepaneku suhtes ühisele
kokkuleppele. Kirjutasime komisjoni seadusandlikust ettepanekust lähemalt oma oktoobrikuu uudiskirjas. Nõukogu nõustus komisjoni
väljapakutuga ning selles olulisi muudatusi ette ei näe. Edasi tuleb nõukogu
eesistujariigil alustada läbirääkimisi Euroopa Parlamendiga muudetud määruse
vastuvõtmiseks.
Aarhusi määruse muutmise
eesmärgiks on võimaldada paremat avalikku kontrolli keskkonda mõjutavate ELi
õigusaktide üle. Ühe olulise muudatusena näeb komisjoni ettepanek ette määruse
kohaldamisala laiendamist üldkohaldatavatele haldusaktidele. Kui praegu saab
vaide esitada üksnes üksikaktide (aktid, mis on vahetult suunatud konkreetsele
isikule või mille puhul on võimalik mõjutatud isikut individuaalselt eristada)
suhtes, siis tulevikus saaksid valitsusvälised organisatsioonid (VVOd) taotleda
ka halduse üldaktide või nende vahetult kohaldatavate sätete läbivaatamist.
Vaidlustada saab üksnes selliseid halduse üldakte või nende sätteid, mis ei
sisalda rakendusmeetmeid. Halduse üldaktid hõlmavad kõiki üldkohaldatavaid
akte peale seadusandlike aktide.
Aarhusi konventsiooni vastavuskomitee esialgne järeldus: ELi õigus peaks
võimaldama keskkonnaorganisatsioonidel ka Euroopa Komisjoni riigiabiotsuseid
vaidlustada.
Aarhusi määruse muutmise on
tinginud varasemad Aarhusi konventsiooni vastavuskomitee järeldused ELi suhtes.
Hiljuti käsitles vastavuskomitee taaskord ELi õigust
puudutavat kaebust, milles jõudis esialgsele järeldusele, et ELi õigus peaks
võimaldama keskkonnaorganisatsioonidel ka Euroopa Komisjoni riigiabiotsuseid
vaidlustada. Praegune Aarhusi määruse muutmise ettepanek riigiabiotsuste
vaidlustatavust ei puuduta, kuid võib arvata, et kui vastavuskomitee esialgne
järeldus saab ametlikuks otsuseks, läheb ka Aarhusi määrus uuesti
muutmisele.
EL nõukogu pressiteade
KLIIMAMUUTUS
Kavandatava ELi kliimaseadusega sätestatakse ELi eesmärk vähendada heitkoguseid 2030. aastaks vähemalt 55%
ELi Nõukogu jõudis
kokkuleppele üldises lähenemisviisis Euroopa kliimaseaduse
ettepaneku, sealhulgas uue ELi eesmärgi suhtes vähendada 2030. aastaks
kasvuhoonegaaside heidet vähemalt 55% võrreldes 1990. aasta tasemega. Uus
kliimaeesmärk sai suunisena paika pandud Euroopa Ülemkogu
10.–11. detsembri 2020. aasta kohtumisel. Euroopa kliimaseaduse
peamine eesmärk on sätestada õigusaktides eesmärk saavutada 2050. aastaks
kliimaneutraalne Euroopa Liit. Kliimaseaduse väljatöötamise varasematest
etappidest saab lugeda näiteks meie uudiskirja oktoobri- ja veebruarikuu väljaannetest.
Keskkonnaühenduste sõnul tuleks aastaks 2030
vähendada heitmeid vähemalt 65% võrreldes 1990. aasta tasemega, selleks et globaalne soojenemine jääks alla 1.5 kraadi.
Euroopa
keskkonnaorganisatsioonid nagu WWF on Euroopa Komisjoni pakutud 55% eesmärki
järjepidevalt kritiseerinud, leides, et see ei ole uusimatele teaduslikele
andmetele tuginedes piisav, et hoida globaalne soojenemine alla 1,5 kraadi, mis
suudaks vältida kliimakatastroofi. Keskkonnaühenduste sõnul tuleks aastaks 2030
vähendada heitmeid vähemalt 65% võrreldes 1990. aasta tasemega. Ka Euroopa Parlament ei nõustu 55% vähendamise
eesmärgiga ning nõuab kasvuhoonegaaside heidete vähendamist vähemalt 60% võrra aastaks 2030. Samuti on kritiseeritud,
et uus 55% arvestab sisse süsiniku sidumise nt metsade ja mulla poolt, mida aga
ELi varasem eesmärk ei arvestanud.
Kliimateadlase Bert Metzi sõnul tähendab see, et vana
arvestuse järgi oleks väljapakutud kasvuhoonegaaside heitmete vähendamise
eesmärk aastaks 2030 hoopis alla 50%. Lisaks muudab süsiniku sidujate arvesse
võtmine heitkoguste vähendamise kalkulatsioonid palju keerukamaks ning tugineks
meetoditel, mida pole veel välja arendatud. Kriitikud juhivad ka tähelepanu, et väljapakutud
eesmärk ei hõlma olulisi majandussektoreid nagu laevandus ja lennundus, ega
väljaspool ELi toodetud kaupu, mida siin tarbitakse.
Enne Euroopa kliimaseadust
käsitleva määruse lõplikku vastuvõtmist peavad nõukogu, keda esindab
eesistujariik, ja Euroopa Parlament jõudma ettepaneku suhtes poliitilisele
kokkuleppele. Lisaks tuleb komisjonil 30. juuniks 2021 hinnata, kuidas oleks
vaja muuta asjakohaseid liidu õigusakte, millega rakendatakse 2030. aasta
kliimaeesmärki, et saavutada selline heitkoguste netovähenemine.
Euractive artikkel
EL nõukogu pressiteade
Pariisi kokkulepe: Euroopa Liidu Nõukogu edastas liidu ja liikmesriikide nimel riiklikult kindlaks määratud panuse ettepaneku
Euroopa Liidu Nõukogu esitas ÜRO
kliimamuutuste raamkonventsiooni sekretariaadile
uue ELi ja selle liikmesriikide Pariisi kliimaleppe kohase riiklikult kindlaksmääratud panuse,
mis hõlmab
ELi uut 2030. aasta eesmärki. ELi uus eesmärk on vähendada
kasvuhoonegaaside heidet 2030. aastaks vähemalt 55% võrreldes
1990. aastaga. Pariisi kokkuleppe järgi pidid ELi liikmesriigid ja ka kõik
teised Pariisi kokkuleppe osalisriigid 2020. aasta jooksul 2030. aasta
kliimaeesmärki uuendama ning sellest ÜRO kliimamuutuste raamkonventsiooni
sekretariaati teavitama.
Pariisi lepe: osalisriigi iga
järjestikune riiklikult kindlaks määratud panus peab kujutama endast
edasiminekut osalisriigi eelmisest riiklikult kindlaks määratud panusest ja
näitama osalise kõrgeimat võimalikku edasipüüdlikkuse taset.
Riiklikult kindlaks määratud
panustes sätestatakse iga riigi jõupingutused riiklike heitkoguste
vähendamiseks ja kliimamuutuste mõjudega kohanemiseks. Need on oluline osa
kohustustest, mida osalised peavad Pariisi kokkuleppe raames täitma. Pariisi
kokkuleppes nõutakse, et iga riik teataks oma 2020. aasta järgsetest
kliimameetmetest riiklikult kindlaks määratud panustes 2020. aastal ja
pärast seda iga viie aasta järel. Seejuures seisab leppes, et osalisriigi iga
järjestikune riiklikult kindlaks määratud panus peab kujutama endast
edasiminekut osalisriigi eelmisest riiklikult kindlaks määratud panusest ja
näitama osalise kõrgeimat võimalikku edasipüüdlikkuse taset (art 4 lg 3).
Eesti pole eraldi Pariisi
kliimaleppe kohast riiklikult kindlaks määratud panust ÜRO kliimamuutuste
raamkonventsiooni sekretariaadile esitanud. Praegune Eesti eesmärk on vastavalt
2017. aastal vastu võetud Kliimapoliitika põhialustele 2050 (KPP 2050)
vähendada aastaks 2030 kasvuhoonegaaside heitkogust 70% võrreldes 1990. aasta
tasemega. Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna keskuse 2018. a lõpus
avaldatud aruandes jõutakse järeldusele, et Eesti seni
kavandatud meetmed ei võimalda täita kehtivates riiklikes arengudokumentides ja
ELi õigusaktides aastaks 2030 seatud kliimaeesmärke. Keskkonnaministeerium on
küll maininud, et plaanib Eesti püstitatud eesmärkide saavutamiseks rakendada täiendavaid
kasvuhoonegaaside heite vähendamise meetmeid, kuid pole neid veel
konkretiseerinud.
Eesti praegune pikaajaline kliimastrateegia KPP 2050 seab Eestile sihiks
vähendada kasvuhoonegaaside heitmeid aastaks 2050 ligi 80% võrreldes 1990.
aastaga, mis aga ei ühti ELi uute eesmärkide ja Pariisi kliimaleppe
kohustustegaMärtsis 2020 esitas EL ÜRO
kliimamuutuste raamkonventsiooni sekretariaadile ka uue pikaajalise kliimastrateegia, mille oluliseks
verstapostiks on 2050. aasta kliimaneutraalsuse eesmärk. Pikaajalise
kliimastrateegia esitamise kohustus tuleneb Pariisi leppe artikli 4 lõikest 19.
Riigipõhiste aruannete põhjal
koostab ÜRO kliimamuutuse raamkonventsiooni sekretariaat koondaruande ülemaailmsel
kliimakonverentsil esitamiseks, et anda ülevaade kokkuleppe rakendamise
edenemisest globaalsel tasandil.
EL riiklikult kindlaks määratud panus
EL nõukogu pressiteade
Õiglase ülemineku fond: Euroopa Liidu Nõukogu kinnitas poliitilise kokkuleppe Euroopa Parlamendiga
Euroopa Liidu suursaadikud kinnitasid 16. detsembril 2020 esialgse
poliitilise kokkuleppe Euroopa Parlamendiga uue 17,5 miljardi euro suuruse
õiglase ülemineku fondi suhtes.
Fond on eelkõige suunatud nendele piirkondadele, kus tuleb söe, pruunsöe,
turba ja põlevkiviõli tootmine ja kasutamine järk-järgult lõpetada või oma
CO₂-mahukad tööstusharud ümber kujundada. Eesti saab toetust ka põlevkivi
kasutamisest loobumiseks. Liikmesriigid, sh Eesti, koostavad järgmise sammuna
õiglase ülemineku kavad, mis peavad olema kooskõlas riikliku kliima- ja
energiakavaga. Toetust saavad EList riigid, mitte üksikisikud, kes siis peavad
vastavalt fondi reeglitele toetust suunama. KÕKi 2020. a mai uudiskirjas oli juttu, et riigid
said taotleda toetust ka õiglase ülemineku kavade koostamiseks, kuid Eesti seda
võimalust ei kasutanud.
Õiglase ülemineku fondist toetatakse näiteks väikeste ja keskmise suurusega
ettevõtetesse investeerimist, sh mikroettevõtteid ja idufirmasid, uute
ettevõtete loomist, teadusuuringuid ja innovatsiooni, taskukohast puhast
energiat, töötajate ja tööotsijate ümberõpet.
Õiglase ülemineku fondist toetatakse näiteks väikeste ja keskmise suurusega
ettevõtetesse investeerimist, sh mikroettevõtteid ja idufirmasid, uute
ettevõtete loomist, teadusuuringuid ja innovatsiooni, taskukohast puhast
energiat, töötajate ja tööotsijate ümberõpet. Fondist ei toetata
fossilkütuseid, sh maagaasi, ega tuumajaamasid. Eesti Rohelise Liikumise (ERLi)
hinnangul aitab
fondist saadav rahastus Eestis ületada takistused, mis on seni pärssinud
Ida-Virumaal põlevkivi kasutamisest vabanemist. ERL toob näitena teisi ELi
riike, kus on edu saabunud siis, kui tehakse koostööd kohalike osapooltega ning
loobutakse suur-reostajate otsesest ja kaudsest toetamisest. KÕKi
2020. a detsembrikuu uudiskirjas kritiseeriti valitsuse plaani,
mille kohaselt läheks osa õiglase ülemineku toetusest Ida-Virumaast väljapoole.
2021. aasta esimestel kuudel peaks valmima fondi määruse terviktekst.
Eelduslikult pärast määruse jõustumist ja pärast riiklike õiglase ülemineku
kavade esitamist peaksid liikmesriigid kavade elluviimiseks fondist toetust
saama.
Euroopa Liidu Nõukogu
pressiteade
Euroopa Liit eraldab 37% taastusfondist rohelisele üleminekule
Kogu summat tuleb kasutada üksnes tegevusteks, mis ei tekita
keskkonnale olulist kahju, mis välistab suurema osa fossiilkütuseid.
18. detsembril
2020 jõudis Euroopa Parlament liikmesriikidega kokkuleppele, et EL eraldab COVID19
pandeemia järgseks ühiskonna ülesehitamise laenude ja toetustena 672,5
miljardit eurot. Kogu summat tuleb kasutada üksnes tegevusteks, mis ei tekita
keskkonnale olulist kahju, mis välistab suurema osa fossiilkütuseid.
Eraldatavast rahast 37%, st u 250 miljardit, läheb roheliseks üleminekuks. Määrus
ootab veel lõplikku sõnastust, pärast mida peavad selle kinnitama Euroopa
Parlament ja Euroopa Liidu Nõukogu. Kui määrus on jõustunud, saavad
liikmesriigid esitada ELile taastamiskavasid koos reformide ja investeeringute plaaniga,
et fondist laene ja toetusi saada.
Euractive’i artikkel (ingl k)
LOODUSKAITSE
Alutaguse rahvuspark sai ühtse kaitse-eeskirja ning rahvusparki plaanitakse laiendada
1. jaanuaril jõustus Alutaguse rahvuspargi
kaitse-eeskiri. Rahvuspargis kaitstakse peamiselt soid, metsi ja niitusid, aga
ka Peipsi järve ranniku kooslusi. Keskkonnaministeerium soovis kaitsekorda
ühtlustada ning maaomanikele ja teistele huvigruppidele võimalikult vähe
piiranguid kehtestada.
ELF: kaitse-eeskirja koostamisel on vaja hinnata raiete mõjusid Natura 2000 ala
kaitse-eesmärkidele.
Keskkonnaorganisatsioonid
Eestimaa Looduse Fond (ELF) ja Eesti Metsa Abiks (EMA) esitasid kaitse-eeskirja menetluses
seisukohad, et kavandatavate raietingimustega ei ole loodusväärtused kaitstud,
sh soovitati nimetada ala kaitse-eesmärkidesse kõik kaitstavad liigid ja
elupaigatüübid. ELF tõi välja, et raiete mõjusid Natura 2000 ala
kaitse-eesmärkidele on vaja hinnata. Keskkonnaamet seletas vastuses ELF-ile ja vastuses EMA-le, et kõiki kaitseväärtusi kaitse-eesmärkidesse
ei ole vaja lisada, sh on välja jäetud loodusdirektiivi liike ja elupaiku nagu
üks II kaitsekategooria nahkhiireliik ja taastumisvõimelised rabad. Samuti ei
laiendatud tõhusama kaitsega sihtkaitsevööndit ega viidud läbi Natura hindamist
raiete mõjude väljaselgitamiseks.
Küll aga käsitles
Keskkonnaamet osa ELF-i ettepanekutest rahvuspargi laiendamise ettepanekutena
ja on alustanud eraldi kaitse alla võtmise menetlust. Laiendamisettepaneku
menetlemise ajaks on Keskkonnaamet ettepanekuga hõlmatud alal
looduskaitseseadusele vastavalt metsateatiste menetlusi peatanud. See tähendab,
et kuni kaitse alla võtmise menetluse lõpuni ei saa alal metsa raiuda. Keskkonnaameti
hinnangul võetakse otsus rahvuspargi laiendamise kohta vastu käesoleva aasta
esimese poolaasta lõpuks.
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Keskkonnaministri
17.12.2020 määrus nr 97 „Alutaguse rahvuspargi kaitse-eeskiri“
Moodustati Tõhela-Ermistu looduskaitseala
29. jaanuaril
jõustus keskkonnaministri määrus, millega moodustati Tõhela-Ermistu
looduskaitseala. Uus kaitseala moodustati Tõhela-Ermistu hoiualast, Seliste ja
Ermistu merikotka püsielupaikadest, Tõhela-Ermistu kaljukotka püsielupaigast
ning Seliste kassikaku püsielupaigast, uue ala pindala on 3234 ha, millega
kaitstavat ala lisandub 127 ha. Suurem osa uuest kaitsealast on kaitstud
sihtkaitsevööndina. Uue kaitsealaga kaitstakse järve-, raba- ja metsaelupaiku
ning neid asustavaid liike, nt musträhn ja 2020. aasta linnuks valitud tuttpütt.
Keskkonnaministri
määrus Tõhela-Ermistu looduskaitseala kohta
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade kaitse-eeskirja menetluse kohta
METSANDUS
Õiguskantsler soovitab RMK-l raieotsustesse inimesi paremini kaasata
22. detsembril 2020 esitas õiguskantsler Riigimetsa
Majandamise Keskusele (RMK-le) soovituse parandada kogukondade kaasamist riigimetsade
raiumise otsustesse. RMK on Keskkonnaministeeriumile alluv riigitulundusasutus,
mille ülesanne on jätkusuutlikult ja tasakaalustatult riigimetsa majandada ja
kaitsta.
Oluline, et RMK teataks kohalikele selgelt, et enne nende ettepanekute kaalumist
metsateatist Keskkonnaametile ei esitataMitu mittetulundusühingut on õiguskantslerilt
küsinud, kas kohalike elanike ja kogukondade kaasamine asustusüksuse lähedal
asuvate riigimetsade raietööde kavandamisesse on olnud õiguspärane.
Õiguskantsler nentis, et lõpliku hinnangu seniste raiete õiguspärasusele saab
anda kohus, kuid soovitas RMK-l avaldada oma veebilehel ja kohalikes
meediakanalites selge juhise, millal, millises vormis ja mis küsimustes saavad
kohalikud elanikud metsatööde kohta seisukohti esitada. Olukordades, kus
inimeste seisukohti ja vastuväiteid pole võimalik arvesse võtta, peaks RMK
põhjendama, millistest kaalutlustest esitatud seisukohtade asemel lähtutud on.
Oluline, et RMK teataks kohalikele selgelt, et enne nende ettepanekute kaalumist
metsateatist Keskkonnaametile ei esitata.
RMK-le võib esitada näiteks selliseid
seisukohti, mis puudutavad igaühe õigust tervise- ja heaoluvajadusele vastavale
keskkonnale, looduskaitselisi väärtusi või piirkonnas kavandatavate või juba
toimunud raiete mahtu.
RMK-le võib esitada näiteks selliseid
seisukohti, mis puudutavad igaühe õigust tervise- ja heaoluvajadusele vastavale
keskkonnale (nt kodupiirkonna metsade säilimist ja puhkemetsas vaba aja
veetmist), looduskaitselisi väärtusi või piirkonnas kavandatavate või juba
toimunud raiete mahtu. 2020. aasta lõpus lubas
RMK meedia vahendusel, et hakkab õiguskantsleri seisukohti järgima. Siiski on pärast
seda kogukondade
ja keskkonnaorganisatsioonidega lahkhelisid tekkinud.
Õiguskantsleri seisukohale on võimalik abistava
viitena tugineda ka kohtuvaidlustes riigimetsa raiumise üle. Varemgi on
riigimetsa raiete üle vaieldud, sh mitte ainult kogukonnametsade asjus, vaid ka
ohustatud liikide kaitsmise aspektist. KÕKi 2020.
a detsembrikuu uudiskirjas käsitleti Riigikohtu lahendit esialgse
õiguskaitse andmise kohta, kus halduskolleegium leidis, et metsise elupaigaks
oleva riigimetsa raiehuvist seisab kõrgemal loodusväärtuste säilimise huvi.
Õiguskantsleri
soovitus
Keskkonnaministeerium hakkab toetama uuendusraieid kaitsealadel
22. jaanuaril jõustus erametsatoetuste
määruse muudatus. Muu hulgas hakkab Keskkonnaministeerium toetusi
maksma uuendusraiete tegemiseks kaitstavatel aladel. Suur osa kaitstavate ealade metsadest on eraomandis - omanikeks on nii üksikisikud, aga üha enam ka metsafirmad. Muudatus puudutab
kaitsealadel raiet teha soovivaid isikuid. Samuti mõjutab muudatus
keskkonnaorganisatsioone ja seda üldsuse osa, kes soovib, et kaitsealasid
tõhusamalt kaitstaks.
Uuendusraie liigid on lageraie ja turberaie. Turberaie
liikidest omakorda võib pidada kõige murettekitavamaks aegjärkset raiet, mille
puhul mets raiutakse kahe raiejärguna näiteks 5-aastase vahega, kuid lõpptulemus
sarnaneb lageraiega. Määruse muudatus käsitleb turberaie toetamist ning
puudutab ka Natura 2000 võrgustiku alasid, kuna suurem osa kaitsealadest
kuuluvad Natura võrgustikku.
Keskkonnaorganisatsioonide hinnangul ei aita määruse muudatus kaasa loodusväärtuste
säilimisele kaitsealadel, kuna soodustab seal metsa raiumistEesti
Keskkonnaühenduste Koda (EKO) kritiseeris määruse muutmisse
keskkonnaorganisatsioonide kaasamata jätmist, lühikest (5-päevast) tähtaega
eelnõu seisukohtade esitamiseks ja EKO seisukohtade eiramist.
Organisatsiooni hinnangul ei aita määruse muudatus kaasa loodusväärtuste
säilimisele kaitsealadel, kuna soodustab seal metsa raiumist.
Erametsatoetuste
määrus
EKO uudis
Keskkonnaministeeriumi
vastus (pdf)
KALANDUS
Kalapüügieeskirja muudatustega seatakse uued päevalimiidid harrastuspüügile
Kalapüügieeskirja muudatus jõustus 1.
jaanuaril. Mõnda püügitingimust lõdvendati, teisi karmistati.
Keskkonnaministeeriumi kohaselt lähtuti selles teadlaste ja huvirühmade
seisukohtadest kalade kaitsmisel. Muudatus puudutab eelkõige kalastajaid, näiteks
väheneb jõevähi päevane püügilimiit 100-lt 75-le isendile. Samuti muudetakse
püügikeelde jõgede suudmealadel ja merealadel: mõnelt poolt eemaldatakse
püügikeeld ja teisale keeld lisatakse.
Vabariigi
Valitsuse 16.06 2016. a määrus nr 65 „Kalapüügieeskiri“
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Tuula motokrossirada: KÕK sai vahevõidu, esindades kohalikke elanikke edukalt halduskohtus
Keskkonnaõiguse
Keskus nõustas edukalt maaomanikke, kelle kodude naabrusesse rajatud ajutisele
motokrossirajale püüti ebaseaduslikult anda tähtajatut kasutusluba. Kohus
rahuldas mullu detsembris maaomanike kaebuse leides, et kohalik omavalitsus on
andnud tähtajatu kasutusloa välja vastuolus kehtiva õigusega, kuna ajutisele
ehitisele ei saa väljastada tähtajatut kasutusluba ilma eelnevalt planeerimis-
ja ehitusloamenetlust läbimata.
Loe
lähemalt
Kliima- ja energeetika valdkonna ettepanekud valitsusleppesse
Eestimaa Looduse Fond (ELF), Keskkonnaõiguse Keskus (KÕK) ja Eesti
Roheline Liikumine (ERL) saatsid täna
valitsuskõneluste lauale kliima- ja energeetikavaldkonna seitse ettepanekut.
Loe
lähemalt
EKO: Keskkonnateoks valiti ohustatud kalaliikide müügist loobumine, kirve sai loodust kahjustav kuivendamine
EKO valis 2020. aasta keskkonnateoks Rimi kaupluseketi otsuse lõpetada
kõigi ohustatud kalaliikide ja neist valmistatud toodete müük. Keskkonnakirve
sai Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) Prählamäe kuivendustööde eest Hiiumaal,
mis on keskkonda kahjustava kuivendustegevuse ilmekas näide.
Loe
lähemalt
Jaanuari National Geographic Eesti kirjutab loodusele õiguste andmisest
Jaanuari National Geographic Eesti kirjutab
loodusele õiguste andmisest. Huvitav teada, et loodusele õiguste andmise
juhtumeid seadustes või kohtuasjades on olnud maailmas üle saja ja neid tuleb
järjest juurde. KÕKi jurist Kaarel Relve avab õiguslikku tausta, öeldes, et
Eesti praegune õigusruum ei võimalda loodusobjektile õigusliku staatuse andmist.
Ajakirjas on ka pikem
lugu Uus-Meremaa jõele õiguste andmisest.
|