ÜLDOLULIST
Ees ootab murrang inimsusvastaste süütegude regulatsioonis: rahvusvaheline ekspertkomisjon esitas ökotsiidi sätte ettepaneku
Ökotsiidi kriminaliseerimise ekspertkomisjon esitas Rooma statuudi
täiendusettepaneku, et ökotsiid sätestataks inimsusvastase kuriteona. Teadlased
räägivad järjest enam, et praeguses mahus kasvuhoonegaaside heitmel ja
ökosüsteemide hävitamisel on inimkonna ühisele elukeskkonnale katastroofilised
tagajärjed.
Keskkonna kaitseks on küll olemas riiklikke ja rahvusvahelisi õigusakte,
aga selge on, et need õigusaktid ei ole piisavad ja vaja on enamat, nagu märgib ökotsiidi õigusliku määratluse sõltumatu
ekspertrühm (Independent Expert Panel for the Legal Definition of
Ecocide), kes 2021. aasta esimeses pooles tegeles ühtse definitsiooni
väljatöötamisega. Ökotsiidi määratlus Rooma statuudi jaoks valmis käesoleva
aasta juunis.
Rooma
statuut on välisleping, millega 1998. aastal loodi Rahvusvaheline
Kriminaalkohus (ICC – International Criminal Court). Rooma statuudi on
allkirjastanud ja ratifitseerinud ka Eesti.
Ajaloolise sammuna esitas ökotsiidi õigusliku määratluse sõltumatu ekspertrühm
Rooma statuudi täiendusettepaneku ökotsiidi sätestamise kohta inimsusevastase
kuriteona. Ökotsiid on ettepanekus defineeritud järgmiselt: For the purpose
of this Statute, ’’ecocide“ means unlawful or wanton acts committed with
knowledge that there is substantial likelihood of severe and either widespread or
long-term damage to the environment caused by those acts.
Eestikeelset ametlikku tõlget veel pole, aga ingliskeelsest sõnastust
nähtuvalt kujutab ökotsiid endast ebaseaduslikke või hoolimatuid tegusid, mis
on toime pandud teadmisega, et need teod toovad olulise tõenäosusega kaasa tõsise
ning kas ulatusliku või pikaajalise kahju keskkonnale.
Eestikeelset ametlikku tõlget veel pole, aga ingliskeelsest sõnastust
nähtuvalt kujutab ökotsiid endast ebaseaduslikke või hoolimatuid tegusid, mis
on toime pandud teadmisega, et need teod toovad olulise tõenäosusega kaasa tõsise
ning kas ulatusliku või pikaajalise kahju keskkonnale.
Sealjuures ’hoolimatu’ tähendab ükskõikset suhtumist kahjusse ning kui
see kahju on selgelt ülemäärane võrreldes teost saadava ühiskondliku ja
majandusliku kasuga.
Rooma statuut sisaldab praeguse seisuga nelja inimsusvastase kuriteo
sätet. Need kuriteod on kriminaliseeritud tagasiulatuvalt. See tähendab, et
pärast sätte lisamist Rooma statuuti ja muudatuse jõustumist on võimalik hakata
menetlema kuritegusid, mis pandi toime enne Rooma statuudi muudatuse
jõustumist. Kui ökotsiid lisatakse viienda rahvusvahelise kuriteona Rooma
statuuti, on tõenäoliselt ka sellel sättel sarnaselt ülejäänud neljaga tagasiulatuv
jõud. Veel üks inimsusvastaseid süütegusid iseloomustav joon on aegumatus –
need süüteod ei aegu.
Selleks, et ökotsiid Rooma statuuti lisataks, on vaja statuudiga
liitunud riikide toetust. Ekspertrühm on selleks alustanud läbirääkimisi
valitsustega. Euroopa Parlament on juba avaldanud, et julgustab ELi liikmesriike toetama ökotsiidi sätte
lisamist Rooma statuuti.
Rooma statuut
Ökotsiidi
sätte sõnastusettepanek koos ekspertrühma kommentaaridega
Brussels
Timesi artikkel
Valitsus moodustas rohepoliitika juhtkomisjoni
Juulis otsustas valitsus moodustada rohepoliitika juhtkomisjoni, mille
eesmärk on koordineerida rohepöörde elluviimist Eestis kestliku majanduskasvu
edendamiseks. Loodud komisjon hakkab kujundama poliitilisi seisukohti, kaardistama
valdkondadeüleseid lahendusi rohepöörde elluviimiseks Eestis ning koordineerima
täidesaatva riigivõimu asutuste tegevust rohepöörde elluviimisel. Samuti kiidab
komisjon heaks rohepöörde elluviimise tegevuskava, hindab selle elluviimise
tulemusi ning rohepöörde elluviimiseks vajalikke tegevusi ja teeb ettepanekuid
nende rahastamiseks.
Rohepoliitika juhtkomisjoni tööd juhib peaminister ning selle alalised
liikmed on ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister, haridus- ja teadusminister,
keskkonnaminister, maaeluminister, majandus- ja taristuminister,
rahandusminister, riigihalduse minister ning välisminister. Juhtkomisjonil on
kavas rohepöörde elluviimiseks vajalike ettepanekute väljatöötamiseks kaasata
ka teadlastest, ettevõtjatest ja valdkondlikest tippspetsialistidest koosnev
eksperdirühm.
Valitsuse korraldus
Valitsuse pressiteade
KLIIMAMUUTUS
Värske IPCC kliimaraport annab otsustajatele tugeva sõnumi
Esmakordselt määratleb
IPCC kliimamuutuste inimtekkelisust kui teaduslikult tõendatud fakti ning teeb
olulise edasiarenduse teaduse võimes seostada konkreetsete ekstreemsete
ilmastikunähtuste esinemist CO2 heitmetega.
9. augustil 2021 avaldas IPCC
(Intergovernmental Panel on Climate Change ehk valitsustevaheline
kliimamuutuste paneel) oma värskeima aruande
“Kliimamuutused 2021: loodusteaduslik alus”, milles kirjeldatakse praegust
kõige paremat teaduslikku teadmist kliima seisundist. Esmakordselt määratleb
IPCC kliimamuutuste inimtekkelisust kui teaduslikult tõendatud fakti ning teeb
olulise edasiarenduse teaduse võimes seostada konkreetsete ekstreemsete
ilmastikunähtuste esinemist CO2 heitmetega (attribution science). Õigusekspertide hinnangul annab raport kliimakaebuste
esitajatele veelgi kindlama jalgealuse, et nõuda valitsustelt ja ettevõtetelt kiiret
ja otsustavat tegutsemist kasvuhoonegaaside heitmete vähendamisel.
Augustis ilmunud aruande
koostamisel osales 234 autorit 66 riigist, analüüsi aluseks on üle 14 000
avaldatud teadusartikli. Kogu raport on üle 3000 lehekülje, millest on tehtud
tehniline ja poliitiline kokkuvõte. Neist viimane on rida-realt heaks kiidetud
195 valitsuse poolt selleks, et oleks kindel, et see kajastab kõike, mis on
otsuste vastuvõtmiseks vajalik ning et rahvusvahelistel läbirääkimistel tuginetakse
ühtsele teaduslikule arusaamale.
Värske kliimaraporti järgi soojeneb maa keskmine õhutemperatuur
1,5 °C võrra juba 2030. aastate alguseks.
Teadlaste sõnul suudab inimkond ja ökosüsteemid kannatada ära kuni 2°C soojenemist, pärast seda muutub elu maal
talumatuks.
2015. a sõlmitud Pariisi
kliimaleppe raames seadsid riigid üle maailma eesmärgiks ohjata
kliimasoojenemist võrreldes tööstuseelse perioodiga nii, et ideaalis jääks see
alla 1,5 °C. Värske kliimaraporti järgi soojeneb maa keskmine õhutemperatuur
1,5 °C võrra aga juba 2030. aastate alguseks. IPCC teadlased leiavad, et
suurima heitkogustega stsenaariumi korral võib ülemaailmne soojenemine sajandi
lõpuks olla ligikaudu 4,7°C. Keskmise stsenaariumi korral on see umbes 2,7°C.
Püsivat soojenemist üle 2,5°C ületades tööstusrevolutsiooni eelset taset ei ole
toimunud enam kui kolm miljonit aastat, sel ajal oli merepind 5–25 meetrit
kõrgem. Teadlaste sõnul suudab inimkond ja ökosüsteemid kannatada ära kuni 2°C soojenemist, pärast seda muutub elu maal
talumatuks.
Viidates Pariisi kokkuleppe
leevenduseesmärkide täitmisele, ütleb aruanne, et kasvuhoonegaaside
netoheitkogused peaksid jõudma nullini nii kiiresti kui võimalik ja seejärel
tuleks neid atmosfäärist eemaldada rohkem kui sinna lisatakse (negatiivsed
heitkogused). Lisaks CO2-le pöörab tänavune raport olulist tähelepanu ka
metaaniheitele, mida tuleks autorite sõnul tugevalt ja kiirelt vähendada, et
suuta globaalset soojenemist piisavalt pidurdada.
IPCC raporti sõnum on selge: iga
lisanduv tonn kasvuhoonegaase loeb. Ei ole oluline, kui suur või väike on riik,
iga riik ja tema heitmete tonnid loevad.
IPCC raporti sõnum on selge: iga
lisanduv tonn kasvuhoonegaase loeb. Ei ole oluline, kui suur või väike on riik,
iga riik ja tema heitmete tonnid loevad. Samuti toonitatakse raportis, et maailma
ja inimkonna tegevuses loeb iga murdosa kraadist, mille võrra suudetakse
soojenemist ära hoida. Sisuliselt tähendab see, et kui 1,5°C eesmärk paistab
käest libisevat, tuleb uueks eesmärgiks võtta näiteks 1,51°C, mitte 2°C.
Augustis ilmunud IPCC raport
on esimene kolmest raportist, mis koos moodustavad IPCC kuuenda kliimamuutuste
hindamisaruande, mida antakse välja alates 1990. aastast. Ülejäänud kaks
raportit ilmuvad 2022. aastal. Tänavu avaldatud raport on aluseks
rahvusvahelistele kliimaläbirääkimistele, mis toimuvad novembri alguses
Glasgows.
IPCC
aruanne ja lühikokkuvõte otsustajatele
Keskkonnaagentuuri pressiteade
Climate Home News artikkel
Juulis jõustus Euroopa kliimamäärus
29. juulil jõustus Euroopa
kliimamäärus (EL) 2021/1119 (ingl k European Climate Law), millega tõsteti
EL 2030. aasta heitmete vähendamise vahe-eesmärk 55% peale ning seati
õiguslikult siduv eesmärk saavutada kogu Euroopa Liidus 2050. aastaks
kliimaneutraalsus. Kirjutasime määruse sisust lähemalt aprillikuu
uudiskirjas.
Kliimamäärusega kehtestatakse raamistik EL õigusega reguleeritud
kasvuhoonegaaside heite pöördumatuks ja järkjärguliseks vähendamiseks ning
neeldajates sidumise suurendamiseksKliimamäärusega kehtestatakse raamistik EL õigusega reguleeritud
kasvuhoonegaaside heite pöördumatuks ja järkjärguliseks vähendamiseks ning
neeldajates sidumise suurendamiseks. Euroopa Liidul tuleb nüüd viia kõik oma
valdkondlikud regulatsioonid kliimamääruse eesmärkide ja nõuetega kooskõlla,
milleks on komisjon juba välja käinud mahuka eelnõude paketi pealkirjaga
"Eesmärk 55" (ingl k "Fit
for 55") (vt selle kohta järgmist uudist). Praegu on kliimamääruses
sätestatud konkreetsed eesmärgid 2030. ja 2050. aastaks, kuid hiljem on kavas
kehtestada ka kogu liitu hõlmav 2040. aasta kliimaeesmärk lähtudes mh
olemasolevast teabest liidu kavandatava indikatiivse kasvuhoonegaaside eelarve
kohta ajavahemikuks 2030–2050.
Määruse eesmärkide tagamiseks hindab komisjon 2023. aastal ja seejärel
iga viie aasta järel liikmesriikide poolt võetud meetmete kooskõla
kliimaneutraalsuse eesmärgiga, mis on esitatud riiklike energia- ja
kliimakavade, riiklike pikaajaliste strateegiate ja iga kahe aasta tagant
esitatavate eduaruannete kohaselt kõnealuse eesmärgi saavutamiseks asjakohased.
Kui komisjon leiab, et liikmesriigi meetmed pole kliimaneutraalsuse eesmärgi
saavutamiseks piisavad, on komisjonil õigus anda sellele liikmesriigile
soovitusi. Rangemad jõustamismehhanismid saavad olema aga kliimamääruse
eesmärke elluviivate konkreetsemate kohustustega seoses, mis sisalduvad praegu
veel EL õigusaktide eelnõude paketis "Eesmärk 55".
Euroopa
kliimamäärus
Euroopa Nõukogu pressiteade
Algas töö Euroopa Komisjoni avaldatud ettepanekute paketiga "Eesmärk 55"
Euroopa Komisjon avaldas juulis uue kliima-
ja energeetika seadusandluse paketi ettepanekud kasvuhoonegaaside heite 55
protsendi vähendamise saavutamiseks aastaks 2030. Ettepanekud puudutavad kõiki
peamisi EL-i kliima- ja energiaalase seadusandluse dokumente ning omavad
olulist mõju EL-i majandussektoritele, eriti energiamahukale tööstusele,
transpordile (sh lennundusele ja merendusele), põllumajandusele ja metsandusele.
Paketi eesmärk on tagada kliimaneutraalsuse saavutamine EL-is aastaks 2050 ning
viia EL kliimaregulatsioon kooskõlla juulis jõustunud Euroopa kliimamäärusega.
Paketi üks olulisemaid uuendusi on maanteetranspordile ning hoonetele
eraldi lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise süsteemi loomine, millega võiks
ettepaneku kohaselt alustada 2025. aastast.
Paketi üks olulisemaid uuendusi on maanteetranspordile ning hoonetele
eraldi lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise süsteemi loomine, millega võiks
ettepaneku kohaselt alustada 2025. aastast. Varem kehtis kauplemissüsteem (HKS)
vaid süsinikuheite mahukatele tööstussektoritele nagu näiteks terase ja
väetiste tootmine, elektri tootmine ja põlevkiviõli rafineerimine. Lisaks HKSi
laiendamisele on komisjonil kavas selle ambitsiooni üleüldine tõstmine, mis
mõjutab kahtlemata Eesti tööstust. HKSi
sektorisse kuulub Eestis hetkel 44 suurt tööstus- ja energeetikaettevõtet, kes
annavad ligi 50% Eesti kasvuhoonegaaside heitest. Tasuta heitekvootide jagamist
plaanitakse komisjoni ettepanekute kohaselt jätkata, kuid nende hulk väheneb
süsteemis igal aastal 4,2% ja vähendatakse ka ühekordselt ühikute koguhulka.
Eesti keskkonnaorganisatsioonide hinnangul
on olukord, kus Eesmärk 55 pakett sisaldab mh ettepanekut luua heitkogustega
kauplemise süsteem ka transpordi- ja hoonete sektorisse, mis kannaks kulud üle
tarbijatele, ent samas jätkub tasuta heitekvootide jagamine suurtööstusele kuni
aastani 2035, ebaõiglane, vastuolus "saastaja maksab printsiibiga"
ning lükkab edasi üleminekut puhtamale majandusele, soodustades seeläbi
ebavõrduse teket ja omab potentsiaali suurendada sotsiaalset vastuseisu
kliimapoliitikale. Keskkonnaühendused juhivad tähelepanu, et ei
ole tõestatud, et rakenduks oht ettevõtete kolimiseks EList välja ning
samuti on analüüsitud, et tõenäoliselt ei juhtu see ka tulevikus. Seega ei ole
tasuta heitekvootide võimaldamine põhjendatud ja tuleb kiiremas korras
lõpetada.
Eestis varasemalt suure
siduja rollis olnud maakasutuse ja metsanduse valdkonnast saab praeguste prognooside
järgi süsinikuheite tekitaja juba alates 2031, mis ei ole kuidagi kooskõlas
Eesti võetud kliimakohustusega.
Samuti planeeritakse paketis jagatud kohustuse määruse sektorite
(transport, põllumajandus, jäätmed, jne) ning maakasutuse ja metsanduse
(LULUCF) sektorite riiklike ambitsioonide kasvu; ning EL-i taastuvenergia ja
energiatõhususe eesmärkide tõstmist aastaks 2030. LULUCF ambitsioonide tõstmine
mõjutab oluliselt Eesti metsandussektorit, kus tuleb nende eesmärkide
täitmiseks raiemahtusid märkimisväärselt vähendada. Eestis varasemalt suure
siduja rollis olnud maakasutuse ja metsanduse valdkonnast saab praeguste prognooside
järgi süsinikuheite tekitaja juba alates 2031, mis ei ole kuidagi kooskõlas
Eesti võetud kliimakohustusega. Sellise sünge prognoosi taga on Eesti metsade
süsinikuvaru vähenemine, mille on omakorda põhjustanud suur raiesurve.
Veel oktoobri jooksul toimub "Eesmärk 55" paketiga seoses
Eesti seisukohtade koostamine ning kinnitamine Vabariigi Valitsuses ja
Riigikogus. Olulised kohtumised EL tasandil on plaanis läbi viia 6. oktoobril
ja 20. detsembril, mil toimub EL keskkonnaministrite nõupidamine Keskkonnanõukogus.
Paketi osas üldine lähenemine peaks olema saavutatud 2022 aastal Prantsusmaa
või Tšehhi eesistumise jooksul.
Euroopa Komisjoni pressiteade
Keskkonnaministeeriumi pressiteade
Eestimaa Looduse Fondi ülevaade
paketi sisust ning ettepanekud
Üleskutse kõikidele juristidele aidata oma tegevusega kaasa kliimamuutuste vastasele võitlusele
Kliimamuutused puudutavad meist igaüht ja igal pool. Kliimamuutustel on
otsene ja eksistentsiaalne mõju inimestele ja elusloodusele, kuid globaalsed
püüdlused selle parandamiseks ei ole ilmselgelt olnud piisavad. Juristidel on kliimamuutuste vastases
võitluses oluline roll algatada, soodustada ning hoida struktuurset muutust,
mis on vajalik, et ära hoida kliimakatastroofi ning aidata ühiskond ja õigus
üle viia jätkusuutlikku tulevikku. Sel sügisel on algatatud globaalne üleskutse (World Lawyers’ Pledge on
Climate Action) kõikidele juristidele, sõltumata tegevusvaldkonnast, seada kliimamuutuste vastane võitlus oma tegevuses esiplaanile. Mida see võiks
ühe või teise eriala juristi jaoks tähendada, on selgitatud algatuse lehel.
Üleskutsega on liitunud juba üle 550 juristi, nende seas tuntud advokaadid,
õigusteadlased, kohtunikud nii siseriiklikest kui ka rahvusvahelistest
kohtutest. Toeta ning loe üleskutse kohta lähemalt SIIT
LOODUSKAITSE
Keskkonnaministeerium soovib Euroopa Komisjoniga rikkumismenetluses kokkuleppele jõuda
Euroopa Komisjon algatas 9. juunil Eesti vastu rikkumismenetluse seoses
metsaraietega Natura 2000 võrgustiku aladel (Natura aladel). Komisjon on
seisukohal, et Eesti rikub ELi keskkonnaõigust, täpsemalt loodusdirektiivi
(direktiiv 92/43/EMÜ) ja keskkonnamõju
strateegilise hindamise (KSH) direktiivi (direktiiv 2001/42/EÜ). Eesti keskkonnaorganisatsioonid on aastaid püüdnud riiki veenda Natura aladel
metsa nõuetekohaselt kaitsma, kuid enamik süsteemseid probleeme on lahendamata.
Seetõttu pöördus Eesti Keskkonnaühenduste Koda (EKO) 2019. aastal Euroopa
Komisjoni poole, et juhtida tähelepanu looduskaitseõigusaktide rikkumisele
seoses metsaraietega.
Loodusdirektiiv ja Euroopa Kohtu praktika võimaldavad Keskkonnaametil
raieks loa anda vaid juhul, kui on
kahtluseta kindel, et konkreetne raie ei takista Natura ala kaitse-eesmärkide
saavutamist. Keskkonnaamet aga metsateatiste puhul Eestis Natura mõjuhindamist läbi
ei vii.
Loodusdirektiiv ja Euroopa Kohtu praktika võimaldavad Keskkonnaametil
raieks loa anda ehk metsateatisele lubava märke teha vaid juhul, kui on
kahtluseta kindel, et konkreetne raie ei takista Natura ala kaitse-eesmärkide
saavutamist. Keskkonnaamet aga metsateatiste puhul Eestis Natura mõjuhindamist läbi
ei vii. Kaitse-eeskirjade koostamisel mingil määral raiet reguleeritakse. KÕKi
jurist Kaarel Relve on selgitanud, et isegi kui teatav hindamine
kaitse-eeskirja menetluses toimub, ei vasta see KSH ja Natura hindamise reeglitele.
Keskkonnaministeerium on väitnud,
et Eestil on head seadused metsade kaitseks, kuid samas soovib
ministeerium Euroopa Komisjoniga rikkumismenetluses kokkuleppele jõuda. Keskkonnaministeeriumi
ja Euroopa Komisjoni vahelise suhtluse sisu rikkumismenetluse teemal ei
ole avalikustatud, sh mitte riigikogu keskkonnakomisjonile. Keskkonnakomisjon
pidas rikkumismenetluse küsimuste arutamiseks siiski 2. septembril istungi,
kuhu olid kutsutud ka Euroopa Komisjonile kaebuse esitanud EKO esindajad.
Kui Euroopa Komisjon näeb, et Eesti ei tee nõutava aja jooksul
vajalikke parandusi ja täiendusi direktiivide ülevõtmisel ja halduspraktikas,
võib komisjon Eesti riigi kaevata Euroopa Kohtusse. Kohtuasjani viiv menetlus
ja edasine võimalik kohtumenetlus on pikaajalised protsessid. Postimehe
artikkel
ERRi
artikkel
Lindude pesitsusaegne kaitse ootab selgust
KÕK kirjutas maikuus
kohtu- ja halduspraktika arengust lindude pesitsusaegse kaitsmise asjus. Keskkonnaministeerium annab teada oma 1. juuli pressiteates,
et saatis kooskõlastusringile looduskaitseseaduse muudatused, mis määravad
loomastiku kaitseks nende sigimisperioodil raietööde keelu kaitsealadel 15.
aprillist kuni 15. juulini. Lisaks on plaanis muuta metsaseadust, mis lubab Vabariigi
Valitsusel piirata raiete tegemist kuni kaheks kuuks. Valitsus ei ole seni
kordagi seda võimalust kasutanud. Kuidas Keskkonnaministeerium kahekuulise
pesitsusrahu kehtestamise õigust metsaseaduses muuta soovib, pole täpsustatud, kuid
keskkonnaminister mainib pressiteates raiekeelu juhtumipõhisust. Tõenäoliselt
tähendab see, et ministeerium soovib metsaseadusest kahekuulise pesitsusaegse raiepiirangu
kehtestamise võimaluse kaotada.
Õiguskantsler esitas 5. juulil seisukoha,
et Keskkonnaameti praktika pesitsusaegsete raiete valikulisel peatamisel rikub
õiguskindluse põhimõtet, ja kordas oma 2019.
aasta seisukohta, et Keskkonnaamet peaks lisama metsateatiste
registreeringutesse kõrvaltingimuse raie lubamiseks üksnes väljaspool lindude
pesitsusaega.Õiguskantsler esitas 5. juulil seisukoha,
et Keskkonnaameti praktika pesitsusaegsete raiete valikulisel peatamisel rikub
õiguskindluse põhimõtet, ja kordas oma 2019.
aasta seisukohta, et Keskkonnaamet peaks lisama metsateatiste
registreeringutesse kõrvaltingimuse raie lubamiseks üksnes väljaspool lindude
pesitsusaega.
Eesti Ornitoloogiaühing, Eesti Metsloomaühing ja Päästame Eesti Metsad
MTÜ esitasid
9. augustil halduskohtule kaebuse Keskkonnaameti kohustamiseks lisama raielubadesse
kõrvaltingimus, et raie oleks lubatud vaid väljaspool enamiku metslindude ja ‑loomade
pesitsusaega.
15. juuni istungil otsustas
riigikogu keskkonnakomisjon üle 5500 allkirja kogunud kollektiivset
pöördumist „Kohustuslik pesitsusrahu looduskaitseseadusesse!“ sügisel edasi
menetleda. Pöördumise allkirjastanud isikud soovivad kuupäevaliselt määratletud
ja senisest metsaseaduses sätestatud kahekuulise pesitsusrahu kehtestamise
võimalusega ette nähtust pikemat kohustuslikku pesitsusrahu. 27. septembril
pidas keskkonnakomisjon ühisarutelu koos pöördumise algatajate ja teiste, sh
metsatööstuse huvide esindajatega.
Õiguskantsleri
05.07.2021 seisukoht
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Ornitoloogiaühingu
pressiteade
METSANDUS
KAH-alad saavad selgema reeglistiku
Keskkonnaministeerium kirjutab oma 10. juuni pressiteates,
et sügisel tutvustatakse reegleid, mille ministeerium ja RMK töötavad välja eristamaks,
mida lugeda kõrgendatud huviga alaks (KAH-ala) ja kuidas seal metsaraieid teha.
7.
aprillil esitasid 28 kõrgendatud avaliku huvi all oleva metsa eest seisjad
ühispöördumise, milles soovivad, et KAH-aladel sõlmitaks jätkusuutlikud ja
elukeskkonda säilitavad majandamiskokkulepped ning et seejuures loobutaks
nendes metsades uuendusraietest, keskendudes püsimetsandusele.
Üldplaneeringutes on planeerimisseadusest nähtuvalt
võimalik kohaliku omavalitsuse territooriumil asuvate metsade kasutustingumusi seada,
sh sätestada maksimaalne raielangi suurus ja lubatud raieliik/-liigid. Teine võimalus
on esitada kohalikule omavalitsusele taotlus kohaliku kaitseala moodustamiseks.
Lisaks on keskkonnaminister soovitanud kogukondadel metsade majandamise
soovide esitamisel teha praegusest tihedamat koostööd kohalike omavalitsustega.
KÕK nõustub selle soovitusega ja selgitab, et üldplaneeringutes on planeerimisseadusest nähtuvalt
võimalik kohaliku omavalitsuse territooriumil asuvate metsade kasutustingumusi seada,
sh sätestada maksimaalne raielangi suurus ja lubatud raieliik/-liigid. Teine võimalus
on esitada kohalikule omavalitsusele taotlus kohaliku kaitseala moodustamiseks.
Kaitseala saab luua kas üldplaneeringu raames või väljaspool planeeringut. Kohalikule
omavalitsusele on igaühel õigus esitada avaldus kohaliku kaitseala
moodustamiseks. Kui pooleli on üldplaneeringu menetlus, on samuti igaühel õigus
teha ettepanekuid metsade kaitse sätete lisamiseks üldplaneeringusse.
Arvestades Keskkonnaministeeriumi juunikuist teadet, peaks ministeerium
KAH-alade metsaraiete kohta koostatavate reeglite ettepaneku lähikuudel avalikustama.
Kogukonnaesindajate
pöördumine
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Keskkonnaminister tegutseb riigimetsa raiemahtude vähendamise nimel
KÕK kirjutas maikuu
uudiskirjas, et riik vähendab riigieelarves riigimetsa dividendiootust
alates järgmisest aastast ning et Keskkonnaministeeriumi
sõnutsi saavutatakse hiljemalt sügiseks kokkulepe RMK-ga riigimetsa raiemahtude
vähendamise asjus.
11. augustil palus
Keskkonnaministeerium RMK-l esitada taotlus järgmise viie aasta optimaalse
uuendusraie (st lageraie ja turberaie) pindala kohta. Seal ministeerium
raiemahtude vähendamist ei maininud. Postimehe
andmetel saatis RMK mõne nädala eest Keskkonnagentuurile kooskõlastamiseks taotluse,
milles soovib enda hallatavates metsades aastatel 2022–2026 kokku teha
uuendusraiet 52 450 hektaril (aastas keskmiselt 10 490 ha).
Postimehe
vahendusel märkis keskkonnaminister Tõnis Mölder, et RMK väljapakutud raiemaht
oli liiga kõrge ning et see peaks lähtuvalt järgmise aasta dividendiootuse
vähenemisest kahanema. Nähtavasti tähendab ministri öeldu, et Keskkonnaministeerium
ei kinnita oma alluvusse kuuluva RMK soovitud suuri raiemahtusid, vaid on nõus
kinnitama ainult väiksemate raiemahtude taotluse.
Keskkonnaministeeriumi
kiri RMK-le
Postimehe
artikkel
Avalikustati metsanduse arengukava KSH programm
Kajastasime aprillikuu
uudiskirjas arenguid metsanduse arengukava (MAK2030) koostamisel.
Keskkonnaministeerium on andnud teada, et MAK2030 KSH programmiga on võimalik
tutvuda 21.09-05.10.2021 nende veebilehel. KSH
ja muude oluliste mõjude strateegilise hindamise programmi kohta ettepanekuid,
vastuväiteid ja küsimusi saab esitada kirjalikult kuni 05.10.2021 (k.a)
Keskkonnaministeeriumi kontaktidel Narva mnt 7a, Tallinn või e-posti aadressil
keskkonnaministeerium@envir.ee. KSH ja muude oluliste mõjude strateegilise
hindamise programmi avalik arutelu toimub 08.10.2021 kell 10.00–12.00
virtuaalselt veebikeskkonnas MS Teams.
KSH programm peaks valmima selle aasta 12. detsembriks. Vabariigi
Valitsus ootab keskkonnaministrilt metsanduse arengukava esitamist hiljemalt
järgmise aasta septembriks.
MAK2030
veebileht
OHTLIKUD AINED
Nafta ümberpumpamist lubatakse edaspidi merel kuuel ankrualal ja sadamates
Nafta ümberpumpamise regulatsiooni muutmisest kirjutas KÕK käesoleva
aasta veebruari,
märtsi, aprilli ja mai uudiskirjas. Ornitoloogiaühing
on rõhutanud, et merel nafta ümberpumpamine on ülimalt riskantne ja õnnetuse
korral tabaks Läänemerd keskkonnakatastroof.
28. augustil jõustunud määrusega lubatakse
ohtlike ainete ümberlaadimist merel kuuel ankrualal võrreldes varasemalt
lubatud 19-ga, kirjutab Postimees.
STS-operatsioonid ehk ohtlike ainete ümberpumpamine nende transportimise
eesmärgil sisevetes keelatakse, lubatud on aga punkerdamine ehk kütuse
ümberpumpamine laeva enda kütusevajaduse rahuldamiseks.
Merel ohtlike ainete ümberlaadimise lubamine ainult punkerdamise
eesmärgil ja vähematel ankrualadel on areng võrreldes senise regulatsiooniga ja
eriti võrreldes praktikaga, kuna varasemalt toimus nafta ümberpumpamine kohati
Natura 2000 võrgustikku kuuluva linnuala piires.
Postimehe
artikkel
Eelnõu
menetluse dokumendid
Vabariigi Valitsuse
25.06.2020 määrus nr 51 „Merel, Narva jõel ja Peipsi järvel ohtlike ning
kahjulike ainete käitlemise kord“
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
AFi maapõuearutelu kokkuvõte: ühiskonnas tuleb selgeks vaielda, mida me tahame
KÕK ja
Eesti Roheline Liikumine korraldasid arvamusfestivalil (AF) 13.08.2021 arutelu maavaradest.
Toimunud arutelu võtame kokku kolme peamise teema kaupa, mis vestlusel esile
kerkisid: teadusuuringute ja keskkonnamõju hinnangute sõltumatus, rohepööre,
nõudlus maavarade järele ja riigi roll ning kogukonna kaasamine ja kohalik kasu.
Loe
lähemalt
KÕK esindas edukalt ELFi vaidluses keskkonnaametiga Natura ala rabapõlengu üle
2020. aasta suvel sai Pärnumaal turbakaevandusest alguse põleng, mis
levis rabas enam kui 70 hektarile Lavassaare linnu- ja loodusalale, mis kuulub
üleeuroopalise tähtsusega Natura 2000 võrgustikku. Keskkonnaamet jättis
süüteomenetluse alustamata põhjendades, et põlengu põhjustaja pole teada, ehkki
põlengut kustutanud päästeamet oli põlengu esialgse tekkepõhjuse fikseerinud. Pärnu
maakohus tühistas keskkonnaameti kaebuse lahendamise määruse 13. augustil 2021
ning kohustas keskkonnaametit alustama väärteomenetlust rabapõlengu asjaolude
väljaselgitamiseks. Kohtulahend on lõplik ning jõustunud.
Loe
lähemalt
KÕKi analüüs: eelnõus 292SE kavandatud juurdepääsupiirangud metsaandmetele on õigusvastased
Augustis avaldatud analüüsis leiavad juristid, et eelnõu koostamisel on
lähtutud väärast eeldusest, et KeÜS § 24 lg 1 kohaselt võib küsida vaid sellist
teavet, millele pole seatud juurdepääsupiiranguid. Tegelikult võimaldab säte
küsida keskkonnateavet AvTS-s sätestatud korras sõltumata sellest, kas sellele
teabele on seatud juurdepääsupiirang. Analüüsist saab järeldada, et eelnõus
kavandatud juurdepääsupiirangud nii metsaregistri andmetele (MS § 9 lg 4) kui
SMI andmetele (MS § 9.1) ei ole kooskõlas Aarhusi konventsiooni ega EL
keskkonnainfo direktiivi sätetega, mis reguleerivad avalikkuse juurdepääsu
keskkonnateabele.
Loe
lähemalt
Kaarel Relve ERRis: rikkumismenetlus, mida riik niisama ära siluda ei saa
Eesti Keskkonnaühenduste Koda esitas 2019. aasta kevadel Euroopa
Komisjonile kaebuse seoses raietega Natura 2000 aladel. Selle aasta 9. juunil
algatas Euroopa Komisjon Eesti suhtes rikkumismenetluse, mille järgi Eesti
rikub Euroopa Liidu õigust: loodusdirektiivi ning keskkonnamõjude strateegilise
hindamise direktiivi. Keskkonnaõiguse Keskuse jurist Kaarel Relve avab ERRi
uudisteportaalis rikkumismenetluse tausta.
Loe
lähemalt
|