Riigikohus selgitas üldplaneeringus rohevõrgustiku toimimise tagamiseks
raiepiirangute kehtestamise ja hüvitamise põhimõtteid (RKHKo 3-21-1658)
Riigikohus tegi 18. detsembril otsuse asjas
3-21-1658, milles selgitas kohaliku
omavalitsuse üldplaneeringuga rohevõrgustiku kaitseks raiepiirangute seadmise
põhimõtteid. Riigikohtu otsusest nähtuvalt on KOV-il kohustus üldplaneeringus
rohevõrgustiku tingimusi täpsustada, kui maakonnaplaneering oli üldine.
Juhtumi asjaolud
Kohtusse olid
pöördunud kohalikud elanikud, kes vaidlustasid Kose valla üldplaneeringu,
milles elanike hinnangul ei olnud piisavalt kaalutud raiepiiranguid
rohevõrgustiku toimimise tagamiseks.
Üldplaneeringu
koostamise menetluses olid kohalikud elanikud 2019. a lõpus ja 2020. a alguses
esitanud ettepanekuid uuendusraietele piirangute kehtestamiseks. Näiteks tehti
ettepanek piirata uuendusraieid asula ja ehitiste kaitseks selliselt, et
lageraielangi suurus ei ületaks 0,5 ha ning turberaie langil 2 ha.
Samuti tegid elanikud ettepaneku korraldada rohevõrgustiku uuring, täpsustada
metsade kasutuse ja rohevõrgustiku kaitse tingimusi jm.
Kose vald
ettepanekutega ei arvestanud, kuna leidis, et suuremat osa ettepanekutest pole
võimalik ellu viia ning et raieliigi keelamine ei ole üldplaneeringu otsene
ülesanne. Vald tugines mh argumendile, et ulatuslike piirangute seadmine tooks
kaasa omanike kahjunõuded kinnisasja avalikes huvides omandamise seaduse
(KAHOS) § 4 lg 3 alusel, nende rahuldamiseks pole vald aga valmis. Hiljem
leidis vald veel, et üldplaneeringuga uuendusraiete keelamine ei oleks
kooskõlas metsaseaduse ja selle alusel kehtestatud regulatsiooniga, sh säästva
metsamajandamise põhimõtetega. Metsades on vaja kindlustada samaväärse uue
metsa kasvatamine ning tuule- ja tormikindluse säilitamine. Huvide kaalumisel
jõudis vald seisukohale, et avalik huvi väärtusliku metsa kasvatamiseks tulevastele
põlvedele on ülekaalukas.
2021. a juunis
otsustas Kose vallavolikogu üldplaneeringu kehtestada, ilma et oleks kohalike
elanike ettepanekuid arvestanud. 2021. a juulis pöördusid kaks kohalikku
elanikku ja Kose valla Loodusselts üldplaneeringu vaidlustamiseks kohtusse.
Kohtus vaidlesid kohalikud elanikud ja Kose vald peamiselt selle üle, kas vald
on piisavalt kaalunud raiepiirangute kehtestamist avalikes huvides, sh
rohevõrgustiku toimivuse tagamiseks.
Esimese ja teise
astme kohtud olid jätnud kaebuse rahuldamata, leides, et KOV-il oli
üldplaneeringus raiepiirangute seadmiseks autonoomia, piirangute seadmine peab
olema proportsionaalne ning et KOV on erinevaid huve piisavalt kaalunud. Kohtud
leidsid, et riigimetsas piisas lahendusest, et raiepiirangute asemel nähti ette
koostöö RMK-ga kõrgendatud huviga aladel (KAH-metsades) ning et erametsade
puhul piisab juba õigusaktides sätestatud raiepiirangutest.
Riigikohus tühistas
halduskohtu ja ringkonnakohtu otsused ning kohustas Kose vallavolikogu uuesti
otsustama metsamajandamisele piirangute kehtestamise üle, et tagada
rohevõrgustiku toimivus.
Riigikohtu seisukohad
1) KOV planeerimisautonoomia ja kohustus
arvestada riigi huviga rohevõrgustiku toimimise tagamiseks
Riigikohus nõustus
esmalt ringkonnakohtuga selles, et Kose vallal oli autonoomia otsustamaks,
milliseid küsimusi tuleks reguleerida üldplaneeringus konkreetselt ja milliseid
üldisemalt ning kas ja milliseid omandikitsendusi on vaja üldplaneeringuga
seaduse alusel seada, et erinevad huvid oleksid tasakaalus (lahendi p 14).
Samas märkis
Riigikohus, et omavalitsusüksuse
kaalutlusruum üldplaneeringu kehtestamisel ei ole piiramatu ning et
planeeringulahenduses ei või jätta tähelepanuta omavalitsusüksuse keskkonna
säästmise kohustust (PS § 5 ja § 53) ja vajadust kaitsta
subjektiivseid õiguseid (PS § 14) ning riigi huve lähtuvalt
erinevatest planeerimisseaduse (PlanS) sätetest. Üldplaneering peab olema
terviklik ja eri huve tasakaalustav ruumilahendus, mis arvestab olemasolevast
keskkonnast ning asukohast tulenevaid asjaolusid (lahendi p 15).
Riigikohus kordas
juba varasemates lahendites (RKHKo 3-20-1310/52, RKHKo 3-21-979/44, RKHKo 3-21-2074/43) esitatud seisukohti rohevõrgustiku olulisusest, mis on
vajalik nii elurikkuse kaitseks kui kliimamuutuste leevendamiseks ja nendega
kohanemiseks ning rohemajanduse, sh puhkemajanduse edendamiseks (lahendi p 16).
PlanS erinevatest
sätetest nähtub Riigikohtu lahendi p 17 kohaselt, et rohevõrgustiku toimivus
tagatakse planeeringutega ja vastav ruumiline planeerimine on riigi ning
omavalitsuste jagatud pädevuses. KOV planeerimisautonoomia üldplaneeringu
kehtestamisel erineb sõltuvalt sellest, kas rohevõrgustiku täpsustused on
vajalikud riiklike huvide kaitseks või üksnes kohaliku elu küsimuste
lahendamiseks. Kohaliku elu küsimuste lahendamisel on omavalitsusüksusel avar
otsustusruum. Riiklike huvide kaitsel jätab PlanS omavalitsusüksusele küll
kaalutlusõiguse, milliseid tingimusi ja millise põhjalikkusega planeeringus
seada, kuid üldplaneeringu kehtestamisel ei või jätta täielikult tähelepanuta
vajadust täpsustada maakonnaplaneeringuga seatud rohevõrgustiku üldisi kasutamistingimusi.
Omavalitsusüksus peab üldplaneeringus
arvestama maakonnaplaneeringus väljendatud avaliku huviga tagada rohevõrgustiku
toimivus. (lahendi p 19-20)
2) Rohekoridorides metsamajandamisele
piirangute kaalumise nõue üldplaneeringu koostamisel
Riigikohus
sedastas, et metsaraie võib mõjutada
rohevõrgustiku toimimist, kuna osade liikide jaoks võib see olla elupaiku
killustav ja rohevõrgustiku funktsiooni nõrgestav tegevus. Raiepiirangud võivad
olla vajalikud ka muude rohevõrgustiku eesmärkide saavutamiseks, nagu
kohalikele elanikele puhkevõimaluste tagamine või asulate kaitse õhusaaste,
müra, tugeva tuule või lumetuisu eest. (p 23)
Rohevõrgustiku
toimivust tagavad piirangud peavad olema
proportsionaalsed. Piirangute proportsionaalsust on võimalik tagada üksnes
juhul, kui on selge, miks piiranguala
rohevõrgustikku kuulub (lahendi p 24). Selleks võivad vajalikud olla
uuringud, ent selliste uuringute tegemine on Riigikohtu hinnangul riigi ja
KOV-i jagatud ülesanne ning seepärast peab riik üldplaneeringu koostamisel ja
kehtestamisel osalema aktiivselt rohevõrgustiku kaitsetingimuste kujundamises,
eriti mis puudutab maakonnaplaneeringus rohevõrgustiku kaitseks seatud
tingimuste täpsustamist (lahendi p 25).
Kose valla
üldplaneeringuga seonduvalt Riigikohus otseselt riigipoolse tegevuse
vajakajäämisi välja ei toonud ja pidas rohevõrgustikule
avalduva mõju väljaselgitamist KOV-i ülesandeks. See, et üldplaneeringu
menetluses tuli hinnata ökoloogilist vajadust piirata rohekoridorides
metsamajandamist, eeskätt lageraiet, ning kaaluda sellele vajadusele vastavate
omandikitsenduste seadmist, nähtub Riigikohtu hinnangul maakonnaplaneeringu
rohevõrgustiku üldistest kasutamistingimustest (lahendi p 28).
Riigikohtu lahendi
kohaselt ei piisanud pelgalt üldsõnalisest viitest KOV ametnike kogemusele,
mille kohaselt ei ole seni tuvastatud metsaraiega seotud märkimisväärseid
probleeme. Riigikohus kordas varasemas praktikas väljendatud seisukohta, et rohevõrgustiku toimimist ei taga täiel
määral MS-s ja selle alusel kehtestatud üldised tingimused raietele, sest
need ei lähtu rohevõrgustiku spetsiifilistest vajadustest (lahendi p 30).
Samuti ei saanud
mõju hindamisel lähtuda Kose valla üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise
hindamise (KSH) aruandest, kuna selles aruandes ei käsitletud raiete mõju
rohekoridoride toimimisele ega rohevõrgustikule üldiselt. Lõppvastutus selle
ees, et olulised asjaolud on välja selgitatud, ning kohustus koguda vajadusel
lisatõendeid, lasub kohalikul omavalitsusel kui lõppotsustajal ja KOV ei saa pimesi lähtuda KSH järeldustest
(lahendi p 31).
Maakonnaplaneeringus
olid rohevõrgustiku alade kasutustingimused määratletud nii üldiselt, et
Riigikohtu hinnangul tuli neid täpsustada. Riigikohus leidis, et
üldplaneeringus tuleb omavalitsusüksusel koostöös riigiasutustega vähemalt
piiritleda ruumiliselt alad, kus põldudevahelise metsa säilitamise vajadust
peab täpsemalt hindama üldplaneeringule tuginevate haldusaktide andmisel, nagu
metsateatise registreerimine metsa raadamiseks või lageraieks. Ühtlasi tuleb
kindlaks määrata ja vajaduse korral piirkonniti eristada asjakohased
rohevõrgustiku eesmärgid ning neile vastavad hindamiskriteeriumid (lahendi p
34).
3) Üldplaneeringuga uuendusraiete piiramise
alused
Riigikohus selgitas
lahendis täpsemalt ka seda, mis tingimustel ja ulatuses on üleüldse kohane KOV
üldplaneeringus uuendusraieid piirata, pidades silmas metsaseaduse eesmärke
ning metsaomanike vastuseisu piirangute seadmisele.
MS § 2 lg 1
kohaselt on seaduse eesmärkideks metsa kui ökosüsteemi kaitse ja säästev
majandamine. Riigikohus sedastab lahendis, et metsa kui ökosüsteemi kaitseks ei ole uuendusraie vajalik –
vastupidi, metsa kui väärtusliku ökosüsteemi esinduslikkuse tunnuseks on
üldiselt minimaalne inimmõju, sh raiete puudumine (lahendi p 40.1).
Riigikohtu
lahendist nähtuvalt võib raiete
piiramine olla vajalik ka metsa säästvaks majandamiseks. Riigikohus viitab,
et enne 2009. aastat kehtinud kaitsemetsa regulatsioon võimaldas lageraiele mh
asulate kaitseks piiranguid seada ning et selle regulatsiooni kehtetuks
tunnistamise üheks kaalutluseks oli, et omavalitsusüksusel on võimalik seada
metsade kasutamisele planeeringuga tingimusi või võtta need kaitse alla.
Riigikohtu hinnangul „on ilmne, et uuendusraie üldiselt ei suurenda, vaid
vähendab aastakümneteks metsa puhkeväärtust ja kaitset, mida mets pakub
asulatele ja ehitistele tuisu, tuule jms mõjude eest” (lahendi p 40.2).
Sellest järeldab
Riigikohus, et üldplaneeringuga
metsamajandamisele piirangute seadmine ei ole mitte üksnes kooskõlas MS-i
eesmärkidega, vaid võib olla mõnel juhul vajalik nende saavutamiseks
(lahendi p 40.4).
Riigikohus märgib
siiski, et MS § 2 kui eesmärginormistik ei ole üldplaneeringus raiepiirangute
kehtestamise õiguslikuks aluseks. Väljaspool rohevõrgustikku on
omavalitsusüksusel võimalik seada raiepiiranguid ennekõike
PlanS § 75 lg 1 p-de 14, 15, 16, 20 ja 21 alusel
(lahendi p 40.5). Viidatud normidest puudutavad p 14 ja 16 üldplaneeringus
tingimuste seadmist väärtuslike maastike ja miljööväärtuslike alade kaitseks, p
15 kaevandamisest mõjutatud aladest tekkivate ning p 20 puhke- ja
virgestusaladel kitsenduste seadmist. P 21 kohta vt selgitust allpool.
Riigikohus toob
välja, et planeeringuga piirangute
seadmiseks pole üldiselt vajalik kokkulepe maaomanikuga. Ruumilisel
planeerimisel tuleb erinevaid huve arvestada ja tasakaalustada, kuid planeering
ei ole kokkuleppeline dokument. Kokkulepe on vajalik, kui piirangu ühepoolseks
seadmiseks ei tulene alust planeerimisseadusest (sh PlanS §-dest 75
ja 126) (lahendi p 41).
PlanS § 75 lg 1 p
21 näeb ette üldplaneeringus asula või ehitiste kaitseks õhusaaste, müra,
tugeva tuule või lumetuisu eest või tuleohu vähendamiseks või metsatulekahju
leviku tõkestamiseks lageraie tegemisel langi suurusele ja raievanusele
piirangute seadmise. Riigikohus möönab, et PlanS säte on vastuolus MS §-ga
23.1, mille sisu on sama nagu PlanS sättel, ent mõnede erisustega – mh on MS
sätte kohaselt piirangute seadmise eelduseks KOV kokkulepe maaomanikuga.
Riigikohtu hinnangul tuleb normide vastuolu ületamisel juhinduda PlanS § 75 lg
1 p-st 21 kui hilisemast ja täpsemalt üldplaneeringute kohta käivast normist,
seega võib üldplaneeringuga kehtestada piiranguid sõltumata kokkuleppest
maaomanikuga (ehkki piirangud peavad siiski olema proportsionaalsed) (lahendi p
42).
4) Metsaomanikele piirangute hüvitamise
kohustus
Üldise seisukohana
leidis Riigikohus, et üldplaneeringuga metsamajandamise piirangute kehtestamise
kaalumisel peab omavalitsusüksus
arvestama piirangutest tekkivate kuludega, sh metsaomanikele hüvitise maksmise
vajadusega, samuti omandiõiguse piirangutest tuleneva koormaga, mida
omanikule ei hüvitata. (p 43)
Riigikohus märkis
siiski, et üldplaneeringuga
uuendusraiete reguleerimist ei saa üldjuhul pidada metsakinnistu faktiliseks
sundvõõrandamiseks PS § 32 lg 1 teise lause tähenduses, eriti mis puudutab
rohevõrgustikus asuvaid metsi. Mh tõi Riigikohus välja, et metsakinnistu
kasutamine ei seisne üksnes raietes ning kinnisasja kasutusvõimaluste
hindamisel ei saa lähtuda ainult selle omaniku äriplaanist. Selgeks tuleb teha,
kas kinnistut on põhimõtteliselt võimalik erahuvides kasutada. Seejuures ei ole riigil või omavalitsusüksusel
kohustust hüvitada mistahes piirangut täies ulatuses. Avalikes huvides
omandikitsenduste talumise kohustus võib tulenevalt igaühe kohustusest
keskkonda säästa (PS § 53 esimene lause) olla küllalt kõrge. (p 44-45)
Üldplaneeringuga
kehtestatavate piirangute intensiivsuse hindamisel tuleb Riigikohtu hinnangul
arvesse võtta raiepiirangute ulatust kinnisasjal, sellest tingitud kinnisasja
väärtuse vähenemist ja senise valdamise, kasutamise või käsutamise
raskendamist. Välja tuleb selgitada, mil määral üldplaneeringuga kehtestatavad
kitsendused piiravad täiendavalt omandiõigust võrreldes niigi seadusest vm
õigusaktist tulenevate piirangutega. Üheks selliseks õigusaktiks on Riigikohtu
seisukoha järgi ka riigi tasandi planeeringud. (p 46)
KÕKi kommentaar
Riigikohtu lahend
selgitab ja täpsustab oluliselt raiepiirangute kaalumise kohustust KOV
üldplaneeringu koostamisel, sh rohevõrgustiku alade kasutustingimuste
seadmisel. Senises praktikas on see olnud KOV-ide jaoks segane küsimus, mida
näitab mh Keskkonnaagentuuri 2023. a augustis avalikustatud analüüs KOV-ide
praktikast (vt KÕKi uudiskirja uudist).
Praktikas on mitmed
KOV-id KÕK-ile teadaolevalt seni leidnud, et kuna neil puudub pädevus
rohevõrgustiku kaitse vajaduste hindamiseks, ei saa nad iseseisvalt
üldplaneeringus rohevõrgustiku kaitseks raiepiiranguid kehtestada. Kardetud on
ka maaomanikele piirangute kompenseerimise kulu.
Riigikohtu
lahendist nähtub, et kohalik omavalitsus ei saa üldplaneeringu koostamisel
lükata rohevõrgustiku kaitsmise kohustust endalt ära riigiasutuste peale, vaid
peab ise aktiivselt rohevõrgustikule avalduvat mõju hindama ja vajadusel
piiranguid kaaluma ning seadma. Mil viisil peab riik seejuures kohalikke
omavalitsusi toetama, Riigikohtu otsusest siiski selgelt välja ei tule ning see
vajab täpsustamist juba edasises praktikas.
Riigikohtu otsus
annab ka selge signaali, et kõiki piiranguid omanikele hüvitama ei pea -
lahendist võib välja lugeda, et näiteks uuendusraie piiramine ei pruugi kaasa
tuua hüvitise maksmise kohustust, kuna kinnistut saab jätkuvalt kasutada.
|