KESKKONNAALASED ÕIGUSED
ACCC: 8000
naela suuruste kohtukulude väljamõistmine ilma kaebust
läbivaatamata on vastuolus Aarhusi konventsiooniga (ACCC/C/2012/77)
Aarhusi konventsiooni kontrollikomitee (ACCC) avalikustas
hiljuti eelmise aasta juulis vastu võetud seisukoha vaidluses Suurbritannia
kohtukulude üle. ACCC poole pöördus keskkonnaühendus Greenpeace, kes leidis, et
Suurbritannia kohtumenetluse reeglid olid vastuolus Aarhusi konventsiooni
artikkel 9 lõigetega 4 ja 5, mille kohaselt ei tohi kohtumenetlus olla
takistavalt kallis. ACCC rõhutas ka, et sõltumata siseriikliku õiguse eripäradest on Aarhusi konventsioon siduv kõigile sellega ühinenud riikidele ja nende kohtutele
Vaidluse põhjuseks oli Suurbritannia kohtu
otsus, millega jäeti menetlusse võtmata Greenpeace’i kaebus Suurbritannia
valitsuse tuumaenergia-teemalise raamotsuse vastu. Kohtuotsusega mõisteti
kaebajalt välja ka kohtukulud ligi 12 000 naela ulatuses. Greenpeace vaidles
otsusele vastu, tuues välja, et tehtud kulutused (eelkõige esindajatele) olid
varast menetlusetappi arvestades liiga suured ning vastuolus Aarhusi
konevntsiooniga. Kohus vähendas küll kulusid 8000 naelale, ent
leidis, et Aarhusi konventsioon ei puutunud antud juhul asjasse.
ACCC leidis oma otsuses, et arvestades
erinevaid asjaolusid (sh kaebaja poolt kantud õigusabikulusid) olid 8000 naela suurused
kohtukulud antud juhul takistavalt kallid. Asjaolu, et kaebaja ei jätkanud
siseriiklikku kohtuvaidlust kulude üle, oli ACCC
hinnangul esimest otsust arvestades mõistetav ning seetõttu oli ACCC poole
pöördumine enne kõiki siseriiklikke kohtuastmeid läbimata lubatav. ACCC
juhtis tähelepanu ka sellele, et konventsiooniosalisena on Suurbritannia (ja
selle kohtud) kohustatud konventsiooni nõudeid järgima, sõltumata oma
siseriiklikust õigusest ja selle eripäradest.
Kontrollikomitee
järeldused (pdf)
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Euroopa Kohus: asjaomane üldsus peab saama KMH algatamata jätmise otsust vaidlustada (C-570/13)
Euroopa Kohus leidis 16. aprillil tehtud
otsuses, et keskkonnamõju hindamise (KMH) algatamata jätmise otsus ei saa olla
kolmandatele isikutele (nt naabritele) õiguslikult siduv. Seega peaksid isikud,
kelle õigusi või huve see riivab, saama vastavat otsust vaidlustada. Euroopa Kohus leidis, et naabritel peab olema õigus vaidlustada KMH algatamata jätmist, riigid saavad lisatingimuseks seada vaid õiguste või huvide riive
Vaidlus, mille tõttu Austria kohus Euroopa
Kohtu poole pöördus, puudutas kaubanduskeskuse rajamist. Rajatava kaubanduskeskuse
naaber vaidlustas kaubanduskeskuse ehitusloa, tuues mh välja, et kompleksi KMH
algatamata jätmise otsus oli õigusvastane. Ehitusloa väljastanud omavalitsus
väitis, et teise asutuse tehtud KMH algatamata
jätmise otsus oli talle õiguslikult siduv ning ta ei saanud seda otsust ümber
hinnata. Austria kohus pöördus tekkinud olukorras Euroopa Kohtu poole, et
viimane hindaks, kas KMH algatamata jätmise otsus on õiguslikult siduv ka
naabrite suhtes, kellel puudus siseriikliku õiguse kohaselt võimalus otsuse
vaidlustamiseks.
Euroopa Kohus leidis, et KMH algatamata
jätmise otsus ei saa olla kolmandate isikute jaoks õiguslikult siduv, st
vaidlustamatu. Vastavalt Aarhusi konventsioonile ja KMH direktiivile peavad
„asjaomase üldsuse“ hulka kuuluvad isikud (isikud, keda otsus võib mõjutada)
saama taolisi otsuseid vaidlustada (hiljemalt koos lõppotsusega). Nii
konventsiooni kui direktiivi kohaselt võib siseriiklikes kohtumentluse
reeglites seada kaebeõiguse lisatingimuseks huvide või õiguste riive. Reeglid,
mille kohaselt ei ole KMH algatamata jätmist võimalik üldse vaidlustada
ka isikute poolt, kelle õigusi otsus riivab, on vastuolus EL õigusega (ning
need tuleks jätta kohaldamata).
Kohtuotsuse
tekst
Euroopa Kohus: nafta ja gaasi proovipuurimise suhtes tuleb
läbi viia keskkonnamõju eelhindamine (C-531/13)
Euroopa Kohus tegi 11. veebruaril otsuse,
milles leidis, et nafta ja gaasi otsinguteks puuraukude rajamisel ei ole
keskkonnamõju hindamine (KMH) tingimata kohustuslik. Samas
tuleb läbi viia nõuetekohane eelhindamine, pöörates mh tähelepanu koosmõjule
teiste tegevustega. Antud juhtumil rõhutas Euroopa Kohus koosmõjude arvestamise tähtsust ning seda, et koosmõjude tuvastavamisel ei ole õige lähtuda administratiivsetest piiridest
Vaidlus puudutas Austrias välja antud luba
rajada nafta ja gaasi otsimiseks ja proovikorras ammutamiseks kuni 4150 m sügavune puurauk. Loa
andmisel jäeti keskkonnamõju hindamata. Kohalik omavalitsus ning elanikud
vaidlustasid otsuse, leides, et antud juhul oleks pidanud keskkonnamõjusid
hindama (kohustuslikus korras) vastavalt KMH direktiivi (85/337/EMÜ) I lisa
punktile 14. See punkt näeb ette, et KMH on igal juhul kohustuslik, kui kavatsetakse
kaubanduslikul otstarbel toota naftat mahuga üle 500 t päevas või maagaasi
mahuga üle 500 000
m3 päevas.
Euroopa Kohus leidis esmalt, et antud juhul
olid proovipuurimise käigus maksimaalselt ammutatavad nafta ja gaasi kogused
väiksemad, kui KMH direktiivi I lisa punktis 14 nimetatud künniskogused. Seega
ei olnud keskkonnamõju hindamine tingimusteta kohustuslik. Samas leidis kohus,
et tegemist on „süvapuurimisega“ direktiivi II lisa tähenduses. II lisas on
loetletud tegevused, mille puhul tuleb läbi viia keskkonnamõju eelhindamine, st põhjalikult kaaluda, kas
algatada KMH või mitte; selline kaalumine oleks
tulnud läbi viia ka antud juhul. Seejuures tuli tähelepanu juhtida
ka koosmõjudele teiste
elluviidavate ja kavandatavate tegeuvstega. Antud juhul oli juba sama
kohaliku omavalitsuse territooriumile rajatud 30 proovipuurimise auku, ent
Euroopa Kohus rõhutas, et arvestada tuleks ka teistes lähiümbruse
omavalitsustes rajatud puuraukudega. Kohtuotsuse
tekst
Riigi Teatajas avaldati 1. juulist jõustuvad
keskkonnamõju hindamise süsteemi laiaulatuslikud muudatused, mida tutvustasime
lähemalt eelmise
kuu uudiskirjas. Muudatused kaotavad mh senise mõjude hindamise järelevalve
süsteemi.
KLIIMAMUUTUS
Keskkonnaministeerium asub välja töötama kliimastrateegiat
Märtsis alustasid tööd Keskkonnaministeeriumi
kokku kutsutud töögrupid, kelle ülesandeks on ette valmistada Eesti esimene
kliimastrateegia, ametliku nimetusega „Kliimapoliitika põhialused aastani
2050“. Uue strateegia eesmärk on tuvastada kõige kulutõhusamad viisid kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks, võrreldes võimalikke meetmeid erinevates valdkondades
Uus strateegia oleks nn katusstrateegiaks
valdkondlikele arengukavadele põlevkivi, energeetika, transpordi, metsanduse
jms osas. Eesmärk on tuvastada, millistes valdkondades ja milliste vahenditega
on võimalik kõige kulutõhusamalt saavutada pikaajaline eesmärk – vähendada
aastaks 2050 kasvuhoonegaaside heidet võrreldes 1990. aastaga 80% võrra.
Esialgse ajakava kohaselt toimub esmalt töögruppides
strateegia ettevalmistavad arutelud jm töö kuni selle oktoobrini, millele
järgneb kokkupandud sisendi avalikustamine. Töögruppe on viis – energeetika ja
tööstus, transport, põllumajandus, metsandus ning jäätmemajandus. Eelnõu
plaanitakse valmis saada ja avalikustada 2016. a II kvartalis ning
Riigikogus võiks see kinnitatud saada juba 2016. a lõpuks.
Kliimastrateegia teemaline
Keskkonnaministeeriumi veebileht
Uuendatud määruste kohaselt tuleb F-gaaside aruanded
Keskkonnaministeeriumile esitada juba 20. juuniks
Märtsi lõpus muudeti mitut määrust, mis
käsitlevad fluoritud kasvuhoonegaase (F-gaase) sisaldavate toodete, seadmete ja
süsteemide hooldust, aruandlust ja nõudeid neile seadmetele. Muudatuste
peamiseks ajendiks oli uue selleteemalise EL-määruse
(nr 517/2014) kehtestamine, mistõttu tuli ka EL-määrust Eesti õiguses
täpsustavaid määruseid uuendada. EL-tasandil on F-gaasidega seotud reeglid
kehtestatud, kuna tegemist on ainetega, mis keskkonda pääsedes soodustavad ka
väikestes kogustes oluliselt nn kasvuhooneefekti teket ning mõjutavad seeläbi
kliimat.
Muudeti määruseid:
·
Vabariigi
Valitsuse 4. juuli 2013. a määrus nr 114 „Fluoritud kasvuhoonegaaside
käitlemise ja aruandluse kord, aruannete vormid ning käitlemise kohta andmeid koondavate
asutuste loetelu"
·
Keskkonnaministri
27. augusti 2014. a määrus nr 36 „Fluoritud kasvuhoonegaase sisaldavate
toodete, seadmete ja süsteemide lubatud lekke piirväärtused”
·
Keskkonnaministri
30. detsembri 2014. a määrus nr 60 „Fluoritud kasvuhoonegaase sisaldava toote,
seadme ja süsteemi käitlemisloa taotlemise ja muutmise täpsustatud kord ning
käitlemisloa taotluse ja käitlemisloa täpsustatud nõuded”
Sisulise muudatusena kohustab uuendatud
Vabariigi Valitsuse määrus nr 114 Keskkonnaametile F-gaaside kohta aruandeid
esitama 20. septembri asemel juba 20. juuniks, seda juba sel aastal.
Aruannete esitamise kohustus on Ravimiametil, Maanteeametil, F-gaaside
turustajal, F-gaase sisaldavate aerosoolide ja ühekomponendiliste
polüuretaanvahtude tootjatel, reederitel ja raudteeveo ettevõtetel.
Seletuskirja kohaselt on aruannete varasem esitamine vajalik selleks, et Eesti riik
saaks anda Euroopa Komisjonile iga-aastases F-gaaside inventuuris täpsema
ülevaate (andmete esitamise tähtaeg on 31. juuli). Uuendusena nähakse ette, et
aruanded võib esitada ka digiallkirjastatud kujul (siiani sai seda teha kas
elektroonilises registris või tavaposti teel).
Vabariigi Valitsuse määruse
nr 114 muudatused
Keskkonnaministri määruse
nr 36 muudatused
Keskkonnaministri määruse
nr 60 muudatused
Riigi Teatajas avaldati välisõhu kaitse
seaduse muudatused, millega rakendatakse uut kasvuhoonegaasidega kauplemise
skeemi, mis hõlmab sektoreid, mis jäävad nn turupõhisest (ETS) süsteemist
välja. Muudatuste sisust saab pikemalt lugeda eelmise aasta detsembrikuu
uudiskirjast.
ENERGEETIKA
EL liikmesriigid toetavad põhimõtteliselt energialiidu
loomist; täpse sisu osas on oodata ägedaid vaidlusi
19. märtsil toimunud EL Nõukogu kohtumisel
avaldasid liikmesriikide liidrid toetust Euroopa Komisjoni plaanidele nn
„energialiidu“ loomiseks. Energialiit on üks uue Euroopa Komisjoni kümnest
prioriteedist; sisuliselt on tegemist meetmete paketiga, mis peaks senisest
enam ühildama erinevate EL riikide energiaturge ning aitama saavutada EL
ühiseid eesmärke energeetika ja kliimamuutuse alal. Veebruari lõpus välja
käidud paketis on kaardistatud viis peamist valdkonda: energiajulgeolek, ühise
energiaturu loomine, energiatõhususe suurendamine, majanduse süsinikuvabaks
muutmine ning teadusuuringud, innovatsioon ja
konkurentsivõime. Energeetika on valdkond, mille osas on Euroopa
Liidul
n-ö jagatud kompetents, st liikmesriikidel on suur sõnaõigus. Seega on Euroopa
Komisjonil konkreetsete meetmete väljatöötamiseks vaja riikide luba. Väga
üldises sõnastuses selline luba ka märtsikuisel tippkohtumisel anti.
Liikmesriikide esindajad tõid omalt poolt oluliste teemadena välja
energiavõrkude vaheliste ühenduste väljaehitamise, varustuskindluse tagamise
ning paindlike energiaturu tingimuste väljatöötamise, mis aitaks hoida
tarbijate jaoks hindu madalal.
Kriitikud leiavad, et kokkuleppe tekst viitab vähemalt mõnede riikide soovile arendada taastuvenergia allikate asemel kildagaasi tootmist ja tuumaenergeetikat
Saavutatud kokkulepe sai koheselt
keskkonnaorganisatsioonide ning taastuvenergia tootjate kriitika
osaliseks. Suurimaid etteheiteid tehti punkti osas, mis viitab „siseriiklikele
energiaallikatele ning turvalistele ja jätkusuutlikele, madala süsinikujäljega
tehnoloogiatele“ kui heale viisile energiajulgeoleku suurendamiseks.
Kriitikud näevad selles eelkõige Poola ja Suurbritannia soovi kasutada
laiaulatuslikult kildagaasi ning tuumaenergiat taastuvenergiasse investeerimise
asemel.
Väljaande EUObserver andmetel on
hoolimata riikide põhimõttelisest valmisolekust luua energialiit ees pikad ning
keerukad vaidlused nii täpsete meetmete sisu kui ka kogu energialiidu juhtimise
teemal. Märtsikuise kokkuleppe üldine tekst võimaldab erinevaid, konfliktseid
tõlgendusi, mis demonstreerivad ehedalt liikmesriikide vahelisi lahkarvamusi.
EL
Nõukogu ametlik seisukoht (ingl k)
VESI
Riigi Teatajas avaldatud muudatuste kohaselt
küsitakse veekasutajatelt täiendavaid andmeid seoses asulareovee kogumise ja
heitvee analüüsi meetoditega. Teisalt ei pea enam esitama andmeid veekasutuse
majanduslike näitajate kohta.
Riigi Teatajas avaldatud muudatustega
korrigeeriti tagasiulatuvalt fluoriidide ja tolueeni pinnavees lubatud
piirväärtusi. Vahepeal kehtinud piirväärtused olid teisendamisvea tõttu
eksikombel oluliselt rangemad, kui varem kehtinud regulatsioon ette nägi.
KALANDUS
Uus kalapüügiseadus jõustub 1. juulist
Riigi Teatajas avaldati märtsi keskpaigas uus
kalapüügiseaduse terviktest. Tutvustasime uue seaduse sisu ja eesmärke lähemalt
juba detsembri
uudiskirjas. Lühidalt öeldes oli peamiseks eesmärgiks seaduse struktuuri
korrastamine ning kooskõlla viimine keskkonnaseadustiku üldosa seadusega. Riigikogus lisati keelatud tegevuste nimekirja kala müük ja ost enne laeva lossimist või kala maale toomist, sooviga vältida ebaseaduslikult püütud kalade legaalselt maale toomist
Eelnõusse tehti Riigikogus veel mõningaid
täpsustusi ja muudatusi. Riigikogu otsustas olulise täiendusena lisada keelatud
tegevuste
nimekirja kala müügi ja ostu enne lossimist või maale toomist. Muudatus on
vajalik selleks, et vältida veekogudel toimuvaid tehinguid, mille tulemusena
tuuakse ebaseaduslikult püütud või deklareerimata kala legaalselt maale. Samuti
lisati keeld töödelda harrastus- või õngepüügil püütud kala veekogul, selle
rannal või kaldal, kui kalaliigi kohta on sätestatud alammõõt ning töötlemine
ei võimalda tuvastada kala pikkust. Muudatus on vajalik selleks, et paremini
tuvastada alamõõduliste kalade püüki.
Algselt oli seadus mõeldud jõustuma üldises
korras, st 10 päeva pärast avalikustamist, Riigikogus aga muudeti jõustumisaeg
hilisemaks, seega jõustub uus seadus 1. juulist. Riigikogus lisati ka
rakendussäte, mille kohaselt jäävad varasema seaduse alusel antud määrused
esialgu kehtima, ent vaid osas, milles nad ei lähe uue seadusega vastuollu.
Kalapüügiseaduse
tekst Riigi Teatajas
Riigi Teatajas avaldatud muudatustest
kirjutasime lähemalt
veebruarikuu uudiskirjas. Olulise muudatusena tuleb alates 2016. a hakata püügivahendeid
rannikumeres tähistama punaste või oranžide lippude ning helkurribadega. Eesmärk on parendada
püügivahendite nähtavust ning seeläbi meresõidu ohutust. Lisaks
täpsustati suurt hulka kalapüügipiiranguid konkreetsetes veekogudes.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Keskkonnaseadustiku kommentaarid ja teabepäevad teevad uue seaduse inimestele arusaadavamaks
SA Keskkonnaõiguse Keskus (KÕK) eestvedamisel ilmusid täiendatud kommentaarid hiljuti jõustunud ja Eesti õigusruumis uuenduslikule keskkonnaseadustiku üldosale. Kommentaarid aitavad inimestel uues seaduses märkimisväärselt paremini orienteeruda ning muudavad lihtsamaks nn katusseaduse kasutamise nii ettevõtetele, avaliku võimu asutustele kui ka tavalisele inimesele. Loe edasi »
KÕKiga saab ühendust uuel aadressil
Alates 13. aprillist tegutseb KÕKi meeskond uues kontoris, mille asukohaks on Kastani 42, 50410, Tartu (Riia ja Kastani tn nurgal). Meie telefoninumbrid, meiliaadressid ja muud andmed jäävad samaks. Loe edasi »
Osalusvõimaluste teabeõhtud aprillis: Kassari ja Muhu
Jätkame infopäevadega kohalikele kogukondadele keskkonnaotsustes kaasarääkimise võimaluste teemal. Aprillis toimunud infopäevad: - 13. aprill kell 17.30 Hiiumaal, Kassari rahvamajas
- 14. aprill kell 16 Muhu lasteaia saalis
Loe edasi »
|