ÜLDOLULIST
Keskkonnaministeerium plaanib asutada uue keskkonnaotsuste infosüsteemi
Keskkonnaministeerium avalikustas mai keskel uue keskkonnaotsuste
infosüsteemi (KOTKAS) asutava määruse eelnõu. Uue andmebaasi loomise eesmärgiks
oleks lihtsustada keskkonnakomplekslubade taotlemist ja menetlemist, loaga
seotud seiret, aruandlust ning muude kohustuste täitmist (sh keskkonnatasude
deklareerimine). Samuti võimaldaks andmekogu lihtsamalt kogutud andmeid
säilitada, kasutada ja vajadusel kätte saada.õ KOTKASe nime kandev andmebaas võimaldaks esitada loataotlusi, saadaks ettevõtjatele vajalikke meeldetuletusi ja peaks vähendama ametnike töökoormust
KOTKASe näol oleks tegemist andmekoguga, mis koondaks andmed
mitmest andmebaasist (nt KLIS, VEKA ja OSIS) ning võimaldaks automatiseeritud
andmetöötluse ja andmete säilitamise digitaalsel kujul (nt kui varasemalt pidi
luba taotlema e-posti teel, siis nüüd saab taotlusvorme täita automaatsete
kontrollsüsteemide ja juhendite alusel). KOTKAS peaks 2019. aasta lõpuks kõik
seni töötavad andmebaasid asendama ja vanad andmebaasid saab siis sulgeda. Andmekogu
volitatud töötlejateks oleksid Keskkonnaamet (kelle ülesandeks oleks nt
andmekogude arendamine ja haldamine), Keskkonnaagentuur (ülesandeks nt andmete
sisestamine) ja Keskkonnaministeeriumi Infotehnoloogiakeskus (ülesandeks nt andmekogu
haldamine ja majutamine).
Kuna tegemist on automatiseeritud andmekoguga, peaks see seletuskirja
kohaselt tunduvalt vähendama erinevate ametkondade töökoormust (v.a. süsteemi
tundma õppimise perioodil). Samuti peaks suurenema kvaliteetsemate loataotluste
arv, välja antavate lubade kvaliteet ning keskkonnaalaste kontrollide
efektiivsus. Automaatsed meeldetuletused peaksid võimaldama ennetada ka võimalikke
loa- ja keskkonnanõuete rikkumisi.
Materjalid
eelnõude infosüsteemis
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Komisjon avalikustas juhendi keskkonnaotsuste
vaidlustamise teemal
Aprillis avalikustas Euroopa Komisjon juhendi,
mille eesmärk on aidata kodanikel paremini oma keskkonnaga seotud õigusi
kaitsta. Juhendis selgitatakse, kuidas üksikisikud ja ühendused saavad EL
keskkonnaõiguse valdkonnas avaliku sektori asutuste otsuseid, tegevust ja
tegevusetust kohtus vaidlustada.
Aarhusi konventsioon, millega on ühinenud EL ja tema
liikmesriigid, annab üksikisikutele ja ühendustele keskkonnaasjades
kaebeõiguse. Samas ei ole Euroopa Komisjoni hinnangul konventsiooni rakendamine
toimunud probleemideta. Ühel poolt ei ole kaebeõigus liikmesriikides nõuetekohaselt
ja täielikult tagatud, teiselt poolt põhjustab see kohati siseriiklikele kohtutele
ja ametiasutustele lisakoormust ning ettevõtetele viivitusi äritegevuses. Juhendi põhisisuks on Euroopa Kohtu otsused ja nende põhjal koostatud selgitused, millised peavad olema kodanike võimalused enda õigusi kaitsta
Juhendisse on koondatud Euroopa Kohtu otsused, mis
puudutavad juurdepääsu õigusmõistmisele keskkonnaasjades. Otsuste kirjeldused
on ühelt poolt abiks kodanikele ja ühendustele, kellel on tekkinud vajadus
keskkonnaalaseid otsuseid siseriiklikus kohtus vaidlustada. Teiselt poolt
teavitab juhend haldusasutusi õigussüsteemi puudustest ja selgitab
ettevõtjatele neile EL keskkonnaõigusest tulenevaid kohustusi.
Koostatud juhendiga loodab Komisjon muuta Aarhusi
konventsioonist tulenevaid kohustusi liikmesriikide jaoks selgemaks ja neid
paremini jõustada. Keskkonnaorganisatsiooni ClientEarth arvates jääb aga juhend
liiga leebeks meetmeks ja selle asemel oleks tulnud Komisjonil liikmesriikide
kohustusi reguleerida direktiiviga.
Euroopa
Komisjoni juhend
Euroopa Komisjoni
pressiteade
KESKKONNASEIRE
Keskkonnaseire seaduse muudatustega loodaks uus andmebaas
Riigikogu arutab keskkonnaseire seaduse muudatusi, mis on seotud
uue andmekogu asutamisega. Praegu töödeldakse ja hoitakse keskkonnaseire
andmeid keskkonnaregistris, kuid muudatuste kohaselt hakataks seda edaspidi
tegema spetsiaalses keskkonnaseire andmekogus.
Keskkonnaseire käigus kogutakse andmeid keskkonnaseisundi ja seda
mõjutavate tegurite kohta kokku 11 valdkonnas (nt õhuseire, metsaseire, põhjavee seire jne).
Kogutud andmed iseloomustavad meie keskkonnaseisundit ja nende alusel
kavandatakse riigi keskkonnakaitsemeetmeid (nt keskkonnatasusid, jäätmete
käitlemist, keskkonnalube jne).
Uue andmekogu asutamise soovi on tinginud asjaolu, et 2003. a
asutatud ja hetkel kasutatav keskkonnaregister on tänaseks tehnoloogiliselt vananenud.
Andmekogu asutamise praktiline eesmärk on vähendada keskkonnaseire andmete
kogumise ja väljastamisega kaasnevat käsitsitööd. Näiteks tuleb praegu Keskkonnaregistrile
esitatud seireandmed pärast registrile esitamist ametnikel üle kontrollida ja
ise käsitsi sisestada, samuti nõuab andmepäringute tegemine erinevate failide vahel
käsitsi seoste loomist.
Eelnõu koostajate hinnangul võimaldaks uus andmekogu seireandmeid
paremini hallata ja säilitada, samuti on see kasutajasõbralikum, võimaldades
andmeid kergemini kätte saada ja neid töödelda. Sellega peaks vähenema eelkõige
andmete töötlemisega tegelevate ametnike töökoormus, mis võimaldab paremini
keskenduda sisulisele tööle, nt seireandmete tõlgendamisele ning keskkonnaseisundi
kohta hinnangute andmisele.
Keskkonnaseire seaduse muudatus jõustuks eelnõu kohaselt 2017.
aasta 1. septembril. Eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
RUUMILINE PLANEERIMINE
Jõustusid planeeringute ja KSH-de rahastamise reeglite muudatused
Maikuu algul jõustusid planeerimisseaduse ning keskkonnamõju
hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muudatused. Need võimaldavad
edaspidi planeerimisalase tegevuse korraldajal (nt kohalikul omavalitsusel)
sõlmida planeeringu koostamisest huvitatud isikuga lepingu riigi eri-, kohaliku
eri- või detailplaneeringu koostamise tellimise ja mõjude hindamise, sh
keskkonnamõju strateegilise hindamise kulude katmiseks.
Vajadus planeeringute rahastamise süsteemi muutmiseks kerkis
üles seos kavandatava puidurafineerimise tehasega. Tehase arendajad soovivad
selle asukohavalikuks ja ehitusõiguse saamiseks riigi eriplaneeringu
koostamist, ent riigieelarves polnud selle jaoks eraldi vahendeid ette nähtud.
Täpsemalt selgitasime muudatuste sisu meie 2017. a. märtsikuu
uudiskirjas. Riigikogus eelnõusse märkimisväärseid muudatusi ei tehtud.
Muudatuste
tekst Riigi Teatajas
Vabariigi Valitsus algatas eriplaneeringu puidurafineerimistehase
rajamiseksVabariigi Valitsus algatas 11. mail riigi eriplaneeringu
koostamise, mille eesmärgiks on rajada Eestisse suuremahuline puidu
rafineerimise tehas. Tegemist on olulise sündmusega kahel põhjusel. Esiteks on
kavandataval tehasel olulised mõjud Eesti keskkonnale. Teiseks on tegemist
esimese ettevõtja soovil algatatud riigi eriplaneeringuga, mille koostamiseks
tuli muuta isegi kehtivat planeerimisseadust.
Kavandatavas tehases toodetaks puidust erinevaid tooteid –
eelkõige tselluloosi, aga ka ligniini, tallõli ja ka energiat. Arendajate
hinnangul tarbiks tehas toorainena ligikaudu 3 milj m3 puitu (viimatel aastatel
on kogu Eesti raiemahuks olnud ca 10 milj m3) ja selles kasutataks aastas 22,5
mln m3 vett (millest suurem osa suunataks pärast puhastamist keskkonda tagasi).
Seetõttu leidis Keskkonnaministeerium, et projektil võib olla oluline mõju nii
pinnaveekogudele kui metsadele ja metsaomanikele. Uus tehas on esimene suurobjekt, mille võimalikku asukohta otsitakse sedavõrd suurelt territooriumilt
Teiseks on alanud planeeringumenetlus oluline, kuna tegemist
on esimese riigi eriplaneeringuga, mille algatajaks on eraisikutest arendajad.
Riigi eriplaneeringu näol on tegemist üldse uue planeeringuliigiga, mille
reeglid kehtivad alates 2015. a keskpaigast. Kuigi taolise planeeringuliigi
kasutamise eelduseks on, et kavandatava tegevusega kaasneb oluline riiklik
huvi, on ilmselge, et vahel võivad selliste projektide arendajateks olla ka
eraettevõtted, nii ka seekord. Samas puudusid seni reeglid, mis võimaldanuks
riigil arendajatelt sellise planeeringu koostamise rahastamist nõuda. Seoses
puidurafineerimistehase plaaniga muudeti seepärast ka planeerimisseadust, mille
muudatused jõustusid 5. mail.
KÕKi hinnangul on olulise ruumilise mõjuga objektide
tulevase planeerimispraktika seisukohalt tegemist väga olulise juhtumiga.
Tegemist on esimese korraga, mil riigi eriplaneeringuga (või üldse mingi
planeeringuga) otsitakse tegevuse jaoks sobivat asukohta sedavõrd suurelt alalt
(Emajõe lähedusest nii Viljandi- kui Tartumaalt), samuti on uueks see, et
taolist protsessi rahastab ettevõtjast arendaja. Seega saab uus planeeringu
protsess olema igal juhul pretsedendiks – kas negatiivseks või positiivseks ja
kelle vaatepunktist, näitab juba edasine.
Otsuse
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
ENERGEETIKA
Avalikustati biokütuste suuremat
kasutust nõudvad vedelkütuse seaduse muudatused
Riigi Teatajas avalikustati mai algul vedelkütuse seaduse
muutmise seadus, mida oleme varasemalt kajastanud meie 2017. a. jaanuarikuu
uudiskirjas. Riigikogu menetluses tehti sellesse aga mõned olulised
muudatused.
Täpsemalt on muudatused järgmised:
Minimaalseks
biokütuse sisalduseks peab alates 1. maist 2018. a. olema 3,1% energiamahu
järgi (algne eelnõu nägi ette 3,3% energiamahu järgi). Kütusemüüjad oleks
kohustatud kütuse märgistust muutma alles siis, kui biokütuse osakaal on kuni
6,4% energiamahu järgi ehk kõige varem 2019. aasta 1. aprillist. Kohustus
kütustele biokütust lisada tekib varasemalt planeeritust aasta hiljem ehk 1.
mail 2018. a. Sellega seoses jääb eelnõust välja vahe-eesmärk (saavutada 8% biokütuse
osakaal tarbimisse lubatud kütuses) ja järgmiseks eesmärgiks olekski saavutada
10% biokütuse lisamise kohustus aastaks 2020;
Muutunud ei
ole aga eelnõu lõppeesmärk - kasutada transpordisektoris 2020. a alguseks vähemalt
10% ulatuses biokütuseid.
Seaduse tekst Riigi Teatajas
LOODUSKAITSE
Euroopa Kohus: Kaitsealale mõju avaldada võivate tegevuste korral tuleb
tegevuse võimalikke tagajärgi täielikult hinnata(C-142/16)
Euroopa Kohus tegi
aprilli lõpus otsuse asjas, kus söeelektrijaama rajamiseks ehitusloa andmisel rikuti
EL loodusdirektiivis (92/43/EMÜ) sisalduvat
kohustust viia läbi nn Natura-hindamine. Vaidluse esemeks oli Saksamaal Elbe jõe äärde Moorburgi
söeelektrijaama ehitamiseks antud luba. Elektrijaama poolt jõele avaldavate mõjude
vähendamiseks planeeriti elektrijaamast ca 30 km kaugusel asuva Geesthachti
paisu juurde rajada uus kalapääs. Kalapääs pidi aitama vastukaaluks kalade
kaotusele elektrijaama töötamise ajal säilitada kalade arvukust jões. Meetme
tõhusus planeeriti aga lõplikult välja selgitada alles mitmeaastase seire
käigus pärast jaama ehitamist. Loa andmisel leidsid Saksamaa ametiasutused, et see
on Natura 2000 alade kaitse reeglitega kooskõlas.
Euroopa Komisjon leidis
omalt poolt vastupidi, et ehitusloa andmisel läbi viidud Natura-hindamine ei
olnud nõuetekohane ning pöördus Saksamaa vastu Euroopa Kohtusse. Komisjon
leidis, et planeeritava elektrijaama rajamisel sureb jõest jahutusvee võtmisel arvukalt
loodusdirektiivi II lisas nimetatud kalu, kelle kaitse-eesmärgil on rajatud
Natura 2000 ala Elbe jõe äärde, planeeritud söeelektrijaamast ülesvoolu. Samale
jõele rajatav kalapääs ei ole piisavaks meetmeks, mis võimaldaks säilitada
siirdekalade populatsiooni. Euroopa Kohus rõhutas, et Natura aladele avalduvaid mõjusid leevendavate meetmete tõhusus tuleb välja selgitada enne tegevuse lubamist
Euroopa Kohus
nõustus Komisjoniga, et Natura-hindamine Moorburgi elektrijaama osas ei olnud
nõuetekohane. Loa andmise hetkel ei taganud negatiivseid mõjusid vähendavad
meetmed piisavalt Natura 2000 alade kaitse-eesmärkide saavutamist. Mõjude
vähendamise meetmeteks oleksid olnud kalapääsu rajamine, kalade ümbersuunamine,
taas vettelaskmine ja vajadusel Moorburgi elektrijaama võimsuse vähendamine
(mida kasutataks juhul kui hapnikusisaldus on kalade jaoks kriitilisel tasemel).
Otsustavaks sai asjaolu, et kalakäigu tegelikku tõhusust ei tuvastatud enne
tegevuse lubamist.
Lisaks sellele
selgitas kohus loodusdirektiivist tulenevat kumulatiivse mõju hindamise
kohustust. Kohtu hinnangul peab teatud juhtudel planeeritavate projektide
tagajärgede mõjusid hindama koos. Seda eelkõige juhul kui projektid võivad
koosmõjus tuua kaasa jões leiduvate siirdekalade elupaikade halvenemise või
nende elutegevust häirida. Mõju hindamisel peavad aga kõik eeldused (nagu maa-
ja vee kasutusõiguse omamine) projekti taotlejal eelnevalt täidetud olema.
Kohus rõhutas, et
Natura-hindamisel tuleb lähtuda ettevaatusprintsiibist. See tähendab, et
tegevust saab lubada vaid siis, kui arendusplaani poolt Natura alade
terviklikkuse kahjustamine on välistatud. Antud juhul see nii ei olnud.
Kohtuotsuse tekst
Riigikogu asus arutama Nayoga protokolli rakendamiseks vajalikke
looduskaitseseaduse muudatusi
Riigikogu asus mai alguses arutama looduskaitseseaduse muutmise seaduse
eelnõud, millega plaanitakse rakendada Bioloogilise mitmekesisuse konventsiooni Nagoya protokolli,
mis reguleerib juurdepääsu geneetilistele ressurssidele ja nende kasutamisest
saadava tulu õiglast jaotamist. Varasemalt oleme plaanitavaid muudatusi
kajastanud meie 2016. a novembrikuu uudiskirjas.
Kooskõlastusringi järgselt on aga eelnõus tehtud mitmeid muudatusi.
Uue eelnõu kohaselt nimetataks protokolli nõudeid rakendavateks
pädevateks asutusteks vaid Keskkonnaministeerium, Maaeluministeerium ning
Haridus- ja Teadusministeerium. Varasemalt eelnõusse lisatud Ravimiamet ja
Terviseamet jäeti uuest eelnõust välja, kuna vastavad ametid teostavad pigem
oma valdkondades turujärgset kontrolli (nt Ravimiamet kontrollib riskipõhiselt ravimite
efektiivsust, kvaliteeti ja ohutust rahvatervisele) ning neil puudub ülevaade
valdkonnas tehtavast teadus- ja arendustegevusest. Samuti hakkaks erinevalt
varasemast eelnõust haldusjärelevalvet teostama Keskkonnainspektsioon (varem
plaaniti järelevalveasutusteks määrata nt Terviseamet, Ravimiamet, Veterinaar-
ja Toiduamet ja Põllumajandusamet). Keskkonnainspektsiooni tööd hakkaksid
toetama ka Haridus- ja Teadusministeerium ja Maaeluministeerium, kellel oleks eelnõu
kohaselt kohustus kontrolli teostamiseks vajalikku infot anda.
Materjalid Riigikogu kodulehel
MAAPÕU
Keskkonnaministeeriumi määrusega uuendataks maapõue uurimise ja
kaevandamise õiguse enampakkumise korda
Keskkonnaministeerium avalikustas mai alguses määruse
eelnõu, mis uuendaks maapõue uurimise ja kaevandamise õiguse enampakkumise teel
andmise korda. Uute teemadena käsitleks sama määrus ka põlevkivi kaevandamise
aastamäära vabanenud osa ning põlevkivi tagantjärele kaevandamise õiguse müüki
enampakkumisel.
Enampakkumisi maavara uurimise ja kaevandamise loa saamise
õiguse üle korraldatakse juhul, kui kaks või enam ettevõtjat esitavad taotluse
sama riigile kuuluva maapõue osa uurimiseks või kaevandamiseks ja neid taotlusi
ei saaks korraga rahuldada. Põhireeglid sellistel puhkudel korraldatavate
enampakkumiste kohta on kirjas juba maapõueseaduses, uus määrus vaid
täpsustataks enampakkumiste korda. Põhimõttelise uuendusena lisanduks võimalus
viia läbi ka suuline enampakkumine kirjaliku enampakkumise asemel.
Uue teemana reguleeritaks määrusega vabaneva
põlevkiviressursi müüki või tagantjärgi kaevandatava põlevkiviresursi müüki
enampakkumisel. Ka selles osas on määrus vaid täpsustav, põhireeglid on kirjas
juba käesoleva aasta alguses jõustunud uues maapõueseaduses.
Eelnõu
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
JÄÄTMED
Riigikogu asus arutama pakendiaktsiisi kaheosaliseks muutvat eelnõu
Riigikogu võttis
mai keskel menetlusse pakendiaktsiisi seaduse, pakendiseaduse ja
keskkonnatasude seaduse muudatuste eelnõu, millega plaanitakse
põhimõtteliselt muuta pakendiaktsiisi maksustamise regulatsiooni. Eelnõu
kohaselt muudetaks pakendiaktsiis kaheosaliseks, millest esimene osa rakenduks
pakendi turule toomisel sõltumata selle edasisest käitlemisest ning teine
rakenduks juhul, kui pakendite kokku kogumise ja taaskasutamise kohustust
sihtarvude piires ei täidetaks. Senisele pakendiaktsiisi süsteemile lisanduks täiendav maksuosa pakendite turule toomise eest, eesmärgiga vähendada kasutavate pakendite kogust
Oleme planeeritavaid muudatusi juba kajastanud meie 2017. a. veebruarikuu
uudiskirjas. Sellest ajast alates on eelnõus täpsustatud pakendi
deklareerimise lihtsustamiseks kasutusele võetavaid meetmeid. Pakendiregistri
ja e-maksuameti andmete vahetus hakkaks toimuma läbi infosüsteemide
andmevahetuskihi x-tee. Sellega lihtsustataks ettevõtjale maksude maksmist,
sest ta ei peaks enam Maksu- ja Tolliametile eraldi pakendiaktsiisi
deklaratsiooni esitama. Maksuhaldur saaks andmed pakendiregistrist, mille
alusel saaks luua juba eeltäidetud aktsiisideklaratsiooni (sarnaselt nt
üksikisiku tulumaksu eeltäidetud deklaratsiooniga).
Seadus peaks jõustuma 1. jaanuar 2018. a.
Materjalid Eelnõude Infosüsteemis
KALANDUS
Riigikokku jõudsid kalapüügiseaduse ja keskkonnatasude seaduse muudatused
Riigikogu asus arutama kalapüügiseaduse ja keskkonnatasude
seaduse muutmise seadust, mis peaks eelnõu kohaselt kaasa aitama
harrastuskalapüügiga seotud aruandluse tõhustamisele ja kalalaevade kaptenite
rikkumiste punktisüsteemi paremale toimimisele. Kajastasime planeeritavaid
muudatusi ka meie 2017.
a veebruarikuu uudiskirjas. Sellest ajast saadik on aga tehtud eelnõus
märkamisväärseid muudatusi.
Uuendatud eelnõu kohaselt kontrollitaks edaspidi eripüügiloa
olemasolu ja elektripüügivahendi kasutamise õigust kalapüüdja isikut tõendava
dokumendi alusel (varasemalt planeeriti isikut tõendava dokumendiga tõendamist
vaid kutselistele kalapüüdjatele). Eripüügiloa ja elektripüügivahendi
kasutamise tõendeid hakkaks välja andma elektrooniliselt (soovi korral ka paberdokumendina)
Keskkonnaministeerium (varasemalt planeeriti kogu lubadega seotud tegevus anda
üle Maaeluministeeriumist Veterinaar- ja Toiduametisse).
Suuremate muudatustena, võrreldes praeguste reeglitega, ei
karistataks muudatuste jõustumisel enam harrastuskalureid püügiandmete
esitamata jätmise eest väärteomenetluse korras. Edaspidi ei väljastataks neile
püügiandmete tähtaegselt esitamata jätmise korral enam kalastuskaarti. Kalastuskaart on vajalik
aga siis, kui harrastuspüügil kasutatakse suurema mõjuga püügivahendeid (nt nakkevõrgu
või õngejadaga püük ja spinninguga püük forelli- või lõhejõgedel).
Tõsiste rikkumiste korral rakendataks edaspidi
punktisüsteemi ka kalalaeva kaptenite suhtes. Kui kalalaeva kaptenil on üks
kehtiv rikkumine, loetakse kaptenile määratuks üks punkt. Kindla arvu punktide
kogunemisel peatatakse tema kalalaevatunnistus asjakohaseks ajavahemikuks. 90
punkti kogunemisel võetakse kalalaevatunnistus jäädavalt ära.
Eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Uudiskirja lugejad: uudiskiri on põhjalik ja infoküllane
2017. aasta lugejaküsitluse tulemused näitasid, et
uudiskirja lugejad on pakutavaga rahul. Juba üheksandat aastat ilmuva
keskkonnaõiguse uudiskirja lugejaküsitlusele vastanutest valdav osa loeb
uudiskirja iga-kord või sageli ja ilmumissagedusega on rahul 82% vastanutest.
Küsitlusele vastas kokku 44 uudiskirja lugejat. Täname kõiki vastajaid!
Loe
edasi »
Looduskaitsedirektiivide parema rakendamise tegevuskava täitmiseks on vaja
liikmesriikide jõulist tegutsemist
Aprilli lõpus avaldas Euroopa Komisjon tegevuskava, kuidas
peatada loodusliku mitmekesisuse kadu 2020. aastaks. Selle nimel, et Euroopa
Komisjon looduskaitsedirektiivide muutmise asemel nende parema rakendamise
kallal töötaks, tegelesid eelmise aasta lõpus aktiivselt paljud
keskkonnaorganisatsioonid üle Euroopa.
Loe edasi »
Tere tulemast meie praktikandile Jolandale!
2. mail liitus meiega Jolanda Lipu, kes püüab kuu aja
jooksul selgust saada, milliseid probleeme esineb kohaliku omavalitsuse ja
riigi tasandil keskkonnaõigusega seotud küsimustes ning aidata kaasa lahenduste
leidmisele.
Loe
edasi »
|