ÜLDOLULIST
Euroopa Komisjoni ülevaade: Eesti on tubli elurikkuse säilitamisel,
probleemiks on tööstuse ressursimahukus ja jäätmete liigne põletamine
Euroopa Komisjon avaldas veebruari algul
keskkonnapoliitika rakendamise läbivaatamise (ingl k Environmental Implementation Review – EIR) tulemused. EIR on uus
mehhanism, mille eesmärk on anda ülevaade EL keskkonnapoliitika ja ühiselt
kokku lepitud eeskirjade kohaldamisest ja teha ettepanekuid selle
parandamiseks. Oluline on just õigusaktide rakendamisel esinevate puuduste
ennetamine ja kõrvaldamine jäätmekäitluse, looduse ja elurikkuse kaitsmise,
õhusaaste ning veekvaliteedi ja –majandusega seotud küsimustes.
Üle Euroopa on suurimateks probleemideks jäätmetekke vältimine, elurikkuse kaitse, õhukvaliteedi tagamine ja asulareovee puhastamineKogupakett koosneb 28 riigipõhisest
aruandest, kus on kaardistatud liikmesriikide tugevad ja nõrgad küljed ning
võimalused, kuidas olukorda parandada. Peamised seekordse EIR tulemused on
järgmised:
jäätmekäitluse valdkonnas on kõikide
liikmesriikide jaoks keerulisimaks küsimuseks jäätmete tekke vältimine. Kuuel
riigil pole seni õnnestunud piirata biolagunevate olmejäätmete prügilasse
ladestamist; looduse ja elurikkuse kaitsmise juures on kõige
olulisemaks küsimuseks elurikkuse vähenemise pidurdamine; õhukvaliteedi küsimuses on probleemiks jätkuvalt
see, et enamuses ELi riikides (kokku 23 EL riigis) ei peeta kinni EL
õhukvaliteedi normidest. Suurimaks probleemide tekitajaks on transport ja
meetmeid tuleb võtta ka keskkonnamüra vähendamiseks, et vähendada inimtervise
kahjustamist; veekvaliteedi ja –majanduse valdkonnas on
enamikul liikmesriikidest raskusi asulareovee kogumise ja puhastamise nõuete
täitmiseks ja jätkuvalt on enamus ELi riikides suurimaks probleemiks nitraatide
kontsentratsioon ja veekogude eutrofeerumine.
Eesti ühe ressursimahukaima ELi riigina
peab võtma kasutusele meetmeid, et parandada oma tööstuse jätkusuutlikkust
kasvavate toorainekulude tingimustes. Samuti tõi raport välja selle, et
jäätmepõletuse ja mehaanilis-bioloogilise jäätmekäitluse liigne tootmisvõimsus
võib negatiivselt mõjutada ELi ringlussevõtu eesmärkide saavutamist (peamiseks
„süüdlaseks“ on Eesti kontekstis ülivõimas Iru prügipõletusjaam). Positiivse
poole pealt oleme loonud Natura 2000 alade hooldamiseks ja taastamiseks ühe
täielikuma tegevuskava, mida on edukalt kasutatud ka rahastuse saamiseks
erinevatest ELi fondidest. Samuti oleme üks vähestest liikmesriikidest, kus
kaitstavate elupaikade ja liikide olukorda on rohkem kui 50% juhtudest hinnatud
soodsaks.
Probleemide lahendamiseks järgnevad Komisjoni
aruannete põhjal iga liikmesriigiga arutelud. Samuti võetakse kasutusele meetmeid, mis peaks
võimaldama liikmesriikidel üksteist kogemusi ja
oskusteavet vahetades aidata. Euroopa Komisjoni pressiteade
ÖKOMÄRGIS
Määrusega uuendati puhkeküla või -laagri teenuse ja
majutusteenusele ökomärgise andmise detailseid nõudeid ja koondati need ühte
õigusakti.
Määrusega uuendati vähemalt 80% ulatuses puidust, korgist
või bambusest tehtud põrandakatetele (nt puitparkett) ökomärgise andmise
kriteeriumeid.
KESKKONNASEIRE
Riigi Teatajas avaldati määrus, millega täpsustatakse
riikliku keskkonnaseire programmi ja allprogrammide elluviimise korda. Määrus
taaskehtestati seoses uue keskkonnaseire seaduse jõustumisega 1. jaanuarist
2017. a. Sisulisi muudatusi määrusesse tehtud ei ole.
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikohus: kasutusloa vastuolu detailplaneeringuga ei too tingimata kaasa
selle tühistamist (3-3-1-69-16)
Riigikohus tegi jaanuari viimasel päeval otsuse
õigusvaidluses, mis oli võrsunud kahe Valga linnas elava naabri ja linna vahel
seoses ühel kinnistul toimunud ehitustegevusega. Vaidlusaluse kinnistu suhtes
oli 2009. a kehtestatud detailplaneering, mis andis õiguse poolelioleva
kõrvalhoone-sauna ehitamiseks. Järgnevatel aastatel esitas ehitamisest
huvitatud naaber korduvalt ehitus- ja kasutusloa taotlusi, teine naaber aga
vaidlustas lõpuks väljastatud ehitus- ja kasutusloa. Üheks vaidluse
põhiküsimuseks oli, kas ehitus- ja kasutusluba olid õigusvastased ja tuli
tühistada seetõttu, et need ei olnud kooskõlas detailplaneeringuga.
Kaebuse esitanud naaber leidis, et uus ehitis oli vastuolus
detailplaneeringuga, st selles ette nähtust 1,5m kõrgem, katus järsema kaldega
(56 kraadi 10-45 kraadi asemel) ja (arvestades ka terrassi) suurema pindalaga
(82 m2 74 m2 asemel). Riigikohtu uue lahendi kohaselt tuleb kohtutel otsust langetades hinnata, kui oluline on ehitise vastuolu detailplaneeringuga
Riigikohus leidis esmalt, et kuna vaidluse all on hoone
ehitamine erinevalt detailplaneeringust, oli naabril õigus kohtusse pöörduda.
Varasemale praktikale tuginedes rõhutas Riigikohus, et naabri huve kaitsvale
detailplaneeringu sättele tuginedes ei pea isik kohtusse pöördumise õiguse
tunnustamiseks näitama veel täiendavalt ära omandi- või muu põhiõiguse riivet.
Riigikohus nõustus kaebajaga, et valminud ehitis oli
mõningal määral detailplaneeringuga vastuolus. Tegemist oli asjaoluga, mida
pidi kasutusloa väljastamisel arvestama. Samas leidis Riigikohus, et antud
juhul oli detailplaneeringust kõrvalekaldumisega kaasnev riive kaebaja
õigustele sedavõrd väheoluline, et kasutusloa tühistamine oleks
ebaproportsionaalne. Seepärast jättis Riigikohus kaebuse rahuldamata.
Uues lahendis väljendatud seisukoht erineb teistest
hiljutistest lahenditest, kus Riigikohus on hinnanud detailplaneeringule
mittevastavate kasutuslubade õiguspärasust ja kasutusload vastuolu tõttu
tühistanud (vt nt otsust asjas 3-3-1-15-16).
Erineva lõpptulemuse põhjuseks võib KÕKi hinnangul olla eeskätt see, kuivõrd
oluliseks on kohus pidanud detailplaneeringu eiramise mõjusid naabrite
õigustele. Seega järeldub uuest lahendist, et kohtutel on ka
detailplaneeringuga vastuolus olevate kasutuslubade tühistamisel laialdane
kaalutlusruum.
Riigikohtu
otsus
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Kohus: EU ETS süsteemi alla kuuluvad vaid sellised CO2 heitkogused,
mis välisõhku paisatakse (C‑460/15)
Euroopa Kohus andis jaanuari teises pooles tõlgenduse EL
süsinikukaubanduse süsteemi (EU ETS) raames süsinikukoguste „mahaarvamisele“
sel põhjusel, et süsteemi kuuluvates käitistes tekkivaid heitkoguseid ei
paisata välisõhku. Vaidlus sai alguse Saksamaal, kus tsemenditööstuse ettevõte,
mis kuulus EL süsinikukaubanduse süsteemi (EU ETS) kasutas protsessis tekkivat
CO2 teises käitises sünteetilise kaltsiumkarbonaadi (PCC) tootmiseks. PCC-d
tootev käitis ei kuulunud seejuures EU ETS süsteemi. Ettevõte leidis, et PCC
tootmiseks kasutatavad CO2 kogused tuleks tema heitkogustest maha arvata.
Saksamaa vastustav ametiasutus asus vastupidisele arvamusele, mistõttu ettevõte
pöörduski kohtusse.
Kohtuvaidluses seadis ettevõte kahtluse alla CO2 heitkoguste
seiret ja aruandlust käsitleva EL
määruse nr 601/2012 õiguspärasuse. Ettevõtte leidis, et ka PCC tootmiseks
kasutatavate CO2 koguste seire ja aruandluse nõudmine (mis toob kaasa kohustuse
hankida vastavas koguses lubatud heitkoguste ühikuid) ei ole kooskõlas EU ETS
põhireegleid sisaldava direktiiviga 2003/87/EÜ.
Täpsemalt leidis ettevõte, et sellised CO2 kogused ei vasta direktiivis toodud
„heite“ mõistele.
Euroopa Kohus nõustus
ettevõttega selles, et määrus nr 601/2012 ei olnud täiel määral kooskõlas
direktiiviga, mille alusel see anti. Direktiiv käsitleb heitena vaid neid CO2
koguseid, mis tegelikult paisatakse välisõhku. Määruse kohaselt peeti aga
heiteks ka koguseid, mis tegelikult välisõhku ei jõudnud, vaid nt seoti
tootmise käigus PCC-sse. Euroopa Kohus leidis, et selline erisus ei olnud
kuidagi põhjendatud ja lubatav ning kuulutas määruse vastavad sätted kehtetuks
osas, milles need ei võimaldanud arvestada, kas CO2 tegelikult õhku paisati või
ei.
Oluline on, et kohus pidas tähtsaks just süsinikukaubanduse
süsteemi eesmärkide saavutamist. Kohus viitas, et kuritarvituste vältimiseks
saavad ja peavad liikmesriikide asutused välja selgitama, kui suur osa uute
ühendite tootmisesse suunatavast CO2-st ka tegelikult seotakse. Muus osas on
CO2 siiski heiteks ning ettevõtjad on kohustatud vastavas ulatuses lubatud
heitkoguste ühikuid hankima.
Kohtuotsuse
tekst
LOODUSKAITSE
Riigikogu alustas arutelu maaomanikele looduskaitseliste piirangute eest
hüvitiste maksmist muutva eelnõu üle
Riigikogu võttis jaanuari lõpu poole menetlusse
looduskaitseseaduse muutmise seaduse, mis seab eesmärgiks leevendada nende
maaomanike olukorda, kes on riigilt oma maa järelmaksuga erastanud ning kelle
maadele on riik hiljem seadnud intensiivsed looduskaitselised piirangud.
Varasemalt oleme sama teemat käsitlenud meie 2016. a
septembrikuu ja 2016. a oktoobrikuu
uudiskirjades. Uus eelnõu puudutaks vaid neid maaomanikke, kes on omandanud oma maa riigi käest ja järelmaksuga.
Kui varasemalt kajastasime õiguskantsleri
ettepanekut looduskaitseseadus põhiseadusega kooskõlla viia ja Vabaerakonna
ettepanekuid probleemi lahendmaiseks, siis nüüd on Riigikogu keskkonnakomisjon
uues eelnõus välja pakkunud alternatiivse lahenduse, kuidas maaomanike olukorda
parandada. Eelnõu näeks ette maaomanikule, kelle kinnisasja kohta on
keskkonnaminister maaomaniku soovil teinud omandamise algatamise otsuse, õiguse
taotleda riigi kasuks seatud hüpoteegi pidajalt maksegraafiku järgsete maksete peatamist.
Maksete tasumise peatamiseks ei tohi hüpoteegi maksete tasumisel olla aga
võlgnevust. Järelmaksu ei peaks nn omandamisjärjekorras olevate kinnistute
suhtes riigile maksma kuni kinnisasja riigile omandamiseni või omandamise aluse
ära langemiseni. Samuti ei arvestataks maksegraafiku järgsete maksete peatamise
korral intresse.
Vastav lahendus peaks eelnõu kohaselt
aitama leevendada olukorda, kus maaomanikud nt neile kuuluvat metsa majandada
ei saa, kuid peavad riigile tasuma selle omandamise eest järelmaksu. Samuti
peaks see aitama vältida võlgnevuse tõttu kinnisvara sundmüüki sattumist.
Kuidas lahendus hakkab aga mõjutama praegusi, praktikas esinevaid maa
omandamise 8-9-aastaseid menetlusperioode, on veel ebaselge.
Eelnõu
materjalid Riigikogu veebilehel
MEREKAITSE
Eesti merestrateegia meetmekava
Keskkonnaministeerium
on saatnud kooskõlastusringile Eesti merestrateegia meetmekava, mille
eesmärgiks on tagada mere hea keskkonnaseisund. Kirjutasime samal teemal ka 2016. a juunikuu uudiskirjas, kui meetmekava esmakordselt avalikustati.
Meetmekava
eesmärgiks on täita nii Eesti õigusaktidest kui rahvusvahelistest lepetest
tulenevaid kohustusi merekeskkonna hea seisundi saavutamiseks ja tagamiseks.
Kava koostamise nõue tuleneb ELi merestrateegia raamdirektiivist (2008/56/EÜ). Direktiivi kohaselt peab meetmekava
rakendamine aitama saavutada või säilitada merealade head keskkonnaseisundit
aastaks 2020. Kava hõlmab kogu Eesti mereala sh sisemerd, territoriaalmerd ja
majandusvööndit.
Merestrateegias on
välja pakutud lisaks olemasolevatele meetmetele 16 uut meedet rakendamiseks
ajaperioodil 2016-2020. Erandit kavatseb Eesti taotleda viigerhüljeste
ajaloolise leviala taastamise osas. Selle eesmärgi saavutamine on ebatõenäoline
viimaste aastakümnete vähese talvise jääkatte tõttu, mis halvendab viigrite
järelkasvu võimalusi. Teine erand puudutab Läänemere eutrofeerumist ehk
toitainete (peamiselt fosfori ja lämmastikühendid) koormuse ning ohtlike ainete
sisalduse vähendamist. Selle eesmärgi saavutamist raskendab peamiselt asjaolu,
et Läänemere näol on tegemist suletud merealaga, millel on piiratud veevahetus
maailmamerega.
Lisaks on
meetmekavas välja pakutud nimekiri erinevatest vajalikest uuringutest, mis
aitaksid merestrateegias seatud eesmärke paremini saavutada. Muuhulgas on
nimekirjas nt laevade poolt tekitatud lainetuse mõju uuring, veealuse müra
kaardistamine ja mõjude hindamine, saasteainete uuringud kalades jne.
Eelnõu materjalid Eelnõude Infosüsteemis
MAAPÕU
Riigi Teatajas jõustus jaanuari lõpus üldgeoloogilise
uurimistöö, geoloogilise uuringu ja maavarade kaevandamise lubade taotluse
nõuete määrus. Määruse täpsemat sisu kajastasime meie jaanuarikuu uudiskirjas. Uusi muudatusi vahepeal määrusesse ei lisandunud.
Keskkonnaministeeriumi avalikustatud pikaajaline maapõue strateegia sai
laialdast vastukaja
Jaanuari teises pooles avalikustas Keskkonnaministeerium
2015. aastast koostatud raamstrateegia „Maapõuepoliitika põhialused 2050“
eelnõu. Eelnõud tutvustati ministeeriumi poolt ka jaanuari viimasel päeval
KUMUs toimunud üritusel. Riigiasutustelt ning teistelt huvilistelt oodati
tagasisidet juba 2. veebruariks, ehk 2 nädala jooksul.
Uues strateegias soovitakse panna paika pikaajaline visioon
maapõueressursside (nendena käsitletakse peale kaevandavate maavarade ka
põhjavett, maapõue kui ehituskeskkonda, maasoojust jms) uurimise ja kasutamise
osas. Eelnõu kohaselt on visiooniks, et maapõue ja seal leiduvaid loodusvarasid
uuritakse ning kasutatakse Eesti ühiskonnale suurimat väärtust looval moel,
arvestades keskkonnaalaseid, sotsiaalseid, majanduslikke, geoloogilisi ja
julgeoleku aspekte. Visioonist lähtuvalt sisaldaks strateegia valdkonna
arendamise põhimõtteid ja prioriteetseid arengusuundi. Viimased on jagatud
viide valdkonda: uurimine ja kasutamine; keskkonnamõjud ja tõhusus; õppe-,
teadus- ja arendustegevus; info kogumine, säilitamine, levitamine ja
teadlikkuse tõstmine ning maapõue kasutuse korraldus.
Hoolimata vaid kahenädalasest tähtajast sai
Keskkonnaministeerium avalikustatud strateegiale palju tagasisidet, sh
kriitilist. Keskkonnaühendused (sh KÕK) saatsid juba 31. jaanuari hommikul oma
põhimõttelised seisukohad, leides, et strateegia on liigselt kaldu
kaevandusettevõtete huvide poole. Suurem osa ministeeriumitest, kellelt
kooskõlastust küsiti, tegi seda märkustega. Näiteks maaeluministeerium tõi
välja, et ebapiisavalt on käsitletud mulla kui taastumatu ressursiga seonduvat,
sotsiaalministeerium on teinud ettepaneku pöörata eelnõus rohkem tähelepanu
inimeste tervisele ja heaolule jne.
Keskkonnaministeerium lubas osalistele täpsema kava
strateegia eelnõu edasise diskusiooni ja menetluse osas paika panna pärast
esialgse tagasiside laekumist. Uudiskirja kirjutamise ajal ei olnud ametlikku
teadet edasiste sammude kohta ministeeriumilt veel laekunud.
Keskkonnaministeeriumi
strateegia teemaline veebileht
Strateegia
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
JÄÄTMED
Rahandusministeerium plaanib muudatusi pakendite maksustamise süsteemis
Jaanuari lõpus avalikustas
rahandusministeerium pakendiaktsiisi seaduse uue versiooni väljatöötamiskavatsuse
(VTK). Pakendiaktsiisi seaduse (PakAS) reeglitesse planeeritakse muudatusi, mis
VTK kohaselt viiks seaduse maksufookuse probleemide tagajärgedega tegelemiselt
probleemide ennetamisele, muudaks pakendiaktsiisi maksuobjekti läbipaistvamaks
ja lisaks suurendaks pakendiaktsiisi mõju riigieelarvele.
VTKs ette nähtud muudatuste peamiseks
eesmärgiks oleks vähendada ülepakendamist ja turule toodavaid pakendeid. Selle saavutamiseks
peetakse VTK kohaselt kõige realistlikumaks kahekomponendilise pakendiaktsiisi
kehtestamist. See tähendaks, et täna kehtivale aktsiisile, mida tuleb tasuda
siis, kui ei täideta pakendite taaskasutamise eesmärke, lisanduks eraldi
aktsiis pakendi turule toomise eest. Viimane oleks suunatud pakendimassi
vähendamisele ja madalama summaarse keskkonnamõjuga pakendmaterjali
eelistamisele (nt paber/kartong plasti asemel). See muudatus suurendaks ka pakendiaktsiisi
mõju riigieelarvele, sest pakendi turule toomise aktsiis peaks lisama riigi tuludesse
prognoositavalt 15 mln eurot alates 2018. aastast. Uus süsteem näeks ette nn kahekomponendilise aktsiisi - lisanduks aktsiis igasuguse turule lastud pakendi eest
Pakendiaktsiisi maksuobjekti
läbipaistvamaks muutmise osas soovitakse suurendada pakendi kohta käivate
andmete usaldusväärsust. Selleks plaanitakse VTK kohaselt muuta pakendi turule
toomisega seotud andmete esitamise ning aktsiisi maksmise süsteemi.
Pakendiettevõtja hakkaks edaspidi korra kvartalis pakendi turule toomise ja
käitlemise kohta pakendiregistrisse andmeid esitama. Uue andmete esitamise
süsteemi tulemusel ei oleks enam võimalik materjalina müüdud pakendi koguseid aruandluses
maha arvestada turule toodud pakendite kogustest ehk väheneks võimalus
esitatavaid andmeid manipuleerida.
Kõnealune VTK on hetkeseisuga kooskõlastusringil
ja sellel põhinev uus seadus peaks plaanide kohaselt jõustuma 1. jaanuaril
2018. a.
Materjalid
eelnõude infosüsteemis
„Riigi jäätmekava 2014–2020“ täitmise aruanne 2014. ja 2015. aasta kohta
Keskkonnaministeerium
esitas valitsusele riigi jäätmekava täitmise aruande, mis annab ülevaate ja
hinnangu jäätmekavas seatud eesmärkide elluviimise kohta perioodil 2014–2015.
Üleriigiline
jäätmekava kehtestati 2014. aastal ja selle strateegilisteks eesmärkideks on
jäätmetekke vältimine ja vähendamine, suurem ringlussevõtt ja taaskasutus ning
jäätmetest tuleneva keskkonnariski vähendamine.
Aruande perioodi
jooksul on Eestis pakendijäätmete teke vähenenud, millele on suuresti kaasa
aidanud pandipakendi süsteemi tõhus toimimine ja tarbijate teadlikkuse kasv.
Samas olmejäätmete puhul ei ole oodatud mahus eesmärke saavutatud. Peamiselt
tarbimisega kaasnev olmejäätmete teke on aruande kohaselt kasvanud kiiremini
kui seda tingiv majanduskasv. Olulise meetmena olukorra parandamiseks nähakse
ettevõtjate ja eraisikute keskkonnateadlikkuse suurendamist ja säästvamate
käitumisharjumiste kujundamist.
Edasiminek on
toimunud ka jäätmete ringluse ja taaskasutuse valdkondades. Samas peab veel
tõhustama just olmejäätmete ja biolagunevate jäätmete ringlussevõttu. Jäätmete
liigiti kogumise peamine takistus on endiselt ebapiisavad võimalused juba
sorteeritud jäätmete üleandmiseks.
Aruande kohaselt
on kõik nõuetele mittevastavad prügilad korrastatud ja jäätmete ladestamine
toimub nendes vastavalt keskkonnanõuetele. Kukruse A-kategooria jäätmehoidla
korrastamine toimub vastavalt tegevusplaanile.
Aruande materjalid Eelnõude Infosüsteemis
KALANDUS
Kalapüügiseaduse muudatused peaksid lihtsustama kalapüügiga seotud andmete
kättesaadavust
Jaanuari
lõpus avalikustati kalapüügiseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis tooks
muudatusi peamiselt kalapüügiga seonduvate andmete kogumises, muutes neid
juriidiliselt korrektsemaks ja paremini mõistetavaks. Igapäevasele tegevusele
seoses kalapüügiga eelnõul suurt mõju ei oleks.
Täpsemalt
oleks tähtsaimad planeeritavad muudatused järgnevad: alates
1. juulist 2017 läheks kogu tehniline töö seoses püügilubade andmise ja
püügiandmete kogumisega Maaeluministeeriumist üle Veterinaar- ja Toiduametisse.
Maaeluministeeriumi ülesandeks jääks aga jätkuvalt poliitika kujundamine; loodaks
kutselise kalapüügi register, mis sisaldaks endas andmeid kalapüügiga
tegelevate isikute, nende tegevuse ja kalalaevade üle. Register võimaldaks
edaspidi paremini andmeid analüüsida ja esitada kogutud andmete alusel
aruandeid ning kasutada saadud andmeid kalanduse järelevalveks ja kalavaru
majandamiseks vajalike otsuste tegemiseks; edaspidi
peaks kalapüügiõigust tõendav dokument kaasas olema eripüügil ja
harrastuskalapüügil, kuid mitte enam kutselisel kalapüügil. Isikut tõendava dokumendi
kaasas kandmisest piisaks. Ka kalapüügiluba peaks edaspidi olema kaasas vaid
kalapüügil väljaspool Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni oleval veealal.
Muudatused tulenevad sellest, et edaspidi antaks kalalaeva kalapüügiluba ja
kaluri kalapüügiluba välja elektroonilises vormis; muudetaks
kalalaeva registrisse kandmise ja sealt kustutamise sätteid. Näiteks tekiks
kalalaeva lisamise õigus edaspidi vaid juhul kui kalalaeva ei ole varem
kalalaevade registrist kustutatud ja eelnev kalalaev kustutatakse reeglina registrist
omaniku või valdaja taotluse alusel (v-a nt juhul kui kalalaeva omanik või
valdaja ei vasta enam registrisse kandmise tingimustele). Kalalaeva lisamise
õiguse sidumine esmakordse kustutamisega oleks vajalik selleks, et kalalaevu ei
kustutataks ja kantaks korduvalt kalalaevade registrisse (eesmärgiga pikendada
isikule kuuluva kalalaeva lisamise õiguse kehtivusaega) määratletaks
esmakordselt kehtestatud püügivõimaluse mõiste, et muuta seaduse sätted
selgemaks. Püügivõimaluse esmakordseks kehtestamiseks loetaks edaspidi
püügivõimaluse kehtestamist veealal, kus ei ole eelmise kolmel aastal
õiguspäraselt omandatud sama liiki püügivõimalusi.
Võrreldes
väljatöötamiskavatsusega on käesolevast eelnõust välja jäänud kaaspüüki reguleerivad
küsimused, sest nende reguleerimist hetkel vajalikuks ei peetud. Seadus peaks
jõustuma 1. juulil.
Materjalid
eelnõude infosüsteemis
Riigi Teatajas jõustus
veebruari algul kalalaeva sadamasse tuleku ja kalakoguste teavitamise korra
muudatuste määrus, mis täpsustab sadamasse saabumise teate sisu; see peab
sisaldama ka kalalaeva pardanumbrit. Samuti tuleb edaspidi rohkem kui 15-minutilise
sadamasse hilinemise korral teadet muuta. Muid suuremaid muutusi määruse
muudatused endaga kaasa ei too.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Seisukohad maapõue strateegia eelnõule
Keskkonnaministeerium tutvustas 31. jaanuaril KUMUs riigi maapõue strateegia eelnõud. Meie ja EKO hinnangul soodustab valminud eelnõu kaevandamise intensiivistumist. See on aga vastuolus globaalsete suundumustega ega aita Eestil vähendada kaevandamisest tulenevat keskkonnamõju ehk surve nii looduskeskkonnale kui inimeste heaolule jätkub. Loe edasi »
|