KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Üldkohus: Euroopa Komisjon peab keskkonnainfole juurdepääsu
piiramist hoolikalt põhjendama (T-51/15)
Septembri lõpus
tegi Euroopa Üldkohus otsuse asjas, mis puudutas dokumentidele juurdepääsu
osalist keelamist. Kohus leidis, et Euroopa Komisjon on põhjendamatult keelanud
juurdepääsu dokumentidele, mis sisaldavad informatsiooni hormonaalsüsteemi
häirivate kemikaalide kohta. Lisaks ei nõustunud kohus Komisjoni väitega, et
dokumentide avalikustamine õõnestab kuidagi otsustusprotsessi (vastaval
põhjusel teabe andmisest keeldumist võimaldab EL määrus nr 1049/2001, mis reguleerib
juurdepääsu EL institutsioonide dokumentidele).
Vaidlus sai
alguse 2014. aasta jaanuaris, kui keskkonnaorganisatsioon PAN Europe soovis ligipääsu 55le dokumendile, mis sisaldavad
informatsiooni hormonaalsüsteemi häirivate kemikaalide võimaliku mõju kohta
majandusele, ühiskonnale ja keskkonnale. Euroopa Komisjon ei taganud 55st
dokumendist ligipääsu 36le põhjendusega, et dokumendid on mõeldud vaid
asutusesiseseks kasutamiseks, sest sisaldavad alles esialgset analüüsi ja
võimalikke poliitika arendamise suundi seoses hormonaalsüsteemi häirivate
kemikaalide kasutamise piirangutega. PAN Europe sellise põhjendusega nõus ei
olnud ja pöördus koos Rootsi riigiga Euroopa Kohtu poole, et lõpetada olukord,
kus Euroopa Komisjoni kasutab järjepidevalt argumenti, et menetlus on veel pooleli
ja dokumendid pole täielikud, et keelata EL üldsuse juurdepääsu komisjoni
dokumentidele. Euroopa Kohus rõhutas, et dokumentidele juurdepääsu tagamine on oluline selleks, et otsused oleks läbipaistvamad ning Euroopa Liit ei jääks kodanikele kaugeks
Kohus leidis, et Euroopa
Komisjoni põhjendused kõnealustele dokumentidele juurdepääsule keelamiseks on
liiga üldised, ebamäärased ja –täpsed ning vastuolus EL määruse
1367/2006 (nn Aarhusi määrus, mis reguleerib mh keskkonnainfo
kättesaadavust) üldeesmärgiga luua tihedam liit Euroopa elanike vahel. Selle eesmärgi
saavutamiseks tuleb otsuseid teha võimalikult avalikult ja läbipaistvalt. Kui
Komisjon soovib juurdepääsu dokumentidele piirata, tuleb selleks esitada täpne
ja spetsiifiline informatsioon juurdepääsu keelamise kohta.
PAN Europe
leiab, et otsuse tulemusel pole Euroopa Komisjonil enam võimalik
vaidlusaluseid infole juurdepääsu piiravaid sätteid kuritarvitada. Selle
tulemusel peaks suurenema ka otsuste läbipaistvus Euroopa kodanike jaoks.
Euroopa Komisjonil on samas aga õigus tehtud otsus Euroopa Kohtus vaidlustada. Euroopa
Kohtu otsus T-51/15 (ingl k)
KLIIMAMUUTUS
Saavutati rahvusvaheline kokkulepe
lennunduse kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks
Rahvusvaheline Tsiviillennunduse
Organisatsiooni (ICAO) assambleel Montrealis võeti 7. oktoobril vastu resolutsioon, millega
luuakse mehhanism kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks lennundussektoris.
Tegemist on esimese lennunduse kliimamõjusid reguleeriva leppega
rahvusvahelisel tasandil.
Leppe alusel moodustatava
globaalse turumehhanismi (GMBM) eesmärk on tegeleda lennundussektori
kasvuhoonegaaside heitega. Need heitkogused ei ole hõlmatud Pariisi
kliimaleppega. Turumehhanismiga võivad riigid liituda vabatahtlikult alates
aastast 2021. Kohesest ühinemisest on teatanud juba 44 ICAO liikmesriiki sh
Eesti, samuti USA ja Hiina.
Kohustuslikuks muutuks ühinemine
ICAO liikmesriikide jaoks aga alles teises faasis (2027-2035), erandina
ei ole ühinemine kohustuslik mõnede arengumaade ja väikese lennundussektoriga
riikide jaoks Euroopa Komisjon loodab läbi GMBM
kompenseerida lennunduses
kasvuhoonegaaside heitkoguse suurenemist kuni 80% ulatuses.
GMBM on saanud teravat vastukaja
Euroopa Parlamendi liikmete ja mitmete keskkonnaorganisatsioonide poolt, kes
leiavad, et see ei tohiks asendada regionaalseid kasvuhoonegaaside heitkoguste
vähendamise vahendeid nagu näiteks ELi heitkogustega kauplemise süsteem (ETS).
Peamiseks etteheiteks on see, et erinevalt ETSist ei ole uue leppega lennunduse
heitkogustele seatud ülempiiri. Samuti ei ole Parlament rahul sellega, et kuni
aastani 2027 on riikide osalemine mehhanismis vabatahtlik.
Nüüd, mil GMBM on vastu võetud,
plaanib Euroopa Komisjon läbi vaadata ka ETS süsteemi. Kui
parlamendiliikmed ja keskkonnaorganisatsioonid (nt
Transport&Environment) näevad uut GMBM mehhanismi täiendusena juba
eksisteerivale ETS süsteemile, siis lennunduse lobigrupid (nt Airlines for
Europe) loodavad, et uus turumehhanism asendab ELi heitkogustega kauplemiste
süsteemi ETS täielikult.
Euroopa
Komisjoni pressiteade
Pariisi kliimalepe jõustub vähem kui aastaga
Euroopa Parlament andis oktoobri
algul nõusoleku Pariisi kliimakokkuleppe ratifitseerimiseks ELi poolt. Pariisi
kokkuleppe EL-i poolsele ratifitseerimisele andis nõusoleku 610
parlamendiliiget, 38 oli vastu ja 31 erapooletud. Parlamendi nõusolek oli
viimane vajalik otsus selleks, et leping ELi ja selle liikmesriikide poolt
ratifitseerituks loetaks.
Sellega täitus teine Pariisi
leppe jõustumise eeldus, ehk lepe on ratifitseeritud riikide poolt, kelle
kasvuhoonegaaside heide kokku moodustab vähemalt 55% maailma kasvuhoonegaaside
heitest. Esimene nõue, milleks oli leppe ratifitseerimine vähemalt 55 riigi
poolt, sai täietud septembris.
Tegemist on seejuures suure
saavutusega, sest see võimaldab Pariisi kokkuleppe jõustumist vähem kui
aastaga. Võrreldes Kyoto protokolliga (mille jõustumine võttis aega 8 aastat)
on see väga kiire tulemus.
Pariisi kliimakokkulepe jõustub
2016. a. 4. novembril.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
ENERGEETIKA
Taastuvenergia toetuste plaanitud
muudatused on jõudnud Riigikogusse
Riigikogu võttis septembri lõpul menetlusse
elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis muudaks põhjalikult senist
taastuvenergia toetuste maksmise korda. Varasemalt oleme sama eelnõu kajastanud
meie 2015. a septembrikuu uudiskirjas. Reformi tulemusel pandaks toetuse maksmine sõltuvusse
sellest, kas Eesti riigi EL eest võetud taastuvenergia tootmise kohustus on
täidetud (kohustuse täitmisel täiendavaid toetusi enam ei makstaks). Samuti
oleks uutel tootjatel toetusi võimalik saada edaspidi vaid vähempakkumise
võitmisega. Erinevalt varasemast eelnõust, loetakse olemasolevaks
tootjaks tootja, kes on:
- eelmise toetusskeemi alusel
juba ehitustegevust alustanud;
tootnud elektrienergiat
enne 01.01.2018; tuule või alla 15 kW
tootmisseadmega energiat tootnud enne 01.01.2020; eelmise toetusskeemi alusel
juba ehitustegevust alustanud.
Vastavatele tootjatele rakendatakse praegu kehtivaid
toetusmäärasid 12-aastase toetusperioodi lõpuni (perioodi arvestatakse alates
tootmise alustamisest).
Põhimõttelise muudatusena piirataks toetuste lähtudes tootmisvõimsustest, mis on vajalikud Eesti taastuvenergeetika alaste kohustuste täitmiseks EL ees
Uues eelnõus defineeritakse ka termin
investeeringutoetus, millega tähistatakse igasugust otsest ja kaudset rahalist
abi, mida kasutatakse tootmisseadme rajamiseks või ümberehitamiseks, lisaks
seadusest tulenevale taastuvenergia toetusele. Seaduseelnõu kohaselt ei tohiks
erinevate toetusliikide maksmine tuua kaasa taastuvenergia tootmise
ülekompenseerimist.
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu materjalid
Riigikogu pressiteade
Valitsus
kiitis heaks põlevkivi arengukava rakendusplaani
Valitus kiitis oktoobrikuu esimesel
istungil heaks „Põlevkivi kasutamise
riikliku arengukava 2016–2030“ (PÕKK) rakendusplaani. PÕKK võeti Riigikogu
poolt vastu juba käesoleva aasta kevadel, kirjutasime sellest pikemalt oma veebruarikuu uudiskirjas.
Põlevkivi arengukava ülesanne on suunata
põlevkivi kaevandamist ja kasutamist järgmise 15 aasta jooksul. Arengukavas
määratletud strateegiliste eesmärkide elluviimiseks on valitsus koostanud
täpsemaid meetmeid ja rahastust sisaldava rakendusplaani aastani 2030. Vastselt
heaks kiidetud rakendusplaan hõlmab detailsemalt ajavahemikku 2016-19,
rakendusplaani uuendatakse periooditi riigieelarve alusel. Vastavalt Riigikogu
otsusele tuleb valitsusel aga pidevalt analüüsida põlevkivisektorit mõjutavaid
arenguid ning iga viie aasta tagant rakendusplaani või vajadusel ka arengukava
ennast muuta. Rakendusplaaniga soovitakse läbi viia erinevaid uuringuid, mille tegemine oli varem ette nähtud juba enne uue arengukava kehtestamist
Rakendusplaanis
on põlevkivi kaevandamisest tuleneva keskkonnamõju vähendamiseks nt kavas
maapõuest väljatud põlevkivivaru tonni kohta välja pumbatud vee kogust
vähendada 1 m3 võrra aastaks 2020. Lisaks on plaanis korrastada juba suletud
kaevandamisjäätmehoidlaid ja uurida altkaevandatud alade ulatust ja mõju.
Erilist tähelepanu on kavas pöörata veekeskkonna olukorrale, samuti välisõhku
eralduvate lõhnaainete ja heitkoguste
hindamisele.
Senisest enam
soovitakse tähelepanu pöörata põlevkivitööstusest inimese tervisele tingitud
mõjude leevendamisele. Nt plaanitakse Ida- ja Lääne-Virumaal läbi viia
tervisenäitajate monitooring ja viia ohustatud piirkonnas läbi joogi- ja
põhjavee uuringud. Põlevkivi
arengukava teostamise maksumus neljaks aastaks (2016-19) on ca 5,7 mln eurot.
KÕKi hinnangul
demonstreerib rakenduskava kehtestatud arengukava suurimat puudujääki, millele
juhtisid tähelepanu nii keskkonnaorganisatsioonid kui Riigikontroll. Nimelt
kehtestati pikaajaline arengukava ilma, et läbimõeldud valikute jaoks vajalikud
uuringud oleks läbi viidud. Seepärast on eriti oluline, et pärast nüüd
kavandatud uuringute läbiviimist vaadataks kogu arengukava uuesti ja
põhjalikult üle ning tehtaks vajadusel ka olulisi korrektuure.
Eelnõu materjalid Eelnõude Infosüsteemis
Euroopa Kohus:
siseriiklikud seadusaktid ei tohi seada põhjendamatuid piiranguid rohelise elektri impordile
(C-492/14)
Euroopa Kohus tegi septembri
lõpus otsuse kohtuasjas, milles selgitas elektrimüüjate õigust saada riiklike
ja regionaalseid taastuvenergiatoetusi.
Taotlus esitati Euroopa Kohtule
kohtuvaidluses, mille poolteks on Essent Belgium NV ja Flandria
regioonivalitsus jt. Vaidlus puudutas Belgia regioonivalitsuse lepinguvälist
vastutust selliste piirkondlike õigusaktide vastuvõtmise eest, mis annavad
õiguse saada taastuvenergiatoetusi kahel juhul: Kui see on taastuvatest allikatest pärinev (nn
roheline) elekter, mis on toodetud ja võrku suunatud kõnealuses regioonis; see elekter on toodetud ja võrku suunatud mujal
selles riigis (Belgias).
Essent Belgium, kes tarnib
Flandria piirkonna ettevõtetele ja eraklientidele peamiselt Madalmaadest
imporditud rohelist elektrit, leidis et vastavate seaduste tõttu jäi ta
ebaseaduslikult ilma Flandrias asuvas jaotusvõrgus antavatest
taastuvenergiatoetustest ning on seetõttu kandnud rahalist kahju.
Euroopa Kohus leidis, et
kohtuasjas käsitletavad õigusaktid võivad takistada teistest liikmesriikidest
pärit elektri, eelkõige rohelise elektri, importi. Samuti ei vasta õigusaktid
proportsionaalsuse põhimõttele, sest sekkumine kaupade ja teenuste vabasse
liikumisse ei ole kuidagi põhjendatud. Erinevalt mõningastest teistest toetusskeemidest
ei olnud antud juhul otseseks kasusaajaks mitte elektritootjad, vaid tarnijad.
Seega ei pidanud kohus skeemi elektritootmise soodustamise seisukohalt
vajalikuks ja sobivaks. Seetõttu leidis kohus, et Flandria õigusaktid olid
vastuolus EL elektrienergia siseturu ühiseeskirja direktiiviga 2003/54.
Euroopa
Kohtu otsus C-492/14
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Keskkonnaagentuuri raport teeb ettepaneku võtta vaiksete alade kaitseks täiendavaid meetmeid
Euroopa
Keskkonnaagentuur (EEA) andis välja raporti vaiksete alade kohta Euroopa
Liidus. Raport annab ülevaate mürareostuse ulatusest Euroopas, kaardistades
ühtlasi alad, mis on jäänud mürareostusest mõjutamata ja mida seetõttu tuleks
kaitsta.
Mürareostus on Euroopas üha suurenev keskkonnaprobleem,
millel on suur mõju elanikkonna heaolule, tervisele, samuti elusloodusele.
Uuringud näitavad, et inimesed, kes elavad vaiksetes piirkondades, kannatavad
vähem kõrgest müratasemest tingitud tervisehädade käes. Vaiksed alad mõjuvad hästi nii nende
alade elanikele, kui ka külastajatele (nt rahvuspargid ja kaitsealad). Samuti
vähendab juurdepääs mõnele vaiksele alale või võimalus elada vaikse õuealaga majas inimese
ärevustaset. Lisaks inimestele kaitseb
vaiksete alade säilitamine ka loodust ja loomade elupaiku ning loob
majanduslikku lisaväärtust kinnisvara väärtuse suurenemise näol. EL on võtnud
eesmärgiks mürareostust ja sellest tulenevaid mõjusid vähendada, sh säilitada
ja kaitsta vaikseid alasid. Need eesmärgid tulenevad eelkõige EL nn
müradirektiivist (2002/49/EC). EEA raporti kohaselt on vaiksete alade kaitse oluline, kuna selline keskkond mõjub hästi nii elanike kui alade külastajate tervisele, loodusele kui kinnisvara hinnale
Raporti aluseks on Euroopa riikide poolt EL müradirektiivi
kohaselt edastatud andmed. Arvesse on võetud ka tööstus- ja linnamüra, samuti
maakasutusest tulenevat müra. Raport sisaldab ulatuslikku kaardistust mürareostusest
mõjutatud aladest Euroopas, ja ka nn vaiksetest aladest, mis tuleks kaitse
alla võtta. Vaiksete alade määratlemisel kasutatakse vaikuseindeksit (Quietness Suitability Index- QSI), mis
sisaldab kahte elementi : kaugus müraallikatest ja müra subjektiivne talumine
inimeste poolt. Samuti on aluseks võetud EL müradirektiivi künnis, mille
kohaselt üle 55 db müra puhul on tegemist juba mürareostusega.
Uuringu kohaselt on kõige rohkem vaiksemaid alasid
Skandinaavia riikides ja Šveitsis. Kõige mürarikkamad on väikesed ja tiheda
rahvastatusega riigid nagu Belgia, Saksamaa Holland, Luxemburg jt. Lisaks riigi suurusele ja
rahvastikutihedusele mõjutab mürataset ka transporditaristu (maanteed, lennuväljad
jm). Eesti on vaiksete alade
potentsiaalilt EEA 33 riigi arvestuses peaaegu keskmisel tasemel ja on edetabelis kümnes riik.
Hoolimata sellest, et Eesti on tänu oma hõredale asustusele
Euroopa mõistes suhteliselt vaikne piirkond, ei arvestata KÕKi hinnangul
müraprobleemidega ei tihe- ega hajaasustusega aladel piisavalt. Uue
planeerimisseaduse ja järgmisest aastast jõustuva atmosfääriõhukaitse seaduse
valguses võiksid just kohalikud omavalitsused võtta müraprobleemidega
tegelemise tõsisemalt käsile. Nn vaiksete alade loomisel oleks kõige selgem ja
läbipaistvam viis nn akustilise planeerimise kasutamine, st juba
üldplaneeringus omavalitsuse territooriumi osade mürakategooriatesse jagamine.
Raport "Quiet Areas in Europe"
Keskkonnaminister taaskehtestas müra
piiramiseks planeeringutele lisanõudeid sätestava määruse
Keskkonnaminister võttis oktoobri alguses vastu määruse,
millega kehtestas planeeringutele müra piiramiseks lisanõuded. Tegemist on
varem kehtinud määruse uuesti kehtestamisega, selle peamiseks ajendiks oli uue
atmosfääriõhu kaitse seaduse jõustumine. Määrusesse on tehtud vaid väiksemaid,
vähemolulisi muudatusi.
Kui planeeringuga kavandatakse
tegevust või ehitist, mille puhul keskkonnamõju strateegilist hindamist (KSH)
läbi ei viida, kuid millega võib kaasneda müra normtaseme ületamine, peab
planeeringudokumentatsioon määruse kohaselt sisaldama ka mürahinnangut.
Mürahinnang peab kajastama planeeritavat ala ja seda ümbritsevat ala sellises
ulatuses, milles normtasemete ületamine aset võib leida. Mürahinnangus peavad
olema kajastatud ka müra vähendavad meetmed ja nende rakendamise tõhusus.
Määruse eesmärk on juba
planeeringu koostamise staadiumis vältida ja vähendada müranormide ületamist.
Määrus jõustub 2017. a 1. jaanuarist.
Määrus Riigi Teatajas
Riigikohus:
ka norme mitteületavat müra tuleb taluda vaid juhul, kui seda põhjustav tegevus on õiguspärane (3-3-1-15-16)
Riigikohus tegi oktoobri algul
otsuse asjas, milles selgitas tuulikutest tuleneva müra talumiskohustust ja
haldusorgani tõendamiskoormist müraga seotud vaidluste puhul. Riigikohus
tunnistas oma otsuses õigusvastaseks Tamba tuulegeneraatorite nr 1 ja 2 ehitus-
ja kasutusload, kuna väljastatud load on vastuolus kehtestatud
detailplaneeringuga ning kaebajat ei kaasatud ega teavitatud nõuetekohaselt.
Kaebuse tuulegeneraatorite
ehitus- ja kasutuslubadele esitas generaatorite kõrvalkinnistu omanik A.
Alberg. Kaebaja leidis, et detailplaneeringus lubatust kõrgemad ja võimsamad
tuulegeneraatorid tekitavad kaugemale kanduvat müra ning suurem on ka
jäätükkide lendamise ohutsoon, varjutuse ulatus ja visuaalne reostus. Mingeid
mürauuringuid ei olnud nende konkreetsete tuulikute mõju kohta enne lubade välja
andmist tehtud. Riigikohus rõhutas, et kui mürarikas tegevus on lubatud kaalutlusotsusena ja samas menetlusnorme rikkudes, on haldusorgani kohustuseks tõestada, et otsus oli sisult õiguspärane
Kohus rõhutas antud asjas esmalt, et
isegi allapoole kehtestatud piirnorme jäävat müra peab isik taluma vaid siis,
kui seda põhjustav tegevus toimub kooskõlas kõigi asjakohase isiku huve
kaitsvate õigusnormidega. Kuna antud juhul olid ehitus- ja kasutusload
vastuolus kehtiva detailplaneeringu olulise tingimusega – tuulikute kõrgusega –
ning kaebaja jäeti nõuetekohaselt loamenetlustesse kaasamata, otsustas kohus
kasutusload tühistada.
Samuti selgitas kohus
tõendamiskoormuse jagunemist taolistes vaidlustes. Haldus- ja ringkonnakohus
tuginesid asja lahendamisel mürataseme, varjutamise ja jäätamise hindamisel
kolmanda isiku ja vastustaja poolt kohtumenetluses esitatud ekspertarvamusele.
Kohtud leidsid, et kuna kaebaja keskendus oma argumentides vaid selle
ekspertarvamuse kritiseerimisele ega esitanud omapoolseid tõendeid müratasemete
kohta, võib järeldada, et müratasemete ületamist ei esine. Riigikohus sellega
ei nõustunud, leides, et ulatusliku kaalutlusruumiga otsuste tegemisel menetlusnorme rikkudes on
tõendamiskoormus haldusorganil. Kohtud peavad sel juhul sisuliselt analüüsima ka
kaebaja vastuväiteid, mis seavad kahtluse alla haldusorgani esitatud tõendid.
Riigikohtu
otsus nr 3-3-1-15-16
Euroopa Kohus: elektrijaamade õhuheitele kehtestatud erandeid tuleb tõlgendada kitsalt (C-304/15)
Euroopa Kohus tegi septembri lõpus
otsuse asjas, milles selgitas suurte põletusseadmete (rohkem kui 50MW
soojusvõimsusega seadmed) heite piirväärtuste kohaldamise reegleid. Kohus
leidis, et Suurbritannias asuvale Aberthaw elektrijaama suhtes on EL suurte põletusseadmete direktiivis 2001/80 sätestatud erandlikke, leebemaid heite
piirväärtuseid valesti kohaldanud, sest elektrijaamas on kasutatud tahket
kütust, mille lenduvainete sisaldus on lubatust suurem.
Kohtuasja poolteks olid ühelt poolt Suurbritannia
Ühendkuningriik ning teiselt poolt Euroopa Komisjon, kellest
viimane ka Euroopa Kohtu poole pöördus. Komisjoni hinnangul ületati Aberthaw
elektrijaamas taoliste põletussseadmete lämmastikoksiidide heitkogusele EL direktiiviga
2010/80 seatud piirväärtuseid. Ühendkuningriik aga leidis, et antud juhul
tuleks kohaldada erandlikke, leebemaid heite piirväärtusi, mida võib direktiivi kohaselt rakendada juhul,
kui jaamas kasutatakse kütust, milles sisaldub vähem kui 10% lenduvaineid. Seejuures leidis riigi valitsus, et direktiivist ei tulene selgelt, nagu
tuleks jaamas kasutada ainult tahket kütust, mille lenduvainete sisaldus on
alla 10 %; piisab sellest, kui jaamas kasutatakse sellist kütust vaid aeg-ajalt
ja seda on põhimõtteliselt jaamas võimalik kasutada. Samuti leidis
Ühendkuningriik, et puudub otsene seos elektrijaamas põletatud lenduvate kütuse
ja lämmastikoksiidide eraldumise vahel.
Viimasena väitis Suurbritannia valitsus, et direktiivis toodud erand loodi direktiivis spetsiaalselt kõnealusele elektrijaamale kohaldamiseks ning järelikult tuleb erandit paindlikult tõlgendada.
Euroopa Kohus seevastu leidis, et
selleks, et erandkorras kohaldada leebemaid heite piirväärtuseid, tuleb kasutada
ainult tahket kütust, mille keskmine lenduvainete sisaldus (arvutatuna ühe
aasta kohta) on väiksem kui 10%. Kuigi direktiivi säte ei sisalda sõna „ainult“
või „üksnes“, on kohtu hinnangul selline erand direktiivi eesmärgist ja sätetest tuletatav. Kuna Aberthaw elektrijaamas kasutatud söelaadungite lenduvainete sisaldus aasta
keskmisena oli vahemikus 2008-2011 kõigil aastatel üle 10%, eksis Ühendkuningriik suurte põletusseadmete direktiivi kohaldamisel.
Euroopa Kohtu otsus C-304/15 (ingl k)
LOODUSKAITSE
Vabaerakond seaks eramaade looduskaitse alla võtmise sõltuvusse
piirangutega maade riigile omandamisest
Vabaerakond esitas septembri lõpus
ettepaneku looduskaitseseaduse muutmiseks, millega eelnõu koostajad soovivad
soodustada eraomanikele looduskaitselistest piirangutest tuleneva koormuse
kompenseerimist. Muudatusettepanek on tehtud õiguskantsleri hiljutisest ettepanekust tingituna, sellest kirjutasime lähemalt meie 2016. a. septembrikuu uudiskirjas.
Looduskaitseliste piirangute eest eramaaomanikele
hüvitise maksmise tagamiseks soovitaks eelnõu kohaselt lisada seadusesse erisus,
et eramaid ei saaks täiendavalt kaitse alla võtta seni, kuni riik on asunud
lahendama aastate vältel tekkinud järjekorda oluliste piirangutega alade
eraomanikelt äraostmisel. Eelnõuga loodaks looduskaitseadusesse uus paragrahv,
mille kohaselt saaks eramaid edaspidi kaitse alla võtta ainult siis, kui
eramaade riigile omandamiseks esitatud avalduste järjekorras ootab riigipoolset
kinnistu omandamist vähem kui 50 kinnistut.
Vastava nõude mittetäitmisel oleks eramaal
loodusobjekti kaitse alla võtmise menetlust siiski võimalik algatada ka erandjuhul,
kui on täidetud kõik järgmised tingimused:
1) loodusobjektil, mille kaitse alla
võtmist kavandatakse, on I kaitsekategooria liigi leiukoht;
2) punktis 1 nimetatud leiukoht asub
eramaal;
3) erinevaid huvirühmi koondava komisjoni
hinnangul on punktis 1 nimetatud leiukoha olemasolu piisavalt tõendatud ja
tegemist ei ole juhusliku vaatlusega.
KÕKi hinnangul on kehtiv praktika
oluliste looduskaitseliste piirangutega maade riigile omandamise osas
maaomanike seisukohalt selgelt mitterahuldav. Samas ei ole ka väljapakutud
lahendus mõistlik, kuna loodusvääruste kaitse vajadus ei ole mingis seoses sellega,
kui palju on riik otsustanud eraldada eramaade soetamiseks raha. Ohtu, et uute
kaitsealade loomine hoolimata selle vajadusest „külmutatakse“ ei aita
leevendada ka eelnõusse kirjutatud erand. See kohalduks ühelt poolt vaid I
kaitsekategooria liikide puhul (kelle puhul riik on niikuinii võtnud kohustuse kõik
leiukohad kaitse alla võtta) ning erikomisjoni loomine vaid suurendaks niigi
ulatuslikku looduskaitselist bürokraatiat.
Materjalid eelnõude infosüsteemis
METSANDUS
Keskkonnaministeerium avalikustas metsaseaduses seatud raiepiiranguid vähendava eelnõu
Septembri lõpus saatis
Keskkonnaministeerium kooskõlastamisringile metsaseaduse muutmise seaduse
eelnõu. Eelnõu koostajad soovivad eelnõuga toetada metsanduse arengukava,
täpsemalt metsamaa tootmispotentsiaali jätkusuutlikumat kasutamist. Muudatused
mõjutaksid nii metsaomanikke, metsakorraldusettevõtteid kui ka riigiasutusi.
Lähemalt kajastasime kavandatud muudatusi märtsikuu
uudiskirjas.
Olulisemad muudatused oleks
järgmised:
Vähendataks kuuse minimaalset raievanust
80-aastalt 60-aastale (mis aitaks eelnõu koostajate sõnutsi vähendada juure- ja
tüvemädanike põhjustatud kahjusid) ning soodustataks alternatiivsete
raieliikide (turbe- ja valikraie) kasutamist. Turbe- ja valikraie
soodustamiseks lihtsustataks vastavate raietüüpide kasutamise tingimusi, nt
oleks aegjärgse raie järgmine järk lubatud siis kui eelmine on uuenenud, mitte
ei pea ootama kümme aastat, ja valikraiel saaks raiuda suurema läbimõõduga
häilu; Vääriselupaikade (VEP) kaitse muutuks
kohustuslikuks kõigil VEPi tunnustele vastavatele avalik-õiguslike isikute
omandis olevatel aladel (st lisaks RMK
aladele ka KOVidele kuuluvatel metsaaladel) ja kaotataks ära eramaal
asuva VEPi pindala (maksimaalselt 7 ha) piirang. Metsaomandi majandamine muutuks
kinnistupõhiseks. Metsaomanikud saaksid oma küpseid metsi uuendada sõltumata
piirinaabri otsustest ning tegevustest. Muudatuse järel oleks piirinaabritel
võimalik raiuda nende kinnistutel asuvat metsa ühel ajal seadusega
maksimaalselt lubatud ulatuses; Korrigeeritaks metsakorralduse aluseid, mille
tulemusel jääksid turule vaid ettevõtted, kus töötavad kvaliteetseid andmeid
esitavad metsakorraldajad. Selle tagamiseks on eelnõusse lisatud punkt, mis
lubab metsakorraldaja tunnistuse kehtetuks tunnistada, kui isik on rikkunud
metsakorraldustöödele esitatavaid nõudeid kuue kuu jooksul 20% katastriüksustel.
KÕKi hinnangul on seaduseelnõus mõned
positiivsed ettepanekud, nt VEPe ning metsakorraldajaid puudutavad muudatused.
Samas on mitmed olulised muudatused kantud soovist suurendada raiemahtusid. Nagu juba
märtsikuus kirjutasime, ei pruugi see täna enam olla mõistlik, kuna
raiemahud on saavutanud arengukavas ettenähtud taseme ning ohustavad juba meie
metsade jätkusuutlikkust.
Seadus peaks jõustuma 15. märtsil 2017. a. Selleks
ajaks peaks raiehooaeg läbi olema ning uueks raiehooajaks valmistumist saaks
alustada juba uute nõuete järgi.
Materjalid
eelnõude infosüsteemis
JÄÄTMED
Riigikogu asus arutama kohalike
omavalitsuste jäätmekäitluse rahastamise reformi
Riigikogu asus
septembris arutama jäätmeseaduse ja keskkonnatasude seaduse muudatusi, mille
eesmärgiks oleks innustada omavalitsusi rohkem tegelema jäätmete liigiti
kogumise ja sortimise arendamisega. Muudatus on vajalik seetõttu, et praeguse
rahastusskeemi alusel ei suuda omavalitsused parandada olmejäätmete käitlust ega
pakkuda selle osana tarbijasõbralikku jäätmejaama teenust. Samuti ei motiveeri
praegune tasude süsteem omavalitsusi jäätmeid tõhusalt liigiti koguma, sest
omavalitsus saab jäätmekäitlusest tulu vaid siis, kui segaolmejäätmed
prügilasse viiakse. Olukorra parandamiseks näeks eelnõu ette lisatoetused
jäätmehoolduse arendamiseks. Üleriigilised omavalitsusliidud toetavad põhimõtteliselt reformi, ent soovitavad uute toetuste tingimusi paindlikumaks muuta
Jäätmete
liigiti kogumise suurendamiseks muudetaks jäätmeseadust (JäätS) ja
antaks riigieelarvest toetust jäätmehoolduse kulude osaliseks katmiseks.
Toetuse andmise aluseks võetakse kohaliku omavalitsuse (KOV) üksuses asuvate
objektide (eluruumid ja elamu kasutusotstarbega hooned, milles ei asu eluruume)
arv aasta alguse seisuga. Toetusvahendite jaotamine toimub proportsionaalselt
vastavate objektide arvule KOV üksuses. KOVile jagatakse toetusi samas vaid
juhul, kui:
1) tema territooriumil
töötab jäätmejaam või on elanikule tagatud jäätmejaama teenuse kasutamine
teises omavalitsuses;
2) tema
territooriumil toimub korraldatud jäätmevedu (kui JäätSist tuleneb kohustus);
3) tal on kehtiv
jäätmekava ja jäätmehoolduseeskiri;
4) ta on asutanud
käesoleva seaduse § 711 alusel jäätmevaldajate registri.
Keskkonnatasude seadusesse viidaks sisse
muudatus, et jäätmete ladestamise tasusid ei maksta mitte omavalitsustele, vaid
suunatakseriigieelarvesse. Jäätmete ladestamise tasude jaotamise mudel ei motiveeri
eelnõu koostajate arvates omavalitsusi jäätmeid sorteerima ja taaskasutama,
sest saastetasu kehtib ainult jäätmete prügilasse ladestamisele ja taaskasutusse
suunatud jäätmed raha KOVile juurde ei too.
Üleriigilised
omavalitsusliidud toetavad põhimõtteliselt jäätmekäitluse rahastamise reformi, kuna see
võimaldaks senisest paremini katta jäätmekäitluse kulusid. Samas tegid nad
ettepaneku lihtsustada toetuse saamise tingimusi, nt jättes omavalitsustele
vabaduse jäätmejaama teenuse pakkumise asemel muul moel jäätmete liigiti
kogumist tõhustada ning näha ette erikord juhuks, kui omavalitsusest sõltumata
asjaoludel korraldatud jäätmevedu ei toimi (nt hangete vaidlustamise tõttu).
Jäätmeseaduse ja keskkonnatasude seaduse eelnõu
materjalid Riigikogu kodulehel
Riigikogu pressiteade
Keskkonnaministeerium
avalikustas rehvitootjate audiitorkontrolli nõudva eelnõu
Oktoobris saatis
Keskkonnaministeerium kooskõlastusringile jäätmeseaduse muudatuste eelnõu,
mille eesmärgiks oleks kehtestada rehvitootjatele audiitorkontroll ning
täpsustada rehvide edasimüüjatele kohalduvaid nõudeid. Antud eelnõu
väljatöötamiskavatsust (VTK) kajastasime meie 2016. a juunikuu uudiskirjas.
Võrreldes VTKga on planeeritavad
muudatused jäänud samaks:
Rehvi tootjad, kes toovad Eestisse üle 50 tonni
rehve aastas, peaksid edaspidi tegema rehvikoguste üle audiitorkontrolli; Rehvide turustaja peaks veenduma, et tootja,
kelle rehve ta müüb, oleks probleemtooteregistris (PROTO) registreeritud. Kui
seda tehtud pole, tuleks turustajal seda ise teha ja täita jäätmeseadusest
tulenevaid tootjale seatud nõudeid.
Seaduse eelnõust on välja jäänud
vaid PROTO volitatud töötleja õiguste andmine Keskkonnaametile, sest
ministeeriumi hinnangul on järelevalve pädevuse andmine lahendatav allasutuste
töökorralduse muutmisega.
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Materjalid
eelnõude infosüsteemis
KIIRGUS
Riigi Teatajas
avaldati uuendatud radioaktiivsete jäätmete käitlemist puudutavad määrused
Oktoobri algul võeti vastu kaks
radioaktiivsete jäätmete käitlemist puudutavad määrust, millest üks kehtestab
radioaktiivsete jäätmetega tegelemise ja pakendi kvaliteedi nõuded ning teine
sätestab radioaktiivsete jäätmete töötlemiseks vajalike dokumentide
menetlemistingimused. Määrused kehtestati uute terviktekstidena seoses uue kiirgusseaduse
jõustumisega 2016. aasta 1. novembril.
Määruste muudatused on oma
olemuselt peamiselt keele- ja normitehnilised ning määruste eesmärke ja sisu
muudetud pole. Radioaktiivsete jäätmete määratlemist puudutavast määrusest on
vaid välja jäetud kolm paragrahvi, mis puudutavad jäätmete pikaajalise ohutuse
hindamist, kiirgusohutushinnangu tingimusi ja radioaktiivsete jäätmete
füüsilist kaitset. Vastavad paragrahvid on lisatud kas kiirgusseadusesse või kiirgustegevusloa
määrusesse, kuna need sobivad nimetatud õigusaktidesse paremini.
Määrused jõustuvad koos uue
kiirgusseadusega.
Määruse Radioaktiivsete jäätmete
klassifikatsioon, registreerimise, käitlemise ja üleandmise nõuded ning
radioaktiivsete jäätmete pakendi vastavusnäitajad
tekst
Määruse Radioaktiivsete jäätmete sisse-,
välja- ning läbiveo dokumentide menetlemise korra ja tähtaegade erisused
lähtuvalt päritolu- ja sihtriigist tekst
KALANDUS
Keskkonnaministeerium avalikustas kalapüügiseadust muutva eelnõu
Keskkonnaministeerium saatis kooskõlastusringile eelnõu kalapüügiseaduse muutmiseks. Muudatuste eesmärk on viia kalapüügiseadus (KPS)
kooskõlla EL ühise kalanduspoliitika eeskirjadega, lisaks täpsustatakse KPS
mõningaid sätteid, mis on praktikas probleeme valmistanud.
Eelnõu kohaselt laiendataks nn tõsiste rikkumiste
punktisüsteemi ka kalalaeva kaptenitele. EL Nõukogu määruse (EÜ/1224/2009
art 92) kohaselt tuleb kalanduspoliitika eeskirjade tõsiste rikkumiste korral
rakendada kalalaevatunnistuse omaniku suhtes nn karistuspunktide süsteemi.
Praegu Eestis kehtiva süsteemi kohaselt kalalaeva kaptenile erinevalt
tunnistuse omanikust küll ei määrata rikkumiste eest punkte, kuid kui kaptenile
on määratud karistus kahe või enama süüteo eest, tunnistatakse tema juhitava
kalalaeva püügiluba kehtetuks. Euroopa Komisjon
leidis oma 2015. a raportis, et kuigi Eestis kehtib kaptenite jaoks
alternatiivne süsteem, vajab nn
kaptenite punktisüsteem Eesti seadusandluses siiski täiendamist. Eelnõuga soovitaksegi kehtestada tõsiste
rikkumiste punktisüsteem kaptenite jaoks
s.t. et ka kaptenitele määratakse rikkumiste eest punkte. Kui kaptenil on seoses
kalapüüginõuete tõsiste rikkumistega üks kehtiv karistus, siis määrataks selle
eest üks punkt, kahe või enama kehtiva karistuse eest määrataks kaks punkti,
millele järgneb püügiloa kehtetuks tunnistamine Seadusemuudatus puudutaks ca
1500 kalalaeva kaptenit.
Lisaks muudetaks eelnõuga KPS elektripüügivahendi kasutamise
tõendi ja eripüügiloa dokumentide menetluse ja
kontrolli sätteid. Edaspidi antaks need dokumendid paberdokumendi asemel välja
elektrooniliselt.
Eelnõuga muudetaks ka harrastuskalapüügi andmete esitamise
sätteid. Praegu võib kalapüügiandmete esitamise korra rikkumise eest
harrastuskalurile määrata rahatrahvi kuni 100 trahviühikut. Muudatuste kohaselt
harrastuskalureid edaspidi andmete esitamata jätmise eest trahviga enam ei
karistataks. Küll aga on järgmise kalastuskaardi andmise eelduseks eelneva aasta püügiandmete esitamine. Kui
harrastuskalapüüdja jätab püügiandmed tähtajaks esitamata, jääb ta järgmisest
kalastuskaardist ilma. Muudatustega loodetakse mõjutada hinnanguliselt umbes
7000 harrastuskalapüügiloa omanikku, kes praegu jätavad püügiandmed esitamata.
Eelnõu
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Keskkonnaõiguse Keskus kutsub koolitusele "Õhu kvaliteedi kaitse ja müra piiramine – uued nõuded KOVidele alates 2017"
1. jaanuarist 2017 jõustub uus välisõhu kaitset puudutav seadus, mis näeb ette rea uusi kohustusi, aga ka võimalusi omavalitsustele, millest olulisimad on: Välisõhus leviva müra kaardistamine ja tegevuskavade koostamine Õhukvaliteedi normide ületamise korral õhukvaliteedi parandamise kava koostamine ja rakendamine Kaasarääkimise võimalused õhusaastelubade väljastamisel ja saasteainete vähendamise tegevuskavade osas
Loe edasi »
KÕKi meeskonnaga liitus kommunikatsioonijuht
Alates oktoobrist asus KÕKis kommunikatsioonijuhina tööle Katre Liiv, kes aitab kaasa KÕKi kui tõsiseltvõetava partneri ja keskkonnaõiguse eksperdi arengule. Katre vastutab selle eest, et õige info oleks õigel ajal õiges kohas. Loe edasi »
|