ÜLDOLULIST
Riigikohus võttis vastu muudatused, mille
eesmärgiks on edaspidi menetleda käitiste (nt kaevandused, tööstusobjektid jms)
erinevaid keskkonnalaseid lube ühes menetluses. Kirjutasime muudatustest
lähemalt augustikuu
uudiskirjas. Huvirühmadelt kriitikat saanud ettepanek lühendada KOVidele
kaevandamisloa menetluses arvamuse avaldamiseks mõeldud perioodi kahelt kuult
ühele kuule, võeti Riigikogu poolt eelnõust välja.
Euroopa Keskkonnaagentuur hoiatab: EL on
keskkonnakollapsi kursil
Euroopa Keskkonnaagentuur avaldas 4. detsembril kuuenda raporti Euroopa
keskkonnaseisundi ja tulevikuväljavaadete kohta. Raport on varasematest süngem
ning ärgitab kiirele ja ulatuslikule suunamuutusele, et vastu astuda
kliimamuutustest tingitud väljakutsetele ja tagada Euroopa kodanike heaolu ka tulevikuks.
Keskkonnaagentuur tõi esile, et
vaja on süstemaatilist muutust, pelgalt majanduskasvu hoogutamisest ja selle
tagajärgede leevendamisest ei piisa.
Raporti kohaselt ei ole Euroopal võimalik saavutada oma visiooni elada
hästi planeedi võimaluste piires, kui jätkuvalt edendatakse majanduskasvu ja püütakse
vaid hallata kliimamuutusi ning keskkonna- ja sotsiaalset mõju. Mitmed olulised
EL keskkonnaalased läbikukkumised on juba välja toodud ka varasemates ühele
konkreetsele probleemile keskenduvates väljaannetes: suutmatus peatada aastaks
2020 bioloogilise mitmekesisuse kadumine, veeökosüsteemide kohutav seisund ning
ohtlikult saastunud õhk. Seatud eesmärke ei ole suudetud vajalikul määral täita,
mistõttu oleme jõudnud olukorda, kus on veelgi kiiremas korras vaja süsteemset
muutust energiakasutusele, transpordile, eluasemele ja toidule. Samas tempos
jätkates ei ole võimalik saavutada ka aastateks 2030 ja 2050 seatud
keskkonnaalaseid eesmärke.
Keskkonnaorganisatsioon Greenpeace
märkis, et raporti kohaselt on majanduskasvu tagaajamine vastuolus
keskkonnakaitsega. Majanduskasv ei suuda meid välja tuua kapitalismi kaasabil
loodud kriisist ega ka fundamentaalsest vajadusest muuta seda, kuidas toimivad
tootmine ja tarbimine. Euroopa Komisjonil tuleb järgida Euroopa
Keskkonnaagentuuri soovitusi ja ümber kujundada süsteem, mis on aastakümneid
premeerinud saastamist, keskkonna hävitamist ja inimeste ärakasutamist. Euroopa
Komisjoni asepresident Frans Timmermans lubas, et järgmise viie aasta jooksul plaanibki
Komisjon panna paika ka süsteemi ümberkujundav tegevuskava, milles nähakse ette
uute puhaste tehnoloogiate kasutuselevõtt, kodanikele uued töövõimalused ja
muutuva tööstusega kohanemise abistamine, samuti plaan, kuidas liikuda puhtama
ja tõhusama liikuvussüsteemi ning säästvama toidu ja põllumajanduse poole.
Euroopa Keskkonnaagentuuri raport
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Euroopa Kohus määras Iirimaale keskkonnamõju hindamise nõuete
rikkumise eest üle 5 miljoni euro suuruse trahvi (C-261/18)
Euroopa Kohus tegi novembris otsuse, millega
määras Iirimaale ühe Galway krahvkonda rajatud tuulepargi keskkonnamõjude
hindamata jätmise eest suure trahvisumma. Vaidlus puudutas Iirimaa jätkuvat
kohustuste täitmata jätmist pärast seda, kui Euroopa Kohus enam kui 11 aastat
tagasi (2018. a juulis) leidis, et Iirimaa pidanuks tuulepargi rajamise eel
selle mõjusid hindama.
Euroopa Kohus leidis, et üheks suure trahvisumma õigustuseks
oli keskkonnakaitse olulisus EL eesmärkide seas.
Pärast 2008. a otsuse langetamist asus Iirimaa
esmalt tegutsema selle nimel, et tuulepargi mõjud saaks tagantjärgi hinnatud,
viies just sel eesmärgil sisse isegi muudatused riigi planeerimisseadusesse.
2012. a teatas Iirimaa aga Komisjonile, et ei kohalda ettevõtte suhtes mingeid
meetmeid, mis võimaldaks tagantjärgi tuulepargi mõjusid hinnata ja
keskkonnamõju vähendavaid meetmeid võtta. Riigi põhiliseks väiteks oli, et kuna
tuulepargile antud lube ei saanud enam siseriiklikus kohtus vaidlustada, sai
arendaja tugineda õiguskindluse põhimõttele ja teda ei saanud enam kohustada
mõjusid hindama.
Euroopa Kohus leidis Iirimaa sisuliste väidete
osas, et need on alusetud. Kui liikmesriik on rikkunud oma kohustust korraldada
enne tegevusloa andmist keskkonnamõju hindamine, tuleb teha kõik vajalik selleks,
et hindamine toimuks tagantjärgi ning mõjude hindamise eesmärk saaks
saavutatud. See võib muuhulgas hõlmata ka tegevuslubade tühistamist või
peatamist. Õiguskindluse põhimõte ei saa arendajate suhtes meetmete võtmist
välistada – küll võib aga siseriikliku õiguse kohaselt tekkida arendajal
kahjunõue riigi vastu, kui tekkinud olukorra põhjuseks oli direktiivi nõuetele
mittevastav ülevõtmine liikmesriigi poolt.
Komisjon taotles, et Euroopa Kohus trahviks
Iirimaad ca 1,7 miljoni euroga ning määraks täiendava karistusmakse summas
12 264 eurot iga täiendava päeva eest tulevikus, mil Iirimaa oma kohustusi
ei täida. Euroopa Kohus otsustas neid summasid omalt poolt isegi suurendada.
Rõhutades keskkonnakaitse kui EL eesmärgi erilist olulisust ning rikkumise
pikka ajalist kestust otsustas kohus, et Iirimaal tuleb senise tegevusetuse
eest tasuda trahvimakse summas 5 miljonit eurot ning iga täiendava päeva eest,
mis kulub rikkumise kõrvaldamisele 15 000 eurot (aastas seega täiendavad
5,5 miljonit eurot).
Antud lahendil on laiem tähendus eelkõige
kahest aspektist – ühelt poolt rõhutas kohus, et liikmesriik ei saa jätta oma
EL õigusest tulenevaid kohustusi täitmata õiguskindluse põhimõttest lähtuvalt –
viimane võib küll tekitada täiendava nõude arendaja poolt riigi vastu. Teisalt
on oluline Euroopa Kohtu sedastus, et keskkonnakaitse eesmärk on ELile väga
oluline ning sellega tuleks trahvide määramisel arvestada. Selle pinnalt võib
oodata, et ka tulevikus määrab Euroopa Kohus keskkonnaalaste rikkumiste eest
liikmesriikidele kopsakaid trahve.
Otsuse
tekst
KESKKONNATASUD
Riigikogu
arutab eelnõud, millega vabastataks vesiviljelus veesaastetasude maksmisest
Riigikogus on
arutusel keskkonnatasude seaduse muudatus, mis vabastaks vesiviljelusega
tegelevad ettevõtted veesaastetasude maksmisest. Ettepaneku erisuse
sätestamiseks tegid vesiviljeluse sektori esindajad eelkõige põhjusel, et Eesti
naaberriigid ei rakenda sellele sektorile saastetasusid ning see paneb Eesti ettevõtted
ebavõrdsesse konkurentsiseisu.
Ettepaneku teinud ettevõtjad
leiavad, et saastetasude kaotamine on vajalik, et püsida konkurentsis teiste
lähiriikide ettevõtjatega.
Muudatusega sätestataks erisus
keskkonnatasude seaduses, mille kohaselt saastetasu ei nõuta, kui keskkonnatasude seaduse § 17 lõikes 1 nimetatud
aineid (nt orgaanilised ained, fosforiühendid, sulfaadid jt) heidetakse
veekogusse, põhjavette või pinnasesse vesiviljelustegevuse tulemusena. Ainus
tingimus on, et need ei tohi ületada veeloaga kehtestatud keskkonda suunatavate
saasteainete koguseid aastas.
Vesiviljelus on kalade, karpide ja veetaimede
kasvatamine. See on maailmas ühe kiiremini arenev sektor ning see pakub maailmale
umbes poole kogu söödavast kalast. Uute ettevõtete loomine vesiviljelussektoris
on seletuskirja kohaselt seotud suurte investeeringute ja riskidega. Eelnõu
koostajad leiavadki, et sektori arengut tuleb igati soodustada ja anda sellele
võimalus areneda. Kavandatud muudatus kaotaks seni naaberriikidest erineva
maksustamispoliitika, eelnõu koostajate hinnangul suureneks selle tulemusel vesiviljeluses tegutsejate konkurentsivõime.
2018. a oli Eesti
vesiviljeluse sektoris 58 tegevusloaga ettevõtet kolmes peamises
tegevusvaldkonnas: kaubakala kasvatamine, vesiviljelusliikide kasvatamine
looduslikesse veekogudesse taasasustamiseks ning vähikasvatus. Eelnõu koostajate
sõnul on aga Eesti vesiviljelussektor üldiselt
väike ja kasvandustest tulenev keskkonnakoormus suhteliselt madal ja
vesiviljeluse saaste moodustab väga väikese osa veekogude keskkonnakoormusest
võrreldes põllumajanduse, metsanduse ja tööstusega. Seletuskirja kohaselt moodustab
kalakasvatuste põhjustatud lämmastikukoormus 0,06% ja fosforikoormus 0,24% kogu
Eesti lämmastiku- ja fosforikoormusest.
Seadus on kavandatud jõustuma
2020. aasta 1. juulist
Eelnõu materjalid Riigikogu eelnõude
süsteemis
KLIIMAMUUTUS
Madridi
kliimakõneluse tulemused valmistasid
pettumuse
2.-15. detsembril
toimus Madridis järjekordne rahvusvaheline kliimakonverents COP25, millel
osales üle 200 ÜRO liikmesriigi läbirääkija. Selle aasta kliimakonverents oli
algselt kavandatud toimuma Tšiilis, kuid oktoobri lõpus teatas Tšiili
president, et tema riik ei saa üritust keerulise sisepoliitilise olukorra tõttu
korraldada ning ürituse võttis üle Madrid.
Iga-aastased kliimakõnelused
lõppesid 15. detsembril pettumusega,
pärast seda, kui kaks nädalat oli kulutatud kokkulepete otsimiseks. Riigid ei suutnud paljudes küsimustes kokkuleppele
jõuda, nt jäid vastu võtmata eeskirjad ülemaailmse süsinikdioksiidi
heitkogustega kauplemise süsteemi loomiseks ja sõlmimata kokkuleppe, kuidas toetada
rahaliselt kliimamuutustest enim mõjutatud riike.
Kokkuvõtvalt
tunnistati kõneluste lõpuks, et on vaja täita lünk, mis valitseb Pariisi
kliimaleppes seatud eesmärkide, riikide seniste lubaduste ja teadlaste
nõuannete vahel. Viimaste kohaselt on kliimasoojenemise pidurdamiseks vaja
heitkoguste palju suuremaid kärpeid kui Pariisi lepe ette näeb. Praegused riikide
lubadused viiksid maailma kliima 3C soojenemise teele, mis teadlaste sõnul
saaks laastavaks rannikulinnade jaoks ja hävitaks põllumajanduse kogu maakeral.
Sisuliselt tunnistasid valitsused, et riikide süsinikuheite vähendamise panused
on liiga nõrgad, kuid nende tugevdamiseks Pariisi lepinguga kooskõlas on vähe
konkreetseid plaane.
Kokku leppimata jäid nii
ambitsioonikamad liikmesriikide panused, süsinikuturu reeglid kui kõige
haavatavamate riikide rahaline toetamine.
Eelkõige jäid
erimeelsused lahendamata ambitsioonikamate kliimaeesmärkide ja globaalse
süsinikuturu erinevates küsimustes. 2015. aastal leppisid riigid Pariisis
kokku, et kliimakohustused vaadatakse üle 2020. aastal. Mitmed riigid on juba
varasemalt üles kutsunud võtma endale järgmisel aastal ambitsioonikamad
kliimaalased eesmärgid, kuid vähesed riigid tulid neil kõnelustel välja uute
eesmärkidega. Sellised riigid nagu Hiina
ja Brasiilia olid vastu igasugusele kohustusele panna riigid järgmisel aastal
esitama ambitsioonikamaid kliimaeesmärke väites, et see peaks olema iga riigi
enda otsus.
Kõneluste
peatulemusena loodeti globaalset süsinikuturgu reguleerivate eeskirjade kogumit,
mis jäi samuti tulemata. Süsinikuturu loomisele pandi alus Pariisi kokkuleppega
ja selle reeglite kehtestamine on nn Pariisi leppe “reegliteraamatu” ( rule
book) veel sisustamata osa, mille detailides pole senini suudetud kokku
leppida. Planeeritud ajakava kohaselt oleks riigid pidanud nendes kokku leppima
juba eelmisel aastal, kuid teema lükati tänavustele kõnelustele. COP25
kohtumisel puhkesid taas pinged reeglite mitmetes osades ja kõiges ei suudetud
ikkagi kokku leppida.
Põhilisteks erimeelsusteks
osutusid nt küsimus, kas kvootide topeltarvestamine võiks olla lubatud ning kas
Kyoto protokolliga 1997.a loodud nn puhta arengu mehhanismi kvoodiühikute
ülekandmine uude süsteemi võiks olla lubatud. Eelkõige sooviksid vanu kvoote
kasutada Austraalia, Brasiilia ja India, samas paljud riigid on selle vastu. Nn
Kyoto kvootide lisamine süsteemi võib süsinikuturu üle ujutada odavate kvoodiühikutega,
millega kaasnev hinnalangus ei aita heitkoguseid reaalselt vähendada ning kahjustab kogu süsteemi toimimist. Kokkuleppe
saavutamata jätmise tõttu jätkuvad kõnelused järgmisel aastal Glasgow’s toimuval
kohtumisel
Konverentsi üheks
keeruliseks teemaks kujunes ka arengumaade rahaline toetamine kliimamuutuste
mõjude (nt tormid, üleujutused, põuad) põhjustatud kahjudega toimetulekul. Eraldi
finantsmehhanismi looma ei hakata, ent kohtumisel pandi läbirääkijatele
ülesandeks vaadata läbi 2013. aastal loodud Varssavi rahvusvaheline mehhanism
(WIM).
Seekordne
kliimakonverents seega suurte tulemustega kiidelda ei saa. Järgmisesse aastasse,
Glasgow kohtumisele lükati mitmed küsimused, sh otsus ühiste ajakavade kohta
(nn Pariisi reegliteraamatu teine osa), milles käsitletakse küsimust, kas
tulevased kliimakohustused peaksid kestma viis või kümme aastat. Samas oli siiski
väiksemaid võite. Näiteks kinnitati konkreetne plaan, kuidas kliimaalases
tegevuses edendada soolist võrdõiguslikkust, mis on eriti olulise tähtsusega
just nendele riikidele, kus naised on kliimamuutuste mõjudele haavatavamad.
Nagu igal aastal,
saatsid ka seekordseid kõnelusi kliimaaktivistide protestiaktsioonid.
Näiteks
korraldati Hispaania pealinnas 500 000 osalejaga kliimamarss. Rootsi
kliimaaktivist Greta Thunberg, kes samuti konverentsil osales, ütles oma kõnes,
et kliimakonverents on muutunud riikide jaoks kohaks, kus arutada „lünkasid“.
Keskkonnaministeeriumi pressiteade
CarbonBrief
kliimapoliitika uudised ja analüüsid (ingl k)
ENERGEETIKA
Euroopa
Parlament ja EL liikmesriigid jõudsid kokkuleppele rehvide märgistamise nõuete
osas, mis peaksid kaasa tooma märkimisväärse kütusesäästu
EL liikmesriigid kiitsid 13. novembril heaks Euroopa Parlamendi ja
eesistujariigi Soome esialgse kokkuleppe rehvide märgistamise uute normide
osas. Normide eesmärgiks on anda tarbijatele rohkem teavet, et aidata neil
valida ohutumad, kütusesäästlikumad ja vaiksemad rehvid. Muudatused on osa EL
puhta energia paketist.
Ajavahemikus 2014-2017 kasvas maanteetranspordi energiakasutus 5,6%, suurendades
seetõttu kasvuhoonegaaside heidet transpordisektoris. Ligikaudu 22% EL
kasvuhoonegaaside koguheitest tuleneb transpordisektorist. Seejuures
moodustavad rehvid veeretakistuse tõttu 20-30% sõidukite kütusetarbimisest. Rehvide
veeretakistuse vähendamine aitab seega vähendada heitkoguseid ning tarbijatel
hoida kokku kütusekulu. Praegune rehvide märgistussüsteem ei ole aidanud
täielikult saavutada Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1222/2009 eesmärki – parandada ohutust ja vähendada kasvuhoonegaaside
heidet transpordisektoris – kuna märgistus on vähenähtav ja nõuete jõustamiseks
puudusid asjakohased vahendid.
Muudatustega ajakohastataks märgise kujundust ja see hakkaks sisaldama
rahvusvahelistele standarditele vastavaid lume- ja jäähaardumise ikoone. Märgistusest
jäetaks välja madalaimad kütusesäästlikkuse klassid, mida enam ei kasutata, et
muuta skaala selgemaks. Samuti muutuksid märgised tarbijatele nähtavamaks,
tulenevalt uutest reeglitest nende kuvamisele. Lisaks oleks märgis tulevikus
kohustuslik ka veokite ja busside rehvidel. Ühtlasi parandataks normide
järelevalvet läbi kohustuse rehvid toodete andmebaasis registreerida. Uus
märgistussüsteem tooks eelnõu koostajate hinnangul eeldatavasti kaasa CO2 heite
vähenemise 10 miljoni tonni võrra. Uued normid asendaksid hetkel kehtiva
Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1222/2009.
Järgmise sammuna peavad Euroopa Nõukogu ja parlament määruse muudatuse
vastu võtma. Vastuvõtmise ja EL Teatajas avaldamise järgselt jõustub määrus 1.
mail 2021.
Euroopa Nõukogu pressiteade
Euroopa Komisjoni pressiteade (ingl k)
Euroopa Parlamendi pressiteade (ingl k)
EL liikmesriigid leppisid kokku energiatoodete maksustamise
ülevaatamises
EL liikmesriikide ministrid leppisid detsembri
alguses toimunud kohtumisel kokku, et Euroopa Komisjonil palutakse analüüsida
ja ette valmistada vajalikud muudatused energiatoodete maksustamise alases EL
seadusandluses. Tegemist on teemaga, mis tõstatati nii eesistujariigi Soome
poolt kui toetati ka Euroopa Komisjoni enda poolt selles septembris
avalikustatud analüüsis (lähemalt kirjutasime selle kohta septembrikuu
uudiskirjas).
Energiatoodete maksustamise direktiiv, mis
ühtlustab aktsiisinorme ning käsitleb maksusoodustusi ja –vabastusi, võeti
vastu juba enam kui 15 aastat tagasi, aastal 2003. Vahepeal toimunud arengud
nii teaduses kui poliitikas on tekitanud olukorra, kus normistik on ilmselgelt
vananenud. Seega on nii liikmesriigid kui Komisjon asunud seisukohale, et
direktiiv vajab ülevaatamist.
Kuigi EL nõukogu järeldustes tõstetakse ühelt
poolt esile vajadust teha muudatused kliimamuutustega võitlemiseks, mis on
olulised nii eesistujariigile Soomele kui paljudele teistele Põhja- ja
Lääne-Euroopa riikidele, on silmnähtavalt tegemist kompromisstekstiga, kuhu on
ilmselgelt Ida-Euroopa riikide rahustamiseks lisatud ka viiteid sellele, et
muudatused peavad arvestama majanduslike mõjude ja EL ettevõtete
konkurentsivõimega.
Järelduste
tekst (pdf)
Pressiteade
EL nõukogu seisukoha kohta
JÄÄTMED
Keskkonnaministeerium
avalikustas kavandatud muudatused, et võtta üle EL uue jäätmepaketi nõuded
Keskkonnaministeerium saatis 14. novembril kooskõlastusringile nn
jäätmepaketi direktiivide (direktiivid prügilate, jäätmete, pakendite ja
pakendijäätmete, patareide ja akude, autoromude ning elektroonikaromude kohta) ülevõtmise
eelnõu, mis tooks kaasa olulisi muudatusi mitmesse jäätmete ja pakenditega seotud
regulatsioonidesse ning millega muudetaks jäätmeseadust ja pakendiseadust.
Eelnõu paneb varasemast suuremat
rõhku jäätmetekke ennetamisele.
Eelnõukohased muudatused jäätmeseaduses puudutavad jäätmete liigiti
kogumise, laiendatud tootjavastutuse, jäätmetekke vältimise, kohaliku
omavalitsuse üksuste ja riigi jäätmekavade ning jäätmete ringlussevõtu
tõhustamisega seotud nõudeid ja meetmeid, ning nende eesmärgiks on suurendada
jäätmete korduskasutamiseks ettevalmistamist ja ringlussevõttu. Pakendiseaduse
muudatused puudutavad mõisteid ja ringlussevõtu sihtarvusid ning laiendatud
tootjavastutust. Mitmed kohustused kehtisid juba varem, kuid neid täiendataks,
seades uuemad ja pikemaajalised eesmärgid.
Eelnõukohase seadusega muudetaks konkreetsemaks jäätmete liigiti kogumisega
seotud nõudeid, mille tõhustamisel lasub suur vastutus kohalikel
omavalitsustel. Näiteks peaksid KOVid tagama, et biojäätmeid saab nende
tekkekohalt liigiti koguda või alternatiivina kodukompostida. Samuti seataks
uued sihtarvud olmejäätmete ringlussevõtule – aastaks 2025 tõuseb olmejäätmete
ringlussevõtu ja korduskasutamiseks ettevalmistamise sihttase 55%-ni, aastaks
2030 60%-ning aastaks 2035 65%-ni. Samuti seataks piirangud liigiti kogutud
olmejäätmete ladestamisele ja põletamisele – aastaks 2030 tuleks vähendada
olmejäätmete ladestamist vähemalt 10%-ni tekitatud olmejäätmete üldkogusest
(2018. aastal ladestati see 20%). Samuti peaksid eelnõu kohaselt KOVi
territooriumil olema kogumiskohad tekkekohal sorditud ehitus- ja
lammutusjäätmete (puit, betoon, tellised, plaadid, keraamika, kivid, metall,
klaas, plast ja kips) jaoks, et hõlbustada nende sortimist ja liigiti kogumist.
Varasemast enam pannakse eelnõukohase seadusega rõhku jäätmetekke vältimise
meetmetele, nähes ette, et iga tegevuse juures tuleb lisaks seni kehtinud
jäätmetekke vältimise nõuetele maksimaalselt rakendada säästvaid tootmis- ja
tarbimismudeleid, vältida kriitilise tähtsusega tooraineid sisaldavate toodete
jäätmeteks muutumist, vältida ja vähendada toidujäätmete teket ning edendada
toidu annetamist ja muul viisil inimtarbimiseks ümberjaotamist. Ühtlasi tuleks
kehtestada riigi tasandil jäätmetekke vältimise programm, mille üheks osaks on
ka toidujäätmete vältimise eriprogramm.
Probleemtoote tootjatele, pakendiettevõtjatele, tootjate ühendustele ja
taaskasutusorganisatsioonidele kehtestataks eelnõukohase seadusega nõue
rakendada enesekontrollisüsteemi ning senise lausalise pakendiauditi asemel
keskendutaks probleemsetele ettevõtetele ning probleemtoodetele. Lisaks
karmistataks erinevate jäätmerikkumiste trahve, et tagada karistuste
proportsionaalsus rikkumiste tõsidusega. Uued maksimaalsed trahvimäärad
juriidilisele isikule on vahemikus 100 000 kuni 400 000 eurot.
Samuti täpsustataks eelnõukohase seadusega, millistele tingimustele
vastavuse korral jäätmed lakkavad olemast jäätmed, andes õiguse selle üle
otsustada Keskkonnaametile.
Pärast kooskõlastusringi esitatakse eelnõu Riigikogule.
Uudis Keskkonnaministeeriumi veebilehel
Eelnõu materjalid
Probleemtooteregistri
määruse muudatused täpsustavad registrisse esitatavate andmete sisu
Valitsuse probleemtooteregistri põhimäärust täiendatakse täpsustades
probleemtooteregistris elektri- ja elektroonikaseadmete tootjate ja volitatud
esindajate registreerimiseks vajalikke andmeid. Lisaks täpsustatakse, milliseid
andmeid esitatakse probleemtooteregistrisse turule lastud elektri- ja
elektroonikaseadmete kohta. Määrusest kirjutasime ka märtsikuu uudiskirjas.
Määruse
muudatused jõustuvad 1. jaanuaril 2020.
Määruse muudatused
KALANDUS
Kalapüügieeskirja
muudatustega täpsustatakse kaaspüügi
tingimusi Peipsi, Lämmi- ja Pihkva järvel
Eelnõuga
muudetakse kalapüügieeskirjas sätestatud kaaspüügi tingimusi Peipsi, Lämmi- ja
Pihkva järvel avaveevõrgu ja kurnpüünisega kalapüügil.
Eeskirja
muudatuste kohaselt lubatakse edaspidi avaveevõrguga koha ja latika kaaspüük.
Koha kaaspüük lubatakse avaveevõrguga, kui võrgu silmasuurus on vähemalt 160
mm. Kaaspüük on püüda keelatud kalaliigi või alamõõdulise kala (juhuslik)
püünisesse sattumine ja väljapüük.
Kurnpüünise
kasutamisel suurendatakse koha, latikat ja ahvenat (praegu 1% edaspidi 10%),
haugi (praegu 1% edaspidi 5% kogusaagist), peipsi siia, rääbise ja lutsu
(praegu 0,1% edaspidi 1% kogusaagist) kaaspüügi koguseid. Kurnpüünisega
piiratakse veekogu osa püünisega ümber ja kala kättesaamiseks tõmmatakse püünis
kaldale, paati või laeva.
Kaaspüügi
määramise tingimused kehtestatakse Tartu Ülikooli Eesti Mereinstituudi
soovitusele tuginedes.
Valitsuse istungite päevakord
Kalapüügieeskirja muudatused
JAHINDUS
Riigikohus:
jahiseltsile küttimise keelanud maaomanikul on oma maal siiski õigus
väikeulukeid küttida (3-17-1268)
Riigikohus selgitas oma 13. detsembri lahendis, millised on maaomaniku õigused omal maal väikeulukite ja metssigade jahti
pidada ning võimalused seda õigust lepinguga kellelegi teisele anda. Antud
kohtuasjas vaidlustas jahimehest maaomanik MTÜ Sõrve Sääre Jahiseltsi otsuse,
millega jahiselts keeldus talle väikeulukite ja metssea küttimiseks jahilubade
väljastamisest, seda vaatamata sellele, et kaebaja ja maaomanike vahel oli jahi
pidamise lubamiseks sõlmitud kokkulepped. Jahiselts keeldus lubade
väljastamisest põhjusel, et maaomanikud ei olnud jahiseltsil lubanud nende
kinnistutel jahti pidada.
Riigikohus asus seisukohale, et jahiseltsi keeldumine oli õigusvastane.
Riigikohus selgitas, et jahiuluki vabaks elamiseks ja jahipidamiseks sobiv maa
jagatakse jahiseaduse kohaselt jahipiirkondadeks. Suurulukijahi korraldamiseks
moodustatakse jahipiirkonnad ning nende osas väljastab Keskkonnaamet jahiseltsile
jahipiirkonna kasutusloa, mis annab jahiseltsile õiguse jahipiirkonnas jahi
korraldamiseks. Jahipidamiseks tuleb jahiseltsil sõlmida maaomanikega lepingud,
kuid päikesetõusust päikeseloojanguni võib jahti pidada ka kinnistutel, mille
omanikega lepingut sõlmitud ei ole. Keelatud on jahi pidamine neil kinnistutel,
kus maaomanik on jahi pidamise keelanud (nt ala piiranud või vastavalt
tähistanud). Samuti võib maaomanik seada tingimusi jahi pidamiseks või lubada
jahipidamist ka tarastatud kinnistutel ja öisel ajal.
Seevastu väikeulukite küttimiseks jahipiirkondi ei moodustata ning õigus
väikeulukijahti korraldada on maaomanikul endal, mitte jahiseltsil. Seejuures
otsustab maaomanik, kui palju väikeulukeid võib tema maal küttida, millisele
jahitunnistust omavale isikule võib kinnistul jahipidamiseks jahiloa anda ja
kui kaua jahiluba kehtib. Jahiseltsil on aga kohustus anda väikeuluki jahiluba
tasuta maaomanikule endale või tema poolt määratud isikule.
Vastupidiselt jahiseltsi ning esimese ja teise astme kohtute seisukohale,
et maaomanikul ei ole õigust ise omal maal jahti pidada või sõlmida selleks
lepingut kellegi teisega, kui ta on seal keelanud jahiseltsil väikeulukite jahi
korraldamise, märkis Riigikohus, et maaomanikul on õigus keelata omal maal
jahiseltsi korraldatav jahipidamine ning samal ajal korraldada seal ise
väikeulukijahti. Jahiselts saab väikeulukite küttimismahu otsustada vaid juhul,
kui maaomanik ei ole sellele piiranguid seadnud. Ka suuruluki metssea
küttimiseks tuleb sigade Aafrika katku tõrjumise eesmärgil määratud piirkonnas
anda maaomanikule tasuta jahiluba, isegi kui maaomanik on seal keelanud
jahipidamise jahiseltsile.
Otsuse tekst
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Keskkonnaõiguse Keskuse
koolitused 2020
Keskkonnaõiguse Keskus korraldab 2020. aasta alguses kolm koolitust, mis on mõeldud eeskätt kohaliku omavalitsuse juristidele ning keskkonna- ja planeeringuspetsialistidele. Kõikidele koolitustele saab juba registreeruda: Loe edasi »
KÕKi praktikant Triin Jäädmaa: KÕKis leidsin end
nagu Alice Imedemaal
Praktika KÕKis oli minu juuraõpingute plaanis nagu kirss tordil. Juba praktika alguses avastasin kuivõrd olulise vahe loob juurast ja töötegemisest rõõmu tundmiseks see, kui tegeleda tõsiselt huvitava valdkonnaga ja olla ümbritsetud tugeva missioonitundega lõbusatest inimestest. Loe edasi »
|