ÜLDOLULIST
Euroopa Komisjon tutvustas stsenaariume
kestliku arengu eesmärkide saavutamiseks
Jaanuari lõpus avaldas Euroopa Komisjon aruteludokumendi
„Euroopa kestliku arengu saavutamine aastaks 2030“. Selles analüüsitakse
Euroopa kestlikkuse-alaste probleemide ulatust ja pakutakse välja näitlikud
tulevikustsenaariumid. Samuti arutletakse dokumendis, kuidas tuleks seatud eesmärgid
2030. aastaks saavutada ja kuidas Euroopa Liit saab sellele kõige paremini
kaasa aidata.
Kestliku
arengu üldine eesmärk on saavutada majanduslik ja ühiskondlik heaolu viisil,
mis oleks ühtlasi jätkusuutlik ka tulevikus. ÜRO võttis 2015. a vastu 17
kestliku arengu eesmärki. Neist igaühe puhul on seatud omakorda eraldi
sihtmärgid, mis tuleb saavutada 2030. aastaks. EL oli seejuures globaalsel
tasandil kestliku arengu eesmärkide vastuvõtmise eestvedaja.
Selle aasta
jaanuaris avaldatud aruteludokumendi juurde kuuluvad üksikasjalikud lisad,
milles antakse ülevaade ELi tulemustest kestliku arengu 17 eesmärgi saavutamisel
ja hiljutistest meetmetest selles valdkonnas. Otseselt keskkonnaga seotud
eesmärgid on puhas vesi ja kanalisatsioon, puhas energia, säästvad linnad ja
kogukonnad, vastutustundlik tarbimine ja tootmine, kliimameetmed, veealune elu
ja elu maismaal. Komisjoni kolm stsenaaiumi on: uue katusstrateegia loomine, kestliku arengu jätkuv integreerimine kõigisse olulistesse valdkondadesse või hoopis fookuse seadmine rahvusvahelisele tasandile.
Komisjoni
kestliku arenguga seotud peamised algatused keskkonnavaldkonnas on olnud näiteks
energeetikameetmete pakett „Puhas energia kõikidele
eurooplastele“ ja „Liikuvus Euroopas“,
energialiidu strateegia, ringmajanduse tegevuskava ja plastistrateegia, kliima-
ja energiapoliitika raamistik, rahvusvaheline ookeanide majandamise kava jne. Aruteludokumendis leitakse, et viimase viie
aasta jooksul on ELis tehtud suuri edusamme peaaegu kõigi kestliku arengu
eesmärkide saavutamisel. Kõige kesisem on EL 27 liikmesriikide keskmine
tulemus aga selliste eesmärkide täitmisel nagu kestliku tarbimise ja tootmise
tagamine ning ookeanide, merede ja mere elusressursside kaitsmine ja säästlik
kasutamine.
Arutelu ergutamiseks selle üle, mida ELis
tuleks kestva arengu eesmärkide saavutamiseks teha, käis Komisjon välja kolm
stsenaariumi. Stsenaariumid on näitlikud: nende eesmärk on välja pakkuda
erinevaid ideid ning soodustada arutelusid ja anda mõtlemisainet. Kolm
stsenaariumi on:
kõikehõlmava ELi
kestliku arengu eesmärkide strateegia koostamine, millest juhinduvad oma
tegevuses nii EL kui ka liikmesriigid;
kestliku arengu
eesmärkide integreerimine poliitikavaldkondadesse, st eesmärke võetakse
jätkuvalt arvesse komisjoni poliitiliste otsuste tegemisel;
suurem rõhk
välistegevusele; kuna EL on juba esirinnas, peaks nüüd sihiks seadma muu
maailma järeleaitamise, jätkates samal ajal kestlikkuse edendamist ELi
tasandil.
Kestliku arengu teemalised arutelud jätkuvad selle
dokumendi põhjal eri tasanditel. Näiteks aprillis toimub kestliku arengu
teemaline arutelu Komisjoni mõttekojas (Euroopa Poliitilise Strateegia Keskus -EPSC) ning septembris koguneb ÜRO
kõrgetasemeline poliitiline foorum. Strateegiline tegevuskava aastateks
2019-2024 peaks valmima käesoleva aasta juuniks.
Aruteludokument
Euroopa Komisjoni pressiteade
KLIIMAMUUTUS
Keskkonnaministeerium
plaanib üle võtta muudatused kasvuhoonegaaside heite kauplemise süsteemis
Keskkonnaministeerium saatis jaanuari lõpus ministeeriumitele
kooskõlastamiseks atmosfääriõhukaitse seaduse (AÕKS) muutmise eelnõu, millega
võetaks üle Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv
(EU) 2018/410. Direktiiviga muudetakse EL kasvuhoonegaaside lubatud
heitkogustega kauplemise süsteemi (ELi HKS) reegleid järgmiseks
kauplemisperioodiks (2021–2030) ning sätestatakse täpsemad tingimused lubatud
heitkoguse ühikute (LHÜd) kasutamisele. Lisaks direktiivi ülevõtmisele viidaks eelnõukohase
seadusega AÕKS kooskõlla Euroopa Parlamendi ja
Nõukogu määrusega (EL) 2017/2392, mis reguleerib lennundussüsteemi heiteid.
Seaduseelnõuga luuakse võimalus kasutada ELi HKSi enampakkumisest saadud tulu
kaugküttesüsteemide arendamiseks ning väikese ja keskmise sissetulekuga
leibkondade sotsiaalprobleemide lahendamiseks läbi energiatarbimise kulude
vähenemise. Neid kulutusi saab riik Euroopa Komisjonile esitatavas enampakkumistulude
kasutamise aruandes kajastada
kui
kasvuhoonegaaside heite vähendamise eesmärgi täitmiseks olulisi tegevusi. Lisaks määratakse ELi HKSi süsteemi
rakendavaks asutuseks Keskkonnaministeeriumi asemel Keskkonnaamet, mis peaks
vähendama halduskoormust, sest ettevõtted saavad sellisel juhul suhelda kõikide
keskkonnalubasid
ja keskkonnaalaseid kohustusi puudutavates küsimuses vaid ühe asutusega. Olulisema muudatusena saaks erinevaid kliimale kasulikke tegevusi toetada nn moderniseerimisfondist, mille kasutamise reegleid eelnõu käsitleb.
Hetkel kehtiva
regulatsiooni kohaselt on riikidel võimalik eraldada elektri tootmise jaoks
tasuta LHÜsid tagamaks, et tasuta LHÜsid saavad käitised investeerivad tootmise
moderniseerimisse, kuid see süsteem rakendub veel vaid kuni järgmise aasta
lõpuni. Alates 2021. aasta 1. jaanuarist saab energeetikasektori
moderniseerimist toetada direktiivi alusel loodud moderniseerimisfondist. AÕKS
muutmise eelnõuga sätestataks, millistel tingimustel saab moderniseerimisfondist taotleda rahalisi vahendeid,
et moderniseerida energiasüsteeme ja parandada energiatõhusust, mis omakorda aitavad vähendada kasvuhoonegaaside teket. Ettevõtted saavad taotleda
moderniseerimisfondist toetust energiasüsteemide moderniseerimiseks
vajaminevateks investeeringuteks, kuid toetust on lisaks võimalik taotleda ka näiteks
investeeringuteks transporti, põllumajandusse ja jäätmevaldkonda, et neis
sektoreis heidet vähendada, samuti toetada näiteks hoonete energiatõhususe
parandamist. Praegune (kuni 2021 kohalduv süsteem) võimaldab tasuta heitkoguste
ühikutega toetada aga ainult energeetikasektorit.
Seaduseelnõu on saadetud kooskõlastamiseks
Rahandus-, Maaelu-, Sotsiaal- ning Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile,
kes peavad eelnõu osas oma seisukoha esitama hiljemalt 20. veebruariks.
Eelnõu
materjalid
ENERGEETIKA
Riigi Teatajas avaldatud muudatused hoonete
energiatõhusust käsitlevates määrustes on seotud möödunud kuu
uudiskirjas kirjeldatud muudatustega hoonete energiatõhususe miinimumnõuetes.
Põhiline muudatus seisnes selles, et enam ei nõuta liginullenergiahoonetelt
kohaliku taastuvenergia tootmist (päikesepaneelide paigaldamist).
Euroopa Komisjon soovib vähendada
elurikkust ohustavate biokütuste kasutamist
Euroopa Komisjon esitas oma nägemuse kriteeriumitest,
mille järgi hinnata biokütuste säästlikkust ja mõju maakasutusele. Vastav nõue
tuleneb taastuvenergia
direktiivist, mis näeb ette, et uue põlvkonna biokütustele ülemineku
ettevalmistamiseks ning maakasutuse muutusest tuleneva keskkonnamõju minimeerimiseks
tuleb piirata teraviljast ja muudest tärkliserikastest põllukultuuridest ning
suhkru- ja õlikultuuridest toodetud biokütuste kogust.
Maakasutuse kaudseks muutuseks loetakse taastuvenergia
direktiivi kohaselt seda, kui biokütuste tootmiseks kasutatud põllukultuuride
kasvatamine asendab traditsioonilise toidu- ja söödakultuuride tootmise. See
omakorda võib kaasa tuua põllumajandusmaa laienemise suure süsinikuvaruga maa
(näiteks metsad, märgalad ja turbamullaga maad) arvelt, mis omakorda põhjustab
täiendavaid kasvuhoonegaaside heitkoguseid. Euroopa Komisjoni veebruaris avaldatud
raporti kohaselt ei ole biokütuste kasutamisel positiivset mõju
kasvuhoonegaaside vähendamisele alates hetkest, kui üle 14% maast, millele biokütusteks
sobivate kultuuride kasvatamine laieneb, tuleb metsa mahavõtmise arvelt. Komisjoni
ettepaneku kohaselt seatakse piiriks aga 10% ning selliste kultuuride
kasvatamine biokütusteks lõpetatakse järk-järgult aastatel 2023-2030.
Suurimaks metsade hävitajaks on seni olnud palmiõli
tootmine, mille kasutamist eelnõu oluliselt piiraks. Keskkonnaühendused on aga
juhtinud tähelepanu olulistele lünkadele komisjoni ettepanekus, mis võivad
direktiivi eesmärkide täitmist takistada. Näiteks on lubatud palmiõli tootmine
väikestes (alla 5 ha suurustes) istandustes või seni kasutamata maadel. Eelnõu
osas on kõigil võimalik avaldada oma seisukohti 8. märtsini.
Transport
& Environment seisukoht (inglise keeles)
ePURE
pressiteade (inglise keeles)
Tagasiside
küsimine
Euroopa Parlament ja EL liikmesriigid
leppisid kokku keskkonnasõbralike sõidukite hankimise reeglite muutmises
Jaanuaris leppisid Euroopa Parlament ja EL liikmesriigid
kokku reformi suhtes, millega seatakse kohalike omavalitsuste (KOV) ja
riigiettevõtete jaoks kohustuslikud minimaalsed eesmärgid keskkonnasõbralike kergsõidukite, veoautode
ja busside hankeks aastateks 2025 ja 2030.
Tegemist on kehtiva nn keskkonnasõbralike
sõidukite direktiivi (2009/33/EÜ)
kavandatavate muudatustega. Praegune direktiiv hõlmab ainult sõidukite avalik-õiguslike
asutuste poolt ostmist, jättes välja muud hankemeetodid. Direktiivi muudatuste
kohaselt oleks aga hõlmatud kõik erinevad hankemeetodeid, nt sõidukite
liisimine, rentimine ja väljaostuvõimalusega liisimine. Samuti hõlmaks muudetud
direktiiv laiemat teenuste ringi, nt lisaks senisele tuleks eesmärke täita maantee
ühistransporditeenuste, eriotstarbeliste reisijateoveo teenuste ja
jäätmekogumisteenuste puhul. Lisaks määratletaks uues direktiivis selgelt,
milliseid sõidukeid loetakse keskkonnasõbralikeks, võttes kergsõidukite puhul arvesse
nii tekitatud kasvuhoonegaaside kui teiste õhusaasteainete koguseid. Uued reeglid näevad ette ambitsioonikamad eesmärgid keskkonnasõbralike sõidukite hankimisel ning hõlmavad uusi valdkondi.
Direktiivi muudatustega seatakse eraldi minimaalsed hanke-eesmärgid
keskkonnasõbralike kergsõidukite, veoautode ja busside jaoks aastateks 2025 ja
2030. Sisuliselt kohustavad eesmärgid KOVe ja riigiettevõtteid hankima
transporditeenuseid ja –vahendeid selliselt, et teatud protsent sõidukitest
oleks direktiivi mõistes keskkonnasõbralikud. Uued eeskirjad kehtivad
ühistranspordi, prügi kogumise, postisaadetiste ja muude teenuste suhtes, kusjuures
kõige ambitsioonikamad eesmärgid kehtivad bussidele.
Liikmesriigid
peavad tagama, et 2025. aastaks oleks KOV ja avalik-õiguslike äriühingute poolt
ostetud busside puhul keskkonnasõbralikud 24–45% (oleneb riigi SKT-st).
Eesmärkide vahemik suureneb 2030. aastaks 33-66 protsendini. Muudetud direktiiv
sätestaks eesmärgid ka raskeveokite, nt prügiveoautode, hankimiseks, millest 2025.
aastaks peavad keskkonnasõbralikud olema 6–10% ja 2030. aastaks 7–15% .
Liikmesriigid peavad komisjonile esitama
aruande normide rakendamise kohta iga kolme aasta järel; esimene aruanne tuleb
esitada aprillis 2026.
Muudatuste ettepaneku esitas Euroopa Komisjon
oma 2017. a nn liikuvuse
paketi osana. Muudatuste eesmärk on soodustada heiteta ja vähese heitega sõidukite kasutuselevõtmise suurendamist,
mis aitab vähendada transpordi tekitatud koguheidet ja võidelda
kliimamuutustega.
Pärast direktiivi jõustumist on
liikmesriikidel aega 30 kuud, et võtta vastu siseriiklikud õigusnormid
direktiivi sätete jõustamiseks.
Euroopa
Liidu Nõukogu pressiteade
VÄLISÕHU KAITSE
Aruande kohaselt on
Eestis õhukvaliteet võrreldes teiste EL riikidega hea
Jaanuaris avaldati rahvusvahelise keskkonnaauditi
töörühma EUROSAI WGEA välisõhu
kaitse teemaline koostööaudit. Auditis osales kokku 14 Euroopa riiki ja Iisrael
ning selle eesmärk on anda ülevaade eri riikide õhukvaliteedi olukorrast ning
riikide tegevusest õhukvaliteedi parandamisel.
Ühisauditis ilmnesid riikide (sealhulgas Eesti)
õhukvaliteedi õigusaktide kohaldamisel vahel olulised erinevused. Auditi
kohaselt on skaala ühes otsas Eesti, kes vastab kõikidele asjakohastele
standarditele, samas kui skaala teises otsas asuvad Bulgaaria ja Poola, kelle Euroopa
Komisjon hiljuti ka välisõhu kaitse reeglite rikkumise pärast Euroopa Kohtusse
kaebas (vt meie uudiskirja
selleteemalist uudist)
Raporti kohaselt ei suutnud kaheksa riigi auditiametit
kontrollida valitsuse poolt võetud välisõhukaitse meetmeid ja nende tõhusust.
Selle põhjuseks oli see, et kas ühtegi poliitikat ega meedet pole nendes
riikides vastu võetud või puuduvad sellekohased indikaatorid ja seireandmed.
Ühisauditi peamine järeldus on, et uuringus osalenud riikide valitsused v.a.
Eesti, ei ole õhusaastet ja inimeste tervist piisavalt prioriteediks seadnud. Seitse
kaheksast uuringus osalenud EL liikmesriigist ei ole EL välisõhukvaliteedi
direktiivi (2008/50/EÜ)
täielikult rakendanud. Ainsa erandina toob raport välja Eesti, kelle tegevus
õhukvaliteedi tagamisel vastab EL direktiivi nõuetele.
Võrreldes teiste Euroopa Liidu (EL) riikidega on
Eesti välisõhu kvaliteet hea ega ületa EL kehtestatud õhusaasteainete
piirväärtusi. Viimase kolme aasta jooksul (2014–2016) on esinenud üksikute
saasteainete piirväärtuste ületamist, kuid need probleemid on lokaalse loomuga
(nt Kohtla-Järve tööstuspiirkond, Tartu kodumajapidamiste kütmine). Üldiselt
aga on Euroopa Keskkonnaameti andmetel Eesti välisõhus Euroopa riikidest kõige
väiksem peenosakeste (PM10) ja eriti peenete osakeste (PM2,5) sisaldus.
Eestis on hästi korraldatud ka välisõhu seire.
Eestis õhukvaliteedi andmed on avaldatud reaalajas ja avalikkusele
kättesaadavad. Riigikontrolli arvates tuleks andmete esitamist veelgi selgemaks
muuta ja jätkata inimeste teadlikkuse parandamisega, et nad oskaksid leida õhu
kvaliteeti puudutavat infot. Arendada tuleb ka mõjude hindamist. Puudujäägiks
Eesti puhul on see, et arengukavades ei ole seatud mõjuindikaatoreid või
tulemusnäitajaid, mistõttu ei sisalda need mingit teavet meetmete tõhususe
kohta.
Koostööauditis osalesid Albaania, Bulgaaria,
Eesti, Gruusia, Hispaania, Holland, Israel, Kosovo, Makedoonia, Moldova, Poola,
Rumeenia, Slovakkia, Šveits, Ungari. Koostööauditisse panustasid nimetatud riikide
auditiasutused, Eestis Riigikontroll.
EUROSAI
raport
Riigikontrolli
ülevaade
LOODUSKAITSE
EL Teatajas avaldati juhendmaterjal
Natura 2000 alade kaitse korraldamise kohta
EL Teatajas avaldati jaanuari lõpus Euroopa
Komisjoni koostatud juhendmaterjal EL loodusdirektiivi artikkel 6 tõlgendamise
ja rakendamise kohta. Nimetatud artikkel puudutab nn Natura 2000 võrgustiku
alade kaitset ja selle korraldamist liikmesriikide poolt. Juhendmaterjal
tugineb eelkõige Euroopa Kohtu viimase 15 aasta praktikale. Juhendmaterjal pole
küll iseenesest õiguslikult siduv, ent aitab praktikutel ja huvilistel
loodusdirektiivi nõuetest paremini aru saada.
Euroopa Komisjon avalikustas esmakordselt
analoogse sisuga juhendi 2000. aastal, nüüd avalikustatud uus versioon kujutab
endast sisuliselt varasema dokumendi täiendust. Vajadus selle järele oli
seejuures üpriski suur, kuna vahepealse aja jooksul on Euroopa Kohus teinud
mitmeid põhimõttelise tähtsusega otsuseid. Näiteks tegi kohus nn
Natura-hindamise põhimõtteid selgitava ning hilisemat praktikat oluliselt
kujundava otsuse Waddenzee asjas
2004. septembris. Lisaks kajastab uuendatud juhis Komisjoni suuniseid
kitsamates valdkondades, nt Natura 2000 võrgustiku alade kaitse-eesmärkide
seadmise küsimuses. Juhend on uuendatud versioon 2000. aastal avaldatud dokumendist, mis arvestab vahepealsel perioodil tekkinud rikkaliku kohtupraktikaga.
Dokumendis selgitatakse esmalt
loodusdirektiivi artikkel 6 rolli EL looduskaitset puudutavate õigusnormide
hulgas, seejärel Natura 2000 alade kaitse korraldamise nõudeid ja uute
arendustegevuste lubamise nõudeid Natura 2000 aladel ning nende läheduses (sh
nn Natura hindamise nõudeid).
Koos Natura 2000 alade kaitse korraldamise
juhisega on Euroopa Komisjon uuendanud ka nn Natura hindamise metoodikat
käsitlevat juhist. Selle juhise koostamine on aga võtnud oodatust kauem aega,
mistõttu pole lõplikku versiooni Komisjoni poolt avalikustatud.
Juhenddokument
Euroopa Liidu Teatajas
Juhenddokument
Euroopa Komisjoni kodulehel
Õiguskantsler selgitas taaskord
riigi kohustust kaitsealade loomisega mitte üleliia viivitada
Õiguskantsler analüüsis ühe maaomaniku palvel,
kas Keskkonnaministeerium on Sõrve looduskaitseala moodustamise ettepaneku
menetlemisega ebamõistlikult viivitanud ja sellega rikkunud hea halduse tava. Ettepanek
Sõrve looduskaitse ala moodustamiseks esitati juba 2006. aastal. Järgmisel aastal
tellis ministeerium looduskaitseala vajalikkuse hindamiseks ekspertiisi, milles
leiti, et puudub piisav info loodusväärtuste kohta ning olemasolevate teadmiste
alusel pole kaitseala moodustamine põhjendatud. Otsust, kas hakata ala kaitse
alla võtma või sest loobuda ei ole aga senini, st 13 aasta jooksul tehtud.
Õiguskantsler selgitas, et kõigil Sõrve
looduskaitseala moodustamisest puudutatud isikutel on põhiseaduse §-st 14
tulenev õigus heale haldusele ning õigustatud ootus, et nende omandit
puudutavad otsused tehakse mõistliku aja jooksul. Et looduskaitseseadus ei
sätesta tähtaega kaitse alla võtmise otsustamiseks, siis kohaldub
haldusmenetluse seadusest tulenev põhimõte, et menetlus tuleb läbi viia
mõistliku aja jooksul. Looduskaitseseaduse varasemate (2012. a algatatud)
muudatuste seletuskirja kohaselt peaks olema võimalik teha otsus loodusobjekti
kaitse alla võtmise kohta, sh eelnevalt läbi viia ekspertiis ning korraldada avalik
väljapanek ja arutelu, 28 kuu jooksul ettepaneku saamisest. Kuigi tegemist ei
ole range tähtajaga, ei saa õiguskantsleri hinnangul sõltumata asjaoludest
pidada mõistlikuks olukorda, kus isegi otsust menetluse algatamise küsimuses ei
ole suudetud 13 aasta jooksul teha.
Sedavõrd pikk viivitus riivab õiguskantsleri
hinnangul puudutatud kinnistuomanike õigusi. Näiteks on võimalik potentsiaalse
looduskaitsealaga hõlmatud kinnistutel peatada metsateatiste, ehitusloa,
planeeringu, vee erikasutusloa jm menetlused, kui loaga taotletavad tegevused
võiksid mõjutada loodusobjekti. Samuti ei ole looduskaitseala moodustamise
menetluse ajal selge, kas ja mis tingimustel võib kinnistut kasutada edaspidi. Seega
on kinnistu omanikud praegu oluliselt halvemas olukorras võrreldes ka sellega,
kui kaitseala oleks otsustatud moodustada, sest siis saaksid nad oma
kinnistutel tegutseda seatud piiranguid arvestades. Looduse seisukohalt on
kiire otsustusprotsess samuti oluline, sest loodus on pidevalt muutumises,
mistõttu tuleks otsus teha võimalikult kiiresti pärast ekspertiisi.
Kokkuvõtvalt leidis õiguskantsler, et
Keskkonnaministeerium on rikkunud hea halduse tava, sest pole suutnud teha
otsust looduskaitseala moodustamise koha mõistliku aja jooksul. Ebamõistlikult
pikk menetlusaeg rikub kinnistuomanike omandiõigust ning õigust heale
haldusele. Õiguskantsler kohustas Keskkonnaministeeriumi rikkumise lõpetamiseks
võimalikult kiiresti otsustama, kas looduskaitseala moodustamise menetlus
algatada ja teha vajalikud menetlustoimingud.
Õiguskantsleri
arvamus
JÄÄTMED
Riigikogu hakkas Keskkonnaministeeriumile vastu ning keeldub jäätmeseadust vastu võtmast
29. jaanuaril otsustas Riigikogu keskkonnakomisjon
peatada jäätmeseaduse eelnõu menetlemise Riigikogus. Eelnõu on läbinud
Riigikogus esimese lugemise, kuid komisjoni hinnangul on seda laekunud
muudatusettepanekute ja arutelude põhjal vaja põhjalikult muuta. Jäätmeseaduse
uue versiooni eelnõu esitas Keskkonnaministeerium (KeM) Vabariigi Valitsusele
juba 2017. a juunis. Eelnõu sisust kirjutasime pikemalt 2017. a juunikuu uudiskirja
artiklis.
Jäätmeseaduse
eelnõu valmistati ette keskkonnaõiguse korrastamise raames ning see pidi
asendama seni kehtinud jäätmeseaduse ja pakendiseaduse. Paraku on kogu protsess
takerdunud, sest paljud huvigrupid on olnud edasise menetluse vastu.
Keskkonnakomisjoni hinnangul oleks eelnõu koostaja KeM pidanud eelnõu enne
Riigikogusse saatmist paremini ette valmistama.
Enim
vaidlustekitavaks teemaks on korraldatud jäätmeveo küsimused. Komisjoni
hinnangul poleks arutusel olev eelnõu taganud otsustavat muudatust
jäätmekäitluse läbimõeldud korraldamisel. Näiteks tuleks riiklikult tagada
kohalikele omavalitsustele jäätmehoolduse rahastus ja omavalitsused, kes
paremini tegelevad jäätmete liigiti kogumise ja sortimise arendamisega, peaksid
saama suurema toetuse. Suureks tüliõunaks huvigruppide vahel on korraldatud jäätmevedu, samal ajal aga tõotab ELiga pahandusi tekitada vähene jäätmete taaskasutamine.
Ka
huvigruppide soovid on erinevad. Omavalitsusliidud on nt varasemalt soovinud,
et omavalitsustel oleks tulevikus õigus jäätmeveo korraldamiseks omavalitsuse
keskselt läbi selleks loodud asutuse ning õigus jäätmevaldajatega arveldamiseks
ja jäätmevoogude suunamiseks. Konkurentsiamet on aga olnud seisukohal, et
sellist jäätmeveokorraldust ei tohiks mingil juhul lubada.
Keskkonnaministeerium
leiab, et jäätmeseaduse menetluse peatamine Riigikogu poolt on vastutustundetu
nii Eesti elanike ja ettevõtete suhtes kui ka kahjulik Eesti riigile, sest võib
järgmisel aastal liiga vähese jäätmete sorteerimise tõttu kaasa tuua Euroopa
Liidu rikkumismenetluse algatamise ning kopsaka rahatrahvi. Jäätmeseadust on
tänaseks Riigikogus menetletud juba 17 kuud ning KeM hinnangul peaks see olema
piisav aeg, et erimeelsused välja selgitada ja muudatused läbi hääletada.
Üks
olulisemaid muudatusi kavandatavas seaduses puudutaks jäätmete liigiti
sorteerimise süsteemi lihtsustamist. Praegu on see keskkonnaministeeriumi
hinnangul ebamugav ja sisaldab rohkelt bürokraatiat. Jäätmeid sorteeritakse ka
liiga vähe - 2017. aastal suunati Eestis ringlusesse 32% olmejäätmeid, aga aastaks
2020 peab Eesti ringlusse suunama 50% olmejäätmetest. Ilma seadusemuudatusteta,
mis sellist eesmärki toetaksid, võib selle eesmärgi saavutamine KeM hinnangul osutuda
raskeks kui mitte võimatuks.
Riigikogu
pressiteade
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
OHTLIKUD AINED
Euroopa
Parlament ootab Komisjonilt ettepanekuid taimekaitsevahendite kontrolli
tõhustamiseks
Euroopa Parlament kiitis heaks resolutsiooni,
mis sisaldab ettepanekuid, kuidas muuta pestitsiidide turule lubamine läbipaistvamaks.
Ettepanekutes sisaldub üleskutse Euroopa Komisjonile vaadata üle pestitsiidide
turule lubamise menetlus ja koheselt läbi viia uus glüfosaadi hindamine.
Parlamendiliikmete ettepanekute kohaselt peaksid
taotlejad kõik tehtavad uuringud registreerima avalikus registris. Seejärel
oleks teatud ajaperioodi vältel huvirühmadel võimalik taotluse osas esitada
märkusi, et tagada kogu asjakohase teabega arvestamine. Läbipaistvuse
suurendamiseks soovivad parlamendiliikmed ka turustamise loa uuendamise taotluste
hindamist liikmesriigi poolt, mis ei vastutanud eelmise hindamise eest. Lisaks tegid
parlamendiliikmed Euroopa Komisjoni liikmetele üleskutse astuda konkreetseid
samme, lõpetamaks pestitsiidide kasutamine elumajade, koolide,
lastehoiuasutuste, mänguväljakute, haiglate, sünnitushaiglate ja hooldekodude
läheduses, et kaitsta tundlikumaid inimesi. Ühtlasi nõuavad parlamendiliikmed
turustamisjärgse järelevalvesüsteemi tõhustamist ja uuringute läbiviimist
taimekaitsevahendite mõju kohta inimeste tervisele. Täpsemalt nõutakse glüfosaadi
ja sellel põhinevate koostiste kantserogeensust käsitlevate olemasolevate
uuringute süstemaatilist läbivaatamist. Parlamendisaadikud ootavad ka pinnasele
ja pinnaveele pestitsiidijääkide piirnormide kehtestamist.
Parlamendi nägemuse kohaselt tuleks üldsusele
tagada juurdepääs pestitsiidide loamenetluste käigus kasutatavatele
uuringutele, mis võimaldaks õigeaegset ja sõltumatut järelevalvet. Suurem
läbipaistvus aitaks omakorda parandada üldsuse usaldust lubade andmise
menetluse suhtes.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Ilutulestiku kasutamist on võimalik
piirata
Möödunud aastalõpu lähenedes tõusis ühiskonnas taas terava tähelepanu alla ilutulestiku kasutamine ning samuti võimalused selle piiramiseks ja keelamiseks. See teema tõmbas nii kohalike omavalitsuste kui ka elanike tähelepanu. Lisaks vana aasta õhtule ja ööle lubab korrakaitseseadus lubab ilutulestikku (ülemäärane müra ja valgusefektid) veel kahel korral aastas - peagi läheneval iseseisvuspäeval ning juunikuus võidupüha puhul. Tallinna Keskkonnaameti tellimusel koostas KÕK õigusliku analüüsi, et selgitada välja, millised on võimalused ilutulestikuga kaasnevate keskkonnahäringute vähendamiseks. Loe edasi »
Erakondade keskkonnalubadustes on
esikohal metsanduse areng ning kliimaküsimused
Eesti Keskkonnaühenduste Koda (EKO) avaldas täna koondhinnangu erakondade keskkonnalubadustele. Erakondade valimisprogrammides on keskkonnateemad varasematest aastatest enam esindatud - pea iga erakond on andnud lubadusi metsanduse valdkonna probleemide lahendamiseks, mitmes on esitatud visioon kliimamuutuse ja energeetikaküsimustega tegelemiseks. Loe edasi »
Kliimadebatt - järelvaatamine ja fotod
6. veebruaril toimus Energia avastuskeskuses erakondade debatt, kus teemaks oli Eesti kliimapoliitika. Loe edasi »
|