KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Komisjon teeb ettepaneku avardada üldsuse juurdepääsu õigusemõistmisele keskkonnaasjades
Euroopa Komisjon esitas 14.
oktoobril ettepaneku Århusi konventsiooni sätete EL institutsioonide ja
organite suhtes kohaldamist reguleeriva määruse (määrus (EÜ) nr 1367/2006) muutmiseks. Muudatuse
eesmärk on parandada keskkonnaasjades üldsuse võimalusi haldusorganile kaebuse
esitamiseks ja kohtuliku kontrolli taotlemiseks ELi tasandil. Ettepanek
käsitleb ELi institutsioonide ja organite haldusaktide ja haldusliku
tegevusetuse vaidemenetluse mehhanismi, mis loodi valitsusväliste
organisatsioonide (VVO) tarbeks 2006. aastal. Ettepanekuga plaanitakse
suurendada VVOde võimalusi vaide esitamiseks.
Ettepanek on ajendatud Århusi
konventsiooni vastavuskomitee järeldustest asjas ACCC/C/2008/328, millest nähtub, et EL
ei täida täielikult oma kohustusi, mis tulenevad konventsiooni nõuetest seoses
õiguskaitse kättesaadavusega keskkonnaasjades. Täpsemalt leidis komitee, et 1)
Århusi määrus peaks hõlmama lisaks üksikaktidele ka üldakte; 2) vaidlustada
peaks saama kõiki keskkonnaga seotud haldusakte, mitte üksnes keskkonnaõiguse
kohaseid akte; 3) vaidemenetluse mehhanism peaks valitsusväliste
organisatsioonide kõrval olema kättesaadav ka teistele üldsuse esindajatele; 4)
läbi peaks olema võimalik vaadata ka õiguslikult mittesiduvaid ja välise mõjuta
akte.
Euroopa Komisjoni ettepaneku
eesmärgiks on lahendada eeltoodud Århusi konventsiooni vastavuskomitee
tõstatatud küsimused. Ettepanekuga kavandatakse valitsusväliste
organisatsioonide praegu kättesaadavate võimaluste avardamist vaide
esitamiseks. Kui praegu saab vaide
esitada üksnes üksikaktide (aktid, mis on vahetult suunatud konkreetsele
isikule või mille puhul on võimalik mõjutatud isikut individuaalselt eristada)
suhtes, siis tulevikus saaksid VVOd taotleda ka
üldkohaldatavate haldusaktide läbivaatamist.
Kui praegu saab vaide esitada üksnes üksikaktide suhtes, siis tulevikus saaksid VVOd taotleda ka üldkohaldatavate haldusaktide läbivaatamist.
Samuti on ettepaneku eesmärk muuta
viiteid keskkonnaõigusele – kui praegu saab vaide esitada üksnes selliste
haldusaktide kohta, mis aitavad kaasa keskkonnapoliitika eesmärkide
saavutamisele, siis edaspidi peaks ettepaneku kohaselt olema võimalik esitada
vaie kõikide haldusaktide kohta, mis on vastuolus ELi keskkonnaõigusega,
olenemata poliitikaeesmärkidest. Lisaks tehakse ettepanek pikendada vaiete ja
vastuste esitamise tähtaega, et parandada vaidemenetluse kvaliteeti.
Euroopa Komisjoni ettepanek
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Valitsus laiendas keskkonnamõju hindamise eelhinnangu kohustust mitme tegevusvaldkonna võrra
25. septembril jõustus Vabariigi
Valitsuse määruse nr
224 „Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb anda keskkonnamõju
hindamise vajalikkuse eelhinnang, täpsustatud loetelu“ muudatus,
millega täiendati tegevusvaldkondade loetelu, mille korral tuleb anda keskkonnamõju
hindamise (KMH) vajalikkuse eelhinnang. Määruse ajendiks oli varasem EL-i
direktiivi 2011/92/EL (KMH direktiivi) puudulik ülevõtmine ja sellest tingitud
Euroopa Komisjoni 25. juulil 2019 algatatud rikkumismenetlus. Euroopa Komisjon leidis, et Eesti
pole õigesti üle võtnud üldsätteid, mis reguleerivad avalikkuse teavitamist võimalike
tulevaste otsuste olemusest ja tähtaegade seadmisest. Euroopa Komisjon leidis, et Eesti
pole õigesti üle võtnud üldsätteid, mis reguleerivad avalikkuse teavitamist võimalike
tulevaste otsuste olemusest ja tähtaegade seadmisest.Samuti leidis komisjon
puudujääke piiriülest keskkonnamõju hindamist puudutavate sätete ülevõtmises ja
sanktsioonides, mis ei ole ilmselt tõhusad. Peale uute tegevusvaldkondade lisamise
Eesti ülejäänud puudujääke seni kõrvaldanud ei ole.
KMH eelhinnangu kohustusega
valdkondade hulka lisandusid maapealsete tööstusrajatiste rajamine söe, nafta,
maagaasi ja maakide ning põlevkivi maapõuest väljavõtmiseks; vähemalt 200
hektari suuruse loodusliku rohumaa muutmine haritavaks maaks; põhjavee kunstlik
täiendamine, kui põhjavett moodustatakse 200 000 – 10 000 000 kuupmeetrit
aastas; kanalite ja siseveekogude veeteede ehitamisel, välja arvatud
siseveekogus sadama või sellise veetee püstitamisel, mis on projekteeritud 1350
tonni ületava veeväljasurvega aluste jaoks. Kuna nimetatud tegevusvaldkondi
sagedasti ei esine, siis ei ole määruse muudatusest oodata märkimisväärseid muutusi
praktikas.
Vabariigi Valitsuse määruse eelnõu ja seletuskiri eelnõude
infosüsteemis
Vabariigi
Valitsuse määrus
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Komisjon võttis vastu energialiidu olukorda käsitleva 2020. a aruande ja hinnangud liikmesriikide energia- ja kliimakavadele
Euroopa Komisjon võttis 14.
oktoobril vastu EL energialiidu olukorda käsitleva 2020.
aasta aruande
ja sellele lisatud dokumendid, milles keskendutakse ELi energiapoliitika
eri aspektidele. Koos energialiidu aruandega avaldati iga riikliku energia- ja
kliimakava aastani 2030 kohta eraldi hinnang. Eesti puhul toob see esile puudusi
eelkõige energiatõhususe eesmärkide ambitsioonikuses ning õiglase ülemineku aspektide
kajastamises, samuti pole Eestil konkreetset fossiilkütuste toetuste kaotamise kava.
Selle aasta energialiidu
olukorda käsitlev aruanne on esimene pärast Euroopa rohelise kokkuleppe vastuvõtmist 2019.
aastal ning selles vaadeldakse energialiidu panust Euroopa pikaajaliste
kliimaeesmärkide saavutamisse. Üldiselt suudavad liikmesriigid 2030. aasta
kliima- ja energiaeesmärke täita ja edenevad selles enamasti hästi. Ka on
energialiit energiasüsteemidele ja sektori töötajatele COVID-19 pandeemia
põhjustatud väljakutsetega seni hästi toime tulnud. Uudsena on tänavusele
energialiidu olukorda käsitlevale aruandele lisatud energiatoetuste analüüs. See
toob välja selge vajaduse paremate energiatoetusi puudutavate andmete järele
ning jõupingutused, mida tuleb teha fossiilkütuste tootmist ja tarbimist
soosivate toetuste vähendamiseks.
27 liikmesriigi energia- ja
kliimakavade individuaalsel hindamisel analüüsis Euroopa Komisjon iga
liikmesriigi võimalusi ja eesmärke praeguste 2030. aasta kliima- ja
energiaeesmärkide saavutamiseks ning andis soovitusi taaste- ja vastupidavuse
rahastamisvahendi kasutamiseks. Eesti energia- ja kliimakavaga ning sinna
tehtud muudatustega jäi komisjon pigem rahule (vt komisjoni varasema soovituse
kohta 2019. a juulikuu uudiskirja). Eesti kliima- ja
energiaeesmärkidest on kõige madalama hinnangu saanud energiatõhususe
eesmärgid, kus primaarenergia tarbimise eesmärki aastaks 2030 hinnatakse „tagasihoidlikuks“ ning
energiatõhususe eesmärki energia lõpptarbimisest aastaks 2030 „väga madalaks“.
Olulisimad vajakajäämised Eesti energia- ja kliimakavas on komisjoni hinnangul
õiglase ülemineku aspektides, mida lõplik plaan pole piisavalt arvesse võtnud.
Olulisimad vajakajäämised Eesti energia- ja kliimakavas on komisjoni hinnangul
õiglase ülemineku aspektides, mida lõplik plaan pole piisavalt arvesse võtnud –
vaja oleks rohkem informatsiooni
süsinikuneutraalsele majandusele ülemineku sotsiaalse, tööhõivet ja oskusi
puudutava mõju kohta ning seda eelkõige Ida-Virumaa puhul.
Lisaks kutsub komisjon
Eestit üles intensiivistama tegevust ja meetmeid energiatoetuste järkjärguliseks
kaotamiseks, eriti fossiilkütuste osas. Praegusel juhul ei sisalda riiklik
energia- ja kliimakava konkreetset plaani (fossiil)energia toetuste kaotamise
osas, ent komisjoni sõnul oleks konkreetne kava vajalik kiirendamaks rohepööret
ja keskkonnasõbralikumale majandusele üleminekut.
EL energialiidu olukorda käsitlev aruanne
Euroopa Komisjoni pressiteade
Hinnangud riiklikele energia- ja kliimakavadele
Euroopa Parlament nõuab kasvuhoonegaaside heidete vähendamist 60% võrra aastaks 2030
Euroopa Parlament esitas oktoobri alguses oma
seisukohad Euroopa
kliimaseaduse eelnõu osas. Kavandatava seadusega muudetaks ELi
kliimaneutraalsus juriidiliselt siduvaks kohustuseks ning tagataks
üksikisikutele ja ettevõtjatele õiguskindlus ja ettearvatavus. Parlament
soovib, et 2050. aastaks saavutaks nii EL tervikuna kui iga liikmesriik eraldi
kliimaneutraalsuse ning et selle saavutamiseks oleks piisav rahastus.
Euroopa Komisjon peaks parlamendiliikmete
ettepaneku kohaselt esitama hiljemalt 2023. a mai lõpuks konkreetse kava
süsinikuneutraalsuse saavutamiseks aastaks 2050 ja tagamaks, et Pariisi
kliimakokkuleppes sätestatud temperatuuritõusu kuni 1,5 kraadi ei ületataks. Parlament
toetab aastaks 2030 ELi kasvuhoonegaaside heite vähendamist 60% võrra võrreldes
1990. a tasemega, s.o 20% enam ELi praegusest eesmärgist ning 5% rohkem
komisjoni kliimaseaduse eelnõus tehtud ettepanekust.
Liikmesriikidel tuleks lõpetada fossiilkütuste toetuste maksmine hiljemalt 2025. a lõpuksLisaks tuleks parlamendi seisukoha
kohaselt seada 2040. aastaks vahe-eesmärk, hindamaks ELi liikumist
kliimaneutraalsuse suunas sajandi keskpaigaks. Liikmesriikidel tuleks lõpetada
fossiilkütuste toetuste maksmine hiljemalt 2025. a lõpuks. Kliimapoliitika
elluviimise jälgimise ja hindamise tarbeks soovib parlament luua sõltumatu
teadusnõukogu. Järgmise sammuna lepivad liikmesriigid kokku
oma ühtses seisukohas kliimaseaduse osas, misjärel alustab parlament
liikmesriikidega läbirääkimisi.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
Euroopa Komisjon võtab roheleppe osana vastu metaanistrateegia
Euroopa Komisjon
esitas Euroopa Parlamendile, nõukogule, Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomiteele
ja Regioonide Komiteele 14. oktoobril metaaniheite vähendamise EL-i strateegia, mille põhjal hakatakse kavandama regulatsiooni
metaaniheite vähendamiseks.
Metaan on
maailmas suuruselt teine kasvuhoonegaaside heite põhjustaja.Metaan on
maailmas suuruselt teine kasvuhoonegaaside heite põhjustaja. Strateegia üks
meetmetest oleks suunata rahvusvahelisi ettevõtteid parandama oma tarneahelas
maagaasi lekkekohti, samuti tõhustada heitkoguste mõõtmist ja aruandlust.
Komisjon kaalub ka meetmeid prügilates biojäätmete ladestamise vähendamiseks,
kuna prügilasse kogutud biojäätmetest paiskub õhku hulganisti metaani. Nimetatud
meetmed aitaksid komisjoni sõnutsi saavutada 2030. aastaks seatud
kliimaeesmärke, milleks on emissioonide vähendamine 55% võrra.
Euroopa Komisjoni
hinnangul on praegu veel vara, et võtta õiguslikult siduvaid meetmeid. Suurim
metaaniheite allikas on intensiivpõllumajanduslik karjakasvatus, kuid strateegia
keskendub hoopis metaanilekete parandamise reguleerimisele, mis komisjoni energeetikavoliniku
Kadri Simsoni väitel on kõige kiirem ja odavam lahendus. Roheliste fraktsiooni
kuuluvad Euroopa Parlamendi liikmed peavad aga kavandatud meetmeid puudulikuks
ja rõhutavad, et metaaniheite vähendamiseks on vaja seada konkreetsed eesmärgid.
Eelduslikult teeb
komisjon Euroopa Parlamendile asjaomaste õigusaktide eelnõu ettepanekud 2021.
aastal.
Euractive artikkel (ingl k)
Euroopa Komisjoni pressiteade
Euroopa Komisjoni metaanistrateegia
VÄLISÕHU KAITSE
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muudatused seoses heitkoguste ühikutega kauplemisega
Keskkonnaministeerium
algatas atmosfääriõhu kaitse seaduse (AÕKS) muutmise eelnõu,
rakendamaks nn jagatud kohustuste määrust (Euroopa
Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2018/842). Määrus
näeb ette iga-aastased kasvuhoonegaaside heite piiramise eesmärgid aastateks
2021–2030 transpordi, põllumajanduse, jäätmekäitluse, tööstuslike protsesside
ja väikesemahulise energiatootmise sektorites ning lubab liikmesriikidel
heitkoguste ühikutega omavahel kaubelda.
AÕKS muutmise eelnõuga sätestataks heitkoguse ühikutega kauplemise
põhimõtted ning kauplemise korraldamise, müügi- ja ostulepingute, kauplemisest
saadud vahendite kasutamise tingimused ja kord ning taotleja kohustused. Samuti
ajakohastataks seaduses olevad viited heitkogustega kauplemist reguleerivatele
Euroopa Komisjoni määrustele. Eelnõuga sisulisi muudatusi kauplemiskorras ei
tehtaks, vaid pikendataks kehtivat korda.
Seaduseelnõu
eeldatav jõustumise aeg on 1. jaanuar 2021, eelnõu vastuvõtmiseks on vaja
Riigikogu poolthäälte enamust.
Eelnõu
materjalid
METSANDUS
Euroopa Parlament: uus ELi metsastrateegia peab tagama ökoloogilise ja majandusliku jätkusuutlikkuse
Senine ELi metsastrateegia
lõpeb käesoleval aastal. Lähitulevikus on oodata õigusakte nii Euroopa Liidu
metsade kui ka väljastpoolt Euroopa Liitu imporditava puidu kohta.
Lähitulevikus on oodata õigusakte nii Euroopa Liidu metsade kui ka väljastpoolt Euroopa Liitu imporditava puidu kohta..
Euroopa Parlamendi keskkonna-, rahvatervise ja toiduohutuse komisjon võttis
16. septembril vastu mittesiduva resolutsiooni ELi rolli kohta maailma metsade
kaitsmisel ja taastamisel. Selle kohaselt on vaja metsi jätkusuutlikult
majandada, kaitsta elurikkust ja metsade süsiniku sidumise funktsiooni, samuti
pidas komisjon vajalikuks tähtsustada metsa tootlikkust ja ökosüsteemi
teenuseid – seda nii Euroopa kui ka kogu maailma metsades. Vaja on tõhusaid
õigusakte ja olemasolevate õigusaktide jõustamist.
Järgmise aasta alguses peaks Euroopa Komisjon esitama parlamendile ELi
metsastrateegia ettepaneku. ELi põllumajanduse ja maaelu arengu komisjoni 8.
oktoobri resolutsioonis ,,Euroopa
metsastrateegia – edasised sammud“ rõhutavad parlamendiliikmed, et uus kava peab
lisaks roheleppe eesmärkide saavutamisele toetama kestlikku metsamajandust,
aitama kaasa katastroofide ennetamisele ning tõstma valmisolekut reageerida
eriolukordades, näiteks tulekahjude või üleujutuste korral. Kestliku metsamajanduse
termini lahtimõtestamisel viidatakse Euroopa metsade kaitset
käsitleval ministrite konverentsil 1993. aastal esitatud definitsioonile: kestlik
metsamajandamine on metsade kaitse ja majandamine viisil ja mahus, millega
säilitatakse elurikkus, tootlikkus, taastumisvõime, elujõulisus ning metsade
võimekus täita praegu ja tulevikus ökoloogilisi, majanduslikke ja sotsiaalseid
funktsioone kohalikul, riiklikul ja ülemaailmsel tasemel, ning millega ei
kahjustata teisi ökosüsteeme.
Nimetatud 8. oktoobri resolutsioonis on muu hulgas märgitud, et tulundusmetsad
seovad süsinikku paremini kui n-ö majandamata metsad ning et tulundusmetsade
majandamine mõjub kliimale kõige paremini. Samuti pooldatakse resolutsioonis
puidu põletamist biomassina, milles paljud keskkonnaorganisatsioonid suurt
probleemi näevad. Näiteks esitasid 25 keskkonnaorganisatsiooni, sh
Keskkonnaõiguse Keskus, oktoobris vastuse Saksamaa plaanile hakata rahaliselt
toetama biomassi kasutamist energiaallikana, milles rõhutasid, et biomassi
suuremahuline põletamine energiaks ei ole jätkusuutlik, kuna biomassi tootmiseks
suurendatakse metsaraie mahtu, sellel on aga rasked tagajärjed metsaökosüsteemile
ja elurikkusele.
Euroopa Parlament võttis 22. oktoobril vastu resolutsiooni soovitustega komisjonile ELi
õigusraamistiku kohta ELi põhjustatava ülemaailmse raadamise peatamiseks ja
tagasipööramiseks. Soovituse kohaselt panustab Euroopa Liit tarbimise kaudu
kogu maailma metsade hävitamisse 10%. Vabatahtlikud püüdlused hävingu
peatamiseks ei ole siiani tulemusi toonud, mistõttu leitakse, et EL peab vastu
võtma siduvad õigusaktid.
Raport ELi rolli kohta maailma metsade kaitsmisel ja
taastamisel
Euroopa Parlamendi 8.10.2020. a resolutsioon Euroopa
metsastrateegia kohta
Euroopa Parlamendi 22.10.2020. a resolutsioon
soovitustega komisjonile
Keskkonnaministeerium teeb ettepaneku kaaluda metsanduse arengukava pikendamist
Keskkonnaminister Rene Kokk
tutvustas septembris Riigikogu keskkonnakomisjonile võimalust, kuidas edasi
minna olukorras, kus metsanduse arengukava aastateks 2021-2030 (MAK2030)
tähtajaks valmis ei saa. Praegune metsanduse arengukava kehtib kuni 2020.
aastani, kuid uue kümnendi metsanduse arengukava vastuvõtmine on lükkunud 2021.
a teise poolde. Keskkonnaminister tegi ettepaneku pikendada kehtivat metsanduse
arengukava kuni uue valmimiseni. Teine variant oleks edasi minna lühiajaliselt
ilma arengukavata, tuginedes olemasolevatele seadustele.
Metsanduse järgmise kümnendi
arengukava edasilükkumise põhjuseks on keskkonnamõju strateegilise hinnangu
(KSH) puudumine. KSH tegija leidmine on luhtunud juba neljal korral ning seda
vaatamata hanke poolitamisele. Nüüd kuulutab Keskkonnaministeerium välja
rahvusvahelise hanke, kuhu Eesti tegijate kõrval oodatakse pakkuma ka teisi.
Keskkonnaministeeriumi sõnul
ei näe metsanduse praeguse, 2020. aasta lõpuni kehtiva arengukava pikendamise
eelnõu kavas ette sisulisi muudatusi, sest tõenäoliselt eeldaks see ka uut
mõjude hindamist. Pikendamise eelnõu saadab Keskkonnaministeerium lähiajal
teistele ministeeriumidele ja huvirühmadele kooskõlastamiseks ja arvamuse
avaldamiseks. Seejärel arutab arengukava
pikendamise vajadust ja võimalusi koos laekunud seisukohtadega
metsandusnõukogu. Pärast seda esitab minister eelnõu koos kogutud
taustamaterjaliga valitsusele ning kui valitsus eelnõu toetab, saadab ta selle
otsustamiseks Riigikogule.
Teine variant oleks edasi minna lühiajaliselt
ilma arengukavata, tuginedes olemasolevatele seadustele.
Praeguse arengukava
pikendamata jätmise asemel võiks kuni uue arengukava valmimiseni edasi minna
ilma kehtiva arengukavata, tuginedes olemasolevatele seadustele. Ka sellisel
juhul tuleb lähtuda metsa jätkusuutliku majandamise printsiibist ning muudest
kohustustest ja piirangutest, mida seavad metsandusele mitmed seadused, sh
metsaseadus, looduskaitseseadus, planeerimisseadus, muinsuskaitseseadus jm.
Lõpliku otsuse, kas kehtivat arengukava pikendada või minna edasi lühiajaliselt
ilma arengukavata, teeb Riigikogu.
Praeguste plaanide kohaselt
peaks MAK2030 jõustuma 2022. aastal.
KeM pressiteade
KeM teemaleht
OHTLIKUD AINED
Euroopa Komisjon võttis vastu uue kemikaalistrateegia
Euroopa Komisjon võttis 14.
oktoobril vastu ELi kemikaalistrateegia, millega plaanitakse
keelata eriti kahjulike kemikaalide kasutamine n-ö vaikimisi, seadustades need
üksnes juhtumipõhiselt, kui need on ühiskonna jaoks hädavajalikud. Tegemist on
esimese ohtlike kemikaalide valdkonda põhjalikult käsitleva strateegilise
dokumendiga 2006. aastast alates, mil EL võttis vastu REACH määruse (määrus (EÜ) nr 1907/2006). Strateegia on
oluline samm liikumisel EL nullsaaste eesmärgi poole, et saavutada mürgivaba
keskkond, mis on üks Euroopa rohelises kokkuleppes väljakuulutatud
eesmärkidest.
Uudne on kemikaalistrateegias
eelkõige selle preventiivne lähenemine, läbi mille püütakse takistada eriti
ohtlike ainete jõudmist EL turule, ilma et nende mõjud oleks täielikult
hinnatud. Varasemalt on ohtlikud ained EL turult eemaldatud alles siis, kui on
kindlaks tehtud nende kahjulik mõju. Nüüd plaanitakse keelata eriti kahjulike
kemikaalide kasutamine tarbekaupades n-ö vaikimisi. Sellisteks tarbekaupadeks
on näiteks mänguasjad, lapsehooldusvahendid, kosmeetikatooted, puhastusained,
toiduga kokkupuutuvad materjalid ja tekstiilid. Eriti kahjulike kemikaalide
hulka kuuluvad mh endokriinfunktsiooni kahjustavad kemikaalid, immuunsüsteemi
ja hingamiselundkonda mõjutavad kemikaalid ning püsivad ained, nagu per-
ja polüfluoritud alküülühendid (PFAS).
Kemikaalistrateegias
tunnistatakse, et kemikaalidel on oluline roll inimeste heaolu tagamisel ning
Euroopa majanduse ja ühiskonna rohe- ja digipöördes. 2018. aastal oli
Euroopa kemikaalide tootmises (16,9% müügist) maailmas teisel kohal.
Keemiatööstus on ELis suuruselt neljas tööstusharu, kus töötab ligikaudu
1,2 miljonit inimest. 59% toodetud kemikaalidest tarnitakse otse teistele
sektoritele, sealhulgas tervishoiu- ja ehitussektorile ning auto-,
elektroonika- ja tekstiilitööstusele. Prognooside kohaselt kahekordistub
kemikaalide tootmine maailmas 2030. aastaks ning tõenäoliselt suureneb ka
juba niigi laialt levinud kemikaalide kasutamine, sealhulgas tarbekaupades,
mistõttu on oluline tõhustada regulatsiooni.
Euroopa Komisjoni pressiteade
Euractive artikkel (ingl k)
KALANDUS
Kalapüük Läänemerel: EL liikmesriigid leppisid kokku 2021. aasta püügi piirnormides
EL liikmesriigid jõudsid 20. oktoobril
kokkuleppele järgmise aasta kalapüügivõimaluste osas Läänemerel. Kalavarude
taastamise eesmärgil lepiti kokku püügivõimaluste jätkuvas vähendamises. Kokkuleppega
pikendati Läänemere idaosa tursa püügikeeldu ja eraldati selleks vaid kaaspüügi
kvoot, mis on tunduvalt väiksem möödunud aastaga võrreldes. Lubatud kogupüüki
vähendati kõige rohkem Läänemere lääne- ja keskosa räime osas. Mõõdukalt
suurendati aga räime lubatud kogupüüki Riia lahes, samuti Läänemere lääneosa
tursa, atlandi merilesta, kilu ja lõhe lubatud kogupüüki Läänemere avaosas.
Lõhe lubatud kogupüüki Soome lahes seevastu vähendati.
EL nõukogu pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Valmisid kohalikke kogukondi ja omavalitsusi metsaotsustes abistavad juhendid
Eestimaa Looduse
Fond (ELF) avalikustas 30. septembril juhendid, mis aitavad kohalikul tasandil
paremaid metsaotsuseid teha. Kogukondadele pakub juhend nõu teadlikuks ja
sisukaks kaasa rääkimiseks. Omavalitsustele mõeldud juhend aitab langetada eri
huve tasakaalustavaid ja õiguslikult asjakohaseid planeerimisotsuseid.
Loe
edasi »
Triin Jäädmaa: võõraste viibimist eramaal ei saa täielikult keelata
Nõndanimetatud Ihaste metsavaidlus kohalike
elanike ning maaomaniku vahel on viinud selleni, et viimane on alustanud tara
ehitamist ümber ala, mida kohalik elanikkond seni aktiivselt kasutanud on. Siin
tuleb mängu igaüheõigus, ent samal ajal maaomaniku õigus enda maale - nende
kahe vahel tasakaalu leidmine on paras pähkel ning igakordse kaalumise küsimus.
Loe
edasi »
Baltimaade ühendused kutsuvad peaministreid üles ELi kliimaambitsiooni suurendama
12. oktoobril
pöördusid üle 50 ühenduse kolmest Balti riigist oma peaministrite poole seoses
läheneva Euroopa Ülemkogu istungiga käimasoleva nädala lõpus, kutsudes neid
üles toetama Euroopa Liidu kliimaeesmärgi tõstmist 2030. aastaks vähemalt 65
protsendini.
Loe
edasi »
KÕK kutsub järelkuulama seminari juurdepääsust õigusemõistmisele keskkonnaasjus
15.-16. oktoobril
toimunud e-seminaril tutvustati parimaid praktikaid, takistusi ja võimalikke
lahendusi seoses juurdepääsuga õiguse mõistmisele keskkonnaasjus Eestis,
Hispaanias, Prantsusmaal ja Saksamaal. Eestist andis ülevaate Keskkonnaõiguse
Keskuse jurist Kadi-Kaisa Kaljuveer.
Loe
edasi »
|