lühiuudised
- EL Nõukogu võttis vastu seitsmenda keskkonnaalase tegevusprogrammi järeldused
- Juunikuus toimub ÜRO säästva arengu maailmakonverents Rio +20
- Õiguskantsleri 2011. a tegevuse ülevaade käsitles loodusobjekti kaitse alla võtmise menetluse puudusi
- Riigikogu asub arutama joonehitiste planeerimist muutvat eelnõu
- Eesti elektrijaamadele jätkatakse tasuta saastekvootide jagamist
- Järgmisest aastast muutuvad hoonete energiatõhususe nõuded
- Jõustusid energiamõjuga toodete märgistamise üldnõuded
- Euroopa Parlament ja EL Nõukogu leppisid kokku laevakütuste lubatava väävlisisalduse olulises vähendamises
- EL Nõukogu toetab lennumüra regulatsiooni ülevaatamist
- Euroopa Komisjon teatab: EL loodusdirektiiv sai 20-aastaseks
- Jõustusid väiksemad muudatused elektri- ja elektroonikaseadmete romude käitlemise nõuetes
- ELi mürkkemikaalide ekspordi reeglid muutuvad rangemaks
- Valitsus kiitis heaks Kiirgusohutuse arengukava rakendusplaani aastateks 2012-2015
ULDOLULIST
EL Nõukogu võttis vastu seitsmenda keskkonnaalase tegevusprogrammi järeldused
11.
juunil võeti EL Nõukogu istungil vastu EL seitsmenda keskkonnaalase
tegevusprogrammi järeldused. Plaanitava seitsmenda tegevusprogrammi sisu
kajastasime lähemalt aprillikuises uudiskirjas
seoses 1. juunini kestnud avaliku konsultatsiooniga. Viimane – kuues
keskkonnaalane tegevusprogramm – määratles ELi keskkonnastrateegia ja selle
eesmärgid aastateks 2002-2012, keskendudes neljale esmatähtsale
tegevusvaldkonnale: kliimamuutus, bioloogiline mitmekesisus, keskkond ja tervis
ning loodusvarade säästev kasutamine ja jäätmehooldus. See aegub 22. juulil,
mistõttu võetakse vastu uus programm. Tegevusprogrammis määratakse esmatähtsad
eesmärgid ning näidatakse, kuidas keskkonnapoliitikaga saab toetada
keskkonnasäästlikku majanduskasvu ja saavutada parem tervise kaitse ja heaolu.
Keskkonnaalaseid tegevusprogramme on ELi keskkonnapoliitika kujundamisel
järgitud alates 1970ndate algusest.
Seitsmes
keskkonnaprogramm kehtiks kuni 2020. aastani. Euroopa Komisjoni hinnangul peaks
programm kindlustama järgmiste kohustuste elluviimise:
tõhustada
olemasoleva õiguse rakendamist, et tõsta keskkonna kvaliteeti; integreerida
kliima ja keskkond ka teistesse poliitikatesse ja tugevdada poliitika sidusust,
et saada mitmesuguseid eeliseid ja kasu; reguleerida
olemasolevat poliitikat ja praktikat uusima teadusliku teabe järgi; täita
olulisi poliitilisi lünki keskkonna valdkonnas, kui see on õigustatud uusima
teadusliku info alusel ja on kooskõlas ettevaatusprintsiibiga.
EL
Nõukogu esitas seisukoha käsitleda programmis tegevusvaldkondadena looduse
mitmekesisuse kaitset, vee kaitset, keskkonda ja tervist, puhast linnakeskkonda
ning kliimamuutusi, arvestada liikmesriikide olukorda, võimekust ja vajadusi. EL
Nõukogu pidas oluliseks keskkonnaprogrammi väljatöötamisel paika seada visioon
aastaks 2050, tõhustada olemasoleva õiguse rakendamist ning ülevaatamist ning
näha ette meetmeid rohelise ja konkurentsivõimelise majandusmudeli
saavutamiseks.
Järgmise
sammuna tuleb Euroopa Komisjonil esitada seitsmenda keskkonna tegevusprogrammi
ettepanek Euroopa Parlamendile. EL Nõukogu istungil kinnitas Komisjon, et
kavatseb seda teha enne käesoleva aasta lõppu.
Vt
seitsmenda keskkonnaalase tegevusprogrammi kohta ka KÕKi 2012. a aprillikuu uudiskirja
Vt EL
Nõukogu seisukohta
(pdf, ingl k)
Vt EL
Nõukogu pressiteadet
nõukogu istungi kohta (pdf, ingl k)
Vt ka
Keskkonnaministeeriumi pressiteadet
Juunikuus toimub ÜRO säästva arengu maailmakonverents Rio +20
20.-22.
juunil toimub Brasiilias ÜRO
säästva arengu maailmakonverents (Rio +20 konverents), mille eesmärk on
kinnitada riikide poliitilist tahet säästva arengu elluviimiseks, hinnata
Agenda 21 ja Johannesburgi tegevuskava eesmärkide täitmist ja kinnitada uued
väljakutsed. Konverentsil püütakse leida vastus küsimusele, kuidas
majanduskriisi ajal edendada ambitsioonikaid keskkonnakaitse plaane.
Konverentsi peamised teemad on:
keskkonnasõbralik
majandus säästva arengu ja vaesuse vähendamise kontekstis; säästva
arengu institutsionaalne raamistik.
Ülemaailmset
säästva arengu alast tegevust juhib alates 1992. aastast Ühinenud Rahvaste
Organisatsiooni (ÜRO) säästva
arengu komisjon. Konverentsiga tähistatakse 20 aasta möödumist esimese rahvusvahelise
säästva arengu konverentsi toimumisest Rio de Janeiros 3.–14. juunil 1992. a. Toonasel
konverentsil võeti vastu Rio deklaratsioon keskkonnahoidliku arengu põhimõtete
kohta, kliimamuutuste raamkonventsioon ja bioloogilise mitmekesisuse konventsioon,
metsandust ja kõrbestumist käsitlevad dokumendid ning Agenda
21.
2002.
aastal toimus juba Johannesburgis ÜRO
säästva arengu maailmakonverents (Rio+10), kus riikide ja regioonide
esitatud tegevusaruannete alusel võeti kokku kümne aasta jooksul säästva arengu
vallas saavutatu ning määratleti edasised tegevused. Keskenduti reaalselt
rakendatavate tegevuskavade ja koostööprogrammide ellukutsumisele ning
kinnitati, et Agenda 21 seatud eesmärgid on jätkuvalt riikide
poliitikakujundamise aluseks. Riigid võtsid vastu Johannesburgi
poliitilise deklaratsiooni.
ÜRO
säästva arengu alase tegevuse eesmärk on arendada ja tugevdada ülemaailmsete
probleemide (nt kliimamuutused) lahendamiseks riikidevahelist koostööd ning
määratleda selleks poliitilised suunad nii ülemaailmsel, regionaalsel
kui ka riiklikul tasandil.
Vt ÜRO säästva arengu
maailmakonverentsi Rio +20 lisainfot konverentsi veebilehelt (inglise
keeles)
Vt ülevaadet ÜRO säästva arengu alase tegevuse
kohta Keskkonnaministeeriumi kodulehelt
Õiguskantsleri 2011. a tegevuse ülevaade käsitles loodusobjekti kaitse alla võtmise menetluse puudusi
29. mail andis õiguskantsler Indrek Teder
Riigikogule üle kirjaliku
ülevaate 2011. a tegevuse kohta. Õiguskantsler kontrollib, kas seadused,
määrused ja muud õigustloovad aktid on põhiseaduse ja seadusega kooskõlas ning
et avalikke ülesandeid täitvad asutused ja ametnikud ei rikuks oma tegevuses ja
inimesega suhtlemisel inimese põhiseadusest tulenevaid õigusi ja vabadusi,
seadusi ja teisi õigustloovaid akte ning halduse hea tava.
Ülevaatest nähtub, et 2011. aastal algatas
õiguskantsler kokku 44 Keskkonnaministeeriumi valitsemisala puudutavat
menetlust, millest 10 olid sisulised menetlused. Nendest 41 juhul oli
pöördumine seotud ministeeriumi tegevusega. Võrreldes eelmise aastaga on õiguskantsleri
poolt oluliselt suurenenud algatatud menetluste arv (2010. aastal 28)
keskkonnaministri valitsemisalas. Samas 31 korral jättis õiguskantsler
Keskkonnaministeeriumi valitsemisala puudutava menetluse algatamata. Ülevaate
kohaselt on keskkonnaõigusega seotud menetluste arv üheks enim kasvanud
valdkonnaks 2010. aastaga võrreldes. Ülevaatest ei tulene, et õiguskantsler
oleks mõnes keskkonnaasjas ka omaalgatuslikult küsimusi uurima asunud.
Lähemalt on õiguskantsleri ülevaates käsitletud
loodusobjekti kaitse alla võtmise menetluste teemat. Õiguskantsler pööras
seejuures tähelepanu, et looduskaitseala, sh püsielupaiga moodustamise
menetlusele ei tulene seadusest tähtaega, mille jooksul tuleb haldusorganil
teha vajalikud menetlustoimingud ja otsustada ala looduskaitse alla võtmise
vajalikkus. Õiguskantsleri hinnangul ongi see viinud olukorrani, kus näiteks
püsielupaikasid moodustatakse aastaid ning selle aja kestel riivatakse mitmeid
põhiõigusi (eelkõige omandipõhiõigust ja ettevõtlusvabadust). Nimelt käsitles
õiguskantsler juhtumeid, kus hoiuala või kaitseala koosseisu mittekuuluvalt
kinnistult leitud püsielupaika kaitstakse looduskaitseseaduse (LKS) § 50 järgi,
kuid see ei ole eraldi õigusaktiga kaitse alla võetud. Selle tulemusena
moodustub püsielupaiga ümber automaatselt ringikujuline kaitsevöönd, mille
piires on maaomanikul keelatud peaaegu igasugune tegevus. Sellisel kujul on
tegemist aga ajutise meetmega ning mõistliku aja jooksul tuleb ala kaitse alla
võtta. Õiguskantsleri hinnangul ei tagata seejuures parimat võimalikku kaitset
ka loodusväärtustele, kuivõrd ajutine automaatne kaitserežiim või kaitsevööndi
suurus püsielupaiga kaitseks ei pruugi olla sobiv. Õiguskantsler loodab, et
LKSi muudatuste ettevalmistamise käigus kehtestatakse looduskaitseala
moodustamisele ka menetlustähtajad.
Vt õiguskantsleri 2011. a tegevuse
ülevaadet õiguskantsleri kodulehel
Vt õiguskantsleri pressiteadet
õiguskantsleri kodulehel
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikogu asub arutama joonehitiste planeerimist muutvat eelnõu
12. juunil võttis Riigikogu menetlusse planeerimisseaduse (PlanS)
muudatused, mis puudutavad eelkõige joonehitiste
(riigimaanteed, raudteed, kõrgepingeliinid ning torujuhtmed) planeerimist.
Eelnõu seletuskirja kohaselt on muudatuste eesmärgiks lahendada praktikas
riigimaanteede planeerimise käigus ilmnenud probleeme.
Esimese muudatusena nähakse eelnõus ette, et joonehitise asukoha valikuks
tehtav maakonnaplaneering jõustub selle kehtestamisel maavanema korraldusega
ning see tuleb kanda 30 päeva jooksul vastavatesse varem kehtestatud
üldplaneeringutesse. Kehtiva PlanS §291 lg 5 kohaselt on
maakonnaplaneeringu jõustumise eelduseks selle kandmine vastavatesse
üldplaneeringutesse. Kuna seejuures ei ole ette nähtud ka tähtaega, mille
jooksul kohalik omavalitsus (KOV) peab vastava muudatuse tegema, on see
praktikas toonud kaasa viivitusi maakonnaplaneeringu jõustumisel. Selline
viivitus pole SiseM ega ka KÕKi hinnangul samas põhjendatud, kuna kehtiva
seaduse kohaselt peavad nad maakonnaplaneeringule enne viimase vastuvõtmist
andma (siduva) kooskõlastuse – selle käigus peaks KOV-del olema võimalik
planeeringu elluviimist hinnata ning aru saada, kas muudatuste sisseviimine
üldplaneeringusse on võimalik või mitte.
Teise muudatusena tunnistataks eelnõu kohaselt kehtetuks PlanS § 30. Selle
sätte kohaselt tuleb KOVil kinnisasja omaniku nõudel omandada hoonestatud
kinnisasi või selle osa, kui detail- või üldplaneeringuga nähakse ette selle
avalik kasutamine, piiratakse oluliselt kinnisasja senist kasutust või
muudetakse see võimatuks. Eelnõu seletuskirjas on selle muudatuse esimese
põhjendusena toodud, et riigimaanteede planeerimise puhul ei ole õige kohustada
kinnisasju omandama KOVe, kuna kinnisasja omanike õiguste riive aluseks on
mitte kohalikud, vaid riiklikud huvid. Ehkki põhjendus on mõistlik, ei ole see
KÕKi hinnangul piisav, et selgitada PlanS § 30 kehtetuks tunnistamist tervikuna
(see säte ei puuduta üksnes maanteid).
Eelnõu seletuskirja kohaselt on muudatuse teiseks põhjuseks, et
regulatsioon on sarnane kinnisasja sundvõõrandamise seaduses (KASVS) sätestatud
sundvõõrandamisega ning seega põhjendamatu. Seletuskirjast ei tule aga selgelt
välja, et regulatsioonidel on oluliselt erinev lähtekoht. PlanS § 30 kohaselt
tekib kinnisasja omanikul kinnisasja võõrandamiseks nõudeõigus, KOVil aga kohustus kinnisasi omandada. KASVS
regulatsiooni kohaselt omanikul selline nõudeõigus puudub – kuigi omanik võib
teatud tingimustel (KASVS § 3 lg 2) taotleda oma kinnisasja sundvõõrandamist,
ei ole riigil ega KOVil vastavat kohustust. Seetõttu kitsendataks
seadusemuudatusega kehtiva õigusega võrreldes oluliseltkinnisasja omanike õigusi.
Ka selline muudatus võib olla
põhjendatud, ent peaks olema seletuskirjas selgelt välja toodud ja põhjalikult
ka huvigruppidega läbi arutatud.
Vt seaduseelnõu teksti ja seotud materjale Riigikodu kodulehel
KLIIMAMUUTUS JA ENERGEETIKA
Eesti elektrijaamadele jätkatakse tasuta saastekvootide jagamist
Euroopa
Komisjon tegi 16. mail otsuse, mille kohaselt võib Eesti jagada oma
elektritootjatele tasuta kasvuhoonegaaside saastekvoote ka aastatel 2013-2019.
EL kasvuhoonegaaside kauplemise süsteemi reguleeriva EL direktiivi 2009/29/EÜ
üldreegli kohaselt peaksid elektrijaamad alates järgmisest aastast hankima kogu
oma heitekogusele vastava saastekvootide hulga ostmise teel. Samas anti kümnele
liikmesriigile (sh Eestile) direktiivi kohaselt erandlik võimalus taotleda
Euroopa Komisjoni luba riigi poolt tasuta saastekvootide eraldamiseks.
Komisjoni otsusega anti heakskiit Eesti taotlusele selles sisulisi muudatusi
tegemata.
Elektritootjad
peavad tasuta kvootide eest tegema investeeringuid oma tootmise
moderniseerimisse; investeeringute väärtus peab olema vähemalt sama suur kui
tasuta saadavate kvootide väärtus. Konkreetsed investeeringud tuli välja tuua
Komisjonile esitatud taotluses. Tasuta jaotatavate kvootide hulk on aastal 2013. a maksimaalselt 70%
energiatootmiseks vajalikust kogusest ning see väheneb igal aastal, jõudes
aastaks 2020 nullini.
Vt
ka Euroopa Komisjoni pressiteadet
Vt
ka Euroopa Komisjoni heakskiidu saanud
taotlust (ingl k, pdf)
Järgmisest aastast muutuvad hoonete energiatõhususe nõuded
25.
mail avaldati Riigi Teatajas ehitusseaduse ja teiste seaduste muudatused,
mis puudutavad hoonete energiatõhususe miinimumnõudeid. Muudatuste eesmärgiks
on võtta üle EL direktiiv 2010/31/EL (hoonete energiatõhususe kohta), mis koondab varasema hoonete energiatõhususe
direktiivi (2002/91/EÜ) koos vahepealsete muudatustega. Kajastasime direktiivi
sisu ka oma 2010. a juuli
uudiskirjas. Avaldatud
seadusemuudatustega täpsustatakse mõningaid mõisteid ning muudetakse
energiatõhususe miinimumnõuete kohaldamisala. Muudatused jõustuvad 9. jaanuaril
2013. a.
Hoonete energiatõhususe miinimumnõuete eesmärgiks on
ühelt poolt võidelda kliimamuutuste vastu, teisalt aga vähendada hoonete
ülalpidamisega (eelkõige kütmise ja jahutamisega) seotud kulutusi tarbijatele.
EL-s tervikuna moodustab hoonete energiatarve umbes 40% kogu energiatarbimisest.
Seetõttu on tegemist olulise valdkonnaga, saavutamaks EL eesmärki – suurendada
aastaks 2020 energia kasutamise tõhusust 20% võrra.
Seadusemuudatustega
tehakse kehtivasse õigusesse mitmeid olulisi muudatusi. Muuhulgas muudetakse
olulise rekonstrueerimise mõistet. Kehtiva ehitusseaduse kohaselt loetakse
oluliseks sellist rekonstrueerimist, mille maksumus on vähemalt 1/3 uue
samalaadse hoone hinnast, muudatuste kohaselt on piirmääraks ¼ uue hoone
hinnast. Muudatuste kohaselt peavad kõik
oluliselt rekonstrueeritavad sisekliima tagamisega hooned pärast ehitustööde
lõpetamist vastama energiatõhususe miinimumnõuetele. Sama kehtib kõigile
hoonetele, mida laiendatakse selliselt, et laiendamise maksumus on enam kui ¼
uue samalaadse hoone hinnast. Hoonetele, milles asuvad kohaliku omavalitsuse
asutused või riigiasutused, kohaldatakse seda nõuet alates 9. jaanuarist 2013. a, muudele hoonetele
alates 9. juulist 2013. a.
Kehtiva õiguse kohaselt peavad ehitustööde järel energiatõhususe
miinimumnõuetele vastama vaid oluliselt rekonstrueeritud hooned, mille pind on
suurem kui 1000 m2.
Vt
muudatuste teksti Riigi Teatajast
Vt
eelnõu teksti ja seotud materjale
Riigikogu kodulehelt
Jõustusid energiamõjuga toodete märgistamise üldnõuded
3.
juunil jõustus majandus-
ja kommunikatsiooniministri uus määrus nr 42, millega seatakse nõuded
energiamõjuga toodete ressursitarbimise märgistamisele. Muudatuste eesmärgiks
on võtta üle EL direktiivist 2010/30/EU
tulenevad üldised nõuded. Direktiivi vastuvõtmist oleme varem kajastanud 2010. a juulikuu uudiskirjas.
Täpsemad toodete märgistamise nõuded sisalduvad direktiivi alusel antavates EL määrustes,
mis on Eestis otsekohaldatavad, st ei vaja täiendavate õigusaktide
vastuvõtmist. Seetõttu tunnistati uue määrusega kehtetuks varasemad,
konkreetsete tootegruppide märgistamist puudutavad määrused.
Energiamõjuga
toodeteks on tooted, mis tarbivad ise olulisel määral energiat (nt pesumasinad)
või mõjutavad oluliselt energiatarbimist (nt aknad). Nende toodete puhul
kasutatakse ühelt poolt energiatõhususe miinimumnõudeid, mille täitmine on
eelduseks nende turule lubamisele. Vastavatest nõuetest kirjutasime seoses neid
ülevõtva majandus- ja
kommunikatsiooniministri määrusega nr 25 ka käesoleva aasta aprilli uudiskirjas.
Teiselt poolt kohaldatakse mõningatele sellistele toodetele ka täiendavat
märgistamist (nt teleri või külmkapi energiatarbimise klassi väljatoomist), mis
võimaldab tarbijatel lihtsalt eristada energiat ja teisi ressursse (nt vett)
säästlikumalt kasutavaid tooteid. Uus määrus nr 42 reguleeribki sellise
märgistuse suhtes kehtivaid üldnõudeid.
Uue
määruse nr 42 kohaselt on tarnija – tootja, selle esindaja EL-s või toote
Eestisse importija – kohustatud varustama toote eestikeelse energiamärgistuse
ja tootekirjeldusega vastavalt konkreetse
tootegrupi kohta käiva EL määruse nõuetele. Reeglina sisaldab vastav EL
määrus ka märgistuse vormi. Müüja peamiseks kohustuseks on teha see info
tarbijatele kättesaadavaks.
Vt
määruse teksti Riigi Teatajas
Vt
ka määruse eelnõu ja seletuskirja
Eelnõude Infosüsteemis
Vt
ka Euroopa Komisjoni veebilehte energiamõjuga toodete
märgistamise kohta
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Parlament ja EL Nõukogu leppisid kokku laevakütuste lubatava väävlisisalduse olulises vähendamises
23.
mail kiitis EL riikide alaliste esindajate komitee heaks kompromissleppe
Euroopa Parlamendi ja EL Nõukogu vahel, mille alusel vähendatakse tulevikus
laevades kasutatavates kütustes lubatavat väävlisisaldust. Kokkuleppe kohaselt
muudetaks EL direktiivi 1999/32/EÜ,
mis reguleerib vastavate kütuste väävlisisaldust. Laevaliikluse tekitatav
väävliühendite heide on EL-s välisõhu kaitse seisukohalt oluliseks küsimuseks,
kuna see põhjustab nii tervisekahjustusi kui ka happevihmade esinemist.
Kokkuleppe
kohaselt lubataks 2014. a
lõpuni Läänemerel, Põhjamerel ning Inglise kanalis kasutada laevakütust, mis
sisaldab kuni 1% väävlit, 1. jaanuarist 2015. a väheneks lubatav
väävlisisaldust 0,1 %-ni (hetkel lubatud 1,5%). Aastaks 2020 vähendatakse mujal
EL vetes kasutatavate kütuste lubatavat väävlisisaldust 0,5 %-ni (praegu kehtib
vaid reisilaevadele piirang, mille kohaselt lubatakse kuni 1,5%
väävlisisaldust). EL liikmesriikide territooriumile lubatakse tuua vaid
kütuseid, mille väävlisisaldus on kuni 3,5%. Lisaks väävlisisalduse piirangutele
näevad muudatused ette ka karistuste rakendamist liikmesriikide poolt.
Saavutatud
kokkulepe peab jõustumiseks läbima veel esimese lugemise Euroopa Parlamendis
ning saama EL Nõukogu (formaalse) heakskiidu. Direktiivi avaldamise ning
jõustumise järel on liikmesriikidel vajalike siseriiklike normide
kehtestamiseks aega 18 kuud.
Vt
Euroopa Komisjoni pressiteadet
(ingl k)
Vt
ka ülevaadet EL kütuste väävlisisalduse
alasest seadusandlusest (ingl k)
EL Nõukogu toetab lennumüra regulatsiooni ülevaatamist
7. juunil andis EL Nõukogu mitteametliku
heakskiidu Euroopa Komisjoni poolt 1. detsembril 2011. a esitatud määruse eelnõu
põhiaspektidele, mis käsitlevad lennumüraga seotud
käitamispiiranguid. Tegemist on lennujaamade töö tõhustamist
käsitlevasse paketti kuuluva ühe õigusakti eelnõuga. Paketti kuuluvad ka
lennundusalast teenindust kätlevate õigusaktide eelnõud. Selle ajendiks on asjaolu, et müra
suhtes kehtestatud piiranguid ei kohaldata kogu Euroopas ühtviisi. Piirangutega
kaitstakse lennujaamade lähistel elavaid inimesi lennukimüra mõjude eest ja
nendeks on peamiselt: müra vähendamine selle tekkekohas (vaiksemad lennukid),
maakasutuse planeerimine ja korraldamine, müra vähendavad lennumeetodid (nt
välditakse üle lendamist teatavast piirkonnast) ning käitamispiirangud (nt öine
lennukeeld). Kuna
need meetmed võivad vähendada lennujaamade läbilaskevõimet ning mõjutada ELi
mittekuuluvate riikide lennuettevõtjaid, tuleb otsustusprotsessis järgida
rahvusvahelisi müra kontrollimise põhimõtteid.
Hetkel on lennumüraga
seotud käitamispiirangute kehtestamine reguleeritud EL direktiiviga 2002/30/EÜ.
Selle kohaselt on liikmesriigid kohustatud tagama, et müraga
seotud käitamispiiranguid käsitlevate otsustega leitakse sobiv tasakaal selle
vahel, kuidas kaitsta lennujaama lähistel elavaid inimesi müra eest ning võtta
samal ajal arvesse piirangute mõju lennuliiklusele. Seejuures tuleb hinnata
müra, kuid ka müraga seotud käitamispiirangute proportsionaalsust, kulutõhusust
ja läbipaistvust.
Uue määruse eelnõu kohaselt tunnistatakse
direktiiv
2002/30/EÜ kehtetuks ning asendatakse uue määrusega. Eelnõu eesmärk
on parandada ELi lennujaamades müraga seotud käitamispiirangute kehtestamise
menetlust – suurendada selle läbipaistvust ning paremini järgida
tasakaalustatud lähenemisviisi. Sellega luuakse kogu Euroopat hõlmav ühine
lähenemisviis piirangute kehtestamisele. Eesmärk on täiustada mürapiirangute
kehtestamise korda, mitte aga seada kahtluse alla õigustatud vajadust kaitsta
elanikke lennujaama tekitatud liigse müra eest. Eelnõu kohaselt hakkaks Euroopa
Komisjon selle otsustusprotsessi kvaliteeti kontrollima.
Enne õigusaktina vastuvõtmist peavad Euroopa
Komisjoni poolt esitatud uue määruse eelnõu ametlikult heaks kiitma nii Euroopa
Parlament kui ka EL Nõukogu.
Vt Euroopa Komisjoni pressiteadet
Vt uue määruse eelnõu
seletuskirja ja teksti Euroopa Liidu Teatajas (pdf)
Vt Lennujaamade töö tõhustamise paketi kohta ülevaadet
ja pressiteadet Euroopa Komisjoni kodulehel
Vt EL direktiivi 2002/30/EÜ
lennumüraga seotud käitamispiirangute kehtestamise kohta
Vt lähemalt ka Euroopa Komisjoni
lennujaamateemalist veebilehte
(ingl k)
LOODUSKAITSE
Euroopa Komisjon teatab: EL loodusdirektiiv sai 20-aastaseks
21.
mail möödus 30 aastat EL loodusdirektiivi (täpsema nimetusega EL direktiiv 92/43/EMÜ
looduslike elupaikade ning loodusliku loomastiku ja taimestiku kaitse kohta)
kehtestamisest. 1992. aastal võtsid ELi liikmesriigid ühehäälselt vastu
loodusdirektiivi, et kaitsta kõige ohustatumaid liike ja elupaikasid kogu Euroopas.
Selle ajendiks oli eluslooduse ja looduslike elupaikade kiire vähenemine
maakasutuse muutuse, saaste ja valglinnastumise tulemusena. Direktiiviga
kehtestati Natura 2000
kaitsealade võrgustik, et liigid ja elupaigad saaksid taastuda ning
rahastamisvahendiga LIFE
nähti ette strateegiline toetus võrgustiku arendamiseks.
Euroopa Komisjon märgib, et Natura 2000 ei ole rangete
looduskaitsealade süsteem, vaid see põhineb palju laiemal maa- ja veekasutuse
korraldamise põhimõttel. Majandustegevus on lubatud tingimusel, et see ei
ohusta alade kaitse-eesmärki. Euroopa Komisjoni hinnangul pakuvad Natura 2000
alad palju uusi puhkuse- ja turismivõimalusi, mida hinnanguliselt külastab igal
aastal 1,2 kuni 2,2 miljardit inimest ning selle puhkemajanduslik kasu ulatub
viie kuni üheksa miljardi euroni aastas. Arendusprojektide korral tuleb teha
Natura hindamine ning võimalikke kahjulikke projekte tohib ellu viia ainult juhul,
kui alternatiivsed lahendused puuduvad, projekt on üldiste huvide seisukohast
vältimatu ning alal tekitatav kadu või kahju korvatakse.
Allikas: Euroopa
Komisjon
Vt
Euroopa Komisjoni pressiteadet
Vt
loodusdirektiivi aastapäevale pühendatud brošüüri
Euroopa Komisjoni kodulehelt (ingl k)
Vt loodusdirektiivi
(pdf)
JÄÄTMED
Jõustusid väiksemad muudatused elektri- ja elektroonikaseadmete romude käitlemise nõuetes
25.
mail jõustusid muudatused keskkonnaministri
määruses, millega seatakse nõuded elektri- ja elektroonikaseadmete romude
käitlemisele. Muudatuste kohaselt asendati sõna „valmistised“ läbivalt sõnaga
„segu“, mis on vajalik EL direktiivi 2008/112/EÜ
ülevõtmiseks. Sisulist tähendust sõnastuse muutmisel ei ole.
Lisaks
sellele täpsustati, et elektri- ja elektroonikaromudest tuleb eraldada ja
liigiti koguda vaid sellised tulekindlad keraamilised komponendid, mille
kirjeldus on esitatud EL määruse (EÜ) nr 1272/2008
(ainete ja segude klassifitseerimise, märgistamise ja pakendamise kohta, nn
CLP-määrus) VI lisa 3. osas. Tegemist on ainetega, mida rahvusvahelise
klassifikatsiooni kohaselt loetakse „ohtlikeks“. Varem tuli keskkonnaministri
määruse sõnastuse kohaselt eraldada ja liigiti koguda kõik tulekindlad
keraamilised komponendid.
Vt
muudatuste teksti Riigi Teatajast
Vt
ka muudatuste eelnõud ja seotud materjale
Eelnõude Infosüsteemist
OHTLIKUD AINED
ELi mürkkemikaalide ekspordi reeglid muutuvad rangemaks
10. mail kiitis Euroopa
Parlament heaks uued
tingimused mürkkemikaalide eksportimiseks. Need täiendused kehtestatakse
senise ELi määruse (EÜ) 689/2008/EÜ
(ohtlike kemikaalide
ekspordi ja impordi kohta) uues kodifitseeritud versioonis koos aastate
jooksul tehtud muudatustega. Määrus puudutab Rotterdami konventsioonis
loetletud rahvusvaheliselt kaubeldavate ohtlike kemikaalide ja pestitsiidide
suhtes kohaldatavat „eelnevalt teatatud nõusoleku” (prior informed
consent) protseduuri, et kaitsta keskkonda
ja inimeste tervist võimaliku kahju eest ning aitab kaasa ohtlike kemikaalide
keskkonnaohutule kasutamisele.
Täiendatud
regulatsiooni kohaselt peavad sihtriigis olema mürkkemikaalid litsentseeritud,
registreeritud või saanud loa muul alusel, kui see riik ei anna 60 päeva
jooksul ELi nõudel „eelnevalt teatatud nõusolekut“ selliseks impordiks (nt
tööstuslikuks või põllumajanduslike pestitsiididena kasutamiseks). See
tähendab, et mürkkemikaale eksportida sooviv ettevõte peab sihtriigilt saama otsese
nõusoleku importimiseks. Vastupidisel juhul peavad olema täidetud kolm järgmist
tingimust:
peavad
esinema ametlikud tõendid, et neid kemikaale on viimase 5 aasta jooksul
sihtriiki kasutamiseks imporditud või seal kasutatud; sihtriigis
ei tohi olla kehtestatud keelde või piiranguid kemikaali otstarbekohase
kasutamise osas; kemikaalid
ei tohi olla Rotterdami konventsiooni kemikaalide mustas nimekirjas ega ELi
ohtlike kemikaalide täiendavas nimekirjas.
Parlamendi
heakskiit ei tähenda veel nõuete kehtestamist õigusnormidena - järgmise sammuna
peab ka ELi Nõukogu andma ametliku heakskiidu ekspordi tingimuste
täiendamisele, seejärel on võimalik nõuded õigusaktina vastu võtta.
Vt Euroopa Parlamendi pressiteadet
(ingl k)
Vt heakskiidetud määruse
teksti ja Euroopa Parlamendi otsust Euroopa Parlamendi kodulehelt
(ingl k)
Vt ELi määrust (EÜ) 689/2008/EÜ
ohtlike kemikaalide ekspordi
ja impordi kohta
Vt Rotterdami
konventsiooni teksti Riigi Teatajas
KIIRGUS
Valitsus kiitis heaks Kiirgusohutuse arengukava rakendusplaani aastateks 2012-2015
24.
mail kiitis Vabariigi Valitsus heaks „Kiirgusohutuse riikliku
arengukava 2008–2017“ rakendusplaani aastateks 2012–2015. Kiirgusohutuse
riikliku arengukava (KORAK) eesmärgiks on vähendada radioaktiivsete jäätmete ja
nende käitlemisega seotud ohte; tagada valmisolek kiirgushädaolukorrale
reageerimiseks; suurendada teadlikkust kõrgenenud looduskiirguse allikatest;
tagada kiirguse optimeeritud kasutamine meditsiinis ning luua kiirgusohutuse
tagamise optimeeritud süsteem.
KORAKi
rakendusplaani eesmärgiks on sätestada arengukava eesmärkide täitmiseks
vajalikud tegevused koos vastutajate ja maksumustega perioodiks 2012-2015.
Rakendusplaanis on nende tegevustena ette nähtud näiteks kiirgusseaduse
muutmine ja sellest tulenevate tööde teostamine, radioaktiivsete jäätmete
käitlemise ja kiirgusallikate ohutustamise süsteemi arendamine, võimalike
kiirgushädaolukordade tekitatud ohu hinnangute ja tegutsemise kava koostamine,
inimeste teavitamine võimalikest ohtudest ning käitumisest kiirgushädaolukorras,
täiendava teabe kogumine looduslike kiirgusallikate kohta ja inimeste
teavitamine. Keskkonnaministri sõnul
on rakendusplaanis välja toodud rahamahukamad tegevused radioaktiivsete
jäätmete käitlemine, erinevate seadmete ja vahendite soetamine ning nende
käigushoidmine.
KORAKi
rakendusplaan ei sisalda õiguslikult siduvaid norme, vaid tegemist on eelkõige
täitevvõimule suunatud tegevuskavaga.
Vt Kiirgusohutuse
riiklikku arengukava 2008-2017, rakendusplaani
ja sellega seotud muid dokumente
Keskkonnaministeeriumi kodulehelt
Vt
heakskiitmise otsust Riigi
Teatajast
Vt
rakendusplaani seletuskirja
Eelnõude Infosüsteemist (EIS)
Vt Keskkonnaministeeriumi pressiteadet
|