KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa
Inimõiguste Kohus (EIÕK): enne kaebuse esitamist EIÕK-le seoses elukeskkonna
halvenemisega tuleb vastav kahjunõue esitada siseriiklikule kohtule (29179/06)
Euroopa Inimõiguste Kohus (EIÕK) tegi 19. märtsil 2013. a otsuse kohtuasjas
nr 29179/06, milles käsitles EIÕK-sse kaebuse esitamise võimalusi seoses
elukeskkonna halvenemisega. Kohtuasi puudutas Poola elanike Mirosława ja Janusz
Pawlaki kaebust müra, õhusaaste ja muude häiringute (nt vibratsioon) tõttu, mis
olid tingitud nende kodu kõrvale ebaseaduslikult rajatud ärikeskuse
töötamisest. Nimelt lubas kohalik linnavõim planeerida ja rajada ärikeskust
alale, mis kohaliku arengukava järgi oli rohealana reserveeritud. Kaebajad
vaidlustasid planeeringu ja ehitusloa otsused siseriiklikus kohtus, ent ei
palunud hüvitada neile tekitatud kahju. Pärast edutut kohtumenetlust Poolas
pöördusid kaebajad Euroopa inimõiguste konventsiooni (EIK) artikli 8 (era- ja
perekonnaelu puutumatus) alusel EIÕK-sse. Nimelt on EIÕK praktikas leitud, et
keskkonna saastamine ja hävitamine hõlmavad tihtipeale ka inimõiguste rikkumist
läbi artikli 8 rikkumise. Antud asjas leidis EIÕK, et kaebajad ei kasutanud kõiki õiguskaitsemeetmeid
enda õiguste kaitsmiseks. Nimelt võib EIÕK juhtumit läbi vaadata ainult pärast
seda, kui kõik siseriiklikud võimalused õiguste kaitseks on ammendatud (EIK
artikkel 35 lg 1). Kohtu sõnul ei olnud kaebajad kasutanud võimalust pöörduda kahju
hüvitamise nõudega siseriiklikkusse kohtusse. Kaebajate hinnangul ei oleks
sellisel nõudel olnud eduväljavaadet (nt 10 aasta jooksul oli toimunud mitmeid
muudatusi nii maaomanike kui hoone valdajate seas, mistõttu oleks olnud
keeruline leida vastutavat isikut), ent nad ei veennud selles kohut. Seetõttu
lükkas EIÕK kaebuse tagasi. Euroopa
Inimõiguste Kohtu otsus asjas nr 29179/06, Mirosława and Janusz
Pawlak v Poland
ÖKOMÄRGIS
Parandus puudutab nõudeid, millele
põrandakatted peavad vastama selleks, et neile omistataks (mittekohustuslik) EL
ökomärgis kooskõlas EL
määrusega nr 66/2010.
Otsuse
2010/18/EÜ konsolideeritud versioon
RUUMILINE PLANEERIMINE
Õiguskantsler: KOV ei saa üldplaneeringus määrata
detailplaneeringute kehtivuse tähtaega
10. juulil tegi õiguskantsler Paikuse vallale ametliku soovituse muuta
valla üldplaneeringu seletuskirja punkti 4.4, kuna see on vastuolus põhiseaduse
ning teiste seadustega. Paikuse valla 2009. a kehtestatud üldplaneeringu
seletuskirja punkt 4.4. kohaselt kehtivad vallas kehtestatud detailplaneeringud
7 aastat alates kehtestamisest. Kui selle aja jooksul ei alustata ehitusloa
menetlust, kaotab detailplaneering oma kehtivuse. Õiguskantsler leidis, et üldplaneeringuga detailplaneeringutele
kehtivuse tähtaja seadmine on õigusvastane. Selline säte piirab isikute
põhiõigust – õigust omandile, mistõttu on piirangu õiguspäraseks seadmiseks
vajalik seadusest tulenev volitusnorm. Planeerimisseadus ning kohaliku
omavalitsuse korralduse seadus aga sellist volitusnormi ei sisalda. Seetõttu ei
ole KOVil õigust piirata üldplaneeringuga detailplaneeringute kehtivusaega.
Samas on üksikjuhtumil siiski võimalik varasemaid detailplaneeringuid revideerida,
algatades uue detailplaneeringu.
Õiguskantsleri
soovitus (pdf)
KLIIMAMUUTUS
Riigi Teatajas avaldati
kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi muudatused
Riigi Teatajas avaldati ning 1. augustist jõustusid välisõhu kaitse seaduse
muudatused, mis peaasjalikult puudutavad muudatusi kasvuhoonegaaside
saastekvootidega kauplemise regulatsioonis seoses 2013. aastast alanud uue
kauplemisperioodiga (nt enampakkumisel saastekvootide müümisest saadud tulu
kasutamise reeglite täpsustamine). Kajastasime eelnõu sisu lähemalt KÕKi 2013. a maikuu
uudiskirjas ja KÕKi 2013. a
jaanuarikuu uudiskirjas. Eelnõu menetlemisel Riigikogus on keeleliste muudatuste kõrval täpsustatud,
milliste keskkonnakaitseliste eesmärkide rahastamiseks vähemalt 50% enampakkumisel
saadud tulust kasutatakse – eelnõu täienduste kohaselt hõlmavad
taastuvenergeetika tehnoloogilised lahendused, mille väljaarendamiseks vastavat
tulu kasutatakse, muuhulgas ka taastuvenergia väikelahendusi (väiketuulikud,
päikesepaneelid ja –kollektorid, jne). VÕKS muutmise seadus Riigi
Teatajas
Määrusega muudetakse tasuta eraldatud saastekvootide kasutamise korra
rikkumiste tagajärgi
12. juulil avaldati Riigi Teatajas keskkonnaministri määruse
nr 53 „Elektri tootmise eest perioodil 2013–2019 tasuta eraldatavate lubatud heitkoguse
ühikute kasutamise tingimused ja kord” muudatused. Muudatused puudutavad
tasuta eraldatud kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikute (LHÜ, nn
saastekvoodid) kasutamise tingimuste ja korra rikkumise tagajärgi. Muudetav
määrus puudutab EL kasvuhoonegaaside kvootidega kauplemise süsteemi alates
aastast 2013 ning võtab üle seda reguleeriva EL
direktiivi 2009/29/EÜ). Nõuete rikkuja ei saa edaspidi tasuta saadud LHÜsid
tagasi kanda, vaid peab nende väärtuse kinni maksma EL direktiivi ja muudetava määruse kohaselt võib Eesti riik eraldada
üleminekuperioodil (2013–2019) elektritootjatele erandkorras tasuta LHÜsid
vastutasuks nendepoolsete investeeringute eest, mis vähendavad tulevikus
kasvuhoonegaaside heidet. Kajastasime määruse sisu lähemalt KÕKi 2011. a septembrikuu
uudiskirjas. Eesti riik esitas LHÜde eraldamise õiguse saamiseks 30.
septembriks 2011. a
Euroopa Komisjonile investeeringute
riikliku kava, mis koostati käitajate esitatud taotlustes toodud
investeeringute põhjal (nt Eesti Energia uute põlevkivi ja biomassi
koospõletatavate plokkide ehitus Balti ja Eesti Elektrijaamas ning Iru Elektrijaamas). Vastava
kava kohta loe lähemalt KÕKi 2013. a
märtsikuu uudiskirjast. Määruse esialgses versioonis oli ette nähtud, et kui käitaja ei täida tasuta eraldatud LHÜ-de kasutamise
tingimusi ega korda, mille tagajärjel ei viida investeeringute kavas toodud
investeeringut õigeaegselt ellu, kannab käitaja talle tasuta eraldatud LHÜ-d
riigi arvelduskontole tagasi. Samas ei oldud arvestatud asjaoluga, et EL
saastekvootide kauplemise süsteemis ei ole nähtud ette võimalust juba loodud ühikut
tagasi võtta või kustutada. Seetõttu nähakse määruse muudatustega ette, et
sellises olukorras tuleb käitajal hoopis tasuda talle eraldatud LHÜ-de rahaline
väärtus ja maksta sellelt intressi. LHÜ-de rahaline väärtus on fikseeritud Vabariigi Valitsuse
korralduses nr 99. LHÜ-de rahaline väärtus on 2013.–2014. aastal eraldatud
LHÜ eest 14,5 eurot, 2015.–2020. aasta kohta eraldatud LHÜ eest 20 eurot. Keskkonnaministri
määruse nr 53 muudatused Riigi Teatajas Muudatuste
eelnõu tekst ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
Määrusega muudetakse
kasvuhoonegaaside heitkoguste ühikutega kauplemise korda
25. juulil avaldati Riigi Teatajas keskkonnaministri määruse
nr 55 „Kasvuhoonegaaside heitkoguste ühikutega kauplemise kord“ muudatused,
mille peamiseks eesmärgiks on võtta Eesti õigusesse üle
EL direktiivi 2009/29/EÜ artikli 1 punkt 13. EL direktiivi sätte kohaselt
ei tohi riik eraldada tasuta lubatud heitkoguse ühikuid (LHÜ, nn saastekvoote)
käitajale, kelle lisamisest elektri tootmise eest perioodil 2013–2019 tasuta
eraldatavate LHÜde eest tehtavate investeeringute riikliku kavasse Euroopa
Komisjon on keeldunud. Samuti ei tohi tasuta saastekvoote eraldada käitajatele,
kellel oli küll õigus saada tasuta saastekvoote vastavalt Euroopa
Komisjoni otsusele 2011/278/EL,
ent kelle käitise võimsus on pärast 2011. a 30. juunit oluliselt muutunud ning
Euroopa Komisjon pole tasuta kvootide jätkuvat eraldamist heaks kiitnud. Eelnõu
seletuskirja kohaselt pole Eestis sellist olukorda veel tekkinud. Muudatused puudutavad eelkõige aruandlustTeise suurema muudatusena kehtestati
tasuta LHÜsid saanud käitajatele kohustus esitada Keskkonnaministeeriumile iga
aasta 31. detsembriks kogu teave käitise võimsuse, tootmistaseme ja tegevuse
kavandatavaid või ellu viidud muudatuste kohta. See info tuleb esitada ka
kasvuhoonegaaside heitkoguse iga-aastases aruandes. Nõue tuleneb Euroopa
Komisjoni otsuse 2011/278/EL
artikli 24 punktist 1. Veel ühe olulisema muudatusena tuleb käitajatel hakata esitama seirekava
uuel vormil. Kauplemise perioodil 2008–2012 ei eksisteerinud seirekavadele
konkreetset vormi. Lisaks tehti määruses mitmeid muid sisulisi muudatusi ja
täiendusi (need puudutavad näiteks heitkoguse luba ja kasvuhoonegaaside
heitkoguse tõendamist). Muudatused jõustusid 1. augustil 2013. a. Keskkonnaministri
määruse nr 55 „Kasvuhoonegaaside heitkoguste ühikutega kauplemise kord“
muudatused Riigi Teatajas Muudatuste
eelnõu tekst ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
ENERGEETIKA
Koostamisel on uus
energiamajanduse arengukava
8. augustil
kiitis Vabariigi Valitsus heaks „Energiamajanduse
arengukava aastani 2030“ koostamise ettepaneku. Energiamajanduse arengukava
kujutab endast strateegilist dokumenti, milles kirjeldatakse Eesti
energiapoliitika võimalikke arengusuundi aastani 2030 koos perspektiiviga kuni
aastani 2050. Uus arengukava asendaks järgmised hetkel kehtivad dokumendid: Energiamajanduse
riiklik arengukava aastani 2020; Eesti
elektrimajanduse arengukava aastani 2018; Biomassi
ja bioenergia kasutamise edendamise arengukava aastateks 2007-2013 ja Eesti
eluasemevaldkonna arengukava 2008-2013. Lisaks määratletaks lähtekohad taastuvenergia
ja energiasäästu tegevuskavadele ja hoonete renoveerimise kavale. Arengukavas soovitakse arvestada muutunud olukorraga
energiasektoris ning valida Eestile sobivaim energiavarustuse stsenaariumArengukava
koostamise vajadus tuleneb energiasektoris toimunud globaalsetest muutustest
(nt kildagaasi kasutuselevõtt ja sellega seotud teiste fossiilsete kütuste
hinnamuutused, globaalsete energiapoliitikate muutumine ning vajadus senisest
enam keskenduda energiasäästumeetmete rakendamisele). Samuti ei anna hetkel
kehtiv Energiamajanduse
riiklik arengukava aastani 2020 selle lühiajalisuse tõttu (koostamise
hetkel 12 aastaks) energiasektorile vajalikku kindlust pikaajaliste ning
kapitalimahukate investeeringute planeerimiseks ja elluviimiseks. Arengukavaga
soovitakse valida Eestile optimaalseim energiavarustuse stsenaarium. See
plaanitakse valida viie peamise hindamiskriteeriumi alusel: mõju
energiajulgeolekule, mõju looduskeskkonnale (CO2 jalajälg), mõju inimeste
tervisele (tervishoiukulutused ja varasest suremusest tulenev majanduskahju),
mõju ressursikasutuse efektiivsusele (kg/EURSKT) ja mõju majanduse
energiamahukusele (energiakulutuste osakaal SKT-st). Vastutavaks
ministeeriumiks on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium (MKM), ent
arengukava koostamises osalevad ka teised ministeeriumid ning kaasatakse
huvitatud avalikkuse esindajaid. Samuti saab avalikkus kaasa rääkida arengukava
keskkonnamõju strateegilises hindamises. Arengukava koos rakendusplaaniga plaanitakse MKM poolt Vabariigi
Valitsusele heakskiitmiseks esitada 2014. a novembris. Arengukava
koostamise ettepaneku eelnõu ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis Vabariigi
Valitsuse pressiteade
Vedelkütuste
nõuete määrust täiendati nõuetega biokütusele
30. juulil avaldati Riigi Teatajas majandus- ja kommunikatsiooniministri
määruse nr 16 „Nõuded vedelkütusele“ muudatused, mille põhiliseks
eesmärgiks on sisustada biokütuse mõiste, mida tuleks kasutada vedelkütuste turul
kaubeldavate toodete suhtes. Eesmärgiks on võtta Eesti õigusesse üle EL
direktiivi 2009/28/EÜ (taastuvenergia direktiiv) mõningad biokütuseid
puudutavad sätted, mille osas Euroopa Komisjon algatas 30. mail 2013. a rikkumismenetluse,
leides et need ei ole Eesti õigusaktidesse üle võetud. Ehkki biokütuse mõistet sisustab ka keskkonnaministri määrus nr
45 “Vedelkütuste kohta esitatavad keskkonnanõuded, biokütuste säästlikkuse
kriteeriumid, vedelkütuste keskkonnanõuetele vastavuse seire ja aruandmise kord
ning biokütuste ja vedelate biokütuste kasutamisest tuleneva kasvuhoonegaaside
heitkoguste vähenemise määramise metoodika“, rakendatakse taastuvenergia
direktiivi alusel biokütusele mitmeid teisi nõudeid (näiteks biokütuste
tarneahela auditeerimine ning jagatava informatsiooni sisu). Nende nõuete
kehtestamine oligi muudatuste peamiseks sisuks. Samuti selgitatakse
muudatustega, millist toodet võib lugeda biokütuseks ning milliste toodete
puhul ei ole biokütuse mõiste kasutamine asjakohane. Biokütuse suhtes
kohaldatavad nõuded kehtivad EL-s toodetud ja EL-i imporditud biokütuse ja
lähtematerjalide suhtes. Lisaks defineeritakse mõned seni kasutamata mõisted –
tarneahel ja massibilansi süsteem. Uued nõuded ja mõisted jõustusid 2. augustil. Majandus- ja kommunikatsiooniministri
määruse nr 16 „Nõuded vedelkütusele“ muudatused Riigi Teatajas Muudatuste
eelnõu tekst ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
Uus EL määrus
sätestab nõuded, millele tolmuimejad peavad edaspidi vastama, et neid saaks
Euroopa Liidus turustada. Peamiseks eesmärgiks on vähendada tolmuimejate
elektritarbimist, mis oli 2005.
a 18 TWh aastas ning ilma täiendavate nõuete rakendamiseta
võiks aastaks 2020 tõusta 34 TWh-ni.
LOODUSKAITSE
Määrusega muudeti loetelusid looma- ja taimeliikidest, mille kaitseks on
nendega kauplemine kas keelatud või piiratud vastavalt rahvusvahelisele
ohustatud liikidega kauplemise konventsioonile (CITES).
Muudatused tulenevad 2013. a märtsis Bangokis vastu võetud muudatustest
CITES konventsiooni liidetes.
VESI
Oluliste veemajandusprobleemide
ülevaade avalikul väljapanekul
Keskkonnaministeerium (KKM)
teatel toimub alates 15. juulist oluliste veemajandusprobleemide ülevaate
avalik väljapanek. Tegemist on osaga veemajanduskavade ajakohastamise
protsessist – uued veemajanduskavad peavad valmima aastaks 2015. Praegused
veemajanduskavad, mis sisaldavad ülevaateid erinevate vesikondade – Ida-Eesti,
Lääne-Eesti ja Koiva vesikonna – kohta, on kehtestatud 2010. a aprillis. Vastavalt
EL vee raamdirektiivile koostatakse ja kehtestatakse veemajanduskavad iga kuue
aasta järel. Ülevaated on avaliku väljapanekul kuni 14. jaanuarini
2014, selle ajani saavad huvilised oma seisukohti esitadaKKM poolt praegu välja pandud
oluliste veemajandusprobleemide ülevaade põhineb KKM teatel eelnevalt tehtud
uuringutel vesikonna tunnuste, vesikeskkonnas avalduvate koormuste ja
veekasutusega seotud majanduslike aspektide kohta. Ülevaates näidatakse mh ära
veekogumid, kus avalduv koormus võib seada ohtu keskkonnaeesmärkide saavutamise
aastal 2021. Ülevaate väljapanek kestab
kuni 14. jaanuarini 2014 ning selle käigus on kõigil võimalik dokumentidega
tutvuda ja neile seisukohti esitada. Lisaks plaanib KKM korraldada dokumentide
arutamiseks 2013. a
oktoobris kolm avalikku arutelu. Välja pandud dokumendid on
kättesaadavad Keskkonnaministeeriumi kodulehel. Keskkonnaministeeriumi kodulehe veemajanduskavade teemaline alarubriik ja
materjalid Veemajanduskavade koostamise üldine
ajagraafik (pdf)
MAAPÕU
Euroopa
Kohus: süsivesinike geoloogilisele luurele, uurimisele ja tootmisele tuleb
tagada juurdepääs kõigile EL liikmesriikide huvitatud isikutele (C-569/10)
Euroopa Kohus tegi 27. juunil otsuse kohtuasjas
nr C-569/10, milles käsitles ettevõtete diskrimineerimise küsimust
süsivesinike (nt fossiilkütuste) geoloogilisele luurele, uurimisele ja
tootmisele juurdepääsu tagamisel ning nende teostamisel. Kohtuasi puudutas
Euroopa Komisjoni poolt algatatud rikkumismenetlust Poola riigi vastu, kuna
leidis, et Poola geoloogiliste tööde ja kaevandamisseadus ei ole kooskõlas EL
direktiiviga 94/22/EÜ (süsivesinike geoloogilise luure, uurimise ja
tootmise lubade andmis- ning kasutamistingimuste kohta). Direktiivi kohaselt
tuleb tagada kõigile huvitatud isikutele juurdepääs tegevustele, mis on seotud
süsivesinike geoloogilise luure, uurimise ja tootmisega. Selleks tuleb lubade
väljaandmisel viia läbi menetlus, milles taotluste esitamise kriteeriumid
avaldatakse Euroopa Liidu Teatajas. Euroopa Kohtu otsus mõjutab eelkõige Poola ettevõtetele
välja antud kildagaasi uurimise lube, mis on antud ilma riigihankemenetlusetaKohtu hinnangul olid Poola õigusakti sätted
diskrimineerivad. Näiteks oli nende kohaselt nõutud, et ettevõte peab Poolas
loa saamiseks omama Poola territooriumil asukohta või tegevuskohta juba enne
loa saamist. Kohtu hinnangul on seetõttu raskendatud teises riigis asuval
ettevõttel loa saamine, kuna see nõuaks ettevõttelt Poolas suurte
investeeringute tegemist olukorras, kus loa saamine ei ole kindel. Lisaks
leidis kohus, et EL õigusega ei ole kooskõlas Poola säte, mille kohaselt on
viie aasta jooksul ainuõigus geoloogilise teabe kasutamiseks ettevõttel, kes
viis maardlas läbi geoloogilise luure ja uurimise. Kolmandaks nõustus kohus Komisjoni
arvamusega, et Poola ei väljasta lube hankemenetluses, mis oleks EL direktiivi
94/22/EÜ kohaselt nõutav. Otsus mõjutab Poola pealinnas Varssavis välja
antud 100 kildagaasi uurimise luba, mille alusel võisid ettevõtted omakorda saada
loa kildagaasi toota ja kaevandada, ilma et oleks välja kuulutatud riigihange.
Seega oli Poola poliitika
eesmärk kaitsta uurimisloa omanike huve, andes hilisema tootmise load samuti
neile ilma riigihanke korraldamiseta. Euroopa Kohtu otsus annab tagasilöögi
Poola senisele kildagaasi tööstuse arengule, ent avab võimaluse arendada kildagaasi
tööstust ka ettevõtetele väljaspool Poolat. Varssavi kildagaasi
energiastrateegia keskmes ongi kildagaasi tööstuse arendamine, et muutuda
Venemaalt gaasi impordi osas sõltumatuks. Euroopa
Kohtu otsus asjas nr C-569/10 (ingl k) EurActive
uudis Euroopa Kohtu otsuse tagajärgede kohta (ingl k)
JÄÄTMED
EL määruse
eelnõu kohaselt karmistataks jäätmevedude kontrolli
11. juulil avaldas Euroopa Komisjon EL
määruse eelnõu, millega plaanitakse muuta EL määrust (EÜ) nr 1013/2006 (jäätmesaadetiste määrus).
Eelnõu eesmärk on tõkestada inimese tervisele
kahjulike ning keskkonda ohustavate ebaseaduslike jäätmete vedusid. Muudatuste
ajendiks on asjaolu, et arengumaadesse veetakse ebaseaduslikke jäätmesaadetisi,
ehkki ELi jäätmesaadetiste
määrusega on ohtlike jäätmete eksport OECD-välistesse
riikidesse ja kõrvaldatavate jäätmete
eksport väljapoole ELi/EFTA riike keelatud. Arengumaades on ELiga võrreldes leebemad keskkonna- ja
tervisealaste eeskirjad ning seetõttu jäätmetöötluse ja -kõrvaldamise kulud
oluliselt väiksemad. Euroopa Komisjoni sõnul ei vasta umbes 25%
EList Aafrika ja Aasia arengumaadesse veetavatest jäätmesaadetisest
rahvusvaheliste õigusaktidega kehtestatud nõuetele, ent sellised jäätmed
kahjustavad tõsiselt nii inimeste tervist kui ka keskkonda (mh põhjustavad
osoonikihi hõrenemist ja kliima soojenemist), kui neid kaadatakse või neid ei
käidelda nõuetekohaselt. Eelnõu võimaldaks riiklikel järelevalveasutustel nõuda
tõendeid jäätmesaadetise seaduslikkuse kohtaELi jäätmesaadetiste
määruse kohaselt tuleb ebaseaduslikud jäätmesaadetised nende
avastamise korral tagasi saata. Samas
ei sisalda kehtiv jäätmesaadetiste määrus sätteid saadetiste kontrolli
kavandamise ega kontrolli teostamise kohta. Seetõttu näevad kavandatavad muudatused ette jäätmesaadetiste riikliku kontrolli alaste õigusaktide
karmistamise. Eelnõuga plaanitakse anda liikmesriikide pädevatele asutustele
võimalus nõuda ebaseaduslikus jäätmete väljaveos kahtlustatavalt jäätmevedajalt
tõendeid, mis võimaldavad kontrollida saadetiste seaduslikkust. Sellised
tõendid võivad olla seotud mh sellega, kas saadetis on määratud
taaskasutamiseks või kõrvaldamiseks, milline on konkreetse jäätmekäitlusmeetodi
olemus ja milliseid nõudeid kohaldatakse sihtriigi käitlemiskohas. EL
määruse
eelnõu jäätmesaadetiste määruse muutmise kohta Euroopa Komisjoni
pressiteade
OHTLIKUD AINED
Riigi Teatajas
avaldatud nn COTIF
konventsiooni lisa reguleerib ohtlike kaupade vedu raudteel Euroopas,
Põhja-Aafrikas ning Lähis-Idas. Lisa uus versioon kehtib alates 2013. a 1. jaanuarist.
GMOD
Euroopa Kohus: liikmesriik ei või muuta EL-s lubatud
GMOde kasutamist ja müüki sõltuvaks siseriiklikust loast
Euroopa Kohus on teinud 2013. a maikuus otsuse kohtuasjas
C-542/12 seoses geneetiliselt muundatud organismide (GMO) kasvatamise
nõuetega, kus rõhutab järjekordselt, et kui GMO-kultuur on saanud turustamiseks
EL tasandi loa, ei sõltu selle kasvatamine enam siseriiklikust loast. GM-kultuuride kasutamiseks ja turustamiseks otsustatakse loa
andmine üldjuhul EL tasandil vastavalt EL määrusele 1829/2003. GMO-de
kasutamise piirangud või keelud on liikmesriikide poolt lubatud üksnes
juhtudel, kui see on EL õiguses otsesõnu sätestatud. Nii annab EL direktiivi
2001/18 art 26a liikmesriikidele õiguse kehtestada meetmeid tava-, mahe- ja
GM-põllumajanduse kooseksisteerimiseks (samaaegseks viljelemiseks), eesmärgiga vältida
tava- ja mahepõllumajanduskultuuride saastumist GMOdega. Euroopa Kohus kinnitas veelkord, et liikmesriigid ei saa
kooseksisteerimise meetmete nime all kehtestada siseriiklikku loanõuet või
keeldu GMO kasvatamiseksKõnealuses kohtuasjas süüdistati hr Fidonatot teatud
GM-maisiliini (MON 810) kasvatamises ilma siseriiklikus õiguses ettenähtud
loata. Itaalia kohus Tribunale di Pordeone esitas eelotsusetaotluses küsimuse,
kas EL tasandil turustamisloa saanud GMO kasvatamiseks võib nõuda siseriiklikku
luba, ning kas direktiivis 2001/18 antud õigus kooseksisteerimisemeetmete
kehtestamiseks hõlmab liikmesriigi õigust olla vastu GMO kasvatamine oma
territooriumil, eesmärgiga vältida GMOde ettekavatsemata sattumist muude
põllukultuuride hulka. Kohus leidis, et siseriikliku loa nõuet ei saa sellisel
juhul kehtestada ning et kooseksisteerimise meetmete kehtestamise õigus ei
hõlma liikmesriikide poolt GM-kultuuride kasvatamise piiramist oma
territooriumil ja selleks siseriikliku loanõude kehtestamist. Euroopa Kohtu otsus kohtuasjas C-542/12
(prantsuse ja itaalia keeles)
Allikas: ClientEarthi uudiskiri
JAHINDUS
Riigi Teatajas on
avaldatud jahipiirkonna kasutusõiguse loa vormi sisaldav määrus. Jahiseaduse
kohaselt võib jahipiirkonna kasutusõiguse saada Eestis registreeritud
juriidiline isik või riigiasutus, loa annab Keskkonnaamet.
|