ÜLDOLULIST
Otsustati
asutada ÜRO Keskkonnaassamblee
18.-22. veebruaril Keenias, Nairobis toimunud ÜRO
Keskkonnaprogrammi (UNEP)
nõukogu 27. istungijärgul ja ülemaailmsel keskkonnaministrite foorumil
otsustati asutada ÜRO Keskkonnaassamblee (UNEA). Tegemist on ÜRO organiga, mis
asendaks edaspidi ÜRO Keskkonnaprogrammi nõukogu ning tegutseks ÜRO
Peaassamblee juures. Organi ülesanne on tagada strateegiliste
ja poliitiliselt oluliste keskkonnaotsuste
ettevalmistamine ning kõigi oluliste huvirühmade kaasamine
otsuste tegemisse.
UNEA asutamise peamiseks eesmärgiks on integreerida keskkonnakaalutlused
paremini ÜRO otsusetegemise süsteemi.
ÜRO Keskkonnaprogramm (UNEP) on rahvusvaheline organisatsioon, mis
asutati 1972. aastal – käesoleval aastal tähistatakse selle 40. aastapäeva. Programmi
peamine ülesanne on juhtida riikidevahelist koostööd säästva arengu
ülemaailmseks elluviimiseks, samuti üleilmsete keskkonnaprobleemidega (nt
kliimamuutused) tegelemiseks.
Euroopa Komisjoni memo (ingl k)
ÜRO pressiteade UNEP nõukogu 27.
istungijärgu kohta (ingl k)
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Uuring: keskkonnaalase
kaebeõiguse tagamiseks oleks vaja välja töötada uus EL õigusakt
Euroopa Komisjon on avalikustanud Maastrichti
Ülikooli õigusteaduskonna poolt koostatud uuringu võimalike
edasiste arengute kohta keskkonnaasjades õigusemõistmisele juurdepääsu teemal.
Uuringus soovitavad eksperdid töötada sel teemal välja uus EL õigusakt.
Keskkonnaalane kaebeõigus ei ole mitmes liikmesriigis täielikult tagatud,
oodata on uut EL õigusakti
Õigus
keskkonnaasjades tehtavaid otsuseid vaidlustada ehk keskkonnaalane kaebeõigus
tuleneb keskkonnainfo kättesaadavuse, keskkonnaasjade otsustamises üldsuse
osalemise ja neis asjus õigusemõistmisele juurdepääsu konventsioonist (Aarhusi konventsioon), mis tähistab sel aastal juba 15ndat
sünnipäeva (Eesti ratifitseeris konventsiooni 2001. aastal). Kuna Euroopa Liit
on samuti üks konventsiooniosalistest, on tal kohustus konventsioonist
tulenevad sätted üle võtta. Seni ei ole juurdepääsu õigusemõistmisele EL
tasandil reguleeritud, ehkki vastav direktiivi (nn Access to Justice direktiiv) eelnõu oli välja töötatud juba aastal
2003 (senisest olukorrast annab hea ülevaate nt uudiskirja uudis 2009. a maikuust). Nüüdseks on ka Euroopa Kohtu praktikas isikute
keskkonnaalase kaebeõiguse teemat juba käsitletud. Üks olulisemaid lahendeid on
tehtud 2011. aastal nn Slovakkia pruunkaru kaasuses (C-240/09). Euroopa Kohus toonitas
selles asjas, et liikmesriikide kohtud peavad tõlgendama norme selliselt, et
Aarhusi konventsioonist tulenev kaebeõigus oleks võimalikult suurel määral
tagatud (vt ka uudiskirja uudist
2011. a aprillist). Seetõttu oli uuringu
teostajate ülesandeks hinnata, kas ja milliseid muudatusi on vaja teha EL
õigusnormides (mis seejärel muutuksid kohustuslikuks ka EL liikmesriikidele).
Uuringus käsitlesid eksperdid nelja võimalikku
lahendust keskkonnaalase kaebeõiguse reguleerimiseks – sh praeguse olukorra
jätkumist, uue eelnõu väljatöötamist ning senise direktiivi eelnõuga jätkamist.
Uuringu aluseks oli 2012. a
prof Jan Darpö juhtimisel koostatud teine uuring, milles käsitleti praegust
olukorda 17 EL liikmesriigis (Eestit nende hulgas ei olnud) ning leiti, et
võimalused suurte projektide (nt tuumajaamad) vaidlustamiseks on osades
liikmesriikides peaaegu olematud, ning et mõnes liikmesriigis (nt Tšehhi ja
Saksamaa) on kohtud olnud keskkonnaalase kaebeõiguse tunnustamisel väga
tõrksad. Samuti on probleemiks suured kohtukulud (nt Suurbritannias ja Iirimaal
võib tavapärane kohtuvaidlus minna maksma üle 50 000 euro), ning enamikus
riikides ei ole keskkonnaorganisatsioonide jaoks kättesaadav tasuta õigusabi.
Ekspertide hinnangul oleks tingimuste ühtlustamiseks ning Aarhusi konventsiooni
täitmiseks kõige optimaalsem lahendus nii õiguslikust, majanduslikust kui
sotsiaalsest aspektist uue EL õigusakti eelnõu väljatöötamine. Uudisteportaal ENDS on teatanud, et Euroopa Komisjon plaanib vastava
uue eelnõuga välja tulla juba käesoleva aasta neljandas kvartalis.
Uuringu „Possible initiatives on access to
justice in environmental matters and
their socio-economic implications“ täistekst (ingl k, pdf)
Uuringu
kokkuvõte (ingl, pdf)
17
liikmesriiki hõlmanud uuringu „Effective Justice?“ kokkuvõte (ingl k,
pdf)
Keskkonnaalase
kaebeõiguse uuringute materjalid ja taustainfo Euroopa Komisjoni veebilehel (ingl k)
Keskkonnaalasest kaebeõigusest jm keskkonnaalastest
õigustest saad lähemalt lugeda ka siit: http://www.k6k.ee/keskkonnaigus/materjalid/valdkonnaulesed-teemad/keskkonnaalased-oigused
KESKKONNAJÄRELVALVE
Avalik konsultatsioon: kas ja
kuidas suurendada EL rolli keskkonnajärelevalve osas?
Euroopa Komisjon on avanud konsultatsiooni, et uurida võimalusi EL rolli
suurendamiseks keskkonnajärelevalve teostamisel. Hetkel on keskkonnajärelevalve
teemast reguleeritud EL tasandil üksnes suurte tööstusettevõtete tegevuse
kontrollimine, ent EL normid ei reguleeri järelevalve teostamist
looduskaitsealade kaitsmise, ohustatud liikidega kauplemise, veekasutuse jmt
üle – see kõik on jäetud liikmesriikide enda otsustada ja korraldada (nt Eestis
tegeleb keskkonnajärelevalvega peamiselt Keskkonnainspektsioon). Seetõttu ei
ole Komisjoni arvates praegu tagatud, et keskkonnajärelevalve toimiks EL
liikmesriikides ühtmoodi ja efektiivselt. Teemat on arutatud juba pikemat aega,
sh on ka varem (2008. aastal) läbi viidud avalikke konsultatsioone või
arutelusid. Nende peamise tulemusena on nii huvigrupid kui EL Parlament ja
Nõukogu (ehk liikmesriigid) leidnud, et keskkonnajärelevalve regulatsiooni
ühtlustamine on vajalik.
2013.
a
jaanuaris avalikustati uuringufirma BIO Intelligence Service koostatud põhjalikum uuring edasiste võimaluste kohta keskkonnajärelevalve
teema reguleerimiseks EL tasandil. Uuringus on esitatud järgmised
alternatiivsed variandid, käsitletud on ka nende tugevaid ja nõrku külgi:
1)
auditilaadse
süsteemi sisseseadmine –
Komisjon kontrolliks perioodiliselt või konkreetsetel juhtudel siseriiklike
järelevalvesüsteemide funktsionaalsust;
2)
ad hoc järelevalvepädevus – Komisjon saaks õiguse teatud üksikjuhtudel ise
keskkonnanõuete (nt looduskaitse või jäätmeveoga seotud nõuded) täitmist
kontrollida;
3)
järelevalve
nö enesekontroll (peer
review) – liikmesriikide järelevalve teostamist kontrolliks IMPEL (EL keskkonnaõiguse rakendamise ja
jõustamise võrgustik – mittetulunduslik organisatsioon, mis ühendab erinevate
riikide keskkonnaasutusi, Eestist on selle liikmeks Keskkonnaministeerium);
4)
uurimise
läbiviimine väliste ekspertide poolt – EL keskkonnanõuete rikkumise korral viidaks läbi uurimine, mida teostaksid
lepingu alusel tegutsevad või igal üksikjuhul eraldi valitavad eksperdid.
Komisjoni avatud konsultatsioon ei ole mõeldud otseselt nende
alternatiivide vahel valimiseks, vastuseid oodatakse 28 küsimusele
keskkonnajärelevalve erinevate aspektide kohta. Konsultatsioon on avatud kuni 26. maini 2013. a.
Euroopa Komisjoni avatud konsultatsiooni
veebileht (ingl k)
Euroopa Komisjoni taustainfo
keskkonnaalase järelevalve ja konsultatsiooni kohta (pdf, ingl k)
Euroopa Komisjoni keskkonnajärelevalve teemaline
veebileht (ingl k)
Study
on possible options for strengthening the EU level role in environmental
inspections and strengthening the Commission’s capacity to undertake effective
investigations of alleged breaches of EU law (2013) (ingl k, pdf)
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigi Teatajas
avalikustati peamiselt joonehitiste planeerimist puudutavad seadusemuudatused,
mille sisu kajastasime oma eelmise kuu uudiskirjas.
KLIIMAMUUTUS
Avaldati elektritootmise
moderniseerimiseks tasuta jagatavate saastekvootide nimekiri
8. märtsil avaldati Riigi Teatajas Vabariigi Valitsuse korraldus, millega kinnitati perioodil 2013–2019
tasuta eraldatavate lubatud kasvuhoonegaaside heitkoguse ühikute
(saastekvootide) eest tehtavate investeeringute riiklik kava. EL kasvuhoonegaaside kauplemise süsteemi
reguleeriva EL direktiivi 2009/29/EÜ üldreegli kohaselt peaksid elektrijaamad
alates 2013. aastast hankima kogu oma heitekogusele vastava saastekvootide
hulga oksjonitelt. Eestile tegi Euroopa Komisjon erandi, andes loa teatud hulga
tasuta saastekvootide eraldamiseks elektritootjatele. Viimastel tuleb selle
eest omakorda teha investeeringuid tootmise moderniseerimiseks.
Valitsuse korralduse kohaselt on suurimad investeeringud seotud Eesti Energia uute põlevkivi ja biomassi koospõletatavate plokkide
ehitusega Balti ja Eesti Elektrijaamas ning Iru Elektrijaamas.
Vabariigi Valitsuse korralduse tekst Riigi Teatajas
Vabariigi Valitsuse korralduse eelnõu ja
seletuskiri
Eelnõude Infosüsteemis
Eelnõu F-gaaside käitlemisnõuete
ja aruandluse korra kohta
Keskkonnaministeerium
on 4. märtsil esitanud Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastusringile Vabariigi Valitsuse määruse eelnõu, millega plaanitakse kehtestada fluoritud
kasvuhoonegaaside (F-gaaside) ning neid sisaldavate toodete, seadmete ja
süsteemide täiendavad või täpsustatud käitlemisnõuded ja aruandluse kord.
F-gaasid on osoonikihti kahandavate ainete asendajad – samas on tegemist suure
potentsiaaliga kasvuhoonegaasidega. F-gaase kasutatakse näiteks tööstuslikes
jahutusseadmetes, kliimaseadmetes, soojuspumpades, tuletõrjesüsteemides ja
tulekustutites.
Eelnõus
plaanitakse kehtestada F-gaaside käitlemisele nõudeid, mida EL määruse (EÜ) nr 842/2006 artikli 3 punktis
6 ei ole reguleeritud. Selles sättes on kehtestatud üksnes 3 kg või enam fluoritud
kasvuhoonegaase sisaldavate paiksete jahutus- ja kliimaseadmete või
tuletõrjesüsteemide hooldustoimingute ja nende teostamisega tegelevate isikute
andmete registreerimise nõue. Selle nõude täpsemat rakendamist reguleerib
hetkel keskkonnaministri 11. juuli 2012. a määrus nr 25. Uus eelnõu
sätestaks lisaks sellele
näiteks F-gaase sisaldava seadme lekke parandamise ja vältimisega seotud
nõuded, samuti F-gaase ning neid sisaldavate toodete kogumise ja hävitamise
täpsustatud nõuded. Eelnõu puudutab mh külmutusseadmetega sõidukeid, jahutus-
ja kliimaseadmetega veesõidukeid, kliimaseadmetega raudteeveeremeid, F-gaase
sisaldavaid vahtusid ning F-gaase sisaldavaid aerosoole.
Eelnõu sisaldab ka täpsustatud nõudeid F-gaasidega seotud aruandluse kohta
ja nimetab F-gaaside käitlemise andmeid koondavad riigiasutused (nt Ravimiamet,
Maanteeamet). Andmeid tuleks hakata esitama
elektrooniliselt F-gaase ja
osoonikihti kahandavaid aineid sisaldavate vahendite ning käitlemistoimingute
registri (FOKA) kaudu, millesse
andmete esitamise täpsem kord on reguleeritud keskkonnaministri 11. juuli 2012. a määrusega nr 25.
Eelnõu on
kooskõlastusringil kuni 18. märtsini.
Vabariigi Valitsuse määruse eelnõu ja
seletuskiri Eelnõude
Infosüsteemis
ENERGEETIKA
Määruse muudatused kaasajastavad nii EL-s kui USA-s kontoriseadmete
suhtes rakendatava Energy Star programmiga
seotud regulatsiooni.
VESI
Riigikogu menetleb eelnõu
veekaitse- ning üleujutusohu riskide hindamise nõuete kohta
12. märtsil võttis Riigikogu menetlusse veeseaduse muudatuste eelnõu, millega plaanitakse täpsustada ja muuta
veekaitsenõudeid ning võtta Eesti õigusesse korrektselt üle EL direktiiv 2007/60/EÜ üleujutusriski hindamise ja maandamise kohta ja
EL direktiiv 91/676/EMÜ (nitraadidirektiiv). Kajastasime eelnõu sisu
lähemalt KÕKi 2012. novembrikuu uudiskirja uudises. Riigikogus menetlusse võetud eelnõusse
on sisulise poole pealt tehtud vaid mõningad täpsustused väetiste kasutamise
kohta.
Eelnõu tekst ja seletuskiri Riigikogu kodulehel
Plaanitakse muudatusi seoses
süvendamise ja kaadamisega merel
Keskkonnaministeerium esitas 4. märtsil Eelnõude Infosüsteemis
kooskõlastusringile kahe keskkonnaministri määruse muudatuste eelnõud.
Muudatused vee erikasutuslubade ja veekasutuse aruandluse regulatsioonis on
seotud süvendamise ja kaadamisega merel. Kaadamine tähendab esemete ja ainete
merre heitmist. Kaadamine on üldjuhul keelustatud – lubatud on üksnes
süvenduspinnase kaadamine Läänemerre ja kaadamine väljaspool Läänemerd.
Muudatuste ajendiks on 1. jaanuarist 2013. a jõustunud veeseaduse muudatused,
millega täiendati veeseaduse loetelu vee
erikasutuse liikidest süvendamise ja kaadamisega. Kajastasime veeseaduse
muudatuste sisu lähemalt KÕKi 2012. a novembrikuu uudiskirja uudises.
Keskkonnaministri 26. märtsi 2002. a
määruse nr 18 „Vee erikasutusloa ja ajutise vee erikasutusloa andmise, muutmise
ja kehtetuks tunnistamise kord, loa taotlemiseks vajalike materjalide loetelu
ja loa vormid“ muudatuste eelnõuga plaanitakse täiendada ja täpsustada vee erikasutuslubade vormis
esitatavaid andmeid selliselt, et seal saaks esitada ka mere süvendamise või
merel kaadamisega seotud andmeid (nt hüdrograafilisi näitajaid, kaadamiseks
mõeldud ainese kogust). Loataotluse materjalide hulgas tuleks eelnõu kohaselt
esitada ka süvenduspinnase kaasamiseks valitud koha põhjendused.
Keskkonnaministri 17. jaanuari 2007. a
määruse nr 9 „Veekasutuse aruande vorm, esitatavate andmete ulatus ja aruande
esitamise kord“ muudatuste eelnõuga plaanitakse määrusesse lisada vee erikasutuse aruande vorm meres
süvendamise ja/või kaadamise kohta andmete esitamiseks. Vormile vastav aruanne
tuleks eelnõu kohaselt esitada vee erikasutusloa andjale, kas loaga lubatud
tegevuse lõppedes, aastaaruandena või pikemaajaliste tööde korral
etapiviisiliselt. Täiendus on eelnõu seletuskirja kohaselt vajalik, et täita
rahvusvahelistest õigusaktidest (Helsingi konventsioonist ja Londoni
protokollist) tulenev kohustus anda rahvusvahelistele organisatsioonidele
(HELCOMile, Rahvusvahelisele Mereorganisatsioonile) aru mere süvendamisel
saadud ja kaadatud aine omaduste, koguste, koostise jmt kohta.
Eelnõud on
kooskõlastusringil kuni 18. märtsini.
Keskkonnaministri 26. märtsi 2002. a
määruse nr 18 muudatuste eelnõu ja
seletuskiri Eelnõude
Infosüsteemis
Keskkonnaministri 17. jaanuari 2007. a
määruse nr 9 muudatuste eelnõu ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
Eelnõuga soovitakse muuta atesteeritud proovivõtjatele valdkondlike
standardite järgimine kohustuslikuks ning parandada proovivõtmise kvaliteeti
uute nõuete kehtestamisega.
MEREKAITSE
Avamerel nafta ja gaasi tootmise
ohutust puudutava EL direktiivi osas saavutati kokkulepe
21. veebruaril saavutasid EL Nõukogu ja Euroopa Parlament põhimõttelise
kokkuleppe uue EL direktiivi eelnõu osas, mis reguleeriks nafta ja gaasi
tootmise ohutust avamerel. Eelnõu
eesmärk on vähendada suurõnnetuste esinemist avamerel nafta ja gaasi tootmisel
ja nende tagajärgi ning suurendada merekeskkonna ja rannikualade kaitset
reostuse eest.
Eelnõu seab avamerel naftat ja gaasi ammutavaid ettevõtetele täiendavaid
kohustusi õnnetusjuhtumite vältimiseks
Eelnõuga plaanitakse kehtestada miinimumnõuded ohutute avamereuuringute
tegemisele ja avamerel asuvate nafta- ja gaasiressursside kasutamisele ning
täiustada õnnetustele reageerimise mehhanisme. Uut regulatsiooni kohaldataks
nii olemasolevatele kui uutele käitistele ja seadmetele. Eelnõu kohaselt
tohiksid avamerel nafta ja gaasi tootmist juhtida üksnes litsentseeritud
käitajad. Lisaks plaanitakse eelnõus sätestada reeglid informatsiooni jagamise
ning hädaolukordade lahendamise plaani ja selle rakendamise valmisoleku kohta.
Näiteks oleksid puurimisettevõtted enne tegevuse alustamist kohustatud
ametiasutustele esitama eriaruandeid, milles kirjeldatakse puurimisrajatise paigaldamist,
võimalikke suurõnnetuse ohte ja erikokkuleppeid töötajate kaitsmiseks. Lisaks
tuleks ettevõtetel koostada dokument suurõnnetuste vältimise meetmete kohta,
mis muuhulgas hõlmaks ka aruandlust vahejuhtumite. Ühtlasi tuleks ka igal EL
liikmesriigi koostada hädaolukordade lahendamise plaan, mis hõlmab kõiki tema
jurisdiktsiooni alla jäävaid avamere nafta ja gaasi tootmise ettevõtteid.
Järgmise sammuna tuleb EL direktiivi eelnõu nii Euroopa Parlamendil kui ka
EL Nõukogul ametlikult vastu võtta. Parlamendi täiskogu arutab eelnõu plaanide
kohaselt käesoleva aasta mais.
EL direktiivi eelnõu (pdf)
EL Nõukogu pressiteade (pdf, ingl k)
Euroopa Parlamendi pressiteade (ingl k)
Euroopa Komisjon avalikustas EL
direktiivi eelnõu merealade ruumiliseks planeerimiseks
13. märtsil avalikustas Euroopa Komisjon uue direktiivi eelnõu, mis peaks
hakkama reguleerima rannikualade säästvat majandamist ning merealade ruumilist
planeerimist. Direktiivi eelnõus nähakse mh ette liikmesriikide kohustus
merealade planeerimiseks ja rannikualade säästva majandamise strateegiate
koostamiseks ning miinimumnõuded selliste planeeringute ja strateegiate jaoks.
Et uudis saabus vahetult enne seekordse uudiskirja kokkupanekut, ei ole
võimalik direktiivi eelnõust veel põhjalikku ülevaadet anda, ent plaanime
eelnõu sisu pikemalt tutvustada järgmises, aprillikuises uudiskirjas.
Euroopa Komisjoni pressiteade
Direktiivi eelnõu (ingl k, pdf)
Euroopa Komisjoni veebileht merealade
ruumilise planeerimise kohta
MAAPÕU
Põlevkivi kasutamise riikliku arengukava 2016-2030 koostamise avalik
arutelu
Keskkonnaministeerium
(KKM) teatas, et alustab uue põlevkivi kasutamise riikliku arengukava
(aastateks 2016-2030) koostamist ning on selleks avalikustanud arengukava
koostamise aluseks olevat uurimistöö. Uurimistööd esitletakse ametlikult 20. märtsil toimuval avalikul arutelul.
Uurimistöö ise on KKM kodulehel juba kättesaadav, muuhulgas on
selles antud ülevaade olemasolevast põlevkivi varust, kaevandamislubade ja
loataotluste mahtude hetkeseisust, prognoos varu jätkumise kohta, hinnang
võimalikule kaevandamise aastamäärale (sh tehakse ettepanek kaaluda aastamäära
kaotamist) jm. Uurimistöö on iseäranis oluline põhjusel, et arengukava
koostamise ettepaneku eelnõu, mida kajastasime jaanuarikuu
uudiskirjas, edaspidi ulatuslikke
lisauuringuid ette ei näe (seega võib eeldada, et uurimistöös esitatud andmed
võetakse suures osas arengukava koostamise aluseks).
20. märtsil tutvustab Keskkonnaministeerium uurimistööd, mis saab põlevkivi
kaevandamise arengusuundade määramise aluseks
Arengukava
koostamise ettepanek ise ei ole seejuures ministeeriumidevahelist
kooskõlastusringi seni veel läbinudki, st seda ei ole Vabariigi Valitsuse poolt
vastu võetud. KKM koostatud ettepanekule on jätnud kooskõlastuse andmata
Riigikantselei ning Rahandusministeerium (RahM). Riigikantselei on viidanud oma
seisukohas vajadusele ettepaneku üle avalikkusega täiendavalt konsulteerida,
RahM peamised etteheited puudutavad seda, et plaanitav arengukava ei näi
piisavalt seostuvat muude keskkonna- ja energeetika valdkonna arengukavadega.
Seega peaks 20.03 arutelu esmane eesmärk KÕKi hinnangul olema konsulteerida
avalikkuse ja huvirühmadega võimalike valikute teemal juba enne arengukava
koostamise ametlikku algust.
Keskkonnaministeeriumi
teade 20. märtsi avaliku arutelu ning uurimistöö esitlemise kohta
Arengukava ettepaneku materjalid eelnõude infosüsteemis
Riigikohus: maardlal oleva maa
omandamine põllumajandusettevõtte poolt halvendab juurdepääsu maavaravarule;
see on aluseks võõrandamisest keeldumiseks
Riigikohus tegi 11. veebruaril otsuse asjas nr
3-3-1-63-12, milles lahendas küsimust, kas põlevkivi maardlale jääva
ala võõrandamine põllumajandusettevõttele takistab edaspidi sellel alal
kaevandamist.
Maapõueseaduse (MaaPS) § 62 sätestab maapõue
kaitseks nõude, et maapõue kasutamist mõjutava tegevuse korral tuleb tagada mh
juurdepääs maavaravarule. MaaPS § 62 lõike 2 kohaselt võib
Keskkonnaministeerium lubada maapõue seisundit ja kasutamist mõjutavat
tegevust, kui kavandatav tegevus ei ole püsiva iseloomuga, v. a erandjuhtudel
(kui tegevus kindlasti ei halvenda varule juurdepääsu osas olemasolevat
olukorda). Vaidlus sai antud kohtuasjas alguse sellest, et keskkonnaminister
keeldus kooskõlastamast ettevõtte Aaspere Agro kasutusvalduses olnud kinnistute
samale ettevõtjale müümise taotlust, väites, et võõrandamisel ei ole
maavaravarule juurdepääs tagatud. Aaspere Agro aga väitis, et maavalitsusega
sõlmitud kasutusvalduse lepingutes oli ette nähtud tingimus, et 10 aasta
möödumisel on tal võimalik maa välja osta.
Riigikohus leidis, et omanikuna põllumajandusliku
tootmisega tegelemine saab halvendada olemasolevat juurdepääsu maavarale
(otsuse p 16), mistõttu keskkonnaministeeriumi keeld alade võõrandamiseks oli
õigustatud. Juurdepääsu halvenemine on tingitud sellest, et eraõiguslikule
isikule kuuluval maal saab kaevandada või geoloogilist uuringut läbi viia
üksnes maaomaniku nõusolekul, kasutusvaldaja (kelleks Aaspere Agro on
seni olnud) ei saa maavarale juurdepääsu selliselt aga takistada.
Riigikohtu
otsus asjas nr 3-3-1-63-12
METSANDUS
Uued reeglid peavad takistama
ebaseadusliku puiduga kauplemist
3. märtsil
jõustus lõplikult 2010. aastal vastu võetud EL määrus 995/2010, milles
sätestatakse puitu ja puittooteid turule laskvate ettevõtjate kohustused.
Regulatsiooni eesmärgiks on vähendada ebaseaduslikku metsaraiet üle kogu
maailma ning see keelab ebaseaduslikult raiutud puidu ning sellisest puidust
valmistatud toodete turustamise Euroopa turul.
Peamised
määruse nõuded hõlmavad ettevõtjate poolt rakendatavaid hoolsusnõudeid ning
ettevõtjate kontrollimise kohustust pädevate asutuste poolt.
Määruse
vastuvõtmist ja sisu kajastasime lähemalt 2010. a novembrikuu uudiskirjas ning 2010. a detsembrikuu uudiskirjas.
EL määrus 995/2010 Euroopa Liidu Teatajas (pdf)
Euroopa Komisjoni pressiteade (ingl k)
Ülevaatlik info
puidumääruse nõuete kohta Keskkonnaministeeriumi kodulehel
JÄÄTMED
Euroopa Komisjon ootab seisukohti plastijäätmete probleemi kohta
Euroopa Komisjon avaldas 7. märtsil nn „rohelise raamatu“ keskkonda sattunud plastijäätmeid käsitleva Euroopa
strateegia kohta, mille eesmärgiks on algatada arutelu selle üle,
kuidas muuta plasttoodete olelusring säästlikumaks ning vähendada
plastijäätmete mõju keskkonnale.
Rohelises raamatus kirjeldatakse plastijäätmete
probleemi, mis on tingitud eelkõige plasti kui odava, mitmekülgse ja
tööstuslikult paljude kasutusvõimalustega materjali kasutamise plahvatuslikust
suurenemisest. Kuna plast on ühtlasi väga püsiv materjal, mis peab vastu kauem
kui sellest valmistatud tooteid, tekib kogu maailmas järjest rohkem
plastijäätmeid. Suureks probleemiks on selliste jäätmete sattumine nt
merekeskkonda. Euroopa Komisjoni teatel jõuab maailmamerre igal aastal 10
miljonit tonni enamasti plastidest koosnevaid jäätmeid, mis muudavad ookeanid
ja mered maailma suurimaks plastiprügilaks.
Kuni 7. juunini saavad kõik esitada arvamusi, kuidas plastjäätmete
probleemi vähendada
Rohelises raamatus nähakse peamiste võimalike
lahendustena jäätmetekke vältimise ning jäätmete korduskasutamise mehhanisme,
ent ka keskkonnasõbralikuma bioplasti arendamist. Samuti tuleb Komisjoni hinnangul
kaaluda juba plasttoodete väljakujundamisel seda, et need oleksid võimalikult
korduvkasutatavad. Komisjoni poolt välja toodud probleemide ja lahenduste osas
on igaühel võimalik arvamust avaldada, kuna sel teemal on avatud
konsultatsioon kuni 7. juunini 2013.
a.
Euroopa Komisjoni pressiteade ja taustainfo plastjäätmete probleemi kohta
Euroopa Komisjoni roheline raamat keskkonda sattunud plastijäätmeid
käsitleva Euroopa strateegia kohta (pdf)
Avalik konsultatsioon plastjäätmete teemal (veebileht ingl k, eestikeelsed küsimused on
rohelise raamatu eestikeelses versioonis iga teema järel)
Uus määrus kohustab
põllumajandusplasti koguma ja taaskasutama
19. veebruaril avaldati Riigi Teatajas Vabariigi Valitsuse määrus, millega
reguleeritakse põllumajandusplatist (nt silopallikile, silokattekile, kiletunnel, kattevõrk või plastnöör) –
tekkinud jäätmete kogumise,
taaskasutamise ja kõrvaldamise nõudeid. Määruse ajendiks on 1. jaanuarist 2013. a jõustunud jäätmeseaduse
muudatused, mille kohaselt arvati põllumajandusplast probleemtoodete
hulka ning selle tootjat
(toodete valmistaja või maaletooja) kohustati põllumajandusplastist tekkinud
jäätmed kokku korjama. Jäätmeseaduse muudatuste sisu kajastasime lähemalt KÕKi 2012. a
jaanuarikuu uudiskirja uudises.
Põllumajandusplasti tootjad on kohustatud taaskasutama kõik kogutud jäätmed
Määrus kohustab tootjaid põllumajandusplastist tekkinud jäätmeid tasuta
tagasi võtma nii toodete kasutajatelt, kohalikelt omavalitsustelt kui
jäätmekäitlejatelt, kes haldavad omavalitsuste jäätmejaamu. Määrusega
kehtestatakse ka põllumajandusplasti jäätmete kogumise määr – tootjal tuleb
jäätmeid koguda vähemalt 70% ulatuses eelmisel kalendriaastal turule lastud
põllumajandusplasti massist. Vastav määr tuleb saavutada hiljemalt 1. maiks 2014. a. Lisaks kohustab määrus tootjaid taaskasutama tarbijatelt kõik
kogutud põllumajandusplasti jäätmed – vähemalt pool neist jäätmetest tuleb
uuesti materjalina ringlusse võtta, ent ülejäänud osa võib taaskasutada muul
viisil. Põllumajandusplasti kasutaja (nt põllumajandusettevõte) on kohustatud
koguma põllumajandusplasti jäätmed lahus muudest jäätmetest ja vältima nende
segunemist teiste jäätmete või materjalidega. Määrus jõustub 1. mail 2013. a.
Määruse tekst Riigi Teatajas
Määruse eelnõu ja seletuskiri
Eelnõude Infosüsteemis
KALANDUS
Plaanitakse täiustada kalapüügi
kontrollisüsteemi kalalaeva mootorite osasKeskkonnaministeerium
on 5. märtsil esitanud Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastusringile kalapüügiseaduse muudatuste eelnõu, mis peaasjalikult puudutab kalapüügi
kontrollisüsteemide täiustamist. Eelnõuga plaanitakse rakendada EL määrust (EÜ)
nr 1224/2009, millega luuakse ühenduse kontrollisüsteem ühise
kalanduspoliitika eeskirjade järgimise tagamiseks, ning EL Komisjoni
rakendusmäärust (EL) nr 404/2011, millega kehtestatakse EL määruse (EÜ) nr
1224/2009 üksikasjalikud rakenduseeskirjad.
Muudatuste
ajendiks on asjaolu, et eeltoodud EL õigusaktidega kehtestati kalalaevade
mootorite kontrollimise ja järelevalve meetmed ning sätestati kalalaevade
peajõuseadmete sertifitseerimise nõue. Nimelt on eelnõu seletuskirja kohaselt
suurema mootorivõimsusega kalalaevaga võimalik ajaühikus rohkem kala püüda.
Eelnõu kohaselt tuleks Eestil mootorivõimsuse hindamiseks koostada
proovivõtukava oma laevastiku selliste kalalaevade või kalalaevarühmade
tuvastamiseks, kus võib tekkida peajõuseadme võimsuse aladeklareerimise oht.
Need on nö kõrge riskiga kriteeriumitele vastavad laevad – nt võimsuse
piirangutega laevad või laevad, mis tegutsevad püügipiirkondades, mille suhtes
kohaldatakse püügikoormuse reguleerimise korda. Samuti ei tohiks eelnõu
kohaselt edaspidi kalapüügiks sertifitseerimata mootorivõimsusega
kalapüügilaeva kasutada. Sertifitseerimise kulud peaks kandma kalalaeva omanik
või valdaja.
Lisaks
kavatsetakse sätestada volitusnorm kaluri kalapüügiloa alusel püügivõimaluste
kehtestamiseks maakondade, merel veeala püügiruutude, siseveekogude ja
püsiasustusega väikesaarte kaupa. Püügivõimaluste kehtestamine veealade
püügiruutude kaupa võimaldaks eelnõu seletuskirja kohaselt parandada kalavarude
olukorda, kuna selline püügivõimaluste jaotamine võimaldab lubade andmisel
arvestada kalavarude olukorda ja paiknemist. Lisaks kavatsetakse sätestada
kalalaevade elektroonilise raporteerimise nõue, mille tulemusena tuleb
ettevõtjal esitada kalapüügiga seotud andmed (nt püügi-, kogumis- või lossimisandmed),
teated ja taotlused elektrooniliselt.
Eelnõu on
kooskõlastusringil kuni 26. märtsini.
Seaduse muudatuste eelnõu ja seletuskiri
Eelnõude Infosüsteemis
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Selgusid lugejaküsitluse tulemused
Keskkonnaõiguse
uudiskirja lugejate seas läbiviidud küsitlus näitas, et valdav osa vastanuid on
rahul uudiste mahu ja sisuga, selle levitamise sageduse ja viisiga ning ka
uudiskirja uue kujundusega. 21. jaanuarist 18. veebruarini vastas uudiskirjale
75 lugejat – aitäh kõigile vastanutele!
Loe
lähemalt »
KÕKi uue strateegia koostamine
Algamas on KÕKi
uue strateegia koostamine perioodiks 2013-2020, selleks ootame ka kõigilt
huvilistelt arvamusi, kas KÕKi tegevused on seni olnud mõjusad ning milliste
teemade või tegevustega võiksime edaspidi tegeleda (oma mõtted palume saata
KÕKi üldaadressile k6k@k6k.ee).
Loe lähemalt »
Siim Vahtrus jagas Kosovos KÕKi
teadmisi keskkonnainfo kättesaadavusest
25.-26.
veebruaril osales KÕKi jurist Siim Vahtrus Kosovo pealinnas Prištinas toimunud
seminaril, mille teemaks oli keskkonnainfo kättesaadavus. Ürituse eesmärgiks
oli tutvustada Kosovo ametnikele Aarhusi konventsioonist ning EL keskkonnainfo direktiivist tulenevaid nõudeid ning info
avalikustamise praktikat EL riikides. Seminari korraldas kohalik keskkonnaamet
ning rahastas Euroopa Komisjon.
Loe lähemalt »
Osalusvõimaluste teabeõhtute
materjalid
Reedel toimus
viimane teabeõhtu keskkonnaotsuste tegemises osalemise võimaluste teemal, kõik
ettekannete materjalid on nüüd kättesaadavad projekti Oska osaleda veebilehel.
Kokku toimus
projekti käigus 4 teabeõhtut Audevälja külas, Tallinnas, Pärnus ja Tartus,
kokku osales neil 57 inimest.
Loe lähemalt »
|