ÜLDOLULIST
Arengud keskkonnavaldkonna strateegilise arengudokumendi (KEVAD) koostamisel
Eelmise aasta 11. märtsil kiitis Vabariigi Valitsus heaks Keskkonnaministeeriumi esitatud valdkondliku arengukava
„Keskkonnavaldkonna arengukava 2030“ (KEVAD) koostamise ettepaneku. Tänaseks on tehtud
hetkeolukorra kaardistus ning avalikustamisel on keskkonnamõju strateegilise
hindamise (KSH) programm. KEVADe sisu
koostamine ise on alles algusjärgus – teada on küll KEVADe üldine eesmärk (luua
keskkonnavaldkonna strateegiline katusdokument) ja peamised alamvaldkonnad, aga
alles välja töötamisel on nt KEVADe lõplik struktuur, visiooni ja
alameesmärkide sõnastus ning tegevused. KEVADe kinnitamise ajaks on planeeritud
veebruar 2023.
Seni on olnud keskkonnavaldkonna katusdokumendiks „Eesti
keskkonnastrateegia aastani 2030“ (koostatud 2007. aastal), kuid selles ei
käsitleta enam kõiki keskkonnavaldkonna jaoks aktuaalseid tegevussuundi ega
kaeta terviklikult kogu tulemusvaldkonda „Keskkond“. KEVAD hakkab kehtivat keskkonnastrateegiat
asendama. Arengukava kestuseks on planeeritud kuni kümme aastat. Arengukava
koostamise eesmärk on toetada Eesti ja Euroopa Liidu pikaajaliste
strateegiliste sihtide ja ÜRO kestliku arengu eesmärkide saavutamist ning
korrastada olemasolevate strateegiliste dokumentide süsteem. KEVADes seatakse
visioon, põhimõtted, üldeesmärk ja valdkondlikud sihid, mõõdikud alg- ja
sihttasemetega, peamised poliitikainstrumendid, juhtimiskorraldus ja maksumuse prognoos.
KEVADes käsitletavad läbivad valdkonnad on elurikkus, kliimapoliitika
ja ringmajandus.
KEVADes käsitletavad läbivad valdkonnad on elurikkus, kliimapoliitika
ja ringmajandus. Tegevussuundadest katab KEVAD: jäätmekäitluse korraldamist;
maapõueressursside kestliku uurimist, kasutamist ja kaitse korraldamist;
välisõhu kaitset; kiirgusohutuse tagamist; vee kaitse tagamist ja kasutuse korraldamist;
merekeskkonna kaitse tagamist ja kasutuse korraldamist; looduse mitmekesisuse
kaitse tagamist; metsandust; maatoimingute korraldamist; ruumiandmete tagamist;
ilmainfo tagamist; keskkonnakorraldust; keskkonnateadlikkuse ja –hariduse
kujundamist.
Kõikide „Keskkond“ tulemusvaldkonda kuuluvate alavaldkondade arendamise
strateegiline tasand saab käsitletud KEVADega ning kinnitatakse koos KEVADega
Vabariigi Valitsuse poolt. Seega juhul, kui hiljem koostatakse
keskkonnavaldkonna alavaldkondades eraldi konkreetsemaid arengudokumente,
peavad need arvestama KEVADe strateegiliste vaadetega. Hilisemad detailsemad
tegevuskavad kinnitatakse keskkonnaministri käskkirjaga ning need ei ole
otseselt KEVADe osa. Lisaks KEVADele jääb tulemusvaldkonnas „Keskkond“ strateegilise
tasandi katusdokumendina paralleelselt kehtima ka Metsanduse arengukava
aastateks 2021–2030 (MAK2030) (mille koostamine on praegusel hetkel eraldi
protsessina käimas). „Kliimapoliitika põhialused aastani 2050“ ja
„Maapõuepoliitika põhialused aastani 2050“ on katusdokumentideks mh KEVADele ja
annavad sinna sisendi, kuid jäävad samuti paralleelselt kehtima (kuna on
pikemaajalised dokumendid).
Avalikustamisel oleva KSH programmi eesmärk on anda ülevaade
eeldatavalt olulistest mõjudest ja kirjeldada hindamisel kasutatavat
hindamismetoodikat. KSH programmi kohta ettepanekuid, vastuväiteid ja küsimusi
saab esitada kirjalikult kuni 24.03.2022 Keskkonnaministeeriumi e-posti
aadressil keskkonnaministeerium@envir.ee. Selleteemaline avalik virtuaalne koosolek
toimub 31.03.2022 kell 14.00-17.00.
„Keskkonnavaldkonna arengukava 2030“ veebileht
ja materjalid
KESKKONNAVASTUTUS
Euroopa Komisjon on koostamas regulatsiooni ’rohepesu’ vähendamiseks
Euroopa Komisjonil on kavas 30. märtsil esitada regulatsiooni
ettepanek, mis sunniks ettevõtteid põhjendama oma toodete keskkonnahoidlikkust
käsitlevaid väiteid EL ühtse standardmetoodika alusel, et oleks võimalik
hinnata nende toodete mõju keskkonnale.
Euroopa Komisjonil on kavas 30. märtsil esitada regulatsiooni
ettepanek, mis sunniks ettevõtteid põhjendama oma toodete keskkonnahoidlikkust
käsitlevaid väiteid EL ühtse standardmetoodika alusel, et oleks võimalik
hinnata nende toodete mõju keskkonnale. Selline ühtne standardmetoodika on
komisjonil olnud välja töötamisel juba 10 aastat ning põhineb toote nn täieliku
elutsükli analüüsil (ingl k ‘full’ lifecycle approach). See peaks võimaldama
hinnata ja võrrelda toodete keskkonnahoidlikkust käsitlevate väidete – näiteks tootel
olev märgistus selle taaskasutatavuse ning biolagunevuse kohta –
usaldusväärsust ning vähendada nn ’rohepesu’. Hetkel ei ole veel selge, kas sellise
ühtse standardmetoodika kasutamine muudetakse ettevõtetele kohustuslikuks või jääb
see vabatahtlikuks.
Rohepesu (greenwashing) puhul on tegu firmade või
organisatsioonide püüdega end reklaamida rohelisemalt ja keskkonnasõbralikumalt
kui nad tegelikult on. Tarbijate ja investorite teadlik eksitamine ei ole igal
juhul lubatud ning on karistatav. Näiteks pidi hiljuti Kanada plastkohvitopsi
äriühing Keurig
kohvitopsi taaskasutatavust puudutavate valeväidete levitamise eest tasuma
3 mln dollarit trahvi. Ka üha enam kliimakaebusi on suunatud äriühingute kliimaalase
rohepesu juhtumitele, nt on selliseid kaebusi USA-s esitatud enam kui
tosin. Potentsiaalselt teedrajav otsus
on tulemas Austraaliast, kus suvel anti kohtusse piirkonna suurim nafta- ja
gaasiettevõte Santos. Kaebuse kohaselt eksitab ettevõte investoreid alusetute väidetega
maagaasi keskkonnasõbralikkuse kohta ning oma võimekuses saavutada
kliimaneutraalsus aastaks 2040 tuginedes ulatuslikult süsinikupüüdmise
tehnoloogiatele (CCS).
Euractive
uudis (ingl k)
KLIIMAMUUTUS
IPCC värske kliimaraport toob selgelt esile ülemaailmse kliimajuhtimise ebaõnnestumise
ÜRO peasekretär António Guterrese sõnul on IPCC viimane aruanne „[i]nimkannatuste
atlas ja hukkamõistev süüdistus ebaõnnestunud kliimajuhtimise eest."
28. veebruaril avaldas valitsustevaheline kliimamuutuste nõukogu ehk
IPCC värske aruande
„Kliimamuutused 2022: mõjud, kohanemine ja haavatavus”. Raportis on kokku
võetud 270 teadlase 34 000 teadusartiklit. Värske raport kinnitab, et kõik eluvormid
maal on juba mõjutatud enneolematutest muutustest meie kliimasüsteemis. Umbes
3.3 miljardit inimest – s.o ligi pool maailma elanikkonnast – elab piirkondades,
mis on klassifitseeritud kliimamuutuste suhtes „väga haavatavateks“. Kliimamuutustest
tingitud kuumalained, põuad ja üleujutused on selgelt ületamas paljude looma-
ja taimeliikide taluvuspiiri ning kutsunud esile massilist suremust. See
tähendab pöördumatut kahju looduslikele ökosüsteemidele, millest ka inimkond on
sõltuv. ÜRO peasekretär António Guterrese sõnul on IPCC viimane aruanne „[i]nimkannatuste
atlas ja hukkamõistev süüdistus ebaõnnestunud kliimajuhtimise eest."
Veebruaris avaldatud raport on IPCC teise töörühma panus kuuendasse
hindamisaruandesse. Esimese töörühma raport „Kliimamuutused 2021:
loodusteaduslik alus” avaldati eelmise aasta augustis. Kajastasime seda septembrikuu uudiskirjas. Tänavu aprillis avaldatakse ka kolmanda
töörühma aruanne „Kliimamuutused 2022: kliimamuutuste leevendamine” ning
oktoobris ilmub sünteesiaruanne, mis koondab olulisema info kõigist põhi- ja
eriaruannetest.
IPCC teadlased rõhutavad, et kliima soojenemisega kaasnevad suuremad
riskid, kui seni arvati, ja riskide maandamiseks peaksime lisaks
kasvuhoonegaaside heitmete drastilisele vähendamisele ka kliimamuutustega
kohanemist oluliselt parandama.
IPCC teadlased rõhutavad, et kliima soojenemisega kaasnevad suuremad
riskid, kui seni arvati, ja riskide maandamiseks peaksime lisaks
kasvuhoonegaaside heitmete drastilisele vähendamisele ka kliimamuutustega
kohanemist oluliselt parandama. Investeeringud kohanemismeetmetesse peaksid
olema võrdväärsed leevendusmeetmetega. Kui praegu on kohanemine sündmustepõhine,
siis tarvis oleks just ennetavat ja hoolikalt planeeritud kohanemist, millesse
on kaasatud ka kohalikud inimesed. IPCC autorid on välja pakkunud uusi, kiireid
ja pikaajalisi kohanemismeetmeid. Palju rõhku on pandud looduspõhistele
meetmetele nagu loodusliku mitmekesisuse säilitamine ja taastamine, mullastiku
tasakaalu hoidmine, et erinevad taimeliigid saaksid kasvada ning kõrghaljastuse
olemasolu tagamine asulates.
Teadlased on värskes raportis eraldi käsitlenud ka maailma eri
piirkondi, sealhulgas Euroopat. Kuigi võrreldes ekvaatorile lähemate piirkondadega avaldavad kliimamuutused Euroopale oluliselt väiksemat mõju, on need mõjud
siiski märkimisväärsed. Esile on toodud neli konkreetset Euroopas võimenduvat
nähtust: kuumalained, üleujutused, põuad ja veepuudus. Aruande järgi muutuvad
üleujutused Euroopa sagedasemaks, peale selle ähvardavad meid üha rohkem kuumalained.
Näiteks eelmise aasta juulikuu kuumalaine ajal suri Eestis
ligi seitse protsenti enam inimesi kui aasta varem, mis tähendab mõõdukat
liigsuremust. Samuti ohustab meid üha tihedamini veepuudus ja sagenevad põuad,
viimased eeskätt küll Lõuna-Euroopas, aga suviti ka Põhja-Euroopas.
IPCC raport „Kliimamuutused
2022: mõjud, kohanemine ja haavatavus” (ingl k)
ÜRO
uudis (ingl k)
Eesti
Päevalehe artikkel
Seaduseelnõuga plaanitakse kehtestada tuulikutasu
Osa makstud summast läheks kohaliku
omavalitsuse üksusele tuulepargi mõju kompenseerimiseks ja tuulepargi kasu
jagamiseks kohalikul tasandil. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium algatas veebruaris energiamajanduse korralduse seaduse
muutmise seaduse eelnõu, mis sätestaks tuulikutasu
maksmise kohustuse maismaal paikneva tuuleelektrijaama (sealhulgas tuulepargi)
valdajale ja Eesti sise- või territoriaalmerre rajatud tuuleelektrijaama
(sealhulgas meretuulepargi) valdajale. Osa makstud summast läheks kohaliku
omavalitsuse üksusele tuulepargi mõju kompenseerimiseks ja tuulepargi kasu
jagamiseks kohalikul tasandil. Tegemist on nn kohaliku kasu instrumendiga, mis
peaks soodustama tuuleelektrijaamade rajamist, kuna eelnõu kehtestamise järgselt ei peaks osapooled pidama
senise praktika kohaseid vabatahtlikke läbirääkimisi, mis on uuringute kohaselt olnud
senini ebaselged ja hägusad. Samuti omab eelnõu eelduslikult positiivset mõju
kohalike elanike vastuvõtlikkusele tuuleparkide rajamiseks ka nende elukohale
lähemale.
Seaduseelnõu
materjalid
LOODUSKAITSE
Õiguskantsler: Lendorava püsielupaikade moodustamise menetlus ei vasta hea halduse tavale
Õiguskantsler selgitas 21.01.2022
seisukohas, et Keskkonnaamet on lendorava püsielupaikade kaitse alla võtmisel
läbi viinud eelmenetlust, mis pole mitte üksnes ebavajalik ja segadusttekitav,
vaid ei ole ka seadusega ette nähtud.
Lendorav on ohustatud liik, kes kuulub kõrgeimasse, I
kaitsekategooriasse. Samuti kuulub lendorav loodusdirektiivi
(direktiiv 92/43/EMÜ) kohaselt ühenduse tähtsusega liikide hulka, st vajab Euroopa
Liidu seisukohalt erilist kaitset. Õiguskantsler selgitas, et looduskaitseseaduse (LKS)
§ 48 lg 1 kohaselt tuleb kõik lendorava teadaolevad elupaigad kaitse alla võtta
ja kaalutlusruumi seal ei ole. Kaitse alla võtmise menetluse väliselt maaomanike seisukohtade küsimine
ja muud seadusvälises menetluses tehtavad toimingud ei aita seega aega kokku
hoida, sest ametlikus menetluses tuleb vastavalt seadusele (uuesti) kõik
asjaolud ja huvid välja selgitada. Kaitse alla võtmiseks on ette nähtud kindel
menetlus, mille algatab Keskkonnaministeerium (LKS § 9 lg 1). Konkreetsel juhul
ministeerium seda teinud ei ole. Õiguskantsler selgitas, et ei ole keelatud
teha ettevalmistavaid toiminguid, aga need peavad jääma ametkondlikuks ja
kaitse alla võtmist ette valmistavaks.
Õiguskantsler palus Keskkonnaametil teada anda, kuidas kavatseb amet
probleemi lahendada. Keskkonnaamet teatas 22.02.2022 vastuses,
et praeguses halduspraktikas lähtutakse Keskkonnaministeeriumi tolleaegse
kantsleri Andres Talijärve 05.12.2016
kirjast, kus täpsustatud ministeeriumi haldusala asutuste ülesandeid kaitse
alla võtmisel. Keskkonnaamet märkis, et probleemi lahendamiseks uuendab ministeerium
neid suuniseid püsielupaikade kaitse alla võtmise osas.
Õiguskantsleri
kiri
Keskkonnaameti
vastus
MAAPÕU
Algatatakse Rapla ja Pärnu maakondade maavarade teemaplaneering
KÕKi jaanuarikuu
uudiskirjas oli juttu Harjumaa maavarade teemaplaneeringu algatamisest ja
kohalike omavalitsuste seisukohtadest sellele. Valitsus toetas veebruaris
plaani algatada ka Rapla ja Pärnu maakondade maavarade maakonnaplaneeringu
teemaplaneering. Sellekohase taotluse esitab Keskkonnaministeerium
Rahandusministeeriumile 1. juuliks 2022. Teemaplaneeringuga soovitakse määratleda
võimalike uute karjääride avamine ja olemasolevate laiendamine.
Huvitatud isikud võivad kaasamissoovist teada anda
Rahandusministeeriumile.
Keskkonnaministeeriumi
uudis
Muudetakse maapõueseadust
Keskkonnaministeeriumis on algatanud maapõueseaduse
ja teiste seaduste muutmise eelnõu. Ühe muudatusena soovitakse maapõueseadusest
kaotada kohaliku omavalitsuse õigus esitada uuringuloa menetluse kestel
täiendavaid seisukohti (maapõueseaduse § 27 lg 7 teine lause).
Eesti Linnade ja Valdade Liit esitas 3. märtsil eelnõu kohta seisukoha.
Liit ei kiitnud heaks uuringuloa menetluses täiendavate seisukohtade võimaluse
kaotamist. Lisaks tehti ettepanek täiendada maapõueseaduse § 55 lõiget 2 nii,
et kaevandamisloa andmisest keeldumine oleks kohustuslik siis, kui ala ei ole
kohaliku omavalitsuse üldplaneeringu järgi määratud mäetööstusmaaks. Põhjendati,
et nii suure mõjuga tegevus, nagu seda on maavarade kaevandamine, ei saa
toimuda eraldi vaadatuna omavalitsuse üldplaneeringust. Kaevandamine mõjutab
nii loodus- kui ka elukeskkonda väga tugevalt ja ei ole harvad juhtumid, kus kehtiv
üldplaneering muutub kaevanduse avades selles piirkonnas sisutuks, sest
muudatused on olnud nii suured.
Järgmisena peaks Keskkonnaministeerium otsustama, missuguseid laekunud
seisukohti arvesse võtab, ning sellest osalistele teatama.
Maapõueseaduse
ja teiste seaduste muutmise eelnõu
Eesti
Linnade ja Valdade Liidu seisukoht eelnõu kohta
JÄÄTMED
ÜRO riigid kiitsid heaks plastireostuse lõpetamist reguleeriva lepingu loomise aastaks 2024
28. veebruarist 2. märtsini toimunud viiendal ÜRO Keskkonnaassamblee
kohtumisel kirjutasid esindajad 175 riigist alla otsusele vähendada
plastireostust ja sõlmida 2024. aastaks rahvusvaheline õiguslikult siduv
leping. ÜRO Kliimaassamblee tegevdirektor Inger Andersen nimetas seda kõige
märkimisväärsemaks leppeks peale Pariisi kliimalepet.
ÜRO Keskkonnaassamblee (United Nations Environment Assembly ehk UNEA)
on kõrgeim maailma keskkonnaküsimuste üle otsustav organ, kuhu kuuluvad kõik
193 liikmesriiki. Nairobis kohtusid riikide keskkonnaministrid, et otsustada
keskkonnavaldkonna prioriteetide ja arengusuundade üle. Keskkonnaministrid
annavad oma deklaratsiooni ja resolutsioonide kaudu poliitilisi suuniseid
valdkonna edasiseks arendamiseks. UNEA raames kokku lepitud tegevusi viib ellu
ÜRO Keskkonnaprogramm (United Nations Environment Programme ehk UNEP).
ÜRO resolutsiooni kohaselt tuleb aastaks 2024 pakkuda
välja rahvusvaheline juriidiliselt siduv kokkulepe plasti oluliseks
vähendamiseks. Tegemist on märkimisväärseima kokkuleppega pärast Pariisi kliimalepet.
UNEA läbirääkimiste eesmärgiks oli jõuda konsensuseni 18 temaatilise
resolutsiooni ja kahe kõrgetasemelise deklaratsiooni osas. Üks
märkimisväärsemaid ja mõjukamaid kokkuleppeid saavutati globaalse
plastireostuse küsimuses - resolutsiooni kohaselt tuleb aastaks 2024 pakkuda
välja rahvusvaheline juriidiliselt siduv kokkulepe plasti oluliseks
vähendamiseks. Leping peaks käsitlema plastikute kogu eluringi hõlmavaid
alternatiivseid võimalusi, korduvkasutatavate ja ringlussevõetavate toodete ja
materjalide disaini ning vajadust tõhusa rahvusvahelise koostöö järele,
hõlbustamaks ligipääsu tehnoloogiale, tootlikkuse arendamisele ning
teaduslikule ja tehnilisele koostööle.
Igal aastal tekitatakse ligikaudu 300 miljonit tonni plastijäätmeid
(kogus, mis vastab inimkonna massile). Samas võetakse ringlusse ainult 9%,
suurem osa ülejäänud jäätmetest satub prügilatesse või looduskeskkonda. Kui plasti ei käidelda nõuetekohaselt, võib see ohustada tervist ja
keskkonda. Igal aastal tekitatakse ligikaudu 300 miljonit tonni plastijäätmeid
(kogus, mis vastab inimkonna massile). Samas võetakse ringlusse ainult 9%,
suurem osa ülejäänud jäätmetest satub prügilatesse või looduskeskkonda. Praegu
satub ookeani igal aastal ligikaudu 11 miljonit tonni plasti ning tõhusa
rahvusvahelise reageerimiseta see kogus kolmekordistub järgmise 20 aasta
jooksul. Aja jooksul lagunevad plastmaterjalid mikroplastiks, mis võib tekitada
täiendavaid saasteaineid inimtoiduahelas, mageveesüsteemides ja õhus – plastikuga
kokkupuude võib inimtervist kahjustada, mõjutades potentsiaalselt viljakust ja
hormoonide, ainevahetuse ja närvisüsteemi tegevust.
Teistest teemadest lepiti Nairobis toimunud kohtumisel kokku veel nn
Valitsustevahelise Kemikaalipaneeli loomises ning erinevates meetmetes
kemikaalide- ja jäätmeprobleemiga tegelemiseks. Samuti käsitleti resolutsioonides
loomade heaolu ning järvede ja nitraatide majandamist.
Viienda ÜRO
Keskkonnaassamblee kohtumise materjalid
Euroopa
Komisjoni pressiteade
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Õiguskantsler: Olmejäätmete käitlemine vajab tunduvalt parandamist
Õiguskantsler
avaldas 24. jaanuaril seisukoha
ettevõtjate õiguste rikkumise kohta olukorras, kus sortimata segaolmejäätmete
ladestamine prügilasse on keelatud. Varem
on Keskkonnaamet ja prügilad lähtunud sellest, et kui kohaliku omavalitsuse
tasandil on jäätmete liigiti kogumine korraldatud vähemalt vormiliselt (sortimismääruse § 5 lõige 1), siis loetakse jäätmed sordituks
ja töödelduks ning neid võib segamini transportida ja prügilas segaolmejäätmeid
ladestada. Selle tõttu ei ole Keskkonnaamet seni kohaldanud sortimata
segaolmejäätmete ja töötlemata jäätmete prügilasse ladestamise keeldu (jäätmeseaduse (JäätS) §
35 lõige 1 ja § 36 lõige 2).
KÕK kirjutas 2021. märtsi
uudiskirjas, et Riigikontrolli
auditist ilmnes, kuidas Keskkonnaameti ja endise Keskkonnainspektsioon puuduliku
kontrolli tõttu esineb suur oht, et jäätmete taaskasutamise sildi all ladestatakse
segaolmejäätmeid prügilates ja jäetakse suures mahus maksmata saastetasu. Lähtudes
Riigikontrolli auditist, ei luba Keskkonnaamet sortimismääruses sätestatud
erandit enam rakendada, vaid nõuab jäätmete tegelikku liigiti kogumist,
keelates sortimata jäätmeid prügilates ladestada.
Õiguskantsler: üksnes prügilatele täiendavate sortimiskohustuste panemine ei ole prügiladirektiivi
eesmärkide ja jäätmehierarhia põhimõtte järgimiseks sobiv meede. Jäätmeid peaks liigiti koguma või sortima nende tekkekohas (nt
inimese elukohas) ja vedama nii, et eri liiki jäätmed uuesti ei segune.
Õiguskantsler leidis,
et üksnes prügilatele täiendavate sortimiskohustuste panemine ei ole prügiladirektiivi
eesmärkide ja jäätmehierarhia põhimõtte järgimiseks sobiv meede. Segamini veetud
jäätmed võivad määrduda, lisaks ei ole teada, kui edukas on tagantjärele
jäätmete sorteerimine. Seetõttu ei aita prügilates jäätmete sorteerimine eriti
keskkonda säästa. Jäätmeid peaks liigiti koguma või sortima nende tekkekohas (nt
inimese elukohas) ja vedama nii, et eri liiki jäätmed uuesti ei segune.
Varasemalt on olnud mh probleemiks, et inimeste poolt liigiti kogutud jäätmed segatakse
uuesti jäätmeveol ja jõuavad ladestuskohta segaolmejäätmetena. Samuti takistab
inimestel jäätmete sortimist asjaolu, et segaolmejäätmetena kogumine on lihtsam
ja soodsam kui liigiti kogumine, näiteks pole kohalik omavalitsus ega
jäätmevedajad loonud teatud liiki jäätmete üleandmiseks lihtsaid ja käepäraseid
võimalusi, mistõttu peavad inimesed praeguses olukorras sageli klaas-, metall-,
plastjäätmete või biolagunevate jäätmete liigiti kogumiseks jäätmed ise kogumiskohta
transportima, selle asemel, et jäätmevedaja neid sarnaselt segaolmejäätmetega
inimese elukohast soodsa hinnaga ära veaks.
Õiguskantsler: jäätmehierarhia ja proportsionaalsuse põhimõttega on rohkem kooskõlas, kui KOV-idele pannakse kohustused hakata kontrollima, kas jäätmeid tõepoolest
kogutakse eraldi, ning kohustus sõlmida jäätmevedajatega sellised lepingud, et
oleks tagatud jäätmete tõhus liigiti kogumine ja liigiti vedamine.
Õiguskantsler leidis,
et jäätmehierarhia ja proportsionaalsuse põhimõttega on rohkem kooskõlas, kui kohalikele
omavalitsustele pannakse kohustused hakata kontrollima, kas jäätmeid tõepoolest
kogutakse eraldi, ning kohustus sõlmida jäätmevedajatega sellised lepingud, et
oleks tagatud jäätmete tõhus liigiti kogumine ja liigiti vedamine. Kokkuvõtvalt
praegu selleks õigusraamistik puudub. Hiljuti kooskõlastusringile saadetud keskkonnatasude
seaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu seletuskirjas on samuti
rõhutatud, et tuleb suurendada jäätmekäitlejate, -vedajate ning teiste
jäätmekäitluse osapoolte motivatsiooni, korraldada paremini olmejäätmete
liigiti kogumist ja otsida jäätmete ringlusse võtmise võimalusi.
Jäätmete raamdirektiiv
võimaldab riikidel kasutada majandushoobasid ja muid meetmeid, et stimuleerida
jäätmehierarhia kohaldamist, lahendamaks eeltoodud probleeme. Õiguskantsler
julgustas riiki neid meetmeid kaaluma, võttes seejuures arvesse ettevõtjate
õigusi ja jäätmehierarhia põhimõtet. Konkreetsed meetmed on aga poliitiliste
valikute küsimus, millesse õiguskantsler sekkuda ei saa.
Õiguskantsler avaldas ühtlasi
kahtlust, et sortimismääruses sisalduv erand (määruse § 5 lõige 1), mis
võimaldab teatud juhtudel kõrvale kalduda sortimata jäätmete ladestamise
keelust, pruugi olla kooskõlas jäätmeseadusega ega prügiladirektiiviga. Keskkonnaministeeriumil
on plaanis seda sätet muuta. Kui seda aga aegsasti ei tehta, saab õiguskantsler
omal algatusel kontrollida sortimismääruse sätete kooskõla põhiseadusega.
Õiguskantsleri
seisukoht
Inimesele ohtlikke saasteaineid sisaldavate jäätmete käitlemist muudetakse rangemaks
Uute reeglitega määratakse senisest madalamad
piirnormid püsivatele orgaanilistele saasteainetele jäätmetes, mida on lubatud piiranguteta käidelda. Selliseid aineid leidub peamiselt
elektroonikaseadmetes, pehmes mööblis, kõikides tuhkades (nii kodumajapidamises
kui põletustehastes), pehmest PVC plastist toodetes, veekindlates tekstiilides.
Euroopa Komisjon
on teinud ettepaneku
muuta püsivaid orgaanilisi saasteaineid (POS-id) sisaldavate jäätmete
käitlemise reeglid rangemaks. Uute reeglitega määratakse senisest madalamad
piirnormid POS-idele jäätmetes, mida on lubatud piiranguteta käidelda.
POS-id on mürgiste
omadustega keskkonnas püsivad kemikaalid, mis kanduvad õhu, vee ja rändliikide
abil tuhandete kilomeetrite kaugusele. Nad mõjutavad keskkonda, organisme ja
inimeste tervist. POS-iga seostatakse erinevaid inimeste haigusi või puudeid:
vähid, kasvajad, neuroloogilised häired, immuunsüsteemi häired, reproduktiiv-
ja endokriinsüsteemi häired jpm. Ettepanekus nimetatud POS-e leidub peamiselt
elektroonikaseadmetes, pehmes mööblis, kõikides tuhkades (nii kodumajapidamises
kui põletustehastes), pehmest PVC plastist toodetes, veekindlates tekstiilides
nagu ülerõivad, vaipades, tulekustutusvahtudes, aga ka ehituses kasutatavates
plastides ja tekstiilides, soojusisolatsiooniplaatides, tihendites ja värvides
ning väliehitistes kasutatavas puidus.
POS-e
kontrollitakse ülemaailmselt Stockholmi konventsiooni kaudu ja Eestis Euroopa
Liidu määrusega
(EL) 2019/1021 , mis seab
piirangud ainetele toodetes, ainete tootmisele ja kasutamisele ning reeglid
POS-idega saastunud jäätmete käitlemisele. POS-idega saastunud jäätmete
taaskasutamine, sh ringlussevõtt, on üldiselt keelatud. Ained jäätmetes tuleb
hävitada, need ei tohi jõuda tagasi keskkonda või uute toodete koostises uuesti
turule. Selleks, et POS-idega saastunud jäätmeid saaks käidelda piiranguteta,
peavad ainete sisaldused jäätmetes jääma alla seatud piirnormide.
Euroopa Komisjoni ettepanekuga
muudetakse püsivaid
orgaanilisi saasteaineid käsitleva määruse lisasid. Eesti nõustub komisjoni ettepanekuga.
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Euroopa
Komisjoni pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
EKO avalik pöördumine: keskkonnakriis on jätkuv, mitmed lahendused käega katsuda
Eesti
Keskkonnaühenduste Koda (EKO) saatis 14. märtsil peaministrile ja mitmele
valdkondlikule ministrile avaliku pöördumise, milles tõi välja võimalused, mis
aitaksid samaaegselt leevendada nii Ukraina sõja toimel kerkinud kriisi kui ka
keskkonnakriisi. Keskkonda säästvad lahendused on pikaajalised ning samavõrra
looduse kui inimese huvides – kui tagame endile keskkonna, kust saame jätkuvalt
eluks vajalikku, saame paremini hakkama ka raskel ajal.
Loe
lähemalt
KÕK esindab ELFi vaidluses ehitusloa andmise üle metsa kuivendamiseks ohustatud liikide elupaigas ja lähedal
Põllumajandus- ja Toiduamet (PTA) andis Riigimetsa Majandamise
Keskusele (RMK) Vilumäe maaparandussüsteemide rekonstrueerimise, st maa kuivendamise
ehitusloa. Maad kavandati kuivendada Natura 2000 võrgustiku alaga piirnevalt,
II kaitsekategooria linnuliigi metsise elupaikade lähedal ja I
kaitsekategooriasse kuuluva kaljukotka elupaigas. Keskkonnaamet jättis loa
väljastamiseks kooskõlastuse andmata, ent RMK-le väljastati luba sellest
hoolimata. Haldusasja menetlus on Tallinna Halduskohtus pooleli.
Loe
lähemalt
EKO: Loodusväärtuste hävitamine kaitsealadel tuleb koheselt lõpetada
Euroopa
Komisjon algatas eelmise aasta juunis Eesti suhtes rikkumismenetluse seoses metsaraietega Natura 2000
võrgustiku aladel, tuues välja, et Eesti ei hinda nõuetekohaselt raiete
keskkonnamõjusid. Eesti riik ei ole oma teguviise parandanud ja jätkab
vanaviisi raielubade väljaandamist kaitsealadele, mistõttu loodusväärtused
jätkuvalt hävivad. Eesti Keskkonnaühenduste Koda (EKO) soovib, et
loodusväärtusi kahjustavad raied Natura aladel peatataks ning probleemile
leitaks pikaajalised lahendused.
Loe
lähemalt
Anneta tulumaksutagastus Keskkonnaõiguse Keskusele
Keskkonnaõiguse Keskus (KÕK) kogub annetusi, et Eesti ainsa
keskkonnaõiguse uudiskirja ilmumine saaks jätkuda. KÕK on annetusi kogunud
alates 2020. aastast. Kokku on KÕK uudiskirja ilmumise jätkumiseks kahe aastaga
heade toetajate abiga kogunud 1045 eurot. Siiski oleme igakuise uudiskirja
asendanud ülekuisega alates 2021. aasta sügisest. Sellegi regulaarsuse hoidmist
saame lubada tänu annetajate lahkusele.
Loe
lähemalt
|