ÜLDOLULIST
Avaldati Põhiseaduse § 5 uued kommentaarid
Kommentaarides selgitatakse: mida mõista loodusvarade ja loodusressursside all? Kuidas väärtustada
rahvuslikku rikkust ja milline on selle kaal teiste põhiseadusega kaitstavate
õiguste ja hüvede kõrval? Millist kasutust saab pidada säästlikuks?
Märtsis avaldati Eesti Teaduste Akadeemia
Riigiõiguse Sihtkapitali eestvedamisel põhiseaduse § 5 („Eesti loodusvarad ja
loodusressursid on rahvuslik rikkus, mida tuleb kasutada säästlikult“) uued kommentaarid.
Tegemist on vaieldamatult keskkonnavaldkonna ühe olulisima sättega.
Kommentaarides selgitatakse kohtupraktikale, õiguskirjandusele jm tuginedes,
mida mõista loodusvarade ja loodusressursside all? Kuidas väärtustada
rahvuslikku rikkust ja milline on selle kaal teiste põhiseadusega kaitstavate
õiguste ja hüvede kõrval? Millist kasutust saab pidada säästlikuks?
Kommentaaride autor on Riigikohtu nõunik Pihel Sarv. Varasemalt on ilmunud viis
eriilmelist põhiseaduse kommenteeritud väljaannet, neist esimene 2002. aastal.
Kommentaarides on selgitatud, et ’loodusvarade ja
loodusressursside’ alla on hõlmatud nii see osa loodusest, mis on inimühiskonna
toimimiseks otseselt ja kaudselt oluline, kui ka sellised loodusväärtused,
mille kasutegur inimühiskonnale ei ole vahetult tajutav. Kõnealune säte kaitseb
loodusvarade ja loodusressurssidena ühelt poolt ökoloogilisi väärtusi (liigid,
elupaigad, kooslused, elurikkus) ja keskkonnaelemente (vesi, õhk, pinnas) ning
teisalt kohustab kasutama säästlikult ka loodusressursse kitsamas tähenduses
(maavarad, mets kui puidu allikas).
Huvitavana on kommentaarides juhitud tähelepanu,
et senisest enam tunnustatakse tõdemust, et inimeste tervise- ja
heaoluvajadused langevad kokku ülejäänud eluslooduse vajadustega. Selle
arusaama aluseks on terviseühtsuse (ingl k One Health) kontseptsioon, mille
järgi inimeste tervis (sh vaimne tervis), ülejäänud loomaliikide tervis ja
ökosüsteemi hea seisund on omavahel lahutamatult seotud. Eeltooduga seoses on
kommentaaride autor selgitanud: „[s]eega ei oleks näiteks juhul, kui
kaalutakse, kas rajada uus raudtee läbi metsise elukohaks olevate senini
puutumatute metsamassiivide või olemasolevat inimasustust lõhkudes, küsimus
(ainuüksi) selles, kas eelistada tuleks metsiste või külaelanike huve. Vastupidi,
metsiste kaitse ja tervikliku looduskeskkonna kasuks rääkiv avalik huvi ühtib
laiemas plaanis avaliku huviga inimtervise ja -heaolu kaitseks. Seda põhjusel,
et järjepideva looduslike elupaikade killustamise ja elurikkuse kahjustamise
tagajärjeks on elukeskkond, mis ei vasta ka inimeste huvidele ning kus inimese
tervis ja teised õigused saavad kannatada.“
Olulisena on välja toodud, et Riigikohus on
erinevates otsustes asunud seisukohale, et loodusvarade ja loodusressursside
kui rahvusliku rikkuse säästmise eesmärk võib õigustada sekkumist
omandipõhiõigusesse, ettevõtlusvabadusse ja KOV autonoomiasse. Ettevõtjatel ei
ole õigust nõuda rahvusliku rikkuse kasutamise võimalust ning KOV võimalused
sekkuda kohalike huvide kaitseks maavarade üleriigilise kasutamise plaanidesse
on piiratud. Viimane järeldus teenib kommentaaride autori sõnul PS § 5 eesmärke
siiski üksnes juhul, kui KOV autonoomiasse sekkuvad kaevandamisload on
tõepoolest antud läbimõeldud üleriigilise maavarade säästliku kasutamise plaani
alusel, mitte riigi ega ettevõtja majanduslike huvide rahuldamise eesmärgil.
Loodusvarade kasutusmäärasid kehtestades tuleb arvestada ka sellega, et pöördumatult ei saaks kahjustada
tarvitatava loodusvara ökoloogiline potentsiaal (nt metsa kui ökosüsteemi
liigiline koosseis ja mitmekesisus).
Säästliku kasutusega seoses on selgitatud, et
„[s]äästlik kasutus on selline, mis arvestab taastuvate loodusvarade loodusliku
täienemise rütmiga ja tagab, et taastumatuid loodusvarasid jätkuks võimalikult
pikaks ajaks. Kuivõrd PS § 5 kaitseb loodusvarana ka ökoloogilisi väärtusi,
tuleb loodusvarade kasutusmäärasid kehtestades lisaks majandusliku ressursi (nt
puidu) taastootmisvõimele arvestada ka sellega, et pöördumatult ei saaks kahjustada
tarvitatava loodusvara ökoloogiline potentsiaal (nt metsa kui ökosüsteemi
liigiline koosseis ja mitmekesisus). Loodusvarade kasutamise säästlikkust
hinnates tuleb võtta arvesse taastunud loodusvara kvaliteeti ja võrrelda seda
äratarvitatuga. /…/ Otsustades selle üle, millist keskkonnakasutust saab pidada
säästlikuks, tuleb arvestada ajakohaste ja kvaliteetsete teadusandmetega.“
Näitena on toodud liigikaitset, mille puhul ei pruugi olla piisav, kui otsuseid
tehes tuginetakse registrites ja andmebaasides olevatele andmetele, sest need
võivad olla vananenud.
Põhiseaduse § 5 kommentaarid
Riigikogu võttis vastu keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse
Riigikogu võttis
vastu keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse,
millega korrastatakse keskkonnakasutust reguleerivate keskkonnakaitselubade
süsteemi, et tagada Keskkonnaametile ressursisääst, toetada rohepöördega seotud
pikaajaliste strateegiate täitmist ning tagada väikese halduskoormuse ja
bürokraatiaga teenus. Kajastasime kõnealuseid seadusemuudatusi ka 2022. a suvises uudiskirjas.
Muuhulgas
nähakse seadusega ette võimalus viia keskkonnaloa menetlus läbi kiiremini, et
ennetada elutähtsa teenuse katkemise ohtu. Selleks sätestatakse, et elutähtsa
teenuse puhul edaspidi keskkonnaloa menetlusele avatud menetluse sätteid ei
kohaldata. Seletuskirjas öeldakse, et ebastabiilsuste tõttu energiaturul on
keskkonnaloa menetluse muutmise vajadus elutähtsa teenuse katkemise ohu
ennetamiseks juba ilmnenud. Paljudel elektri- ja soojatootjatel on vaja riskide
ennetamiseks võtta kasutusele turul saadaolevaid alternatiivseid kütuseid.
Seadusemuudatused
jõustuvad 1. aprillil.
Riigi Teataja uudis
Keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja
teiste seaduste muutmise seadus
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Riigikohus: ka asumiselts võib olla valitsusväline keskkonnaorganisatsioon (3-21-1360)
Tallinna linnavalitsus
otsustas mitte algatada Ülemiste ühisterminali detailplaneeringu keskkonnamõju
strateegilist hindamist (KSH). Sikupilli-Majaka asumi arengu MTÜ esitas kaebuse,
et tuvastada otsuse õigusvastasus või otsus tühistada ning et kohustada linna
uuesti KSH-d algatama. Haldus- ja ringkonnakohus leidsid, et MTÜ-l puudus
kaebeõigus, kuna põhikirja järgi ei olnud MTÜ tegevuseks (loodusliku)
looduskeskkonna kaitse.
Riigikohus leidis, et
keskkonnaorganisatsioonideks KeÜS § 31 tähenduses tuleb lugeda nii ühendused,
kes „n-ö kaitsevad loodust tema enda pärast“ kui ka need, „kelle sihiks on
inimeste elukeskkonna parandamine keskkonnakaitse abil“. Samuti märkis Riigikohus,
et keskkonnakaitseorganisatsioonina kvalifitseeruv ühendus võib tegeleda lisaks
keskkonnakaitsele ka muude häiringutega. Riigikohtu hinnangul tuleb
keskkonnahäiringute hulka lugeda nii linnalises kui looduslikus keskkonnas
toimuvad häiringud. Lahendis jäi Riigikohus oma varasema praktika juurde, et
KeÜS § 31, milles defineeritakse valitsusväline keskkonnaorganisatsioon, tuleb
tõlgendada pigem laiendavalt ning kindlasti mitte kitsendavalt.
Riigikohtu otsus asjas 3-21-1360
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikohus: ka väga üldine planeering võib kaebaja õiguseid oluliselt riivata (3-22-1312)
14. märtsil tegi
Riigikohus otsuse asjas 3-22-1312, milles võttis olulisi seisukohti seoses
hoogustuva tuulenergeetika arendamisega. Kuigi tuuleenergia rajamiseks sobiva
mereala teemaplaneering on väga suure üldistusastmega, leidis Riigikohus, et ka
säärane üldine planeering võib rikkuda isiku õiguseid ning anda kaebeõiguse.
Samas otsustas Riigikohus, et 11 kilomeetri kaugusel asuvad tuulikud on kaebaja
elukohast liiga kaugel, et jaatada vahetut lähedust.
Valitsus kehtestas 2022.
aastal üleriigilise planeeringuna tuuleparkide rajamiseks mereala
teemaplaneeringu. Sellega määras valitsus kindlaks tuuleparkide rajamiseks
sobivad alad ning kehtestas tuuleparkide rajamise üldised tingimused ja
põhimõtted, kuid mitte üksikasjalikke parameetreid. Mihkel Undrest palus otsuse
tühistada osas, millega see väidetavalt halvendab tema elutingimusi ja
kitsendab omandiõigust.
Riigikohus: Üleriigilise planeeringuga muudetakse arendusala õiguslikku
seisundit ning seatakse mingi otstarve (näiteks tuuleenergia tootmine) teistest
huvidest ettepoole. Nõnda suunab planeering hilisemat kaalumist ning võib seeläbi kahjustada üksikisiku huve.
Esiteks leidis
Riigikohus, et väga üldine planeering, nagu kõnealune teemaplaneering, võib
vaatamata suurele üldistusastmele kahjustada inimese huve nii, et tal tekib
kaebeõigus. Üleriigilise planeeringuga muudetakse arendusala õiguslikku
seisundit ning seatakse mingi otstarve (näiteks tuuleenergia tootmine) teistest
huvidest ettepoole. Nõnda suunab planeering hilisemat kaalumist. Kuna reeglina
ei saa planeeringut pärast selle kehtestamist vaidlustada, on just
teemaplaneeringu vaidlustamine õige etapp, milles kontrollida, kas planeeritud
ala üleüldse sobib tuuleenergeetika arendamiseks.
Riigikohus: 11 kilomeetri kaugusel asuvad tuulikud ei ole kaebaja vahetus läheduses, mistõttu ei riku tuulikute püstitamine planeeringuga kaebaja õiguseid.Teiseks leidis
Riigikohus, et 11 kilomeetri kaugusel asuvad tuulikud ei ole kaebaja vahetus läheduses, mistõttu ei riku tuulikute püstitamine planeeringuga kaebaja õiguseid.
Seega ei muutunud varasem kohtupraktika, mille kohaselt on umbes ühe kilomeetri
raadiuses asuvad tuulikud loetud vahetus läheduses asuvateks. Kuna tuulepark
ise ei riku kaebaja õiguseid, ei riku Riigikohtu hinnangul kaebaja õiguseid ka
tuulepargi keskkonnamõju hindamata jätmine planeeringu kehtestamisel. Samas
rõhutas Riigikohus, et kui hiljem selgub ootamatu oluline keskkonnamõju, mis
kaasneb planeeringu elluviimisega, saab kaebaja vaidlustada edasisi haldusakte.
Kolmandaks leidis
Riigikohus, et kaebuse esitamiseks peab isiku õiguste riive olema rohkem kui
ainult teoreetiline. Kuna arendusala asub kaebaja kinnistust rohkem kui 10
kilomeetri kaugusel, ei sega see kinnisasja valdamist, kasutamist ega
käsutamist ning ei vähenda kinnisasja väärtust. Pelgalt see, et kinnisasi asub
mere ääres, ei tähenda, et kinnisasja omanikul on oluline puutumus kõigega, mis
merel toimub.
Riigikohtu otsus asjas 3-22-1312
Valitsus algatas üleriigilise planeeringu “Eesti 2050”
Vabariigi
Valitsus algatas 05.01.2023 korraldusega üleriigilise planeeringu „Eesti 2050“
ja selle keskkonnamõju strateegilise hindamise. Planeering koostatakse kogu
Eesti riigi territooriumi ja majandusvööndi kohta, mille sisse jäävad ka
merealad ja suuremad siseveekogud. Planeering määratleb Eesti asustuse ja üleriigilise
transpordivõrgustiku arengu ning muu taristu, sh energeetika-, gaasi- ja
sidevõrgustiku ning maapõue kasutamise põhimõtted ja suundumused, samuti
väärtuslike maastike ja põllumajandusmaade ja rohevõrgustiku säilimist ja
toimimist tagavad meetmed ning suunised maakonnaplaneeringute koostamiseks.
Planeering
töötab välja kogu Eesti ruumipoliitika ja kvaliteetse ruumiloome edasised
alused, arvestades kestlikku arengut, tervislikku elukeskkonda ja
inimsõbralikku (linna)ruumi. Planeering annab ruumilise väljundi kehtivatele ja
tulevastele riigi arengudokumentidele (näiteks strateegia „Eesti 2035“) ja
suunised suurema täpsusastmega planeeringutele, sh maakonnaplaneeringutele ja kohaliku
omavalitsuse planeerimistegevusele. Planeering on aluseks ruumilise arengu
otsuste (sh investeeringute) langetamisel valitsusasutustele.
Planeeringu
eeldatav koostamise aeg on neli aastat (2023-2026) ja see jaguneb kolmeks
etapiks: 1) esimesel aastal töötatakse välja planeeringu lähteseisukohad ja
keskkonnamõjude strateegilise hindamise programm; 2) järgmisel kahel aastal
koostatakse planeering, selle tegevuskava ning keskkonnamõjude strateegilise
hindamise aruanne, samuti viiakse läbi vajalikud uuringud; 3) viimasel aastal
planeering avalikustatakse, kooskõlastatakse ja lõpuks kehtestatakse Vabariigi
Valitsuse poolt.
Varasem
üleriigiline planeering „Eesti 2030+“ kehtestati 30. augustil 2012.
Rahandusministeeriumi
veebileht
KLIIMAMUUTUS
IPCC: iga tonn kasvuhoonegaase loeb
IPCC: praegu
tegutsedes saab lühikese ajavahemiku jooksul veel tagada elamiskõlbuliku
tuleviku tervele inimkonnale.
Märtsis
avalikustas valitsustevaheline kliimamuutuste nõukogu (IPCC) kuuenda ülevaateraporti ehk kokkuvõtte
inimkonna teaduslikust teadmisest kliimamuutuste kohta. Raporti peamine sõnum:
senine tegevus inimkonna süsinikuheite vähendamiseks on olnud selgelt
ebapiisav, kuid praegu
tegutsedes saab lühikese ajavahemiku jooksul veel tagada elamiskõlbuliku
tuleviku tervele inimkonnale.
IPCC: selgete eesmärkidega hästi koordineeritud
poliitika, mille kujundamisse kaasatakse avalikkust, aitab oluliselt
süsinikuheidet vähendada.
Iga kraadi
murdosa võrra soojenemisega süvenevad kliimamuutustega seotud ohud, nagu
ekstreemsed ilmastikuolud, veepuudus ning haigustekitajate levik. Ainuüksi
olemasoleva fossiilkütuste taristu (kaevanduste, rafineerimistehaste jmt)
piiramata kasutamine toob kaasa rohkem kui 1,5-kraadise kliimasoojenemise.
Selleks, et oleks 50:50 võimalus hoida kliimasoojenemist 1,5 kraadi piires
(nagu lubasid peaaegu kõik riigid Pariisi kokkulepet sõlmides), tuleb kümnendi
lõpuks vähendada kasvuhoonegaaside heidet keskmiselt 43% võrra, võrreldes 2019.
aastaga ning jõuda kliimaneutraalsuseni 2050. aastaks. Selgete eesmärkidega hästi koordineeritud
poliitika, mille kujundamisse kaasatakse avalikkust, aitab oluliselt
süsinikuheidet vähendada.
Iga
väikseimagi soojenemisega süvenevad kliimamuutuste tagajärjed. Kuna teadus on
alates eelmise ülevaateraporti välja andmisest edasi arenenud, on selles
raportis antud paljudele kliimamuutustega seotud riskidele varasemast kõrgem
ohuhinnang. Kui sel kümnendil tegeleda kiiresti, põhjalikult ja süsteemselt
kliimamuutustega kohanemisega, on aga võimalik vähendada kliimamuutustega
kaasnevat kahju ja kaotuseid.
Sellest, mida IPCC on
varem öelnud kliimasoojenemise hoidmise kohta 1,5 kraadi piires ning kui kaugel
on maailm Pariisi kliimaleppe saavutamise kursist, saab lugeda 2022. aasta suvisest ja oktoobrikuu uudiskirjast.
IPCC kuuenda ülevaateraporti lühikokkuvõte
Kõik IPCC kuuenda ülevaateraporti materjalid
Muudatused seoses taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamisega
Hiljuti on
toimunud olulisi õiguslikke arenguid taastuvenergia kasutuselevõtu
kiirendamiseks. Esiteks võttis Riigikogu 15. veebruaril vastu taastuvenergia
tootmist puudutava kobarseaduse (696 SE), mis
toob mh kaasa olulisi muudatusi ehitus- ja planeerimisõigusesse. Hea ülevaate
sellega kaasnevatest tähtsamatest seadusemuudatustest on antud Rohereeglite blogis.
Näiteks näeb
seadus nüüd ette, et riigi eriplaneeringu ja maismaa tuuleparki kavandatava KOV
eriplaneeringu menetlus võidakse edaspidi lõpetada planeeringu kehtestamisega
ka asukoha eelvaliku etapi järel, kui puuduvad ehitise edasist kavandamist
välistavad tegurid. Sellisel juhul on ehitusprojekti koostamiseks ja ehitusloa
andmiseks vaja projekteerimistingimusi, merealal hoonestusluba, mille raamistik
tuleks panna paika eriplaneeringu kehtestamisel. Seejuures on oluline asjaolu,
et neid reegleid võib kohaldada ka pooleliolevatele eriplaneeringu
menetlustele, kus pole veel tehtud asukoha eelvaliku otsust. Maismaa
tuuleparkide keskkonnamõju hindamise (KMH) kiirendamiseks koostab KMH programmi
edaspidi otsustaja (üldjuhul kohalik omavalitsus) ning programm on juba osaks
mõju hindamise algatamise otsusest.
Riigikantselei
on ette valmistamas veel täiendavat taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamise
seaduseelnõu, mis on plaanis uue valitsuse ametisse astumisel esimesel
võimalusel kooskõlastamiseks ja arvamuse avaldamiseks esitada. Kõnealuse eelnõuga on plaanis ulatuslikumaid
muudatusi loamenetlusse, keskkonnamõjude hindamise protsessi, samuti on plaanis
adresseerida asendusmetsastamisega seotud küsimusi. Paralleelselt
taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamise eelnõuga on Justiitsministeerium
kohtumenetluse kiirendamiseks alustanud halduskohtumenetluse seadustiku
muudatuste ettevalmistamist. Märtsi alguses esitas Riigikantselei
taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamise seaduseelnõu põhialused avalikule
konsultatsioonile. Eelnõu põhialustes antakse hea ülevaade kõigist
olulisematest muudatustest, mida on taastuvenergia kasutuselevõtu
kiirendamiseks lähiajal tehtud ja kavas teha.
Detsembris
võtsid EL riikide energeetika-ministrid vastu uue EL määruse 2022/2577,
millega kehtestatakse ajutised meetmed, mis peaksid hoogustama taastuvenergia
tootmist juba lähiaastatel. Määrus avalikustati EL Teatajas 29.12.2022 ning
jõustus järgmisel päeval. Määruse otsekohalduvad nõuded kehtivad esialgu
poolteist aastat (ehk 2024. a keskpaigani), ent Euroopa Komisjon hindab selle
rakendamise käiku alanud aasta lõpus ning võib seejärel teha ettepaneku
regulatsiooni kehtivuse pikendamiseks. Uue määruse kohaselt eeldatakse, et
taastuvenergia tootmisseadmed, nende ühendused võrguga, vastav elektrivõrgu osa
ning salvestusseadmed on projektideks, mille osas esineb „ülekaalukas avalik
huvi“. Nimetatud mõistet on kasutatud mitmes EL keskkonna-alases õigusaktis (sh
EL loodusdirektiivis, vee raamdirektiivis ja EL linnudirektiivis) rangetest
keskkonnakaitsenõuetest erandi tegemise alusena. Loe määrusega kaasnevatest
muudatustest lähemalt Rohereeglite
blogipostitusest.
Taastuvenergia
kasutuselevõtu kiirendamise seaduseelnõu põhialused
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste
muutmise seadus (696SE)
Nõukogu määrus (EL) 2022/2577
Riigikogu otsusega muudeti kliimapoliitika põhialuseid aastani 2050
Riigikogu võttis
veebruaris vastu otsuse, millega uuendas kliimapoliitika põhialuseid aastani
2050 (KPP). 2017. aastal vastu võetud KPPga lepiti kokku Eesti kliimapoliitika
pikaajalises visioonis ja poliitikasuundades, mis seavad kliimamuutuse
leevendamiseks ning kliimamuutuse mõjudega kohanemiseks teekonna aastani
2050. Kuna pärast KPPd on täpsustunud teaduslik arusaam kliimamuutuse
tõsidusest, arenenud oluliselt edasi EL poliitika ning Eesti enda
keskkonnaeesmärgid, oli tekkinud vajadus KPPd uuendada. KPP uuendamise eelnõust
kirjutasime täpsemalt eelmise
aasta suvises uudiskirjas.
Selleks, et teekond kliimaneutraalsuseni oleks selge, on KÕKi hinnangul
vahe-eesmärke kindlasti vaja.
Märkimisväärseima
muudatusena viidi ka KPPsse sisse eesmärk, et Eesti saavutab 2050. aastaks
kliimaneutraalsuse. KPPst kaotati 2030. ja 2040. aastaks seatud süsinikuheite
piiramise vahe-eesmärgid. Nõnda jääb kehtivasse õigusesse alles vaid üks
vahe-eesmärk: „Eesti 2035“ kohaselt peab Eesti süsinikuheide vähenema 2035.
aastaks 8 miljoni tonnini (2021. aastal oli see ligi 16 miljonit tonni). Kas ja
kus uued vahe-eesmärgid kehtestatakse, ei ole teada. Võimalik oleks seda teha
näiteks parasjagu koostamisel olevas keskkonna valdkonna arengukavas (KEVAD)
või potentsiaalses kliimaseaduses. Selleks, et teekond kliimaneutraalsuseni oleks selge, on KÕKi hinnangul
vahe-eesmärke kindlasti vaja.
Käesoleva aasta alguses
avaldatud Eesti kasvuhoonegaaside heite inventuuri andmetel kasvas Eesti süsinikuheide 2021. aastal esimest
korda pärast 2018. aastal alanud langust. 16% kasvu tulenes
energeetikasektorist ning 15% maakasutuse ja metsanduse (LULUCF) sektorist, mis
on juba alates 2016. aastast aina suurem süsiniku heitja, mitte siduja, nagu
näitasid varasemate inventuuride andmed. Transpordi heide kasvas 5%. Võrreldes
1990. aastaga oli tunamulluse aasta süsinikuheide 58% väiksem, kusjuures enamik
vähenemist, s.o ligi 50%, toimus 1990ndate alguses.
Kliimapoliitika põhialused aastani 2050
Uude riiklikku energia- ja kliimakavasse saavad esmakordselt kirja nii metaani- kui ka vesinikumeetmed
Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi eestvedamisel koostatakse uut Eesti riiklikku
energia- ja kliimakava (REKK). REKK koostatakse EL energialiidu ja
kliimameetmete juhtimise määruse (EL) 2018/1999 alusel ning sellega annavad
liikmesriigid Euroopa Komisjonile iga 10 aasta tagant ülevaate tegevustest,
mida nad teevad CO2 heite vähendamiseks ja energia kättesaadavuse
parandamiseks. Tuleb tähele panna, et REKK on Eesti õiguses üksnes informatiivne dokument, mitte
planeerimisvahend: REKKis antakse teada juba olemasolevatest või
kavandatud meetmetest, mis on sätestatud seadustes või arengukavades. Midagi
uut sellega ei looda.
Võrreldes eelmise REKKiga
tuleb uus REKK mitmes küsimuses erinev. Tulenevalt Global Methane Pledge’ist ja Euroopa Komisjoni suunistest tuleb uude REKKi
esmakordselt lisada metaaniheite vähendamise eesmärgid ja tegevuskava. Eestil
metaani tegevuskava praegu ei ole, see plaanitakse luua 2023. aasta
septembriks. Erinevalt eelmise REKK koostamise ajast on Eestil sel korral ette
näidata vesinikutehnoloogiate arendamise ning vesiniku kasutuselevõtu meetmed,
mis on kirjas värskelt vastu võetud Eesti vesiniku teekaardis.
Aprillis avaldatakse
eelnõude infosüsteemis uuendatud REKK kavand ning 10. mail toimub
kaasamisseminar. Eesti peab Komisjonile juunikuus esitama REKKi uuendatud
kavandi ning uuendatud REKKi lõppdokument tuleb esitada 2024. aasta juunis.
REKK ja selle uuendamine (MKM kodulehekülg)
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Kohus: õhusaastet reguleerivatest direktiividest ei tulene üksikisikutele õigusi nõuda riigilt kahju hüvitamist direktiivi nõuete rikkumise korral (C‑61/21)
Euroopa Kohus
selgitas detsembris avaldatud eelotsuses, et õhusaastet reguleerivatest direktiividest
(direktiivid 2008/50, 96/62, 1999/30, 80/779 ja 85/203) ei tule üksikisikutele individuaalseid
õigusi, mis võivad neile luua õiguse saada liikmesriigilt hüvitist, kui riik on
nendest direktiividest tulenevaid nõueid rikkunud. See aga ei välista, et
selline kahju hüvitamise nõueõigus ei võiks tuleneda riigisisesest õigusest.
Euroopa Kohus on
seoses riigi vastutuse tekkimise tingimustega asunud korduvalt seisukohale, et
kahju saanud üksikisikutel on õigus hüvitisele kolme tingimuse üheaegsel esinemisel,
nimelt kui rikutud liidu õigusnorm annab neile isikutele õigusi, selle
õigusnormi rikkumine on piisavalt selge ning rikkumise ja isikule tekitatud
kahju vahel on otsene põhjuslik seos. Sellest järeldub, et ainult niisuguse
liidu õigusnormi rikkumine, mille eesmärk on anda õigusi üksikisikutele, võib
eespool viidatud kolmest tingimusest esimese alusel tuua kaasa riigi vastutuse.
Käesoleval juhul
panevad kõnealused direktiivid sisuliselt liikmesriikidele esiteks kohustuse
tagada, et nende territooriumil ja alates teatud kuupäevadest ei ületataks
eelkõige PM10 ja NO2 puhul neis direktiivides kehtestatud piirtasemeid, ning
teiseks, kui need piirtasemed on siiski ületatud, kohustuse näha ette sobivad
meetmed nende ületamiste parandamiseks, eelkõige õhukvaliteedi kavade
koostamisega. Kohus leidis, et kuna nende kohustuste üldine eesmärk on kaitsta inimeste tervist ja kogu keskkonda,
ei saa asuda seisukohale, et üksikisikutele või nende isikute kategooriatele on
nende kohustuste tõttu antud käesoleval juhul kaudselt individuaalseid õigusi,
mille rikkumine võib kaasa tuua liikmesriigi vastutuse üksikisikutele tekitatud
kahju eest.
Üksikisikul võib siiski riigisiseste regulatsioonide alusel olla õigus nõuda riigilt
kahju hüvitamist mh tuginedes EL õigusest tulenevate õhusaastega seotud nõuete
rikkumisele. Kohtu sõnul ei
väliste eeltoodu aga seda, et riigisisese õiguse alusel võib riigi vastutus
tekkida vähem piiravatel tingimustel kui EL õiguse alusel. Teisisõnu võib
üksikisikul siiski riigisiseste regulatsioonide alusel olla õigus nõuda riigilt
kahju hüvitamist mh tuginedes EL õigusest tulenevate õhusaastega seotud nõuete
rikkumisele. Samuti ei ole välistatud
võimalus, et asjasse puutuva liikmesriigi kohtud teevad ettekirjutusi, millega
kaasneb sunniraha ja mille eesmärk on tagada, et see riik täidaks kohustusi.
Kui liikmesriik ei ole suutnud tagada direktiivides
sätestatud õhusaaste piirtasemeid, peavad puudutatud isikud saama riigi
ametiasutustelt nõuda, vajadusel kohtu poole pöördudes, et võetaks neis
direktiivides nõutud meetmed.
Samuti ei muuda
eeltoodu kuidagi Euroopa Kohtu järjekindlat seisukohta, et kui liikmesriik ei ole suutnud tagada direktiivides
sätestatud õhusaaste piirtasemeid, peavad puudutatud isikud saama riigi
ametiasutustelt nõuda, vajadusel kohtu poole pöördudes, et võetaks neis
direktiivides nõutud meetmed. Ühtlasi võivad füüsilised või juriidilised
isikud, keda häire- või piirtasemete ületamise oht otseselt puudutab, niisuguse
ohu esinemise korral pädevatelt ametiasutustelt nõuda tegevuskava koostamist,
pöördudes vajadusel kohtu poole.
Euroopa Kohtu otsus
C‑61/21
LOODUSKAITSE
Riigikohus: puhkevõimaluste loomine ja looduse kaitsmine võivad kohaliku kaitseala loomisel üksteist toetada (3-20-1717)
Märtsi alguses tegi
Riigikohus otsuse, milles leidis, et looduse kaitsmine ja inimeste võimalus
puhata, sh tegeleda tervisespordiga, ei pruugi üksteisele vastu töötada, vaid
võivad tihti hoopis üksteist täiendada. Samas märkis kohus, et Jõelähtme vald
tegi olulise kaalutlusvea, kui ei arvestanud looduskaitseala loomisel tõsiasja,
et on olemas riigi ülekaalukas huvi lubjakivi kaevandamise vastu, mida valitsus
väljendas loa andmisega piirkonnas lubjakivi kaevandamiseks.
Riigikohus: Inimeste tervise ja
heaoluvajadused langevad sageli kokku ülejäänud eluslooduse vajadustega ning
huviga looduskeskkonna kaitseks.Kohaliku kaitseala võib
luua peamiselt inimestele puhkevõimaluste loomiseks, kui kaitse alla võetaval
alal on mingisugunegi keskkonnakaitseline väärtus, mis on nimetatud LKS §-s 7
või 43. Viidates Euroopa Komisjoni elurikkuse strateegiale aastani 2030, asus
Riigikohus seisukohale, et looduse kaitsmine ja inimestele puhkevõimaluste
loomine ei ole tingimata üksteisele vastanduvad eesmärgid. „Inimeste tervise ja
heaoluvajadused langevad sageli kokku ülejäänud eluslooduse vajadustega ning
huviga looduskeskkonna kaitseks. Looduse kaitse aitab kaasa inimeste vaimse ja
füüsilise heaolu tagamisele ning suurendab ühiskonna suutlikkust tulla toime
üleilmsete muutuste, terviseohtude ja katastroofidega /.../.“ (p 17) Samuti
märkis Riigikohus, et kohaliku kaitsealaga on võimalik kaitse alla võtta mõnd
loodusobjekti, mida ei peeta üleriigilise kaitse alla võtmiseks teaduslikult
piisavalt huvitavaks või muidu oluliseks.
Riigikohus: kui kohus leiab, et ühe poole tõend
küsimuses on arvestamist väärt, ei või kohus jätta kõrvale teise poole esitatud
tõendeid sama küsimuse kohta.
Riigikohus heitis
ringkonnakohtule ette, et kohus oli arvestanud OÜ Alkraneli tõendit, mille
kohaselt maardla kasutuselevõtt ei häiriks luitestiku kasutamist puhkamiseks,
jättes kõrvale puhkajaid ja sportijaid ühendavate MTÜ-de kirjad, mis väitsid
vastupidist. Riigikohus nentis, et kui kohus leiab, et ühe poole tõend
küsimuses on arvestamist väärt, ei või kohus jätta kõrvale teise poole esitatud
tõendeid sama küsimuse kohta.
Vald
tegi olulise kaalutlusvea, kui ei arvestanud looduskaitseala loomisel tõsiasja,
et on olemas riigi ülekaalukas huvi lubjakivi kaevandamise vastu, mida valitsus
väljendas loa andmisega piirkonnas lubjakivi kaevandamiseks.
Riigikohus luges kohaliku
kaitseala loomise valla poolt siiski õigusvastaseks. Riigikohus leidis, et vald
tegi olulise kaalutlusvea, jättes arvestamata, et riik oli andnud kaevandusloa ning
oli seega andnud prioriteedi üleriigilisele
olulisele huvile ehituslubjakivi kaevandamiseks. Seepärast jättis Riigikohus
jõusse ringkonnakohtu otsuse, millega kohus tühistas Jõelähtme valla otsuse
luua Ojaveere kinnistule kohalik looduskaitseala. Samas tühistas ringkonnakohus
teises menetluses Ojaveere kinnistul kaevandamiseks väljastatud loa, mis
tähendab, et see, kas kinnistul hakatakse kaevandama lubjakivi või säilivad
luited, on endiselt lahtine.
Riigikohtu otsus asjas 3-20-1717
MEREKAITSE
ÜRO lõi raamistiku avamere elurikkuse kaitsmiseks
Pärast 20 aastat kestnud
kõnelusi jõudsid ÜRO läbirääkijad 5.
märtsil kokkuleppele, kuidas kaitsta mere-elurikkust avamerel ehk aladel, mis
jäävad rannikust rohkem kui 200 meremiili kaugusele. Seni polnud
rahvusvahelises õiguses instrumenti, millega kaitsta riikide majandusvööndist
välja jäävat merd. Kokkulepe annab raamistiku merekaitsealade loomiseks, mis on
vajalik, et viia ellu COP15-l seatud eesmärk võtta 2030. aastaks kaitse alla
30% maismaast ja merest. Samuti pandi paika põhimõtted merest leitud
geneetilise materjali õiglaseks jagamiseks ning loodi kohustus viia läbi keskkonnamõju
hindamine tegevuste puhul, mis võivad mereelustikku ohustada, näiteks merepõhja
kaevandamine. Lepe jõustub, kui selle on ratifitseerinud vähemalt 60 riiki.
Riikide jurisdiktsiooni alt välja jäävate alade mere-elurikkuse
kaitse ja jätkusuutliku kasutamise kokkulepe (viimistlemata tekst)
BBC artikkel (08.03.2023)
The Guardian artikkel (05.03.2023)
JÄÄTMED
Riigikogu võttis vastu seadusemuudatused ühekordse plasti direktiivi ülevõtmiseks
Seadusega keelatakse lasta turule nii ühekordselt kasutatavaid plasttooteid kui
ka oksüdantide toimel lagunevaid plastist tooteid.
Kirjutasime oktoobrikuu uudiskirjas, et
tulemas on olulised muudatused seoses ühekordse plasti direktiivi ülevõtmisega.
Riigi Teatajas avaldati märtsis jäätmeseaduse, pakendiseaduse ja tubakaseaduse
muutmise seadus, mille eesmärk on vähendada ühekordsete plasttoodete mõju
keskkonnale ja inimeste tervisele ning edendada üleminekut ringmajandusele,
milles kasutatakse uuenduslikke ja säästvaid ärimudeleid, tooteid ja materjale.
Seadusega keelatakse lasta turule nii ühekordselt kasutatavaid plasttooteid kui
ka oksüdantide toimel lagunevaid plastist tooteid.
1. jaanuarist 2024 avalikel
üritustel lubatud kasutada toidu ja joogi serveerimiseks üksnes
korduvkasutatavaid anumaid ja söögiriistu.
Seadusega
nähakse ette, kuidas vähendada ühekordsete plastist toidupakendite ja
joogitopside tarbimist 2026. aastaks. Näiteks on 1. jaanuarist 2024 avalikel
üritustel lubatud kasutada toidu ja joogi serveerimiseks üksnes
korduvkasutatavaid anumaid ja söögiriistu.
Seadusega
täpsustatakse ühekordselt kasutatavate plastist joogipudelite liigiti kogumise
nõudeid. 2029. aastaks tuleb saavutada kaalupõhiselt 90 protsendi ulatuses
ühekordselt kasutatavate plastist joogipudelite liigiti kogumine. Lisaks
nähakse ette teadlikkuse suurendamise abinõud, et motiveerida tarbijaid
vastutustundlikult käituma ja vähendama ühekordsetest plasttoodetest tekkivat
prügi.
Seadus jõustub 01.05.2023.
Riigi Teataja uudis
Jäätmeseaduse, pakendiseaduse ja
tubakaseaduse muutmise seadus
JAHINDUS
Muudeti jahiseaduse sätteid
Riigikogu
täiendas jahiseadust puudutavaid sätteid. Ühelt poolt piiratakse
pliisisaldusega laskemoona kasutamist märgaladel, teisalt hakkab seadus lubama
kasutada hallhülge jahil mootorsõidukit. Samuti laiendati Keskkonnaameti õigust
teha jahipidamises erisusi sigade Aafrika katku leviku tõkestamise kõrval ka
teiste ulukite kaudu levivate haiguste tõkestamiseks ning tehti selgemaks
põdra, punahirve, metssea ja metskitse jahiloa väljastamise korra sõnastust,
kuna seaduse mõtte vastu kiputi eksima.
Muudatused
jõustuvad 01.04.2023.
Riigi Teataja uudis
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Soovitused kliimamõju hindamiseks ning kliimakaalutluste arvesse võtmiseks
Keskkonnaõiguse Keskusel on valminud suunis, mis
annab soovitusi kliimamõju hindamiseks KMHs ja KSHs ning kliimakaalutluste
arvesse võtmiseks haldusotsustes. Suunis on mõeldud abivahendiks kohalikele
omavalitsustele, otsustajatele, mõjuhindajatele, vabaühendustele ja teistele
keskkonnamõju hindamisse kaasatud osapooltele.
Loe lähemalt
Analüüs: RMK tegevust reguleerivad õigusnormid võimaldavad Eesti riigimetsa majandada läbipaistmatult
Eestimaa Looduse Fond (ELF) avalikustas 16.
märtsil KÕKi ja ELFi ekspertide koostöös valminud analüüsi „RMK roll ja
kohustused metsakasutuse otsuste tegemisel“, mis vaatles RMK erinevaid
ülesandeid riigimetsa vardjana, mille hulgas on nii riigile tulu teenimine kui
ka loodusväärtuste kaitse.
Loe lähemalt
Analüüs: Eesti vajab mõjusaks kliimapoliitikaks tugevat kliimaseadust
Värske analüüs jõuab järeldusele, et Eesti vajab
õigusselguse loomiseks ning mõjusaks kliimapoliitikaks kliimaseadust. Seatud
kliimaeesmärkideni jõudmiseks peab seadus olema selge, toetuma teadusele,
sisaldama kliimaeesmärke ning selget vastutust nende täitmise eest.
Loe lähemalt
Keskkonnaõiguse Keskusel on valminud kliimaõigust tutvustav materjal noortele
2022. aastal pühendas KÕK mitmeid kliimaõigust
puudutavaid tegevusi noortele. Tegevused jagunesid temaatiliselt kolmeks:
kliimamuutus ja inimõigused, kliimakaebused ning mida saab igaüks teha kliima
heaks.
Loe lähemalt
Kertu Birgit Anton: kehtiv õigus ei ole veel järele jõudnud keskkonnakriiside tõsidusele ja vajadusele kiiresti tegutseda
Märtsis asus KÕKi juristi abina tööle Kertu Birgit
Anton, kes tegutseb ka Fridays for Future Eesti keskkonnaaktivistina. Ühtlasi
on tal käsil juuraõpingud Tartu Ülikoolis. Tööle asumise puhul küsisime Kertu
Birgitilt mõned küsimused ja kõige lõpuks ühe soovituse.
Loe lähemalt
Keskkonnaühendused saatsid ettepanekud koalitsioonileppesse
Eesti Keskkonnaühenduste Koda (EKO) ja Fridays for
Future Eesti saatsid valitsusläbirääkijaile soovitused, milles on luubi all
kliimapoliitika, energeetika, metsanduse, põllumajanduse ning elurikkuse kaoga
seonduvad olulised kitsaskohad.
Loe lähemalt
Avalik pöördumine Sõrve looduskaitseala kehtestamiseks
Eesti keskkonnaühenduste, kohalike seltside ning
kogukondade üleskutse Eesti Vabariigi peaminister Kaja Kallasele ja Vabariigi
Valitsusele Sõrve looduskaitseala moodustamiseks.
Loe lähemalt
|