lühiuudised Keskkonnaalased õigused - Euroopa Komisjon ei suuda tagada kodanikele juurdepääsu oma dokumentidele
Keskkonnamõjude hindamine - Euroopa Kohus: loa uuendamisel peab keskkonnamõjusid hindama vaid juhul, kui soovitakse teha füüsilisi muudatusi
- Muutus KMH kaalumise kohustusega tegevuste loetelu
Saastuse kompleksne vältimine ja kontroll - Euroopa Komisjon selgitas käivitamis- ja seiskamisperioodide kindlaksmääramise korda
Keskkonnatasud - Riigikogu võttis vastu angerjapüügi tasude muudatused
- Riigikogu menetleb põlevkivi kaevandamisõiguse tasu muudatust
Kliimamuutus ja energeetika - Riigikogu menetleb F-gaaside kasutamist täpsustavat eelnõud
Välisõhu kaitse - Täiendati Gothenburgi protokolli piiriülese õhusaaste vähendamiseks
Vesi - Keskkonnaministeerium ootab ettepanekuid veemajanduskavade uuendamiseks
Ohtlikud ained - Uus EL määrus biotsiidide kasutamise kohta on vastu võetud
KESKKONNAALASED ÕIGUSED Euroopa Komisjon ei suuda tagada kodanikele juurdepääsu oma dokumentidele
ClientEarth ja teised valitsusvälised
organisatsioonid on tõstatanud probleemi, et Euroopa Komisjon ei anna ligipääsu olulistele dokumentidele ning
viivitab teabenõuetele vastamisega õigusvastaselt. Õiguse saada ligipääs
Euroopa Parlamendi, Nõukogu ja Komisjoni dokumentidele annab EL kodanikele EL
määrus (EÜ) nr nr
1049/2001, sätestades selleks küll mitmeid erandeid ja tingimusi.
Küsimus on olnud käsitlemisel ka juba Euroopa
Kohtus. Euroopa Kohus tegi 9. novembril 2011. a otsused kohtuasjades T-120/10 ja T-449/10,
milles lahendas ClientEarthi jt valitsusväliste organisatsioonide kaebust
Euroopa Komisjoni vastu, kes oli korduvalt edasi lükanud nende teabenõuetele
vastamist (määruse kohaselt on vastamistähtaeg 15 päeva, mida võib pikendada
vaid ühe korra). Teabenõuded puudutasid dokumente, mis käsitlesid biokütuste
kasutamise kaudseid mõjusid maakasutusele. Kaebajad taotlesid keeldumise
otsuste tühistamist ja juurdepääsu võimaldamist.
Komisjon vastas teabenõuetele alles kohtumenetluste
käigus, edastades kaebajatele üksnes mõned küsitud dokumendid, ent keeldudes
ligipääsu võimaldamisest ülejäänud 200-le, viidates avalike ja ärihuvide
kaitsmise vajadusele. Euroopa kohus leidis, et Komisjon on ebaõigesti
pikendanud korduvalt teabenõudele vastamise tähtaega, ent kuna pärast
kohtumenetluste algatamist oli Komisjon esitanud ka sõnaselged otsused, et
organisatsioonide küsitud teavet vähemalt osaliselt ei väljastata, siis jättis
kohus kaebuste osas seisukoha võtmata (Komisjon pidi küll kandma
kohtuvaidlustega seotud kulud). Kuna kaebajad olid saanud vaidlustada vaid
vastamisega viivitamist, jäi teabe andmisest keeldumine kohtu poolt seega
lahendamata.
Määrus nr 1049/2001 on hetkel ülevaatamisel, ent
ClientEarthi teatel toimub selle muutmise eelnõu koostamine suletud uste taga
ja avalikkust ei ole sellesse kaasatud, kusjuures EL nõukogu soovib dokumentide
konfidentsiaalsusnõudeid pigem suurendada, samuti on tehtud ettepanek pikendada
teabenõuetele vastamise tähtaega 15 päevast 30 päevani.
Vt ka Euroopa Kohtu otsuseid kohtuasjades T-120/10
ja T-449/10
(ingl k)
Vt ka EL
Aarhusi Keskuse uudiskirja uudist seoses määruse 1049/2001 ülevaatamisega
(ingl k)
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE Euroopa Kohus: loa uuendamisel peab keskkonnamõjusid hindama vaid juhul, kui soovitakse teha füüsilisi muudatusi
19. aprillil tegi Euroopa
Kohus kohtuasjas
C-121/11 otsuse, milles selgitas keskkonnamõjude hindamise (KMH) kohustust
olulise keskkonnamõjuga tegevuse läbiviimiseks vajaliku loa uuendamisel.
Kohtuasi puudutas Belgias asuvat prügilat, millele anti 2008. a uus keskkonnaluba,
muutes seniseid prügila käitamistingimusi. Kaebuse esitajad leidsid, et loa
nõuete muutmise tõttu oleks tulnud asjas läbi viia ka KMH.
Euroopa Kohus selgitas,
et KMH tuleb läbi viia juhul, kui tegemist on projektiga EL
direktiivi 85/337/EMÜ (nn KMH direktiiv) tähenduses. KMH direktiivi
kohaselt loetakse projektiks lisaks teatud olulise keskkonnamõjuga tegevustega
alustamisele ka juba läbiviidava tegevuse muutmist või laiendamist, kui see
võib keskkonda oluliselt kahjustada.
Euroopa Kohus rõhutas samas, tuginedes oma varasemale lahendile asjas C-275/09,
et plaanitava tegevuse muutmise või laiendamise keskkonnamõju tuleb hinnata
vaid juhul, kui see toimub vastavat rajatist või kohta füüsiliselt muutvate
tööde või muude sekkumiste abil.
Seega ei ole Euroopa
Kohtu hinnangul KMH läbiviimine kohustuslik tegevusloa muutmisel, mis annab
õiguse tegevust muuta, ilma et sellega kaasneks tegevuskoha füüsiline muutmine.
Vt Euroopa
Kohtu otsust
Muutus KMH kaalumise kohustusega tegevuste loeteluVabariigi Valitsus (VV) võttis 4. mail vastu määruse, millega
muudeti KMH kaalumise kohustusega tegevuste loetelu. See loetelu on kehtestatud
VV 29. augusti 2005. a
määrusega nr 224 “Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju
hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu” ning selles on
sätestatud nimekiri tegevustest, milleks loa taotlemisel või loa aluseks oleva
planeeringu algatamisel tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamist (st
tegevusi, mille puhul KMH algatamine ei ole seadusest tulenevalt kohustuslik,
ent see võib siiski vajalik olla).
Muudatuse tulemusena on määruses võetud KMH algatamise
kaalumise kohustuse asemel kasutusele eelhinnangu mõiste, mis tähendab, et
kõigi nimekirjas olevatele tegevuste puhul tuleb koostada KMH eelhinnang (ka
eelnevalt tähendas kaalumiskohustus tegelikult eelhinnangu andmist, ent seda ei
olnud otsesõnu sätestatud). Samuti on mitmed muudatused sõnastuslikud, et
sätteid täpsustada või viia need kooskõlla teiste seadustega.
Sisuliste muudatuste osas on oluline, et edaspidi ei
ole vaja anda KMH vajalikkuse eelhinnangut liiva ja kruusa üldgeoloogilise
uurimistöö ja geoloogilise uuringu korral maismaal ning maavaravaru
kaevandamisega seotud maapealsete rajatiste rajamise korral, samuti
maaparandussüsteemi rekonstrueerimiseks karstialal ega ka kaitsemetsa
raadamiseks üle 10 ha
suurusel alal (viimane muudatus on seotud kaitsemetsa mõiste kadumisega
metsaseadusest). Samuti on põhjavee võtmise korral vajalik kaaluda
keskkonnamõju hindamist alles alates 200 000 kuupmeetrist aastas (enne oli
alampiiriks 50 000
kuupmeetrit aastas).
KMH algatamist tuleb edaspidi lisaks enne sätestatule
kaaluda alati turba kaevandamise korral (enne rohkem kui 150 ha korral), samuti
karusloomakasvatuse rajamiseks minkide ja kährikute pidamiseks, lisaks on
sätestatud KMH kaalumise kohustus teatud suurusega veisefarmidele. Täpsustatud
on ka infrastruktuuri ehituste puhul KMH kaalumist: kaalumiskohustusega
tegevused on nüüdsest konkreetsemalt nimetatud ning nendeks on ühisveevärgi ja
-kanalisatsiooni, bussi- ja autoparkide, elurajooni, staadioni, haigla-,
ülikooli-, vangla- ning muude samalaadsete projektide arendamine. Täiendatud on
turismimajanduse projektide nimekirja, mille puhul tuleb KMH algatamist kaaluda
(suusakompleksi rajatised, puhkeküla või hotellikompleksi rajamine väljaspool
tiheasustusala, loomaaia rajamine).
Vt Vabariigi Valitsuse 4. mai määrust nr 35
Riigi Teatajas
Vt määruse eelnõud
ja seletuskirja eelnõude infosüsteemis
Vt Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse
nr 224 kehtivat redaktsiooni Riigi Teatajas
SAASTUSE KOMPLEKSNE VÄLTIMINE JA KONTROLL Euroopa Komisjon selgitas käivitamis- ja seiskamisperioodide kindlaksmääramise korda7. mail võttis Euroopa
Komisjon vastu rakendusotsuse 2012/249/EU, milles on toodud täpsemad reeglid suurte põletusseadmete käivitus- ja
seiskamisperioodide kindlaksmääramiseks. Nimetatud perioodid on EL direktiivis 2010/75/EU (nn tööstusheite direktiiv) olulisel kohal, kuna neil perioodidel võib
saasteainete sisaldus suurte põletusseadmete heitgaasides ületada loas kindlaks
määratud piirväärtusi. Otsus on oluline ka Eestis asuvate suurte
põletusseadmete (nt Eesti Energia soojuselektrijaamade) seisukohalt.
Suurte põletusseadmete
(seadmed, mille nimisoojusvõimsus on suurem kui 50 MW) puhul on tavapärane, et
stabiilse töökoormuse saavutamisele eelneb käivitusperiood, mille jooksul
põletatakse kütust väiksemal temperatuuril ning sellest tulenevalt on ka
heitgaasides sisalduvate saasteainete sisaldus tavapärasest kõrgem. Sama
olukord esineb suurte põletusseadmete järk-järgulisel seiskamisel. Seetõttu
näeb tööstusheite direktiiv ette, et selliste perioodide vältel õhku paisatud
heidet ei arvestata loas sätestatud heite piirväärtuste järgimise
kontrollimisel.
Kuna käivitus- ja
seiskamisperioodidel saastavad suured põletusseadmed välisõhku tavapärasest
rohkem, tuleb rakendusotsuse kohaselt käitise loas ette näha meetmed, mis
võimaldaks neid perioode võimalikult lühikesena hoida. Loas tuleb ette näha ka
meetmed, mis tagavad saasteainete püüdeseadmete võimalikult kiire
töölerakendumise. Samuti selgitatakse otsuses lähemalt, mille alusel käivitus-
ja seiskamisperioode loas kindlaks määrata. Elektri-, soojus- ning mehhaanilist
energiat tootvate suurte põletusseadmete puhul tuleb periood kindlaks määrata stabiilseks
tootmiseks vajaliku koormuse järgi, protsendina käitise nimivõimsusest. Vastava
koormuse kindlaksmääramisel lähtutakse kas teatud tööprotsessidest (nt täielik
üleminek abipõletitega töölt ainult põhikütuse kasutamisele) või
tööparameetritest (nt väljuva gaasi hapnikusisaldus või temperatuur).
Vt Euroopa Komisjoni rakendusotsuse teksti (PDF-formaadis)
KESKKONNATASUD Riigikogu võttis vastu angerjapüügi tasude muudatused7. mail võttis Riigikogu vastu keskkonnatasude seaduse
muudatused, millega muudetakse kutselise angerjapüügi tasusid veekogudel, kuhu
nimetatud kalaliigi varude suurendamiseks asustatakse angerjamaime. Lisaks
täpsustatakse veekogu nimetamisega eelnõus sätet, mis kehtestab püügiõiguse
tasu piirmäärade vahemiku Peipsi järvel püügivahendina kasutatavale
põhjanoodale ehk mutnikule. Kajastasime eelnõu (187 SE) sisu lähemalt KÕKi 2012.a aprillikuu
uudiskirjas. Riigikogu menetluse käigus eelnõus muudatusi ei tehtud.
Vt keskkonnatasude
seaduse muutmise seaduse eelnõud ja seletuskirja Riigikogu kodulehelt
Riigikogu menetleb põlevkivi kaevandamisõiguse tasu muudatust
15. mail võttis Riigikogu menetlusse keskkonnatasude
seaduse muutmise seaduse eelnõu 234 SE, mis puudutab põlevkivivaru
kaevandamise, kasutamise või kasutuskõlbmatuks muutmise eest täiendava
ressursimaksu 2 eurot tonni kohta kehtestamist.
Eelnõu algatajateks olid Inara Luigas, Lembit
Kaljuvee, Kalle Laanet, Deniss Boroditš ja Rainer Vakra, ning selle seletuskirja
kohaselt on muudatuste ajendiks asjaolu, et põlevkivi kaevandamisõiguse tasu on
väga madal, mistõttu riik ei hinda Eesti rahvale kuuluva loodusvara väärtust
õiglaselt. Võrdlus põhineb kivisöe 11,5 korda suuremal maailmaturu hinnal.
Seletuskirja kohaselt tehakse ettepanek kasutada laekuvat lisatulu õpetajate palgatõusuks.
Vt seaduse
muudatuse eelnõud ja seletuskirja Riigikogu kodulehelt
KLIIMAMUUTUS JA ENERGEETIKA Riigikogu menetleb F-gaaside kasutamist täpsustavat eelnõud
14. mail võttis Riigikogu
menetlusse välisõhu kaitse seaduse, majandustegevuse
seadustiku üldosa seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise eelnõu. Eelnõu eesmärgiks on senisest täpsemalt reguleerida nii
osoonikihti kahandavate ainete kui neid asendavate fluoritud kasvuhoonegaaside
(nn F-gaaside) kasutamise korda. Olulisemate muudatustena nähakse eelnõus ette
nimetatud ainete kohta andmeid sisaldava uue registri (FOKA) loomine ning
teatud F-gaasidega seotud toimingute jaoks loakohustuse sisse seadmine.
Osoonikihti kahandavate
ainete tootmine, turule viimine ja kasutamine on Euroopa Liidus erandkorras
lubatud vaid valdkonda reguleerivas EL määruses (EÜ) 1005/2009 toodud juhtudel. Osoonikihti kahandavaid aineid asendavad paljudes kasutusvaldkondades
F-gaasid, mis on omakorda aga väga tugeva mõjuga kasvuhoonegaasid. Seetõttu on
ka F-gaaside kasutamine reguleeritud EL määrustega. EL määrustes sisalduvad
nõuded on küll otsekohalduvad, ent nende praktikas rakendamiseks on kehtivat
Eesti õigust vaja täiendada. Viimane on ka Riigikogu menetlusse võetud eelnõu
eesmärgiks.
Olulise uuendusena
seataks eelnõu kohaselt sisse osoonikihti kahandavate ainete ja F-gaaside kohta
andmeid sisaldav register (FOKA). Registrile on kohustatud andmeid esitama
vähemalt kolm kilogrammi nimetatud gaase sisaldavate toodete, seadmete,
süsteemide või mahutite käitlejad (kelleks on reeglina vastava eseme omanik)
selle omandamise, täiendamise või jäätmekäitluseks üleandmise korral. Eelnõu
kohaselt oleks mõnigate F-gaaside käitlustoimingute läbiviimiseks vajalik
taotleda vastav luba, täpsem loetelu sellistest toimingutest kehtestataks
keskkonnaministri poolt. Eelnõu näeb ette ka aastaaruannete esitamise kohustuse
F-gaaside müüjatele, F-gaase sisaldavate seadmete jmt tootjatele ning F-gaase
sisaldavate seadmetega varustatud
laevade ja raudteevagunite omanikele.
Vt eelnõu teksti ja seletuskirja Riigikogu kodulehel
VÄLISÕHU KAITSE Täiendati Gothenburgi protokolli piiriülese õhusaaste vähendamiseks
4. mail jõudsid EL liikmeriigid kokkuleppeni täiendada
Gothenburgi protokolli piiriülese õhusaaste vähendamise saavutamiseks.
Gothenburgi protokoll võeti vastu 30. novembril 2009. a ning see määrab
piirmäärad väävliheitele, lämmastikoksiididele, lenduvatele orgaanilistele
ühenditele ning tahketele osakestele. Protokoll määratleb ka piirväärtused
spetsiifilistele saasteallikatele (põletustehased, elektritootmine,
kuivpuhastus, sõidukid, veokid) ja nõuab parima võimaliku tehnika rakendamist.
Täiendatud eesmärgid näevad
ELis ette väävliheite 60%-list, lämmastikoksiidide 40%-list, lenduvate
orgaaniliste ühendite 30%-list, ammoniaagi 6%-list ja tahkete osakeste 20%-list
vähendamist võrreldes 2005. aastaga. Täiendavalt lepiti kokku tahma koostisosa musta süsiniku
vähendamises. Seni protokoll musta süsinikku ei puudutanud. Euroopa Komisjoni
hinnangul vähenevad protokolli täiendamise tulemusena oluliselt inimeste
terviseprobleemid, mis on seotud nimetatud saasteainetega.
Kokkuleppega on hõlmatud EL, Norra, Šveits ja USA.
Iseenesest olid läbirääkimistega hõlmatud ka muud riigid, kes oleksid
potentsiaalselt protokolli ratifitseerijad lähiaastatel (nt Ühinenud Rahvaste
Euroopa Majanduskomisjoni riigid nagu Venemaa ja Kanada).
Allikas:
Euroopa Komisjon
Vt Euroopa Komisjoni pressiteadet
(ingl k)
Vt Gothenburgi protokolli
kohta lähemalt Ühinenud Rahvaste Euroopa Majanduskomisjoni kodulehelt
Vt ka Euroopa Komisjoni õhukvaliteedi teemalist
veebilehte (ingl k)
VESI Keskkonnaministeerium ootab ettepanekuid veemajanduskavade uuendamiseks
Keskkonnaministeerium on
teatanud, et vaatab üle kehtivaid veemajanduskavasid, mistõttu ootab
ettepanekuid ja vastuväiteid kavade ajakohastamise ajagraafikule ja tööplaanile.
Avalik väljapanek toimub 1. maist kuni 31. oktoobrini kõikides maakonnakeskustes ning Keskkonnaministeeriumi veebilehel.
Veemajanduskava on
dokument, mis sisaldab ülevaadet veeprobleemidest ning lahendusi nende
kõrvaldamiseks. Veemajanduskavasid koostatakse vesikonniti – Ida-Eesti,
Lääne-Eesti ja Koiva vesikonna kohta. See koostatakse ja kehtestatakse iga kuue
aasta järel. Seetõttu tuleb 2010. aasta aprillis Vabariigi Valitsuse poolt vee
kaitse korraldamiseks ning pinna- ja põhjavee loodusliku seisundi saavutamiseks
ja hoidmiseks kehtestatud veemajanduskavad hiljemalt 2015. aasta lõpuks üle
vaadata ja ajakohastada.
Avaliku väljapaneku
käigus ootab Keskkonnaministeerium kõikidelt huvituvatelt isikutelt arvamusi.
Eeskätt oodatakse konkreetseid ettepanekuid võimalike uuringute läbiviimiseks,
veeprobleemide kindlakstegemiseks või lahendamiseks, et uue veemajanduskava
alusel asuda neid alates 2015. aastast lahendama. Keskkonnaministeerium
korraldab ka neli avalikku arutelu.
Allikas: Keskkonnaministeerium
Vt Keskkonnaministeeriumi
pressiteadet
OHTLIKUD AINED Uus EL määrus biotsiidide kasutamise kohta on vastu võetud
10. mail võttis EL Nõukogu vastu uue
biotsiide reguleeriva määruse. See hõlmab putukamürke ja tõrjevahendeid,
kuid mitte meditsiinilisi või põllumajanduslikke taimekaitsevahendeid. Uue
määruse eesmärk on harmoniseerida biotsiide sisaldavate toodete regulatsiooni ja
lihtsustada toodete turule toomist; eelnõu sisu ja selle tausta kajastasime lähemalt
juba 2012.a veebruarikuu
uudiskirjas.
Määrus jõustub järk-järguliselt alates 1.
septembrist 2013. a.
Vt ka EL Nõukogu pressiteadet
Vt uut biotsiidide määruse teksti
EL Nõukogu kodulehel
Vt KÕKi 2012.a
veebruarikuu uudiskirja uudist uue biotsiidimääruse kohta
|