KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Aarhusi konventsiooni osapoolte kohtumisel räägiti info kättesaadavuse
olukorrast
30. juunist 4. juulini toimus Hollandis
Maastrichtis Aarhusi konventsiooni osapoolte viies kohtumine. 1998. aastal
vastu võetud konventsioon sätestab kolm olulist keskkonnaalast õigust – õiguse
keskkonnainfole, õiguse osaleda keskkonnaotsuste tegemises ning õiguse
keskkonnaasjades tehtud otsuseid vaidlustada. Konventsiooniga on tänaseks
ühinenud 47 riiki, nende seas ka Eesti. Osapoolte kohtumisel osales ca 400
eksperti liikmesriikide valitsustest, kodanikuühendustest, ettevõtetest ning
uurimisasutustest. Konventsiooniosaliste kohtumised toimuvad iga kolme aasta
tagant. Seekordsel kohtumisel arutati konventsiooni rakendamise senist seisu ning
võimalusi kõigi kolme keskkonnaalase õiguse paremaks tagamiseks tulevikus.
Võeti vastu Aarhusi konventsiooni täitmist jälgiva kontrollikomitee (Compliance
Committee) otsused, mis käsitlevad konventsiooni rikkumisi liikmesriikide
poolt. Kõige probleemsem on keskkonnaalaste õiguste tagamisega olukord
Kasahstanis, Turkmenistanis, Armeenias ja Ukrainas, ent kontrollikomitee on
viimastel aastatel tuvastanud rikkumisi pea kahe kolmandiku riikide puhul, kes
on konventsiooniga ühinenud, sh ka Euroopa Liidu enda puhul. Et tulevikus konventsiooni rakendamine paremini sujuks, võeti lisaks
muudele otsustele vastu nn Maastrichti deklaratsioon ning tööplaan aastateks 2015-2017, ent ühtki
siduvat olulist muudatust teha ei otsustatud ja kohtumise tulemustest midagi
märkimisväärset välja tuua ei ole. Ülevaatlik kokkuvõte
kohtumisel toimunust ja selle tulemustest (ingl k) Kohtumise ametlikud
otsused ja sellega seotud dokumendid Aarhusi konventsiooni kodulehel (ingl k)
Euroopa Kohus: keskkonnainfo
avalikustamine ei tohi kahjustada isiku õigust õiglasele kohtumõistmisele
(C-329/13)
Euroopa Kohus on teinud 8. mail 2014. a määruse kohtuasjas
C-329/13, milles leidis,
et keskkonnainfo salastamine on kohustuslik, kui selle avalikustamine võiks
kahjustada käimasolevat kriminaalmenetlust ning süüdistatava isiku õigust
õiglasele kohtumõistmisele. Euroopa Kohtult palus eelotsuse tegemist Austria,
seoses siseriikliku kohtuvaidlusega F. Stefani ja Austria föderaalse
põllumajandus-, metsandus-, keskkonna- ja veemajandusministeeriumi vahel.
Ministeerium oli keeldunud andmast F. Stefanile infot Drava jõel paiknevate
elektrijaamade veetaseme ja vooluhulga kohta oktoobris ja novembris 2012. Sel
perioodil tekkis Drava jõe Austrias asuval lõigul tugevate vihmasadude
tagajärjel tulvavesi ning üleujutused põhjustasid kaldaäärsetele
elamupiirkondadele suurt kahju. F. Stefan soovis saada teavet tulvavee
tekkimise põhjuste kohta, kuna meedias esitatud väidete kohaselt aitas
üleujutuste tekkimisele oluliselt kaasa lüüside vale käitamine; lüüside valvuri
suhtes algatati sel alusel ka kriminaalmenetlus. Ministeerium keeldus F.
Stefanile teabe andmisest põhjendusega, et teabe andmine võib kahjustada
käimasolevat kriminaalmenetlust. Euroopa Kohus leidis, et seda, kas info avalikustamine võib kahjustada õigust õiglasele kohtumõistmisele, tuleb igal üksikjuhtumil kaaluda.EL-s kehtiva keskkonnainfo
direktiivi 2003/4 sätted
lubavad liikmesriikidel tõepoolest piirata keskkonnainfo avalikustamist, kui
see kahjustaks negatiivselt õiglase kohtumõistmise võimalusi (direktiivi art
4(2)c)). Austria kohus leidis, et tulenevalt Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste konventsioonist (art 6) ning EL põhiõiguste hartast (art 47) peaks infole ligipääsu keelamine
sellistel juhtudel olema isiku põhiõiguste kaitseks kohustuslik, mitte jääma
vastava asutuse või liikmesriigi enda otsustada, ning et direktiivi 2003/4 säte
on seetõttu õigusvastane. Euroopa Kohus leidis, et direktiivi säte ei ole
inimõiguste konventsiooniga ja EL põhiõiguste hartaga vastuolus, ent seda tuleb
tõlgendada nii, et konventsiooni ja harta nõuded oleksid täidetud. Kui isiku
põhiõiguste kaitseks on vaja keskkonnainfo kättesaadavust piirata, siis tuleb
seda teha. Küsimuse, kas tegelikult ei olnud kõnealuses asjas õiglase
kohtumõistmise õigust riivatud juba Austria meedias avaldatud info tõttu,
jättis Euroopa Kohus hindamiseks Austria kohtutele. Euroopa Kohtu määrus
kohtuasjas C-329/13
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Kildagaasi uurimise
keskkonnamõju hindamise kohustuslikkus vaidluse all
Selle aasta veebruaris kirjutasime Euroopa
Komisjoni vastuvõetud soovitusest, milles on paika pandud
miinimumpõhimõtted kildagaasi uurimiseks ja ammutamiseks hüdrofrakkimise
meetodil, vt uudist. Soovituste kohaselt tuleks
liikmesriikidel muuhulgas tagada, et ettevõtted viiksid enne kildagaasi
kaevandamist läbi keskkonnamõju hindamise (KMH). Samas otsustati 2014. a aprillis tehtud KMH
direktiivi muudatustest kildagaasi kaevandamise KMH kohustuslikkuse nõue siiski
välja jätta. Küsimus, kuivõrd on kildagaasi kaevandamise või uurimise puhul KMH
läbiviimine kohustuslik, ei ole seega hetkel päris selge. Euroopa Komisjon on seisukohal, et suure osa kildagaasi projektide välistamine KMH kohustuse alt ei ole õiguspäraneAsjasse võib tulevikus selguse tuua hoopiski
Euroopa Kohus. Euroopa Komisjon on algatanud Poola suhtes rikkumismenetluse,
kuna Poola kehtestas kildagaasi projektidele KMH läbiviimiseks sellised
künnised, mis faktiliselt välistavad enamiku kildagaasi uurimise projektidest KMH
kohustuse alt. Kui Poola ei muuda siseriiklike sätteid, on oodata
kohtuvaidlust, mille tulemusena võib küsimus, kas ja kuivõrd on kildagaasi
ammutamisel KMH kohustuslik, saada vastuse Euroopa Kohtu poolt. Jaanuarikuised soovitused nägid lisaks ette, et EL
liikmesriigid pidid 28. juuliks 2014 teada andma, milliseid keskkonnaalaseid
põhimõtteid ja meetmeid nad kavatsevad tulevikus kildagaasiga seotud
tegevustele rakendada. Asseri instituudi andmetel vastas tähtaegselt üksnes üks
liikmesriik (täpsemalt on teadmata, milline). Asseri instituudi hinnangul näitab nii Poola
juhtum kui asjaolu, et 27 liikmesriiki 28st on ignoreerinud meetmete
esitamiseks antud tähtaega, et pelgalt soovitustega (mitte konkreetsete õiguslike
nõuetega) kildagaasi keskkonnamõju hindamise reguleerimine ei pruugi olla eriti
otstarbekas lahendus. Asseri instituudi
uudiskirja uudis
KESKKONNATASUD
Riigi Teatajas
avaldatud muudatuste kohaselt tuleb edaspidi keskkonnatasusid deklareerida ning
maksta kvartalile järgneva kuu 17. kuupäevaks (seni tuli vastavad kohustused
täita 25. kuupäevaks). Muudatused tulenevad märtsis tehtud muudatustest keskkonnatasude seaduses.
RUUMILINE PLANEERIMINE
Õiguskantsler:
Vabariigi Valitsuse senine tegevus Rail Balticu planeerimisel ei ole olnud
õigusvastane
21. juulil andis Õiguskantsler oma seisukoha küsimuses, kas Vabariigi
Valitsuse senine sekkumine Rail Baltic raudteetrassi asukoha valikusse on olnud
õiguspärane. Õiguskantsleri poole pöördusid seisukoha saamiseks ühenduse
Avalikult Rail Balticust liikmed, kes soovisid teada, kas Vabariigi Valitsus käitus
õiguspäraselt, kui arutas kabinetiistungil erinevaid trassialternatiive ja
kujundas selge seisukoha, milliste alternatiividega tuleks planeeringu
menetluses edasi minna. Õiguskantsler leidis, et planeerimismenetluse praeguses
faasis ei ole võimalik õigusrikkumist tuvastada. Õiguskantsleri leidis, et Vabariigi Valitsus võib oma seisukohta küll avaldada, ent lõplikud otsused on maavanemate teha.Õiguskantsler asus seisukohale, et Rail Balticu asukohavalikuks
koostatavate planeeringute menetluses on korraldav (juhtiv) roll maavanematel.
Menetluse käigus peavad maavanemad aga tegema tihedat ja sisulist koostööd ka
teiste riigiasutuste ja isikutega. Seega ei ole Vabariigi Valitsuse poolt
seisukoha kujundamine ja selle maavanematele teatavaks tegemine iseenesest
õigusvastane. Lõppastmes peab otsuse sobivaima alternatiivi üle tegema ning
planeeringu kehtestama aga maavanem, mitte Vabariigi Valitsus. Õiguskantsler asus seega seisukohale, et Vabariigi Valitsuse seisukohta
tuleks maavanemate poolt arvestada ühe kaalutlusena, mitte selge ja siduva
ettekirjutusena. Planeerimisõiguse sätteid silmas pidades on selline lähenemine
kindlasti korrektne. Samas on maavanemate ametisse nimetamise pädevus Vabariigi
Valitsusel ning maakonnaplaneeringute kehtestamine on võimalik alles pärast
seda, kui need on siseministri poolt heaks kiidetud. Seega võib KÕKi hinnangul arvata, et
praktikas saab Vabariigi Valitsuse tehtavatel otsustel olema Rail Balticu
trassivalikul siiski määrav tähendus.
Õiguskantsleri seisukoht (pdf)
KLIIMAMUUTUS
Eesti saab pikaajalise
kliimastrateegia
Keskkonnaministeerium teatas 7. augustil, et hakkab ette valmistama Eesti
pikaajalist kliimastrateegiat. Strateegia kohaselt soovitakse vähendada
kasvuhoonegaaside heidet 2050. aastaks võrreldes 1990. aastaga 75 protsenti.
Kui 1990. aastal paisati Eestis õhku 40,9 miljonit tonni kasvuhoonegaase, siis
viimastel aastatel on see arv olnud umbes poole väiksem. 2050. aastaks on
eesmärgiks vähendada kasvuhoonegaaside heidet aga 10,3 miljoni tonnini. Eesmärgi saavutamiseks on vaja teha suuri investeeringuid näiteks
energiamajanduse- ja transpordisektoris. Samas aitab see keskkonnaministri
hinnangul pikas perspektiivis vähendada kulutusi nii tervishoiule kui ka
keskkonna korrastamisele. Strateegia on keskkonnaministri sõnul vajalik nii
selleks, et Eestil oleks kliimapoliitika alal selge visioon ja eesmärgid kui ka
ettevõtjatele investeeringute tegemisel kindlustunde andmiseks. Esmane strateegia kavand on plaanis valmis saada 2015. aasta jaanuaris. Lõplikult
peaks arengukava valmis saama 2016. aasta lõpuks. Allikas:
Keskkonnaministeerium
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
Riigi Teatajas
avaldatud määrus muudab seni määruses kasutatud termineid, sisulisi muudatusi
ei tehtud.
ENERGEETIKA
Euroopa Komisjon tegi ettepaneku
seada energiasäästu eesmärgiks 30%
23. juulil avaldas Euroopa Komisjon energiatõhusust
käsitleva teatise, mis
sisaldab ettepanekut seada 2030. aastaks energiasäästu eesmärgiks 30% võrreldes
olukorraga, kus energiasäästu meetmeid ei rakendata. Teatis on viimane osa käesoleva aasta jaanuaris
esitatud 2030. aasta kliima- ja energiapoliitika raamistiku ettepanekust
Euroopa Komisjoni poolt. Lisaks uue eesmärgi väljapakkumisele on
teatises esitatud kokkuvõte, kuidas on edenenud 2020. aastaks seatud 20%
energiasäästu eesmärgi saavutamine energiatõhususe
direktiivi 2012/27/EL
alusel. Komisjon peab eesmärki realistlikuks, kuna senised edusammud on olnud suured.Komisjoni hinnangul on uus eesmärk realistlik, kuna energiatõhususe
suurendamisel on juba tehtud olulisi edusamme: uutes ehitistes kulub vaid pool
energiast, mis kulus 1980. aastatel, ning tööstus vajab ligi 19% vähem energiat
kui 2001. aastal. Eesmärgi saavutamine tooks endaga kaasa mitmeid positiivseid
muudatusi, näiteks looks see uusi võimalusi ettevõtjatele, vähendaks
keskkonnamõjusid, energiakulusid tarbijate jaoks ning Euroopa Liidu
gaasiimporti. Viimane võimaldaks vähendada sõltuvust välistarnijatest (eelkõige
Venemaast) ning suurendada energiajulgeolekut. Teatise kohaselt vaatab Euroopa
Komisjon edusammud energiatõhususe
eesmärkide saavutamisel uuesti üle aastal 2017. Euroopa Komisjoni pressiteade
Euroopa Komisjoni
energiatõhusust käsitlev teatis (ingl k) Energiatõhusust
käsitlev direktiiv 2012/27/EL (pdf)
VÄLISÕHU KAITSE
Keskkonnaministeerium täpsustas
nõudeid kütteõlidele
1. augustil
jõustusid keskkonnaministri
määruse muudatused,
millega täpsustati oluliselt kütteõlidele esitatavaid keskkonnanõudeid. Varem
kehtinud õiguse kohaselt oli reguleeritud vaid vastavate kütuste
väävlisisaldus. Määruse muudatustega lisati teiste riikide ning kehtivate
standardite eeskujul nõuded kütteõlide leekpunktile (temperatuur, mille juures
kütuse aurud lahtise tulega kokkupuutes süttivad), destilleerumisele ning vee-
ja tuhasisaldusele. Ministeeriumi
pressiteate kohaselt on uute nõuete eesmärgiks välistada seni levinud
praktikat, kus kütteõlide hulka segati vanaõlisid jt ohtlikke aineid, mis ei muutnud oluliselt
kütuste väävlisisaldust ning põletati neid kateldes. Sellest tekkinud
heitgaasid põhjustavad tõsiseid terviseriske. Muudatustega
eristatakse nõudeid kergele, raskele ja põlevkivikütteõlile. Kütteõlide väävlisisalduse
nõudeid ei muudetud. KKM määrus
vedelkütuste keskkonnanõuete kohta
KKM pressiteade
VESI
Euroopa komisjon küsib arvamust vee korduvkasutuse soodustamise kohta
Euroopa Komisjon algatas juuli lõpus avaliku konsultatsiooni, mille
eesmärgiks on arutada puhastatud reovee korduvkasutamist, sellega seonduvaid
takistusi ning Euroopa Liidu meetmeid, mis võiksid vee korduvkasutamist
soodustada. Vee korduvkasutus ei ole praegu Euroopas laialdaselt levinud. Põhjuseid
selleks on mitmeid, nt puuduvad puhastud reoveele ühised EL keskkonna- ja
tervisekaitsestandardid ning sellise veega kastetud põllumajandustoodete müük
võib olla takistatud. Samas aitaks suurem vee korduvkasutamine lahendada
järjest kasvavaid põua ja veepuuduse probleeme, vähendades reovee tekitatud
saastatuse ohtu ning selle puhastamise kulusid. Lisaks on vee korduvkasutamine
väiksema keskkonnamõjuga kui paljud muud alternatiivsed veega varustamise viisid (nt vee siirdamine ühest valglast
teise või vee magestamine). Konsultatsiooni tulemusi kasutatakse tulevase vee korduskasutust
puudutava mõjuhinnangu ettevalmistamiseks, mis käsitleb mh vee korduvkasutamist
asulates, põllumajanduses ja tööstuses. Mõjuhinnangu põhjal kavatseb Euroopa
Komisjon 2015. aastal esitada omapoolsed ettepanekud, mille hulka võib kuuluda
ka uute õigusaktide väljatöötamine. Konsultatsioonist saab osa võtta 11.
novembrini. Euroopa
Komisjoni pressiteade vee korduvkasutamise konsultatsiooni kohta (ingl k)
Avalik konsultatsioon vee korduvakasutuse teemal (ingl k)
METSANDUS
Riigi Teatajas
avaldatud muudatused puudutavad metsakorraldaja katsetööde läbiviimise aega –
tööde kestust pikendati kuuelt tunnilt seitsmele ning selle läbiviimise uueks
ajavahemikuks seati 1. mai kuni 31. oktoober. Teisalt kaotati nõue sooritada
töö kuu jooksul pärast eksami sooritamist.
OHTLIKUD AINED
Probleemtoodetes ohtlike ainete
kasutamise erandite loetelu muudeti
18. juulil
avaldati Riigi Teatajas keskkonnaministri määruse muudatused, millega
muudetakse loetelu juhtumitest, mil probleemtoodetes võib kasutada tavapärasest
suuremat kogust ohtlikke aineid (elavhõbedat, pliid, kaadmiumi, kuuevalentset
kroomi). Muudatused lähtuvad valdkonda reguleerivatest EL direktiividest. Probleemtoodete hulka loetakse tooteid, mis on oma koostise poolest keskkonnale ohtlikud ja vajavad erilist tähelepanu, nt patareid, akud, sõidukid, rehvid ja elektriseadmed. Esimene grupp
muudatusi on seotud EL patareidirektiivi muudatustega (EL direktiiviga
2013/56). Varasemalt
kehtestatud eranditele, mille kohaselt võib teatud patareides ja akudes
kasutada tavapärasest suuremal hulgal elavhõbedat ja kaadmiumi, seatakse
lõpptähtaeg, millest alates erandeid enam ei kohaldata. Teine suur grupp
muudatusi tugineb Euroopa Komisjoni delegeeritud direktiividele, millega
lubatakse erandkorras ja fikseeritud aja jooksul teatud
probleemtoodetes kasutada tavapärasest enam ohtlikke aineid. Nt lubatakse kuni 30. juunini 2021 kasutada pliid legeeriva elemendina ioniseeriva
kiirgusega kokkupuutuvate meditsiiniseadmete laagrites ja kuluvates pindades. Määruse muudatused Riigi Teatajas Määruse eelnõu,
seletuskiri jm materjalid Eelnõude Infosüsteemis
KIIRGUS
Euroopa Liidu
Teatajas avaldati tuumaseadmete, eelkõige tuumaelektrijaamade ohutust
puudustavad muudatused, mille kohta saate lähemalt lugeda juunikuu uudiskirjast.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Uus välisõhku kaitsev seadus vajab põhjalikumat aruteluTäna, 15. augustil esitas Keskkonnaõiguse Keskus keskkonnaministrile oma seisukohad seoses uue välisõhu kaitset puudutava seaduse – atmosfääriõhu kaitse seaduse – eelnõuga. Eelnõu avalikustati keskkonnaministeeriumi poolt 15. juulil, tänasega lõppes kommentaaride ja märkuste esitamise tähtaeg. KÕKi poolt ootame eelkõige, et ministeerium jätkaks diskussiooni, kuna seekordne avalikustamine toimus suvisel puhkusteperioodil. Loe edasi »
Ajakirjas „European Energy and Environmental Law Review“ ilmus Siim Vahtruse artikkel käitaja üldkohustustestAugustis ilmus Kluweri kirjastuse poolt väljaantavas ajakirjas „European Energy and Environmental Law Review“ Siim Vahtruse ja Hannes Veinla poolt kirjutatud artikkel käitaja üldkohustustest. 1. augustil jõustunud keskkonnaseadustiku üldosa seadus (KeÜS) näeb lisaks eriseadustes jäätmekäitlejatele, katlamajade käitajatele ja teistele käitajatele sätestatud spetsiifilistele kohustustele ette ka üldisemad kohustused, mida peavad järgima kõik käitajad. Loe edasi »
Lääne
Elu tutvustas Noarootsi karusnahakasvanduse probleeme
Augusti alguses avaldas ajaleht Lääne Elu artikli pealkirjaga „Noarootsi elanikud kaebasid valla kohtusse“, milles tutvustatakse Noarootsi valda Nucko OÜ poolt kavandatava Suur-Nõmmküla farmiga seotud probleeme. Farmis plaanivad ettevõtjad asuda kasvatama karusnaha saamise eesmärgil rebaseid (varem plaaniti seal kasvatada minke). Kohalikud elanikud vaidlustasid sel suvel Keskkonnaõiguse Keskuse abiga farmile antud ehitusloa. Loe edasi »
|