ÜLDOLULIST
Eelnõuga lükataks KeÜSi loamenetluse jõustumisaega
edasi
Keskkonnaministeerium saatis septembri teises pooles
kooskõlastamiseks
keskkonnaseadustiku üldosa
seadust (KeÜS) ja selle rakendusakti muutva eelnõu. Eelnõuga antaks
Keskkonnainspektsioonile ning kohalikele omavalitsusele kallasraja reeglite
täitmise tagamiseks volitus siseneda reeglite rikkuja valdusesse ning rakendada
muid korrakaitse erimeetmeid, samuti õigus reeglite rikkujaid väärteokorras
karistada. Eelnõuga muudetaks ka
loamenetluse reeglite (5. peatüki) jõustumiskorda. Kallasraja reeglite rikkumise
väärteokoosseisu täpsustataks, maksimaalne trahvimäär tõuseks 32 000 euroniKeÜS kui üldseadus ei sisalda praegusel kujul
eraldi reegleid selle täitmise tagamise kohta. KeÜSi §-des 38 ja 39 toodud
kallasraja ja selle sulgemise või tõkestamise reeglite täitmata jätmise korral
on küll korrakaitseseaduse alusel võimalik kohaldada üldmeetmeid (ettekirjutus,
sunniraha), kuid ei ole võimalik kohaldada erimeetmeid (valdusesse sisenemine
ning muud jõulisemad meetmed). Eelnõuga
sätestataks sarnased erimeetmed, nagu olid varem kehtestatud
looduskaitseseaduses. Täpsustataks aga väärteokoosseisu sõnastust
võrreldes varem looduskaitseseaduse §-s 74 sätestatud üldise
ranna ja kalda kaitse nõuete rikkumise koosseisuga. Samuti suurendataks
juriidilise isiku karistusmäära kuni 32 000 euroni (praegu 3200 eurot). Erinevalt varemplaanitust ei jõustuks loamenetluse
sätted 1. jaanuarist 2015, vaid siis, kui mõni eriseadus seda ette näebAugustis jõustunud KeÜS rakendusseaduse kohaselt
oleksid ühtlustatud keskkonnalubademenetluse reeglid pidanud hakkama kehtima
järgmise aasta 1. jaanuarist. See kuupäev ei ole Keskkonnaministeeriumi
hinnangul enam reaalne, kuna uute eriseaduste (nt jäätme- ja veeseaduse) eelnõud
on alles Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastusringil ega jõua tõenäoliselt jaanuariks
jõustuda. Enne nende eriseaduste jõustumist ei saa näiteks jäätme- või veelube
KeÜS menetlusreeglite kohaselt anda, sest kehtiva õiguse loamenetluse sätted
erinevad KeÜS sätetest oluliselt. Eelnõuga ei kavandatagi kindlat
jõustumiskuupäeva, vaid loamenetluse peatükk jõustuks eriosa seaduse
jõustumisel, kus selle peatüki kohaldamine on ette nähtud. Tulenevalt KeÜS § 40
lg-st 5 kohaldatakse KeÜS loamenetluse reegleid vaid neile eriseadustele, kus see
selgelt sätestatud on. Eelnõu materjalid
Eelnõude Infosüsteemis
KESKKONNATASUD
Keskkonnatasude seaduse muudatused jätaks allpool
põhjavett liiva ja kruusa kaevandamise soodustused jõusse
Keskkonnaministeerium saatis septembri teises
pooles kooskõlastamiseks keskkonnatasude seaduse ja teiste seaduste muutmise
eelnõu. Eelnõu kohaselt tuleks ka peale 1. jaanuari 2015. a liiva ja kruusa
kaevandamisel allpool põhjaveetaset maksta vaid pool tavapäraselt nõutavast
keskkonnatasu määrast. Soodsam tasumäär kehtiks aga täpsustatud tingimustel. Keskkonnatasude seaduse § 9 lg 5 järgi kehtib selline
sooduskoefitsienti ka praegu, kuid keskkonnatasude seaduse seni jõustumata
muudatuste kohaselt muutuks see säte alates 1. jaanuarist 2015 kehtetuks. Sel
juhul tuleks liiva ja kruusa kaevandamisel allpool põhjaveetaset maksta
keskkonnatasusid tavapärases määras. Uue eelnõuga jäetaks koefitsient jõusse,
kuid selle kasutamise võimalusi piirataks. Soodustavat koefitsienti rakendataks
ainult maismaal (mitte enam meres liiva ja kruusa kaevandamise korral). Lisaks
kehtiks soodsam määr vaid juhul, kui allpool põhjaveetaset kaevandamisel
veetaset ei alandata, st põhjavett ei pumbata karjäärist välja. Sooduskoefitsient kehtiks
tulevikus vaid maismaal ja juhul, kui karjäärist vett välja ei pumbataEelnõu seletuskirja kohaselt on koefitsient
vajalik, kuna allpool põhjaveetaset kaevandamine on hinnanguliselt kaks korda
kulukam ülalpool põhjaveetaset kaevandamisest. Koefitsient soodustaks eelnõu seletuskirja järgi
maavaravaru täielikku ärakasutamist ühe mäeeraldise piires. See oleks juhul,
kui põhjaveetaset ei alandata, ka väiksema keskkonnamõjuga, kui uue karjääri
avamine. Võrreldes seni kavandatud muudatustega jääks uue eelnõu kohaselt
kohalike omavalitsuste ja riigi tulude kasv samas oluliselt väiksemaks. Materjalid Eelnõude
Infosüsteemis
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Komisjoni avalikustas uue mootorikütuste
heitkoguseid vähendava eelnõu
Euroopa Komisjon avalikustas oktoobri
alguses direktiivi eelnõu, millega rakendataks bensiini ja diislikütuse kvaliteedi direktiivist
98/70/EÜ tulenevat tarnija kohustust vähendada kütuste
kasvuhoonegaaside heitkoguseid. Kehtiva kütusekvaliteedi direktiivi kohaselt
tuleks aastaks 2020 vähendada kütuse elutsükli jooksul energiaühiku kohta
tekkivate kasvuhoonegaaside heitkoguseid kuni 6 %. Eelnõuga kehtestataks meetod erinevatest
kütuseliikidest - bensiinist, diislist, vedelgaasist (LPG) ja surumaagaasist
(CNG) – tuleneva süsinikuheite arvutamiseks. Meetodi kohaselt eeldataks iga
kütuseliigi puhul, et sellega kaasneb teatud hulk süsinikuheidet ehk seataks nn
heite vaikeväärtus kütuseliigi kaupa. Uut meetodit peaksid tarnijad kasutama
kasvuhoonegaaside heidete kohta esitatavates aruannetes. Muudetaks ka aruandluskohustuse
sisu. Eelnõu on pälvinud kriitikat
keskkonnaorganisatsioonidelt, kes leiavad, et võrreldes varasema selleteemalise
eelnõuga on uue eelnõu reeglid oluliselt leebemad. Põhjuseks on, et tarnijad
saavad esitada aruandeid mitte kütuste tegeliku süsinikuintensiivsuse, vaid
keskmise vaikimisi väärtuse põhjal. Samuti peetakse eelnõu kitsaskohaks
võimalust vältida kasvuhoonegaaside teemalistes aruannetes kütuse tooraine
kohta andmete esitamist. See tähendab, et kasvuhoonegaaside alases arvestuses
ei kajastuks nt õliliivade (või ka põlevkiviõli) tavapärasest saastavam mõju. Järgmiseks annavad eelnõu osas oma
seisukohad Euroopa Liidu Nõukogu ja Euroopa Parlament. Info kütuse
kvaliteedinõuete kohta Euroopa Komisjoni veebilehel Euroopa Komisjoni pressiteade (inglise keeles)
10. oktoobril jõustunud muudatustega arvatakse süsteemist välja väikese
mahuga mitteärilise lennutranspordi teostajad. Muudatuse aluseks on EL
vastavasisuline määrus 421/2014.
ENERGEETIKA
Määruse eelnõuga leevendataks väikeelamute
energiatõhususe miinimumnõudeid
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
avalikustas septembri lõpus Vabariigi Valitsuse 30. augusti 2012. a määruse nr 68 „Energiatõhususe miinimumnõuded“ muutmise eelnõu.
Eelnõuga lubataks kuni 100-ruutmeetrise köetava pinnaga väikeelamute puhul
rakendada leebemaid energiatõhususe norme. Eelnõu sätestaks, et kuni 100 m2 köetava
pinnaga uute ja oluliselt rekonstrueeritavate väikeelamute puhul võib määruses
toodud maksimaalset lubatud energiakasutuse määra (energiatõhususarvu
piirväärtust) korrutada koefitsiendiga 1,15. Seletuskirja kohaselt on erand
vajalik, kuna kuni 100 m2
suuruste väikeelamute puhul on energiatõhususe arvutusmetoodikas
soojuskadudel suur tähtsus. Seetõttu on väikeste väikeelamute puhul võrreldes
suuremate väikeelamutega seni olnud suhteliselt keerulisem energiatõhususe
miinimumnõudeid täita. See on aga vastuolus EL hoonete
energiatõhususe direktiivi 2010/31/EU poolt seatud eesmärkidega ja
lähenemisega, mille kohaselt peaks soodustama ressursside säästlikumat ja
mõistlikumat tarbimist, st ka väiksemate hoonete ehitamist. Väikeelamuid, mille köetav pind on väiksem
kui 100 m2,
on eelnõu seletuskirja kohaselt rajatud ja kasutusse võetud kordi vähem, kui
mainitud piirist suuremaid väikeelamuid. Koefitsiendi rakendamine alla 100 m2 suuruse köetava
pinnaga väikeelamutele aitaks vähendada energiatõhususe miinimumnõuetele
vastavuse tagamiseks tehtavaid kulutusi tehnosüsteemidele. See omakorda aitaks
populariseerida väiksemaid elamuid, mille rajamisel, ülalpidamisel ja
lammutamisel on ressursikulud väiksemad. Kuna väikeelamute osakaal kogu
ehitussektori toodangust on võrdlemisi väike, poleks oodatav positiivne mõju elu- ja
looduskeskkonnale siiski väga suur. Eelnõu materjalid
Eelnõude Infosüsteemis
Riigi Teatajas avaldatud muudatuste
kohaselt lisatakse hoonete energiamärgistele tulevikus automaatselt unikaalne
number, mis võimaldab neid tulevikus paremini hoonetega seostada.
Uus EL direktiiv kohustab liikmesriike katma oma
territooriumi alternatiivkütusetanklatega
29. septembril ELi
Nõukogu poolt vastuvõetud direktiivi kohaselt peavad liikmesriigid kahe aasta
jooksul koostama ning Euroopa Komisjonile esitama alternatiivkütuste
kasutuselevõtu strateegiad. Need strateegiad peaksid määratlema riikide
eesmärgid ja abinõud erinevate „puhaste kütuste“ (elekter, vesinik, maagaas)
laadimis- ja tankimispunktide loomiseks. Samuti kohustab direktiiv riike ühtlustama
tankimisseadmete standardeid ja kehtestama tarbijate teavitamise reeglid. Näiteks näeb
direktiiv ette, et liikmesriigid peavad tagama piisava arvu ühtsetele
standarditele vastavaid tanklaid ning laadimispunkte, et elektriautod ning
surumaagaasil (CNG) sõitvad autod saaksid liigelda vähemalt linnades ning
linnade lähistel. Lisaks sellele tuleb direktiivi kohaselt kasutada standardset
märgistust sõiduki kasutusjuhendis, sõidukimüügi ettevõttes ja tanklates ning
laadimispunktides, et tarbija saaks selget teavet selle kohta, millist kütust
võib sõidukis kasutada. Samuti nähakse ette reeglid tarbijale teabe andmiseks,
mis võimaldaks võrrelda alternatiivkütuste hindu traditsiooniliste kütuste
omadega. Direktiiv
jõustub 20. päeval peale Euroopa Liidu Teatajas avaldamist. Uue tanklate ja
laadimispunktide taristu rajamise tähtajad jäävad vahemikku 2020-2030. a. Euroopa
Nõukogupressiteade (pdf,
ingl k) Euroopa Komisjoni pressiteade
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Komisjoni määruse eelnõuga soovitakse
vähendada liikurmasinate õhusaastet
Euroopa Komisjon avalikustas 25.
septembril eelnõu, mille eesmärk on vähendada väljaspool teid kasutatavate
liikurmasinate (nt ehitus- ja põllumajandusmasinad) poolt tekitatavat
õhusaastet ning lihtsustada valdkonna reegleid. Eelnõuga seataks rangemad
õhuheitenormid sisepõlemismootoritele, mis on paigaldatud väljaspool teid kasutatavatele
liikurmasinatele. Samuti kehtestatakse ühtsed reeglid selliste mootorite ELis
turule laskmiseks. Väljaspool teid kasutatavate
liikurmasinate all mõeldakse väga erineva kasutusotstarbega mootoritega
varustatud seadmeid, mis ei ole paiksed. Näiteks kuuluvad nende hulka väiksed
aiandus- või käsiseadmed (nt muruniidukid, mootorsaed), ehitusmasinad (nt
ekskavaatorid, laadurid, buldooserid) ning põllumajandusmasinad (nt
harvesterid, kultivaatorid). Ka rongid, vedurid ja sisevee veesõidukid kuuluvad
liikurmasinate hulka. Nende masinate mootorite suhtes hetkel
kehtivad heitkoguste piirnormid on kehtestatud direktiiviga 97/68/EÜ, mis võeti
vastu 1997. a
ja mida on seni kaheksa korda muudetud. Euroopa Komisjoni hinnangul moodustab
väljaspool teid kasutatavate liikurmasinate mootorite õhusaaste ELis umbes 15%
lämmastikoksiidi (NOx) ja 5% tahkete peenosakeste heitkogusest. Määruse
eelnõuga reguleeritaks lisaks neile jätkuvalt ka süsivesinike ja süsinikoksiidi
heidet. Enamikus masinakategooriatest plaanitakse tahkete peenosakeste puhul
kehtestada lisaks piirmassile ka osakeste arvu piirväärtused.
Määruse eelnõu
materjalid
LOODUSKAITSE
EL Nõukogu võttis vastu määruse invasiivsete
võõrliikide piiramiseks
29. septembril võttis EL
Nõukogu vastu määruse invasiivsete võõrliikide sissetoomise, levimise
ennetamise ning ohjamise kohta. Invasiivsed võõrliigid on sellised võõrliigid,
mis on viidud väljapoole nende tänapäevast või ajaloolist looduslikku levilat,
suudavad uues levialas ellu jääda ning hiljem paljuneda, ohustades seal
ökosüsteeme, elupaiku või liike ning tekitades majanduslikku või keskkonnakahju
(nt ameerika naarits ehk mink). Euroopa Komisjoni hinnangul on määruse
vastuvõtmine ELi bioloogilise
mitmekesisuse strateegiaga aastani 2020 seatud eesmärkide saavutamisel
oluliseks ja vajalikuks sammuks. Lähemalt kajastasime
invasiivsete võõrliikide piiramise määruse eelnõud oma märtsikuu uudiskirjas.
VESI
Jõustus määrus veekogu paisutamise täpsustatud
nõuete kohta
27. septembril jõustus
keskkonnaministri määrus veekogu
paisutamise täpsustatud nõuete kohta. Uus määrus oli vajalik selleks, et rakendada 2013. a lõpus paisutamisega
seoses tehtud muudatusi veeseaduses, millega viidi
mitmed seni kehtinud määruse sätted (eelkõige paisu omaniku ja valdaja
kohustuste kohta) üle seaduse tasandile. Uue määrusega muudeti ökoloogilise
miinimumvooluhulga tagamise põhimõtteid. Seni nõuti, et vee elustiku kaitseks
ökoloogilise miinimumvooluhulga peab tagama kohe vahetult pärast paisu,
olenemata sellest, kus tegelikult vee miinimumökoloogilist vooluhulka vaja on
ja kas paisul on kalapääs, paisust allavoolu looduslik jõe lõik või muu
tehniline rajatis (nt äravoolukanal). Uute reeglite kohaselt määrab
ökoloogilise miinimumvooluhulga tagamise asukoha Keskkonnaamet. Erandina tuleb
ökoloogiline miinimumvooluhulk tagada kogu veekogu ulatuses nn lõhejõgede määruses nimetatud veekogudel. Keskkonnaseire andmete ning paisu hoolduse ja
tehnilise seisukorra andmete esitamise ning säilitamise tingimused muutusid
samuti senisest paindlikumaks. Seni pidid paisutajad need andmed alati esitama
peale vee erikasutusloa lõppemist. Alates 1. jaanuarist 2014 antud tähtajatu
vee erikasutusloa korral määrab andmete esitamise korra Keskkonnaamet
juhtumispõhiselt vee erikasutusloaga. Jõustunud määrus Riigi
Teatajas
METSANDUS
Riigikogulased sooviksid anda KOVidele suurema
sõnaõiguse linnades ja alevites toimuvate raiete üle
Riigikogu Keskerakonna fraktsioon algatas
25. septembril eelnõu, mille kohaselt tuleks tiheasustusalade metsades
plaanitavate raiete metsateatis kooskõlastada kohalike omavalitsustega. Eelnõu
kohaselt oleks kohalikel omavalitsustel oma arvamuse esitamiseks 2 nädalat
alates metsateatise koopia saamisest. Eelnõu annaks KOVidele tiheasustusaladel
metsateatist kooskõlastava rolliEelnõu koostajate hinnangul on
tiheasustusaladel (linnades, alevites) asuvad metsad avalikkusele olulised.
Samas puudub kohalikel omavalitsustel hetkel võimalus sellistes metsades
toimuvate raiete osas kaasa rääkida. Mittesiduva arvamuse küsimine annaks
võimaluse see probleem lahendada. Kohaliku omavalitsuse võimalusi oma
territooriumil asuvate metsade kasutuse suunamiseks võib tõepoolest pidada
väikesteks. Samas ei ole väljapakutud muudatust KÕKi hinnangul piisavalt
hoolikalt põhjendatud. Selgusetu on, kuivõrd sagedasti kirjeldatud probleemi
esineb ning kas tegemist on ainuvõimaliku lahendusega. Üheks alternatiiviks
võiks nt olla planeeringutele (eelkõige üldplaneeringule) suurema tähenduse
andmine metsade kasutuse suunamisel. Tõsiseid küsitavusi tekitab ka see, kuidas
täita kooskõlastuse nõuet neil juhtudel, kui metsaomanik registreerib teatise
otse metsaregistris metsaseaduse § 13.1 kohaselt ilma Keskkonnaameti
heakskiiduta. Eelnõu ja sellega
seotud materjalid Eelnõude Infosüsteemis
JÄÄTMED
Riigikohus peatas suviste jäätmeseaduse muudatuste
jõustumise (3-4-1-34-14)
Riigikohus otsustas 25. septembril asjas
3-4-1-34-14 tehtud määrusega peatada 19. juunil vastu võetud jäätmeseaduse
(JäätS) muudatuste kehtivuse. Muudatused oleks 1. oktoobrist tühistanud JäätS §
66 lg 1.1, mis võimaldab kohalikel omavalitsustel (KOVdel) või nende volitatud
mittetulundusühingutel (MTÜdel) sõlmida otselepinguid jäätmevedajatega ning
arveldada ise jäätmevaldajatega. Septembris vaidlustasid seaduse
põhiseaduspärasuse 6 Lääne-Viru omavalitsust, kes taotlesid esialgse
õiguskaitse korras ka muudatuste jõustumise peatamist. Virumaa omavalitsused taotlesid esialgset
õiguskaitset, kuna muudatuste jõustumise korral ei saaks jäätmevedu vahendada
ka nende poolt asutatud MTÜ Lääne-Viru Jäätmekeskus. See võiks muuta mõtetuks
kohalike omavalitsuste toel tehtud investeeringud ning MTÜ pankroti korral tuua
kaasa lisakohustusi. Kohalikud omavalitsused on MTÜ poolt võetud laenude
tagasimakse garandid, garantii suuruseks on umbes 66 000 eurot
omavalitsuse kohta. Riigikohus leidis, et
seadusemuudatuste jõustumine võib riivata omavalistuste finantsautonoomiatRiigikohus leidis, et taotlus on
põhjendatud, kuna seaduse jõustumine võiks veel kohtumenetluse ajal kaasa tuua
ettenägematuid negatiivseid tagajärgi nii MTÜ kui KOVide finantseisule. See
kahjustaks omavalitsuste finantsautonoomiat, mis on osaks KOVide
enesemääramisõigusest. Kuna suvel vastu võetud jäätmeseaduse muudatused olid
tihedalt seotud, peatas Riigikohus kogu seaduse jõustumise.
Riigikohtu määrus
põhiseaduslikkuse järelevalve asjas 3-4-1-34-14
Olmejäätmete sortimise reegleid muutev eelnõu
kohtas omavalitsuste vastuseisu
Keskkonnaministeerium avaldas 22.
septembril eelnõu, millega muudetaks olmejäätmete sorteerimist ja kogumist
puudutavat KKM määrust.
Eelnõu, millega täpsustataks mitmeid jäätmete sortimisega seotud kohalike
omavalitsuste kohustusi, jäeti 6. oktoobril üleriigiliste omavalitsusliitude
poolt kooskõlastamata. Omavalitsusliitude hinnangul on mitmed sätted segased,
eelnõu piiraks liigselt nende otsustusõigust ning tekitaks lisakulusid, mille
mõju pole hinnatud. Vastavalt EL jäätmete
raamdirektiivile (2008/98/EÜ) ja seda üle võtvale jäätmeseaduse § 31 lõikele 3 tuleb KOVidel järgmisest
aastast korraldada paberi-, papi-, metalli-, plasti- ja klaasijäätmete liigiti
kogumist. Uus eelnõu täpsustaks, kuidas seda täpsemalt ellu viia, nt
määratletaks määruses võimalikud jäätmete liigiti kogumise süsteemid
(korraldatud jäätmeveo raames, jäätmejaamade ja kogumispunktide või nn
kogumisringide läbi). Samuti täpsustataks, et jäätmete sortimine ja liigiti
kogumine ei tohiks sõltuda sellest, kuidas käiakse ümber sortimise jäägiga –
kas see ladestatakse prügilasse, põletatakse või töödeldakse
mehhaanilis-bioloogiliste meetoditega. Omavalitsusliitude hinnangul
riivavad täpsed reeglid jäätmejaamade haldamisele lubamatult nende autonoomiatEnim kritiseerisid omavalitsusliidud uusi
jäätmejaamade tööd puudutavaid reegleid. Eelnõu kohaselt peavad jäätmejaamad
olema suutelised vastu võtma kõiki sorteerimisele kuuluvaid jäätmeid (v-a
pakendid ja probleemtooted) ning olema avatud vähemalt kolm korda nädalas
kaheksa tunni jooksul, sh ühel puhkepäeval. Omavalitsusliitude hinnangul riivab
selline reegel lubamatult nende enesemääramisõigust, kuna erinevad kohapealsed
olud tingivad ka nt erineva vajaduse jäätmejaamade lahtioleku järele. Omavalitsusliitude hinnangul on
problemaatiline ka eelnõu jõustumistähtaeg. Eelnõu kohaselt jõustuksid
muudatused üldkorras, st kolme päeva jooksul pärast Riigi Teatajas avaldamist.
Mõningate uute reeglite täitmiseks võib kohalikel omavalistusel olla vaja muuta
lepinguid jäätmekäitlusettevõtetega, mida pole liitude hinnangul võimalik nii
lühikese ajaga teha. Eelnõu materjalid
Eelnõude Infosüsteemis
Riigikogu lükkas 25. septembri istungil
tagasi IRL saadikute algatatud eelnõu, millega sooviti anda
Tarbijakaitseametile korraldatud jäätmeveo järelevalve pädevust.
10. oktoobril
jõustusid Vabariigi Valitsuse 26. novembri 2004. a määruse nr 346 "Riikliku pakendiregistri
põhimäärus" muudatused, millega piiratakse registriandmete tagantjärele
muutmise võimalusi. Edaspidi on võimalik andmeid tagasiulatuvalt muuta vaid
eelmise aasta andmete osas.
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Kodanikuühendused:
ühiskond peab saama põlevkivi kaevandajatelt õiglast tasu
Vabaühendused kohtuvad keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannusega, et tutvustada oma seisukohti põlevkivi keskkonnatasude ja kaevanduste planeerimise küsimustes. Eestimaa Looduse Fond ja Eesti Maavarade Ühing leiavad, et põlevkivi tasude määr peab olema tänasest oluliselt kõrgem, et olla kooskõlas tööstuse keskkonnamõjude ning kodanike huvidega. Kohtumisel esitlevad Keskkonnaõiguse Keskuse juristid ettepanekuid maavarade kasutuse paremaks korraldamiseks riiklikul tasandil. Loe edasi »
Rahvusvaheline
keskkonnajuristide konverents keskendus strateegilisele hagelemisele
keskkonnaasjades
Eelmisel nädalal, 15.-18. septembril toimus Saksamaal, Lenzenis avalikes huvides tegutsevate keskkonnajuristide võrgustiku Environmental Law Alliance Worldwide (ELAW) aastakonverents. Seekordsel konverentsil arutasid rahvusvahelise võrgustiku liikmed, kuidas kasutada strateegilist hagelemist ehk kohtuskäimist tõhusa avalike huvide kaitsmise vahendina. Kohtumisel osalesid ka KÕKi juristid Kärt Vaarmari ja Siim Vahtrus. Loe edasi »
|