KESKKONNATASUD
Praxise analüütikud:
keskkonnatasude tõstmine ei välista ettevõtete investeeringuid
9. septembril
avaldasid Praxise analüütikud keskkonnatasude muutmise mõju analüüsi. Analüüsi tellijaks oli
Keskkonnaministeerium, kelle soovil analüüsiti keskkonnatasude muutmise
stsenaariumite mõjusid. Analüüs uuris mõjusid, mis kaasneks tasude tõstmisel
vee- ja soojamajanduse, ehitusmaavarade ja põlevkivisektori valdkonnas. Põlevkivitasude mõõdukas tõus tooks ei pärsiks
analüüsi kohaselt ettevõtete investeeringuidAvalikkuses on viimasel ajal enim tähelepanu saanud
põlevkivi kaevandamise ja kasutamise maksustamine. Praxise analüüsis käsitleti
kolme stsenaariumit – nn baastsenaariumit (3% tasude kasv aastas), kiire kasvu
ja vähesekkuva poliitikavaliku stsenaariumit. Analüütikud leidsid, et kiire
kasv (kaevandamistasud kasvaks 25% aastas) võiks pärssida põlevkivisektori
investeeringuid, mh keskkonnakaitsesse. Seevastu vähesekkuva poliitikavaliku
puhul (kaevandamistasu kasvaks 2016-2018 10%, 2019-2020 25%) vähendatakse
ebatõhusat põlevkivi otsepõletamist elektrijaamades ning kulude kasv ei pärsiks
investeeringuid tõhusamasse ja puhtamasse tehnoloogiasse. Uuring on osaks keskkonnatasude raamkava 2016+ ettevalmistustest. Keskkonnaministeerium
andis 10. septembril pressiteates teada, et soovib keskkonnatasusid tõsta nn
tasakaalustsenaariumi kohaselt, keskmiselt 3-10% aastas. Praxise analüüs ja analüüsi kokkuvõte KKM keskkonnatasude raamkava teemaline
veebileht
RUUMILINE PLANEERIMINE
Uus direktiiv kohustab EL riike
oma merealasid planeerima
28. augustil avaldati Euroopa Liidu Teatajas EL
direktiiv 2014/89/EL, millega
kehtestatakse mereruumi planeerimise raamistik. Nõudlus merealade kasutamise
järele on kasvav ning erinevad eesmärgid (nt meretuuleparkide rajamine, nafta-
ja gaasivarude uurimine ja ammutamine, laevandus ja kalandus, ökosüsteemide ja
bioloogilise mitmekesisuse kaitse, turism jne) võivad olla teineteist
välistavad. Seetõttu on vaja terviklikku mereplaneerimist, mis aitaks merega
seotud tegevusi tulemuslikult korraldada ning mere- ja rannikuressursse
säästvalt kasutada. Uus direktiiv sisaldab merealade planeerimise põhireegleid,
nt milliseid teemasid on soovitatav mereala planeerimisel käsitleda ning
kellega tuleb planeeringute koostamisel koostööd teha. Eesti jaoks
direktiiv olulisi muutusi kaasa ei too, kuna merealad on plaanis planeerida
juba 2020. aastaksErinevate merealade kasutajate lepitamiseks ja
konfliktide ennetamiseks peavad liikmesriigid tagama, et planeerimise
lõpptulemusena otsustataks mereruumi erinevad kasutusviisid, võttes arvesse ka kliimamuutustest
tulenevaid pikaajalisi muutusi (nt rannajoone muutust, muutusi mereelustikus). Direktiivi
kohaselt peaks mereruumi planeerimine olema etapiviisiline ja kõikehõlmav ning
loomulikult lähtuma parimatest olemasolevatest teadmistest. Alustada tuleks
probleemide ja võimaluste kindlakstegemisest ja muu olulise teabe kogumisest.
Seejärel tuleks jätkata planeerimisega, võtta vastu otsused merealade
kasutamise kohta ja neid ellu rakendada. Samuti tuleks juba tehtud otsuseid
läbi vaadata ning ajakohastada ja teha järelevalvet otsuste rakendamise üle.
Merealasid planeerides ei tohiks unustada ka maa ja mere koostoimet. Selleks,
et vähendada konflikte piirialadel, kohustab direktiiv planeeringuid
koordineerima ning kooskõlastama teiste liikmesriikidega. Siseministeeriumi hinnangul ei too direktiiv
Eestile kaasa märkimisväärseid muudatusi, kuna merenduspoliitika arengukavaga oleme endale juba võtnud kohustuse planeerida kõik Eesti merealad
2020. aastaks (direktiivi kohaselt tuleks seda teha 2021. a 31. märtsiks). Küll
tuleb teha enam koostööd teiste Läänemere-äärsete riikidega. Direktiiv Euroopa
Liidu Teatajas
KLIIMAMUUTUS
1.septembril jõustus keskkonnaministri määrus, milles on kindlaks määratud,
kui suures koguses võib F-gaase sisaldavatest seadmetest täiteainet lekkida.
Pikemalt kirjutasime määrusest käesoleva aasta maikuu uudiskirjas.
ENERGEETIKA
EL Kohus: riigid võivad piirata rohelise energia toetust
vaid oma riigis toodetud energiale (C-204/12)
ELi liikmesriigid
võivad piirata oma taastuvenergia toetusi selliselt, et maksavad toetust vaid
oma territooriumil toodetud energiale, otsustas ELi Kohus 11. septembril. See
on teine kohtuotsus, mis annab riikidele õiguse toetada rohelise energia
tootmist viisil, mis piirab kaudselt elektri vaba müüki EL ühisturul. Belgia
elektritootja Essent püüdis täita toetuste maksmise aluseks oleva rohelise
energia tarnimise kohustust elektriga, mis toodeti Taanis, Hollandis ja Norras.
Kohalik järelevalveasutus leidis, et selline teguviis on vastuolus Belgia
õigusega ning ettevõtet trahviti ligikaudu 1,5 miljoni euroga.Ettevõte pöördus
Belgia kohtusse, väites et järelevalveasutus on rikkunud taastuvenergia direktiivi ning kaupade vaba liikumise põhimõtet. EL
õiguse tõlgendamiseks pöördus Belgia kohus omakorda EL Kohtu poole. ELi kohus asus
seisukohale, et nõue kasutada rohelise sertifikaadi toetuse saamiseks vaid kohalike
tootjate tarnitud energiat „on põjendatud avaliku huviga, mis seisneb
taastuvenergia allikate kasutamise edendamises, et kaitsta keskkonda ning
võidelda kliimamuutustega.” Varasemalt on ELi
kohus teinud sarnase otsuse vaidluses, kus Soome tuuleenergia tootja Ålands
Vindkraft taotles Rootsi rohelist sertifikaati. Allikas: ENDS
Europe Kohtuotsuse tekst
JÄÄTMED
Jäätmeseaduse kavandatavate
muudatuste eesmärk on pikendada elektri-ja elektroonikaseadmete kasutusaega
Keskkonnaministeeriumi esitas 28. augustil
Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastamiseks jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu,
millega võetaks üle EL patareidirektiivi muutev EL direktiiv 2013/56/EL. Eelnõuga
täpsustataks elektri- ja elektroonikaseadmetest patareide ja akude eemaldamist
käsitlevaid sätteid. Akude ja patareide hõlpsam vahetamine aitab
vähendada seadmete äraviskamist ja sellega seotud probleemeKehtiva jäätmeseaduse järgi peavad elektri- ja
elektroonikaseadmete valmistajad disainima oma seadmed selliselt, et patarei-
ja akujäätmeid saab seadmetest lihtsal viisil eemaldada. Muudatus täpsustab
seda nõuet, sätestades, et valmistajad peaksid disainima seadmed selliselt, et
lõppkasutaja saab patarei või aku oma seadmes vahetada kas iseseisvalt või
vähemalt kvalifitseeritud töötaja abil. Säte käib nende elektri- ja
elektroonikaseadmete kohta, mida lõppkasutajal ei ole võimalik vabalt lahti
võtta, et soovi korral akut vahetada. Muudatuste rakendumisel on võimalik pikendada
elektri- ja elektroonikaseadmete kasutamisaega. Kui kasutajal on seade, mille
patareid või akut ta ise vahetada ei saa, ei pea seadet ära viskama, vaid on
võimalus lasta oma muidu töökorras seadmes patarei või aku asendada (näiteks
selliseid seadmeid hooldavas ja remontivas ettevõttes). Kaudselt aitaks
muudatus seega vähendada loodusressursside tarbimist, kuna tuleks toota vähem
uusi tooteid ning väheneks toodetest tekkivate jäätmete hulk. Eelnõu kohaselt jõustuks muudatus 2015. a 1. juulil. Materjalid Eelnõude
Infosüsteemis
KKM määruse muudatuste kohaselt
piisab jäätmete veol edaspidi ühest saatedokumendist
Keskkonnaminister võttis 2. septembril vastu 25.
septembri 2008. a
määruse nr 41 „Ohtlike jäätmete saatekirja vorm ning saatekirja koostamise,
edastamise ja registreerimise kord” muudatused, millega kehtestatakse
uus ohtlike jäätmete saatekirja vorm. Samuti ei pea olulise muudatusena ohtlike
jäätmete veol enam vormistama kaht saatedokumenti – kui saatekirjale on kantud teede-
ja sideministri 14. detsembri 2001.
a määruses nr 118 „Ohtlike veoste
autoveo eeskiri” nõutud andmed, käsitletakse saatekirja ühtlasi veodokumendina
nimetatud määruse mõistes. Muudatused jõustuvad 2015. a 1. jaanuarist.
Keskkonnaministri määrus Riigi
Teatajas
OHTLIKUD AINED
REACH-määruse loakohustusega
ainete nimekirja täiendati 9 ainega
Euroopa Komisjon muutis EL määruse nr 1907/2006 (nn REACH-määruse)
XIV lisa, täiendades loakohustusega ohtlike ainete loetelu 9 uue kemikaaliga.
Üheksa nimekirja lisatava aine hulka kuuluvad teiste seas nt arseenhape,
1,2-dikloroetaan jt eelkõige tööstuses kasutatavad ained. REACH-määruse järgi
ei või määruse XIV lisasse kantud ainet turule lasta ega seda kasutada ilma
Euroopa Komisjoni poolt antava loata (Komisjon võib erandkorras teatud kasutusalad
loanõudest vabastada). Kokku on loakohustusega ainete nimekirjas nüüd 31 ainet. Aine kandmine autoriseerimisele kuuluvate ainete
loetellu on kaheetapiline protsess. Kõigepealt tuvastatakse ained, mis võivad
avaldada inimeste tervisele või keskkonnale ohtlikku mõju. Sellised ained
kantakse kandidaatnimekirja, mis loob aine kasutamiseks juba teatud piirangud.
Euroopa Kemikaaliamet vaatab regulaarselt kandidaatnimekirja ained üle
(arvestades nende ohtlikkust) ning teeb sellest lähtuvalt Euroopa Komisjonile
ettepanekuid täiendada loakohustusega ainete loetelu. Loetellu lisatud aineid võib ilma loata kasutada
veel 35 kuu jooksul muudatuste jõustumisest.
Jõustunud muudatused
Euroopa Liidu Teatajas
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Uue maapõueseaduse arutelud peavad jätkuma
11. septembril saatsime KÕKi poolt Keskkonnaministeeriumile kirja uue maapõueseaduse eelnõu sisuliste ja menetluslike puudujääkide kohta. Eelnõu sisu osas peeti kevadel rida arutelusid erinevate osapooltega, sh mäetöösturite ja kodanikuühendustega, KÕK esitas koos Eestimaa Looduse Fondi ja Eesti Maavarade Ühinguga ka kirjalikud seisukohad. Nüüd on eelnõud täiendatud ning saadetud see keskkonnaseadustiku kodifitseerimiskomisjonile arvamuse avaldamiseks, ent laiema avalikkuse ette eelnõu uut versiooni toodud ei ole. KÕKi hinnangul tekitab see samm küsimuse, kas ja kuidas kavatsetakse eelnõu osas huvirühmadega veel läbi rääkida. Uued arutelud oleksid samas vajalikud, kuna eelnõud on olulistes küsimustes muudetud. Loe edasi »
Kärt Vaarmari tutvustas Moldova ja Valgevene keskkonnakaitsjatele
õiguslikke võimalusi
Augustis korraldas organisatsioon Regional Environmental Center (REC) Valgevene ja Moldova keskkonnaorganisatsioonide töötajate õppereisi Eestisse, mille raames tutvustati külalistele Eesti keskkonnaasutuste ja –organisatsioonide toimimist. KÕKi jurist ja juhatuse liige Kärt Vaarmari käis rääkimas KÕKi toimimispõhimõtetest ning avalikkuse kaasamise edendamise projektidest. Loe edasi »
Keskkonnaseadustiku üldosa
jõustus, seaduse kommentaarid täiendamisel, teabepäevad tulekul
1. augustist jõustus keskkonnaseadustiku üldosa seadus (KeÜS). Ehkki jõustumisjärgsetel nädalatel on ajakirjanduses tekitanud peaasjalikult diskussiooni võõral maal liikumise uued reeglid, on uues seaduses palju muud olulist nii tavainimeste, ettevõtjate kui ametnike jaoks. Sestap püüdsime KeÜS sisu lühidalt kokku võtta augustikuise keskkonnaõiguse uudiskirja põhjalikumas uudises: http://k6k.ee/uudiskiri/2014/august/keys Loe edasi »
|