KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Rahvusvaheline uuring: Eestil on arenguruumi keskkonnaasjadesse proaktiivse
kaasamise alal
20.
mail avalikustati organisatsiooni World Resource
Institute algatusel koostatud rahvusvaheline uuring
keskkonnaalaste õiguste tagamisest erinevates riikides (ingl k Environmental Democracy Index). Valminud
avalik ja internetipõhine platvorm võimaldab jälgida riikide hetkeolukorda ja
edusamme keskkonnaalase info jagamise, avalikkuse kaasamise ning
õiguskaitsevahendite tagamisel. Uuringus hinnati peaasjalikult riikide
seadusandlust, ent lisaks anti piiratud hinnanguid ka praktikale. Vaatluse all
oli 70 riiki, nende seas ka Eesti. Lisaks kaasamisele on probleemiks ka see, et kohtumenetlused võivad olla pikad ning puudub seaduses sätestatud maksimaalne tähtaeg otsuse tegemiseks
Eesti
puhul toob uuring ühe kitsaskohana esile avalikkuse proaktiivse kaasamise
vähesuse. Kuigi dokumendid on avalikud ja avalikkust teavitatakse võimalusest
otsuste tegemisel kaasa rääkida, täidavad asutused reeglina vaid hädavajalikke
miinimumnõudeid ning ei kaasa avalikkust omal initsiatiivil rohkem, kui seadus
nõuab. Teise nõrkusena toob uuring välja selle, et kohtuvaidlused on
aeganõudvad ning seadused ei näe ette maksimaalset kohtumenetluse pikkust (seda
probleemi esineb ka paljudes teistes riikides).
Uuringu
tulemused on hetkel esialgsed: riikide valitsustel on võimalik tulemusi veel
suve lõpuni kommenteerida. Selleks, et jälgida riikide edusamme keskkonnainfo
jagamisel, avalikkuse kaasamisel ning õiguskaitsevahendite tagamisel, on
uuringut plaanis iga kahe aasta tagant uuendada.
Veebisait uuringu
tulemustega
RUUMILINE PLANEERIMINE
Õiguskantsler: uus
planeerimisseadus ja selle rakendamise reeglid on põhiseadusega kooskõlas
15.
mail andis õiguskantsler seisukoha kahe avalduse osas, mis puudutasid uue
planeerimisseaduse põhiseaduspärasust. Esimeses avalduses peeti uut seadust põhiseaduse
vastaseks, kuna see vähendab avalikkuse kaasarääkimisvõimalusi, kohalike
omavalitsuste (KOVide) otsustusõigust, planeeringute kehtivus on ajaliselt
piiratud ning kõigi planeeringutega kehtestatavate piirangute eest ei ole ette
nähtud hüvitise maksmist. Teine avaldus oli seotud rakendussätetega, mille
kohaselt alates 2. aprillist vähenes joonobjektide asukohavalikuks koostatavate
planeeringute (nt Rail Baltic trassi asukohavaliku) menetlustes oluliselt kohalike omavalitsuste roll.
Esimese
avalduse osas leidis õiguskantsler, et uus planeerimisseadus ei ole avalduses toodud
põhjustel põhiseadusvastane. Avalikkusel on jätkuvalt võimalik
planeerimismenetlusest osa võtta ning omavalitsustel on jätkuvalt pädevus oma
territooriumil üld- ja detailplaneeringuid kehtestada. Asjaolu, et
maakonnaplaneeringute jt kõrgema tasandite planeeringute puhul on omavalitsuste
roll piiratum, ei tähenda veel, et normid oleksid põhiseadusega vastuolus. Küll
tuleb üksikjuhtumil hinnata, kas kõrgema tasandi planeeringute poolt tekitatav
riive omavalitsuste autonoomiale on põhiseaduspärane. Õiguskantsler toonitas, et ka uue seaduse kohaselt tuleb kõrgema tasandi planeeringutes hoolega arvestada kohalike huvidega ning üldplaneeringutegaSamuti
ei pidanud õiguskantsler printsiibis põhiseadusvastaseks sätteid, mis seavad
eriplaneeringutele ajalise kehtivuse ning annavad omavalitsustele
kaalutlusõiguse vanemaid detailplaneeringuid kehtetuks tunnistada.
Planeeringutega kaasnevate kitsenduste osas toonitas õiguskantsler, et mitte
iga kinnisasja omandiõiguse kitsenduse korral ei ole põhiseaduse § 32 kohaselt
hüvitise maksmine nõutav. Hüvitis on nõutav vaid intensiivsete riivete korral.
Teine
avaldus puudutas sätteid, mille kohaselt ei pea joonobjekti asukohavalikul enam
arvestama KOVide üldplaneeringutega ning KOVide poolne planeeringu
kooskõlastamata jätmine on siduv vaid juhul, kui viidatakse vastuolule seaduse
või selle alusel antud õigusaktiga (nt määrusega). Õiguskantsler leidis, et
nimetatud sätete kohaselt ei ole omavalitsustel enam võimalik joonobjektide
asukoha valikut senisel määral takistada, ent selline muutus on
põhiseaduspärane. Õiguskantsler toonitas, et joonobjekti asukohavalikul tuleks
osapoolte koostöös leida võimalikult sobilikke lahendusi, mis tasakaalustavad
ja lõimivad eri huve. Ka uute reeglite alusel ei tohi asukohavalik olla
põhjendamatu ja meelevaldselt kohalikke huve eirata; vajaduse korral saavad
kohalikud omavalitsused sellist planeeringut ka kohtulikult vaidlustada.
Õiguskantsleri
seisukoht uue planeerimisseaduse kohta (pdf)
Õiguskantsleri
seisukoht joonehitisi puudutavate rakendussätete kohta (pdf)
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Kohus: puudustega
kasvuhoonegaaside heite aruande esitamise eest on ettevõtjat võimalik karistada vaid siseriikliku õiguse alusel
(C-148/14)
Aprilli
lõpus tegi Euroopa Kohus otsuse,
milles leidis, et EL kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi (EU
ETS) direktiivis ettenähtud rahatrahvi ei saa kohaldada juhul, kui käitaja on
hankinud tõendatud heitkoguste aruandele vastava koguse kvoote. Kohus leidis,
et kui tõendatud aruanne osutub täiendava kontrolli tulemusena ebatäpseks, võib
ettevõttele siiski määrata trahvi siseriiklike normide alusel.
EL
direktiivi 2003/87/EÜ näeb ette, et EU ETS süsteemiga hõlmatud käitajad peavad
igal aastal koostama heitkoguste kohta aruande, mis tuleb kinnitada sõltumata
tõendaja poolt. Käitaja peab vastavalt aruandele hankima ning riiklikusse
registrisse tagastama piisava hulga nn saastekvoote. Direktiivi art 16 lg 3
kohaselt määratakse kvootide tagastamise kohustust rikkunud käitajale rahatrahv
100 eurot iga õhku heidetud, aga kvootidega katmata CO2 tonni eest.
Vaidlusalusel
juhtumil oli Saksamaal tegutsenud ettevõtja esitanud Saksa vastavale
ametiasutusele tõendatud heitkoguste aruande ja sellele vastava hulga heitekvoote.
Järelkontrolli käigus tuvastas ametiasutus aruandes puudusi (sellest oli välja
jäänud osa käitise heidetest). Kuigi ettevõtja esitas tähtaegselt ka täiendava
koguse ulatuses kvoote, määras asutus ettevõtjale esialgselt aruandest puudunud
heitkoguse eest EL direktiivi 2003/87/EÜ art 16 lg 3 alusel enam kui
100 000 euro suuruse trahvi .
Euroopa
Kohus leidis direktiivi erinevaid sätteid koos tõlgendades, et direktiivi art
16 lg 3 alusel võib ettevõtjat trahvida vaid juhul, kui käitaja ei esita
tõendatud aruandele vastaval hulgal heitekvoote. Kui ettevõtja esitab aruandele
piisava hulga kvoote, ent aruanne ise on puudulik, on teda võimalik karistada
siseriikliku õiguse alusel (sellele viitab direktiivi art 16 lg 1). Eestis nt
võib valeandmeid sisaldava aruande esitamise eest juriidilist isikut karistada
välisõhu kaitse seaduse § 139 lg 4 alusel rahatrahviga kuni 3200 eurot.
Kohtuotsuse
tekst
Määruse
muudatuste kohaselt sõltub F-gaase sisaldavate seadmete registreerimise ja
lekkekontrolli kohustus enam mitte seadmes sisalduvate F-gaaside massist, vaid nende
kliimamuutusi soodustavast potentsiaalist (arvestatakse CO2-ekvivalentides).
Määrus võtab üle selleteemalise EL
määruse nr 517/2014.
11.
mail jõustunud muudatused puudutavad eelkõige lennundusettevõtteid, kes on
hõlmatud EL kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi (EU ETS).
Muudatuste kohaselt laiendatakse lihtsustatud aruandluse korda
lennundusettevõtetele, kelle heitkogus on alla 25 000 tonni CO2 aastas
(senine piir oli 10 000 tonni CO2/a).
ENERGEETIKA
Euroopa Komisjon
uuendab energeetika-alaste ühishuviprojektide nimekirja
Euroopa
Komisjon viib sel aastal läbi EL energiaühenduste parandamiseks mõeldud nn
ühishuviprojektide (projects of common
interest – PCI) nimekirja uuendamise protsessi. Senikehtivasse nimekirja
kuulub ka mitmeid Eestit puudutavaid projekte, sh uus Eesti-Läti kõrgepingeliin
ja Eesti-Soome gaasitoru (Balticconnector).
Projektid,
mis kuuluvad nimekirja, peaksid saama eeliskohtlemist mitmel viisil. Vastava EL
määruse (nr
347/2013) kohasel tuleb vastavate projektide elluviimiseks vajalikke lube
menetleda ühe asutuse poolt, kes peab otsuse tegema võimalikult kiiresti, aga
kõige enam kolme ja poole aasta jooksul. Projektide rahastamiseks on loodud
eraldiseisev EL fond ning samuti võivad projekte tavapärasest lihtsamatel
tingimustel toetada liikmesriigid.
Esimene
taoline nimekiri koostati 2013. a lõpus. Nimekirja uuendamisel kontrollitakse,
kas varasemad projektid peaksid jätkuvalt sinna jääma ning kas lisada nimekirja
uusi projekte. 31. märtsil lõppes küll üldine avalik konsultatsioon, ent
konkreetsete projektide osas on kaasa võimalik rääkida vähemalt juunini.
Justice&Environment
uudiskiri PCIde teemal
Uue
ehitusseadustiku vastuvõtmisega seoses parandati ka hoonete energiamärgise
andmise määruse sõnastust, olulisi sisulisi muudatusi uue määrusega ei kaasne.
LOODUSKAITSE
Euroopa Komisjon
küsib arvamust EL loodusdirektiivide kohta
Aprilli
viimasel päeval algatas Euroopa Komisjon avaliku
konsultatsiooni EL loodusdirektiivide teemal. Nn linnudirektiivi (2009/147/EÜ)
ja loodusdirektiivi (92/43/EMÜ)
suhtes on algatatud nn regulatory fitness
check, ehk Komisjon uurib, kas direktiivid täidavad oma eesmärki ning on
kulutõhusad. Ametlikul tasandil on räägitud ka võimalusest direktiive
ühtlustada ja võib-olla isegi liita. Konsultatsioonist saab 24. juulini osa võtta nii tavakodaniku kui eksperdina, viimased saavad vastata suuremale arvule küsimustele
Euroopa
suuremad keskkonnaorganisatsioonid on seoses konsultatsiooniga algatanud
suuremahulise avaliku kampaania
pealkirjaga „Nature Alert”. Organisatsioonide hinnangul on Euroopa
Komisjoni pealtnäha ülla algatuse taga tegelikult tööstusettevõtete soov
looduskaitselisi nõudeid ja piiranguid leevendada. Seetõttu on organisatsioonid
vastu igasugusele direktiivide muutmiskatsele. Nende hinnangul on direktiivid
üldjoontes eesmärkide saavutamiseks sobivad ja probleemid on pigem põhjustatud
puudulikust ellurakendamisest EL liikmesriikide poolt.
Avalik
konsultatsioon kestab kuni 24. juulini. Küsimustikku on võimalik täita nii
tavakodanikuna kui ka eksperdina (viimaste jaoks avanevad pärast vastavat
vastust 15. küsimusele täiendavad küsimused). 23. oktoobril toimub Brüsselis
konverents, kus arutatakse konsultatsioonide ja uuringute esmaseid tulemusi.
Euroopa Komisjoni raportit ja ettepanekut edasiseks tegevuseks on oodata 2016.
a alguseks.
Avaliku
konsultatsiooni avaleht
EL
Komisjoni direktiivide ülevaatamise teemaline veebileht (ingl k)
MEREKAITSE
Riigikogu asub
arutama merestrateegia nõudeid kehtestavaid veeseaduse muudatusi
Riigikogu
võttis 11. mail menetlusse veeseaduse muutmise eelnõu, millega sätestatakse
selgesõnaliselt merestrateegia koostamise kohustus ja nõuded sellele
arengukavale. Muudatuste peamiseks põhjuseks on Euroopa Komisjoni poolt
algatatud rikkumismenetlus. Komisjon leiab, et Eesti ei ole piisaval määral üle
võtnud EL
merestrateegia raamdirektiivi (2008/56/EÜ). Eelnõu praktiline tähendus on pigem väike, kuna merestrateegiat juba koostatakse vastavalt EL nõuetele
EL
merestrateegia raamdirektiiv nõuab, et riigid koostaksid merestrateegia ning
võtaks selle alusel meetmeid, et saavutada mereala hea keskkonnaseisund aastaks
2020 (või säilitada head seisundit). Eestis võeti direktiiv osaliselt
veeseadusesse üle juba 2011. a (vt selle kohta 2011. a aprillikuu
uudiskirja uudist). Muuhulgas lisati seadusesse reostuse, mereala ja
mereala hea keskkonnaseisundi mõisted. Vajalikuks ei peetud aga strateegia
koostamise kohustuse ja sisu nõuete lisamist, kuna need olid suunatud otseselt
liikmesriigile. Euroopa Komisjoni ärgitusel lisataks veeseadusele nüüd ka need
sätted.
Uus
eelnõu suurendab küll õigusselgust, ent selle praktiline mõju on väike. Merestrateegia
koostamise kohustus on ette nähtud juba 2012. a Vabariigi Valitsuse
korraldusega kinnitatud Eesti
merenduspoliitikas 2012-2020. Käesolevaks hetkeks on määratletud mereala
hea keskkonnaseisund ehk eesmärk, mida püüeldakse ning seireprogramm edusammude
mõõtmiseks. 2015. a jooksul tuleks koostada veel ka meetmeprogramm ehk panna
paika eesmärgi saavutamiseks vajalikud tegevused.
Eelnõu
materjalid Riigikogu veebilehel
Keskkonnaministeeriumi
merestrateegia teemaline veebileht
METSANDUS
Euroopa Parlament
peab uues EL metsandusstrateegias oluliseks majanduslikku poolt
Aprilli
lõpus võttis Euroopa Parlament vastu resolutsiooni, milles toetab üldjoontes
Euroopa Komisjoni tegevust uue EL metsandusstrateegia koostamisel. Samas
rõhutas Parlament, et metsanduspoliitika sisu kujundamine peaks jääma
liikmesriikide pädevusse, Euroopa Liidule peaks jääma koordineeriv roll.
Resolutsioonis
tõi Euroopa Parlament esile just metsanduse majanduslikku külge, rõhutades
metsandussektori töökohtade olulisust ning metsade potentsiaali energiaallikana.
Lisaks soosib Parlament jätkusuutliku metsanduse kriteeriumite väljatöötamist,
rõhutades samas, et ka selles osas peaks lõplik sõna jääma konkreetsetele
liikmesriikidele. Euroopa Parlament näeks puidu laiemat kasutust energiatootmises, keskonnaorganisatsioon FERN peab seda aga suureks ohuks metsade jätkusuutlikkusele
Euroopa
Parlamendi resolutsioon on mõeldud n-ö taustainfoks ja seisukoha näitamiseks
tulevasteks debattideks Euroopa Komisjoni ja liikmesriikidega strateegia
täpsema sisu teemal. Arvestades, et kehtiv strateegia pärineb 1998. aastast, on
uue strateegia väljatöötamiseks aeg igati küps.
Samas
sai resolutsioon ka kriitikat. Nt metsandusalane keskkonnaorganisatsioon FERN
pidas resolutsioonis tehtud viiteid metsadele kui biomassi allikale väga
murettekitavaks – juba praegu tekitab energeetikasektor EL metsadele suurt
raiesurvet; aastaks 2020 tuleks ennustatava biomassi vajaduse katmiseks
kasutada kogu hetkel metsadest raiutav puidukogus.
Euroopa
Parlamendi pressiteade (ingl k)
FERN
pressiteade (pdf, ingl k)
JÄÄTMED
Uus EL direktiiv
nõuab õhukeste kilekottide kasutamise vähendamist
Aprilli
lõpus sai viimase ametliku heakskiidu Euroopa Parlamendilt uus EL
direktiiv (nr 2015/720), mis piirab õhukeste (õhemad kui 50 mikronit)
kilekottide kasutamist. Sisuline kokkulepe direktiivi sisu osas saavutati EL
Nõukoguga juba möödunud aasta novembris (kajastasime seda detsembri uudiskirjas).
Uue
direktiivi kohaselt tuleb EL liikmesriikidel võtta meetmeid õhukeste kilekottide
kasutuse vähendamiseks. Liikmesriikidel on valida kahe lähenemise vahel. Üks
võimalus on võtta kasutusele üksõik millised meetmed, millega vähendada
kilekottide tarbimist nn sihttasemeteni (90 kilekotti elaniku kohta aastas
2019. aastaks ja 40 kilekotti elaniku kohta aastas 2025. aastaks). Teine
võimalus on alates 1. jaanuarist 2019. a keelata õhukeste kilekottide
klientidele poodides tasuta jagamine. Riik võib rakendada ka mõlemaid meetmeid
korraga.
Direktiivi
kohaselt tuleb liikmesriikidel alates 27. maist 2018. a esitada Euroopa
Komisjonile andmeid õhukeste kilekottide aastase tarbimise kohta. Direktiivi
ülevõtmiseks vajalikud meetmed tuleb liikmesriikidel, sh Eestil üle võtta 27.
novembriks 2016. a.
Direktiivi
tekst EL Teatajas (pdf)
Euroopa
Parlamendi pressiteade
Keskkonnaminister
täpsustas määrusega jäätmete sorteerimise ja kogumise korda
Aprilli
lõpus võttis keskkonnaminister vastu olmejäätmete sortimist ja liigiti kogumist
reguleeriva määruse muudatused. Omavalitsusliitude poolt kritiseeritud eelnõud
kajastasime esmakordselt 2014. a oktoobrikuu
uudiskirjas.
Vastuvõetud
muudatused on suures osas samad, mis esialgses eelnõus. Täpsustati, kuidas peavad
kohalikud omavalitsused tagama jäätmeseaduse § 31 lg-st 3 tulenevat kohustust
olmejäätmete liigiti kogumise kohta. Samuti kehtestati nõue, et kohalike
omavalitsuste jäätmejaamad peavad olema avatud vähemalt kolmel päeval nädalas,
sh ühel puhkepäeval, kokku 24 tunni jooksul. Uuendatud eelnõuga vabastati jäätmejaamade lahtiolekunõuete järgimisest vähem kui 1500 elanikuga omavalitsused
Võrreldes
esialgse eelnõuga laiendati nimekirja jäätmetest, mille liigiti kogumise
kohalikud omavalitsused korraldama peavad. Esialgne eelnõu kohaselt oleksid
kohalikud omavalitsused pidanud tagama paberi ja kartongi, plastide, metallide,
klaasi ja pakendite liigiti kogumise. Vastuvõetud määrusega lisati sellesse
nimekirja ka biolagunevad või –lagundatavad aia-, haljastus-, köögi- ja
sööklajäätmed. Samuti sätestati erisus, mille kohaselt ei pea jäätmejaamade
lahtiolekuaegade nõudeid täitma väikesed (alla 1500 elanikuga) omavalitsused.
KeM 16.01.2007. a määruse
nr 4 „Olmejäätmete sortimise kord ning sorditud jäätmete liigitamise alused”
muudatused Riigi Teatajas
OHTLIKUD AINED
EL uus määrus
piirab laste kaitseks plii kasutamist laiatarbetoodetes
Euroopa
Komisjon võttis aprilli lõpus vastu määruse
nr 2015/628, millega piirab oluliselt plii kasutamist laiatarbekaupades.
Uue määruse kohaselt on laiatarbekaupades, mida lapsed võivad tavapärastel või
mõistlikult ettenähtavatel juhtudel suhu panna, plii maksimaalne lubatud
sisaldus 0,05 massiprotsenti. Piirang ei kohaldu juhul, kui plii võimaliku eraldumise
määr on väga väike (0,05 mikrogrammi cm2 kohta 1 tunnis). Kokkupuude pliiga võib lastele põhjustada tõsiseid ja püsivaid käitumis- ja arenguhäireid
Varasemalt
oli plii kasutamine piiratud vaid juveelitoodetes (EL määruse 836/2012 alusel),
see piirang kohaldub juba 9. oktoobrist 2013. Uue piirangu kohaldamisala on
oluliselt laiem ning selle eesmärgiks on kaitsta lapsi pliimürgituse eest, mis
võib põhjustada tõsiseid ja pöördumatuid neuroloogilisi käitumis- ja
arenguhäireid.
Uued
reeglid jõustuvad 1. juunist 2016. a EL turule viidavate toodete suhtes.
Selleks, et tootjad ja järelevalveasutused saaks uusi nõudeid kohaldada,
koostab Euroopa Komisjon ka juhendi selle kohta, milliseid tooteid silmas
peetud on.
Määruse
nr 2015/628 tekst EL Teatajas (pdf)
GMOD
Euroopa Komisjon
plaanib anda liikmesriikidele suuremad volitused ka GMOsid sisaldava toidu ja
loomasööda impordi küsimustes
Aprilli
lõpus avalikustas Euroopa Komisjon eelnõu, millega antaks EL liikmesriikidele
õigus keelata GMOsid sisaldava toidu või loomasööda importimine oma
territooriumile isegi juhul, kui vastaval tootel on olemas EL-tasandi sisseveo luba.
Reeglid oleks põhimõtteliselt sarnased hiljuti vastu võetud muudatustega GMOde
kasvatamise osas, mida kajastasime lähemalt märtsikuu uudiskirjas. Uus eelnõu sai kriitikat nii ettevõtjatelt kui keskkonnakaitsjatelt
Erinevalt
GMOde kasvatamise lubadest, on EL andnud hulga GMOsid sisaldava toidu ja
loomasööda importimise lube. Kuigi inimeste toiduks kasutatakse GMOsid
sisaldavaid tooteid ELis vähe, kasutatakse selliseid importtooteid (nt sojaube)
loomasöödaks märkimisväärsetes kogustes. Uue ettepaneku kohaselt võiksid
liikmesriigid keelduda GMOsid sisaldava söögi ja loomasööda impordist, ent
peaksid seejuures tõestama, et see ei riku ühisturu reegleid ning ei
diskrimneeri põhjendamatult importtooteid. Keeldumise põhjustena ei saa riik
välja tuua neid, mida kontrollitakse EL tasandil, st ohtu inimtervisele või
keskkonnale.
Uus
eelnõu sai koheselt kriitikat nii ettevõtjatelt kui
keskkonnaorganisatsioonidelt. Ettevõtjate ühenduse EuropaBio
hinnangul kahjustaks eelnõu vastuvõtmine ühisturgu ning loomakasvatajaid. Greenpeace’i
hinnangul on eelnõu puuduseks, et see ei lahenda EL-tasandi lubade
andmisega seotud probleeme (praegune otsustussüsteem võimaldab anda loa
hoolimata suure arvu riikide vastuseisust). Siseriiklike impordikeeldude kehtestamine
on aga vaid näiline võimalus – kohtuvaidluses osutuks kaalukamaks kaupade vaba
liikumise nõue.
Euroopa Komisjoni
pressiteade
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKi kontor on nüüd ametlikult roheline
14. mail sai KÕKi kontor Eesti Keskkonnajuhtimise Assotsiatsioonilt Euroopa Rohelise Kontori tunnistuse. Sellega kuulume nüüdsest nende valitud töökollektiivide ridadesse, kes on oma tegevuses süsteemselt ja mõtestatult sisse viinud keskkonnahoiu põhimõtted. Loe edasi »
|