KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Jõustusid KMH-direktiivi muudatusi üle võtvad uuendused mõju hindamise
reeglitesJuuli keskpaigas jõustusid keskkonnamõju
hindamise seaduse muudatused, mis võtavad üle EL
direktiiviga 2014/52/EL KMH direktiivi nõuetesse tehtud muudatused. Uued
nõuded täpsustavad keskkonnamõju eelhindamise ja aruande sisu ning mõningaid
menetluslikke üksikasju. Varasemalt oleme muudatuste sisu kajastanud meie 2017. a aprillikuu
uudiskirjas. Eelnõu Riigikogus menetlemisel tehti vaid normitehnilisi
muudatusi. Muudatuste kohaselt pikeneb KMH aurande avaliku väljapaneku miinimumaeg 30 päevani
Täpsemalt on olulisemad muudatused järgmised:
Edaspidi tuleb KMH aruandes hinnata ka mõju
looduslikule mitmekesisusele, mis võimaldab eelnõu koostajate hinnangul looduskeskkonna
aspekte veelgi laiemalt arvesse võtta; KMH aruande avaliku väljapaneku miinimumperiood
pikeneb 21 päevalt 30 päevale, andes avalikkusele rohkem aega dokumentidega
tutvumiseks ning seisukohtade esitamiseks; otsustajal on kohustus tegevusloa välja andmisel
hinnata KMH aruande asjakohasust (et vältida olukordi, kus tegevusluba antakse
välja, tuginedes vananenud KMH aruandele). Põhjendatud juhtudel on otsustajal
õigus nõuda arendajalt täiendavat eksperthinnangut; otsustaja peab tegevusloa andmisel või selle
andmisest keeldumise otsusest teavitama kõiki menetlusosalisi (sh asjaomaseid
asutusi ja avalikkust). Avalikkusele tuleb kättesaadavaks teha otsuse
sisukokkuvõte (sh lõppjäreldused), kohustuslike keskkonnameetmete kirjeldus
(kui need on määratud) ja ülevaade avalikkuse kaasamisest (sh selgitus, kuidas
on avalikkus jm asjaosalised mõjutanud lõppotsust); eelhindamise korral tuleb nüüdsest KMH
algatamise/algatamata jätmise otsus teha hiljemalt 90. päeval kogu teabe
saamisest (varem võis selle otsuse teha alles menetluse lõpus, koos loa andmise
või sellest keeldumise otsusega).
Muudatused peaksid eelnõu seletuskirja kohaselt muutma KMH
aruanded sisukamaks ja otsustusprotsessi läbipaistvamaks (sh on avalikkusel ka
rohkem aega KMH aruannetega tutvuda). KÕKi hinnangul on tegemist pigem
kosmeetiliste muudatustega, mille mõju KMH aruannete sisule ja kvaliteedile
saab olema tagasihoidlik. Samas on Eesti nendega vähemalt formaalselt
KMH-direktiivi tähtsamad muudatused üle võtnud.
Muudatuste
tekst Riigi Teatajas
Uued määrused täpsustaks keskkonnamõju hindamise aruande ja eelhinnangu
sisu
Keskkonnaministeerium saatis juuni lõpus kooskõlastusringile
keskkonnamõju eelhinnangu ja keskkonnamõju hindamise aruande sisu täpsustavate
määruste eelnõud. Mõlema eelnõu väljatöötamise tingisid keskkonnamõju
hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muudatused.
Eelnõud sätestaksid kriteeriumid ja nõuded KMH menetluses eri
valdkondade mõjude välja selgitamisele ja arvesse võtmisele. Sisuliselt on määruste
näol tegemist varasemalt KMH eelhinnangule ja aruandele kehtinud sisunõuete
ajakohastamise ja täpsustamisega.
Suuremate muudatustena tuleb nt edaspidi KMH eelhinnangus ja
KMH aruandes põhjendatud juhul hinnata suurõnnetuste või katastroofidega
kaasnevat olulist keskkonnamõju. Lisaks sellele peab eelhinnang edaspidi
sisaldama selget järeldust kavandatava tegevuse KMH algatamise või algatamata
jätmise kohta koos põhjendatud kokkuvõttega. Kui eelhinnangus esitatakse
ettepanekud vajalikeks keskkonnameetmeteks ja olulist keskkonnamõju põhjustab
vaid üks tegur (nt müranormide ületamine), siis KMH-d ei algatata ja
keskkonnamõju vähendamiseks seatakse tegevusloale täiendavaid tingimusi, mis
mõju vähendada võimaldavad.
KMH läbiviimise korral rõhutab uus määrus vajadust hinnata
olulist keskkonnamõju koosmõjus muude olemasolevate ja planeeritavate
tegevustega, võttes arvesse kõiki teadaolevaid keskkonnaprobleeme, mis on
seotud suure keskkonna-alase tähtsusega aladega või loodusvarade kasutamisega.
Eelhinnangu
sisu täpsustatud nõuete määruse eelnõu materjalid
Keskkonnamõju
hindamise aruandele esitatavate täpsustatud nõuete määruse eelnõu materjalid
KESKKONNASEIRE
Riigikogu võttis vastu keskkonnaseire seaduse muudatused
Riigikogu võttis enne suvepuhkust vastu keskkonnaseire seaduse
muudatused, mille kohaselt hoitakse ja töödeldakse keskkonnaseire andmeid
edaspidi keskkonnaseire andmekogus. Muudatustest kirjutasime lähemalt 2017. a maikuu
uudiskirjas.
Seadus jõustub selle aasta 1. septembril.
Seaduse tekst Riigi
Teatajas
KESKKONNATASUD
Riigikohus: põlevkivi aheraine on jäätmeks ka siis, kui seda püramiidikujuliselt ladestada (3-3-1-61-16)
Riigikohus tegi juuni keskel otsuse, milles selgitas, millal
on põlevkivi kaevandamisel tekkiv kaevandamisjääde (aheraine) kõrvalsaaduseks
ja millal jäätmeks.
Riigikohtu poolt lahendatud küsimus tekkis vaidluses, kus
Keskkonnaamet pani OÜ-le VKG Kaevandused kohustuse omada jäätmelube põlevkivi
rikastamisel põlevkivist eraldatava aheraine (mis koosneb eelkõige lubjakivist)
tekitamiseks. Ettevõte oli kavandanud aherainet kuhjata püramiidikujulistesse
hunnikutesse, mis oleks maastikukujunduselemendina osaks Maidla valla
detailplaneeringuga ette nähtud parklinnakust. Keskkonnaamet leidis, et kuna
kaevandaja soovib tegelikkuses leida ladestuskohta aherainele, mille järele ei
ole nõudlust, on tegemist jäätmetega. Seega on nende tekitamiseks vajalik
jäätmeluba. OÜ VKG selle tõlgendusega ei nõustunud ja pöördus Keskkonnaameti
otsuse vaidlustamiseks kohtu poole. Riigikohus rõhutas, et määravaks on see, kas ja kui kindel on kõrvalsaaduse edasine kasutus tootena
Riigikohus leidis oma otsuses, et Keskkonnaamet on aherainekillustiku
õigesti jäätmetena määratlenud, sest aherainest eraldatud killustiku kasutamisel
n-ö püramiidlinnaku rajamiseks ei teki piisavat kindlust nende edasise tootena
kasutamise suhtes. Selline seisukoht on kooskõlas Euroopa Kohtu praktikaga EL
jäätmedirektiivi rakendamisel. Oluline on ka see, et püramiidide rajamisel
ei saa OÜ VKG Kaevandused nende rajamisest otsest tulu, vaid tegevuse
majanduslik eesmärk seisneb saastetasu maksmise kohustusest vabanemises. Lisaks
rõhutas Riigikohus, et kaebajal puudub maakasutusõigus alal, millele ta
püramiide ehitada kavandas, mis ei võimalda samuti veenduda aheraine edasises
kasutuses.
Seega kokkuvõttes võib Riigikohtu otsusest tuletada, et põlevkivi
aheraine (või mistahes muu kõrvalsaaduse) määratlemisel jäätmeks või tooteks mängib
rolli selle edasine kasutus. Oluline on
just see, millised on tegelikud võimalused materjali edaspidi kasutada ja tulu
teenida. Kuna antud juhul ei olnud aheraine edasine kasutus kindel, oli õige
käsitleda neid jäätmetena.
Riigikohtu
otsus nr 3-3-1-61-16
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikohus: detailplaneeringu põhimotiivid peavad keerukamatel juhtudel sisalduma
kehtestamise otsuses
Riigikohus langetas juuni lõpus otsuse seoses Konguta valda
rajatud krossirajaga, kus muude oluliste seisukohtade kõrval rõhutas kohus taaskord,
et detailplaneeringu kehtestamisel peavad selle põhimotiivid sisalduma
planeeringu kehtestamise otsuses endas. See on eriti oluline juhul, kui
planeeringu (seletuskirja) tekst on mahukas ning sellest kaalutluste eristamine
on keeruline.
Riigikohtu poolt käsitletud vaidluse ajendiks oli Konguta
valda rajatud motokrossirada, mille seadustamiseks kehtestas vald 2014. aastal
detailplaneeringu. Kohalikud elanikud, kes olid krossiraja püstitamise ja
kasutamise vastu, vaidlustasid selle kohtus. Kaebajad leidsid mh, et planeering
oli vastuolus üldplaneeringuga, seda ei olnud kohaselt käsitletud olulise
ruumilise mõjuga objektina (ORMOna), õigusvastaselt oli jäetud algatamata keskkonnamõju
strateegiline hindamine (KSH). Riigikohus leidis, et motiivid tuleb esitada just kehtestamise otsuses, kui planeering riivab oluliselt kolmanda isiku õiguseid või tegu on mahuka planeeringuga
Riigikohus leidis, et kuigi tegemist oli ORMOga, oli see
juba olemasolev objekt ning ORMO asukohavalikut puudutavad nõuded polnud seega
asjakohased. Asjakohane oli küll ORMO-reeglistikust lähtudes kontrollida , kas
on vajalik KSH. Seda oli ka
nõuetekohaselt tehtud. Riigikohus rõhutas seejuures, et kui KSH eelhindamisel
ja planeeringu tekstis on lähtutud eeldusest, et rada kasutatakse vaid neli
korda aastas, tuleb seda tõlgendada kui valla tahet määrata kindlaks raja
kasutuspiirang. Sellist piirangut on omavalitsusel võimalik ka jõustada kasutusloa andmise, selle
täitmise kontrolli ning avaliku ürituse
korraldamise reguleerimise läbi.
Kuna Ringkonnakohus oli ühe teemana käsitlenud planeeringu põhjendamist, andis Riigikohus
selgitusi ka selles küsimuses. Varasemale praktikale toetudes sedastas kohus,
et planeeringu kehtestamise põhjendused (motivatsioon) peab tulenema
planeeringu kehtestamise otsusest, joonistest ja tekstist (seletuskirjast)
nende koostoimes. Kui planeering riivab oluliselt kolmanda isiku õiguseid või
on tegu mahuka planeeringuga, peavad põhimotiivid suurema selguse huvides olema
esitatud ka kehtestamise otsuses. Vaidlusaluses juhtumis ei vastanud
kehtestamise otsus eelkirjeldatud põhjendamise nõuetele; samas leidis
Riigikohus, et kuna seda polnud kaebajate poolt vaidlustatud ning otsus oli kaebajate
ja kohtute poolt piisavalt kontrollitav, polnud otsust otstarbekas tühistada.
Otsuse tekst
ENERGEETIKA
Euroopa Parlament ja EL nõukogu andsid uuele toodete energiamärgistusele ametliku
heakskiidu
Juuni keskpaigas sai ametliku heakskiidu majapidamisseadmete
energiamärgistuse süsteemi muutev määrus. Varasemalt oleme määruse eelnõud
kajastanud meie 2016.
a juulikuu uudiskirjas. Määrusega asendatakse erinevate energiaklasside A+,
A++ ja A+++ skaalad ühise süsteemiga A-G, mis peaks lihtsustama tarbijatel kodutehnika
ostul energiasäästlike otsuste tegemist. Tarbijateni jõuavad uue märgistusega
majapidamistarbed alates 2019. a lõpust.
Euroopa
Parlamendi pressiteade
VÄLISÕHU KAITSE
Jõustusid kliimamuutuste tõkestamiseks mõeldud muudatused atmosfääriõhu
kaitse seaduses
Juuli keskpaigas jõustusid atmosfääriõhu kaitse seaduse
muudatused, mis võtavad üle mitmed EL õigusaktid (EL direktiivid 2009/30,
2015/652, 2015/2193, määrused 2015/757 ja 517/2014). Muudatused peaksid aitama kaasa transpordisektoris (sh
meretranspordisektoris) kasvuhoonegaaside heitkoguse vähendamisele ja parandama
välisõhu kvaliteeti.
Tähtsamad muudatused on järgmised:
maanteetranspordisektoris kasutatavate kütuste
kasvuhoonegaaside heitkoguseid peab aastaks 2020 vähendama vähemalt 6%
energiaühiku kohta. Selleks on kütusemüüjatel kolm võimalust - lisada
säästlikke biokütuseid tarnitavale bensiinile või diislikütusele; tarnida
puhtaid biokütuseid või väiksema süsinikujalajäljega alternatiivseid kütuseid; või
vähendada heiteid töötlemiseelses etapis (ehk enne tooraine sisenemist ettevõttesse,
kus fossiilseid kütuseid toodetakse, nt nafta rafineerimise tehasesse); kehtestati vastutussätted laevaomanike poolt
CO2-heite aruandluse nõuete rikkumise eest. Kõikide suurte laevade (laevad, mille
kogumahutavus on üle 5000 GT) omanikud peavad alates 2018. aasta 1. jaanuarist
seirama oma reisidel süsinikdioksiidi heidet ning selle kohta kord aastas aru
andma. Sätete täitmist hakkab kontrollima Keskkonnainspektsioon; edaspidi peab Eesti edastama Euroopa Komisjonile
kogutud teavet maanteetranspordis kasutatavate kütuste või energia kohta (teave
nende koguste, päritolu jms kohta); F-gaasi sisaldavate seadmete (nt külma- ja
kliimaseadmed) kasutajatel on edaspidi võimalik hoiustada enda juures
seadmetest kogutud F-gaasi sisaldavat mahutit. Eelnõu seletuskirja kohaselt
hõlbustab see seadmete omanike ja hooldajate jaoks selliste ainete asukoha ja
liikumise jälgimist. Seadmest võetud ainet ei saadeta tänases praktikas alati
jäätmekäitlejale või puhastamiseks, vaid hoiustatakse käitleja juures, et siis
teistesse seadmetesse lisada. Mahuti hoiustamiseks
on vajalik tegevus registreerida nn FOKA-registris (fluoritud kasvuhoonegaase
ja osoonikihti kahandavaid aineid sisaldavate toodete, seadmete ja süsteemide
ning käitlemistoimingute andmekogu); õhusaasteloaga seotud andmeid (sh ka
informatsiooni selle kohta, milliseid meetmeid ta nõuetele vastavuse saavutamiseks
kasutas) tuleb edaspidi säilitada senise 5 aasta asemel 6 aastat. Nende andmete
säilitamine on vajalik selleks, et järelevalveasutusel oleks võimalik EL direktiivi
2015/2193 ja muude nõuete järgimist kontrollida.
Muudatuste rakendamisega aitab Eesti kaasa ELi poolt võetud
kohustusele vähendada aastaks 2020 kasvuhoonegaaside heitkoguseid 20 protsendi
võrra 1990 aastaga võrreldes.
Atmosfääriõhu
kaitse seaduse muutmise seadus
Atmosfääriõhu
kaitse seaduse ja keskkonnaseadustiku üldosa muutmise muutmise seadus
LOODUSKAITSE
Riigikogu võttis vastu Nagoya protokolli jõustavad looduskaitseseaduse
muudatused
Riigikogu võttis juunis vastu looduskaitseseaduse muudatused, mis on
vajalikud Nagoya protokolli rakendamiseks. Bioloogilise mitmekesisuse
konventsiooni Nagoya protokoll reguleerib juurdepääsu geneetilistele
ressurssidele ja nende kasutamisest saadava tulu õiglast jaotamist. Protokollist
tulenevate meetmete rakendamiseks on Euroopa Parlament ja Nõukogu andnud
vastava määruse
nr 511/2014. Muudatustega viiakse Eesti seadus kooskõlla ELi määrusega, mis
on omakorda Nagoya protokolli ratifitseerimise eelduseks. Eelnõust kirjutasime
ka 2017.a maikuu
uudiskirjas.
Geneetilised ressursid on näiteks taimse või loomse päritoluga
geneetiline materjal. Määruse eesmärk on tagada, et ELis kasutatavad
geneetilised ressursid ja nendega seotud traditsioonilised teadmised oleks
omandatud päritoluriigist õiguspäraselt.
Seadusesse tehtud muudatuste peamine eesmärk on määrata protokolli
rakendavad pädevad asutused, järelevalvesüsteem ja kehtestada karistusnormid. Uuenenud
seaduse kohaselt on rakendamise eest vastutavateks asutusteks Keskkonnaministeerium,
Maaeluministeerium ja Haridus- ja Teadusministeerium, haldusjärelevalvet hakkab
teostama Keskkonnainspektsioon. Lisaks kehtestati muudatustega ka
karistusnormid (rahatrahvid) määruse nõuete rikkumise korral.
Seadus jõustub 15. juulist.
Seaduse
tekst Riigi Teatajas
METSANDUS
Riigikogu võttis vastu kuusikute raievanuseid alandava eelnõu
Enne suveperioodi võttis Riigikogu vastu metsaseaduse uuendused,
millega muudetakse teatud tüüpi metsade raievanuseid, raielankide ja
püsielupaikade suuruse piiranguid ning metsamajandamise korraldust. Eelnõust
kirjutasime lähemalt 2017.
a märtsikuu uudiskirjas.
Olulisimaks muudatuseks võib pidada metsade raievanuste langetamist.
Eelnõu kohaselt alandati kuusikute keskmist raievanust praeguselt 80 aastalt
60-70 aastani. Sellele vastukaaluks tagatakse salu- ja laanemetsade range
kaitse täiendavalt 27 000 ha ulatuses. Lisaks leevendati valikraiele seatud tingimusi suurendades häilu (raieala)
läbimõõtu 20 meetrini. Senini võis see olla kuni pool puistu keskmisest
kõrgusest. Kuusikute raievanuse langetamisele vastukaaluks tagatakse veel 27 000 ha salu- ja laanemetsade range kaitse
Uuenenud on ka metsamajandamisega seotud asjaajamine. Näiteks loetakse
edaspidi Keskkonnaameti koostatud metsakaitseekspertiisi (seda koostatakse nt
metsahaiguste leviku tõkestamiseks) ühtlasi ka raiet lubavaks dokumendiks ja
eraldi metsateatist selleks enam esitama ei pea. Lisaks lihtsustub ja kiireneb
üleminekuga uuele metsearegistri platvormile metsateatise esitamine ja
raieõiguse saamine. Uuendatud seadusega muudeti rangemaks ka metsakorralduse
kvaliteedi nõudeid ja täpsustati kutsetunnistuse taotlemise nõudeid. Näiteks
tohivad tulevikus metsas tööd teha vaid kvalifitseeritud harvesterioperaatorid.
Metsakorraldaja tunnistus võidakse kehtetuks tunnistada, kui selle omaja on
esitanud valeandmeid või rikkunud muid metsakorraldustöödele esitatavaid
nõudeid. Muudeti ka linnametsade majandamise korraldust. Edaspidi tuleb linna
rohealaks määratud metsa raie enne metsateatise esitamist linnavalitsusega
kooskõlastada.
Algselt kavandati eelnõus muudatusi, mille tulemusena metsaomandi
majandamine oleks muutunud kinnistupõhiseks ja metsomanikud oleks saanud
küpseid metsi uuendada sõltumata piirinaabri tegevusest. Praktikas tähendanuks
see oluliselt suuremate lankide teket juhul, kui naabrid samal ajal metsa
majandavad. Riigikogu eelnõud arutades aga sellest kavandatud muudatustest
loobus.
Seadus jõustub 2017. aasta 1. septembril.
Seaduse tekst
Riigi Teatajas
Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
KIIRGUS
Riigikogu võttis vastu kiirgusseaduse muudatused, mis nõuavad
vastastikhindamisi
Augustis jõustuvad kiirgusseaduse muudatused, millega Eesti
võtab üle EL direktiiv 2014/87/Euratom.
Direktiivi ülevõtmisel täiendatakse kiirgusohutuse riiklikku arengukava ja korraldatakse
edaspidi koostöös teiste EL liikmesriikidega tuumaohutuse tagamise eesmärgil koostatud
aruannete temaatilisi vastastikhindamisi. Muudatused peaksid eelnõu seletuskirja
kohaselt suurendama kiirgusohutust ja edendama EL liikmesriikide vahelist koostööd.
Täpsemalt on muudatused järgmised:
uus koostatav kiirgusohutuse riiklik arengukava (perioodiks
2018-2027) peab käsitlema ka tuumaohutuse tagamist. Analüüsida tuleb
kiirgusohutuse olukorda riigis, määrata meetmeid kiirgusohutuse tõhustamiseks
ja hinnata arengukava mõju eesmärkide ja põhimõtete ellu viimisel; alates 2017. a on Eestil kohustus vähemalt iga
kuue aasta järel korraldada tehnilisi temaatilisi vastastikhindamisi (nt
tuleohutuse, tegevuspiirangute jms teemal). Enne igat hindamist määratakse kindlaks
täpne metoodika, tingimused ja ajakava. Hindamise käigus tuleb liikmesriigil
teha esmalt enesehindamine ja anda korraldusi selleks, et teiste liikmesriikide
pädevad asutused hindaksid nende riiklikku enesehindamist. Teistelt
liikmesriikidelt saadud hindamistulemusi tuleb uue riikliku tegevuskava
koostamisel arvesse võtta; tuumakäitises tekkinud avariikiirituse olukorras
on Keskkonnaministeeriumil kohustus viivitamata korraldada kiirgusohutuse riiklik
audit. Hetkel veel kehtiva seaduse kohaselt on kohustus kõnealust auditit teha
iga 10 aasta järel. Audit peaks avariikiirituse olukorras võimaldama koheselt
välja selgitada olukorra tekkimise põhjused, nägema ette parandusmeetmed ning
vajalikud muudatused samasuguse olukorra vältimiseks.
Eesti puhul kohalduvad direktiiviga seotud muudatused vaid
Paldiski endisele tuumaobjektile ning seega tuleb vastastikhindamise teema
valida antud objekti arvestades. Paldiskis ei ole enam aastaid tuumakütust hoitud
ja hetkeseisuga ei ole ka seal avariikiirituse olukordi tekkinud.
Kiirgusseaduse
muutmise seadus
KALANDUS
Riigikogu võttis vastu harrastuspüüki ja kaptenite punktisüsteemi
reguleerivad muudatused
Juuni lõpus võttis
Riigikogu vastu kalapüügiseaduse ja keskkonnatasude seaduse muudatused, mis
peaks eelnõu kohaselt tõhustama harrastuskalapüügiga seotud aruandlust ja
võimaldama paremini rakendada EL õiguse nõudeid kalalaevade kaptenite
rikkumiste punktisüsteemile. Täpsemalt kajastasime muudatusi meie 2017. a maikuu uudiskirjas. Kuritarvituste vältimiseks plaanitakse harrastuskaluritele kehtestada ahvenate jää alt püüdmise päevalimiit (15 kg), selle ületamisel võib kalameest oodata kuni 1200 eurone rahatrahv
Lisaks varasemalt
kajastatud muudatustele kehtestati ebaseadusliku müügi vähendamiseks
harrastuskalapüügile (ahvenapüügile jää alt) püügipiirang ja sätestati
seaduses selle rikkumise eest karistused. Kalapüügi päevalimiit kehtestatakse
eraldi määrusega (eelnõu kohaselt jääb selle suurus 15 kg piiridesse). Kehtestatava
piiri ületamisel ootab harrastuspüüdjat kuni 1200 eurone rahatrahv. Teise
muudatusena on edaspidi võimalik veekogudel, kus riik teeb kulutusi angerja
asustamiseks (nt Võrtsjärv ja Saadjärv), määrata kõrgemat püügiõiguse tasu. Kui
varasemalt oli maksimaalseks püügiõiguse tasuks 30% 7-12 aastat tagasi kalade
asustamiseks tehtud keskmistest kuludest, siis edaspidi võib see tasu olla 30-50%
tehtud keskmistest kuludest.
Kalapüügiseaduse
ja keskkonnatasude seaduse muutmise seadus
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Keskkonnamõju strateegilise hindamise käsiraamat
Juba 20. sajandi keskpaigast on mitmed ökoloogilised (nt energiakriis USAs, kõrbestumine, võõrliigid jms) ja inimtekkelised (nt Tšernobõl) kriisid, süvenenud mõistmine loodusvarade piiratusest ja loodusteaduslike teadmiste areng ning järgnenud kokkulepped ja muud reageeringud (nt Rachel Carson'i "Vaikne kevad", Brundtlandi raport, säästva arengu tegevuskavad, eesmärgid jms) maailmas jõuliselt teed näidanud vajadusele arvestada inimtekkelise keskkonnamõjuga. Arusaam, et ühiskond eksisteerib sõltumata keskkonnast ja looduses paika pandud reeglitest on muutunud ja muutumas. Hoolimata sellest vajab keskkonnamõju hindamine jätkuvalt järele aitamist. Loe edasi »
|