KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Riigi Teatajas avaldati
määrus, millega täpsustatakse keskkonnamõju hindamise aruande sisule
esitatavaid nõudeid ja mida tutvustasime lähemalt juulikuu uudiskirjas. Määrus kehtestati seoses muudatustega keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnajuhtimissüsteemi seaduses.
KESKKONNASEIRE
Keskkonnaministri määrusega loodaks uus keskkonnaseire andmekogu KESE
Keskkonnaministeerium on kooskõlastusringile saatnud määruse
eelnõu, millega asutatakse andmekogu keskkonnaseire andmete hoidmiseks ja
avaldamiseks. Andmekogu loomise
kavatsusest kirjutasime ka 2017. a maikuu
uudiskirjas.
Keskkonnaseire käigus kogutakse andmeid keskkonnaseisundi ja
seda mõjutavate tegurite kohta kokku 11 valdkonnas (nt õhuseire,
metsaseire, põhjavee seire jne). Kogutud andmed iseloomustavad meie
keskkonnaseisundit ja nende alusel kavandatakse riigi keskkonnakaitsemeetmeid
(nt keskkonnatasusid, jäätmete käitlemist, keskkonnalube jne). Uue andmekogu vastutavaks töötlejaks ja peamiseks kasutajaks on Keskkonnaagentuur
Määrusega asutatav andmekogu lühinimetus on KESE (lühend
sõnast keskkonnaseire) ning selle eesmärk on tagada, et kogutud keskkonnaseire
andmed oleksid tõhusalt talletatud ja kergesti kättesaadavad. Andmekogu
asutamise praktiline eesmärk on vähendada andmete käsitsi töötlemist. Andmekogu
vastutavaks töötlejaks määrataks eelnõu kohaselt Keskkonnaagentuur (KAUR), kes
on ka keskkonnaseire andmete peamine kasutaja.
Määrusega sätestataks veel muidki andmekogu toimimiseks
vajalikke reegleid, nt andmekogu ülesehitus, andmete kogumise põhimõtted,
andmete andmekogusse kandmise kord jms.
Lisaks on eelnõuga ette nähtud andmekogu andmetele juurdepääsu kord.
Keskkonnaseisundi andmed on üldist huvi pakkuvad andmed, mille avaldamist
nõuavad nii Aarhusi konventsioon kui EL õigus.
Siiski ei kuulu kõik andmed avaldamisele ja võivad olla
juurdepääsupiiranguga (nt I ja II kaitsekategooria liigi elupaiga avaldamine on
looduskaitseseadusega keelatud).
Andmekogu leheküljel avaldatakse nn avaandmed, millele ei ole sätestatud
juurdepääsupiirangut. Teistele andmetele võimaldatakse juurdepääs kas läbi
kasutajaõiguse andmise või andmete väljastamisega teabenõude teel.
Eelnõu
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Komisjon muutis liikmesriikidele määratud kasvuhoonegaaside piirkoguseid
Euroopa Komisjon võttis augusti algul vastu
otsuse 2017/1471, millega muutis varasemat otsust EL liikmesriikide poolt kasvuhoonegaaside
heitkoguste vähendamise kohta (nn effort-sharing
decision) aastateks 2017-2020. Muudatused puudutavad neid sektoreid, mis ei
ole hõlmatud nn heitkoguste kaubanduse süsteemi, nt transport, põllumajandus,
hoonete kütmine ja jahutamine. Uuendatud heitkoguste piirmäärad peaksid kaasa
aitama EL eesmärgile vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid aastaks 2020 20%
võrra võrreldes 1990. aastaga. Eestil atmosfääri paisata lubatud heitkoguseid vähendati ca 7% võrra
Muudatused on ajendatud eelmise aasta
detsembrikuuks tehtud Komisjoni analüüsist, mis hindas seda, kuidas mõjutasid 2006.
a ÜRO rahvusvahelise kliimaleppe raames kokkulepitud kasvuhoonegaaside
heitkoguste hindamise metoodikas tehtud muudatused EL liikmesriikide arvestuslikke
heitkoguseid. Analüüsi tulemusel selgus, et enamikus liikmesriikides on uue ja
vana metoodika rakendamisel saadav erinevus rohkem kui 1%. Sellest tulenevalt jõuti
järeldusele, et kõik aastateks 2017-2020 eraldatud aastased heitkogused tuleb
läbi vaadata ja vajalikke korrektuure teha.
Täpsed uued heitkogused on kajastatud
kõnealuse otsuse lisas (nt on aastal 2018 Eestil lubatud õhku paisata 5 960 550 CO2-ekvivalenttonni,
mis on ca 7% vähem kui varasema otsuse kohaselt).
Otsuse 2017/1471 tekst EL Teatajas
ENERGEETIKA
Määruse eelnõuga soovitakse tekitada parem ülevaade kütuste kogu elutsükli
vältel tekitatavate kasvuhoonegaaside koguste kohta
Ministeeriumites on kooskõlastusel keskkonnaministri määruse
eelnõu, millega soovitakse sätestada tarnitud kütustest ja energiast tekkiva
kasvuhoonegaaside heite mahukuse arvutusmeetodid ja aruandevorm. Määrusega
võetaks Eesti õigusesse üle kaks EL nõukogu direktiivi (EL)
2015/652 ja (EL)
2015/1513, millega täiendatakse EL kütusekvaliteedi (98/70/EÜ)
ja taastuvenergia direktiivi (2009/28/EÜ).
Nimetatud direktiivide üldine eesmärk on vähendada transpordist tuleneva
kasvuhoonegaaside heite koguseid aastaks 2020 6% võrra ja saavutada 10%
taastuvenergia osakaal vedelkütustes.
Eelnõukohase määrusega reguleeritaks peamiselt seda, kuidas
arvutada kütuste ja energia olelusringi jooksul tekkivate kasvuhoonegaaside
heite koguseid ja kuidas esitada selle kohta aruandeid. Sätestatud kord
puudutab kütuse tarnijaid ja tarneahelas olevaid ettevõtjaid, kes iga
kütusepartii kohta peavad säilitama ja edastama andmeid. Need ettevõtjad peavad
juba praegugi esitama selliseid andmeid Maksu- ja Tolliametile (EMTA), kuid edaspidi on neil lisaks kohustus esitada
iga kuu andmed ette nähtud aruandevormil ka Keskkonnaametile. Selline
lisaraporteerimine kestaks kuni 2018. aasta teise pooleni, kuni EMTA kütuse
käitlemissüsteemi andmebaas alustab tööd ja andmete edastamine hakkab toimuma
automaatselt.
Aruandevormi täitmise kohustus puudutab umbes 20-25
kütusetarnijast ettevõtet (nt Alexela Oil AS, Neste AS, VKG Oil OÜ jt).
Eelnõu
Materjalid Eelnõude Infosüsteemis
Vedelkütuste kohta esitatavad keskkonnanõuded, biokütuste säästlikkuse
kriteeriumid, vedelkütuste keskkonnanõuetele vastavuse seire ja aruandmise kord
ning biokütuste ja vedelate biokütuste kasutamisest tuleneva kasvuhoonegaaside
heitkoguste vähenemise määramise metoodika
Kooskõlastusringil oleva keskkonnaministri määruse muutmise
eelnõuga täiendatakse biokütuse käitistele kehtestatud nõudeid ja täpsustatakse
biokütuse kasutamisest tulenevate kasvuhoonegaaside heitkoguste arvutamise
metoodikat.
Täpsustatud metoodika alusel on vaja arvutada uuesti
biokütuste nn keskkonnaalane jalajälg. Eelnõuga lisataks määrusesse
regulatsioon kultuuride kaupa kaudsest maakasutusest tulenevate täiendavate
heitkoguste arvutamiseks (senini oli Eestis aluseks võetud kõigi kultuuride
keskmine näitaja). Lisaks nõutaks, et biokütuste kasutamise läbi saadav kasu
kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisel oleks senisest suurem. Rangemad
biokütuste säästlikkuse nõuded peaks kaasa tooma selle, et õli- ja
toidukultuuridest ei toodetaks enam sedavõrd palju biokütust ning 2020. aastaks
transpordisektorile seatud eesmärkide täitmisel tuleb kasutada muid
tooraineid. See kõik aitab arendada teise ja kolmanda põlvkonna biokütuseid,
mille tooraineteks on tihtipeale jäätmed ja jäägid, mis omakorda soodustab ringmajandust.
Eelnõu kohaste muudatusega võetaks Eesti õigusesse üle kahe
EL nõukogu direktiivi (EL)
2015/652 ja (EL)
2015/1513, millega omakorda täiendatakse EL kütusekvaliteedi (98/70/EÜ)
ja energiatõhususe direktiivi (2009/28/EÜ).
Direktiivide üldine eesmärk on vähendada transpordist tuleneva
kasvuhoonegaaside heite koguseid aastaks 2020 6% võrra ja saavutada
taastuvenergia 10% osakaal
vedelkütustes.
Eelnõu
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
VÄLISÕHU KAITSE
EL Teatajas avaldati Euroopa Komisjoni rakendusotsus,
millega seatakse uued ja rangemad heite piirväärtused suurtele
(soojusvõimsusega enam kui 50 MW) põletusseadmetele. Uued normid hakkavad
kehtima alates 2021. aastast.
METSANDUS
Metsa majandamise eeskirja
muudatused leevendavad metsaraie tingimusi
Septembri alguses
jõustusid metsa majandamise eeskirja muudatused, mis täpsustavad uuendus- ja
valikraie reegleid ning täiendavad metsatüüpide ja kasvukohatüüpide loetelu.
Tähtsamad täiendused,
mis metsa majandamise eeskirja sisse viidi, on järgmised: sanitaarraie
(metsa seisundi parandamiseks ja ohutute surevate või surnud puude puidu
kasutamiseks teostatav raie) on edaspidi lubatud siis, kui puistu täius ei
lange alla 30%; edaspidi
on turberaie (üks uuendusraie liikidest) lubatud ka kuusikutes, mille tulemusel
on võimalik metsaomanikel puistut ka sel viisil uuendada; lageraie
on lubatud, kui puistu esimese rinde tervete puude täius on alla 40%. Terveks
loetakse puud, mida ei ole kahjustanud kahjustuse põhjustaja (nagu nt tuli,
torm, külm jms); metsaomanikel
on võimalus valikraiet teostada kõigis metsakasvukohatüüpides ja seda ilma
tagavara jäägi piiranguta (hetkel on lubatud ühes aastas raiuda maksimaalselt
10% tagavarast). harvendusjärgse
raie järel võib puistu rinnaspindala edaspidi olla üldisest normist madalam
(puistu esimese rinde rinnaspindala 3 m2/ha võrra väiksem) ka
männikutes ja angervaksa kasvukohas; suurema
õigusselguse tagamiseks on nüüdsest enamuspuuliigi keskmise rinnasdiameetri
arvutamise valem määrusesse kirja pandud. See peaks vähendama praktikas
ettetulevaid vaidlusi kasutatava arvutamismetoodika üle;
Algselt plaanitud muudatus, mis lubanuks kaitstavatel aladel
ulatuslikult sanitaarraiet teha jäeti keskkonnaühenduste survel määrusest välja
Kõnealused muudatused valmistasid
mitmetele huvigruppidele, sh keskkonnaühendustele, muret,
sest esialgselt oli plaan ka eelnõuga määrusesse sisse kirjutada muudatus, mis
sisuliselt võimaldanuks kaitseala ja püsielupaiga piiranguvöödis ning hoiualal
sanitaarraie nime all teostada lageraiet. Kompromissi tulemusel jäi see plaanitud
muudatus määrusest välja.
Muudatuste tekst
Riigi Teatajas
JÄÄTMED
Riigikogu võttis menetlusse jäätmeseaduse uue tervikteksti
Riigikohus võttis septembri keskpaigas menetlusse uue jäätmeseaduse
eelnõu (495 SE), mis on ajendatud keskkonnaõiguse kodifitseerimisest. See
tähendab, et jäätmeseadust süstematiseeritaks ning viidaks kooskõlla keskkonnaseadustiku üldosa seadusega. Eelkõige näeksid muudatused ette jäätmeseaduse süstematiseerimise ja
arusaadavamaks muutmise jäätmehoolduse korralduse, jäätmete tekke, jäätmetest
tuleneva tervise- ja keskkonnaohu vältimise ning pakendikäitluse valdkondades.
Pikemalt kajastasime planeeritavaid muudatusi peateemana meie juunikuu uudiskirjas. Vahepeal sisulisi muudatusi eelnõusse
tehtud ei ole.
Eelnõu materjalid Riigikogu kodulehel
Keskkonnaministri määruse eelnõuga muudetaks reoveesette kasutamise nõudeidKeskkonnaministeerium on
kooskõlastusringile saatnud määruse eelnõu, millega muudetakse reoveesette
kasutamise nõudeid põllumajanduses ja haljastuses.
Muudatuste peamine sisu on
reoveesette kasutamisele seatud nõuete täpsustamine. Kui varem pidi reoveesette kasutusele andja esitama jäätmeloa andjale igal aastal
andmeid nii paberkandjal kui ka elektrooniliselt, siis määruse muudatuste
kohaselt saaks ta edaspidi valida, kas esitab iga-aastase aruande ühel või
teisel viisil. Lisaks täpsustataks
reoveesette kasutamisega seotud proovide võtmise nõudeid. Näiteks leevendataks
mullaseire sagedust juhul, kui kasutatava sette
raskmetallide sisaldused on väga väikesed. Sel juhul ei peaks sette
kasutaja enam nii sagedasti mullaseiret tegema.
Muudatuste tulemusel ei kehtiks määrus enam teadus- ja arendustegevuse
valdkonnas. Muudatusega soovitakse võimaldada reoveesette katsetuste tegemist
ja seeläbi valdkonna kiiremat arengut. Teaduskatsete korraldamine on vajalik ka
selleks, et hinnata reoveesette kasutamisega kaasnevat mõju keskkonnale ning
inimese tervisele.
Määruse ülejäänud muudatused kujutavad endast eelkõige
tehnilisi täpsustusi.
Eelnõu
materjalid Eelnõude Infosüsteemis
GMOD
Euroopa Kohus: GM-kultuure
võib keelustada vaid teaduslikult tõendatud tervise- või keskkonnaohu korral
(C-111/16)
Euroopa Kohus selgitas septembri keskpaigas seda, millistel
juhtudel võivad Euroopa Komisjon ja EL liikmesriigid geneetiliselt muundatud
(GM) toiduainete või sööda turuleviimise või kasutamise vastu võtta kiireloomulisi
meetmeid. Sellise võimaluse näeb ette EL määruse nr 1829/2003 artikkel 34, täpsemad reeglid meetmete
osas on kirjas EL määruses nr 178/2002. Euroopa Kohus leidis, et kiireloomuliste kaitsemeetmete rakendamiseks peab olema ilmne, et GM-toode kujutab endast suurt ohtu inimeste või loomade tervisele või keskkonnale
Küsimus kiireloomuliste kaitsemeetmete kasutuselevõtu kohta
tekkis kriminaalmenetluses, kus kaks Itaalia kodanikku mõisteti süüdi GM-maisi
MON 810 kasvatamise eest, sest see oli Itaalia seadustega keelatud. GM-maisi
kasvatamise keelustas Itaalia valitsus 2013. aastal, kuigi Euroopa Komisjon oli
selle kasvatamist juba 1998. a lubanud. Ühtki uut teadusel põhinevat tõendit
GM-maisi ohtlikkuse kohta Itaalia Euroopa Toiduohutusameti arvates siseriikliku
keelu kehtestamisel ei esitanud. Kuna süüdimõistetud Itaalia kodanikud leidsid,
et kehtestatud siseriiklik keeld on ebaseaduslik, otsustasid nad esitada enda
karistamise otsuse peale kaebuse. Vaidlust lahendav Itaalia kohus pöördus EL
määruste tõlgendamiseks omakorda Euroopa Kohtu poole.
Euroopa Kohus leidis esmalt, et Euroopa Komisjon ei pea
rakendama kiireloomulisi kaitsemeetmeid vaid seetõttu, et liikmesriik meetmete
rakendamist taotlenud on, v-a juhul, kui GM-toode kujutab ilmselt endast suurt ohtu inimeste või loomade
tervisele või keskkonnale.
Kui Komisjon ei ole liikmesriigi poolt soovitud meetmeid rakendanud, võib
liikmesriik ise võtta meetmeid GM-kultuuride kasvatamise piiramiseks. Kohus
rõhutas samas, et kuigi EL toiduohutuse reeglistikus on ettevaatuspõhimõte üks
aluspõhimõtteid, ei tähenda see, et EL liikmesriik võiks jätta tähelepanuta
määruse nr nr 1829/2003 artikli 34 kohaldamise eeldused. Selle sätte rakendamiseks
peab tõsine oht inimeste või loomade tervisele või keskkonnale olema ilmne, st
teaduslikult tõendatud.
Euroopa Kohtu otsus C-111/16
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKis asub
praktikandina tööle Marian Hiire
Käesoleva aasta kolmanda praktikandina alustas septembris meie juures tööd Marian Hiire. Ühe praktilise tööna aitab Marian meil teha ülevaadet tõendamiskoormistest keskkonnaasjades ehk ta võrdleb praktikat ja kehtivat keskkonnaõigust. Loe edasi »
|