KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Euroopa Kohus: olulise keskkonnamõjuga otsuse
vaidlustamise tähtaja arvestamine selle avalikustamisest ei ole õiguspärane,
kui avalikkust on otsuse ettevalmistamisse ebatõhusalt kaasatud (C‑280/18)
Euroopa Kohus tegi 7. novembril eelotsuse kohtuasjas, milles oli küsimuseks keskkonnamõju hindamise (KMH)
kaasamise nõuded ning kaebuse esitamise tähtaeg. Põhikohtuasjas oli vaidlus
seoses Kreekas Íose saarel uue turismikompleksi loomise projektiga. Kolm saarel
maad omavat välisriikide (Belgia, Itaalia, Prantsusmaa) kodanikku ning kolm organisatsiooni
pöördusid pärast projekti KMH läbiviimist kohtu poole, leides et antud juhul
oli KMH menetlusse kaasamine ebapiisav.
Turismikompleksi keskkonnamõju hindamises kutsuti osalema huvitatud isikuid,
avaldades kutse Sýrose (teine, läheduses asuv Kreeka saar) kohalikus ajalehes,
samuti pandi kutse üles Sýrose saarel, mis asub Íose saarest 55 meremiili
kaugusel. Sýrose saarel hoiti ka keskkonnamõju hindamise toimikut ning ühtlasi pidi
seal toimuma avalik konsultatsioon. Seejuures ei ole ühendus Íose ja Sýrose
vahel igapäevane ning kestab mitu tundi, lisaks on ülesõidu hind küllaltki
kõrge. Pärast KMH avalikustamist kiideti turismikompleksi loomise projekt heaks
ning see avaldati avalike teadete portaalis ja keskkonnaministeeriumi
veebisaidil.
Euroopa Kohus rõhutas, et nii teabekanalid kui ka dokumentidega tutvumise võimalus peavad olema tõhusad just võimalikke osalejaid silmas pidades.
Kohtu poole pöördunud maaomanikud said projektist ja seda lubavast otsusest
teada alles siis, kui sellega hõlmatud alal oli juba ettevalmistustöödega
alustatud. Nad kaebasid otsusele edasi ligikaudu poolteist aastat pärast otsuse
heakskiitmist, samas kui Kreeka seadused näevad ette, et kaebust tuleks esitada
60 päeva jooksul otsuse teatavaks tegemisest keskkonnaministeeriumi vastaval
veebisaidil. Kreeka kohus küsis Euroopa kohtult eelotsust kahes küsimuses.
Esiteks soovis kohus teada, kas KMH avalikustamine võib aset leida projekti
asukohast erinevas omavalitsusüksuses (nt teisel saarel). Teiseks oli
küsimuseks, kas Kreeka siseriiklikud kaebuse esitamise tähtajad keskkonnaotsuste
osas on kooskõlas keskkonnamõju hindamise direktiiviga.
Euroopa Kohus selgitas, et üldsuse võimalused osaleda keskkonnaalaste
otsuste tegemise varajases staadiumis peavad olema tõhusad. Pädevad
ametiasutused peavad veenduma, et kasutatud teabekanalid võimaldavad huvilistel
plaanidega kursis olla. Toimikuga tutvumine peab olema lihtne ja hõlbus. Seega
on teises omavalitsuses dokumentide avalikustamine nõuetevastane, kui see
takistab isikutel oma menetluslike õiguste teostamist.
Seoses otsuse vaidlustamise tähtajaga märkis kohus, et liikmesriikidel on
küll ühelt poolt ulatuslik diskretsioon õiguskaitsevahendite üksikasjade üle
otsustamiseks. Samas tuleb tagada tõhusad õiguskaitsevahendid – viimaste
tõhusus sõltub mh sellest, kuidas on isikuid otsusetegemisse kaasatud.
Loamenetlusest ja selles osalemise võimalusest peab üldsust tõhusalt teavitama
juba varajases etapis. Kui seda ei tehta, ei tea isikud ka olla valmis
vastavalt veebisaidilt lõppotsust otsima ja vaidlustama. Seega olukorras, kus
asutused ise on ebatõhusa kaasamisega toonud kaasa olukorra, kus isikud ei ole
otsusest ja selle vaidlustamise võimalustest teadlikud, on KMH direktiiviga
vastuolus siseriikliku õiguse sätted, mille kohaselt hakkab vaidlustamise
tähtaeg kulgema otsuse avalikustamisest veebisaidil.
Otsus omab tähendust ka Eesti puhul: meilgi on keskkonnaotsuste
tühistamiseks kaebuse esitamise tähtaeg sõltuvuses selle teatavakstegemisest;
teatud juhtudel (eelkõige kui menetlusosalisi on palju) võidakse keskkonnaluba
laiemale avalikkusele teha teatavaks vaid avalike kanalite (Ametlikud
Teadaanded, ajalehed) vahendusel. Seega tuleb kaebetähtaja üle vaidluste
vältimiseks ka Eesti keskkonnaotsuste tegijatel huvitatud isikuid varakult ja
tõhusalt kaasata.
Eelotsus kohtuasjas C‑280/18
SAASTUSE KOMPLEKSNE VÄLTIMINE JA KONTROLL
Määruse muudatused ühtlustasid keskkonnalubade sisu ja
menetlust
Oktoobris võttis keskkonnaminister vastu
määruse, millega kehtestati täpsustavad reeglid ühtsete, valdkonnaüleste
keskkonnalubade väljastamiseks. Muudatused on seotud keskkonnaõiguse kodifitseerimisel
eesmärgiks võetud valdkonna regulatsiooni ühtlustamisega, mille üheks
väljenduseks on see, et tulevikus peaks ühe käitise suhtes väljastatama üks
keskkonnaluba. Senini väljastatakse nt kaevandustele tihti mitu luba – lisaks
maapõue kaevandamise loale veel ka nt vee-erikasutuse ja välisõhu saasteluba.
Määruse seletuskirja kohaselt on ligi ¼ kõigist loakohustusega käitajatest (621
isikul) sellised, kel sellest muudatusest kasu oleks.
Määruse kasutuselevõtuks tuleb eelnevalt vastu
võtta ka Riigikogus menetletavad muudatused keskkonnaseadustiku üldosa
seadusesse ja valdkondlikesse õigusaktidesse (lähemalt kirjutasime neist
muudatustest augustikuu
uudiskirjas). Uus määrus asendab seejärel neli senist valdkonnapõhist
määrust. Laiemaulatuslikke muudatusi ettevõtjatelt nõutavates andmetes ei ole,
eelnõu koostajate selgitusel on püütud kõrvaldada dubleerivaid nõudeid ning
muuta nõuete koosseisu rakendajasõbralikumaks. Uuendatud nõuetele vastavaid
loataotlusi ja lube hakataks menetlema läbi KOTKAS andmebaasi, st edaspidi
toimuks lubade taotlemine ainult elektrooniliselt. Viimane on valdavaks lubade
taotlemise viisiks juba täna. Varem välja antud load kehtivad endist viisi kuni
muutmise, kehtetuks tunnistamise või tähtaja lõpuni.
Paralleelselt on keskkonnaminister saatnud
kooskõlastamiseks ka kompleksloa
sisu ja menetlust täpsustava määruse eelnõu. Sellega soovitakse tagada, et
kompleksloa ja keskkonnaloa nõuded oleksid omavahel üldiselt kooskõlas,
arvestades samas suurema mõjuga käitisi reguleeriva kompleksloa suhtes
kehtivate täiendavate nõuetega.
Keskkonnaloa menetlust ja
sisu täpsustav eelnõu Riigi Teatajas
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Parlament tahab, et EL võtaks
eesmärgiks saavutada 2050. a süsinikuneutraalsus
Euroopa Parlamendi keskkonnakomisjon on vastu võtnud resolutsiooni, millega
kutsub EL üles esitama ÜRO-le oma pikaajalise strateegia kliimaneutraalsuse
saavutamiseks. See tuleks ÜROle esitada juba detsembris Madridis toimuval ÜRO
kliimamuutuste teemalisel konverentsil COP25 ja sellega tuleks Parlamendi
soovil tagada, et EL säilitab oma juhtpositsiooni maailmas kliimamuutuste
vastases võitluses. “Järgmise 10 aasta jooksul võetud ülemaailmsed meetmed
mõjutavad inimkonna tulevikku järgmise 10 000 aasta jooksul,” öeldakse
resolutsioonis.
ELi strateegiast, millega soovitakse saavutada aastaks 2050 kliimaneutraalsus
kirjutasime pikemalt oktoobris, mil Eesti peale esialgset vastuseisu asus
toetama ELi liikmesriikide enamuse seisukohta.Strateegia eesmärgiks on jõuda
2050. aastaks süsinikuneutraalsuseni ehk olukorrani, kus süsiniku sidumise ja
heite summa EL territooriumil oleks null. Üleminek süsinikuneutraalsele
majandusele peab samas olema sotsiaalselt õiglane ja kulutõhus. Tegemist on
ambitsioonika strateegiaga, sest see hõlmab peaaegu kõiki EL poliitikavaldkondi
(nt energia- ja taastuvenergia, transport, tööstus, infrastruktuur jne) ja
nõuab jõupingutusi kõikidelt liikmesriikidelt. Euroopa Ülemkogu pole aga
strateegiat ikka veel kinnitanud, kuna mõned riigid (Ungari, Tšehhi, Poola) on selle vastu. Parlament rõhutas, et pikema-ajalise eesmärgi saavutamiseks tuleb suurendada ka 2030. a võetud eesmärke.
Parlamendi resolutsioonis rõhutatakse ka, et kui 2050. aastaks soovib EL
saavutada süsinikuneutraalsust, on vaja suurendada 2030. aastaks seatud
eesmärke. Saadikud loodavad, et Euroopa Komisjoni uue presidendi Ursula Von Der
Leyeni väljakuulutatud Euroopa roheline kokkulepe hõlmab eesmärki vähendada
heitkoguseid 2030. aastaks 55% võrreldes 1990. a tasemega (praegune eesmärk on
40%). Parlament kutsub ELi liikmesriike üles lõpetama 2020. aastaks nii otsene
kui kaudne fossiilkütuste subsideerimine ning Euroopa Investeerimispank võiks
lõpetada fossiilkütuse projektidele laenude andmise.
Samal ajal kui Parlamendi keskkonnakomisjon soovib näha Euroopat
kliimamuutuste võitluses liidrina, on USA kinnitanud oma lahkumist Pariisi
kokkuleppest.
Euroopa Parlamendi pressiteade
Riigikogu võttis vastu eelnõu, mis sisaldab
reegleid EL kasvuhoonegaasidega kauplemise süsteemi järgmiseks perioodiks
Oktoobris võttis Riigikogu vastu atmosfääriõhu kaitse seaduse muudatused (AÕKS). Muudatuste eesmärk on Eesti
õigusesse üle võtta mitu kasvuhoonegaaside kauplemissüsteemiga seotud EL
õigusakti. Eelnõu kajastasime ka augustikuu
uudiskirjas.
Euroopa Parlamendi ja nõukogu
direktiiviga (EL)
2018/410 muudetakse
Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise
süsteemi ja kehtestatakse reeglid järgmiseks kauplemisperioodiks aastateks 2021
kuni 2030. Lisaks luuakse direktiiviga täiendavad võimalused investeeringute tegemiseks. Peamiseks uueks võimaluseks järgmisel kauplemisperioodil on niinimetatud
moderniseerimisfond, mis võimaldab Eestil liikmesriikidel investeeringuid
energiasüsteemide moderniseerimiseks ning madala CO2-heitega majandusele
üleminekuks teistes valdkondades. Moderniseerimisfondi saavad kasutada ainult need EL liikmesriigid, kelle
SKP 2013. aastal oli alla 60% EL keskmisest. Nende riikide hulka kuulub ka
Eesti, mille osakaal fondist on ca 8,6 miljonit heitkoguse ühikut. Selle
rahaline väärtus sõltub LHÜ-de turuhinnast, näiteks 2018. a oli see 15,56 eur
ühiku kohta. AÕKSi sellekohased muudatused sisaldavadki moderniseerimisfondist
rahataotlemise üldsätteid. Moderniseerimisfondist raha taotlemise täpsem kord
sätestatakse eraldi määruses. Olulisena sätestavad muudatused, kuidas saab Eestis kasutada nn moderniseerimisfondi, mille kaudu saab rahastada kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks vajalikke tegevusi.
Näiteks sätestab AÕKS direktiivist tulenevad
eesmärgid, mille jaoks peab moderniseerimisfondi vahendeid kasutama.
Toetamiskõlbulikud on nii otseselt energiasektori moderniseerimiseks kui ka
jätkusuutlikuma transpordi, põllumajanduse ja hoonete arendamiseks mõeldud
projektid. Fondist toetatavate valdkondade üsna lai loetelu võimaldab riigil
fondist saadud vahendeid kasutada ka teiste oluliste riiklike eesmärkide
täitmiseks, näiteks taastuvenergia osakaalu suurendamiseks, energiatõhususe parandamiseks
ja õhusaasteainete vähendamiseks transpordis.
Direktiivi alusel muudetud AÕKS võimaldab perioodil 2021-2030
jätkata elektritootmiskäitistele tasuta LHÜde eraldamist energiasektori
moderniseerimiseks tehtud investeeringute toetamiseks. Näiteks eelneval perioodil (2013-19) eraldati
kõige
rohkem tasuta LHÜsid Energia Auvere elektrijaama ehitamiseks. Seadus sätestab, et tasuta LHÜsid võib eraldada
elektritootmiskäitistele selliste projektide toetamiseks, mis panustavad
energiasektori moderniseerimisse, mitmekesistamisse ja jätkusuutlikusse
ümberkujundamisse. Toetust saavate projektide välja valimiseks peab valitsus
välja kuulutama konkursi.
Muudatusega viiakse seadus kooskõlla ka Euroopa
Parlamendi ja Nõukogu määrusega (EL) 2017/2392, mille kohaselt täiendatakse valdkondade loetelu, kuhu tuleks suunata õhusõiduki
käitajate lubatud heitkoguse ühikute (LHÜ) enampakkumiselt saadud tulu. Täpsustatakse,
et tulusid peaks riik kasutama lennundussektori kasvuhoonegaaside heite
vähendamiseks. Näiteks võib investeerida Euroopa ühisesse tehnoloogiaalgatusse Clean Sky. Lennundussektor
on üks oluline kasvuhoonegaaside heite tekitajaid ja seni ei ole selles
sektoris kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks suurt läbimurret saavutatud.
Uuel kauplemisperioodil (alates aastast 2021) lähevad kõik
kauplemissüsteemi rakendamisega seotud tegevused üle Keskkonnaametile. Näiteks
hakkab Keskkonnaamet tegelema kauplemissüsteemi
heitkoguse loa menetlemise ja kauplemissüsteemi registri haldamisega, samuti
seire ja aruandlusega. Muudatuste eesmärk on vähendada bürokraatiat
keskkonnalubade taotlemisel.
AÕKSi muudatustega on seotud ka
Keskkonnaministri kasvuhoonegaaside heitkoguse ühikutega
kauplemise korda sätestava määruse nr 64
muudatuste eelnõu. Määruse muudatused tulenevad Euroopa Komisjoni uuest
määrusest (EL)
2019/331. Muudatusega täpsustatakse tasuta LHÜde taotlemise tingimusi ELi
heitkoguse ühikutega kauplemise süsteemi kuuluvate käitiste käitajatele.
Näiteks on täpsustatud tasuta ühikuid soovivate ettevõtjate esitatavaid
andmeid, andmete mahtu ja protsessi korraldamist.
Muudetud AÕKS jõustus 15. novembril,
kõnealuse määruse eelnõu on hetkel kooskõlastusringil.
Atmosfääriõhu kaitse seadus
Riigikogu pressiteade
Määruse eelnõu materjalid Eelnõude infosüsteemis
VÄLISÕHU KAITSE
Uus raport heidab valgust Euroopa linnade
halvale õhukvaliteedile
Euroopa Keskkonnaagentuuri (EEA) raporti kohaselt puutuvad peaaegu kõik Euroopa linnade
elanikud kokku õhusaastega, mis ületab Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO)
seatud soovituslikke piirnorme. Õhukvaliteet on jätkuvalt halb vaatamata
teadlikkuse suurenemisele ja õiguslike meetmete võtmisele. EEA värske raport
põhineb kogu ELi enam kui 4000 seirejaama 2017. a andmetel. Eelmise aasta aruandest
kirjutasime 2018.a novembrikuu keskkonnaõiguse uudiskirjas.
Võrreldes eelmise perioodiga on mõnedes piirkondades olukord paranenud diiselmootoritest pärineva NO2 taseme näitajate
osas. Samas halvem oli pilt peente tahkete osakeste (PM2,5) puhul, mida
peetakse üheks õhusaaste kõige ohtlikumaks vormiks. EEA hinnangul põhjustas
seda tüüpi reostus raportis seiratud riikides (4000 seirejaama ELis, Türgis ja
Balkani piirkonna riikides) 2016. aastal 412 000 enneaegset surma, neist 374
000 EL-i riikides. PM2,5 piirmäära ületamine registreeriti 69% seirejaamades.
Ainult Eesti, Soome ja Norra ei rikkunud ÜRO poolt ohutuks peetud õhusaaste
piirmäärasid.
Euroopa keskkonnaühenduste võrgustik EEB lisas raporti kommentaariks, et olukord on halb, sest ELi
liikmesriikide valitsused vaatavad olemasolevate ELi eeskirjade rakendamisele
läbi sõrmede. Näiteks kümmekond liikmesriiki ei ole endiselt esitanud õhusaaste
vähendamise tegevuskavasid, mida nõutakse õhusaaste vähendamist käsitlevas nn NEC direktiivis.
Ka Komisjoni kannatlikkus liikmesriikide suhtes
on otsa saamas. Eelmise aasta mais kaebas Komisjon kohtusse kuus liikmesriiki
(Suurbritannia, Prantsusmaa, Saksamaa, Ungari, Itaalia, Rumeenia) kuna need ei
ole järginud kokkulepitud õhukvaliteedi piirnorme ega võtnud asjakohaseid
meetmeid norme ületava saaste vähendamiseks. Sel aastal on kohtualuste nimekiri
veelgi pikenenud, sest õhukvaliteedi normide rikkumise eest on kohtusse
kaevatud ka Bulgaaria ja Hispaania. Mitmed teised liikmesriigid on saanud
hoiatuse õhusaaste normide järgimata jätmise eest.
Õhukvaliteedi poliitikasuundade arutamiseks korraldab
Euroopa Komisjon novembri lõpus Bratislavas teise üleeuroopalise
puhta õhu foorumi, mis keskendub neljale teemale: õhukvaliteet ja
tervis; õhukvaliteet ja energia; õhukvaliteet ja põllumajandus; ja puhta õhu
rahastamismehhanismid. Arutelul osalevad eksperdid, otsusetegijad ja
huvirühmade esindajad.
EEA raporti koostajate sõnul on vaja tegutseda
kiiresti ning EL peab püstitama ambitsioonika tegevuskava õhusaaste
vähendamiseks.
EEA raport
VESI
Uue veeseaduse rakendusaktide vastuvõtmine jätkub
Seoses 1. oktoobril vastu võetud uue veeseadusega (VeeS) on jõustunud või veel menetlemisel mitmed
rakendusaktid:
1) Keskkonnaministri 08.11.2019 määrus nr 61 „Nõuded reovee puhastamise ning heit-, sademe-,
kaevandus-, karjääri- ja jahutusvee suublasse juhtimise kohta, nõuetele
vastavuse hindamise meetmed ning saasteainesisalduse piirväärtused“
Määrus kehtestati VeeS § 128 lg 7, § 129 lg 5 ja § 130 lg-te 2 ja 4 alusel ning see kordab sisuliselt varasema
Vabariigi Valitsuse 29.11.2012 määruse nr 99 teksti. Lisatud on eraldi kaevandus-, karjääri-
ja jahutusvett puudutavad sätted, mille osas kohaldati seni heit- ja sademevee
regulatsiooni. Nende osas kehtestati piirnormid, millele kaevandus-, karjääri-
ja jahutusvesi peavad vastama, eraldi on kehtestatud miinimumnõudeid
põlevkivikaevandustest ärajuhitavale veele. Sisuliseks muudatuseks on veeloaga
määratavad miinimumnõuded, mida siiani reguleeritud ei olnud, kuid mis
põhinevad veeloa andja tänasel üldlevinud praktikal.
Määrus jõustus 15. novembril.
2) Maaeluministri 16.10.2019 määrus nr 78 „Põllumajandusministri 14. jaanuari 2015. a määruse
nr 4 „Maa heas põllumajandus- ja keskkonnaseisundis hoidmise nõuded” muutmine“
Määruses asendati seni kasutusel olnud mõiste „vee erikasutusluba“ terminiga „vee erikasutuse keskkonnaluba“, mida
veeseaduses edaspidi nimetatakse veeloaks. Samuti muudeti põhjavee võtmise piirmäära,
millest alates on veeluba vajalik – varasemalt oli luba tarvis, kui vett võeti
üle viie kuupmeetri ühes ööpäevas. Edaspidi on luba tarvis, kui võetakse
põhjavett üle 150 kuupmeetri kuus või üle 10 kuupmeetri ööpäevas, v.a
hädaolukorras, päästetöödeks või õppusteks.
Määrus jõustus 20. oktoobril.
3) Keskkonnaministri
24.10.2019 määrus nr 59 “Vedelsõnniku laotamise plaanis esitatavate
andmete loetelu ning laotamisplaani esitamise ja menetlemise kord ning
väetamisplaanis esitatavate andmete loetelu ja väetamisplaani pidamise kord“
Kirjeldasime
lähemalt eelnõukohaseid muudatusi meie septembrikuu uudiskirjas. Määrus jõustus 1. novembril.
4) Keskkonnaministri määrus „Veemajanduskava
ja meetmeprogrammi sisu nõuded" (eelnõu)
Eelnõukohane keskkonnaministri määrus kordaks eelmise veeseaduse teksti.
Selles sätestatakse veemajanduskava sisu nõuded ja kavades esitatavate andmete
ja ülevaadete nimekiri, samuti meetmeprogrammi sisu nõudeid ja ajakohastatud
veemajanduskava sisu nõuded. Sisulisi muudatusi võrreldes varasemaga tehtud ei
ole.
5) Keskkonnaministri määrus "Merel,
Narva jõel ja Peipsi järvel ohtlike ja kahjulike ainete käitlemise kord"
(eelnõu)
Eelnõukohase määrusega sõnastataks ümber seni kehtiv Vabariigi Valitsuse 3.03.
2011. a määrus nr 32 „Nafta ja naftasaaduste merel, Peipsi-Pihkva järvel ning
Narva jõel käitlemise kord“. Määruse eesmärk on luua õiguslik alus laevalt
laevale ümberlaadimis- ja punkerdamistoimingute keskkonnaohutumaks muutmiseks
ja vajaduse korral vastutuse kohaldamiseks. Uue sõnastuse väljatöötamisel on
võetud mh arvesse Läänemerel laevakütusele kehtestatud uusi nõudeid ning seoses
loodusliku maagaasi laiema kasutuselevõtuga laevakütusena kehtestatakse nõuded
ka selle käitlemisele.
Määruses sätestatakse kasutatavad mõisted (käitlemine ja reostus), samuti üldised
nõuded punkerdamise ja laevalt laevale ümberlaadimise kohta ning viidatakse
rahvusvahelistele standarditele, mis näevad ette täpsed nõuded tehnikale, selle
käitamisele ja käitlemisel osalevate meeskondade liikmetele. Ühtlasi
kehtestatakse nõuded punkrilaevale ja käitlemiskohale ning reostusjuhtumitest
teavitamisele.
6) Keskkonnaministri määrus "Maksustatava
lasti kohta andmete esitamise kord ja aruande vorm" (eelnõu)
Eelnõukohane määrus koostati seoses uue veeseaduse
väljatöötamisega ning Eesti peatse ühinemisega ohtlike ja kahjulike ainete
mereveol tekitatud kahju eest kantava vastutuse ja kahju hüvitamise 1996. a
rahvusvahelise konventsiooni 2010.a protokolliga (HNS konventsioon).
Konventsiooniga liitumine tagab Eestile ja tema kodanikele õiguse saada
hüvitist kahjude eest, mis on põhjustatud laevalt pärinevatest ohtlikest või
kahjulikest ainetest. Määrusega täiendatakse seni kehtinud nafta aruandluse
korda ainetega, mis on ohtlikud inimese tervisele ja merekeskkonnale.
Määrusega sätestatakse selles kasutatavad mõisted,
maksustatava lasti vastuvõtja poolt Keskkonnaministeeriumile aruande esitamise
kord, maksustatava nafta liikide näidisloetelu ning maksustatava ja
mittemaksustatava nafta eristamise kriteeriumid.
7) Keskkonnaministri määrus "Liigid
ja liikide rühmad, millele avaldatav ebasoodne muutus loetakse vee
kvaliteedile, looma- või taimeliikide isenditele või nende osadele tekitatud
kahjuks" (eelnõu)
Eelnõukohane määrus kehtestataks VeeS § 145 lg 8 alusel. Uue veeseadusega võeti Eesti õigusesse
üle Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2005/35/EÜ, mis käsitleb laevade
põhjustatud merereostust ning karistuste kehtestamist merereostusega seotud
rikkumiste eest, mida on muudetud direktiiviga 2008/263/EL. Veeseadusega määratletakse
merekeskkonnale tekitatud kahju ja selle tuvastamise kriteeriumid, määrusega
aga täpsustatakse veeseaduse kohaldamist merekeskkonnale tekitatud kahju
tuvastamisel.
Eelnõukohase määrusega kehtestataks liigid ja
liikide rühmad, millele avaldatav ebasoodne muutus loetakse vee kvaliteedile,
looma- või taimeliikide isenditele või nende osadele tekitatud kahjuks
nimetatud veeseaduse tähenduses.
JÄÄTMED
Määruse eelnõu kohaselt liigitataks põlevkivituhk edaspidi
mitteohtlikeks jäätmeteks
Keskkonnaminister avalikustas oktoobri teises
pooles määruse „Jäätmete liigitamise kord ja jäätmenimistu“ muudatused, mille
kohaselt liigitatakse põlevkivituhk edaspidi mitteohtlikeks jäätmeteks. Eelnõu
koostamise ajendiks oli juulis avalikustatud Keskkonnaministeeriumi tellitud uuring, milles leiti, et põlevkivituhka ei
peaks edaspidi liigitama ohtlikeks jäätmeteks, vaid käsitlema seda
tavajäätmetena. Kajastasime nimetatud uuringut ka oma juulikuu
uudiskirjas.
Eestis on kehtiva jäätmenimistu alusel
põlevkivi lend- ja koldetuhk liigitatud ohtlikeks jäätmeteks. Eelnõukohase
määrusega muudetaks määruse lisa ning põlevkivituhad liigitataks
tavajäätmeteks. Uuring, millele muudatus tugineb, leidis, et põlevkivi
põletamisel tekkivaid kolde- ja lendtuhkasid tuleks käsitleda sarnaselt söe
põletamisel tekkivate kolde- ja lendtuhkadega, mis ei ole klassifitseeritud
ohtlike jäätmetena. Uuringus tehti ettepanek kasutada põlevkivituhkade puhul kivisöe
jäätmekoode, kuid järjepidevuse huvides jäetakse eelnõuga põlevkivituhkadele
siiski eraldi koodid. Tulenevalt tuha staatuse muutmisest muudeti ka nn pürgilamäärust, lubades ka edaspidi tuha ladestamist varem selle tarbeks rajatud ohtlike jäätmete prügilatesse.
Eelnõu seletuskirja kohaselt on muudatusel
positiivne mõju ja see panustaks keskkonnaeesmärkide saavutamisele. Nimelt
tekib Eestis ligi 10 miljonit tonni ohtlikke jäätmeid aastas, millest suurema
osa, ca 98%, moodustavad põlevkivitööstuse jäätmed. Määruse jõustumisel väheneks
seega statistiliselt ohtlike jäätmete teke Eestis ligi 98% aastas. Samuti
võimaldaks põlevkivituha liigitamine tavajäätmetena selle senisest suuremat
taaskasutamist ja eksportimist. Seni on Eesti põlevkivitööstuses tekkinud
aastasest 9,5 tonnist põlevkivituhast enamik, ehk 9,3 tonni ladestatud
prügilasse. Põlevkivituhka oleks samas võimalik taaskasutada - peamine
kasutusvaldkond tuhale on ehitus (tsemendi asendajana, teedeehituses), kuid
põlevkivituhka saab kasutada ka väetisena ja kaevanduste tagasitäitmiseks.
Põlevkivituha mitteohtlikuks liigitamine hõlbustaks ka selle piiriülest
transporti, sest ohtlikke jäätmeid tohib eksportida ainult Keskkonnaameti kirjaliku
nõusoleku alusel Euroopa Liidu ja OECD riikidesse.
Seoses põlevkivituha liigitamisega
tavajäätmeteks on algatatud ka Keskkonnaministri määruse “Prügila rajamise,
kasutamise ja sulgemise nõuded” muutmise eelnõu. Olulisema muudatusena tunnistataks
kehtetuks säte, mille kohaselt tohib ohtlike jäätmete prügilasse ladestada
ainult ohtlike jäätmeid. Seletuskirja kohaselt ei ole nõue mõistlik, sest
ohtlike jäätmete prügilad on ehitatud rangemaid nõudeid silmas pidades ning
tehniliselt saab nendesse ladestada ka tavajäätmeid. Muudatus võimaldaks ka
põlevkivituha kategooria muutmise järel seda vajadusel varasemalt rajatud
põlevkivituhaprügilatesse ladestada.
Eelnõu materjalid Eelnõude infosüsteemis
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
19.11.2019 ettekande "Huvi ja tõend –
takistused õigusemõistmisele keskkonnaasjades?" slaidid ja fotod
19. novembril pidas Keskkonnaõiguse Keskuse jurist Kaarel Relve avaliku ettekande Eesti Akadeemilise Õigusteaduse Seltsis. Ettekande sisuks oli huvi ja tõend õigusemõistmises keskkonnaasjus: Loe edasi »
Keskkonnaühendused soovivad ambitsioonikamat
kliimakava
Üksteist Eesti keskkonnaühendust saatsid Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ning Keskkonnaministeeriumile põhjalikud ettepanekud, täiendamaks Euroopa Komisjonile saadetavat riiklikku energia- ja kliimakava 2030. Keskkonnaühendused peavad vältimatult vajalikuks, et kasvuhoonegaaside heitmed väheneksid kiiremini kui kava praegu ette näeb ning et plaani lisataks juba valitsuse poolt kinnitatud eesmärk kliimaneutraalsuse saavutamiseks. Samas on võrreldes aastataguse kava versiooniga täiendatud riiklikus energia- ja kliimakavas paremini kajastatud näiteks taastuvenergia ja kütusevabade energiaallikate teema, leiavad keskkonnaühendused. Loe edasi »
Keskkonnaõiguse Keskus esindas Riigikohtus edukalt kohalikku omavalitsust turba kaevadamise laiendamise küsimuses
Keskkonnaõiguse Keskus nõustas ja esindas Lääne-Nigula valda kohtumenetluses, mis puudutas turba kaevandamisala laiendamist Salajõe piirkonnas. 2017. aastal, kui kaevandaja taotles kaevandamisluba, viis ta läbi ka keskkonnamõju hindamise (KMH). KMH tuvastas, et kaevandmisel on küll mõju, ent ei selgitanud selle täpset ulatust ning jõudis järeldusele, et ka kaevandamata on selles piirkonnas veekvaliteet halb. Lääne-Nigula vald ei jäänud KMHga rahule ja jättis andmata nõusoleku kaevandamisloa väljastamiseks ning tellis ise täiendavad uuringud. Loe edasi »
|