KLIIMAMUUTUS
USA kohus lubas noortel vaidlustada valitsuse kliima-alase tegevuse puudujääke
USA kohus tegi 8. aprillil määruse, milles tunnustas 21 USA
noore õigust vaidlustada valitsuse kliimaalast tegevus(etus)t. Kaebuse kohaselt
on USA valitsus rikkunud kliimat ohustavate kasvuhoonegaaside heite lubamise ja
soodustamisega noorte ja tulevaste põlvede õigust elule, vabadusele, varale
ning kahjustanud oluliselt avalikke hüvesid. Üheks kohtusse pöördumise ajendiks on poliitikas valitsev patiseis, mis ohustab otseselt kõigi, aga eriti noorte ameeriklaste õiguseid
Vabaühenduse Our Childrens’ Trusti
koordineeritud kaebuse kohaselt on USA valitsus rikkunud noorte põhiseaduslikke
õigusi, kuna edendab fossiilkütuste kasutamist ja kliimavaenuliku tööstuse
arengut. Valitsus on teadlik, et fossiilkütused hävitavad loomuliku kliimasüsteemi.
Valitsuse tegevusest võib aga järeldada, et see eelistab lühiajalist
majanduslikku kasu hoolimata teadaolevatest ohtudest ja kahjudest inimeste
elule ja tervisele. Samuti on juba pikemat aega kliimamuututega võitlemise teemal
valitsenud poliitiline patiseis ja arutelu on riigis pidurdunud. Oma kaebusega loodavad
noored esitada väljakutse valitsuse fossiilkütuseid puudutavale poliitikale.
Täpsemalt on eesmärgiks sundida presidenti koheselt rakendama riiklikku plaani,
mille tulemusel ei ületa CO2 kontsentratsioon atmosfääris ohutut taset ehk aastaks 2100 oleks see 350 ppm’i
(miljondik osa).
Määruse kohaselt on kohus seisukohal, et kliimamuutuste
poolt on eriliselt ohustatud just noored ja tulevased põlved. Kaebajate argumendid
on kohtu hinnangul sisuliselt õiged ning kohus jätkab seetõttu asja
läbivaatamist.
Kohtuasja
materjalid Our Childrens’ Trusti kodulehel (ingl k)
Vabariigi Valitsus kiitis heaks Pariisi kliimamuutuste konventsioonist
tulenevad kohustused
Vabariigi Valitsus võttis hiljuti vastu eelnõu ÜRO
kliimamuutuste raamkonventsiooni Pariisi kokkuleppe allkirjastamiseks.
Kokkuleppe pidulik allkirjastamine toimub 22. aprillil New Yorkis, lepe jõustub
30. päeval pärast seda, kui vähemalt 55
konventsiooniosalist, kelle kasvuhoonegaaside heide kokku moodustab vähemalt
55% globaalsest heitest, on andnud hoiule oma leppe ratifitseerimis-,
vastuvõtmis-, heakskiitmis- või ühinemiskirja.
EL ja selle liikmesriigid edastasid ÜRO-le 2015. a alguses
siduva lubaduse vähendada ELis 2030. aastaks kasvuhoonegaaside heidet võrreldes
1990. aasta tasemega vähemalt 40% võrra. Pariisi kokkuleppe kohaselt tuleb kokkuleppe
täitmise jälgimiseks kõigil osalistel alates 2023. a iga viie aasta tagant
saata ÜROle koondülevaade riigi tegevusest ja olukorrast. Selles peab olema
kajastatud senise tegevuse tulemuslikkus, võttes arvesse heite vähenemist,
kliimamuutustega kohanemist ja toetusmeetmeid.
Pariisi lepe mõjutab Keskkonnaministeeriumi hinnangul kõiki
poliitikavaldkondi, sest üleminekuks puhtale energeetikale on vaja muuta
ettevõtluse ja investeerimisega seonduvaid käitumismustreid ja stiimuleid ning
üle vaadata EL-i heitkogustega kauplemise süsteemi toimimine. Eelnõu kohaselt
toob see lisaks mõningates valdkondades piirangute kehtestamisele kaasa
võimalused uute töökohtade loomiseks teistes valdkondades. Kokkuvõttes leiavad
eelnõu koostajad, et Pariisi lepe annab aluse majanduskasvuks, stimuleerides mh
investeeringuid ja innovatsiooni taastuvenergia valdkonnas .
Materjalid
Eelnõude infosüsteemis
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Parlamendi ja EL Nõukogu kokkuleppega kehtestataks väljaspool teid
kasutatavate masinatele rangemad õhuheite normid
Euroopa Parlament ja EL Nõukogu jõudsid aprilli algul
kokkuleppele, et väljaspool teid kasutatavate masinate heidetele kehtestatakse
senisest rangemad õhusaaste standardid. Uue regulatsiooni eesmärgiks on muuta
heidete mõõtmise reegleid selliselt, et need vastaksid enam tegelikele heidetele. Kõige leebemad normid on plaanis kehtestada jõelaevadele ja veduritele, mistõttu on keskkonnaühendus Transport&Environment eelnõu suhtes kriitiline
Saavutatud kokkulepe põhineb
Euroopa Komisjoni poolt 2014. aastal tehtud ettepanekul. Kehtestatavad
standardid mõjutavad väljaspool teid kasutatavaid masinaid, nt murutraktoreid,
buldoosereid ja praame. Heitenormid hakkavad järkjärgult kehtima masinatele,
mis valmistatakse aastatel 2018-2020. Erinevalt komisjoni ettepanekust sisaldab
sõlmitud kokkulepe ka võimalust nõuda juba kasutusel olevate masinate
moderniseerimist, et vähendada nende tekitatavat heidet. Regulatsioon võimaldab
samas vanemate masinate riketega mootorite asendamist samasugust tüüpi
mootoriga juhul, kui asendamine uuemat tüüpi ja keskkonnasõbarlikuma mootoriga
ei ole otstarbekas.
Kõige leebemad heitenormid on kehtestatud jõelaevadele ja
täielikult on reguleerimata diiselrongide peenosakeste heide. Leebemad eeskirjad
siseveekogude sõidukitele ja rongidele õõnestavad keskkonnaorganisatsiooni Transport&Environment
sõnul EL-i väiteid, et siseveekogude ja raudteede suurem kasutus alternatiivina
maanteetranspordile on keskkonnasõbralik lahendus.
Kokkulepe läheb edasi lõplikule vastuvõtmisele ministrite ja
Euroopa parlamendi poolt.
Materjalid
Euroopa Komisjoni kodulehel (ingl k)
Müradirektiivi vaadatakse läbi, mh on küsimuse all EL-tasandi piirnormid
Euroopa Komisjon viib käesoleval hetkel läbi EL
keskkonnamüradirektiivi (2002/49/EÜ) tõhususe, sobivuse jms hindamist (nn
REFIT). Selle raames viidi märtsi lõpuni läbi ka avalik konsultatsioon, mille
käigus laekus oodatult vastukäivaid ettepanekuid. Üheks intrigeerivaks teemaks
on küsimus üleeuroopaliste müranormide kehtestamisest.
Üleeuroopaliste müranormide kehtestamist pooldab nt
keskkonnaühendus EEB, kelle hinnangul annaks selliste normide kehtestamine
tõsise tõuke erinevate müraallikatega tegelemiseks ning tõhusamate
mürakaitsemeetmete rakendamiseks liikmesriikides. EEB hinnangul on praegune
direktiivi liiga üldine ja leebe. Seevastu raudteeettevõtete liit CER leidis,
et müranormid on olemuslikult kohalikuks küsimuseks ning tulenevalt ELis
kehtivast subsidiaarsuse põhimõttest (erinevaid küsimusi tuleks reguleerida
võimalikult kohalikul tasandil) ei ole EL-tasandi piirväärtuste kohaldamine
õigustatud.
Järgmise sammuna peaks Komisjon nii ekspertide uuringute kui
avaliku konsultatsiooni põhjal panema kokku oma järeldused müradirektiivi
muutmise vajaduse kohta.
Müratemaatika on aprillis oluline ka seetõttu, et 27. aprill
on Euroopas müraalase teadlikkuse päev.
Euroopa
Komisjoni müradirektiivi läbivaatamise teemaline veebileht
LOODUSKAITSE
ÜRO plaanib mere-elustiku kaitseks uut rahvusvahelist lepet
ÜRO asus märtsi lõpus välja töötama uut merekeskkonna kaitse
lepet, et tagada mere-elustiku mitmekesisusele parem kaitse. Tegemist oleks ÜRO mereõiguste konventsiooni
alla kuuluva õiguslikult siduva leppega, mis võimaldaks mere-elustikku kaitsta
ka väljaspool riikide jurisdiktsiooni asuvatel merealadel.
Konventsiooni ettevalmistav komitee kogunes juba 2015. a
juunis, et alustada leppe sisuks olevate ettepanekute ettevalmistamist. Mh
toodi välja vajadus hinnata merekeskkonna kvaliteeti ja oluliselt mõjutada võivate tegevuste
planeerimisel võimalikke keskkonnamõjusid. Samuti peeti oluliseks rakendada täiel
määral saastaja maksab põhimõtet. Leppes peaks olema defineeritud, mis on
reostus, keda võib pidada saastajaks ja kui palju ning kellele peab saastaja
maksma. Samuti on oluline ettevaatuspõhimõtte ja ökosüsteemide kaitsel põhinev
lähenemisviis. Nende põhimõtete tagamine peaks võimaldama tuvastada, määrata ja
efektiivselt hallata merekaitsealasid, sh rangelt kaitstud mereala reservaate.
Esimene läbirääkimiste sessioon lõppes 8.aprillil. Euroopa
Liidu riike esindab läbirääkimistel Euroopa Komisjon Materjalid ÜRO
mereõiguste konventsiooni kodulehel (ingl k)
Euroopa
Komisjon kaalub 20 liigi lisamist invasiivsete võõrliikide nimekirja
Euroopa Komisjon plaanib täiendada invasiivsete võõrliikide
nimekirja 20 liigi võrra. Kehtivat
määrust ja selle tausta kajastasime oma 2014. a märtsikuu
uudiskirjas. Enne lõpliku otsust liikide nimekirja lisamise osas, on
vajalik läbi viia riskianalüüs liikide leviku piiramise vajaduse
väljaselgitamiseks. Enne, kui liigid lisatakse invasiivsete võõrliikide nimekirja, tuleb nende suhtes läbi viia riskianalüüsid
Uute „kandidaatliikidena“ on välja pakutud 2 kalaliiki, 1
linnuliik, 4 imetajat ja 12 taimeliiki. Komisjoni poolt väljapakutud liikide
hulgas on näiteks hiidkaruputk, tähnikhirv ja Ameerika homaar. Ameerika
homaari lisamine invasiivsete võõrliikide hulka võib aga olla poliitiliselt keeruline,
kuna elus homaaride eksport Euroopasse toob USAle iga aastaselt sisse suurt
tulu. Rootsi valitsuse hinnangul on Ameerika homaar samas konkurendiks
kohalikele populatsioonidele, ristub nendega ning on haiguste kandjaks. See
põhjustab kahjusid harrastuspüügile, kalatööstusele ja turismisektorile.
Võimalikud uued liigid lisatakse invasiivsete võõrliikide
nimekirja selle järgmisel uuendamisel. Materjalid
Euroopa Komisjoni kodulehel (ingl k)
Looduskaitseseaduse muudatused pikendasid vanade kaitse-eeskirjade kehtivust
Riigikogu võttis aprillis vastu looduskaitseseaduse (LKS)
muudatused kaitse-eeskirjade kehtivusaja, võõrliikidega seotud sätete ja
trahvimäärade tõstmise osas. Kirjutasime eelnõust oma 2015. a
detsembrikuu uudiskirjas.
Kui varasemalt plaaniti enne kehtivat LKS vastuvõetud
kaitsealade kaitsekorrad muuta tähtajatult kehtivaks, siis Riigikogus vastu
võetud LKS muudatuste kohaselt kehtivad kaitsekorrad kuni 1. maini 2023. a. Uute,
varasemalt meie uudiskirjas kajastamata muudatustena on looduskaitseseadusesse
sisse viidud loodushoiutoetuse maksmine liigi kaitse või elupaiga tegevuskavaga
määratud vajaliku töö tegemiseks. Senini maksti toetust vaid nende tööde
tegemiseks, mis olid kindlaks määratud loodusobjekti (nt looduskaitseala)
kaitse-eeskirjas või kaitsekorralduskavas. Samuti täpsustati, et ranna ja kalda
ehitusvööndi ehituskeeld ei laiene maakaabelliinile ja olemasoleva elamu
tarbeks rajatavale tehnovõrgule ja –rajatisele.
Looduskaitseseaduse muudatused jõustusid 15. aprillil.
Looduskaitseseaduse
muutmise seadus
VESI
Õiguskantsler: saartel kehtiv laiem ehituskeeluvöönd on põhiseaduspärane
Õiguskantsler andis aprilli keskpaigas oma hinnangu
küsimusele, kas saartel kehtiv laiem ehituskeeluvöönd (200m mandril kehtiva
100m asemel) on põhiseaduspärane. Mitmed maaomanikud olid ses küsimuses
pöördunud õiguskantsleri poole, kes pärast Keskkonnaministeeriumi selgitusi
leidis, et laiem vöönd on põhiseadusega kooskõlas. Selle põhjuseks on asjaolu,
et meresaarte keskkond on tundlikum ning vajab seetõttu ulatuslikumat kaitset. Õiguskantsler palub keskkonnaministeeriumil siiski hinnata, kas ehituskeeluvööndi vähendamine oleks võimalik lihtsamas ja odavamas menetluses
Samas juhtis õiguskantsler tähelepanu, et kehtivatest
seadustest ei tulene ühest tõlgendust, milline on ehituskeeluvööndi ning
üleujutusala omavaheline seos. Täpsemalt – kas ehituskeeluvöönd algab sealt,
kus üleujutusala lõpeb või kulgevad need kaks vööndit paralleelselt.
Õiguskantsler seejuures pidas õigustatuks seda, et need kaks vööndit peaks
kulgema paralleelselt, kuna see on omanikke vähem piirav ning peaks täitma
soovitud eesmärke.
Samuti leidis õiguskantsler, et praegune menetluskord
ehituskeeluvööndi vähendamiseks ei pruugi olla optimaalne. Ehituskeeluvööndi
vähendamiseks tuleb koostada üldplaneering või seda muutev detailplaneering
ning küsida Keskkonnaameti nõusolekut, kusjuures viimast alles hilises faasis
(pärast planeeringu vastuvõtmist). Seetõttu tegi õiguskantsler
keskkonnaministeeriumile ettepaneku kaaluda, kas ehituskeeluvööndi vähendamise
menetlust oleks võimalik lihtsustada.
Õiguskantsleri
seisukoht (pdf)
JÄÄTMED
Uuringu kohaselt kasutatakse reoveesetet liiga vähe, üheks lahenduseks on
reeglite täpsustamine
Keskkonnaministeerium avalikustas aprilli algul uuringu
tulemused, millest selgus, et Eestis tekkivat reoveesetet võetakse liiga vähe
kasutusse. Suurimaks põhjuseks, miks reovett vähe kasutatakse, on piisava teabe
puudumine ja ebaselgus reeglites, millistel juhtudel on reoveesete kasutamiseks
ohutu.
Eestis tekib iga aasta ligikaudu 167 000 kuupmeetrit
töödeldud reoveesetet. Kui reovee puhastamisele on palju tähelepanu pööratud,
siis reovee puhastuse käigus tekkiva sette käitluse arendamine on jäänud
varasemalt tagaplaanile. Seetõttu puudus info, kui palju reoveesetet Eestis
tekib, milliste puhastite juurde oleks mõttekas settekäitlus rajada ning kuidas
oleks mõistlik käideldud setet hiljem kasutada. Uute uuringute käigus leiti, et
enam kui pool reoveesettest aunkompostitakse välitingimustes, vähemal määral
kasutatakse reaktorkompostimist ning biogaasijaamasid. Üheks suuremaks
probleemiks on uuringute kohaselt reoveesette käitlemise kulukus, mistõttu on
tihti sete üle antud jäätmekäitlejatele. Samuti kardetakse, et reoveesette
kasutamine on ohtlik ja ebamugav, sest reoveesette koostise ja mõjude kohta
puudub piisav teave. Reoveesette kasutuse suurendamiseks on plaanis välja töötada kriteeriumid, millele vastav reoveesete ei oleks enam jääde, mis tähendaks, et seda saab vabalt müüa
Hetkel kehtiva seaduse kohaselt on reoveesette kasutamine
keelatud maal, kus kasvatatakse köögivilja- või marjakultuure ning ravim- või
maitsetaimi. Maal, kus on setet laotatud, ei tohi aasta jooksul pärast
laotamist kasvatada köögiviljakultuure ning ravim- või maitsetaimi toiduks või
söödaks. Samuti lasub reoveesette kasutajal kohustus tegevus Keskkonnaametis
registreerida ning pidada põllumajandusraamatut, mis sisaldab endas sette
kasutamise aega, kohta ning analüüsiandmeid.
Reoveesette kasutuse hoogustamiseks on
Keskkonnaministeeriumil kavas tulevikus välja töötada kriteeriumid selle kohta,
millal reoveesete lakkab olemast jääde ning on kasutamiseks ohutu.
Keskkonnaministeeriumi
uudis
OHTLIKUD AINEdEuroopa Kohus ei tuvastanud siseriikliku kemikaaliregistri vastuolu
REACH-määruse nõuetega (C-472/14)
Euroopa Kohus tegi 17. märtsil otsuse, milles käsitles
küsimust, kas liikmesriigid võivad nõuda kemikaalide registreerimist enne
turule viimist lisaks EL-registrile ka siseriiklikus registris.
Rootsi Riigikohus pöördus Euroopa Kohtu poole vaidluses, kus
firma Canadian Oil esitas kaebuse määruse EÜ
nr 1907/2006 (nn REACH-määruse) rikkumise osas, sest Rootsi riik nõudis
firmalt kemikaalide registreerimist riiklikus kemikaaliregistris. Canadian Oil
leidis, et tegemist on REACH-määruse vastase nõudega, sest kemikaalid olid juba
registreeritud Euroopa Kemikaaliameti juures.
Kohus leidis oma otsuses, et siseriiklikus registris
täiendava registreerimise nõue ei ole vastuolus REACH-määrusega. Vastav
tingimus on samas kohtu hinnangul lubatav vaid juhul, kui registreerimine ei
ole ainete turule viimise eeltingimuseks, nõutav info erineb REACH-määruses
nõutavast infost ning info päringu eesmärgiks on tagada inimese tervise ja
keskkonna kaitstuse kõrge tase ning ainete vaba liikumine siseturul. Seda, kas
antud juhul vastas Rootsi siseriiklik register neile tingimustele, tuleb nüüd
hinnata Rootsi kohtul.
Euroopa
Kohtu otsus C-472/14
JAHINDUS
Õiguskantsleri hinnangul vajab jahitunnistuse kehtivuse peatamise
regulatsioon muutmist
Õiguskantsler lahendas aprilli keskpaigas küsimust
jahitunnistuse kehtivuse peatamise regulatsiooni kohta. Küsimuse keskmes oli
jahiseaduse säte, mille kohaselt Eesti Jahimeeste Sets (EJS) peatab jahialase
väärteo eest karistatud isikute jahitunnistuse kehtivuse. Menetluse tulemusel
järeldas õiguskantsler, et kehtivad reeglid pole küll selges vastuolus
põhiseadusega, ent neid tuleks selguse huvides siiski üle vaadata ja vajadusel
täpsustada.
Esimene murekoht on õiguskantsleri hinnangul see, et
Keskkonnainspektsioonile (KKI) ei ole määratud selget tähtaega, mille jooksul
tuleb väärteootsus saata EJS-le jahitunnistuse kehtivuse peatamise
otsustamiseks. Praktikas toob see kaasa suuri viivitusi (antud juhul nt 4
kuud), mis on lubamatud ja tekitavad isikutes topeltkaristamise tunnet.
Teine ja põhimõttelisem puudujääk on, et kehtivate seaduste
kohaselt järgneb jahialastele väärtegudele sisuliselt alati jahitunnistuse
kehtivuse peatamine (kuigi EJS võib selle pikkuseks määrata vaid ühe päeva).
Samas jahialaste kuritegude puhul on asja arutaval kohtul õigus, ent mitte
kohustus tunnistuse kehtivus peatada. Seega võib väärtegude puhul pidada
regulatsiooni rangemaks kui kuritegude puhul. Õiguskantsleri
seisukoht (pdf)
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Lugejad on keskkonnaõiguse uudiskirjaga rahu
2016. aasta lugejaküsitluse tulemused näitasid, et juba kaheksandat aastat ilmuva keskkonnaõiguse uudiskirja lugejad on jätkuvalt uudiskirjaga rahul. Küsitlusele vastas kokku 59 uudiskirja lugejat. Täname kõiki vastajaid! Selleaastased tulemused näitasid, et valdav osa vastanutest loeb uudiskirja iga kord (68%) ja leiab sealt sageli või alati enda jaoks kasulikku infot. Lühiuudiseid pidas kompaktseks 87% ja pikki uudiseid piisavalt põhjalikuks 80% vastanutest. Loe edasi »
|