Riigikogu
menetluses olevad keskkonnaalased eelnõud
Riigikogu praegune kooseis lõpetab kevadel seoses Riigikogu uue koosseisu
valimisega oma töö. Alljärgnevalt anname ülevaate keskkonnaalastest
õigusaktidest, mis on praegu Riigikogu menetluses. Kõik eelnõud tuleb kevadeks
Riigikogul lõpuni menetleda – vastasel juhul lõpetatakse nende kallal töö ning
eelnõud tuleb uuel Valitsusel uuesti läbi arutada ja Riigikogule esitada.
1.
Veeseaduse
eelnõu – eelnõu on koostatud keskkonnaõiguse kodifitseerimise
raames. Kodifitseerimisprotsess kujutab endast peamiselt olemasoleva õiguse
korrastamist mitte sisulist ümberkujundamist. Veealases regulatsioonis on
vajadus selle järgi suur, sest kehtiv veeseadus pärineb 1994. aastast ning on
arvukate paranduste tõttu raskesti loetav. Eelnõus ei piirduta siiski vaid
vormiliste muutustega, vaid nähakse ette ka sisulisi muudatusi. Näiteks ei ole
eelnõu kohaselt enam kõigiks seni vee erikasutusluba nõudvateks tegevusteks
luba tarvis, vaid veekeskkonnariskiga tegevuse (väiksema mahu või mõjuga veekasutus)
puhul piisaks registreerimisest Keskkonnaametis. Eelnõu kohta saad lähemalt lugeda
ka meie juunikuu uudiskirjast.
Eelnõu esimene lugemine toimus 12. juunil ning pärast
seda esitasid oma ettepanekud eelnõule Eesti Turbaliit, Eestimaa Looduse Fond,
Eesti Põllumajandus- Kaubanduskoda, Eesti Linnade ja Valdade Liit ja Eesti
Vee-ettevõtete Liit, Tallinna Linnavalitsus ja Rahandusministeerium. Riigikogu
Keskkonnakomisjon kuulas 11. septembril ära kohal olnud ettepanekute esitajate
arvamused ning leidis, et mitmeid küsimused on veel lahenduseta, mistõttu
paluti need veel kord Keskkonnaministeeriumil koostöös huvigruppidega läbi
arutada ning seejärel jätkata arutelu komisjonis.
2.
Jäätmeseaduse
muutmise eelnõu – nagu veeseaduse muutmine, on ka uus jäätmeseaduse
eelnõu ette valmistatud keskkonnaõiguse kodifitseerimise raames. Eelnõukohane
jäätmeseadus ühendaks endas senised jäätmeseaduse ja pakendiseaduse. Oluliste
eelnõukohaste muudatustena võib välja tuua olmejäätmete veo teenuse hinna
kujunemise muutmise, prügiveo arvel liigiti kogutud jäätmete ja segaolmejäätmete
eest eraldi hindade näitamise, prügikonteinerite värvilahenduste ühtlustamise
vastavalt sinna visata lubatud pakendijäätme liigile, tootjate ja
tootjavastutusorganisatsiooni rahalise tagatise nõuete täpsustused ja teatud
tootjatele tootjavastutusorganisatsiooniga liitumise kohustuslikuks tegemise.
Eelnõu esimene lugemine lõpetati eelmise aasta novembris. Pärast seda on
toimunud mitmeid arutelusid komisjonis ja nendega veel jätkatakse. Oleme
eelnõust ka varasemalt kirjutanud, pikemalt 2018. a veebruaris ja
2017.a
juunis.
3.
Metsaseaduse
§ 40 muutmise eelnõu – eelnõuga muudetakse kõigile metsaomanikele
kohustuslikuks raierahu 15.
aprillist 15. juunini, st sel ajal ei tohi teha raiet ega teostada metsa
väljavedu. Raierahu eesmärgiks on kaitsta keskkonda looduse tärkamise
perioodil, et oleks tagatud linnustiku, loomastiku ja metsamuldade kaitse ning
väheneks seenhaiguste levik. Seni on raierahu olnud kohustuslik vaid Riigimetsa Majandamise
Keskusele, erametsaomanikele aga soovituslik.
Tegemist on EKRE fraktsiooni esitatud eelnõuga, millele Vabariigi
Valitsus avaldas vastuseisu, ent Riigikogu keskkonnakomisjon poolehoidu.
Kirjutasime eelnõust 2017. a aprillis ja juunis.
4.
Jahiseaduse
ja püsiasustusega väikesaarte seaduse täiendamise eelnõu – eelnõuga
antakse väikesaarte kogukondadele võimalus kaasa rääkida jahipidamise korraldamisel. Eelnõu kohaselt peab volikogule või üldkogule
esitama arvamuse avaldamiseks jahieeskirja, jahiulukite küttimismahu ja struktuuri.
5.
Planeerimisseaduse
täiendamise seaduse eelnõu – eelnõu näeb ette täiendused erahuvides algatatud eriplaneeringu
regulatsioonis. Eelnõu kohaselt peab erahuvides algatatud eriplaneeringu korral
Vabariigi Valitsus tegema koostööd kohaliku omavalitsuse üksustega, kohaliku
omavalitsuse üksused aga saavad suurema kaasarääkimise õiguse.
6.
Väetiseseaduse
muutmise eelnõu –
eelnõuga lihtsustakse ja tehakse odavamaks väetiste registreerimine, nt
muudetaks soodsamaks uute ja väikestes kogustes müüdavate väetiste Eesti turule
toomine ning kehtestataks senise viie riigilõivu asemele üks. Lisaks tahetakse
eelnõuga tagada tõhus järelevalve „EÜ VÄETIS” märgistusega väetiste üle
riigisisesel turul. Selleks peavad kõik Eestis tegutsevad väetisekäitlejad, k.a
„EÜ VÄETIS" toote turustajad, esitama majandustegevusteate, mille alusel
kantakse käitleja ja tema müüdav väetis registrisse. Praegu ülevaade „EÜ
VÄETIS“ märgistusega toodetest puudub.
7.
Looduskaitseseaduse
muutmise eelnõu –
eelnõuga soovitakse luua Alutaguse rahvuspark Ida-Eesti tüüpiliste ja
haruldaste soo-, metsa- ja rannikumaastike ning pärandkultuuri kaitseks.
Loodavasse rahvusparki kuuluvad Puhatu, Agusalu, Muraka ja Selisoo
looduskaitsealad ning Kurtna, Smolnitsa, Jõuga, Struuga ja Mäetaguse
maastikukaitsealad, Narva jõe ülemjooksu hoiuala ning Iisaku parkmetsa
kaitseala. Kavandatava rahvuspargi pindala on 43 568 hektarit.
8.
Keskkonnatasude
seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu
– eelnõuga soovitakse ümber korraldada keskkonnatasudest laekuva raha liikumine.
Kui praegu laekub kindlaksmääratud osa keskkonnatasudest automaatselt SA-le
Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK), siis eelnõu kohaselt rahastataks
edaspidi KIKi ja selle vahendatavat keskkonnaprogrammi riigieelarvest. Loe
lähemalt meie aprillikuu
uudiskirjast.
9.
Geneetiliselt
muundatud organismide keskkonda viimise seaduse ja taimekaitseseaduse muutmise
eelnõu – eelnõuga loobutaks uue GMOde registri loomisest, sest
siiani pole Eesti põllumajandustootjad maisi, s.o ainsa lubatud geneetiliselt
muundatud (GM) põllukultuuri kasvatamise vastu huvi tundnud. Samuti tuleb
eelnõu kohaselt enne GM põllukultuuri kasvatamisega alustamist saavutada
kokkulepe naabruses asuvate mesinikega. Loe lähemalt meie augustikuu
uudiskirjast.
10. Bioloogilise
mitmekesisuse konventsiooni geneetilistele ressurssidele juurdepääsu ja nende
kasutamisest saadava tulu õiglase ja erapooletu jaotamise Nagoya protokolliga
ühinemise seadus, vt täpsemalt käesoleva kuu
uudiskirja lugu.
11.
Keskkonnatasude
muutmise eelnõu, mille eesmärgiks on ümber kujundada
põlevkivi kaevandamise tasustamine. Tegemist on eelnõuga, mis peaks looma
püsiva lahenduse põlevkivi maksustamiseks ja asendama 2016. a juulis vastu
võetud ajutise regulatsiooni. Uus eelnõu seaks põlevkivi kaevandamise tasu (nn
ressursitasu) jätkuvalt sõltuvusse lõpptoote hinnast. Oluline erisus seisneks
selles, et kui praegu kehtiva, nn ajutise süsteemi kohaselt maksustatakse
põlevkivi lähtuvalt raske kütteõli hinnast sõltumata sellest, kas maavara
kasutatakse elektri tootmiseks või muul otstarbel (eelkõige põlevkiviõli
tootmiseks), siis tulevikus oleks tasumäärad eristatud vastavalt põlevkivi
kasutusele. Loe eelnõu kohta lähemalt ka meie juunikuu uudiskirjast.
12.
Euroopa
Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse (ELÜPS), kalandusturu
korraldamise seaduse, perioodi 2014–2020 struktuuritoetuse seaduse ja perioodi
2007–2013 struktuuritoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu –
eelnõuga soovitakse muuta toetusraha tagasinõudmisel rakendatava viivise
arvestamine paindlikumaks ning toetuse saaja õigusi enam arvestavaks. Selleks
ei kohaldataks eelnõu kohaselt enam viivist ELÜPS alusel antud toetusraha
tagasinõudmise ajatamisel. Lisaks täiendataks muudetavaid seadusi eraõiguse
kohtupraktikas juurdunud põhimõttega, et viivist ei arvestata põhivõlgnevust
ületavas osas, s.t viivised ei saaks enam lõpmatuseni ja põhivõla suurust
arvestades ebamõistlikuks kasvada.
Kõiki Riigikogu menetluses olevaid eelnõusid saad vaadata
siit: https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/
|