ÜLDOLULIST
Riigikogu võttis menetlusse
keskkonnaseadustiku üldosa rakendamise eelnõu
Riigikogu võttis
13. mail menetlusse keskkonnaseadustiku üldosa seaduse rakendamise seaduse
eelnõu, millega jõustataks 1. augustil 2011. aastal vastu võetud
keskkonnaseadustiku üldosa seadus ning tehtaks seadusesse mõningad muudatused.
Samuti tehtaks eelnõuga muudatusi teistes seadustes, sh geneetiliselt muundatud
organismide keskkonda viimise seaduses, keskkonnavastutuse seaduses,
looduskaitseseaduses. Seaduse vastuvõtmisel kehtestataks Eesti keskkonnaõiguses ühtne mõisteaparaat ja põhimõttedKeskkonnaseadustiku
üldosa seadus käsitleb keskkonnakaitse üldpõhimõtteid, keskkonnaalaseid õigusi
ja kohustusi ning keskkonnakaitselubade andmise ühtset menetlust. Tegemist on
keskkonnaõiguse kodifitseerimisprotsessi tähtsaima tulemiga, kuna koostamisel
olevad eriosad peavad lähtuma üldosa mõisteaparaadist ja põhimõtetest. Seetõttu
muutub Eesti keskkonnaõigus eelnõu seletuskirja kohaselt seaduse jõustumisel
selgemaks ja ühtlasemaks. Pikemalt tutvustasime rakendusseaduse eelnõud 2013.
aasta juulikuu uudiskirjas. Võrreldes Eelnõude Infosüsteemis
avalikustatud eelnõuga on Riigikogu menetlusse võetud eelnõust eraldatud
keskkonnateabe kättesaadavust puudutav muudatus. Muudatus nägi ette, et
keskkonnateabe puhul, mille väljastamisest asutus võiks seaduse alusel
keelduda, tuleb igal juhtumil kaaluda, kas keeldumisega seotud huvi kaalub üles
teabe väljastamisega seotud avaliku huvi. Seda sätet menetletakse eraldi
eelnõuna, millest kirjutasime lähemalt märtsi uudiskirjas. Eelnõu kohaselt
jõustuksid rakendusseadus ning keskkonnaseadustiku üldosa seadus 1. augustil
2014. Erandina on keskkonnakaitselubade andmise menetlust reguleerivate sätete
jõustumisajaks plaanitud 1. jaanuar 2015 ning keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnaalaste riskianalüüside avalikustamist nõudva sätte jõustumisajaks 1.
august 2017. Eelnõu materjalid Riigikogu veebilehel
Riigikantselei ootab tagasisidet
avatud valitsemise partnerluse tegevuskavale
Riigikantselei on
avalikustanud avatud valitsemise partnerluse kaheaastase tegevuskava eelnõu,
millele on oodatud kõigi kaasamisest ja info kättesaadavusest huvitatute tagasiside.
Tegevuskava fookuses on kaasamise parandamine poliitikakujundamise protsessis, eelarve
läbipaistvuse suurendamine ja avalike teenuste (sh info kättesaadavuse)
parandamine. Tegevuskavaga täidab Eesti oma eesmärke avatud valitsemise
partnerluse (AVP) algatuses osalejana. AVP näol on tegemist 63 riiki hõlmava
rahvusvahelise algatusega hea riigivalitsemise edendamiseks. Avalikustatud
tegevuskava sisaldab konkreetsemaid meetmeid, kuidas parandada avalikkuse
kaasarääkimise võimalusi seaduseelnõude menetlemises ja muuta avaliku sektori
käes olevad andmed avalikkusele paremini kättesaadavaks. Nt plaanitakse
kasutajasõbralikumaks muuta Eelnõude Infosüsteemi (EIS), samuti teha juba
poliitikakujundamise varases etapis kättesaadavaks info nii menetluse kui
osalusvõimaluste kohta. Tagasisidet
tegevuskavasse seni kirjapandule ootab Riigikantselei 26. maini, seejärel
pannakse tegevuskavast kokku lõppversioon, mille elluviimine algab juba 1.
juulil. Info tegevuskava kohta
veebikeskkonnas osale.ee
ÖKOMÄRGIS
Euroopa Liidu
Teatajas avaldatud otsusega sätestatakse tingimused, millele peavad vastama
töödeldud paberipõhised tooted (nt ümbrikud, paberkirjatarbed), et neile saaks
omistada EL ökomärgise.
RUUMILINE PLANEERIMINE
Merealade planeerimise direktiiv
Euroopa Parlamendi poolt vastu võetud
Euroopa Parlament võttis 17. aprillil vastu EL merealade ruumilise
planeerimise direktiivi, mis hakkab
tulevikus reguleerima mereruumi planeerimist liikmesriikide poolt. Seniajani ei
ole merealade planeerimist EL tasandil reguleeritud ning ka Eestis on alles
koostamisel esimesed merealade planeeringud. Merealade planeerimine on vajalik selleks, et leida tasakaal erinevate
huvide vahel. Merealade kasutamise pärast konkureerivad näiteks
taastuvenergeetika (tuulikupargid), gaasi- ja naftajuhtmed, laevaliiklus,
kalandus, maavarade kaevandamine ning merealade ökosüsteemide kaitse. Uue
direktiivi põhituumaks on liikmesriikide kohustus koostada ja rakendada merealade
planeerimise raamistik. Võrreldes Komisjoni poolt väljapakutud eelnõuga on liikmesriikidele seatud oluliselt leebemad kohustusedUue direktiivi eelnõu tausta ja sisu kajastasime põhjalikult 2013. a aprillikuu uudiskirjas, kui Komisjon eelnõu
esmakordselt avalikustas. Pärast seda on toimunud läbirääkimised liikmesriikide
ning EL institutsioonide vahel, selle aasta märtsis saavutati direktiivi osas
Euroopa parlamendi ja EL nõukogu vahel mitteametlik kokkulepe. Parlamendi poolt aprillis vastu võetud tekstis
on algtekstiga võrreldes tehtud omajagu muudatusi ning plaanitavad
liikmesriikide kohustused on muutunud leebemaks. Eelnõust on välja jäetud
rannikualade integreeritud majandamise strateegia koostamise kohustus. Samuti
ei ole mereala planeeringu sisu miinimumnõuded enam kohustuslikuna ette
kirjutatud, vaid eelnõu üksnes loetleb võimalikke aspekte, mida võib mereala
planeeringutes kajastada. Merealade planeeringud tuleks parlamendis vastuvõetud teksti kohaselt
kehtestada liikmesriikide poolt hiljemalt 2021. a aprilliks,
direktiivi nõuete ülevõtmiseks antaks aega 24 kuud selle jõustumisest.
Direktiivi jõustumiseks on järgmise sammuna vajalik veel selle vastuvõtmine EL
Nõukogu poolt. Parlamendi poolt vastu võetud tekstid Euroopa Komisjoni pressiteade Euroopa Nõukogu pressiteade mitteametliku
kokkuleppe saavutamise kohta (pdf, ingl k)
Planeerimisseaduse menetlemine
Riigikogus jätkub
5. mail toimus
Riigikogus uue planeerimisseaduse arutamiseks mõeldud avalik istung. Uuele
eelnõule, mida tutvustasime lähemalt jaanuari uudiskirjas, on esitatud hulgaliselt seisukohti.
Teiste seas on oma arvamust avaldanud erinevad ministeeriumid, Riigikogu
fraktsioonid, erialaliidud (Planeerijate Ühing, Maastikuarhitektide Liit) ja
KÕK. Tähelepanu on
mitmetelt osapooltelt pälvinud nt keskkonnamõjude hindamise ning avalikkuse
osalemise reeglid riigi eriplaneeringute puhul ja detailplaneeringutest
loobumise juhud. Riigikogu majanduskomisjoni juhi Kaja Kallase sõnul on plaanis
menetleda seaduseelnõud üheskoos ehitusseadustiku uue eelnõuga (ka selle kohta
saate lähemalt lugeda jaanuari uudiskirjast). Kuna Riigikogu on nelja nädala pärast
minemas suvepuhkusele, on oodata arutelude jätkumist sügisel.
Riigikogu pressiteade planeerimisseaduse eelnõu
arutelu kohta
KLIIMAMUUTUS
Kliimateadlased: globaalse
soojenemise vastasel võitlusel on maakasutusel tähtis roll
13. aprillil
avalikustas ÜRO egiidi all tegutsev rahvusvaheline kliimamuutuste paneel (IPCC)
raporti, milles kirjeldab meetmeid, mida on vaja võtta
selleks, et vältida üleilmse temperatuuri tõusu enam kui 2 kraadi võrra.
Põhijäreldused on analoogsed eelmisel kuul avaldatud raporti omadega:
kliimamuutuste vastane võitlus on edukas ja kulutõhus juhul, kui liikmesriigid
teevad koostööd. Uus raport
keskendub enam konkreetsetele meetmetele, mida oleks kliimamuutuse peatamiseks
vaja võtta. Üheks peamiseks muudatuseks on elektritootmise süsinikuheite
nullilähedaks muutmine koos energiatõhususe tõstmisega. Teiseks oluliseks
mõjuallikaks on maakasutus. Tõhusaks meetmeks oleks maa-alade taasmetsastamine,
samuti biokütuste kasutamine koos põletamisel tekkiva süsiniku maa-aluse
ladustamisega. Süsiniku ladustamise tehnoloogia on samas hetkel alles varajases
arendusjärgus. Uus raport on
kolmas ja viimane IPCC raport, mille baasil koostatakse käesoleva aasta
oktoobriks koondaruanne. Raporti tekst (ingl k) Raporti kokkuvõtte (pdf, ingl k)
IPPC pressiteade (ingl k)
Euroopa Liidu Teatajas on avaldatud õigusakt, millega muudetakse EL
heitkogustega kauplemise süsteemi kohaldamist lennundussektorile. Lähemalt
kirjutasime vastavasisulisest kokkuleppest aprillikuu
uudiskirjas.
Määruse eelnõuga plaanitakse
kehtestada F-gaase sisaldavate toodete, seadmete ja süsteemide lekke
piirväärtused
Keskkonnaministeerium saatis 29. aprillil Eelnõude
Infosüsteemis kooskõlastusringile uue määruse eelnõu, millega kehtestatakse
fluoritud kasvuhoonegaase (nn F-gaase) sisaldavate paiksete jahutus- ja
kliimaseadmete, soojuspumpade ning tuletõrjesüsteemide lubatud lekke piirväärtused.
F-gaase sisaldavate seadmete käitlemiseks on kehtestatud väga palju nõudeid, nt
hooldustöid tegevate töötajate ja ettevõtjate sertifitseerimisele,
lekkekontrolli tihedusele jms. Üheski Euroopa Liidu ega Eesti õigusaktis ei ole
aga seni kindlaks määratud, kui suur on kõnealuste seadmete aktsepteeritav
leke. Üksikasjalikud käitlemisnõuded ei välista seega olukorda, kus seadmed
võivad oluliselt lekkida, kuid puudub õiguslik alus kutsuda hooletuid
ettevõtteid korrale. F-gaasid on osoonikihti kahandavate ainete asendajad –
need ei kahanda osoonikihti, ent samas on nad tugeva mõjuga kasvuhoonegaasid. Eelnõu kohaselt on enam kui 5 aastat vanadel seadmetel lubatud suuremad lekked kui uutel seadmetelLekkekindluse nõude tõhusa rakendamise tagamiseks
määratletakse eelnõuga lubatud lekke piirväärtused. Eeldades, et vanemad
seadmed on rohkem amortiseerunud ning seadmete keskmine arvatav kasutusaeg on
ligikaudu 15 aastat, eristatakse lekke piirväärtusi seadmete vanuse alusel.
Eelnõus nähakse ette suuremad lubatud lekke piirväärtused seadmetele, mis on
paigaldatud enam kui viis aastat tagasi. Eelnõu kohaselt ei rakendata määrust
hermeetiliselt suletud ja nõuetekohaselt
märgistatud paiksete jahutus- ja kliimaseadmete ning soojuspumpade
suhtes, mis sisaldavad kuni 6 kilogrammi F-gaase. Keskkonnaministeeriumi hinnangul motiveerib määruse
rakendamine eelnõu reguleerimisalas olevate seadmete omanikke, valdajaid ja
hooldajaid seadmete tehnilisele töökorrale ja lekete ennetamisele suuremat
tähelepanu pöörama. Välisõhu kaitse seaduse § 1412 kohaselt
võib lekke piirväärtuse ületamise eest
määrata kuni 6400 euro suuruse trahvi. Eelnõu materjalid Eelnõude Infosüsteemis
VÄLISÕHU KAITSE
Euroopa Parlament kiitis heaks
lennujaamade müra reguleeriva eelnõu
16. aprillil kiitis Euroopa Parlament heaks
eelnõu, millega
täpsustataks reegleid seoses lennujaamaade tekitava müra vastaste meetmete
võtmisega. Lähemalt saate eelnõu kohta lugeda märtsikuu uudiskirjast.
Määruse eelnõuga seataks
laevakütusele senisest rangemad väävlinormid
12. mail avaldati
Eelnõude Infosüsteemis keskkonnaministri määruse eelnõu, mille kohaselt nõutaks
Eesti vetes sõitvatelt laevadelt madalama väävlisisaldusega kütuste kasutamist.
Laevades kasutatava kütuse väävlisisaldus tohiks eelnõu kohaselt olla kuni 1 %
kütuse massist. Eelnõu piiraks ka Eestis müüdavate laevakütuste
väävlisisaldust. Kuni 1. jaanuarini 2015. a oleks lubatud kuni 1% väävlisisaldusega
kütuste müük, edaspidi oleks lubatud müüa vaid kuni 0,1% väävlit sisaldavat
kütust. Alternatiivina
väävlivaesema kütuse kasutamisele võivad laevade käitajad kasutada biokütuseid[P1] , veeldatud maagaasi või heitgaaside
puhastussüsteemi, millest viimased kaks nõuavad investeeringuid tehnikasse.
Samas on ka väävlivaesemate kütuste hind eelnõu seletuskirja kohaselt 70-80%
olemasolevast kütusest kallim. Koostatud eelnõu
võtab üle EL direktiivi
2012/33/EL, mida
kajastasime lähemalt jaanuari uudiskirjas ja mille ülevõtmise tähtajaks on 18.
juuni. KKM määruse „Vedelkütuste
kohta esitatavad keskkonnanõuded, biokütuste säästlikkuse kriteeriumid,
vedelkütuste keskkonnanõuetele vastavuse seire ja aruandmise kord ning
biokütuste ja vedelate biokütuste kasutamisest tuleneva kasvuhoonegaaside
heitkoguste vähenemise määramise metoodika“ muutmise eelnõu materjalid Eelnõude
infosüsteemis
Määruse eelnõuga korrastataks
saasteloa kohustuse kindlaksmääramisel arvestatavaid künniskoguseid ja
künnisvõimsusi
Keskkonnaministeerium
saatis 29. aprillil Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastusringile uue määruse
eelnõu, mille põhieesmärk on kõrvaldada keskkonnaministri 2.
augusti 2004. a määruses nr 101 “Saasteainete heitkogused ja kasutatavate
seadmete võimsused, millest alates on nõutav välisõhu saasteluba ja
erisaasteluba” (edaspidi KKM
määrus nr 101) esinenud puudused. Määruse eelnõu koostamisel on arvesse
võetud uue määrusega asendatava KKM määruse nr 101 rakendamise kogemused. Eelnõuga
korrastatataks eri saasteainete
künniskogused, millest alates on saasteluba nõutav. Eelnõuga ei kehtestataks
enam süsinikdioksiidi (CO2) ja metaani (CH4)
künniskoguseid, kuna need kasvuhoonegaaside hulka kuuluvad saasteained ei
tekita seletuskirja kohaselt vahetut ohtu inimtervisele, keskkonnale või
varale. Eelnõuga suurendataks lämmastikoksiidide (NOx) ja lämmastiku
gaasiliste anorgaaniliste ühendite künniskogust. Ammoniaagile (NH3)
sätestataks eraldiseisev ja suurendatud künniskogus (varem arvestati selle aine
heiteid lämmastikoksiidide ja lämmastiku gaasiliste anorgaaniliste ühendite
grupi alla). Eelnõu kohaselt vähendataks raskemetallide ning püsivate
orgaaniliste saasteainete (POS) künniskogust. POSide heite arvestamist
plaanitakse samas nõuda vaid suure põletusseadme, jäätme- või koospõletustehase
käitlemise korral. Võrreldes KKM määrusega nr 101 arvestataks eelnõu kohaselt
tanklate puhul saasteloa omamise kohustust naftasaaduste asemel üksnes bensiini
laadimise käibe põhjal. Põhjusena on eelnõu seletuskirjas välja toodud, et
selle saaduse laadimisel on välisõhku eralduvate lenduvate orgaaniliste
ühendite heitkogus kõige suurem. Eelnõu kohaselt lähtutaks looma- ja linnukasvatuses loakohustuse määratlemisel edaspidi peetavate loomade arvust, mitte tekitatavatest heitkogustestUudsena sätestab
eelnõu, et sea-, veise- või linnukasvatusel lähtutakse saasteloa kohustuse
määratlemisel looma- või linnukohtade arvust, mitte saasteainete heitkogustest.
Selle tulemusena ei ole saasteload enam
kõigi praeguste loakohuslaste jaoks nõutavad. Eelnõu kohaselt ei ole tanklate
ning sea-, veise- või linnukasvatuse käitajad saasteloa kohuslased, kui käitaja on Keskkonnainspektsiooni või
Keskkonnaameti nõudmisel kirjalikult tõestanud, et ühegi saasteaine arvutuslik
heitkogus ei põhjusta välisõhu kaitse seaduse §-de 26 ja 27 alusel kehtestatud
välisõhu saastatuse taseme piir- või sihtväärtuse ületamist väljaspool käitise
tootmisterritooriumi. Määruse
planeeritud jõustumisaeg on 1. juuli 2014. Eelnõu materjalid Eelnõude Infosüsteemis
LOODUSKAITSE
Õiguskantsler: Natura 2000
toetused tähendavad maaomanike ebavõrdset kohtlemist
Õiguskantsler on saatnud põllumajandusministrile 8. mail märgukirja seoses
Natura 2000 toetustega. Neid toetusi makstakse Euroopa Liidu Natura 2000
võrgustikku kuuluvale alale jääval põllu- ja metsamaal eraomanikele alates
2006. aastast ning üksnes põhjusel, et nende maa asub Natura alal. Õiguskantslerile teeb muret Natura toetuste kooskõla PS §-s 12 sätestatud
võrdse kohtlemise põhimõtetega, kuna muudel looduskaitse alla võetud aladel ja
objektidel, mis ei ole Natura 2000 võrgustikus, maaomanikele sellist toetust ei
maksta. Eestil ei ole ka otsest kohustust Natura toetust maksta, vaid ta on
võtnud selle endale vabatahtlikult. Natura toetusi otsustati riigi poolt
maksta, kuna seda sai teha EL, mitte Eesti siseriiklikust eelarvest. Õiguskantsler asus seisukohale, et piirangud Natura aladel ning teistel kaitsealadel on üldjoontes ühesugused, mistõttu ei ole vaid Natura aladel toetuste maksmine põhjendatudÕiguskantsler leiab, et ehkki maaomanike kohustused Natura 2000 võrgustiku
aladel ning võrgustikku mitte kuuluvatel kaitstavatel aladel on mingil määral
erinevad (näiteks tuleb Natura aladel enamatel juhtudel hinnata kavandatavate
arendustegevuste keskkonnamõju), on piirangud üldjoontes siiski ühesugused.
Seetõttu tähendab Natura toetuse maksmine sarnases olukorras olevate maaomanike
erinevat kohtlemist ning kujutab endast võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumist. Märgukirjas palutakse põllumajandusministril järele mõelda, kas on
asjaolusid, mis tingiksid maaomanike erineva kohtlemise vajaduse. Kui selliseid
asjaolusid ei ole, siis on põllumajandusministril vaja kujundada edasised
sammud võrdse kohtlemise põhimõtte tagamiseks.
Õiguskantsleri
märgukiri (pdf)
VESI
Riigikogu võttis
vastu seadusemuudatused, mis lihtsustavad supelranna juures olevasse avalikku
veekogusse spordi- ja puhkerajatiste ehitamist. Eelnõu kohaselt võib vastava
hoonestusloa menetluse algatada majandus- ja kommunikatsiooniminister, teistel
juhtudel on selline õigus vaid Vabariigi Valitsusel. Pikemalt saab muudatustest
lugeda märtsikuu uudiskirjast.
MEREKAITSE
Keskkonnaministri
moodustatud töörühm vaatab üle laevade punkerdamise reeglid
Keskkonnaminister kutsus aprilli keskel kokku töörühma laevade punkerdamist
puudutava õigusliku regulatsiooni üle vaatamiseks. Punkerdamine on laevade
varustamine vedelkütuse, õli ja määrdeainetega. Töörühma ülesandeks on kahe kuu
jooksul vaadata läbi hetkel kehtiv punkerdamist puudutav reeglistik ja
analüüsida seda keskkonnaohutuse seisukohast. Praegu reguleerib seda küsimust
valitsuse määrusega kinnitatud kord, mida
täiendati 2011. aastal. Laevade punkerdamisest rannalähedases avameres, mille käigus pumbatakse
ühelt laevalt teisele vedelaid naftasaadusi, on kujunemas märkimisväärne oht
mere- ja maismaakeskkonnale. Ainuüksi käesoleval aastal on Eestis laevade
punkerdamise käigus toimunud juba kolm merereostust. Jaanuarikuus Naissaare
lähedal punkerdanud laeval tekkis kütuseleke, mille tulemusena veebruaris
tuvastati masuudireostus Suurupi poolsaarel ja Muraste rannas. Viimane
reostusjuhtum leidis aset 12. aprillil, kui Eesti looderannikul lekkis punkerdamise
käigus merre raskekütteõli, millest osa jõudis ka rannikule. Keskkonnaministeeriumi
pressiteade
JÄÄTMED
Riigikogu menetleb jäätmeseaduse muudatusi, mis peaks
hõlbustama elektri- ja elektroonikaseadmete käitlemist
Riigikogu menetlusse on jõudnud eelnõu, millega mh kohustataks suuremaid elektri- ja elektroonikaseadmete müüjaid
võtma müügikohas tasuta tagasi väikesi elektriromusid. Lähemalt kajastasime
eelnõu 2013. a septembrikuu
uudiskirjas.
EL Nõukogu kiitis heaks uued
reeglid jäätmesaadetistele
6. mail kiitis EL
Nõukogu heaks määruse muudatused, mille eesmärgiks on tõhustada
jäätmesaadetiste kontrolli; eelnõu kohta saate lähemalt lugeda märtsi uudiskirjast. Järgmise sammuna tuleb eelnõu
avalikustada Euroopa Liidu Teatajas, määrust kohaldataks alates 1. jaanuarist 2016. a.
Vabariigi Valitsus kiitis heaks
Riigi jäätmekava 2014-2020 eelnõu
Vabariigi
Valitsuse poolt 17. aprillil heakskiidetud Riigi jäätmekava 2014-2020 eelnõu
esitati Riigikogule arutamiseks. Uue perioodi jäätmekava strateegilisteks
eesmärkideks on eelnõus seatud jäätmetekke vältimine ja vähendamine, suurem
ringlussevõtt ja taaskasutus ning jäätmetest tuleneva keskkonnariski
vähendamine. Jäätmekava eelnõud tutvustasime lähemalt jaanuarikuu uudiskirjas. Strateegiliste
eesmärkide saavutamiseks näeb jäätmekava eelnõu meetmetena ette teadlikkuse
tõstmise, investeeringud ressursitõhusasse tehnoloogiasse ja erinevad toetused,
nt ressursijuhtimissüsteemidele ja toetavatele IT-rakendustele, jäätmete
korduskasutust edendada soovivate ettevõtetele ja KOVidele. Lisaks kavandatakse
analüüsida täiendavate majandusmeetmete (maksude) kehtestamise võimalusi jäätmetekke
vältimise ning korduskasutuse stimuleerimiseks ning tõhustada järelevalvet
jäätmekäitluse keskkonnanõuete täitmise üle. Konkreetsemate
tegevustena on kavas liigiti kogutud jäätmete kogumis- ja käitlusvõrgustiku
optimeerimine, üleriigilise biolagunevate jäätmete kogumis- ja
käitlusvõrgustiku loomine, jäätmearuandluse infosüsteemi arendamine ja hooldus,
keskkonnanõuetele mittevastavate prügilate korrastamine, riiklike ohtlike
jäätmete käitluskeskuste toimimise tagamine ning vanade A-kategooria jäätmehoidlate
korrastamine. Eelnõu materjalid Eelnõude Infosüsteemis
Õiguskantsler: isikute
jäätmeveoga liitumisest vabastamine on võimalik ainult jäätmeseadusest tulenevatel
konkreetsetel tingimustel
Õiguskantsler on 6. mail andnud järjekordse seisukoha Maardu linna
jäätmehoolduseeskirja punkti osas, mis võimaldab isikuid kuni 6 kuuks
korraldatud jäätmeveost vabastada. Õiguskantsleri esimesest märgukirjast sel
teemal kirjutasime 2013. a
novembrikuises uudiskirjas. Õiguskantsler
leidis tollal, et Maardu linna poolt oli vale kehtestada vabastamise tähtajaks
kõigile isikutele maksimaalselt 6 kuud, sest teatud juhtudel võis isik soovida
põhjendatult vabastust pikemaks ajaks kui 6 kuuks. Seega piiras linn vastava
punktiga liigselt oma otsustusõigust. Vastuseks märgukirjale on Maardu linn leidnud, et jäätmehoolduseeskirja
vastava punkti mõte oli anda suvilaomanikele võimalus leppida jäätmevedajaga
kokku vedude peatumises kuni 6 kuuks ilma linnavalitsuse poole pöördumata, et
vähendada halduskoormust. Seega ei reguleerinud vastav säte Maardu linna
arvates üldse isikute vabastamist
jäätmeveost ega piiranud linna otsustusruumi isikute vabastamisel, vaid
tähendas ainult jäätmeveoteenuse
peatamise võimalust teatud perioodiks. Maardu linna vastuses oli esitatud
ka teine tõlgendus – et vastav eeskirja punkt tähendab kuni 6 kuuks jäätmeveo
sageduse vähendamist nullini. Tegemist oleks niisiis pelgalt erandiga üldisest
mahutite tühjendamise sagedusest. Õiguskantsler leiab omakorda Maardu linnale vastates, et jäätmeseaduse
kohaselt on isiku vabastamine jäätmeveoteenuse kasutamise kohustusest võimalik
üksnes kohaliku omavalitsuse poolt. Lepinguliste teenuste peatamise võimalust
seadus ette ei näe. Ka jäätmeveosageduse miinimum on seaduses paika pandud ning
selleks on üks kord nelja nädala jooksul. Kohalikul omavalitsusel ei ole
tiheasustusalal võimalik väiksemat sagedust kehtestada. Seetõttu oleks Maardu
linna jäätmehoolduseeskiri ka täiendavate tõlgenduste korral vastuolus
seadusega. Õiguskantsleri seisukoht
Riigi Teatajas
avaldatud muudatustega lisati määrusesse ohtlike ainete “eemaldamise” mõiste
definitsioon, muudatused olid vajalikud EL direktiivi 2012/19/EL (nn uue
elektroonikaromude direktiivi) täielikuks ülevõtmiseks.
Riigi Teatajas
avaldatud muudatused täpsustavad, et taaskasutamisele ja kõrvaldamisele
eelnevaks toiminguks (näiteks jäätmete segamine, purustamine, bioloogiline töötlus)
võib jäätmekäitlustegevuse liigitada üksnes siis, kui selleks ei ole ühtegi
teist sisult sobivamat ja lõplikku toimingut.
KALANDUS
Riigikohus: kalapüügi kohta
andmete esitamise kohustus on kalapüügiloa omanikul (3-1-1-19-14)
Riigikohus tegi 12. märtsil otsuse kohtuasjas 3-1-1-19-14, milles analüüsis
kalapüügiga seonduvate andmete esitamise nõudeid. Vaidlusaluses kohtuasjas oli kutselist kalurit E. Kella karistatud väärteo
korras selle eest, et ta käis koos J.K-ga 2012. a novembris
Võrtsjärvel kalapüügivahendeid nõudmas. Välja püüti haugi, latikat, lutsu ja
ahvenat, ent rannapüügipäeviku täitis kalur üksnes ahvena osas. Kalapüügiga seotud andmete esitamise nõuded näevad aga ette, et enne maaletoomist
tuleb märkida rannapüügipäevikusse kõik püütud kalakogused liikide kaupa. Riigikohus asus seisukohale, et kalapüügiga seotud andmete esitamise korra
rikkumise eest ei vastuta sugugi mitte kõik kalapüügiloa alusel kala püüdvad
isikud, vaid üksnes need, kes on nõuetes
kohustatud isikutena määratletud. Nendeks isikuteks saavad olla kalapüügiloa
omanik, laeva kapten või kala esmakokkuostja. Antud juhtumil püüti kala loa
alusel, mis ei kuulunud E. Kellale, vaid temaga püügil kaasas olnud J. K-le.
Seega ei saanud E. Kella andmete esitamise nõuete rikkumise eest üldse
vastutusele võtta ning Riigikohus lõpetas väärteomenetluse.
Riigikohtu otsus asjas
3-1-1-19-14
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
KÕKi meeskond täienes uue juristiga
12. mail liitus KÕKi meeskonnaga uus jurist Mirjam Reinthal. Mirjam tunneb hästi haldusmenetlust ning omab õigusnõustamise ja kohtus esindamise kogemust. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna 2003. aastal ning töötanud juristina Advokaadibüroos Lillo & Lõhmus ning Tartu Linnavalitsuses. Aastatel 2007-2012 töötas Mirjam Finantsinspektsioonis järelevalvespetsialistina ning alates 2012. aastast Tartu Ülikoolis siseauditi juhi ning õppekorralduse juristina.
Tere tulemast KÕKi meeskonda! Loe edasi »
Keskkonnaõiguse Keskuselt saab kaevandamise küsimustes tasuta õigusabi
Alates maikuust saavad kodanikud ja kodanikuühendused, kellel on küsimusi või probleeme seoses maavarade kaevandamisega, tasuta õigusabi Keskkonnaõiguse Keskuse (KÕK) juristidelt. KÕKi jurist ja juhatuse liige Kärt Vaarmari selgitab: „Maavara kaevandamisega seotud juhtumites on tavaliselt esikohal ettevõtja huvid. Tahame anda Eesti inimestele võimaluse osaleda kaevandamisega seotud otsuste tegemises ettevõtjale ja riigiasutustele võrdväärse partnerina, kelle huve arvestatakse.“ Loe edasi »
|